Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

Եվրասիական միություն` քննարկում քառակի դիտակետից

Եվրասիական միություն`  քննարկում քառակի դիտակետից
19.03.2013 | 00:38

Մարտի 16-ին «Ինտեգրում և զարգացում» հետազոտական, վերլուծական, հասարակական կազմակերպությունը քառակողմ կոնֆերանս էր կազմակերպել «Եվրասիական ինտեգրման տնտեսական ասպեկտները և Հայաստանը» թեմայով` Հայաստանի, Ռուսաստանի, Բելառուսի և Ղազախստանի ներկայացուցիչների մասնակցությամբ: Կոնֆերանսին ներկա էին ԱԺ փոխնախագահ Հերմինե Նաղդալյանը, գիտության, կրթության, մշակույթի և երիտասարդության հարցերի հանձնաժողովի նախագահ Արտակ Դավթյանը, էկոնոմիկայի նախարար Տիգրան Դավթյանը, չորս երկրների բարձրաստիճան պետական պաշտոնյաներ ու գիտնականներ: Կոնֆերանսի մասնակիցներին ողջույնի խոսք ասացին Հայաստանում ՌԴ դեսպան Վյաչեսլավ Կովալենկոն և Բելառուսի դեսպան Ստեպան Սուխարենկոն: ՀՀ էկոնոմիկայի նախարար Տիգրան Դավթյանը ներկաներին տեղեկացրեց, որ Հայաստանը, ունենալով ոչ մեծ տնտեսություն, պետք է գնա հնարավոր բոլոր ինտեգրացիոն գործընթացների ուղղությամբ: Նախարարի գնահատմամբ` դա նախ և առաջ Եվրասիական միությունն է: «Մենք միշտ նշել ենք, որ Հայաստանն առանց ինտեգրման գործընթացների չի կարող համաքայլ ընթանալ 21-րդ դարի իրականությունների հետ: Այդ գործընթացները տքնաջան աշխատանք են պահանջում փորձագետների ու քաղաքական գործիչների, տնտեսագետների, իրավաբանների և այլ մասնագետների մակարդակով»,- ասաց պարոն Դավթյանը, հավելելով, որ, ներքին ոչ մեծ շուկա ունենալով, Հայաստանի տնտեսությունը պետք է արտահանումների կողմնորոշում ունենա, իսկ դա նշանակում է ելք դեպի արտաքին շուկաներ` հարևանների և միջազգային կազմակերպությունների: ԱԺ գիտության, կրթության, մշակույթի և երիտասարդության հարցերի հանձնաժողովի նախագահ Արտակ Դավթյանը հիշեցրեց, որ ոչ վաղ անցյալում համաժողովի մասնակիցները մեկ երկրի քաղաքացիներ էին, ընտրելով անկախության դժվար ճանապարհը` նրանք անցան դժվար փորձությունների միջով, և հիմա համագործակցության առավել բարձր մակարդակի անցնելու անհրաժեշտություն է առաջացել: Պարոն Դավթյանն առաջարկեց պատասխանել մի քանի հարցերի` ի՞նչ է Եվրասիական միությունը, ենթադրո՞ւմ է հետագայում ընդհանուր պետության ստեղծում, թե ոչ, ինքնիշխանության ի՞նչ կորուստներ են հնարավոր, և ինչպե՞ս են փոխհատուցվելու, իրավունք ունի՞ Եվրասիական միության անդամ պետությունը անդամակցել պետությունների այլ համակարգի:
Հայաստանում ՌԴ դեսպան Վյաչեսլավ Կովալենկոն կարծում է, որ Եվրասիական տնտեսական նախագծի իրականացումը բազմամակարդակ է և մի քանի փուլեր է ենթադրում: Հայաստանի աշխարհաքաղաքական ու աշխարհագրական առանձնահատկությունները խնդիր են դնում Եվրասիական պետությունների հետ հարաբերությունների առանձնահատուկ ձևաչափ գտնել և պահանջում են ուշադիր ուսումնասիրել առավելություններն ու սահմանափակումները նախագծի այս փուլում և առաջիկայում: Եվրասիական ինտեգրման Հայաստանի ճանապարհին օբյեկտիվ տնտեսական և սուբյեկտիվ քաղաքական խոչընդոտներ կան. պետք է հաշվի առնել եվրոպական և եվրասիական նախագծերի անհամատեղելիության հայտարարությունները, որ այսօր արդեն ոչ այնքան կատեգորիկ են, որքան առաջ: Այնուհանդերձ, Մաքսային միության և միասնական եվրասիական տնտեսական տարածքի ստեղծումը կարող է խնդիրներ հարուցել Հայաստանի ԵՄ ինտեգրման և ազատ առևտի գոտու անդամակցման ճանապարհին: Դեսպանի կարծիքով` կարևոր է վերլուծել, թե ինչ խնդիրներ կառաջանան, եթե Հայաստանը վճռի անդամակցել Մաքսային միությանն ու միասնական տնտեսական տարածքին: ԵՄ և Եվրասիական միության միջև հակասությունների հաղթահարման դեպքում հնարավոր է, որ Հայաստանը իր համար մեծ օգուտով, ակտիվորեն ներգրավվի Եվրասիական միության ստեղծման գործընթացների բոլոր փուլերում:
ՌԴ տնտեսական զարգացման նախարարության ԱՊՀ երկրների հետ տնտեսական համագործակցութան և ինտեգրման դեպարտամենտի փոխտնօրեն Անդրեյ Ցեմախովիչը ներկայացրեց Ռուսաստանի և Հայաստանի առևտրատնտեսական հարաբերությունները թվերով, տոկոսներով ու կառուցվածքով: Նա կարծում է, որ ինտեգրման հիմքը մշտապես զարգացող առևտրատնտեսական հարաբերություններն են: «Մենք կարողացանք հաղթահարել ճգնաժամային պիկը և վերականգնել տնտեսական աճը, որին նպաստեցին հակաճգնաժամային քայլերը և մակրոտնտեսական կայունության ապահովումը: Հատուկ ուշադրության է արժանի Հայաստանի կառավարության աշխատանքը, մասնավորապես ՀՆԱ-ի աճի տեմպերը 2012 թ., որ ամենաբարձրերից մեկն էր ԱՊՀ-ում ու նույնիսկ աշխարհում` կազմելով 7,6 տոկոս, երբ ԱՊՀ-ում միջինը 3-4 տոկոս է: Չի կարելի չգնահատել նաև ռուս-հայկական միջկառավարական հանձնաժողովի դերը այս հարցում: Մենք կարողացանք կատարել երկու նախագահների հանձնարարությունը և երկու երկրների միջև ապրանքաշրջանառությունը հասցնել մեկ միլիարդ դոլարի»,- ասաց նա: Պարոն Ցեմախովիչը ուշադրություն հրավիրեց ներմուծվող և արտահանվող ապրանքների տեսականու վրա: Ըստ նրա` մեր երկրների սոցիալ-տնտեսական զարգացման ներկա փուլի առանձնահատկությունը մոդեռնացման և ինովացիոն տեխնոլոգիաների ներդրման կողմնորոշվածությունն է, որ լիովին տեղավորվում է ռազմավարական գերակայությունների մեջ:
Զարգացման եվրասիական բանկի ինտեգրացիոն հետազոտությունների կենտրոնի գիտական խորհրդի քարտուղար Վլադիմիր Պերեբոևը շատ հանգամանալից ներկայացրեց Մաքսային միության և հարևան երկրների փոխշահավետ համագործակցության մոդելներն ու միջոցները: ՈՒսումնասիրությունը կատարվել է Հայաստանի, Մոլդովայի և Տաջիկստանի փորձի հիման վրա և ներկայացնում է խոշոր ինտեգրացիոն միավորումների և աշխարհագրորեն հեռու տնտեսությունների առևտրատնտեսական համագործակցության միջազգային փորձը, վերհանում է Հայաստանի, Մոլդովայի և Տաջիկստանի տնտեսությունների մրցակցայնության բարձրացման այլընտրանքային ձևերը, առաջարկում սերտ համագործակցության տարբերակներ:
Եվրոպական և միջազգային հետազոտությունների համակարգային կենտրոնի տնօրեն Տիմոֆեյ Բորդաչյովը անդրադարձավ հարցի քաղաքական կողմին, որն ավելի բարդ որակեց ֆինանսատնտեսականից, քանի որ վերաբերում է այս կամ այն երկրի մասնակցությանը որոշումներ ընդունելու մեխանիզմին: Անդրադառնալով նախորդ զեկուցմանը` Զարգացման եվրասիական բանկի ուսումնասիրություններին, պարոն Բորդաչյովը ուշադրություն հրավիրեց այն փաստին, որ առաջարկվող ձևերից ոչ մեկը չի նախատեսում գործընկեր երկրի մասնակցություն որոշումների մշակմանը և ընդունմանը: Ինտեգրացիոն ցանկացած ձևաչափի քննարկման ժամանակ, նրա կարծիքով, հարկ է հիշել, որ ինտեգրացիոն գործընթացը տնտեսական գործունեության մեջ պետության միջամտության միջազգային մեխանիզմ է, որ չի ներառում մասնակցություն որոշումների մշակմանն ու ընդունմանը և կարող է դժվար ռազմավարական խնդիրներ հարուցել թե՛ մեծ, թե՛ փոքր երկրների համար: Եվրոպական ինտեգրման խնդիրներով զբաղվող գիտնականները նշում են, որ զարգացման առավել հնարավոր տարբերակը նահանջն է այսօրվա դիրքերից և դժվար է ասել, թե 10-15 տարի հետո ինչպիսին կլինի Եվրոպան: Կարո՞ղ է պետությունն իր քաղաքական ու տնտեսական անկախությունը պահպանել` չմասնակցելով տարածաշրջանային քաղաքական ու տնտեսական միավորումներին. այս հարցը, ըստ պարոն Բորդաչյովի, դեռ պատասխան չունի, բայց գլոբալ տրոհումները միջազգային տարածքում ձևավորում են տարածաշրջանային միավորումներ: «Մենք ելնում ենք տնտեսական, ոչ երբեք քաղաքական նկատառումներից, հետխորհրդային Ռուսաստանի քաղաքականության գլխավոր բնորոշիչը որևէ գաղափարախոսության լիակատար բացակայությունն է` միայն ու միայն պրագմատիկ տնտեսական շահ` ուղղված տնտեսական շահերի բավարարմանը», պնդում է պարոն Բորդաչյովը և կարծում, որ Եվրոպան ելնում է հակառակ մեկնակետից և քաղաքական խնդիրները լուծում է տնտեսական միջոցներով: Ռուսաստանի և Եվրոպայի միջև մրցակցությունն անբնական համարելով` նա, Ռուսաստանի հետ, թե Եվրոպայի` ընտրությունը թողնում է համագործակցել ցանկացողներին:
Կոնֆերանսի ընդմիջման ժամանակ ԱԺ փոխնախագահ ՀԵՐՄԻՆԵ ՆԱՂԴԱԼՅԱՆԻՆ խնդրեցի իր կարծիքը հայտնել քննարկվող խնդիրների վերաբերյալ։
-Տնտեսական ինտեգրման հարցերը Հայաստանի պես երկրի համար միշտ տեղին են,- ասաց նա։- Ելնելով մեր աշխարհագրական դիրքից, տրանսպորտային կոմունիկացիաների հնարավորություններից, տնտեսության համակարգից` ամեն օր փնտրել մեկ, թեկուզ փոքր հնարավորություն համաշխարհային շուկաներում, տնտեսական դաշտում ինտեգրվելու համար` Հայաստանի օրակարգային հարցն է բոլոր ժամանակներում: Այսօր, երբ աշխարհում իշխում է համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի տեռորը, այդ խնդիրը առավելապես կարևոր է: Բնական է, որ իր ավերածությունների ճանապարհին ճգնաժամը թույլերին ավելի շուտ է գտնում, քան ուժեղներին: Բնական է, որ թույլերը իրավիճակի թելադրանքով պարտադրված են լինել ավելի խելացի, գործունյա և նոր ճանապարհների որոնումը պահել իրենց օրակարգում:
-Ի՞նչ հեռանկարներ ունի այդ որոնումը:
-Այսօր աշխարհում ընթանում են աշխարհաքաղաքական ինտեգրման գործընթացներ, դուրս մնալ այդ գործընթացներից` անթույլատրելի է, հախուռն տուրք տալը կարող է լավագույն տարբերակը չլինել: Խորհելու և հաշվարկելու անհրաժեշտություն կա: ՈՒստի ես ողջունում եմ նման կոնֆերանսները և հետազոտությունները: Մենք պիտի ընդունենք, որ աշխարհը սևով ու սպիտակով չի գծված, նույն ինտեգրման գործընթացները չեն դիտվում կամ կամի մեջ` կա՛մ անդամ ես, կա՛մ ոչինչ, այլ բազմաթիվ, տարատեսակ հնարավորությունների շրջագծում են: Աշխարհի փորձը այդ հնարավորությունները տալիս է, այլ միությունները բազմաթիվ համագործակցությունների օրինակ են տալիս, որոնք այս կամ այն պետության համար առավել շահավետ են և այդ պատճառով` առավել նախընտրելի: Ես կարծում եմ, որ այսօր մեզ համար առավել կարևոր է հայտնի պոստուլատը` չկան հավերժական բարեկամներ և հավերժական թշնամիներ, կան հավերժական շահեր: Փնտրենք, գտնենք` որտեղ և ինչպիսին են մեր շահերը և փորձենք մարմնավորել:
«Նորավանք» գիտակրթական հիմնադրամի փորձագետ Արա Մարջանյանը ներկայացրեց Եվրասիական ինտեգրումը և էներգետիկ համագործակցության ներկան ու հեռանկարները: Տնտեսագիտության դոկտոր, պրոֆեսոր Աշոտ Թավադյանն էլ անդրադարձավ հետխորհրդային տնտեսության զգայունակության շեմերին: Տնտեսագիտության դոկտոր Թաթուլ Մանասերյանը ներկայացրեց Եվրասիական միության գլոբալ տնտեսական մրցակցայնության հնարավորությունները: Ղազախստանի տնտեսության ինստիտուտի բաժնի վարիչ, տնտեսագիտության դոկտոր Բուլատ Խուսաինովը անդրադարձավ ղազախական փորձին ու շահերին եվրասիական տնտեսական տարածքի ու կառույցի ձևավորման գործընթացում: Պատմական գիտությունների թեկնածու Վադիմ Գիգինը ներկայացրեց Բելառուսի անցած ճանապարհն ու փորձը:
Կոնֆերանսի կազմակերպիչ ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆԻՆ խնդրեցի ամփոփել առավոտյան ժամը 10-ից սկսված և մինչև 15-ը ու ավելի տևած կոնֆերանսի աշխատանքները, որտեղ հարցերը քննարկվում էին հայ-ռուս-բելառուս-ղազախական տեսանկյուններից.
-Կարծում եմ` ծավալվեց եզակի, քննարկման ծավալով ու խորությամբ աննախադեպ բանավեճ, որը վերաբերում էր ոչ միայն այս չորս, այլև ԱՊՀ մյուս երկրների եվրասիական ինտեգրմանն ավելի սերտ մասնակցելուն: Այս հարցի շուրջ մեր կառավարությունները բանակցում էին և շարունակելու են բանակցել: 2013 թվականը եզակի հնարավորություն է` լուրջ ուսումնասիրելու և հասարակությանը նախապատրաստելու այն հնարավորությանը, որ մենք կարող ենք ավելի մեծ օգուտ ունենալ եվրասիական ինտեգրման գործընթացին մասնակցելուց, եթե մեր առջև դրվի անցանկալի դիլեման` Եվրամիությա՞ն հետ լինել, թե՞ Եվրասիական միության: Եթե այդ դիլեման չպարտադրվի, իդեալական կլինի համատեղել երկու գործընթացներն այնպես, որ մենք Ռուսաստանի հետ հնարավորություն ստանանք բանակցել Եվրամիության հետ` համագործակցությունը ռազմավարական գործակցության հասցնելու վերաբերյալ:
-Հաջորդ քայլը ո՞րն է լինելու:
-Հաջորդ կոնֆերանսը:
Մինչև հաջորդ կոնֆերանսը մի քանի նկատառում: Զարմանալիորեն հստակ չէր կոնֆերանսի մեկնակետը` քառակողմ քննարկումը նպատակ ուներ արձանագրել վիճակը` Հայաստանը գնում է դեպի Եվրասիական միությո՞ւն, թե՞ հարց էր բարձրացնում` Հայաստանը գնո՞ւմ է դեպի Եվրասիական միություն: Ե՛վ ելույթների, և՛ մտքերի փոխանակության ժամանակ հնչած տեսակետների տրամաբանությունը մեկն էր` համեմատել տնտեսության տարբեր ոլորտները, տնտեսության կառուցվածքը, զարգացման տեմպերը և այլն, և այլն, որպեսզի բոլոր կտրվածքներով եզրակացվի` գլոբալացվող աշխարհում աննախադեպ մարտահրավերներին միայնակ չենք դիմակայի, եկեք միանանք: Սա` մեկ: Երկրորդ` միանանք, բայց` ո՞ւմ: Հարցերի հարցը` գոյություն ունեցող Եվրամիությա՞նը, որ մեզ գրկաբաց ու գլխաբաց չի սպասում, գոյություն չունեցող Եվրասիական միությա՞նը, որ կարող է փակել Եվրամիության ճանապարհը: Սպասենք այնքա՞ն, որ երկու միությունները փոխհարաբերությունները պարզեն, իսկ հիմա բոլորին «այո» ասենք, որովհետև «ոչ»-ը որոշակիություն է, իսկ «այո»-ն մանևրների ու սեփական խաղի դաշտ է թողնում: Եվ երրորդ` ե՞րբ և ո՞վ է շարքային քաղաքացուն բացատրելու, թե, համաշխարհային, համապետական, գլոբալ շահերի սպասարկումից զատ, այս միությունները իրեն կոնկրետ ի՞նչ ու ինչպե՞ս են տալու: Այսինքն` նորի՞ց տեղեկատվությունն ու քարոզչությունը պիտի ընդամենը հետևեն որևէ կարևոր հարցի ձևավորման ու լուծման ընթացքին, թե՞ դառնան մասնակից ու հավասարակողմ պատասխանատու: Եվ վերջապես` բոլոր ելույթները կազմված էին «Բոլորս դեպի Եվրասիական միություն» նշանաբանով, գործնականում չկար ընդդիմախոսություն, որը քննարկումը դարձնում էր կիսատ, ավելի շատ հարցեր էր թողնում, քան պատասխաններ էր տալիս:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ.- Կոնֆերանսի հյուրերը բավականաչափ երիտասարդ էին` մինչև 30, մեկ-երկու բացառությամբ` մինչև 40 տարեկան, Հայաստանի բոլոր ներկայացուցիչները հաստատ 40-ը, եթե ոչ 50-ն անց էին: Մտածելու տեղիք տալի՞ս է:

Դիտվել է՝ 3520

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ