Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

Կլինի այն, ինչ եղել է, և ինչը չի կարելի թույլ տալ, որ կրկնվի

Կլինի այն, ինչ եղել է, և ինչը  չի կարելի թույլ տալ, որ կրկնվի
07.02.2014 | 12:42

(սկիզբը՝ այստեղ)

ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐ ԵՎ…


Այժմ զուգահեռներ անցկացնենք Շահրիմանյանների ու Լազարյանների միջև:
Խոր և համապարփակ ինտեգրումը եվրոպական կյանքին, այն էլ՝ դավանելով կաթոլիկություն, Շահրիմանյանների պարագայում հանգեցրեց ազգային ինքնության լիակատար կորստի և ուծացման: 1788 թ. Լիվոռնոյում ապրում էր արական սեռի 11 Շահրիմանյան, իսկ մեկ դար անց ոչ մեկը չէր մնացել: Գասպար Սահրադի Շահրիմանյանի որդի Բարսեղ-Բազիլիոն ձեռնադրվեց մոնսինյոր, հետագայում նշանակվեց մի շարք շրջանների նահանգապետ (governatore), իսկ ոմն Ալֆոնսո Դոմենիկո Սերիմանն ընտրվեց եպիսկոպոս: Այսօր Շահրիմանյանների ազգանունով Վենետիկում պահպանվել է Salizada Seriman պալատ-հյուրանոցը:
Հովհաննես Լազարյանի կառուցած Սբ. Կատարինե եկեղեցին ներկայում Ռուսաստանի հյուսիսային մայրաքաղաքի հայոց հոգևոր կենտրոնն է:
Պալատական խորհրդական Մինաս Լազարյանի, ինչպես նաև նրա եղբայր Հովհաննեսի կտակած դրամագլուխներով 1815 թ. կառուցվեց Մոսկվայի Վագանկովսկոյե գերեզմանատան Սբ. Հարություն եկեղեցին, որ գործում է մինչ օրս:
Խաչատուր Լազարյանի, ինչպես նաև նրա հոր կտակներով 1779 թ. Մոսկվայի Ստոլպովյան (Հայկական) նրբանցքում կառուցվեց Կենարար Սուրբ Խաչվերացի (Св. Крестовоздвиженская) եկեղեցին, որն ավերվեց XX դ. 30-ականներին: Եվ առհասարակ Լազարյանները Ռուսաստանի տարածքում կառուցեցին 20 եկեղեցի:
Ֆրյանովոյի Հովհան Նախավկա եկեղեցին փակվեց 1940 թ., որից հետո ոչնչացվեց նրա հարուստ ներքին հարդարանքը: 1989 թ. տաճարը կրկին հանձնվեց ռուս ուղղափառ եկեղեցուն ու հավատացյալների առջև դռները բացեց 1990 թ. հունվարի 30-ին:
Արական սեռի ժառանգ չունենալու պատճառով Լազարյանները 1826 թ. ստիպված եղան Ֆրյանովոյի մետաքսագործական ֆաբրիկան վաճառել: 1918 թ. ձեռնարկությունն ազգայնացվեց, ստացավ «Մանածագործական տրեստի Ֆրյանովոյի ինտերնացիոնալ տեքստիլ ֆաբրիկա» անվանումը և ամբողջ XX դ. ընթացքում համարվում էր ԽՍՀՄ տեքստիլ արդյունաբերական խոշորագույն ձեռնարկություններից մեկը:
2004 թ., երախտիքի արժանի մի խումբ ռուս մարդկանց շնորհիվ, վերականգնվեց Հովհ. Լազարյանի՝ Ֆրյանովոյում գտնվող կալվածատան ներքին հարդարանքը, ու բացվեց այսօր գործող պատմաերկրագիտական թանգարանը:
Արևելյան լեզուների Լազարյան ճեմարանի, հայ (ու նաև ռուս) մտավորականության կրթման գործում նրա դերի ու նշանակության մասին այնքան է գրվել ու խոսվել, որ մենք այստեղ ավելորդ ենք համարում կրկնելը: Հավելենք միայն, որ այդ շենքում այսօր գտնվում է ՌԴ-ում ՀՀ դեսպանությունը:
Այս ամենը պատմական իրողությունների արձանագրում է:


…ՀԵՏԵՎՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՄԻՋԻՆ ՀԱՅԻ ՀԱՇՎԱՐԿՈՎ


Նախ, հարկ է պարզել, թե ով է միջին հայը, որովհետև կռիվը նրա համար է, և բոլոր հարցերն ուղղված են նրան:
ՈՒրեմն, ո՞վ է նա. անջատեք, մի կողմ դրեք հանճարներին ու տականքներին և կստանաք մեծամասնություն հանդիսացող միջին հայ:
Նա միամիտ, իմաստուն և հոգնած ծերունի է: Բոլոր հարցերի պատասխանն ունի իր բազմադարյա պատմության էջերում, բայց զուրկ է սեփական պատմությունից դասեր քաղելու ընդունակությունից: Պատմական անցյալը նրա մաշկի տակ է, շարակցական հյուսվածքներում, բայց ոչ գիտակցության մեջ: Հենց որ անցյալը հասնում է գիտակցությանը՝ դառնում է հաղթող:
Յուրաքանչյուր միջին հայի մեջ բնավորված է անարդարության զգացման մոլեկուլ, որը նրան դրդում է դրստել սեփական կյանքը, դարձնում անձնապաշտ. նրա ընտրությունն անձնական է, սերն ու ատելությունը անձնական են, անգամ թվաբանությունն է անձնական:
Գրեթե ոչ ոքի և ոչինչ չի սիրում և, առաջին հերթին, չի սիրում իշխանավորին, որն իր նման մեկն է և որևէ տեսանելի շնորհ չունի:
Խայծակուլ է ու հեշտությամբ ուղղորդվող: Երբ նրան ասում են. «Սեփական հայրենիքում մարգարեներ չկան», հասկանում է բառացի, հավատում և ընդունում է ու սպասում մինչև սեփական մարգարեները մեռնեն, հետո բարձրացնի պատվանդան ու խնկարկի: Ողբի ու խնկի կարիք ունի:
Այնքան է խաբվել, որ ինքն էլ է խաբեբա դարձել: Այնքան է կաշառք տվել, որ ինքն էլ է կաշառակեր դարձել:
Օտարամոլ է. բավական է օտարերկրացին մի հայերեն բառ արտաբերի, տան ունեցած-չունեցածը կփռի դեմը: Խայծիկ է, որ կուլ է տալիս:
Միջին հային հնարավորինս սպառիչ բնորոշելու համար անհրաժեշտ է առանձին ուսումնասիրություն կատարել, ինչն առայժմ իմ գործը չէ, ես թվարկեցի ընդամենը մի քանի առանձնահատկություններ, որոնք առնչություն ունեն այս նյութի հետ:
Եվ ահա հայաստանցի այս միջին հային մատուցվեց նոր երկընտրանք՝ Եվրո՞պա, թե՞ Ռուսաստան, և առանց նրան հարցնելու ընտրություն կատարվեց հօգուտ երկրորդի:
Ի՞նչ է դա նշանակում: Ոչ այլ ինչ, եթե ոչ արտագաղթի օրինականացում, «քաղաքակրթացում»: Ոչ այլ ինչ, եթե ոչ վարած տնտեսական քաղաքականության (եթե, իհարկե, այդպիսին գոյություն ունի) սնանկության ճանաչում ու լիակատար զենընկեցություն: Նժդեհն ասում էր. «Կյանքի ամենամեծ ուժը, ամենամեծ արժեքը, ամենամեծ աստվածությունը աշխատանքն է: Աշխատանքն է օրենքների օրենքը հայու համար»: Աշխատասեր, ստեղծարար, աչքաբաց միջին հայից խլել են իր աստվածությունը և «գործուղում» են Մաքսային միություն, որը ոչ միայն տնտեսական կառույց է, այլև նեոգաղութացման նորահնար տեխնոլոգիա:
Անհնար է առանց զզվանքի վերաբերվել նրանց, ովքեր լափասեղանների առջև կոնծելով բարբառում են. «Արա, դե, գաղթական ժողովուրդ ենք, էլի»: Ո՞Ւմ պատճառով է հայը գաղթական դարձել՝ օտարի՞: Վեց դար պետականություն չի ունեցել, ի՞նչ պիտի աներ: Պիտի հայտնվեր Հնդկաչինից մինչև Ամերիկա, Սկանդինավիայից մինչև Աֆրիկա, ասոցացվեր, ինտեգրվեր և… ձուլվեր: Կամ չձուլվեր, մի կերպ ինքնությունը պահպաներ ու վերածվեր լակմուսի թղթի՝ իր թվաքանակով ցույց տար այս կամ այն երկրի բարեկեցությունը:
Միջին հային հրամցված ցանկացած երկընտրանք, եռընտրանք, այլընտրանք շինծու է, օգտաբեր դրանք հորինողներին, բայց ո՛չ հային: XVII դարում Հայաստանում ու Եվրոպայում եռանդորեն շրջանառության մեջ դրվեց մի հին մարգարեություն, որը վերագրվում էր Սահակ Պարթևին: Համաձայն դրա, հայերը բարկացրել էին Աստծուն, ինչի համար էլ զրկվել էին թագավորությունից: Եվ ահա պիտի հառներ եվրոպական մի թագավոր, որը կվերականգներ պետականությունը, հայերին կազատեր տառապանքներից ու նրանց կվերադարձներ իրենց հայրենիքը:
Եվրոպայում էլ հայտնվեցինք, սրա-նրա դուռը թակեցինք, թե՝ վերականգնեք մեր պետականությունը: Արդյունքում ի՞նչ ստացանք: Երբ մեկուկես միլիոնը ցեղասպանվեց, մեկնումեկը մատը մատին խփե՞ց: Հիմա ունենք այն, ինչ երազել ենք դարեր շարունակ, բայց կրկին սրա-նրա դուռն ենք թակում, հիմա էլ թե՝ եկեք մեր ժողովրդին պահեք: Այս պրագմատիկ դարում ո՞ր հիմարը նման բան կանի առանց պահանջ դնելու:
Անհնար է առանց զզվանքի վերաբերվել նրանց, ովքեր լափասեղանների առջև նրբախորտիկներ են խփշտում ու «հայրենասիրական» կոչ հղում՝ մի՛ արտագաղթեք: Սա կուշտի կոչ է, իսկ կուշտը քաղցածին երբեք չի հասկանա: Լսած կա՞ք, որ մի կուշտ կամովին արտագաղթի: Կոչն էլ հղում է, որպեսզի քաղցածի վերջին պատառ հացն էլ ինքը կուլ տա:
Նախընտրական անկատարելի խոստումներ տվողից, կաշառակեր պաշտոնյայից, արնածուծ բիզնեսմենից, երեսպաշտ եկեղեցականից և նման կարգի հազարումի այլ տականքից լլկված Հայաստանի թշվառ, չքավոր, ունեզուրկ, արժանապատվությունը կորցրած միջին հայը հայտնվել է այնպիսի հեղձուկում, որից դուրս գալու միակ ելքը արտագաղթելն է, ինչն էլ նրան «մեծահոգաբար» մատուցում են: Մաքսային միությունը, Խոր և համապարփակ ասոցացման համաձայնագիրը կամ վաղը մոգոնվող մեկ այլ հրապույր նրա՝ դարեր շարունակ «օգտակար տարր» անվանված հայի առջև կբացի օտարության նոր տափաստաններ: Ի՞նչ է նրան սպասում. կդառնա օրինահնազանդ հրաշալի քաղաքացի, անմիջապես կարթնացնի դարակուտակ գենը և փայլուն հաջողությունների կհասնի բիզնեսում, բայց կկորցնի մայրենին ու կձուլվի: Կունենանք փորը կուշտ, բայց թերարժեքության բարդույթով տառապող միլիոնավոր նոր Շահրիմանյաններ ու Լազարյաններ:
Իսկ ի՞նչ է սպասում Հայաստանին: Երկիրը կդառնա հայաքաղաք՝ արմենոպոլիս: Պատմության ընթացքում ունեցել ենք չորս այդպիսի արմենոպոլիս. Գերլան ու Գրիգորիոպոլիսը վերածվել են երբեմնի հայության անտես ստվերների, Նոր Նախիջևանը՝ Դոնի Ռոստովի մի վարչական շրջանի, Նոր Ջուղան՝ Սպահանի թաղամասի: Հայաստանը կհայաթափվի ու կդառնա հայաքաղաք, հետո դարեր շարունակ կմտածենք, թե որտեղ կառուցենք Նոր Երևանը:
Կլինի այն, ինչ եղել է և ինչը կրկնվել չի կարելի թույլ տալ:
Իսկ կրկնվել թույլ չտալ կարող է նա, ով, ի տարբերություն XVII դարի քաղտեխնոլոգների հորինած առասպելի, կգա ոչ թե դրսից, այլ կծնվի սեփական ժողովրդի մեծամասնությունից:
Նա, որի օրոք չի լինի աղքատ, տնանկ, ունեզուրկ, կհարստանա ժողովուրդը, այլ ոչ ինքը և իր շքախումբը:
Ով տականքների արդարադատություն կիրականացնի Ազատության հրապարակում:
Ով քաղաքական հակառակորդներին չի արհամարհի, չի հետապնդի նրանց ժառանգներին, այլ կձևավորի համագործակցության մթնոլորտ:
Ով ներողություն կխնդրի ու կվերադարձնի Անկախությունից ի վեր երկրից արտագաղթածներին:
Ով կվերացնի շքանշանների, մեդալների, մրցանակների խայտառակ հերթն ու հերթագայությունը:
Ով Ամանորի նախօրյակին իր նստավայր կհրավիրի կյանքի քաղցրությունն ու դառնությունը չճաշակած, շփման գծում զոհված երիտասարդների ծնողներին ու կմխիթարի:
Ով կրթությունը կհամարի գերակայություն, որպեսզի անկիրթ լպիրշները չդառնան պատգամավոր, ինքնահավան միջակությունները՝ նախարար, փողոցային թալանչիները՝ բիզնեսմեն:
Ով օտարներին թույլ չի տա կառավարել երկիրը, կկարողանա բարեկամություն անել առանց քծնելու, շողոքորթելու, արժանապատվությունը ոտնահարելու:
Ով կհայտարարի՝ իմ հավատամքը հայն է ու հայաստանապաշտությունը և կգործի ոչ թե ի հեճուկս սեփական ժողովրդի, այլ ի հաճույս:
Ով… Էլ ո՞րը թվարկեմ: Սկզբում ասել էի, չէ՞, որ այլ եզրահանգումները կթողնեմ այլոց:


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ
Հ. Գ.- Հրապարակման մեջ բազմիցս գործածել ենք ռուբլու գումարային արտահայտություններ, և, որպեսզի պատկերացում տանք գնողունակության մասին, ասենք, որ 1787 թ. 1 ռուբլին = 2009 թ. 3800 ռուբլու:

Լուսանկարներ

. .
  • Հովհան Նախավկա եկեղեցին Ֆրյանովոյում
  • Հովհաննես  Լազարյան  (նկ. Ի. Լամպի)
  • Եղիազար  Նազարի  Լազարյան  (նկ. Ի. Արգունով)
Դիտվել է՝ 4216

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ