Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«ՎԵՐՋԻՆ ՀԱՇՎՈՎ, ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՑ ՈՒ ԱԴՐԲԵՋԱՆԻՑ Է ԿԱԽՎԱԾ ԱՄԵՆ ԻՆՉ»

«ՎԵՐՋԻՆ ՀԱՇՎՈՎ, ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՑ ՈՒ ԱԴՐԲԵՋԱՆԻՑ Է ԿԱԽՎԱԾ ԱՄԵՆ ԻՆՉ»
19.03.2010 | 00:00

Մարտի 12-ին Մոսկվայում ՌԴ նախագահին առընթեր ռազմավարական հետազոտությունների ինստիտուտում տեղի ունեցավ կլոր սեղան` նվիրված հայ-ռուսական հարաբերությունների ներկային և զարգացման հեռանկարներին, որի աշխատանքներին մասնակցում էր ԱԺ Հայաստան-Ռուսաստան միջխորհրդարանական համագործակցության հանձնաժողովի համանախագահ ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆԸ։
-Ի՞նչ ուղղություններով էին ընթանում քննարկումները, պարոն Սաֆարյան։
-Կլոր սեղանը, որին մասնակցում էին տարածաշրջանով զբաղվող փորձագետներ, վերլուծաբաններ, ներկայացուցիչներ ՌԴ ԱԳՆ-ից, գլխավոր շտաբի ակադեմիայից, ուներ երկու հիմնական ուղղություն` հայ-ռուսական հարաբերությունների վիճակը և հեռանկարները: Տասնյակ զեկուցումներ եղան, որոնք կտպագրվեն գրքույկով: Երեք ամիս առաջ նույն ինստիտուտը կազմակերպել էր կլոր սեղան ռուս-ադրբեջանական հարաբերությունների վերաբերյալ:
-Ինստիտուտում նման քննարկումները պարբերակա՞ն են, թե՞ իրադարձային:
-Չեմ կարծում, որ պարբերական են: «Բարգավաճ Հայաստան» կուսակցության նախագահ պարոն Ծառուկյանի նախաձեռնությամբ մինչև ամառ Հայաստան կհրավիրվեն Ռուսաստանի խոշորագույն վերլուծական ծառայությունների առաջատար վերլուծաբանները` Հայաստանի ճանաչված վերլուծաբանների հետ մասնակցելու կլոր սեղանի: Երևանում մոտ 40 հասարակական կազմակերպություններ զբաղվում են քաղաքական վերլուծությամբ` տարբեր պատվիրատուների համար: Կարծում եմ` այս նախաձեռնությունը մոսկովյան քննարկումների յուրօրինակ շարունակություն կդառնա, փորձի փոխանակման ու հետաքրքիր համագործակցության հնարավորություն կընձեռի:
-Հայ-ռուսական տնտեսական համագործակցության հեռանկարներն ինչպե՞ս էին գնահատում փորձագետները:
-Ի թիվս այլ ելույթների, այդ թեմայով խոսել եմ նաև ես: Ես հիշեցրի, որ և՛ ՀՀԿ-ն, և՛ ԲՀԿ-ն 2006-2007 թթ. մշակված նախընտրական ծրագրերում շատ կարևոր տեղ են հատկացրել հայ-ռուսական հարաբերություններին, ընդգծելով, թե կարևորագույն ծրագրեր կան, որոնք իրականություն չեն կարող դառնալ առանց Ռուսաստանի մասնակցության:
-Կոնկրետ ո՞ր ծրագրերի մասին է խոսքը:
-Մասնավորապես Հայաստանի ատոմակայանի նոր էներգաբլոկի կառուցման, որը, ինչպես նախագահը հնչեցրեց 2008-ի սեպտեմբերին, մոտակա ամիսներին սկսվելու է, կառավարությունն էլ հայտարարել է, որ 2010-ին նոր բլոկի կառուցման առաջին քայլերը պետք է արվեն: Երկրորդ ծրագիրը Մեղրին հայկական երկաթուղային ցանցին միացնելն է: Հայ-ռուսական միջխորհրդարանական համագործակցության հանձնաժողովի ուշադրության կենտրոնում է հայկական երկաթուղու վերակառուցման և զարգացման ծրագիրը: ԱԺ պատգամավորները, որոնք պետք է մարտի 21-24-ը մասնակցեն Մոսկվայում Հայաստան-Ռուսաստան միջխորհրդարանական համագործակցության հանձնաժողովի 18-րդ նիստին, Երևան-Գյումրի ուղերթով ուսումնասիրել են արդեն արված աշխատանքները: Եթե երբևէ իրականություն է դառնալու Հարավային Կովկասի երկաթուղին Թուրքիայի հետ միացնելու և Կասպից ծովով Կենտրոնական Ասիա հասցնելու ծրագիրը, առանց հայկական հատվածի վերակառուցման հնարավոր չի լինի այն իրականացնել:
-Բեռնափոխադրումների ծավա՞լը նկատի ունեք:
-Ոչ միայն: Իհարկե, երկու տարի առաջ բոլորովին այլ վիճակ էր, այսօր` այլ, վստահ եմ, որ 2014-ին` վերակառուցումն ավարտելուց և հիմնական ներդրումներն անելուց հետո, կունենանք թե՛ բեռնափոխադրումների ու տեխնիկական հագեցվածության, թե՛ աշխատանքի կազմակերպման առումով ժամանակակից պահանջներին բավարարող երկաթուղի:
-Մտավախություն չունե՞ք, որ ինչպես շատ այլ ծրագրեր, նաև այս ծրագիրը 2014-ին ավարտված չի լինի ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի պատճառով:
-Չնայած ֆինանսատնտեսական ճգնաժամին, որը, իհարկե, նաև Ռուսաստանն է իր սահմանների մեջ առել, ծրագրի ֆինանսավորումը չի ընդհատվել: Վերակառուցման վրա ծախսվելու է մինչև 500 միլիոն ամերիկյան դոլար: Կլոր սեղանի ժամանակ հայ վերլուծաբաններս փորձում էինք ապացուցել Ռուսաստանի մեր գործընկերներին, որ Իրան-Հայաստան երկաթուղու շինարարությունն այլընտրանք չունի: Իհարկե, տնտեսական ու ֆինանսական առումով լեռներում երկաթուղու շինարարությունն արդյունավետ չէ` 2-10 միլիարդ դոլարի շրջակայքում թվեր էին հնչեցվում: Պարզ է, որ նման նախագծի իրագործումը Ռուսաստանը միայնակ հանձն չի առնի: Մենք փորձում էինք հիմնավորել, որ խնդիրը ոչ միայն տնտեսական է, այլև քաղաքական:
-Քաղաքական ի՞նչ խնդիր է լուծում Իրան-Հայաստան երկաթուղին:
-Հայաստանի տրանսպորտային կենսունակության խնդիրն է դրված` ներառյալ ոչ միայն տնտեսական զարգացման հնարավորությունները, այլև քաղաքական նոր իրավիճակի ձևավորումը: Հայաստանը, Վրաստանն իր նավահանգիստներով Իրանին կապելու հնարավորությունն ունի ռազմավարական նշանակություն, որը տարածաշրջանային զարգացման նոր հեռանկարներ է բացում:
-Ռուս վերլուծաբաններն իրենց շահերից բխող այդ հեռանկարները չե՞ն տեսնում։
-Ռուս տնտեսական վերլուծաբաններից շատերը բավականին սկեպտիկ են, նրանք լուրջ հիմնավորումների անհրաժեշտություն են տեսնում: Ես կարծում եմ` այս հարցը ոչ այնքան տնտեսական է, որքան քաղաքական, և քաղաքական մակարդակով էլ պետք է լուծում ստանա:
-Ժամանակին շատ էր խոսվում Հայաստանում նավթավերամշակման համալիրի շինարարության մասին, նույնիսկ ստեղծվելիք աշխատատեղերն ու մաքուր շահույթն էին հաշվարկվում։ «Մեռա՞վ» այդ ծրագիրը:
-Իրավացի եք` 2005-2006 թթ. կար նման ծրագիր, սա հենց այն դեպքն է, երբ ծրագրի սառեցումը կարող է պատճառաբանվել ճգնաժամով: Նախատեսվում էր Իրանից նավթը ներմուծել Հայաստան և նավթավերամշակման համալիրում արտադրված բենզինը վերադարձնել Իրան (մի քանի միլիարդ դոլար է ծրագրի արժեքը): Համոզված եմ, որ ծրագիրը չի վախճանվել, և քննարկումները կաշխուժանան ճգնաժամի հաղթահարմանը համընթաց: Հայաստանում արվող ռուսական բոլոր ներդրումները, որոնք անկախության տարիներին կազմել են մոտ 2 միլիարդ ամերիկյան դոլար, ուղղակի ներդրումներ են տնտեսության մեջ:
-Ասացիք, որ, տնտեսականից բացի, քննարկվել են նաև քաղաքական հարցեր: Կոնկրետ` հայ-թուրքական հարաբերությունների հարցում ի՞նչ հեռանկարներ են տեսնում ռուս վերլուծաբանները:
-Հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման նախաձեռնությունը նախագահ Բարաք Օբամայի հավակնոտ քաղաքականության արդյունք է: Պարզ է, որ ԱՄՆ-ը բավարար ուժ ու ազդեցություն ունի այդ գործընթացում որպես համահովանավոր ընդգրկելու Ռուսաստանին և Եվրամիությանը: Պարզ է նաև, որ ՌԴ-ն իր կառուցողական մասնակցությունն է ունեցել, որովհետև կողմնակից է եղել ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի հետ երկխոսության զարգացմանը տարածաշրջանային հարցերում ընդհանրապես: Բայց ո՞վ պետք է անի առաջին քայլը, ո՞վ է լինելու ուժային կենտրոնը, որը վճռական ճնշումով առաջ է մղելու այս հարցը: Ակնհայտ է, որ երկխոսությունն առանց նոր ու լուրջ ազդակի առաջ չի գնում, և Թուրքիայում գերիշխում է մտայնությունը` ոչ մերժել, ոչ վավերացնել արձանագրությունները:
-Ինչպես 6 տարի Կիպրոսին վերաբերո՞ղ արձանագրությունները:
-Այո, և Կիպրոսի արձանագրությունների վավերացումն այսօր այլևս ակտուալ չէ, ինչպես կարող է ակտուալ չլինել հայ-թուրքական արձանագրությունների վավերացումն ինչ-որ ժամանակ հետո: Իսկապես, հայ-թուրքական երկխոսության մասին Ռուսաստանում շատ խոսվեց, հայ և ռուս վերլուծաբանների եզրակացությունն էլ մեկն էր` Թուրքիան չի շտապելու կարգավորել հարաբերությունները Հայաստանի հետ, անհնար է, որ միայն ԱՄՆ-ի, Ռուսաստանի, ԵՄ-ի հորդորով թուրքական իշխանությունները վավերացնեն արձանագրությունները և բացեն սահմանը: Թուրքիայում առկա մի շարք ներքին խնդիրների պատճառով վերլուծաբանները հակված են կարծելու, որ Անկարան կոշտ դիրքորոշում է որդեգրելու Հայաստանի հարցում և Հայաստանի հետ հարաբերությունները պայմանավորելու է ղարաբաղյան հարցում Հայաստանի կողմից զիջումներով:
-Փաստորեն, նախապայմանները մնալու են իբրև փոխհարաբերությունների հաստատման պայմաննե՞ր:
-Փորձագետները կարծում են, որ Ադրբեջանի շահերի հաշվին թուրքական պետությունը արագ զիջումների չի գնա:
-Թուրքիայի համար աշխարհն Ադրբեջանով սկսվում ու Ադրբեջանով ավարտվո՞ւմ է, հնարավոր չէ՞, որ Թուրքիան առաջնորդվի միայն իր ազգային շահով ու այլ դիրքորոշում որդեգրի` տարածաշրջանում իր նոր դերի ու առաքելության բարձր գիտակցությամբ:
-Իհարկե, այդ տեսակետն էլ կա, որ, հանուն Հարավային Կովկասում իր քաղաքական ազդեցությունը մեծացնելու, Թուրքիան կարող է դիմել փափուկ ուժի քաղաքականությանը` շարունակելով երկխոսությունը միաժամանակ Ադրբեջանի ու Հայաստանի հետ, և դրանով փորձելով առաջ մղել իր ներկայության հարցը: Հայ-թուրքական հարաբերությունների շրջագծում մանրամասն քննարկվում էր` արդյոք Հայաստանը սահմանի բացման դեպքում կդիմակայի՞ Թուրքիայի տնտեսության ճնշմանը: Ռուս վերլուծաբաններից մեկը բերում էր Բաթումի և Փոթիի օրինակը (Աջարիայում կարծում էին, որ դառնալու են իրավիճակի տեր ու առոք-փառոք ապրելու են, բայց դարձան թուրքական ընկերությունների սպասարկողներ) և հարցնում էր` նույնը չի՞ կրկնվելու Հայաստանում:
-Գետը չտեսած` չեն բոբիկանում, բայց վստա՞հ եք, որ այդ հարցը փորձագիտական մակարդակով ուսումնասիրված է Հայաստանում:
-90-ական թթ. առաջին կեսին կար մտահոգություն, որ Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների կարգավորման դեպքում թուրքերը կարող են, մեղմ ասած, գնել Հայաստանը, ուղղակի կլանել հայկական նոր ձևավորվող տնտեսությունը: Այսօր արդեն այդ վտանգը չկա, որովհետև Հայաստանի տնտեսական դաշտը` աղքատ-հարուստ, լավ-վատ, բայց կայացած է և որոշակի արժեք ունի: Հետո` ապրանքը պետք է վաճառվի, որ գնես, կամ էլ ստիպված պիտի լինեն վաճառել, որ գնես: Հայաստանում երկու վիճակն էլ չկա: Երբ մի քանի տարի առաջ մոսկվայաբնակ մեր ականավոր հայրենակից, «Տրոյկա-դիալոգ» ընկերության նախագահ Ռուբեն Վարդանյանն ուզում էր կոնսորցիում ստեղծել և գնել Բուրսայի մերձակա թուրքական ավտոմոբիլային ընկերություններից մեկը, որ վաճառվում էր 2 միլիարդ դոլարով, Թուրքիայի Անվտանգության խորհուրդը նիստ գումարեց և որոշեց հայ գործարարին ընկերություն չվաճառել: Եթե Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության անդամ Թուրքիայում կան օրենքներ, որոնք պետության հայեցողությանն են թողնում այս կամ այն ընկերությունը, հողատարածքը վաճառել-չվաճառելու հարցն ազգային անվտանգության սկզբունքներով բացատրելը, ինչո՞ւ Հայաստանը չի կարող ունենալ օրենքներ, որոնք կսահմանափակեն անկանոն առքուվաճառքը:
-Ազգային ժողովում կա՞ նման մտահոգություն` օրենսդրական նախաձեռնության տեսքով:
-2010-ին մենք ընդունելու ենք օրենքներ, որոնք հնարավորություն կտան պետության ազգային անվտանգության շահերի տեսանկյունից կարգավորելու նման հարցերը:
-Բնականաբար, նման քննարկման ժամանակ չէր կարող շրջանցվել նաև Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության հարցը:
-Հայ-ռուսական վերլուծական հանրությունը սխալ է համարում Ղարաբաղի հարցը հայ-թուրքական հարաբերությունների հետ կապելը, որովհետև դա նշանակում է երկու հարևանների առաջ երրորդ հարևանին միայնակ թողնել և զինաթափել: Ռուսները կարծում են, որ Ղարաբաղի հարցն առանձին հարց է, որը ԵԱՀԿ ՄԽ միջնորդությամբ պետք է կարգավորվի, իսկ հայ-թուրքական երկխոսությունը հայերի և թուրքերի հնարավոր հաշտության հարցն է` առանց նախապայմանների և ողջամիտ ժամկետներում: Այլապես հաշտեցման գործընթացը կորցնում է իր հրատապությունը:
-Ադրբեջանցիները կարծում են, թե ԵԱՀԿ ՄԽ անդամ Ռուսաստանը Հայաստանի վրա պիտի ճնշում գործադրի տարածքները վերադարձնելու հարցում, և դա պետք է լինի Ռուսաստանի սուրբ գործը: Համաձա՞յն են ռուսներն այդ դերին:
-Ռուսաստանն ունի բավարար ազդեցություն, ինչպես ԱՄՆ-ը, ինչպես ԵՄ-ն, ներգործելու թե՛ Հայաստանի, թե՛ Ադրբեջանի վրա, այդ հորդորը տարբեր փաթեթավորմամբ միշտ էլ եղել է և միշտ էլ լինելու է: Կողմերը հասել են պատային իրավիճակի, երբ ընդունելի զիջմանն ուղղված քայլը ոչ մեկը չի ուզում անել: Դեռ մի քանի օր առաջ ԵԱՀԿ ԽՎ նախագահ Ժոաո Սուարեշը հայտարարում էր, թե նախագահ Ալիևը պիտի քաղաքացիական խիզախ քայլ կատարի` համաձայնելով կարգավորման մադրիդյան սկզբունքներին:
-Այնուհանդերձ` շատերն են համոզված, որ ԼՂ-ի հարցի լուծումը Ռուսաստանին ձեռնտու չէ, որովհետև կորցնելու է իր ներգործության շատ ազդեցիկ լծակները թե՛ Հայաստանի, թե՛ Ադրբեջանի վրա:
-Ռուսաստանին դա ո՛չ ձեռնտու է, ո՛չ էլ ձեռնտու չէ: Ռուսաստանը գործ ունի քաղաքական իրողության հետ, որն ապաինտեգրման վիճակում է պահում Հարավային Կովկասն արդեն 18 տարի: Այդ թնջուկը քանդելը միայն Ռուսաստանի խնդիրը չէ, որը շատ կարևոր, բայց միակ խոշոր խաղացողը չէ այս դաշտում: Թնջուկը կարող է հանգուցալուծվել երեք բևեռների համադրված շահերի դեպքում, եթե հակամարտության կողմերը կառուցողական են տրամադրված և ուզում են, որ հարցը լուծվի: Վերջին հաշվով, Հայաստանից ու Ադրբեջանից է կախված ամեն ինչ:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2272

Մեկնաբանություններ