Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Նամակներ Նոր Ջուղայից-8

Նամակներ Նոր Ջուղայից-8
19.05.2017 | 13:02

(սկիզբը` այստեղ)

ՏՈՒՆԴԱՐՁ
Վերջին օրվա ցերեկն ընթացավ հրաժեշտ տալով ու շնորհակալություն հայտնելով այն մարդկանց, ովքեր նպաստել էին այցելությանս արդյունավետությանը, օժանդակել, որպեսզի օրերս երկար տևեն:
Բնականաբար, այցելեցի Նիկիտ Միրզայանցի տուն: Նրա տիկնոջ, դուստրերի, փեսայի ամենօրյա ջերմ, տնավարի, անսեթևեթ ընդունելությունը հուշում էր, որ նրանց հետ ապագայում դեռ հանդիպումներ կլինեն:
Բայց Նիկիտը «նվագեց» վերջին ակորդը: Երբ հերթական անգամ կրկնեց իր հարցը` «Կտակների պատճեններն ստացա՞ր», և տրամադրությունս պարզապես փչացրեց, գնաց իր աշխատասենյակ ու բերեց թափանցիկ ցելոֆանի մեջ դրված թղթերի մի ամբողջ տրցակ: Կտակների պատճեններ էին։ Կարկամանքս, ուրախությունս, զայրութախառն զարմանքս տեսնելով` լայն ժպտում էր: Ի՛նքը ուներ, բայց ամեն օր հոգուս հետ խաղացել էր:
Տարբեր տարիների տասնյակ կտակները գրված էին նույն ձեռագրով, ասես հայոց մեջ եղել էր յուրահատուկ մի տառատեսակ: Դրանք նաև տարբեր չափսեր ունեին, բայց ամեն մեկը` մեկ թերթ թղթի վրա: Չափսերը պայմանավորված էին թե՛ վարկավորման գումարի քանակով, թե՛ վարկառուի ունեցվածքով: Եթե վարկառու վաճառականը փոքր գումար էր խնդրել, հետևաբար քիչ ունեցվածք «գրավադրել»` կտակել, ապա թուղթը հազիվ կես էջ էր, և հակառակը` կային լավաշաչափ կտակներ: Կարծում եմ, որ դա պատահական չէր` մեկ թերթ թուղթ էին գործածել հնարավոր զեղծումներից խուսափելու համար: Բայց ամենաարժեքավորը, անշուշտ, յուրաքանչյուր կտակի վերջում պայման կապող վաճառականների և երաշխավորող խոջաների ստորագրություններն ու անհատական կնիքներն էին, որոնցով փաստաթուղթը իրավական նշանակություն էր ձեռք բերել: Դրանք արվեստի իսկական գործեր էին, ափսոս միայն, որ սև-սպիտակ պատճեններ էին:
Վա՜յ Նիկիտ…

Գիշերվա ժամը 3-ին «Ջուլֆա» հյուրանոց եկավ տաքսու վարորդ Վրեժ Թորոսյանը, ես հրաժեշտ տվեցի գիշերային բարապան պարոն Տիգրանին, և սկսվեց երկարատև ու հոգնեցուցիչ տունդարձը նախ Թեհրան:
Այս անգամ գրեթե չէի խոսում և մտքերիս մեջ խորասուզված` փորձում էի ամփոփել անջնջելի տպավորությունները, մարդկանց հետ շփումները, աչքիս տեսածը, որ հանգեցրել էին եզրակացությունների, և որոնք բեռուբարձ արած տանում էի հետս:
Ես բազմիցս գրել եմ, որ Նոր Ջուղան բացառիկ, անզուգական երևույթ է առհասարակ պատմության և հատկապես համաշխարհային տնտեսական պատմության մեջ: Այն շատ դժվար է դասական իմաստով անվանել սփյուռքի գաղթօջախ, որովհետև ունի ստեղծման, գոյատևման և ճակատագրի միանգամայն ինքնատիպ դիմագիծ:
Նորջուղայեցիներն առաջինն էին, որ ձևավորեցին ազգային կապիտալի մշակույթ, որովհետև հասկացան` պետականության չգոյության պայմաններում ինքնապահպանության լավագույն միջոցը փողն էր: Դրա՛մն էր անհատական համեմատական անկախություն պարգևողը: Բայց դրամը պետք էր վաստակել, և նրանք ստեղծեցին վաստակելու արվեստ, այդ նպատակով վանքի դպրանոցում երեխաներին ուսուցանում էին թվաբանություն, աշխարհագրություն և «առևտրի արհեստ»: Իսկ վարդապետ Կոստանդ Ջուղայեցին իր «Աշխարհաժողովում» գրանցում էր վաճառականների այցելած երկրները, քաղաքները, բնակավայրերի միջև եղած տարածությունը, ապրանքների գները: Այսինքն, ապագա վաճառականների նախապատրաստումը դրված էր գրեթե գիտական, դաստիարակչական և գործնական հիմքերի վրա:


Նորջուղայեցիներն առաջինն էին, որ աշխարհեաշխարհ` Եվրոպայից Աֆրիկա, Ամերիկայից Հոնգ-Կոնգ ու Մակաո, Սկանդինավյան թերակղզուց Ավստրալիա ապրանքներ տանելով և ազնվաբար ու պարկեշտությամբ առևտրով զբաղվելով, աշխարհին զանգվածաբար հայտնի դարձրին քաղաքակիրթ հային ու Հայաստանը: Նրանք տարբեր երկրներում հիմնեցին առևտրատնտեսական համայնքներ, որոնք համազգային ողբերգության` ցեղասպանության հետևանքով վերածվեցին սփյուռքահայ գաղթօջախների:


Նրանք առաջինն էին, որ, փող վաստակելուց բացի, ստեղծեցին ծախսելու արվեստ, կապիտալը դարձնելով միջոց` հիմնեցին հայոց բազմադարյա բարերարության առաջին կազմակերպված օջախը` թե՛ ծննդավայրում, թե՛ իրենց հիմնած համայնքներում կառուցելով եկեղեցիներ, դպրոցներ, հիվանդանոցներ, ազգային այլ հաստատություններ, վիթխարի ներդրում ունենալով գրատպության մեջ` բարեգործությունը վերածեցին մշակույթի:
Այս ամենի մասին ես բազմիցս գրել եմ, և հիմա տեղն ու ժամանակը չէ մանրամասնելու, բայց Նոր Ջուղան ունեցել և այսօր էլ ունի ևս մի յուրահատկություն: Ըստ էության, նա քաղաքային ինքնավարություն է` իր հոգևոր պետով, օրենսդիր ու գործադիր մարմիններով, ազգային կառույցներով, ինքնուրույն կյանքով ապրելու իրավունքով: Այստեղ ազգային գործը եռում է, մշտապես ու պարբերաբար կազմակերպվում են տարաբնույթ միջոցառումներ, այցելում են թե՛ իրանցի, թե օտարերկրյա բարձրաստիճան անձինք, պատվիրակություններ, ունի պատգամավոր ԻԻՀ մեջլիսում և եթե ունենար նաև հիմներգ ու զինանշան, ազգային այս կազմավորումը կարելի կլիներ անվանել «Նոր Ջուղայի քաղաքային ինքնավարություն»:
Այս ամենը հնարավոր է դարձել, առկա է բացառապես Իրանի կառավարության, միմիայն իրանական իշխանությունների բարյացակամության շնորհիվ: Ես իրանագետ չեմ և չեմ խոսի Իրանի արտաքին ու ներքին քաղաքականության, հայ-իրանական միջպետական փոխհարաբերությունների, մարդու ազատությունների, իրավունքների և նմանատիպ խնդիրների մասին: Ինձ հետաքրքրում էր հայաքաղաքը, և Նոր Ջուղան աչքի առաջ ունենալով, կարող եմ անվարան հաստատել` հայ-իրանական հարաբերություններն օրինակելի են և հիմնված են փոխադարձ հարգանքի ու հանդուրժողականության վրա: Եվ այս պնդումն ամենևին էլ քաղաքական նրբանկատության դրսևորում չէ:


Դժբախտաբար, պատմությանը հայտնի են տասնյակ օրինակներ, երբ արտագաղթած հայը հիմնել, ստեղծել, արարել է, ու մի տգեղ օր տիտղոսակիր բնակչությունը հայտարարել է` «մեր երկիրը` մեզ» ու սկսել հալածել, ձուլել, դուրս մղել կամ, որ ավելի հրեշավոր է, ցեղասպանել հայ տարրին, ասես այդ երկրի բոլոր դժբախտությունների արմատը հայն է եղել: Իրանի պատմության մեջ երբեք չեն եղել «Պարսկաստանը` պարսիկներին» կարգախոս ու դրանից բխած ծանր հետևանքներ հայերիս համար: Նոր Ջուղայում կան փողոցներ, որոնք կրում են իրան-իրաքյան պատերազմում զոհված հայորդիների անունները. սա հարգանքի դրսևորում չէ՞: Հայերիս երբեմն թույլատրվում են բաներ, որոնք արգելված են մյուսներին: Սա հանդուրժողականության դրսևորում չէ՞: Նոր Ջուղայի գերեզմանատանը մտովի զուգահեռ էի տանում… Ադրբեջանի հետ. գազանաբարո, բարբարոս ազերիները ջարդուփշուր արեցին հին Ջուղայի հազարավոր հնադարյա տապանաքարերը, իսկ այստեղ իրանական իշխանությունը աչքի լույսի պես էր պահպանում 400-ամյա հանգստարանը: Թուրքիան ցեղասպանեց մեր ժողովրդին, ոչնչացրեց հոգևոր, մշակութային, նյութական արժեքները, Իսլամական պետություն կոչեցյալը պայթեցրեց-ավերեց համաշխարհային մշակույթի հուշարձան Պալմիրան: Իրանը պահում-պահպանում է մեր ամեն պատմամշակութային հուշարձան: Ադրբեջանը, Թուրքիան, Իսլամական պետությունն էլ են մահմեդական, Իրանն էլ: Առաջին երեքն իրենց էությամբ, բնույթով ավերող, ոչնչացնող են, Իրանը` պահպանող: Սա նշանակում է, որ կրոնական պատկանելությունը ամենևին էական չէ (քի՞չ են եղել քրիստոնյա երկրներ, որտեղ հայերիս բռնի դավանափոխ են արել ու ձուլել): Խնդիրը ժողովրդի, երկրի քաղաքակրթված լինելն է: Իրանն իր հազարամյակների պատմությամբ է քաղաքակրթվել և գիտե դրա արժեքը: Նա, նախ, հարգում է ինքն իրեն, սրբությամբ պահպանում է իր ավանդույթները, իր պատմության յուրաքանչյուր էջը, որոնցից մեկը վերաբերում է մեզ` հայերիս:

Թե՛ ես, թե՛ Նոր Ջուղայի այլ մասնագետներ աչքաթող ենք արել մի կարևորագույն հանգամանք: Իրավ է, Նոր Ջուղայի կորիզը կազմում էին հինջուղայեցիները, բայց նրանցից բացի կային նաև Հայաստանի այլ վայրերից բռնագաղթածներ: Շահ Աբասի բռնության հետևանքով տեղի ունեցավ մեկ վայրում մեկտեղում, ներգաղթային համախմբում, և այդ միասնականությունը հանգեցրեց նվաճումների: Ինչո՞ւ էր հանճարը պատգամում. «Ո՜վ հայ ժողովուրդ, քո փրկությունը քո հավաքական ուժի մեջ է», արդյո՞ք ոչ այն պատճառով, որ մեր ժողովրդի բոլոր ձեռքբերումները եղել են հավաքականության բռնկումների շնորհիվ: Եվ այստեղ ինքնաբերաբար զուգահեռ է առաջանում հայաստանյան իրականության հետ:
Նոր Ջուղայի եկեղեցիներում ես տեսնում էի բարեպաշտ, գլխահակ հավատացյալների, լսում նրանց աղոթող ձայները և… մտաբերում մերօրյա աթեիստներին: Խորհրդային իշխանության 70 տարիների ընթացքում մենք ապրեցինք աթեիզմի, Աստվածամերժության պայմաններում, մոռացանք-կորցրինք կապիտալի ու բարերարության մշակույթները, հեռացանք մեր ավանդական ուղուց: Փոխարենն ստացանք ոչ թե իսկական ժողովրդավարություն, այլ կեղծ «դեմոկրատիա», մի մոդել, որ Արևմուտքն արտահանում է երրորդական, չորրորդական երկրների ու ժողովուրդների համար, և որն իր ավերը գործում է ներքին հայտնի և անհայտ ուժերի ձեռամբ` պետականությունը չկայացնելու առաքելությամբ: «Դեմոկրատիայի» առաջին հարվածը ստացան ու ստանում են ավանդական արժեքները` եկեղեցին, կրթությունը, բարոյական բոլոր նորմերը, պետականակիր ինստիտուտները: Կապիտալի մշակույթ կորցրած Հայաստանում իշխող դարձավ փողը, մամոնան, ու երկրում հաստատվեցին պլուտոկրատական կարգեր: Դարուկես առաջ «Բազմավէպը» պլուտոկրատիան թարգմանեց «հարստապետություն», բայց դա բառի ճշգրիտ և ամբողջական իմաստը չէր արտահայտում, այդ բառն ունի շատ ավելի լայն նշանակություն: Ես չեմ ուզում անգամ այդ բառի իմաստը հաղորդել, բացեք բառարաններն ու կարդացեք: Փողը, անձնապես հարստանալու մոլուցքը դարձան գերիշխող` միլիոնավոր անճարներին արտագաղթի մատնելով, իսկ մնացողներին վերածելով փողի ստրուկների: Ազգանվիրումի, հայրենասիրության, ինտելեկտի փոխարեն փողը դարձավ չափանիշ:


«Դեմոկրատիան» ծնեց կաշառված իշխանավորների, հեշտությամբ նշանակված, բայց դժվարությամբ ազատվող պաշտոնյաների, մորեխիկի պես սկզբունքների վրայով ցատկոտող, լաչառ ու հիստերիկ քաղաքական «գործիչների», գրիչ շարժող անտաղանդների, որոնք դպրոցական դասագրքերից դուրս նետեցին դասականներին և իրենք բռնեցին նրանց տեղը, մտավոր խանձարուրում գտնվող անմեղսունակ լրագրողների, համացանցային հայրենասերների ու նրանց քննադատողների, հազարումի այլ զրթուզիբիլի և բոլորին պատվիրեց` քանդե՛ք երկիրը, քանդելով ինքնահաստատվե՛ք ու թույլ մի՛ տվեք, որ հայի հավաքականության նոր բռնկում տեղի ունենա:


ՈՒ քանդում են, և թե սա մինչև երբ ու որքան պիտի շարունակվի, չգիտեմ:
Մեկ բան հաստատ է` «դեմոկրատիան» հաջողությամբ ավարտին է հասցրել զանգվածային ապուշացման գործընթացը: Իսկ բոլոր նրանք, ովքեր կփորձեն հավատարիմ մնալ ավանդական, հազարամյակների բովով անցած արժեքներին, պլուտոկրատների կողմից կդատապարտվեն դաժան պատժի, լավագույն դեպքում` մոռացության և անէության:

Մտածմունքներս ընդհատում է տաքսու վարորդ Վրեժը: Մեքենան կանգնեցնում է քամհարվող ճամփեզրին, հանում թերմոսը, երկու պլաստմասսայե ըմպանակ, թե.
-Գիտեմ, որ առանց սուրճի ու ծխելու Ձեզ համար դժվար է…
Անկեղծորեն զգացված էի այդ ուշադրությունից:
Արդեն լուսանում էր, մթությունը տեղը զիջում էր մոխրագույն նրբերանգներին: Ես վերադառնում էի հայրենիք, որտեղ, ընտանիքիցս ու մի քանի ընկերներիցս բացի, ինձ ոչ մի լավ բան չէր սպասում:
Բայց տրտում զվարթությամբ հետս տանում էի Նոր Ջուղայում Վերին կամքի ընդունելության երեք Նշանները` ամեն առավոտ ու գիշեր հյուրանոցի լուսամուտից երևացող Սբ Արեմաթացի եկեղեցու խաչակիր գմբեթն ու զանգակատունը, դեղին աչքերով սև կատվին և հայր սուրբի օրհնանքը:


Այո, ես բնակվում եմ Հայաստանում, բայց ապրում եմ իսկական հայոց աշխարհում, որի նշանաբանն է. «Յիշատակն արդարոց օրհնութեամբ եղիցի եւ վաստակն ապրողաց օրհնեալ եղիցի»:


Երևան-Նոր Ջուղա-Երևան

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 3034

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ