Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«ԵԹԵ ՄԵՆՔ ՆԵՐՍՈՒՄ ՀԶՈՐ ԵՆՔ, ՃՆՇՈՒՄՆԵՐԻՆ ՇԱՏ ՀԱՆԳԻՍՏ ԿԱՐՈՂ ԵՆՔ ԴԻՄԱԿԱՅԵԼ»

«ԵԹԵ ՄԵՆՔ ՆԵՐՍՈՒՄ ՀԶՈՐ ԵՆՔ, ՃՆՇՈՒՄՆԵՐԻՆ ՇԱՏ ՀԱՆԳԻՍՏ ԿԱՐՈՂ ԵՆՔ ԴԻՄԱԿԱՅԵԼ»
25.10.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է «Ժառանգություն» խմբակցության անդամ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-Ինչպե՞ս եք բնորոշում Հայաստանի ներքաղաքական իրավիճակը:
-Խառը վիճակ, որ ամբողջության մեջ ենթադրում է պարզություն. երեք նախագահները պատրաստվում են պայքարի, և հասարակությունն ընտրության առաջ է` ցանկանո՞ւմ է ապագայում էլ նախկին կառավարման համակարգերը և դրանց արդյունքում ստեղծված վիճակի շարունակությունը տեսնել, թե՞ այլընտրանքը երեք նախագահներից դուրս է և պետք է առաջ շարժվել ու առաջացած խնդիրների կույտը լուծել: Այն, ինչ անելու կամ առաջարկելու են երեք նախագահներն ու նրանց սատարող ուժերը, բնականաբար, լուծումների չեն բերելու:
-Ինչո՞ւ եք այդպես կարծում:
-Որովհետև երկու նախագահների ներդրած համակարգերի արդյունքները տեսնում ենք, յուրաքանչյուր հաջորդը կատարելագործեց նախորդի ժառանգությունը` հասարակության բարոյալքված վիճակի, տնտեսական խայտառակ հարաբերությունների, կառավարման համակարգի զարգացմանը չմիտված մեխանիզմների ներդրման առումով: Երրորդ նախագահը գրեթե չորս տարի աշխատում է, և դրական փոփոխություններ դեռ չկան: Այն, որ նախորդներից ավելի վատը չէ, դեռ չի նշանակում, որ խնդիրը լուծվում է: Այս իրավիճակի հետևանքն է, որ երբ քաղաքացին լուծում չի տեսնում, հուսալքված արտագաղթում է: Գումարած այն խնդիրների համախումբը, որ պետք էր օր առաջ լուծել, բայց լուծելու փոխարեն իմիտացիայի հետևից են ընկած: Հասարակությունը պետք է ընտրի մինչև այժմ եղած գծի և այն գծի միջև, որը կարող է լինել: «Ժառանգությունն» այդ այլընտրանքը ներկայացնող ուժերից մեկն է:
-Երկրորդ նախագահի մեծ քաղաքականություն վերադառնալու շանսերը ռեա՞լ եք համարում:
-Եթե պայքարն ընթանա երկրորդ և երրորդ նախագահների միջև, երրորդ նախագահի շանսերն ավելի շատ են` նա ունի խաղի մեծ դաշտ:
-Երկրորդն էլ փող ունի:
-Երրորդն էլ սնանկ չէ, հավատարիմ օլիգարխներ ունի, հարազատներ ունի: Նա դաշտ ունի արտաքին աշխարհում` Եվրամիություն, ԱՄՆ, Ռուսաստան և այս երեքի միջև կարող է մանևրել, նույնիսկ մանևրի շանսեր կան ներքաղաքական դաշտում, որի համար հստակ երաշխիքներ պետք է տա, որ Հայաստանն ընթանալու է բարեփոխումների ճանապարհով:
-Միայն այդքա՞նը:
-Միանշանակ` բարեփոխումներ, միանշանակ` մարտի 1-ի իրադարձությունների բացահայտում, արտաքին հարաբերություններում ազգային շահի պաշտպանություն:
-Ժողովո՞ւրդն ինչպես կընկալի երկրորդ նախագահի վերադարձը:
-Իհարկե, նա քարոզչամիջոցներ ունի և կարող է հաջող աշխատանք կատարել այդ ուղղությամբ, բայց չեմ կարծում, որ հասարակական տրամադրության առավելություն ունենա երրորդի նկատմամբ: Ես համոզված եմ, որ խնդրի լուծումը ոչ թե երկու նախագահների հակամարտության մեջ է, այլ երեք նախագահներից դուրս: Նրանք առնվազն 20 տարվա քաղաքական պայքարի, կառավարման փորձ ունեն և կարող են իրենց խորհուրդներով մնալ քաղաքական ասպարեզում, բայց որոշումների ընդունման մեջ արդեն չպիտի լինեն, որովհետև մենք հասել ենք սահմանագծին:
-Եթե, իրոք, ճշմարտությունը պետք է որոնել երեք նախագահներից դուրս, կա՞ այնպիսի ուժ, որին հասարակությունը կընդունի: Նրանց ընտրազանգվածն ազդեցիկ է, կա՞ ուժ, որ կարող է իշխել երեքի ընտրազանգվածին:
-Հասարակության տրամադրությունները ստիպում են, որ նման քաղաքական ուժ լինի: Պարտադիր չէ, որ մեկ քաղաքական ուժ լինի, որը 50+1 տոկոս հավաքի, կարող է լինել դաշինք ընտրություններից հետո: Հասարակության մեջ գերիշխում են բարեփոխումների տրամադրությունները` սկսած իշխանության նկատմամբ համակրանք ունեցող նախկին ու ներկա զանգվածից, որը վճռորոշ մեծամասնություն չէ, մինչև այսօրվա ընդդիմություն ու «Ժառանգություն». կա՛ն այդ քաղաքական ուժերը: Նման ուժ կարող է ծնվել նաև հասարակական պատվերի արդյունքում, ընդամենն անհրաժեշտ է, որ ընտրություններն ապահովեն արդարության գոնե նվազագույն շեմը:
-Ձեր ասածը Հայաստանի պարագայում ընդամենը տեսական դիտարկում է. եթե կարող են նման ուժեր ձևավորվել, արդեն պիտի լինեին, ընտրություններին կարճ ընթացք է մնում նման հայտնության համար: Թե՞ նկատի ունեք հաջորդ ընտրությունները:
-Հաջորդի մասին խոսք լինել չի կարող, որովհետև արտագաղթը և հուսալքությունը վիրահատական միջամտության կարիք ունեն, շատ ինտենսիվ պիտի բուժենք այդ հիվանդությունը: Ես միայն «Ժառանգության» մասին կարող եմ ասել, որ հասարակությունը տեսել է, ընկալում է բարեփոխումների մեր ոգին, ժողովրդավարական միտումը, կարծում եմ` այլ ուժեր նույնպես կլինեն, և հասարակությունը նրանց հայտին կարող է հավանություն տալ: Հավատացնում եմ, որ այս հարցը ոչ թե տեսական, այլ գործնական նշանակություն ունի: Եթե իշխանությունների նպատակը Հայաստանը կործանելն է, կարող են շարունակել իրենց քաղաքականությունն ու իրենք էլ կմնան փլատակների տակ: Բայց որոշակի խոհեմություն նկատվում է, և կարծում եմ` հասարակական պահանջը կընկալվի: Մարդիկ այլևս 5000 դրամով ընտրության չեն գնա, որովհետև տեսան, որ ապրանքների գներն այնքան են բարձրացել, որ դա ուղղակի անընդունելի է:
-Այսինքն` 10000 դրա՞մն է ընդունելի:
-10000 դոլար էլ տան` ընդունելի չէ, որովհետև ընտրություններից մեկ օր հետո ապրանքների գներն այնքան են բարձրանում, որ մեկ շաբաթում ամբողջը ծախսվում է, ուրեմն ի՞նչ իմաստ ունի: Միջին ու խոշոր բիզնեսի մեջ էլ արդեն այդ պատկերացումը ձևավորվել է, որ տնտեսական դաշտը պետք է ազատ լինի, կոռուպցիայից զերծ: Վրաստանի օրինակը կողքներիս է: Բոլոր դեպքերում, կարծում եմ` իշխանությունն այնքան խոհեմություն ունի, որ այս երկրում այլևս «մարտի 1» չի կարող լինել: Քաղաքական գործընթացները պիտի ունենան բացառապես քաղաքական լուծումներ, հակառակ պարագայում ընդունելի են ցանկացած ապստամբություն ու հեղափոխություն, որովհետև այլևս չի կարելի թույլ տալ չլուծված խնդիրների կուտակում:
-Հայաստանում սովորաբար համախմբվում են անհատների շուրջ, նման անհատ տեսնո՞ւմ եք, որ կարող է համախմբել ոչ միայն ժողովրդին, այլև քաղաքական դաշտը:
-Հայաստանում ոչ թե կոնկրետ մեկ անհատի շուրջ պետք է համախմբվենք, այլ գաղափարի և այդ գաղափարն իրականացնողների: Նախագահական ինստիտուտը, որը մեկ անհատի ինստիտուտ է, կառավարման համակարգում ֆիասկո ապրեց, ժամանակն է այդ մոդելից հրաժարվելու և անցնելու խորհրդարանական կառավարման մոդելի, որի ժամանակ հավասարակշռության մեխանիզմներն սկսում են ավելի լավ աշխատել:
-Ձեր կարծիքով` հնարավո՞ր է, որ մինչև ընտրություններ կոալիցիան տրոհվի:
-Հնարավոր է, իհարկե:
-Իսկ փետրվարյան «բարա՞թը»` հուշագրի տեսքով, Պեպանը կորցրել է, Զիմզիմովն էլ ուրանո՞ւմ է:
-Հուշագիրը Մենուայի սեպագիր արձանագրությունը չէ, ցանկացած պահի քաղաքական տրամաբանության փոփոխության դեպքում կարող է լուծարվել:
-Քաղաքական ո՞ր տրամաբանությունն է լուծարում պահանջելու:
-Շահերի բախումը: Քաղաքական ուժերից յուրաքանչյուրն ուզում է ավելի մեծ դերակատարում ունենալ:
-Ռեա՞լ են ԲՀԿ-ի խորհրդարանական մեծամասնության ձգտումը և ձեռքբերումը:
-Ձեռքբերման մասին վաղ է խոսել, բայց ձգտումը բնական է` ցանկացած քաղաքական ուժ ձգտում է մեծամասնություն լինել խորհրդարանում, երկրորդ կարծիք այս հարցում չկա:
-Այդ դեպքում անխուսափելի՞ է քաղաքական դաշտի վերադասավորումը:
-Պարտադիր, շատ արագ կվերադասավորվի, սցենարները տարբեր են, ո՞րը կգործի` կերևա վերադասավորումների ընթացքում:
-ՈՒրեմն, ի՞նչ խորհրդարան կունենանք, վերջապես կգործի՞ «Օրենսդիր մարմինը` օրենսդիրներին» կարգախոսը:
-Իշխանությունը, Սերժ Սարգսյանի գլխավորությամբ, որոշակի խոստումներ է տվել եվրոպական կառույցներին, որ Հայաստանում բարեփոխումներ են լինելու, և եթե նույնիսկ մեկ տարի առաջ որևէ եվրոպացի պաշտոնյա չէր խոսում Եվրամիությանը Հայաստանի անդամակցության հավանականության մասին, այժմ բարձրաստիճան պաշտոնյաներն են ասում, որ Հայաստանը կարող է ԵՄ անդամ լինել:
-Հայաստանը 10 տարի Եվրախորհրդի անդամ է և մինչև հիմա մոնիթորինգի տակ է, ի՞նչ Եվրամիության մասին է խոսքը:
-Դուք հերթական անգամ հաստատում եք, որ միջազգային գործընկերները բարձր պրոֆեսիոնալիզմ ունեն, և հայկական ճարպկությունն Արևմուտքում չի անցնում, կան պետություններ, որոնք ԵԽ-ին անդամակցելուց հետո կարճ ժամանակ անց մոնիթորինգից դուրս են եկել: Եթե դու քո երկրում ունես հասարակություն, որը բարեփոխումներ է պահանջում, և ունես իշխանություն, որն այդ բարեփոխումներն իրականացնում է, կարճ ժամանակում ոչ միայն մոնիթորինգից դուրս կգաս, այլև առաջ կգնաս: Շտեֆան Ֆյուլեն ասաց` որքան բարեփոխում անեք, այնքան ֆինանս կստանաք: Իսկ ֆինանսներն առաջ գնալու համար նախատեսված գումարներն են, որի արդյունքում քո կառավարման համակարգերը համապատասխանեցվում են եվրոպական չափանիշներին, խնդիրներ էլ, բնականաբար, չեն մնում:
-Իսկ ես համաձայն չեմ։ Համաշխարհային բանկը բազում ռեֆորմներ է պարտադրել Հայաստանին, նշեմ միայն կրթական համակարգի օպտիմալացումը, որոնք ավերածություններ են գործել, ֆինանսներն ավարտվել են, խնդիրները մնացել: Միշտ չէ, որ միջազգային կառույցների առաջարկած բարեփոխումները բխում են Հայաստանի շահերից: Նրանք ունեն ընդհանուր մոդելներ, որոնք իրենց պարագայում գործել են, որոնք մեխանիկորեն փորձում են տեղափոխել այլ երկրներ, որտեղ այդ մոդելներն ընդամենը քանդում են համակարգը:
-Որևէ մոդել չի կարող աշխատել կառավարման այս համակարգի պայմաններում, խնդիրը մոդելը չէ: Կառավարման համակարգն իրական բարեփոխման խնդիր չի դրել, միակ խնդիրը եղել է գումարների յուրացումը, ինչը և հրաշալիորեն լուծվել է: ՀԲ-ն Հայաստանի հետ կապված որևէ խնդիր չունի, որ գումար տա ու հետևի, թե ինչ համակարգ է ստեղծվում: ԵՄ-ի պարագայում այլ է, ԵՄ-ն շահագրգռված է, որ Հայաստանը դառնա իր կարևոր գործընկերներից մեկը և համապատասխանի իր չափանիշներին: Հայաստանը որոշակիորեն հայտնվել է ԵՄ հետաքրքրությունների շրջանակում:
-Հետաքրքրությունների շրջանակում հայտնվելը կարո՞ղ է իրավիճակ փոխել Լեռնային Ղարաբաղի հարցում:
-Ոչ մի դեպքում: Լեռնային Ղարաբաղի խնդիրը լուծվել է, մնում է իրավական կարգավիճակ տալ, ինչը Հայաստանի ժողովրդավարացման պայմաններում շատ հեշտ է լինելու:
-Չե՞ք կարծում, որ Ֆրանսիայի նախագահի Հայաստան այցով ավարտվեց ԼՂ հարցի լուծման գործընթացում ռուսական փուլը, և սկսվեց եվրոպականը:
-ԼՂ հարցի լուծման ընթացքում տարբեր փուլեր կարող են լինել, բայց էական ազդեցություն չեն թողնի, որովհետև ԼՂ խնդիրը լուծվել է այնպես, ինչպես ցանկացել է ԼՂՀ ժողովուրդը: Մնացածը դետալներ են: Մենք վերջապես պետք է ինքներս հասկանանք, որ խնդիրը լուծված է, և Հայաստանի ժողովրդավարացման պայմաններում ԼՂՀ-ի միջազգային ճանաչումը չի ուշանա: Մեր իշխանությունների դեմ ճնշման միջոցը, երբ ստիպված են զիջումներ անել, իրենց լեգիտիմությունն է: Նույնիսկ գերտերությունները տարածաշրջանում ստատուս քվոյի փոփոխություն չեն ուզում: Որ կոնֆլիկտը ռազմական լուծում չի ունենալու, քանիցս հայտարարել են ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները: Նույնն ասաց Ֆրանսիայի նախագահ Նիկոլա Սարկոզին Հայաստանում: Մենք ոչ թե պետք է մտածենք` ինչպես լուծել Ղարաբաղի հարցը, այլ ինչպես ժողովրդավարացնել երկիրը և իրականացնել ԼՂՀ ճանաչումը:
-Դուք արտաքին քաղաքականության շեշտադրումն առաջարկում եք տեղափոխել ներքի՞ն քաղաքականության վրա:
-Եթե մենք ներսում հզոր ենք, ճնշումներին շատ հանգիստ կարող ենք դիմակայել։ 88-ին էլ ճնշումներ եղել են, բայց եղել է հավատ, եղել է փոփոխությունների հույս, և կարողացել ենք դիմակայել, հիմա պիտի կարողանանք վերականգնել վստահությունը, նորմալացնել կառավարման համակարգը, և հայ ժողովուրդը, որ աշխատող ժողովուրդ է, ինքը կանի մնացածը:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1412

Մեկնաբանություններ