Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«ԱՆՑԵԼ Է ՔՍԱՆ ՏԱՐԻ ՄԵՐ ԱՆԿԱԽԱՑՈՒՄԻՑ, ՈՒ ՄԵՆՔ ԻՆՔՆԵՐՍ ՄԵԶ ՉԵՆՔ ՃԱՆԱՉՈՒՄ, ՉԳԻՏԵՆՔ, ԹԵ ԻՆՉ Է ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ ԼԻՆԵԼ ԱՆԿԱԽ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ»

«ԱՆՑԵԼ Է ՔՍԱՆ ՏԱՐԻ ՄԵՐ ԱՆԿԱԽԱՑՈՒՄԻՑ, ՈՒ ՄԵՆՔ ԻՆՔՆԵՐՍ ՄԵԶ ՉԵՆՔ ՃԱՆԱՉՈՒՄ, ՉԳԻՏԵՆՔ, ԹԵ ԻՆՉ Է ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ ԼԻՆԵԼ ԱՆԿԱԽ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ»
03.06.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին


«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Բյուրականի աստղադիտարանի տնօրեն ՀԱՅԿ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ
«ՑԱՆԿԱՑԱԾ ԴՊՐՈՑ ԺԱՄԱՆԱԿԻ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ ՆՈՐ ՈՒՂՂՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒ ԵՐԱՆԳՆԵՐ Է ՁԵՌՔ ԲԵՐՈՒՄ»
-Պարո՛ն Հարությունյան, Բյուրականի աստղադիտարանի նկատմամբ հետաքրքրություն են ցուցաբերել ռուս աստղագետները, սպասվում է նոր համագործակցություն: Կպատմե՞ք մանրամասներ:
-Ծրագիրն իրականացնողը Ռուսաստանի տիեզերական գործակալությունն է, որը պատասխանատու է տիեզերական թռիչքների և տիեզերական ուղեծրում աշխատող կայանների համար: Նրանք զբաղվում են մերձերկրյա տարածքի, այնտեղ գտնվող տիեզերանավերի և դրանցից մնացած բեկորների ուսումնասիրությամբ, որպեսզի կարողանան ամբողջական պատկերացում կազմել երկրի շուրջն առկա աղտոտվածության մասին, քանի որ այն այսօր արդեն խանգարում է նոր տիեզերանավերի արձակմանը և ուղեծրում աշխատող կայաններին: Պատկերն այս իմաստով նույնն է, թե բանուկ փողոցում երթևեկող մեքենաների ակների տակ թափված լինեին կամ դիմապակիների առջևով թռչեին մեծ քարաբեկորներ: Այս ամենն ուսումնասիրելու լավագույն մեթոդը դիտումներն են: Իսկ մենք կատարում ենք շատ ավելի հեռավոր և ճշգրիտ դիտումներ, քան անհրաժեշտ են ռուսներին: Մեզ համար այս համագործակցության մեջ կարևորն այն է, որ մեր աստղադիտարանը, պետության կողմից հատկացվող սուղ ֆինանսական միջոցներից զատ, կունենա լրացուցիչ միջոցներ իր խնդիրների լուծման համար: Եթե այս համագործակցության շրջանակներում մենք ընդամենը պատվեր կատարեինք և ունենայինք միայն ֆինանսական շահ, ապա այնքան էլ ոգևորված չէինք լինի: Այն աստղադիտակները, որ բերելու են նրանք, շատ փոքր են և մեր խնդիրների լուծման առումով հետաքրքրություն չեն ներկայացնում: Բայց դրանց վրա կսկսեն աշխատել երիտասարդներ, որոնք ձեռք կբերեն դիտող աստղագետի հմտություններ: Նաև այդ ներդրումների հաշվին կարդիականացվեն մեր խոշոր դիտակները, որոնք ոչ միայն կծառայեն այս համագործակցությանը, այլև այն հիմնական նպատակներին, որոնց հետամուտ է Բյուրականի աստղադիտարանն իր գոյության վեց տասնամյակի ընթացքում:
-Այսօրվա երիտասարդ աստղագետները համարվո՞ւմ են համբարձումյանական դպրոցի հետևորդներ, թե՞ վերջիններս միայն նրանք են, ովքեր շփվել են Համբարձումյանի հետ անձամբ և գործնականում թրծվել նրա լաբորատորիայում:
-Այդ դպրոցը, այնուամենայնիվ, ստեղծված է: Եվ այն ձևավորողները հիմնականում Վիկտոր Համբարձումյանի աշակերտներն են: Հետևաբար, բոլոր նորեկները, այսպես թե այնպես, դառնում են համբարձումյանական դպրոցի հետևորդներ: Սակայն սա, ինչպես ցանկացած դպրոց, ժամանակի ընթացքում նոր ուղղություն ու երանգներ է ձեռք բերում: Իր հիմքում լինելով համբարձումյանական դպրոց և իրականացնելով համբարձումյանական հետաքրքրությունների շրջանակներում տեղավորվող ուսումնասիրություններ` Բյուրականի աստղադիտարանը փորձում է քիչ թե շատ հետամուտ լինել ժամանակակից աստղագիտության անցուդարձերին, այն «մոդայիկ» ուղղություններին, որոնք կան այսօր համաշխարհային գիտության մեջ: Չի կարելի ասել, որ ամենակարևոր ուղղությունները նրանք են, որոնցով զբաղվում է մեծամասնությունը: Բայց հենց այդ ուղղություններն են ավելի շատ ֆինանսավորվում, որովհետև դրանցով զբաղվում են մեծ թվով երկրներ և գիտնականներ: ՈՒստի այս խառը իրավիճակում պետք է կարողանալ ճիշտ կողմնորոշվել, մասնակից դառնալ աշխարհում կատարվող երևույթներին` մեծամասնության զբաղեցրած սանդղակում քո հասանելիքը ստանալու համար, բայց և աչալուրջ լինել քո ինքնությունը չկորցնելու հարցում:
-Հայաստանի Հանրապետության նման երկրի համար մե՞ծ շքեղություն է աստղադիտարան պահելը:
-Չէի ասի: Առհասարակ, գիտության մասին խոսելիս պետք է հասկանանք, թե ինչ ենք ուզում գիտությունից, ինչին պիտի ծառայի այն: Մեր իրականության մեջ կարևորվում են այն ոլորտները, որոնք վաղն արդեն կարող են բերել ֆինանսական որոշակի փոխհատուցում: Իսկ թե հիմնարար գիտությունը ե՞րբ արդյունք կտա, հայտնի չէ: Բայց 19-20-րդ դարերի մարդկության պատմությունը ցույց է տալիս, որ երբ որևէ ուղղության մեջ անտեսվում է հիմնարար գիտությունը, ապա դա վաղ թե ուշ զգալ է տալիս իրեն տվյալ երկրի գիտության, տնտեսության, կենսամակարդակի ասպարեզներում: Օրինակ, մեր նախկին հասարակարգի` խորհրդային «հարազատ» երկրի պայմաններում անտեսվում էր կիբեռնետիկայի, գենետիկայի նշանակությունը, դրանք հայտարարված էին կեղծ գիտություններ, և նման մոտեցման վնասը մենք մինչև հիմա զգում ենք մեր մաշկի վրա: Մի բան ակնհայտ է. եթե երկիրն ունի որոշակի գիտական դպրոց, որը որոշակի առաջատար դիրք է զբաղեցնում համաշխարհային գիտության մեջ, ապա ամեն գնով պետք է այն պահել: Ի վերջո, դա տվյալ պետության «բրենդն» է, այցեքարտը, դիմագիծը։ Ինչ բառ ուզում եք կիրառեք: Եթե դա այն ուղղությունն է, որը վաղը պիտի նպաստի երկրի տնտեսական հզորացմանը, ապա այսօր պիտի դրան շանս տալ: Գոյություն ունեն ազգային նշանակության գիտական ոլորտներ, որոնք պետք է արժանանան պետության հատուկ հոգածությանը: Շատ կարևոր է, որ ֆինանսավորումը կատարվի ոչ թե ընկեր-բարեկամ-ծանոթ մեխանիզմով, այլ պետական գիտակից մոտեցմամբ: Պետք է ֆինանսավորել այն ուղղությունները, որոնք կնպաստեն տվյալ երկրի ճանաչմանը, ինքնապաշտպանությանը, ֆինանսատնտեսական աճին:
«ՄԵՐ ԱՄԵՆԱՄԵԾ ՑԱՎԸ ԴԻՄԱՑԻՆԻ ՄԵՋ ՀԱՎԱՍԱՐԻՆ ՉՏԵՍՆԵԼՆ Է»
-Վերջերս դժգոհեցիք, որ եթե որևէ ծրագիր պարունակում է «Հայաստան», «հայ» կամ «հայկական» եզրույթը, ապա դրա համար լրացուցիչ վճարներ են պահանջվում: Սրա տրամաբանությունը կարո՞ղ եք բացատրել:
-Ինձ համար դրանում տրամաբանություն չկա: Կան բառեր, որոնք պետք է շատ հնչեն` հասարակությանն ավելի հասու դառնալու, մարդկանց ականջը դրանց վարժեցնելու համար: Իսկ մեզնից այդ բառերը հնչեցնելու համար պետական տուրք են պահանջում: Ինչո՞ւ: Ես անձամբ չեմ հասկանում դրա, ինչպես և շատ այլ բաների իմաստը, որ առկա է միայն մեզանում: Կա ընդամենը մեկ «տրամաբանություն». գումարներ գանձել բոլոր հնարավոր ճանապարհներով: Դա մոտավորապես նույնն է, ինչ «ոսկե» համարանիշերի, հեռախոսահամարների համար սահմանված գները: Եվ եթե առաջ դա անում էին առանձին մարդիկ, ապա հիմա արվում է կազմակերպությունների մակարդակով, բայց ես չգիտեմ` գանձված հարկերը լցվո՞ւմ են պետական բյուջե, թե՞ ոչ:
-Անդրադառնանք վերջերս բացահայտված կենսաթոշակների ֆոնդից կատարված խոշոր յուրացմանը: Ի՞նչ եք կարծում` այս բացահայտման բարերար ազդեցությունն իր վրա կզգա՞ շարքային թոշակառուն կամ, գոնե, պետական բյուջեն:
-Չեմ հավատում, որ շարքային թոշակառուն որևէ ձեռքբերում կունենա դրանից: Առայժմ, գոնե, նման տարբերակի չեմ հանդիպել: Էսպես, թե էնպես մարդկության ողջ պատմությունը կողպեք սարքողների և կողպեք բացողների, այսինքն` պահպանողների և գողացողների պատմություն է: Ինքներս անընդհատ ականատեսն ենք դառնում նման պատմությունների: Բայց երբեմն աղմուկ է բարձրացվում այնպիսի բաների շուրջ, որ թվում է, թե սարքովի պատմություն է` ինչ-որ խնդիրներ լուծելու համար:
-Այդպիսի պատմությունների շարքի՞ց է Միջազգային արժույթի հիմնադրամի տնօրեն Դոմենիկ Ստրոս-Կանի գլխին սարքված պատմությունը: Համամի՞տ եք, որ դա Սարկոզիի վարկանիշի բարձրացմանն ուղղված քայլ էր:
-Դա հնարավոր վարկածներից մեկն է: Ընդունված ժամանակակից մեթոդ է. մրցակցին ասպարեզից հանել ամեն գնով: Միջազգային արժույթի հիմնադրամի տնօրենը մինչ այդ էլ հայտնի էր իր սկանդալային վարքագծով: Իսկ եթե թշնամիդ գիտի քո թույլ կողմերը, շատ հանգիստ կարող է գլխիդ սարքել համապատասխան պատմություն:
-Մենք այսօր ինչ-որ չափով ափսոսում ենք, որովհետև Ստրոս-Կանն ուներ հայամետ դիրքորոշում, խոստացել էր նախագահ դառնալու դեպքում Ֆրանսիայում ընդունել Հայոց ցեղասպանությունը դատապարտող բանաձևը: Արդյոք նաիվ չե՞նք մեր այս դատողություններում, արդյոք նախկինում ստացված և դրժված արևմտյան խոստումներից չարժե՞ դասեր քաղել:
-Իհարկե, նաիվ ենք, իհարկե, նա ո՛չ առաջինն էր, ո՛չ վերջինը: Կյանքը մեզ չի սովորեցնում մի պարզ ճշմարտություն. «Ո՛վ հայ ժողովուրդ, քո փրկությունը քո հավաքական ուժի մեջ է»: Ի՞նչ ենք անում այսօր. մտածում ենք` Օբաման ի՞նչ ասաց, Սարկոզին ի՞նչ ասաց, Ռուսաստանի Դուման ի՞նչ ասաց… Գուցե այս բաները երկրորդական, երրորդական մակարդակներում կարող են հետաքրքրել մեզ, բայց ոչ առաջնային: Երբ Հայաստանն անկախացել էր, մենք ոգևորությամբ արձանագրում էինք, որ մեզ ճանաչել է այս կամ այն պետությունը: Բայց արդեն անցել է քսան տարի մեր անկախացումից, ու մենք ինքներս մեզ չենք ճանաչում, չգիտենք, թե ինչ է նշանակում լինել անկախ պետություն: Չենք գիտակցում, որ դա նշանակում է բոլորովին ուրիշ վերաբերմունք սեփական պետության, սեփական ազգային արժեքների, սեփական ինքնության նկատմամբ: Եթե խոսում ենք սեփական երկրի նախագահի, դրոշի, հիմնի կամ այս կարգի այլ արժեքների մասին, պիտի գիտակցենք, որ դրանց նկատմամբ չի կարելի ունենալ անձնավորված վերաբերմունք: Երկրի նախագահը կոնկրետ մարդը չէ, որ նստած է կոնկրետ աթոռին, այլ որոշակի ինստիտուտ է, որի նկատմամբ պետք է ունենալ համապատասխան վերաբերմունք: Պարզապես պետք է հասկանալ, որ երկիրը որոշակի բաների կրող է: Որոշակի արժեքներ, որոշակի հասկացություններ կան, որոնք պիտի պահպանես, գիտակցես դրանց նշանակությունը, եթե ուզում ես անկախ պետություն լինել: Իսկ մենք դեռ չենք եկել այն գիտակցությանը, որ անկախությունը, երկրի հզորությունը կախված են դրանց նկատմամբ մեր, ոչ թե դրսի վերաբերմունքից:
-Մենք մեր անկախությունը չենք ճանաչում, որովհետև պատրաստ չէի՞նք այն ունենալու: Գուցե մեր տեսակով ստրկամի՞տ ենք, անարխի՞ստ, կամ մեկ այլ բա՞ն:
-Չէ՛, ո՛չ անպատրաստ էինք, ո՛չ ստրկամիտ ենք, ո՛չ անարխիստ: Պարզապես մասնիկն ենք մի համակարգի, որը դեռևս մաքրված չէ: Հայը երբեք ստրկամտություն չի դրսևորում, եթե ապրում է զարգացած երկրներում: Դառնում է տվյալ երկրի նորմալ քաղաքացի, հասնում մեծ բարձունքների: Բայց այնտեղ, որտեղ մենք կուտակված ենք և մեզ համարում ենք շատ խելոք, ուրիշներին էլ, չգիտես ինչու, մեզնից անխելք, ի հայտ է գալիս բացասական երևույթը. ամեն մեկը փորձում է մյուսին խաբել` իր առավելությունն ապացուցելու համար: Իսկ դա որպես հասարակություն, որպես երկիր, որպես պետություն չկայանալու, կործանման գնալու ճանապարհներից մեկն է: Որպեսզի այս իրողությունն ինչ-որ կերպ մեղմեմ (գոնե իմ աչքում), միշտ ասում եմ, թե հայերը համեմունքի նման են: Համեմունքը չի կարելի հենց էնպես վերցնել և ուտել: Այն պետք է ցանել ուրիշ բաների վրա, որպեսզի համ տա: Բայց սա ընդամենը հորինված գեղեցիկ համեմատություն է` դառը իրականությունը մի քիչ ռոմանտիկ ներկայացնելու: Մեր ամենամեծ ցավը դիմացինի մեջ հավասարին չտեսնելն է: Պարզ օրինակ. նայեք փողոցային երթևեկությանը: Որքան մեքենան մեծ է, որքան շարժիչը հզոր է, այնքան նրա ղեկին նստածն իրեն դրության տեր է զգում, ցավոք:
«ՆԻԲԻՐՈՒԻ ՄԱՍԻՆ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԱՐԶԱՊԵՍ ՄԻ «ԱՋԱԲՍԱՆԴԱԼ» Է»
-Հասկանալով, որ աստղագիտությունը գիտություն է, աստղագուշակությունը` ոչ, կխնդրեի գիտականորեն հաստատել կամ ժխտել ամերիկացի 89-ամյա գիտնական Հարոլդ Քեմփինգի այն տեսակետը, թե 2011-ի մայիսի 21-ից մեկնարկել է աշխարհի կործանման գործընթացը, և ասել` ի վերջո, Նիբիրուն գալո՞ւ է, թե՞ ոչ:
-Ձեր նշած երկու վարկածն էլ անհեթեթություն է: Եթե ասվում է մի բան, որի տակ փաստ գոյություն չունի, դառնում է ինքնանպատակ խոսակցություն: Խոսվում է Նիբիրուի մասին: Պատկերացնո՞ւմ եք, թե այդ մասին որքան նյութ է հրատարակվել, քանի գիրք ու աշխատություն է տպագրվել, ինչպիսի ֆինանսական հոսքեր է ապահովել այդ խնդիրը: Այսինքն` խաբեությամբ, ուղեղներ որսալով` կարողանում են դրամ շորթել: Եվ Նիբիրուի մասին պատմություններն այնքա՜ն իրարից տարբեր են, այնքա՜ն խառնաշփոթ: Դա պարզապես մի «աջաբսանդալ» է, որի մեջ չկա որևէ տրամաբանություն: Դրա հեղինակները լավ պատկերացնում են մարդկային հոգեբանությունը և կարողանում հասնել իրենց նպատակներին` ձեռք բերել ֆինանսներ, իշխանություն: Ո՞վ է էդ ամերիկացի մարդը: Մայիսի 21-ին երկիրը չկործանվեց, հիմա էլ խոսվում է հոկտեմբերի 21-ի մասին: Ակնհայտորեն կրոնական ուղղվածության ավանտյուրա է: Տարիների ընթացքում իր պատմություններով կարողացել է գրավել մարդկանց որոշակի խմբի, որը լսում է նրա ռադիոելույթները, մասնակցում քարոզներին: Մարդը նրանց համար դարձել է կիսաստված, այնպիսի մեկը, որին հետևում են, ենթարկվում: Նման բաներ, իհարկե, անում են որոշակի կարողությունների տեր մարդիկ, ովքեր լավ հասկանում են, թե ով է իրենց դիմաց կանգնած և ինչպես կարելի է ներազդել նրա վրա: Մեր կողքին ապրող ամենապարզունակ գուշակներն էլ դա կարողանում են անել: Մի բան, որ գիտության հետ կապ չունի: Գուցե կան ինչ-որ բաներ, որ ես չեմ տեսնում, չգիտեմ, բայց վստահեցնում եմ, որ նրանց ասածների մեջ ոչ մի հիմնավոր, ճշգրիտ բան չկա: Ի՞նչ է իրենից ներկայացնում մարդկանց աշխարհը. տարբեր գիտելիքներ, բնավորություններ, հնարավորություններ ունեցող անհատների համակարգ: Մարդու ամեն տեսակն էլ կա` շառլատան, ազնիվ, ծույլ, աշխատող: Եթե կա համաձայնեցում դրանց միջև, վիճակը վատ չէ: Բայց երբ այս տեսակներից ինչ-որ մեկն սկսում է գերակշռել, հասարակության նկարագիրն էապես փոխվում է, խախտվում է ծանրության կենտրոնը: Այս իմաստով, եթե մենք խոսում ենք գուշակությունների, կանխատեսումների համատարած բնույթի մասին, նշանակում է, որ այս «մասնագիտությունը» հասարակության կողմից պահանջված է, դրա համար էլ այն գոյություն ունի: Նույն կերպ մարդկությունը հանգել է Աստծո գաղափարին` շա՜տ-շատ բաներ չհասկանալու, բացատրել չկարողանալու պատճառով: Գոյություն ունեցող ամենայն ինչ բնական զարգացման հետևանք է: Այն, որ կան ոստիկանություն, գողեր, և այն, որ ոստիկանը շատ հաճախ նաև գող է, նույնպես պատմության ընթացքում ձևավորված միջանձնային հարաբերությունների արդյունք է: Այն, որ կան իրավական հասարակարգի օրենքներ և գողական աշխարհի օրենքներ, որոնք իրար կողքի` զուգահեռ ապրում են, նույնպես բնական պրոցես է: Այսպես է և աստղագիտության ու աստղագուշակության պարագայում:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1585

Մեկնաբանություններ