ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

Ճանապարհի մեր գիրը որոնելիս

Ճանապարհի մեր գիրը որոնելիս
15.07.2014 | 00:10

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն մարմնի անդամ ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏՅԱՆԸ:

-Ձեր կարծիքով` Աֆրիկյանների տան պատմությունը Հայաստանի ժողովրդավարության հայելի՞ն է:
-Աֆրիկյանների տան պատմությունը մեր կենսագրությանը տեր չկանգնելու հայելին է:
-ՈՒրիշ ի՞նչ անեին տան պաշտպանները:
-Ես նկատի ունեմ նրանց, ովքեր ի պաշտոնե պիտի այդ կենսագրության անընդհատությունը ապահովեին, կենսագրության գիտակցում ունենային, արմատի տերը լինեին: Բայց նրանք, ովքեր իշխանություն են իրականացնում, արժեքային այլ համակարգի մեջ են: Նրանց տրված չէ այն ընկալումը, որ հազարամյակների պատմության մի հատված եկել-բեկորվել էր անցյալ դարում կառուցված հին Երևանի մի հատվածում, որ դրանք սոսկ շենք ու քար չեն, մեր նախնիների ստվերներն էին այնտեղ, մեր մշակութային հիշողությունը:
-Ինչո՞ւ մեր մի կեսի մեջ տեսակի հիշողությունն ու զգացողությունը կա, մի կեսի մեջ վերացել է:
-Ավելի լավ, քան Չարենցը, ասել չեմ կարող. «Հին դարերից մինչև այս հանճարեղ ներկան մենք քայլել ենք անղեկ, ցիրուցան… մեզ առաջնորդել են նախնիներ ոչնչատեսիլ…»: Իշխանությունը տեսանող պետք է լինի, նա է որոշում կայացնողը, ազգի բախտ տնօրինողը, բայց նրանք տեսանող չեն. սա բոլորիս ծանր ողբերգությունն է: Ովքե՞ր են տերերը, և ովքե՞ր են դատավորները:
-Մենք շատ ենք սիրում այդ հարցերը` ովքե՞ր են տերերը, դատավորներն ովքե՞ր են, բայց մենք ո՞վ ենք: Մենք գիտե՞նք:
-Սա անվերջակետ հարց է, որ շարունակ մեղքի, դառնության, ինքնախարանման դուռ է բացում: Պարտություններ ու նահանջներ արձանագրելուց հոգնել եմ: Այդ պարզունակ վիճակագրի կեցվածքն անիմաստ է, նվաստացնող, ու շատ քիչ համարձակություն ունենք ասելու, որ նրանք էլ մենք ենք:
-Ինչքա՞ն ժամանակ է պետք, որ ընդհանրական մենք-ի մեջ գերակշռի տեսակի հիշողությունը պահպանող ու տեսանող տեսակը:
-Իսկապես, ժամանակ է պետք: Պատճառների պատճառը մեր ներքին, շատ թույլ քաղաքացին է, հայ մարդու մեջ սպառողի տեսակը գերակշիռ է, և հավաքականության մեջ ջրի երես են դուրս գալիս էժանը, թեթևը, անսկզբունքը, ում համար ամեն ինչ առևտուր է: Ինչու է այնպես ստացվում, որ գրեթե միշտ մեզ այդ տեսակն է առաջնորդում: Պատմականորեն է այդպես: Չարենցի «Գիրք ճանապարհին» մեր երթի անատոմիան է, և եթե տաղանդավոր մեկը այդ գիրքը թարգմանի անգլերեն, ֆրանսերեն, իսպաներեն, իտալերեն, ոչ ոք չի ասի, թե Չարենցը գրել է 1937-ի նախօրեին: Այն հայի գոյի խտաբեռն է բոլոր ժամանակներում: ՈՒ ոչնչատեսիլ առաջնորդներով մեր ցիրուցան երթը շարունակվում է:
-Հիմա էլ ենք օտարներից ոգու կրակ հայցում, ու անբուրդ, քոսո՞տ է մեր տոտեմ գայլը:
-Ինձ ցավեցնում են այս հաստատումները: Ճիշտ է, Չարենցն իմ դառնության, ցավի, ճշմարտության ընկերն է, բայց Չարենցը նաև հզորություն է, ուժ, լույս, որ կյանք է տալիս, քո արմատի մեծությունն է ցուցանում, չի թողնում կոտրվես, քեզ պարտադրում է ողնաշարդ շտկել ու հակադրությունների ու համեմատությունների մեջ հպարտ մնալ: Նրա մրմռացնող անկեղծությունն ու հզորացնող լիցքը ամբողջական են, ու դա է ոչ միայն Չարենցի, այլև մեր գոյի լինելության բանալին: Մեր հասարակական-քաղաքական-մշակութային մտքի ինքնաճանաչության մեջ Չարենցից ավելին ոչ ոք մեզ` մեզ ճանաչելի չի դարձնում: Նա ինչպիսին լինելու բանաձևն է տալիս, քեզ ճանաչելու ու ճանաչելով փոխվելու բանաձև:
-Մեզ այսօր պե՞տք են այդ բանաձև-կոդերը:
-Շատ են պետք, այս տարտղնված իրականությունը մեզ ոչ մի տեղ չի տանում: Կարմիր ծառը հաստաբուն, վսեմաշուք ու թանկ ծառ է ու տարօրինակորեն շատ կարճ արմատներ ունի. արմատները կարճ են, բայց հորիզոնական իրար կապված, ու ծառը ծառին անսասան է պահում: Ես շատ եմ մտածել` արդյո՞ք մեր կոդը հակահամակարգայնությունն է: Պատմականորեն ե՞րբ ենք ավելի լավը եղել, բայց շարունակում ենք մեր երթը, մեր անհատը փառահեղ տեսակ է իր մտքով, սլացքով, մրցունակությամբ:
-Շատ կտրուկ չե՞նք մեր անցումներում: Չորս տարի ու ավելի վերադառնում էինք Եվրոպա, մի օրվա մեջ հակառակ ընթացքը ընտրեցինք ու նորից գնում-գնում, տեղ չենք հասնում: Հիմա ո՞րն է մեր կոդը, ծածկագիրը` Եվրոպա՞ն, Ասիա՞ն, թե՞ խաչմերուկը:
-Մեր ծածկագիրը գուցե արժանապատիվ գոյության որոնո՞ւմն է: Երևի այս մտածումներով էր ծնվել նաև Խեչոյանի վերջին` «Մհերի դռան գիրքը» վեպը։
-Բայց արժանապատվության պատկերացումները այսքան հակասական են:
-Այսօրվա մենք-ը դարերի, աշխարհագրությունների, հաղթանակների ու պարտությունների թանձրուկ է:
-Այո, բայց հիմա մենք մեր ամբողջ հակասականությամբ, մենթալիտետով, ազգային երազով ու պատմությամբ, մեր գոյով աշխարհի ո՞ր կողմում ենք:
-Մեր ողնաշարը, իսկապես, բեկված է և, երբ կորցնում ես հակազդելու քո իմունիտետը, երբ կարմիր ծառի պես արմատներդ իրար հանգուցված չեն, շատ հեշտ ես տրվում քամիներին, նրանք են թելադրում քո առագաստի ուղղությունը:
-Այդպես էլ պետք է լիներ. առանց քամու առագաստը քաթանի կտոր է, բայց մենք ո՞ւր ենք լողում:
-Նավապետն ո՞ւր է: Մեր ափեափ կողերը մաշած ու նավահանգիստ փնտրող նավն ո՞ւր է ուղղվում, ճանապարհի մեր գիրը ո՞ւր է: Ես շատ վախենում եմ, որ մենք հիմա մեր ճանապարհի գիրը չունենք: Հայաստանի ամենամեծ ճգնաժամը անհավատությունն է, հորիզոն չտեսնելու էպիդեմիկ հոգեվիճակը:
-Հայաստանում այսօր և քաղաքական միտք կա, և գրական, և հասարակական շարժումներ կան, և քաղաքացիական, ինչո՞ւ է այդ ամեն ինչը մնում հատվածական` ամեն մեկը իր համար, բայց ոչ հանրության:
-Այդ հատվածականությունը թելադրված է մեր ազգային հոգեկերտվածքով, որ ավելի շատ անհատի վրա է հենվում, քան ընդհանրության: Ժողովուրդները տարբեր քաղաքական բնավորություններ ունեն, մեր անցած ճանապարհը անհատապաշտության, չհավատացող տեսակի, ներքին երաշխիքները դրսում փնտրողի կնիքն է դրել մեզ վրա: Եվ ինչպես մեր իշխանությունը դասական իմաստով քաղաքական էլիտա չի դառնում, այնպես էլ մտավորականությունը հոգևոր էլիտա ու առաջնորդ չի դառնում, հասարակությունն էլ շարունակում է հատվածական ու բեկոր-բեկոր մնալ: Այսօր այլևս վերջին ծույլը չի փաստում, որ Հայաստանում մեկ մարդու իշխանություն է, մեկ կուսակցության մոնոպոլիա: Նույնիսկ սահմանադրական բարեփոխումների հայեցակարգն է հաստատում, որ կուսակցական մենիշխանություն է Հայաստանում: Մենք հրաշալիորեն ու ինքնամոռաց ջախջախել ենք բոլոր ինստիտուտները: Ինչո՞ւ քաղաքացիամտավորական որակյալ ներուժը չի դառնում իշխանություն, որովհետև մենք կարճատև քամիներ փնտրող ու հարցերին իրավիճակային լուծումներ տվող ենք դարձել: Չորս տարի ինչ ջանքով ու ճիգով էինք եվրաինտեգրումն իրականացնում, և ինչ կտրուկությամբ որոշումներ կայացրինք ու հայտնվեցինք մեկ այլ դեռևս մշուշի մեջ:
-Մեզ սահմանադրական բարեփոխումներ պե՞տք են, պետական կառավարման մոդելի փոփոխությամբ մենք համակարգային փոփոխության կհասնե՞նք, ակնհայտ է, որ մեր շարունակական բարեփոխումները արդյունքի տեսակետից առաջաքայլ չեն գրանցում:
-Մեզ արժեքների, մտքի հեղափոխություն է պետք: Հրաշալի ձևակերպումներ կան գործող Սահմանադրության մեջ, որ մեզ պարտադրում է լինել իրավական, սոցիալական պետություն: Եթե այն բոլոր ինստիտուտները, որ ամրագրված են Սահմանադրության մեջ, գոնե 70 տոկոսով գործեին, որակապես և կառավարման փիլիսոփայությամբ այլ երկիր կունենայինք: Խնդիրների խնդիրը իշխանության ձևավորման ճարտարապետության մեջ է` ընտրությունների: Խորհրդային շրջանից ես չեմ հիշում ընտրություններ, որոնց նկատմամբ վստահություն տածենք:
-Առաջին ընտրությո՞ւնն էլ ընտրություն չէր:
-Առաջինի պարագայում ազգային, ժողովրդավարական ռոմանտիզմի մեջ էինք, ու առաջին ընտրությունը իսկապես ազատ էր, բայց կարճ ժամանակից ամեն ինչ փոխվեց: Մենք մեր ձեռքով մեզ զրկեցինք ընտրության իրավունքից: Ինչքան էլ միջազգային դիտորդները ամեն ընտրություն մի քայլ առաջ են որակում, կարևորը ընտրողի` ընտրություն չունենալու զգացողությունն է: Հայաստանից գնացողների մեծ մասը անվստահությունից, անհավատությունից, անապագայությունից է հեռանում: Այսօրվա գերխնդիրը Սահմանադրությունը չէ, մեր պարտությունների իներցիան դադարեցնելն է: Հայաստանի ճակատագիրը` որպես պետության, պետականության, անկախությունը` քաղաքական, տնտեսական, մշակութային պահպանելն է: Արդյո՞ք այդ համատեքստում Սահմանադրությունն է մեր փրկությունը: Մի կողմից` մտածում եմ, որ եթե կարողանայինք սահմանադրական փոփոխություններով 100-տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգի անցնել, իշխանության ճյուղերի գործնական տարանջատման հասնել, պետությունը կամրացներ, մյուս կողմից` այս ամենը ոչինչ է, եթե չկա իրականացնելու քաղաքական կամք:
-Ի՞նչ տարբերություն 100-տոկոսանո՞ց համամասնական ընտրակարգով ընտրությունն է կեղծվում, թե՞ այլ համամասնությամբ:
-Հենց դա է քաղաքական կամքը: Բոլոր հրաշալի օրենքները, կառավարության խոստումնալից ծրագրերը ո՞ւր են մնացել: Ես հավատում եմ արդյունքին ու անհատների վարքագծին:
-Չե՞ք կարծում, որ այս ամենի պատճառը նաև մեր գերկուսակցականացումն է և միաժամանակ կուսակցության դերի այլասերումը: Կուսակցությունը հայ հասարակության մեջ ընկալվում է հիմնականում` եթե իշխանական է, աշխատանքի տեղավորման գրասենյակ և կարիերայի ու տնտեսական հարցերը իրենց ցանկացած ձևով լուծելու հնարավորություն, իսկ եթե իշխանական չէ, անվերջ-անդուլ պայքարի կոնվեյեր, որ չի կարող արդյունք ունենալ:
-Քաղաքական այս միջավայրը այլասերել է ամեն ինչ: Պսևդոյության մեջ ենք ապրում, խոսքի ազատությունը պսևդո է, խորհրդարանը պսևդո է, կուսակցականությունը պսևդո է: Այս նույն խնդիրների մասին խոսել ենք չորս տարի առաջ, երեք տարի, երկու: Պարզապես ավելի մռայլ են դառնում շեշտադրումները: Կուսակցությունների դերի ընկալումն էլ է խեղվել: Գնում ենք գյուղերը հանդիպման, խոսում իշխանության ձևավորման, արդար ընտրության կարևորության, իրավունքի, յուրաքանչյուր ընտրողի ձայնի նշանակության մասին, լսում են, լսում ու հետո հարցնում` ի՞նչ կտաք հիմա: Այսօր բոլորս բոլորիս արժանի ենք: Քաղաքացիական գիտակցության այնպիսի ցածր մակարդակ ենք հաստատել, որ յուրաքանչյուրի գրպանում յոթ կուսակցության տոմս կա, ամեն մեկը իր այսրոպեական խնդիրն է լուծում` մի կտոր հացի, երեխաներին ուսման վճարի, բոստանը ջրելու, ավտոտնակի դռան, բայց չի մտածում ավելի մեծ ու հաստատուն հետոյի մասին: Հայաստանում կուսակցականության, կուսակցությունների դերի շփոթ կա: Սա կարծես համաշխարհային միտում է: Քաղաքացիական հասարակությունն ավելի մոբիլ է, արագ արձագանքող, բայց միևնույն է` խնդիրների լուծումը քաղաքական դաշտում է:
-Քաղաքացիական հասարակությունը բարձրացնում կամ լուծում է լոկալ խնդիրներ, իսկ կուսակցությունները կոչված են հասարակության խնդիրները լուծելու:
-Ամբողջ երկիրը լոկալ խնդիրներ լուծելու մարտադաշտ է դարձել, մի ոտքդ Թեղուտում է, մի ոտքդ` Աֆրիկյանների տան բակում, մի ոտքդ` «Նաիրիտում», մեկը` Որոտանում, սա չքանդեն, նա չհոշոտեն, այստեղ չխաբեն, այնտեղ չխփեն… Հյուծվում են պայքարողները, նրանց հետևողները, մանավանդ` գրեթե արդյունքներ չեն արձանագրվում, քաղաքական մեծամասնությունը խուլ է, անհաղորդ… Ամեն մի չլուծված խնդիր հուսահատության էներգիա է փոխանցում ժողովրդին, համոզում, որ ոչինչ չի փոխվելու:
-Ինչո՞վ եք բացատրում, որ Հայաստանում ընդդիմությունն ինքն իրեն վերացրեց` անվանելով ոչիշխանություն, պատի հետ թենիսից հոգնե՞լ են:
-Այսօրվա ռեալության մեջ պիտի դատողություն անել, արժեզրկումների ու անկումների հարթության մեջ: Գաղափարական ու վարքագծային զանազանություններ ունեցող քառյակին միասնության բերեց համատեղ օրակարգով փոփոխությունների հասնելու ձգտումը: Շատերն են քննադատում քառյակի 12 կետերը, բայց քառյակի փխրուն ձևաչափը այս հանգրվանին հնարավոր չի դարձնում արժեքային տարբեր հարթություններում գտնվող կուսակցություններին ավելին անել: Որքան էլ քննադատում են, բայց չեմ հիշում, որ անկախության տարիներին չորս քաղաքական ուժեր գոնե յոթ-ութ կետի շուրջ համաձայնության գային: Արդյո՞ք քառյակին քննադատելով չենք վավերացնում այս իշխանություններին: Կարծում եմ` աշնանը քառյակի գործելադաշտն ավելի մեծ, վարքագիծն ավելի կոշտ է դառնալու, մարտահրավերներն են պարտադրում:
-Ի՞նչ պիտի անի քառյակը` սոցիալակա՞ն խնդիրներ բարձրացնի, կառավարման համակարգի՞: ՀԱԿ-ը իշխանության հրաժարական է պահանջում, որին մյուս ուժերը համաձայն չեն, ԵՏՄ-ի հարցում բոլորն ուզում են անդամակցել, հասկանալով հանդերձ, որ ճանապարհը դեպի ԵՏՄ դեպի տաճար տանող ճանապարհը չէ։
-Բայց նաև Եվրոպան մեզ դեպի տաճար չէր տանում, չէ՞: Մի՞թե ամեն երկիր ինքը չպիտի կառուցի տաճար տանող իր ճանապարհը։
-Այնուամենայնիվ, ո՞րն է համարում իր առաքելությունը քառյակը` համակարգային փոփոխությո՞ւն, իշխանության քննադատությո՞ւն, իշխանությո՞ւն:
-Մինչև երկրի կառավարման փիլիսոփայությունը չփոխվի, ոչինչ չի փոխվի, որևէ քառյակ կամ այլ ձևաչափ չի կարող լիակատար հաջողության հասնել: Ակնհայտ է, որ բոլոր ճանապարհները տանում են դեպի իշխանության փիլիսոփայության փոփոխության, երկրի կառավարման համակարգային փոփոխության անհրաժեշտության, իրապես ժողովրդավարական մեխանիզմներով ընտրված, հանրային վստահություն վայելող իշխանության ձևավորման:
-Չե՞ք կարծում, որ այդ հարցում քառյակը խիստ ներհակ է: Համակարգային փոփոխությունը ԲՀԿ-ն պատկերացնում է իր իշխանության գալը, ՀԱԿ-ը` իր, «Ժառանգությունը» թերևս արդեն ոչինչ չի պատկերացնում:
-Քաղաքական խոհեմությունը պիտի իրատես ու շրջահայաց դարձնի բոլորին:
-Քառյակի առնվազն երկու ուժ ունեցել են հասարակական հզոր աջակցություն և ո՞ւր գնացին, մեկը գնաց իշխանության հետ երկխոսելու, մյուսը` Մոսկվա, Ծիծեռնակաբերդում աղոթելուց հետո, որտե՞ղ է խոհեմությունը:
-Այնուամենայնիվ, փոփոխությունների հրամայականը պահանջում է վստահություն նվաճել: Որևէ փոփոխություն անհնար է, եթե հասարակական համոզում և հենարան չկա, հակառակը ցնցումներն են:
-Այո, իսկ երբ ունես այդ հենարանը, կորցնում ես, հետո սկսում ես նորից որոնել, ինչո՞ւ պիտի հասարակությունը հենարան դառնա նրանց, ովքեր լավ սովորել են գեղեցիկ հեռանալու դասը միայն:
-Համաձայն եմ, բայց ինչ անել: Իշխանությունը մեծագույն պատասխանատվություն ունի, ընդդիմությունն էլ պատասխանատվություն ունի, մեղքի իր բաժինը: Մի կողմից` չի կարելի երկիրը ցնցումների տանել, մյուս կողմից` որևէ նորմալ մարդ չի կարող ամեն վայրկյան մտքում չունենալ Արցախի ճակատագրի հարցը: Արցախի գործոնը մեզ շատ է կաշկանդում:
-Արցախը Հայաստանի աքիլլեսյան գարշապա՞րն է դարձել:
-Արցախը Հայաստանն է, որ ամեն վայրկյան մեզ դրդում է խոհեմ լինելու: Այդ խոհեմությունը պիտի նախ իշխանությունն ունենա` հասկանալու, որ արտաքին ճակատում որևէ խնդրի լուծում չի կարող ամբողջական ու շահեկան լինել, երբ երկրի ներսում իմունիտետներդ կորցրել ես: Պարզ է, չէ՞, որ արտաքին որևէ ձևաչափում, երբ քննարկվում է Արցախի կամ Հայաստանի հարց, սեղանի շուրջ նստածները լավ գիտեն երկրիդ ներքին վիճակը, սոցիալական քարտեզը, բարոյահոգեբանական միջավայրը, օլիգարխներիդ ամենաթողությունը: Իշխանության պատասխանատվությունն է` կարգավորել հարցերը երկրի ներսում, որ դրսում կարողանա հավասարը հավասարի պես խոսել, ազգային շահը պաշտպանել կարողանա: Մենք խոցելի ենք բազմաթիվ առումներով: Մտածենք, որ գոնե քառյակին կհաջողվի առաջիկա զարգացումներում հանուն Հայաստանի լուծումներ գտնել, որովհետև մենք արդեն մեր ազգային անվտանգությանը սպառնացող ցուցանիշների ենք հասել:

Զրույցը վարեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1656

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ