Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Որքան էլ աճեմ օտար բեմահարթակների վրա, մնում եմ իմ արմատների հետ»

«Որքան էլ աճեմ օտար բեմահարթակների վրա, մնում եմ իմ արմատների հետ»
24.07.2015 | 10:22

«Իրատեսի» հյուրը նկարիչ ՏԻԳՐԱՆ ՁԻԹՈՂՑՅԱՆՆ է, որի «Հայելիներ» խորագրով ուշագրավ ցուցահանդեսը ներկայացվում է «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում:

«ԱՅՍ ԵՐԵՔ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿԻ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ ԵՍ ՄԵԾԱՑԵԼ ԵՄ, ԴՈՒՐՍ ԵԿԵԼ ՄԱՆԿՈՒԹՅՈՒՆԻՑ»


-Տիգրան, 1987-ին Ձեր՝ տասնամյա հրաշամանուկի աշխատանքների առաջին ցուցահանդեսն ինձ համար եղել է շոկ՝ այդ բառի ամենադրական իմաստով, և ես տասնամյակներ շարունակ փնտրել եմ Տիգրան Ձիթողցյան անունը: ՈՒրախ եմ, որ գտա այն, և գտա այս ձևով: Ի՞նչ է կատարվել Տիգրան Ձիթողցյան մարդու և արվեստագետի կյանքում այս երկարուձիգ երեք տասնամյակի ընթացքում:
-1987-ի ցուցահանդեսն իսկապես շատ մեծ արձագանք ունեցավ. երևի իմ տարիքն էր զարմացրել մարդկանց: Բայց ես դրանից հետո էլ եմ ցուցադրվել, ունեցել թե՛ անհատական ցուցահանդեսներ, թե՛ մասնակցել խմբակային ցուցահանդեսների: Իհարկե, դրանք մեծ մասամբ եղել են դրսում: Դե՜, այս երեք տասնամյակի ընթացքում ես մեծացել եմ, դուրս եկել մանկությունից: Սկսել եմ նկարել՝ որպես հասուն նկարիչ: Երևանում ընդունվեցի գեղարվեստի ակադեմիա, իսկ հետո ուսումս շարունակեցի Շվեյցարիայում: Իմ առջև դրվեցին «Նկարիչ, որը ցուցադրվում է» և «Նկարիչ, որը սովորում է» հարցերը: Ինչ-որ կարգավիճակային փոփոխություն եղավ իմ կյանքում: Ես վճռեցի մնալ Եվրոպայում, որովհետև այնտեղ դպրոցները շատ էքսպերիմենտալ էին. բավական շատ էքսպերիմենտներ արեցի, պարզեցի, թե ինչն է ինձ համար հետաքրքիր, ինչը՝ ոչ: Ես իմ կարիերան սկսեցի զրոյից, որովհետև այնտեղ իմ մասին ոչ ոք ոչինչ չգիտեր: Ես էլ շատախոս չեմ, մարդկանց ոչինչ չեմ պատմում: ՈՒսումս ավարտելուց հետո շարքային ուսանողի նման սկսեցի քիչ-քիչ ներկայանալ, ցուցադրվել Եվրոպայում: Փոքր ցուցահանդեսներից հասա մեծ, թանգարանային ցուցահանդեսների: Իսկ 1998 թվականի վերջին տեղափոխվեցի Նյու Յորք և մեկ անգամ ևս ամեն բան սկսեցի զրոյից: Նյու Յորքում ոչ մեկին չի հետաքրքրում, թե դու ինչ ես արել անցյալում: Եթե Նյու Յորքում ոչինչ չես արել, ուրեմն ոչ ոք ես: Թեև ես մինչ այդ՝ 1991-ին, ցուցադրվել էի այնտեղ, բայց դա ոչինչ չէր նշանակում: Եթե մարդը մեկ տարի բացակայել է Նյու Յորքից, ուրեմն նա այնտեղ պարզապես գոյություն չունի: Սկսեցի հերթական զրոյից ու կայացա նաև Նյու Յորքում: Եվ փաստորեն, այս ընթացքում մի քանի կյանք ապրեցի: Սա շատ հետաքրքիր է ու շատ ոգևորիչ: Սա ամենահեշտ ճանապարհը չէ, բայց արվեստագետի համար հետաքրքիր է ամեն անգամ զրոյից սկսել ու հասնել ինչ-որ բանի: Կարծես ամեն ինչից ձերբազատվում ես, լրիվ ազատ ես, ու հերթական անգամ զրոյից սկսում ես կյանքիդ հերթական փուլը:
-Ի՞նչ տվեց Արևմուտքը Ձեզ՝ իբրև ստեղծագործողի, և ի՞նչ խլեց Ձեզնից:
-Խլելու մասին ես ընդհանրապես չեմ մտածում: Ես մնացել եմ իմ արմատներին կառչած: Որքան էլ աճեմ օտար բեմահարթակների վրա, մնում եմ իմ արմատների հետ, աշխարհայացքս, մոտեցումներս չեն փոխվում: Իհարկե, ընկալել եմ այնտեղի մշակույթը. արդեն տասնութ տարի ապրում եմ այնտեղ: Բայց իմ հենքը նույնն է, ինչ եղել է Հայաստանից մեկնելուց առաջ: Ինձ Հայաստանում շատերն են հիշում որպես երեխա: ՈՒմ հետ որ շփվում-խոսում էի, ասում էր. «Հա՜, դու է՜ն Տիգրանն ե՞ս...»: Եվ ես ուզում էի գալ ու ցուցադրվել Հայաստանում այն ձևով, ինչ ձևով որ հիմա կամ: ՈՒզում էի ասել, որ ես արդեն մեծացել եմ, էլ «է՜ն Տիգրանը» չեմ:


«ԱՅՍՏԵՂ ԻՄ ԸՆԿԵՐՆԵՐԸ ԿՅԱՆՔԻ ԸՆԿԵՐՆԵՐ ԵՆ»


-«Գաֆէսճեան» կենտրոնում ցուցահանդեսի բացման ժամանակ կարևորեցիք հարազատների առջև ցուցադրվելու պարագան: Օտարների հետ հարաբերվելիս ի՞նչ է պակասում Ձեզ: Չէ՞ որ Ձեր արվեստն ընդունված ու գնահատված է նաև դրսում: Խոսուն վկայությունը Ձեր պատկերագրքի առաջաբանն է՝ Նյու Յորքի Սթոն Բրուքի համալսարանի պատվավոր պրոֆեսոր Դոնալդ Քասփիթի ընդարձակ վերլուծությամբ:
-Դե՜, իմ ծնողները, բավական շատ ընկերներ, ծանոթներ այստեղ են ապրում, և ինձ համար կարևոր էր, որ նրանք ներկա էին «Հայելիներ» ցուցահանդեսի բացմանը: Դրսում բացված ցուցահանդեսները նրանք չեն կարողանում տեսնել, և հիմա ես ինչ-որ կերպ փորձել եմ լրացնել այդ բացն իմ ու նրանց կյանքում: Դրսում ծանոթություն ստեղծելը շատ հեշտ է, բայց և շատ մակերեսային: Ես հազարավոր ծանոթներ ունեմ Նյու Յորքում. ամեն օր հիսուն հոգու հետ ծանոթանում եմ: Բայց նրանք իմ մասին իրականում ոչինչ չգիտեն: Այնտեղ ընկերությունն էլ շատ մակերեսային է, չի խորանում՝ որպես հարաբերություն: Իսկ այստեղի իմ ընկերները կյանքի ընկերներ են: Եթե անգամ տասը տարի չգրենք իրար, չտեսնենք, կապը, միևնույն է, պահպանվում է, ու դա շատ հաճելի բան է:
-Դուք բարձր եք գնահատում «Գաֆէսճեան» կենտրոնի աշխատաոճը, կազմակերպվածությունը: Մի՞թե մենք իսկապես համաշխարհային չափանիշներին ծանոթ արվեստագետին զարմացնելու ունակ մշակութային հաստատություն ունենք Երևանում:
-Այո՛, իսկապես «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնն այդպիսին է և առաջինն է, որ ես տեսել եմ Հայաստանում: Ապշած եմ այդ կենտրոնում տիրող մթնոլորտից, պրոֆեսիոնալիզմից, ամեն-ամեն ինչից: Եվ դա առանձնակի ընդգծելու անհրաժեշտությունը կա: Այստեղ շատ բարձր մշակույթ է տիրում՝ այդ բառի լայն իմաստով: Դրսում սա ընդունված է, և քանի որ «Գաֆէսճեան» կենտրոնն ամերիկյան կազմակերպություն է, հենց այդ դրվածքով էլ առաջնորդվում է: Եվ իհարկե, մարդիկ, անհատները, ողջ անձնակազմը համապատասխանում են այդ մոտեցումներին, և ես տեսնում եմ, որ այս թանգարանում ամեն ինչ հանուն նկարչի է արվում: Բոլորը ի մի էին բերել իրենց ուժերը, ջանքերը, որ ես կարողանայի այս տարածքում անել այն, ինչ ուզում էի: Էլ ի՞նչ է պետք նկարչին, դրանից բացի:
-Ձեր «Ամբոխը II» (2006) և «Հայկական հայելի II» (2015) գործերում անթաքույց է հայկական թախիծը, անգամ թվացյալ ժպտադեմ հայ տղամարդիկ են կրում այդ թախիծն իրենց դեմքերին։ Կպատմե՞ք, թե ինչպես են ծնվել այս գործերը, ի՞նչ մղումներով եք առաջնորդվել դրանք նկարելիս:
-«Ամբոխը II»-ը նվիրված է հայաստանյան 90-ականների հիշատակին: Թեև ես այս մարդկանց մի քիչ ավելի ուշ եմ նկարել, բայց մտահղացումը եկել է 1990-ականներից: Դա այն ժամանակն էր, երբ ես Հայաստանից գնացի Շվեյցարիա: Դա Հայաստանի և Շվեյցարիայի հակադրությունից ծնված գործ է: 90-ականների հայ մարդու հոգսաշատ կյանքը ես հակադրել եմ Շվեյցարիայի մարդկանց առօրյային, որում չկա հոգսի որևէ նշույլ: Մարդիկ այնտեղ ապրում են անհոգ, չեն կարող որևէ բանի մասին երազել: Նրանք չունեն երազելու ունակություն: Իսկ հայերն ապրում են երազանքով: Իմ նկարում մարդիկ օդից կախված են, վերևից սեղմված, բաժանված մասերի: Նրանք վանդակի հետևում են՝ սոցիալական վանդակի: Վանդակը բաժանված է 45 կտորի: Վանդակի պահը շատ կարևոր է այս նկարում: Ես իմ նկարում պատկերված բոլոր տղամարդկանց հետ ծանոթացել, շփվել եմ և իմ նկարում նրանցից յուրաքանչյուրի կյանքն եմ ամփոփել: Դա յուրատեսակ արտթերապիա էր ինձ համար: Ես երկու իրականության արանքում էի՝ հայկական և շվեյցարական: Իրար դեմ երկու ամբոխ էր կանգնած, և ես այդ եմ պատկերել իմ աշխատանքում: Իսկ «Հայելիներ» ցուցահանդեսում ես բերել եմ մեկ այլ իրականություն՝ իմ նյույորքյան իրականությունը՝ գեղեցիկ կյանք, գեղեցիկ մարդիկ, գեղեցիկ դիմակ:
-Եվ այդ գեղեցիկ դիմակը՝ «Հայելի փոխակերպումներ» աշխատանքի բնորդուհու կերպարով, կախել եք հոգսաշատ հայ տղամարդկանց խմբապատկերի դիմաց:
-Այո՛: Մեկը այն Հայաստանն է, որտեղից ես գնացել եմ, մյուսն այն իրականությունը, որի մեջ ես ապրում եմ Նյու Յորքում: Իսկ «Հայկական հայելի II»-ի հետ կապված ասեմ, որ ես ամեն մի դիմանկար մի կուլտուրայով եմ անում: Ես այսպես եմ տեսնում այսօրվա Հայաստանը: Այսօրվա Հայաստանը երկարուձիգ և ոչ ամենապայծառ պատմությունն ունեցող երկիր է: Իմ նկարում հայուհու դեմքը ծածկված է ձեռքերով, բայց այդ դեմքը լուսավոր է, այդ լույսը գալիս է նրա միջից: Ինձ թվում է, որ այդ դեմքը պիտի բացվի: Ես ուզում էի գեղեցկությունն արտահայտել ծերության մեջ: Թեկուզ այսօր իմ պատկերած կերպարը մի քիչ հիվանդ է, մի քիչ ծեր է, մի քիչ անտրամադիր է, բայց նա վանող չէ. ես ցանկացել եմ փոխանցել նրա ներսի գեղեցկությունը:

«ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ԵՆ ՀԵՏԱՔՐՔՐՎԱԾ ՔԵԶՆՈՎ, ՔԱՆ ՈՐԵՎԷ ԱՅԼ ՏԵՂՈՒՄ»


-«Մարդիկ իմ բնապատկերներն են: Ես պարզապես դիտորդ եմ: Ես սիրում եմ անհետանալ ամբոխի մեջ և մնալ անանուն»,- ասում եք Դուք: Հայաստանյան իրականությունը թույլ տալի՞ս է Ձեզ անհետանալ ամբոխի մեջ և մնալ անանուն:
-Դա կախված է քեզնից. եթե անհետանում ես, անհետանում ես քեզ համար: Բայց Հայաստանում, իհարկե, ավելի դժվար է անհետանալ: Այստեղ ամբոխն ավելի շատ է հետաքրքրված քեզնով, ավելի շատ է կենտրոնացած քեզ վրա, քան որևէ այլ տեղում: Բայց ես այստեղ ինձ շատ հանգիստ և լավ եմ զգում: Եվ հաճույքով զբոսնում եմ, որովհետև ինձ ոչ ոք չի ճանաչում: Առաջ լիքը ընկերներ ունեի, և երբ փողոցով քայլում էի, ամենուր ծանոթ դեմքեր էին: Հիմա ծանոթ դեմք չի մնացել: Դա մի քիչ տարօրինակ է, բայց և տհաճ չէ:
-Նյույորքյան Ձեր միջավայրում կա՞ն հայեր, թե՞ առավելապես ամերիկացիների հետ եք շփվում:
-Նյու Յորքը կոսմոպոլիտ քաղաք է: Ես չգիտեմ էլ, թե այնտեղ ով է ամերիկացի, ով՝ ոչ: Մենք բոլորս մեզ համարում ենք նյույորքցի: Բայց և այնպես ինձ համար ամենամոտ մարդն այնտեղ հայ է:
-Այսօրվա Երևանում չե՞ք զգում Ձեր ասած կոսմոպոլիտության տարրերի առկայությունը:
-Երևանն իհարկե շարժվում է, ընթացքի մեջ է: Բայց այդ շարժումը շատ հեռվից է գալիս: Չէ՞ որ Հայաստանի բնակչության 90 տոկոսը հայ է: Երևի թե այդպիսի մոնոէթնիկ երկրներ աշխարհում շատ քիչ կան: Բայց ես տեսնում եմ, որ հայերն այսօր ավելի հեշտ եմ ընդունում իրենցից տարբեր մարդկանց: Առաջ դա շատ բարդ խնդիր էր: Օրինակ՝ ես երկար մազեր ունեի մի ժամանակ, և դա մեծ խնդիր էր, կռիվների պատճառ: Այսօր տեսնում եմ, որ երիտասարդությունն ամեն ինչին շատ ավելի հեշտ է ընտելանում և չունի պայքարելու անհրաժեշտությունը որևէ արտառոց բան հաստատելու համար: Իսկ ես ժամանակին շատ եմ պայքարել դրա համար: Իհարկե, մեր այդպիսին լինելը, օտար-անծանոթ բաներից զգուշանալը գալիս է մեր պատմությունից: Մեր նախնիները միշտ պահպանել են մերը, փորձել են չխառնվել օտարներին, որպեսզի մենք հայ մնանք: Եվ սա գենետիկորեն փոխանցվել է սերնդեսերունդ: Նույնը հրեաների մոտ է: Մենք և նրանք համանման պատմություն ունենք: Բայց Նյու Յորքում նրանք շատ ավելի միասնական են ու իրար օգնող, քան հայերը, ցավոք: Հայերի միասնական, համախմբված լինելու մասին պատմությունները իլյուզիա են:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1442

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ