Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Հավատացած եմ, որ Հրանտ Դինքի ցանած սերմը ծիլ է արձակել»

«Հավատացած եմ, որ Հրանտ Դինքի ցանած սերմը ծիլ է արձակել»
20.03.2018 | 00:56

«Իրատեսի» հյուրն է Ստամբուլի «Ակօս» հասարակական, քաղաքական շաբաթաթերթի հայերեն բաժնի պատասխանատու ԲԱԳՐԱՏ ԷՍՏՈՒԳՅԱՆԸ։

-Պարոն Էստուգյան, պատմեք Ձեր մասին, որտեղի՞ց են Ձեր նախնիները:
-Մեկ մեծ հայրս երզնկացի էր, մեկ մեծ մայրս՝ Շապին Գարահիսարից: 1915 թ. աղետին իրենց ընտանիքի բոլոր անդամներին կորցնելով՝ միայնակ էին: Մայրս, հայրս ո՛չ մորեղբայր, ո՛չ մորաքույր, ո՛չ հորաքույր գիտցան:
Նախնական ուսումս ստացա մեր թաղի Եսայան, Մխիթարյան դպրոցներում, ապա շարունակեցի սովորել Կեդրոնական վարժարանում և, կիսատ թողնելով՝ աշխատանքի անցա հետազոտությունների լաբորատորիայում որպես բիոքիմիայի տեխնիկ: Այդ աշխատանքը թողեցի 11 տարի առաջ՝ Հրանտ Դինքի սպանությունից հետո: Սկսեցի աշխատել «Ակօսում»՝ որպես հայերեն էջերի հիմնադիր: Մինչ այդ պատմվածքներ էի գրում, որոնք տպագրվում էին Պոլսի տարբեր պարբերականներում և «Մարմարա» օրաթերթում:
Քաղաքական գործիչ չեմ եղել, բայց միշտ ունեցել եմ համայնավար քաղաքական հակումներ, որոնք մինչ օրս ձևավորում են թե՛ գրիչս, թե՛ խոսքս: Արևելահայերեն և արևմտահայերեն հավասար չափով գիտեմ, նկատի ունեմ խոսակցական աստիճանը:
-Որպես համայնավար հայացքներ ունեցող և որպես «Ակօսի» խմբագիր, լրագրող՝ ո՞րն է, ըստ Ձեզ, այսօր պոլսահայ համայնքի առջև ծառացած լրջագույն խնդիրը:
-Առաջինը՝ ազգապահպանություն, երկրորդը՝ իր ապրած երկրին համակերպում: Այս երկուսն իրար խոչընդոտող ընթացքներ են: Երկիրը պահանջում է ազգուրացություն, իսկ ազգապահպանությանը դժվար է համակերպվել: Հենարանները տկար են, ափսո՜ս...: Օրինակ՝ եթե Հայաստանում անհատների տարեկան եկամուտը լիներ 15000-20000 դոլար և ավելին, այդ հենարանը ուժով պիտի լիներ: Եվ չնայած իր ներկա վիճակին՝ Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիություն ստանալու համար ամենաշատ դիմումները գալիս են Թուրքիայի հայությունից: Սա նշանակում է, որ Թուրքիայի հայությունը գիտակցում է, որ Հայաստանն իր տունն է, մինչդեռ անցյալում նույն պոլսահայությունը զանգվածային գաղթ ապրեց դեպի արևմտյան երկրներ: Այսօր յուրաքանչյուր հայ ընտանիքում կհանդիպեք կարոտակեզ մարդկանց, որոնց հարազատները, շատ անգամ՝ որդիները, բնակություն են հաստատել օվկիանոսից այն կողմ: Պոլսահայությունը, որպես արևմտահայ մշակույթի զավակ, կմերժե ինքզինք որևէ գաղթօջախի հետ նույն նժարի վրա տեսնել: Կդժվարանա ինքզինք սփյուռքահայ կոչել: Երևի թե երևույթը շատ տարբեր չէ Թիֆլիսի, Սպահանի, ՈՒրմիայի պես ավանդույթներ ունեցող գաղթօջախների խնդրից: Վերջապես, եթե ՈՒրուգվայի հայը հազիվ հարյուր տարվա անցյալ ունի, նշածս քաղաքներն ունեն բազմադարյա հայ ապրումի ավանդ:
-Ստամբուլում լինելու առաջին օրս սկսվեց Գումգաբու թաղամասում գտնվող Հայոց պատրիարքարանի աթոռանիստ այցելությամբ: Հաջորդ օրերին նույնպես առավոտյան այցելում էի Սուրբ Աստվածածին մայր եկեղեցի, ներկա լինում ժամերգության ու պատարագի՝ փնտրելով ու ձգտելով առնչվել Ձեր հիշատակած բազմադարյա հայ ապրումի դրվագները: Անցյալ հետքերը խոսուն, պատկերավոր կան, դրանց առնչվելիս ներքին հուզումից սիրտդ թպրտում է, հոգիդ պայծառանում, սակայն, ցավոք, տեսա ու հասկացա, որ առավոտյան ժամերգության, պատարագի, ինչպես նաև պսակադրության, հոգեհանգստյան արարողություններին պոլսահայերը, մեկ-երկու բացառությամբ, միմյանց հետ հաղորդակցվում են թուրքերեն: Նույնանման պատկեր էր և Սուրբ Հարություն, Սուրբ Գևորգ եկեղեցիներում: Սուրբ Աստվածածին մայր եկեղեցում պսակադրության արարողության ժամանակ իմ պարզ հարցը՝ ի՞նչ են հարս ու փեսայի անունները, մնաց անհասկանալի: Մի՞թե նրանք արդեն օտարացել են Միսաք Մեծարենցի «Իրիկվան ձայններից» ու «Այգերգից», և նրանց օջախներում չեն հնչում բանաստեղծի «Սարերուն մեջ կը կոծոծի արտուն կոչնակը վանքին....», և կամ Պետրոս Դուրյանի, Դանիել Վարուժանի (անունների ի՜նչ աստղաբույլ կարելի է թվել) ոսկեղենիկ, նրբահյուս, զմայլելի պոեզիայի գոհարները: Այդ աստիճանի՞ նահանջել է արևմտահայերենը... Ասեմ, որ, ի վերջո, փարիզյան նորաձևության սալոններին վայել շուքով հագնված հարսանքավորներից մի այր, գլխի ընկնելով՝ ինչ է ուզածս, տետրը վերցրեց ձեռքիցս ու լատինատառ գրեց հայ հարս ու փեսայի օտարաշունչ անունները՝ Սերա և Արդա: Սիրտս համակած դառնությունն անգամ պսակադրության ավարտին հրամցված անուշահամ շոկոլադը չփարատեց... Հետագա օրերին նույն դառնությունն ապրեցի հայկական դպրոցներ այցելելիս: Հրաշալի կահավորված, ամեն անրաժեշտ պարագաներով ապահովված այդ կրթօջախներում հայ երեխաները հայերեն չեն խոսում, չգիտեն կամ գրեթե չգիտեն: Եվ օվկիանոսում խեղդվողի պես որքան ուժ ստացա, ոգևորվեցի, երբ տեսա՝ ինչպես է դպրոցից դուրս ելնող երիտասարդ մայրը գորովալի հայերենով զրուցում որդու հետ... Երբ մտահոգություն հայտնեցի պոլսահայի՝ հարազատ մայրենիից օտարանալու մասին, մտավորական մի տիկին արդարանալու պես ասաց. «Հայ լինելով ապրելն այստեղ շատ դժվար է: Ձեզ ի՜նչ, դուք հայրենիքում եք ապրում...»:
-Այսօր, եթե այցելեք քաղաքի 16 դպրոցներից մեկը, զարմանքով պիտի նկատեք, որ նոր սերնդից հայկական անուն ունեցողները բացառություն են: Զարմանալիորեն, պատճառը անունների հին կամ նոր լինելու պատկերացումն է: Եթե մեկը հանդգնի իր նորածին զավակին հայկական անուն տալ, շուրջբոլորը զանազան մարդիկ կառարկեն, ասելով, թե այդ անունը պապիկների կամ տատիկների անուն է: Անշուշտ, այդ գործոնն էլ կա: Տեղի լեզվին համահունչ, հեշտ անուններ գտնելու մարմաջ կա: Օրինակ՝ Ծիածան անունը հայերեն շատ քաղցր է հնչում, բայց թուրքերեն գրեթե անկարելի է ձայնեղ հնչեցնել, քանի որ այդ լեզվում ծ տառ չկա: Հետևաբար, Ծիածանը կվերածվի Զիազանի, որը խայտառակ աղավաղում կլինի:
-Ինձ ասացին, որ պոլսահայ ավագ սերնդից ոմանք չեն ամուսնացել, քանի որ չեն ուզեցել կյանքը կապել օտարի հետ և մնացել են միայնակ՝ անընտանիք: Այսօր երիտասարդ սերունդը կարևորու՞մ է անպայման ազգությամբ հայի հետ ամուսնությունը:
-Իմ մանկության տարիներին ընտանիքում փորձանք էր համարվում խառն ամուսնությունը, սակայն որպես իրողություն այն մնաց մեր պատմության մեջ և գրականության էջերում: Օրինակ՝ Հովհաննես Պլուզ Երզնկացու մոտ. քահանայի տղան սիրահարվում է խոջայի աղջկան... Իսկ մեր օրերում հետզհետե խառն ամուսնությունները դարձան բնականոն: Կարելի է ասել, որ վերջին տարիներին խառն ամուսնությունը դադարել է փորձանք լինելուց այն առումով, որ եթե նախապես այդպիսի ամուսնություն կնքածները հեռանում էին իրենց ընտանիքից և, առհասարակ, հավաքականությունից, այսօր հակառակ երևույթն է. խառն ամուսնություն կնքած այլազգիները գալիս են միանալու հայ համայնքին: Եթե այս երևույթը ցեղի անարատության, արյան մաքրության չափանիշներով դիտենք, անշուշտ, անպատեհ է, բայց եթե դիտենք ցեղի հարատևության, բազմազանության, նոր ավյունների ներմուծման կարևորմամբ, կարելի է դրանում բարիք էլ տեսնել: Հավաստիացնում եմ, որ ճանաչում եմ մի քանի տասնյակ մարդու, ովքեր հայուհու հետ ամուսնանալով՝ յուրացրել են թե՛ հայկական մտածելակերպը, թե՛ զգայականությունը: Ճանաչում եմ փեսաների, ովքեր իրենց կանանց պարտադրել են, որ զավակն անպայման հայկական դպրոց հաճախի: Դա բխել է նրա գիտակցությունից, հայության դեմ գործված անարդարության գիտակցումից: Այդ գիտակցման համար, անշուշտ, մեծ դերակատարում ունեցավ Հրանտ Դինքի հիմնած «Ակօս» թերթը: Այդ գիտակցումը բերեց այս թերթը:
«Ակօսը» հրատարակվում է 1996 թվականից՝ շնորհիվ Հրանտ Դինքի ջանքերի: Այդպիսի թերթի հրատարակումը երկու պատճառ ուներ, նախ՝ շատ էին հայերեն կարդալ չիմացող հայերը, երկրորդ՝ երկրի մտավորականությունն անտեղյակ էր հայերի հանդեպ կատարված անարդարությանը: Այդ իսկ պատճառով «Ակօսը» հրատարակվեց տեղական լեզվով՝ թուրքերենով, և ունի հայերեն հավելված, որի նյութերը թուրքերեն էջերի թարգմանությունները չեն: Հաջողելով իր առաքելության մեջ, նկատառելով, որ այսօր «Ակօսի» ընթերցողները, կարևոր հանգամանք, ոչ հայեր են, շատ անգամ «Ակօսի» վերնագրերը վերաբերում են երկրի օրակարգին: Եվ հայ համայնքի համար կարևոր խնդիրներ ներկայացվեցին, որ կարևոր զորակցություն էր: «Ակօսի» շնորհիվ ամբողջ երկիրն իմացավ Հայկական հարցի մասին, և հակազդեցություն գոյացավ անարդարության դեմ:
«Ակօսի» երևույթը, իմաստը խոպան հողի մեջ խոփի բացած ճեղքի էր նման, ակոս, ուր սերմեր են ցանում: Համոզված եմ, հավատում եմ, որ Հրանտ Դինքի ցանած սերմը ծիլ է արձակել: Այդ ծիլը կտեսնեք երիտասարդ սերնդի նախաձեռնությունների մեջ: Օրինակ՝ «Նոր զարթօնք» շարժումը հայոց պահանջատիրության մերօրյա հստակ դրսևորումն է: Խորհրդարանի հայ պատգամավորներ Կարո Փայլանը և Սելինա Դողանը այս դպրոցի ազդեցությանբ ձևավորված երիտասարդ գործիչներ են, որոնց եզակի հայտնություն կարելի է դիտել: Հանրապետության շրջանի Թուրքիո պատմության մեջ Կարո Փայլանը մերօրյա Գրիգոր Զոհրապ է:
Անշուշտ, բացառենք Զոհրապի վախճանը:
-«Ակօս» թերթի հայերեն բաժնի խմբագիր Բագրատ Էստուգյանին ՀՀ նախագահը պարգևատրեց հատուկ շքանշանով, որը տրվում է Հայոց ցեղասպանության ճանաչման գործում նշանակալի ավանդի համար: Դուք «Ակօս» թերթում մշտապես արծարծում եք այդ թեման, և շքանշանը Ձեր ջանադիր գործունեության գնահատումն էր: Ձեր առաջի՞ն այցն էր Հայաստան:
-Առաջին անգամ Հայաստան եկա 1986-ին: Շատ վառ տպավորություններով վերադարձա Թուրքիա: Հետո, ցավոք, երկրաշարժ եղավ: Եղան շրջափակում, պատերազմ: Չնայած մեծ աղետին՝ հայ ժողովուրդը հաղթեց Արցախյան ազատամարտում, որ մեծ ոգեշնչում էր, պայծառ հույսեր: Հույս ունեինք, որ Հայաստանը, բնակչության ուսման բարձր մակարդակ ունենալով, պիտի հաղթահարի անցումային շրջանը, ամենանվազ վնասով հաղթահարի: Լևոն Տեր-Պետրոսյանի մտավորական կեցվածքն այդ առումով հուսադրող էր: Ավա՜ղ, ափսոսանքով դիտեցինք, որ խորհրդային շրջանի կուտակումը մի քանի ամիսների ընթացքում թալանվեց նույն այդ իշխանության ձեռքով: Բազմահազար բանվորների աշխատատեղի գործարաններ իբրև թե սեփականաշնորհվեցին, իսկ դրանցում եղած գործիքները, հաստոցները, հումքը, որպես թափածո, վաճառվելու ուղարկվեցին Պարսկաստան, Թուրքիա: Սկսվեց ճգնաժամի շրջանը, որի տխուր հետևանքը եղավ արտագաղթը, որ շարունակվում է առայսօր... Մեզ համար մխիթարություն չի կարող լինել Երևանի, հատկապես կենտրոնական շրջանի հրապույրը: Եվրոպական կամ ամերիկյան շքեղ և լյուքս մեքենաներն ակամա հիմք են տալիս մտածելու, որ դրանք հազարավոր ընտանիքների սնանկացման ապացույցն են: Երանի այն տարիներին, երբ այդպիսի մեքենաներ չկային Երևանի փողոցներում, իսկ ժողովուրդն ապրում էր ապահով կյանքով: Հրաշքների չեմ հավատում, բայց հավատում եմ, որ այդպես չի շարունակվելու, ոչ թե հրաշք է լինելու, այլ ժողովրդի գիտակցության բարձրացում: Հայ ժողովուրդն արժանի չէ օլիգարխների միահեծան վարչությանը:
-Իսկ այստեղ ինչպե՞ս են լուծվում պոլսահայ կյանքի բնականոն զարգացմանը միտված խնդիրները:
-Հայաստանի դեպքում և Սփյուռքի դեպքում միանգամայն այլ պատկերներ են: Հայաստանի հայացքը, Սփյուռքի հայացքը շատ տարբեր են: Հայաստանի հայն իր երկրից ակնկալում է պետականորեն տնօրինածը: Ստամբուլում 17 հայկական դպրոց կա, որոնք պետական օժանդակություն չեն ստանում: Հայ բնակչությունն է հոգում այդ դպրոցների և մոտավորապես 50 եկեղեցի կանգուն պահելու խնդիրները: Հիսուն հազար մարդ ինչպես պետք է պահի այս 17 դպրոցը, 50 եկեղեցին և 2 հիվանդանոցը, բայց պահում է և գոյատևում հայ լինելով: Դժվար է, հեշտ չէ: Մոտենում է Պոլսո պատրիարքարանի 600-ամյակը: Վեց հարյուր տարվա պատմություն. սա ինքնին թագավորություն է, գերված թագավորություն, որն իր դերն ունի: Միշտ կերազենք մեր հզոր պետականության մասին, որ ունեցել ենք 2000 տարուց ավելի առաջ: Տիգրան Մեծն արդեն անցյալ է, արդեն համակերպվել ենք հզոր երկրի կորստյան իրողությանը: Մեր նոր սերունդը... Գրեթե 100 տարի առաջ պետություն ունեցել ենք: ՈՒնե՞նք գրվածքներ ժողովրդի, պարզ հայորդիների կյանքը վերհանող: Մերոնք անոթության մեջ էին, տղամարդիկ ստիպված էին հանապազօրյա հացի համար պանդխտության մեկնել: Ցավոք, այս կարգի դժվարությունները պատմության նյութ չդարձան, աշխատություններ էին գրվում միայն ամիրաների մասին...
-Ամեն հայի սրտում, թեկուզ էության խորքերում, կա անցյալ և ներկա կորուստների, բացթողումների ցավը: Դրանցից պետք է դասեր քաղել: Այսօրվա մարտահրավերները պակաս անողոք չեն, քան մեր դժվարին պատմության ամբողջ ընթացքում: Ի՞նչ մտորումներ ունեք, սպասելիքներ:
-Սփյուռքը և Հայաստանը, ի դեմս բոլոր տարբերությունների, պետք է դիտել որպես մեկ ծառի ճյուղեր, և մեր խնդիրն այդ ծառն ամուր պահելն է: Շատ եմ ցանկանում վերընձյուղված Հայաստանը վայելել: Շատ եմ փափագում, որ համաշխարհային տարածքում Հայաստանն իր տեղը գտնի: Անշուշտ, ծովից ծով Հայաստանի տեսլականը չունեմ: Ինձ համար բավ է, որ ես այս երկրում ազատ շրջեմ, վիրավորանք, արգելք չլինեն: ՈՒզում եմ, որ ամեն մարդ իր ուզած տեղն ապրի, և թե ում երկիրն է, ով է ղեկավարը՝ էական չլինի: Բովանդակ աշխարհն ազատ դաշտ լինի բոլորի համար...

Զրուցեց
Ասպրամ ԾԱՌՈՒԿՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 6907

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ