Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ստեղծագործող մարդը ինչ-որ տեղ նաև մարգարե է»

«Ստեղծագործող մարդը ինչ-որ տեղ նաև մարգարե է»
27.02.2018 | 13:14

Զրուցակիցս ավագ սերնդի նկարիչ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄ ՍԱՀԱԿՅԱՆՆ է, որի նկարները գտնվում են, ի մասնավորի, Հայաստանի ազգային պատկերասրահում, Երևանի պատմության թանգարանում, Վանաձորի կերպարվեստի թանգարանում և Մոսկվայի Տրետյակովյան պատկերասրահում:

-Ձեր վերջին աշխատանքների մասին խոսենք. ի՞նչ եք նկարել և ինչպե՞ս եք նկարել:
-Փետրվարին գրեթե չեմ աշխատել, պատրաստվում եմ աչքս վիրահատելու: Ժամանակավոր ստեղծագործական պարապուրդի մեջ եմ, սակայն հունվարին լիարժեք եմ աշխատել, շուրջ 30 գրաֆիկական գործ եմ արել, որոնցից մի քանիսը հետաքրքիր են ստացվել: Հիմա սպասում եմ, թե երբ կվերադառնամ արվեստանոց: Շատ եմ կարոտել ու համոզված եմ, որ այս անսպասելի դադարը նպաստելու է նոր նկարներ ստեղծելուն:
-Այսինքն, ծնունդին նպաստել է հղացման շրջա՞նը:
-Իհարկե: Կարող եմ մի գաղտնիք էլ բացել. այժմ պատրաստվում եմ մեծ ճակատամարտի, «հակառակորդներս» են կտավը, ստվարաթուղթը, վրձինն ու ներկը: Առհասարակ նկարելը, ստեղծագործելը նաև պայքար է, պայքարում ես, որ չդոփես տեղում, չնահանջես, ձգտես լավագույնին: Մի խոսքով, շատ հետաքրքիր բաներ են սպասվում, շատ են մտահղացումներս:
-Ձեր ստեղծագործությունները դյուրընկալելի չեն, պահանջում են ժամանակ և որոնում: Ովքե՞ր են Ձեր արվեստը գնահատողները:
-Ճիշտ եք, իմ գործերը դիտողը մի հայացքով դրանց իմաստը, ասելիքը չի ընկալի: Ես իմ աշխատանքը գնահատողին գիտեմ վաղուց, նրանք են, ովքեր երկու, երեք անգամ են ցուցահանդես այցելում և վերանայում նկարները: Աշխատելիս փորձում եմ այնպիսի բան ստեղծել, որ կարողանամ, այսպես ասած, «դիտողին բռնել», պահել նկարի մոտ, նրան մտածելու հնարավորություն ընձեռել:
-Այսինքն` աշխարհը Ձեր աչքերով եք արվեստասերին հասանելի դարձնում:
-Անպայման: Շատ կարևոր է, որ արվեստասերի մեջ հարցեր առաջանան, նա փորձի կռահել, թե նկարիչն ինչ է կամեցել իրեն ասել:
-Ստեղծագործող անհատը, այս պարագայում՝ կերպարվեստագետը, հաճախ է իր կտավներում խնդիրներ արծարծում, որոնք հասարակության առջև են ծառանում տարիներ հետո:
-Այո, նկարիչը, ստեղծագործող մարդը ինչ-որ տեղ նաև մարգարե է: Նա պիտի հաղթի իր ճակատամարտում, ահազանգ հնչեցնի, նախապատրաստի մարդկանց:

«ԱԶԴԵՑՈՒԹՅՈՒՆ ԿՐԵԼ ԵՄ, ՍԱԿԱՅՆ ՓՆՏՐԵԼ ԵՎ ԳՏԵԼ ԵՄ ՍԵՓԱԿԱՆ ՃԱՆԱՊԱՐՀՍ»


-Երբվանի՞ց եք կերպարվեստում:
-Գուցե նշեմ 1952 թվականը, երբ ընդունվեցի Փանոս Թերլեմեզյանի անվան գեղարվեստի ուսումնարան: Սովորեցի գունանկարի բաժնում, հիանալի մանկավարժների ձեռքի տակ, ինձ դասավանդել են Անժելա Սարգսյանը, Վերգինե Հայրապետյանը, Վարդգես Ստեփանյանը, Անատոլի Պապյանը: Նրանք ինձ շատ բան տվեցին, անչափ հարստացրին գիտելիքներս: Անատոլի Պապյանը շատ լավ նկարիչ էր, նրա ազդեցությունը, իհարկե, կրել եմ, սակայն փնտրել և գտել եմ սեփական ճանապարհս: 1957-1963 թթ. սովորել եմ Երևանի գեղարվեստաթատերական ինստիտուտում: Իմ և շատերի բախտը բերել է, քանզի մեզ դասավանդում էին Արփենիկ Նալբանդյանը, Հմայակ Ավետիսյանը, Արա Բեքարյանը, Մանուկ Հովսեփյանը, իսկ դիպլոմային աշխատանքիս ղեկավարը Էդուարդ Իսաբեկյանն էր: Նրանց շատ եմ պարտական: Կյանքը կերպարվեստում առհասարակ շատ հետաքրքիր է: 1970-ից Հայաստանի նկարիչների միության անդամ եմ և մասնակցել եմ բազմաթիվ ցուցահանդեսների ինչպես Երևանում, այնպես էլ Խորհրդային Միությունում և արտասահմանյան երկրներում:
-Այսինքն, խորհրդային տարիներին հայ նկարիչը բնավ կաշկանդված չէր, կարող էր ազատ շրջագայել, մասնակցել ամենատարբեր ցուցահանդեսների:
-Իհարկե: Ինձ համար հատկապես հիշարժան է հարավսլավական ճամփորդությունս: 1976-ին ես և եղբայրս՝ Վլադիմիր Սահակյանը` Հայաստանից, ԽՍՀՄ տարբեր հանրապետություններից այլ նկարիչներ ժամանեցին, և մի մեծ խմբով Մոսկվայից մեկնեցինք Բելգրադ: Եղանք Սպլիտ և Դուբրովնիկ քաղաքներում, նկարում էինք և հաշվետու ցուցահանդեսով ներկայացանք Բելգրադի սովետական մշակույթի տանը: Իսկ երկու տարի անց նույն քաղաքում և նույն մշակութային տանը բացվեց իմ ստեղծագործությունների անհատական ցուցահանդեսը՝ հարավսլավական թեմաներով, որոնք ես ստեղծել էի՝ շրջելով այդ երկրի քաղաքներում, նկարելով քաղաքային տեսարաններ: Անմոռանալի էր Դուբրովնիկ քաղաքն իր անկրկնելի կառույցներով, նկարագրով: Առհասարակ, հայ նկարիչները ամենատարբեր երկրներում և քաղաքներում մասնակցում էին ցուցահանդեսների, տարբեր ստեղծագործական հավաքների: Ինքս անհատական ցուցահանդեսներ եմ բացել Մոսկվայի «Բարեկամության տանը», Դոնեցկի պետական թանգարանում, Մարիուպոլի պետական պատկերասրահում և, վերջապես, Նեպալի մայրաքաղաք Կատմանդուի պատկերասրահում: Այս ամենը՝ պետական հովանավորությամբ: Ստեղծագործական գործուղումները ևս մշտական էին: Եղել եմ Կոլա թերակղզում և ՈՒզբեկստանում:
-Ցավալի, անգամ ամոթալի է այս մասին խոսելը, բայց խորհրդային տարիներին հայ նկարիչները, ի տարբերություն ներկա ժամանակի, գտնվում էին պետական համակարգի հոգածության ներքո:
-Մեր ցուցահանդեսների նկարները պարբերաբար գնում էին, հանրապետական ցուցահանդեսներում նկարիչների հետ պայմանագրեր էին կնքվում, նկարիչը սոցիալապես ապահով էր, զբաղվում էր ստեղծագործական աշխատանքով: Ռուսաստանից, օրինակ, պատվերներ էին բերում, ջրաներկով թեմատիկ աշխատանքներ էինք կատարում «լիստերի» վրա (նկարչական հասկացություն է, նշանակում է թերթեր), յուրաքանչյուրի համար ստանում էինք 800 ռուբլի: Եվ սա եզակի դեպք չէր:
-Զարմանալի երկիր էր ԽՍՀՄ-ը, այնտեղ բարեկեցիկ ապրում էին խիստ օրինապաշտ մարդիկ, արվեստի, գիտության և մշակույթի ներկայացուցիչները և... օրինախախտները, օրինակ, պահեստապետները, աշխղեկները, կոլտնտեսային ֆերմաների վարիչները և այլն: Այժմ նկարիչը, այս դեպքում Դուք, ինչպե՞ս է ապրում:
-Ցուցահանդեսների մասնակցելով: Բայց գնումներ չկան ո՛չ պետության, ո՛չ էլ անհատների կողմից: Դեպքից դեպք կարող են բախել արվեստանոցիդ դուռը և մի նկար գնել: Այնուամենայնիվ, նկարիչը գործ է ստեղծում, ստեղծագործում է, անկախ այն բանից, կգնե՞ն նրա նկարները, թե՞ ոչ, քանի որ նկարելը նրա էությունն է: Հետաքրքիր է, որ ցուրտ ու մութ տարիներին շատ գործեր էինք վաճառում: Հիմա քարացած վիճակ է:
-Հնարավոր չէ՞, որ կառավարությունը հայ կերպարվեստը պարբերաբար ներկայացնի միջազգային ցուցահանդեսներում, վաճառի նկարներն ու քանդակները, հանրահռչակի հայկական մշակույթը՝ ի դեմս մեր ազգային կերպարվեստի, նյութապես ապահովի նկարչին, շահի նաև ինքը թե՛ բարոյապես, թե՛ նյութապես:
-Ինչու՞ չէ, մենք այսօր շատ լավ նկարիչներ ունենք: Ամեն մեկը մի աշխարհ է, անհատականություն է: Ես լավատես եմ և համոզված եմ, որ ամեն բան լավ է լինելու: Ի դեպ, 2020-ին լրանում է 85 տարիս, և ես պատրաստվում եմ հոբելյանական ցուցահանդեսի: Սա մի՞թե լավատեսության նշան չէ:
-Վերջին, արկածախնդրական հարցս. Ձեզ հաճախ եմ տեսնում միությունում անցկացվող ցուցահանդեսներում: Երբ ցուցասրահ եք մտնում, ո՞ր նկարչի գործն եք փնտրում:
-Բարդ հարց է, բայց հետաքրքիր: Շատերին եմ հավանում, շատերին եմ փնտրում: Բայց նշեմ երեք անուն. փնտրում եմ քանդակագործ Հրանտ Հովսեփյանի, գեղանկարիչ Տիգրան Բաղդասարյանի, Զոհրաբ Միրզոյանի ստեղծագործությունները:

Զրույցը` Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
  • Սփոփանք. Կարեկցում. 2014 թ.
Դիտվել է՝ 4129

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ