Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Ինձ հե­տաքրք­րում էր Ար­ցա­խը՝ ստեղծ­ման պա­հից մինչ օրս»

«Ինձ հե­տաքրք­րում էր Ար­ցա­խը՝ ստեղծ­ման պա­հից մինչ օրս»
01.11.2019 | 01:42

Ռե­ժի­սոր, սցե­նա­րիստ ՎԱՀԵ ՅԱ­ՆԻ հետ զրու­ցել ենք նրա՝ «Ար­ցախ. հա­վեր­ժի սահ­մա­նին» ֆիլ­մի երևա­նյան ա­ռաջ­նա­խա­ղից հե­տո: Սպաս­վող ցու­ցադ­րու­թյուն­նե­րը լեփ-լե­ցուն դահ­լիճ են են­թադ­րում, ինչ­պես ա­ռաջ­նա­խա­ղի ժա­մա­նակ էր: Սա Ար­ցա­խի ստեղծ­ման ու աշ­խար­հի ստեղծ­ման պատ­մու­թյունն է, այս­տեղ խո­սում են աչ­քե­րը, ժպի­տը, թա­խի­ծը, բնաշ­խար­հը, եր­կին­քը, ձայ­նը, շար­ժումն ու ե­րաժշ­տու­թյու­նը: Սա ան­վեր­ջա­նա­լի ճամ­փոր­դու­թյուն է: Սա Ար­ցախն է:


-Ին­չու՞ ո­րո­շե­ցիք նկա­րա­հա­նել ֆիլմ Ար­ցա­խի մա­սին, և ին­չու՞ ա­ռանց խոս­քի:
-«Ար­ցախ. հա­վեր­ժի սահ­մա­նին» ֆիլ­մը «Academy Films», «Associated Television International» և «Blitz Films» ըն­կե­րու­թյուն­նե­րի հա­մա­տեղ ար­տադ­րանքն է։ Մտահ­ղա­ցու­մը «Academy Films»-ինն էր: Հրա­վի­րե­ցին ինձ, որ ես ֆիլ­մի նկա­րա­հա­նումն ի­րա­կա­նաց­նե­լու գա­ղա­փար­ներ ա­ռա­ջար­կեմ: Հարց­րին՝ Ար­ցա­խում ե­ղե՞լ եմ, թե՞ ոչ, ա­սա­ցի՝ կա­րե­լի է հա­մա­րել, որ չեմ ե­ղել: Կազ­մա­կեր­պե­ցին ճա­նա­պար­հոր­դու­թյուն դե­պի Ար­ցախ՝ բո­լոր շր­ջան­նե­րով, գյու­ղե­րով, տե­սար­ժան վայ­րե­րով, ո­րից հե­տո ես ա­ռա­ջար­կե­ցի իմ hա­յե­ցա­կար­գը: Ին­չու ա­ռանց խոս­քի: Ես չէի ու­զում ոչ մի բան բա­ցատ­րել, պատ­մել՝ այս ամ­րո­ցը, այն գյու­ղը որ թվա­կա­նին է կա­ռուց­վել: Ֆիլ­մի hա­յե­ցա­կար­գը պետք է կա­ռուց­վեր այն­պես, որ խո­սեր հան­դի­սա­տե­սի սր­տի ու զգա­յա­կան աշ­խար­հի հետ: Ի­հար­կե, ֆիլ­մում կա Ար­ցա­խի ողջ պատ­մու­թյու­նը, այն յու­րա­տե­սակ ճամ­փոր­դու­թյուն է դե­պի սե­փա­կան ա­կունք­ներ, բայց մի բան է հան­դի­սա­տե­սի սր­տի հետ խո­սե­լը, մեկ այլ բան՝ ուղ­ղա­կի տե­ղե­կու­թյուն փո­խան­ցե­լը: Այդ ձևա­չա­փով շատ ֆիլ­մեր կան, և դա ինձ հե­տաքր­քիր չէր: Երկ­րոր­դը՝ Ար­ցա­խում ծայ­րաս­տի­ճան հա­րա­զա­տու­թյուն և մեծ է­ներ­գե­տիկ ուժ էի զգում, ինձ հա­մար նո­րու­թյուն էր ար­ցախ­ցի­նե­րի հետ շփ­վելն ու նրանց աչ­քե­րի մեջ նա­յե­լը: Այդ աչ­քե­րի մեջ ա­նա­սե­լի խո­րու­թյուն, ցավ, միևնույն ժա­մա­նակ, հան­գս­տու­թյուն, բա­րու­թյուն, սեր ու հա­վատ կա: Դա ինձ գա­ղա­փար հու­շեց՝ ցույց տալ աչ­քե­րի խո­րու­թյու­նը: Դրա հա­մար ես ֆիլ­մում մեծ ու­շադ­րու­թյուն եմ դարձ­րել կադ­րին նա­յող մարդ­կանց աչ­քե­րին:
-Կար­ծում եք՝ հան­դի­սա­տեսն ըն­կա­լե՞ց այն կարևո­րը, որ փոր­ձել եք փո­խան­ցել Ձեր ֆիլ­մով:
-Ես սիմ­վոլ­ներ չեմ տե­ղադ­րել ֆիլ­մում, որ հաս­կա­նա­լու կամ չհաս­կա­նա­լու խն­դիր լի­ներ: Ֆիլմն իր կա­ռուց­ված­քով շատ պարզ էր, հիմն­ված էր աշ­խար­հաս­տեղծ­ման չորս տար­րե­րի վրա՝ օդ, ջուր, հող և կրակ: Իսկ հին­գե­րորդ կարևոր տար­րը՝ սե­րը, առ­կա էր ֆիլ­մի նկա­րա­հա­նում­նե­րի ա­ռա­ջին իսկ վայր­կյա­նից սկ­սած մինչև հե­տար­տադ­րա­կան փու­լի ա­մե­նա­վեր­ջին պա­հը: Է­ներ­գե­տիկ լից­քը, որ կար նկա­րա­հան­ման ըն­թաց­քում, պահ­պան­վել է նաև ֆիլ­մում: Ա­վե­լին ա­սեմ, ֆիլ­մի զգա­յա­կան բո­լոր պա­հե­րին, որ ես շեշ­տադ­րել էի, դահ­լի­ճում զգում էի հան­դի­սա­տե­սի ար­ձա­գան­քը: Ա­յո, ես կար­ծում եմ, որ ֆիլ­մը խո­սեց հան­դի­սա­տե­սի սր­տի և հո­գու հետ:
-Ֆիլ­մում կա մի դր­վագ, երբ հա­կադր­վում են խա­ղա­ղու­թյան ու պա­տե­րազ­մի ձայ­նե­րը: Այդ պա­հին հաս­կա­ցա, որ ֆիլ­մը դի­տե­լու ողջ ըն­թաց­քում մտա­ծում էի հա­րա­բե­րա­կան խա­ղա­ղու­թյան մա­սին և չա­վարտ­ված պա­տե­րազ­մի: Ար­ցա­խյան բնաշ­խար­հի խա­ղա­ղու­թյու­նը, սե­րը, գե­ղեց­կու­թյու­նը ստի­պում են մտա­ծել՝ ի՞նչ գնով ենք ձեռք բե­րել դա, և ինչ­պե՞ս պետք է պահ­պա­նել: Կա՞ր նման ու­ղերձ:
-Ար­ցա­խը գտն­վում է Մեծ Հայ­քի` դրախ­տի տա­րած­քում, և ես հենց այդ­պես էլ ներ­կա­յաց­րել եմ Ար­ցա­խը՝ որ­պես Աստ­ծո ստեղ­ծած դրախ­տի պա­տա­ռիկ: Ա­յո, ինչ­պես նկա­տել եք, Տիգ­րա­նա­կեր­տի ամ­րո­ցի նկա­րա­հա­նումն ու­ղեկց­վել է զոր­քե­րի ոտ­նա­ձայ­նե­րով: Նկա­տի եմ ու­նե­ցել, որ բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րում այդ փոք­րիկ հո­ղակ­տո­րի հա­մար պա­տե­րազմ­ներ են մղ­վել: Բայց պա­տե­րազ­մը վերց­նել որ­պես հիմք` հի­մա խա­ղաղ է, վա­ղը պա­տե­րազմ է լի­նե­լու, նման շեշ­տար­դում­ներ չեն ե­ղել: Ես ներ­կա­յաց­րել եմ Ար­ցա­խի պատ­մու­թյան մեկ­դա­րյա ժա­մա­նա­կագ­րու­թյու­նը: Ինձ հարց­նում էին` ի՞նչ ֆիլմ ես նկա­րա­հա­նում, ա­սում էի` Ար­ցա­խի մա­սին, ա­սում էին` կռ­վի՞ մա­սին, ա­սում էի` ոչ, 90-ա­կան­նե­րի ար­ցա­խյան պա­տե­րազ­մը փոքր դր­վագ է Ար­ցա­խի պատ­մու­թյան մեջ, ինձ հե­տաք­րք­րում էր Ար­ցա­խը՝ ստեղծ­ման պա­հից մինչ օրս:
-Բայց ինձ հա­մար այն պա­տե­րազ­մի մա­սին ֆիլ­մից ոչ պա­կաս ազ­դե­ցիկ էր:
-Ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի հա­մար հա­ճե­լի է ի­մա­նա­լը, որ իր ֆիլ­մը կա­րող են այլ զգա­յա­կան տե­սան­կյու­նից դի­տել և մեկ­նա­բա­նել: Դա խո­սում է ֆիլ­մի լրա­ցու­ցիչ շեր­տե­րի մա­սին:
-Ե­թե նմա­նօ­րի­նակ ֆիլմ նկա­րա­հա­նեիք մեկ այլ բնա­կա­վայ­րի մա­սին, հնա­րա­վո՞ր էր նույն ար­դյուն­քը ստա­նալ:
-Ոչ, նույ­նը չէր լի­նի, ո­րով­հետև ցան­կա­ցած ֆիլմ նկա­րա­հա­նե­լուց ա­ռաջ դու հո­գիդ միաց­նում ես այդ տա­րած­քին, այդ պատ­մու­թյա­նը, սկ­սում ես ու­սում­նա­սի­րել ա­կունք­նե­րը և ինչ է­ներ­գե­տիկ լիցք ստա­ցար, դրա­նով էլ ուղ­ղորդ­վում ես: Ար­ցա­խում ես ստա­ցել եմ այն­պի­սի է­ներ­գե­տիկ լիցք, որ, վս­տահ եմ, ոչ մի ու­րիշ տեղ չէի ստա­նա: Ա­սեմ ա­վե­լին` մինչ նկա­րա­հա­նու­մը՝ տա­րածք­նե­րը զն­նե­լիս զար­մա­նա­լի զգա­ցո­ղու­թյուն ու­նեի. քայ­լում էի փո­ղոց­նե­րում, զգում էի, որ ես ար­դեն քայ­լել եմ այդ վայ­րե­րով, մարդ­կանց էի տես­նում, զգում էի, որ այդ մարդ­կանց ճա­նա­չել եմ, որ գյու­ղը մտ­նում էի, զգում էի, որ ես այդ գյու­ղում ե­ղել եմ: Երբ վե­րա­դար­ձա տուն, հայ­րի­կիս պատ­մե­ցի այդ մա­սին, ծի­ծա­ղեց, ա­սաց` դու չգի­տեի՞ր, որ քո պա­պի պա­պե­րը Ար­ցա­խից են, տե­ղա­փոխ­վել են Լո­ռի ու ի­րենց կո­չել են ղա­րա­բաղ­լո: Գու­ցե դա էլ ինչ-որ նշա­նա­կու­թյուն է ու­նե­ցել, ո­րով­հետև ես ար­մատ­նե­րին ու ա­րյան կան­չին մեծ նշա­նա­կու­թյուն եմ տա­լիս:
-Բնաշ­խար­հի գե­ղեց­կու­թյունն ու տե­ղան­քի բարձ­րու­թյունն ինչ­պե՞ս եք հաղ­թա­հա­րել:
-«Դրոն» տե­սախ­ցի­կով: Օ­պե­րա­տոր Դա­վիթ Աբ­րա­հա­մյա­նի շնոր­հիվ մենք կա­րո­ղա­ցանք ֆի­մը նա­յել արծ­վի թռիչ­քի բարձ­րու­թյու­նից, Ար­ցա­խը տես­նել ա­փի մեջ: Դա­վիթն ա­ռանձ­նա­հա­տուկ է նրա­նով, որ ոչ թե «դրո­նի» օ­պե­րա­տոր, է այլ օ­պե­րա­տոր, ո­րը նկա­րա­հա­նում է «դրո­նով»: Դա ինձ հա­մար շատ կարևոր է:
-Ֆիլ­մը հաս­նե­լու՞ է Ար­ցախ, ար­ցախ­ցի հան­դի­սա­տե­սի ար­ձա­գան­քը, կար­ծում եմ, էլ ա­վե­լի պար­տա­վո­րեց­նող է:
-Ա­յո, ի­հար­կե, ես սր­տի տրո­փյու­նով սպա­սում եմ ար­ցա­խյան ա­ռաջ­նա­խա­ղին: Որ­քան էլ տար­բեր տե­ղե­րում ցու­ցադր­վի, մաս­նակ­ցի տար­բեր փա­ռա­տո­նե­րի, ֆիլ­մը պատ­կա­նում է ար­ցախ­ցի­նե­րին, և ի­րա­կան գնա­հա­տա­կանն ի­րենք են տա­լու: Բայց ես մտա­վա­խու­թյուն չու­նեմ, ո­րով­հետև զգա­յա­կան դաշ­տը մնում է զգա­յա­կան դաշտ, հա­յի հո­գին` հա­յի հո­գի: Ե­թե «Մոսկ­վա» կի­նո­թատ­րո­նում կա­րո­ղա­ցանք խո­սել հա­յի հո­գու հետ, ու­րեմն նույ­նը սպաս­վում է Ար­ցա­խում: Երևա­նում ևս մեկ-եր­կու ցու­ցադ­րու­թյուն կլի­նի:
-Ցու­ցադ­րու­թյուն­նե­րը վճա­րո­վի՞ են լի­նե­լու:
-Ոչ:
-Ին­չու՞, այս­պես ա­սած, կո­մեր­ցիոն ֆիլմ չէ՞:
-Ցա­վոք, մեր երկ­րում սահ­մա­նա­փակ ժան­րի ֆիլ­մեր եմ հա­մար­վում կո­մեր­ցիոն: Մեր հան­դի­սա­տե­սը դեռ պատ­րաստ չէ վճա­րե­լու մեկ­ժա­մա­նոց վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլմ դի­տե­լու հա­մար: Սա­կայն «Ար­ցախ. հա­վեր­ժի սահ­մա­նին» ֆիլմն այն­քան էլ վա­վե­րագ­րա­կան չեմ հա­մա­րում: Երբ ինձ հարց­նում են՝ ի՞նչ ո­ճի է, դժ­վա­րա­նում եմ պա­տաս­խա­նել, ո­րով­հետև ոչ կա­րո­ղա­նում եմ ա­սել վա­վե­րագ­րա­կան, ոչ՝ գե­ղար­վես­տա­կան: Վե­րա­դառ­նա­լով բուն հար­ցին, ա­սեմ, որ ա­յո, ֆիլ­մը կո­մեր­ցիոն նպա­տակ­ներ չի հե­տապն­դում, և ցու­ցադ­րու­թյուն­նե­րը կլի­նեն անվ­ճար:
-Փա­ռա­տո­նա­յին կյանք ու­նի՞ ֆիլ­մը:
-Ֆիլ­մի մի­ջազ­գա­յին ա­ռաջ­նա­խա­ղը կա­յա­ցավ 2019-ի օ­գոս­տո­սին. հու­նա­կան «Յա­րա­պետ­րա» («Ие­рап­ет­ра» վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլ­մե­րի փա­ռա­տո­նում (International Documentary Festival of Ierapetra) ա­ռա­ջադր­ված էր «Տար­վա լա­վա­գույն վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլմ» ան­վա­նա­կար­գում: Հե­տո ե­ղավ հա­յաս­տա­նյան ա­ռաջ­նա­խա­ղը: Այս պա­հին ֆիլ­մը ներ­կա­յաց­ված է Կա­նա­դա­յի «Նուռ» կի­նո­փա­ռա­տո­նում՝ «Հան­դի­սա­տե­սի հա­մակ­րանք» և «Տար­վա լա­վա­գույն վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլմ» ան­վա­նա­կար­գե­րում: 2020-ից հե­տո նոր միայն հա­սա­նե­լի կլի­նի հա­մա­ցան­ցում:
-Զբո­սաշր­ջու­թյու­նը խթա­նե­լու ա­ռու­մով ֆիլ­մը դե­րա­կա­տա­րում կու­նե­նա՞:
-Ի­հար­կե, ֆիլ­մը նաև այդ նպա­տակն ու­նի: Ես իմ նկա­րա­հա­նած նյու­թից պատ­րաս­տել եմ 18-րո­պեա­նոց տե­սա­նյութ, ո­րը հա­սա­նե­լի է զբո­սաշր­ջա­յին ըն­կե­րու­թյուն­նե­րին: Ինձ ա­սա­ցին, որ այս ըն­թաց­քում Ար­ցախ հա­ճա­խող զբո­սաշր­ջիկ­նե­րի թի­վը 100 հա­զա­րով ա­վե­լա­ցել է:
- Դուք ու­նեք ֆիլ­մեր նաև ե­կե­ղե­ցի­նե­րի մա­սին:
-Ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան գոր­ծու­նեու­թյունս սկ­սել եմ «Շո­ղա­կաթ» հե­ռուս­տաըն­կե­րու­թյու­նից, 2006-2012 թվա­կան­նե­րին նկա­րա­հա­նել եմ ֆիլ­մեր, հա­ղոր­դում­ներ պատ­րաս­տել ե­կե­ղե­ցի­նե­րի մա­սին: Ընդ­հա­նուր առ­մամբ, ու­նեմ 50-ից ա­վե­լի հե­ռուս­տա­տե­սա­յին հա­ղոր­դում, 10-ից ա­վե­լի վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլմ, մեկ գե­ղար­վես­տա­կան ֆիլմ՝ «Ար­մատ­ներ», և «Ար­ցա­խը»:
-«Ար­ցախ. հա­վեր­ժի սահ­մա­նին» ֆիլմն ա­ռանձ­նաց­նու՞մ եք:
-«Ար­ցա­խը» հա­մա­րում եմ իմ «ա­մե­նա­հե­ղի­նա­կա­յին» ֆիլ­մը, որ­տեղ պրո­դյու­սե­րա­կան մի­ջամ­տու­թյու­նը նվա­զա­գույն էր: Զգա­յա­կան հո­գուս թե­լը միաց­րել էի Ար­ցա­խին, ինչ զգում, ա­նում էի: Ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան խմ­բում գոր­ծի նվի­րյալ պրո­ֆե­սիո­նալ­ներ էին, վա­րակ­վե­ցի սի­րով ու կա­րո­ղա­ցա այդ սի­րով վա­րա­կել նաև ի­րենց: Որ­պես ռե­ժի­սոր՝ մեր ար­մատ­նե­րը շո­շա­փելն իմ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան կյան­քի կարևոր հատ­կա­նիշ­նե­րից է, ո­րով­հետև ծա­ռը կան­գուն է լի­նում միայն այն ժա­մա­նակ, երբ զգում է իր ա­մատ­նե­րը: 2016-ին նկա­րա­հա­նած «Ար­մատ­ներ» ֆիլ­մում ա­սե­լիքս նույն է, մա­տուց­ման ձևն է տար­բեր: Երբ չես զգում, չես շո­շա­փում ար­մատ­ներդ, ին­չի մի­տու­մը նկա­տում եմ նոր սերն­դի մեջ, խա­տու­տի­կի պես մի բան ես դառ­նում, քա­մին դե­պի ուր փչում է, այն կողմ ես քշ­վում: Ցան­կա­ցած ոք պետք է նախ և ա­ռաջ իր ազ­գա­յին պատ­կա­նե­լու­թյու­նը գի­տակ­ցի` աշ­խար­հի հետ երկ­խո­սե­լու հա­մար:
-Այդ մի­տումն ար­տա­հայտ­վու՞մ է ար­վես­տում, թե՞ ար­վեստն է ստեղ­ծում նոր բար­քեր:
-Բարդ հարց է, եր­կու գոր­ծոնն էլ կա: Այ­սօր խրա­խուս­վում են հա­մա­հա­վա­սա­րու­թյան, պղ­ծու­թյուն­նե­րի մա­սին ֆիլ­մե­րը, իսկ ազ­գա­յին ար­ժեք­ներ տար­փո­ղող ֆիլ­մե­րը շատ քիչ պա­հան­ջարկ ու­նեն: Եվ զու­գա­հե­ռա­բար՝ ոչ ազ­գա­յին մար­դը ստեղ­ծում է ոչ ազ­գա­յին ֆիլմ, իսկ ե­թե ազ­գիդ նկա­րա­գի­րը ներ­կա­յաց­նող որևէ բան ես ա­նում, ա­սում են՝ հե­տամ­նաց է, մո­դա­յիկ չէ, կարծ­րա­տիպ է:
-Այս հա­մա­տեքս­տում ի՞նչ նոր բան կա­րող է ա­սել Ձեր ֆիլ­մը: Լիա­հու՞յս եք, որ ազ­դե­ցու­թյուն կու­նե­նա:
-Ես սա ա­րել եմ հա­յի հո­գու և ա­ռա­ջին հեր­թին, իմ հո­գու հա­մար: Ա­յո, լիա­հույս եմ, որ ազ­դե­ցու­թյուն կու­նե­նա, ո­րով­հետև զգա­ցի, որ 491-տե­ղա­նոց դահ­լի­ճում հան­դի­սա­տե­սը հա­ղոր­դակց­վեց ֆիլ­մին: Իսկ քա­նի որ ֆիլմ նկա­րե­լը երկ­խո­սու­թյուն է կյան­քի հետ, ես աշ­խա­տում եմ կյան­քին ճիշտ հար­ցեր տալ և ակն­կա­լում եմ ճիշտ պա­տաս­խան­ներ:


Զրույ­ցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5816

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ