Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Հեղափոխությունը Հայաստանում շարունակվում է

Հեղափոխությունը Հայաստանում շարունակվում է
18.06.2018 | 10:05

Հայաստանի նորընտիր վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը ներկայացրեց իր կառավարության ծրագիրը և խոստացավ արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններ: Հեղափոխականից վերածվելով պետական պաշտոնյայի` նա պնդում է, որ թավշե հեղափոխությունը շարունակվում է: Իշխանության գալուց մեկ ամիս հետո Նիկոլ Փաշինյանն առաջին հարցազրույցն է տվել ֆրանսիական լրատվամիջոցներին:


-Դուք նախկին լրագրող եք, ընդդիմադիր պատգամավոր ու ակտիվիստ: Ինչպե՞ս եք վերապրում Ձեր պետական պաշտոնյայի վերածվելը թավշե հեղափոխությունից հետո, որ գլխավորում էիք:
-Յուրաքանչյուր հեղափոխություն ինչ-որ պահի ընտրության առաջ է կանգնում` կանգ առնե՞լ, թե՞ անընդհատ շարունակվել: Իրականում հենց Հայաստանի ժողովուրդը, այլ ոչ թե ես եմ վճռել` որոնք են լինելու իմ գործողությունները: Ես հասկացա, որ եթե փորձեմ ինքնուրույն որոշումներ ընդունել, կա ժողովրդին դավաճանելու ռիսկ: Ակնհայտ է, որ հենց դա հեղափոխության շարունակությունն է, որովհետև մենք հրապարակում բարձրացնում էինք խնդիրները, որ հիմա պետք է լուծվեն նախարարական աշխատասենյակներում:
-Ձեր բարձրացրած խնդիրներից մեկը կոռուպցիան է դատական համակարգում: Ինչպե՞ս եք պատրաստվում բարեփոխել Ձեր ժառանգած հին համակարգը, պատրաստվու՞մ եք շոկային թերապիա անցկացնել, ինչպես եղավ Վրաստանում 2003-ի վարդերի հեղափոխությունից հետո:
-Վերջին տարիներին հարյուրհազարավոր դոլարներ են իբրև դրամաշնորհներ կամ վարկեր հատկացվել Հայաստանին ԵՄ-ից ու ԱՄՀ-ից դատական համակարգի բարելավման համար: Այդ ոլորտում արված բոլոր բարեփոխումները հաջող են համարել նրանք, ովքեր ֆինանսավորել են: Օրենսդրական մակարդակում աշխատանքների 90 %-ը կատարված է, բայց այդ ամենը բավարար չէ լուծելու մեկ խնդիր` վերջ դնել Բաղրամյան 26-ից դատավորներին հեռախոսազանգերին: Ես, իշխանության գալով, որոշում ընդունեցի, որ այլևս հեռախոսազանգեր չեն լինելու: Այդպիսով` խնդիրը լուծվեց: Կաշառք վերցրած դատավորները կձերբակալվեն: Շոկային թերապիայի անհրաժեշտություն չկա:
-Դուք կողմ եք կանանց ակտիվ ներգրավմանը քաղաքական կյանքում, բայց Ձեր կառավարությունում 17 նախարարներից միայն երկուսն են կին: Ինչո՞վ կբացատրեք:
-Այս օրերին ես 4 կին փոխնախարար եմ նշանակել: Հեղափոխությունը, որ մենք ապրեցինք, առաջ տեղի չէր ունենում երկու առանցքային շարժիչ ուժերի պասիվության պատճառով` կանանց և երիտասարդների: Կանանց մասնակցությունը բողոքի գործողություններին մասշտաբային ու աննախադեպ էր: Իրավիճակը սրընթաց էր զարգանում: Արագության պատճառով այդ մտադրությունները դեռ չեն հասցրել արտահայտվել կառավարության կազմում: Կանանց քաղաքացիական ակտիվությունը դեռ չի հասցրել այդ մասշտաբներով քաղաքական ակտիվության վերածվելու: Ես վստահ եմ, որ առաջիկա տարիներին կանանց դերը Հայաստանի քաղաքական գործընթացներում կմեծանա և մենք միայն կշահենք դրանից:
-Ձեր ծրագրում Դուք խոստանում էիք հայերի զանգվածային հայրենադարձություն Սփյուռքից: Սփյուռքում ապրում է 7 միլիոն հայ, նրանցից 500 000-ը` Ֆրանսիայում: Շատերը ներգրավված են տնտեսական ու մշակութային նախագծերում: Կարծու՞մ եք, որ Սփյուռքը նաև քաղաքական դեր պիտի խաղա:
-Մեծ հայրենադարձության նախագիծը իմ ՙՔաղաքացիական պայմանագիր՚ կուսակցության ռազմավարական նպատակներից է: Ես կարծում եմ, որ մեր հայրենակիցների ներուժը կարող է շատ օգտակար լինել ոչ միայն տնտեսության ու մշակույթի ասպարեզում, այլև կառավարման համակարգում և պետական կառույցներում: Այդ ոլորտում կան որոշ օրենսդրական սահմանափակումներ: Օրինակ` նախարար մեր երկրում կարող է լինել միայն Հայաստանի քաղաքացին: Ամբողջ աշխարհում սփռված հայերի համար այդ դրույթը կարող է խոչընդոտել ժողովրդավարական ու թավշե հեղափոխությունից հետո հայ ժողովրդի բացառիկ միասնականության ներուժն օգտագործելուն: Հայաստանի կյանքում Սփյուռքի ներգրավվածության ուժեղացումը կարող է մեծ հայրենադարձության առաջին քայլը լինել:
-Հայաստանը դարձավ ԵԱՏՄ անդամ և ԵՄ-ի հետ գործընկերության համաձայնագիրը ստորագրվեց Սերժ Սարգսյանի օրոք, որ հայտարարում էր փոխլրացման միջազգային քաղաքականություն: Հայաստանի արտաքին քաղաքականության վրա կազդե՞ն Ձեր նախորդի քաղաքականությանը վերջ դնելու մտադրությունները:
-Քաղաքական գործընթացը, որ հանգեցրեց Հայաստանում իշխանության փոփոխության, միջազգային ենթատեքստ չուներ, որը և պայմանավորում է մեր արտաքին քաղաքականությունը: Մենք հաստատում ենք, որ աշխարհաքաղաքական շրջադարձեր չեն լինելու: Դա նշանակում է, որ վեկտորները կմնան առաջվանը, բայց կտարբերվի ներհայկական ընկալումը: Մեր առաջնահերթ խնդիրն արտաքին քաղաքականության մեջ Հայաստանի ազգային շահերը, ինքնիշխանությունն ու անկախությունը պաշտպանելն է: Մեր քաղաքականությունը չի լինելու արևմտամետ, ռուսամետ կամ այլամետ: Պետական գործիչը Հայաստանում կարող է լինել միայն հայամետ:
-Դուք խոստացել էիք պայքար օլիգարխների և տնտեսական մոնոպոլիաների դեմ, որ կարող է ազդել և արտաքին քաղաքականության վրա: Կարելի՞ է ենթադրել, որ այդ պայքարը կհակադրվի ռուսական ընկերությունների շահերին, օրինակ, Գազպրոմի, Ռոսնեֆտի, որ մոնոպոլ դիրքեր ունեն հայկական շուկայում:
-Գազպրոմն ինչ-որ իմաստով Հայաստանում բնական մոնոպոլիստ է, բայց մենք գազ ենք ստանում նաև Իրանից: (Հայաստանի ներքին շուկայում գազի մատակարարման ու բաշխման մոնոպոլ իրավունքը Գազպրոմ Արմենիայինն է, ռուսական գազը տարանցիկ ճանապարհով գալիս է Վրաստանից: Իսկ իրանական գազը վերածվում է էլեկտրաէներգիայի և արտահանվում Իրան, 3 կՎժամ/1 խորանարդ մետրին հաշվարկով` RFI): Ցանկացած պահի, երբ լինի տնտեսապես շահավետ առաջարկ Իրանից, մենք կարող ենք իրանական գազ ստանալ: Ավելին ասեմ` ռուսական իշխանությունների հետ շփումներում մենք անհանգստություն հայտնեցինք ներքին շուկայում գազի գնի ձևավորման հարցում: Ռուսական գազը մեր սահմանին 1000 խորանարդ մետրը 150 դոլարով է հասնում, իսկ սպառողը երկու անգամ ավելին է վճարում: Մենք ուզում ենք ուսումնասիրել տարիֆիկացիայի մեխանիզմը և մեր ռուս գործընկերները ըմբռնումով են մեր ցանկությանը վերաբերվում: Ռոսնեֆտի ու Հայաստան վառելիքի ներկրման հարցում, վստահ եմ, որ ոչ մի մոնոպոլիա չի լինի:
-Բայց այդ ընկերությունն այսօր մոնոպոլ դիրքեր ունի Հայաստանի շուկայում:
-Ոչ: Արդեն ոչ: Պետք է հասկանալ, որ մենք խնդիր չենք դնում վերացնել ռուսական ներկայությունը Հայաստանում: Հակառակը, մենք շահագրգռված ենք ավելի շատ ռուսական, ֆրանսիական, եվրոպական ու ամերիկյան ներդրումներ ներգրավել: Այսօր շատ ներդրողներ հետաքրքրված են Հայաստանում փող ներդնելու մեջ և մենք պատրաստ ենք նպաստել նրանց հաջող բիզնեսին: Հավելեմ, որ թավշե հեղափոխության առաջին օրերից Ռուսաստանը չի խառնվել Հայաստանի ներքին գործերին: Նշանակում է` Մոսկվան հարգում է մեր երկրի ինքնիշխանությունը: Մենք ոչ միայն դա զգում ու տեսնում ենք, այլև ուղղակի հաստատում ենք ստացել ռուսական իշխանություններից: Նրանք այդ մոտեցումը ձևավորել են իբրև մեր փոխհարաբերությունների հիմք: Մեր հարաբերությունները հարևան երկրների` Իրանի ու Վրաստանի հետ, կապված չեն երրորդ երկրների հետ մեր հարաբերություններին: Այդ սկզբունքով ենք մենք ղեկավարվում Մոսկվայի հետ հարաբերությունները կառուցելիս:
-Կարելի՞ է հարաբերությունների փոփոխություն սպասել հարևան Թուրքիայի հետ` նույնիսկ դիվանագիտական կապեր չունենալով:
-Գլոբալ իմաստով` կարծում եմ, որ Հայաստանի կողմից այդ դեպքում ևս փոփոխություններ չեն լինելու, որովհետև փոփոխություններ են անհրաժեշտ Թուրքիայի կողմից: Հայաստանը միշտ ասել է, որ պատրաստ է հարաբերություններ հաստատել առանց որևէ նախապայմանի: Մենք կարծում ենք, որ հարաբերություններն Անկարայի հետ երրորդ երկրից չպետք է կախված լինեն, իսկ Թուրքիան մեր առաջ նախապայման է դնում` կապված Ադրբեջանի հետ մեր հարաբերություններին:
-Իշխանության գալով` Դուք հայտարարեցիք, որ Լեռնային Ղարաբաղը պետք է վերադառնա բանակցային սեղան: Բաքուն կտրականապես համաձայն չէ Ձեր դիրքորոշման հետ: 1998-ից Ադրբեջանի հետ բանակցություններում չճանաչված հանրապետությունը ներկայացնում է Երևանը: ՈՒնե՞ք կոնֆլիկտի կարգավորման որևէ կախարդական բանաձև այն բոլոր տարբերակների փոխարեն, որ 25 տարում ապացուցել են իրենց անարդյունավետությունը:
-Հայաստանը Լեռնային Ղարաբաղի անվտանգության երաշխավորն է, բայց դա չի նշանակում, որ Երևանը բանակցությունների ընթացքում կարող է խոսել հանրապետության անունից: Լեռնային Ղարաբաղը կոնֆլիկտի լիիրավ կողմ է ճանաչվել 1994-ի դեկտեմբերի 6-ին Բուդապեշտի սամմիթի ամփոփիչ փաստաթղթում: Ռոբերտ Քոչարյանը, նախկինում Լեռնային Ղարաբաղի նախագահ լինելով, Հայաստանում իշխանության գալով` որոշեց խոսել Երևանի ու Ստեփանակերտի անունից: Այդպես վարվեց և Սերժ Սարգսյանը, որ եղել է Լեռնային Ղարաբաղի ինքնապաշտպանության ստեղծման ակունքներում: Լեռնային Ղարաբաղի ժողովուրդը ինձ մանդատ չի տվել իր անունից խոսելու: Ես Հայաստանի վարչապետն եմ և կարող եմ խոսել միայն Հայաստանի անունից: Լեռնային Ղարաբաղի հայերը չեն մասնակցում ընտրություններին և իշխանության ձևավորմանը այստեղ: Եթե մենք բանակցում ենք կոնֆլիկտը կարգավորելու նպատակով, պետք է մասնակցեն բոլոր կողմերը: Կոնֆլիկտի կարգավորման գլխավոր խոչընդոտը եղել է ոչ թե ինչ-որ կախարդական բանաձևի բացակայությունը, այլ կողմերից մեկի բացակայությունը բանակցություններում: Եթե Բաքուն իրոք ցանկանում է կոնֆլիկտը կարգավորվի, պետք է շահագրգռված լինի Լեռնային Ղարաբաղի ներկայությամբ բանակցություններում:
Ելենա ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆ, RFI


Հ.Գ. Կհարցնեք` իսկ ի՞նչ եղան Ֆրանկոֆոնիան, հայ-ֆրանսիական փոխհարաբերությունները, Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնի այցը Հայաստան, Ֆրանսիայի` իբրև ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահի, դերը Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման մեջ: Ֆրանսահայ համայնքի վերաբերմունքը թավշե հեղափոխությանը, ֆրանսիական ընկերությունների աշխատանքի գնահատականը Հայաստանում ու ներդրումների հնարավոր աճը: Եվ ընդհանրապես` հայ-ֆրանսիական առանձնաշնորհյալ հարաբերությունների զարգացումը: Չգիտեմ` չկան հարցեր, չկան պատասխաններ: Թեպետ կան, թե չկան հարցեր, երբ հարցազրույց է տրվում ֆրանսիական լրատվամիջոցներին, տարրական քաղաքական ու դիվանագիտական էթիկան պահանջում է գոնե մեկ անգամ նշել Ֆրանսիայի դերն ու Ֆրանսիայի նախագահի անունը, որ հոկտեմբերին գալու է Հայաստան: Դա այբուբեն է, որ եթե վարչապետին ծանոթ չէ, գոնե նրա օգնականներին ու խորհրդականներին պետք է հայտնի լինի:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4792

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ