Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-2

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-2
13.04.2018 | 09:13

(Նախորդ մասը)

ՀԵՂԻՆԱԿ` ՔՐԻՍՏՈՍ


Բնիկ թիֆլիսցի օրիորդ Վարդուհին շնորհալի դերասանուհի էր, որ հատկապես անկրկնելի էր Թիֆլիսի կյանքին վերաբերող թատերախաղերում: Հրաշալի Շուշան էր «Պեպոյում»: Խոսում էր Թիֆլիսի բարբառով և սիրված էր գործընկերների կողմից: Շատ տարիներ անց` 55 տարեկանում, ամուսնացավ իր տաղանդին սիրահարված 25-ամյա մի երիտասարդի հետ, բայց միևնույն է` մինչև վերջ նրան անվանում էին «օրիորդ Վարդուհի»:
Թիֆլիսի Արտիստական ընկերության բեմում պատրաստվում էին ներկայացնելու Ժյուլ Վեռնի «Նավապետ Գրանտի որդիները», ուր Վարդուհին ուներ լեդի Արաբելայի դերը:
Բեմադրիչը անվանի Հովհաննես Աբելյանն էր, նրա օգնականը և միաժամանակ հնդկացի Տալկավի դերակատարը` Անդրանիկ Սողոմոնյանը: Վերջինիս պարտականությունն էր նաև դերաբաշխումը և վերահսկումը:


Փորձի օրը Սողոմոնյանը որոշում է օյին խաղալ օրիորդ Վարդուհու գլխին` նրա դերի տեքստի ճակատին Ժյուլ Վեռնի փոխարեն գրում է Քրիստոս, լեդի Արաբելան փոխում է Ժյուլ Վեռնի և տեքստը հանձնում դերասանուհուն:
Աբելյանը բազմում է նախաբեմում դրված աթոռին, կողքին` Սողոմոնյանը: Հասնում է օրիորդ Վարդուհու մուտքի պահը:
-Լեդի Արաբելա՜,- կանչում է Սողոմոնյանը:
Արձագանք չկա, Վարդուհին հանգիստ նստած էր:
-Լեդի Արաբելա՜,- կրկնում է Աբելյանը:
Նորից պատասխան չկա, իսկ Վարդուհին հայացքը հառած հեռուները` անտարբեր նստած էր:
-ՈՒ՞մ ես հանձնել Արաբելայի դերը,- Սողոմոնյանին հարցնում է Աբելյանը:
-Վարդուհուն:
Աբելյանը բորբոքվում է.
-Աղջի Վարդուհի, խլացե՞լ ես, չե՞ս լսում, որ քեզ են կանչում, խու՛լ:
Վարդուհին առաջ է գալիս.
-Քա Օվանես, ի՞նչ նամաղուլ իս անում, յիս խուլ չիմ, ականջներս էլ ունիրո լավ քոքած կու պահիմ: Յիս Ժյուլ Վեռնի դերն իմ խաղում:
Ապա հաղթականորեն Աբելյանի քթին է դեմ տալիս տեքստը և ավելացնում.
-Ըհը՜, կարդա` Ժյուլ Վեռնի դերը, հեղինակություն` Քրիստոսի…

«ԱՊՈՒՇԸ»


Իսահակ Ալիխանյանի բենեֆիսի համար որոշել էին բեմադրել Դոստոևսկու «Ապուշը»: Արտիստական թատրոնի ճեմասրահում հավաքվում են ընթերցանության: Վարդուհին մոտենում է Ալիխանյանին ու հարցնում.
-Իսակ ջան, ի՞նչ իս խաղում բենեֆիսիդ:
-Իդիոտ,- պատասխանում է Ալիխանյանը:
Վարդուհին մեկեն բռնկվում է ու ձայնը զլում.
-Իդիոտը դուն իս, լածիրակ, յիս քի ադմորդու պես բան իմ հարցնում, դուն էլ օրինավոր ջուղաբ տու:
-Իդիո՛տ, ապու՛շ,- միամտաբար կրկնում է Ալիխանյանը:
Վարդուհին` արդեն փրփրած, դառնում է Գևորգ Պետրոսյանին, որը նման դեպքերում թատերախմբի «դատավորն» էր:
-Քա Եգոր, տեսնու՞մ իս էս լպստածին: Քա էսենց բան կուլի՞, ես սրա մասխարե՞ն իմ:
Պետրոսյանը, որ ինքն էլ կատակասեր մարդ էր, լրջությամբ պատասխանում է.
-Իսահակը ճիշտ է ասում` իդիո՛տ:
Այլևս չկարողանալով իրեն զսպել` օրիորդ Վարդուհին սկսում է բարձրաձայն լաց լինելով վազվզել բեմի վրա:
-Քա, էսենց բան կուլի՞, ես օղորմածիկ Ադամյանի հիդ իմ խաղացել… Էս լածիրակը ինձ մասխարա է գցու՞մ, լոթի պաժարնի…
-Քա, ի՞նչ իս էրէխի պես զռռում, Իսահակը իրա բենեֆիսին «Իդիոտ» է խաղում, հասկացա՞ր, մտա՞վ գոնգրետ, ապու՜շ,- մեջ է մտնում տիկին Վարսենիկ Մելիքյանը:
Նոր միայն գլխի ընկնելով` Վարդուհին միանում է ընդհանուր քրքիջին և ասում Ալիխանյանին.
-Տո, գետինը մտած, տո լոթի պաժարնի, տո լպստած, հայերեն չի՞ս կանա խոսի:

ԶՌՌՈՑ ՈՒ ՀՌՀՌՈՑ


Դերասան Արշակ Հարությունյանը շատ պիտանի էր հատկապես Սունդուկյանի պիեսներում: Բայց դրանից ավելի խնջույքների հմուտ թամադա էր. եթե գրողների մեջ այդպիսին էր Հովհ. Թումանյանը, ապա դերասանական ընտանիքում` Հարությունյանը:
Սակայն Արշակն ուներ մի թերություն` անզուսպ ծիծաղելու հատկություն: Բավական էր մի փոքրիկ առիթ, և նա սկսում էր անսանձ ու երկարատև քրքջալ, այնպես որ, հաճախ ստիպված էին լինում վարագույրն իջեցնել, հետո նորից շարունակել ընդհատված թատերախաղը:
Արտիստական թատրոնում խաղում են Սերվանտեսի «Դոն Կիխոտ Լամանչեցին» կատակերգությունը: Երկրորդ արարին բեմ են մտնում Արամ Վրույրը, Պողոս Արաքսյանն ու Հարությունյանը` հետներն էլ մի հաղթակազմ, բեռնավորված էշ:
Դոն Կիխոտը դառնում է Սանչոյին.
-Այժմ կանչե, բարեկամ Սանչո, Տորոզո՜, Տորոզո՜…
Բայց մինչև Սանչոն բերանը կբացեր, էշն սկսում է ամբողջ ուժով սոսկալի զռռալ: Դահլիճը ծիծաղից որոտում է, հատկապես` վերնահարկը: Անզուսպ քրքջում է նաև Արշակը:
Մի կերպ հանդիսականներին ու բեմը հանդարտեցնելուց հետո Վրույրը կրկնում է.
-Այժմ կանչե, բարեկամ Սանչո, Տորոզո՜, Տորոզո՜…
Այս անգամ զռռալու փոխարեն էշն սկսում է բեմն աղմուկով անխնա «ջրել»: Շիթը հասնում է մինչև հուշարար Չարչարյանը, որը հազիվ է հասցնում տեքստը փախցնել: Իսկ Արաքսյանը դառնում է արդեն բլթբլթացնող Հարությունյանին ու կամացուկ ասում.
-Տո՛, էս մունդռիկը ուրիշ բան չունի՞…
Վե՛րջ, դա արդեն բավական էր: Հարությունյանի ծիծաղը պայթում է, և նա բարձրաձայն հռհռալով փախչում է բեմից:
Վարագույրն իջնում է:
Դա առաջին ու վերջին դեպքն էր, երբ էշ բեմ հանեցին:

ԿՈՒՐՈ


Խելացի, կրթված և հասնող-օգնող մարդու համբավ ուներ պարոն Պարոն Սարգսյանը, որը 1880-1900 թթ. ընդգրկվում էր զանազան դերասանական խմբերում: Եվ եթե չլիներ նրա ջերմ բարեկամությունը բաքոսի հետ, ապա երկար կապրեր ու պատվավոր տեղ կունենար հայ կամ վրաց բեմերում:
Թիֆլիսում վախճանվում է հայտնի դերասանուհի տիկին Վարսենիկ Մելիքյանի զառամյալ մայրը: Գործընկերներն անմիջապես շտապում են օգնություն հասցնելու վշտահար դերասանուհուն: Սարգսյանը, որ այդ ընտանիքի մտերիմ մարդկանցից էր, մոտենում է տիկին Մելիքյանին.
-Վարս ջան, ի՞նչ կուզիս վուր անիմ, հոգուդ մատաղ, հրամայե, էս նմութիս ամեն բան կոնիմ:
Հանձնարարություն ստանալով կուրո` դագաղ պատվիրել, Սարգսյանը դուրս է նետվում: Պատվերը կատարելով ու վազվզոցից հոգնած` մտնում է Հավլաբար տանող ճամփին շարված տասնյակ գինետներից մեկը ու երկար, հանգամանալից կոնծում: Ապա օրորվելով դուրս է գալիս և մտնում մի ուրիշ դագաղագործի մոտ… սիրելի գործընկերուհու մոր համար կուրո պատվիրելու: Դագաղագործը խոստանում է հաջորդ առավոտ ժամը 9-ին պատվերը տեղ հասցնել:
Նույն օրը երեկոյան բերում են առաջին կուրոն և հանգուցյալին տեղավորում մեջը:
Հաջորդ առավոտ ճիշտ պայմանավորված ժամին բերում են երկրորդը: Ապշահար սգավորները միմյանց երես են նայում:
Տիկին Մելիքյանը հարձակվում է Սարգսյանի վրա.
-Տո գլխամեռ, տո հարբած մեյմուն, դեդիս էրկու կուրիո՞վ պտի թաղիմ, կորցրու աչքեմես:
-Վնաս չունի, Վարս ջան, թող մնա, մնա, պետք կուլի, պետք կուլի,- պատասխանում է Պարոն Սարգսյանը:

«ՀԻՄԱ՛Ր, ՈՒՐԻՇ ՈՉԻՆՉ»


Ալեքսանդրապոլցի Հովհաննես Ստեփանյանը հայ դերասանական ընտանիքի սիրված ու պիտանի անդամներից էր:
1896 թ. նա հինգ հոգուց բաղկացած մի խումբ է կազմում, որպեսզի Բաքվից հասնեն Երևան ու Զատկի տոներին հյուրախաղերով հանդես գան:
Հինգ օր շարունակ ֆուրգոնի մեջ օրորվել-տրորվելով ու սրթսրթալով` վերջապես հասնում են Երևան:
Այդ ժամանակ առանց պաշտոնական թույլտվության հնարավոր չէր բեմ ելնել, իսկ դա կախված էր ոստիկանապետից` կոզակ գնդապետ Բալուևից, որը կոպիտ ու հայատյաց մի բյուրոկրատ էր:
Հովհ. Ստեփանյանը սնդուկից հանում է միակ ներկայանալի կոստյումը, խոզանակով մաքրում, արդուկում, կոշիկները փայլեցնում, խռիվ մազերը սանրում և, որպես խմբի ղեկավար, քայլերն ուղղում ոստիկանատուն:
Փնչալով, հազալով, շնչակտուր տեղ է հասնում, աստիճաններով բարձրանում և կռանում, որպեսզի ցեխոտ կրկնակոշիկները հանի: Այդ պահին դռան մեջ երևում է կոզակի համազգեստով մեկը և ռուսերեն հարցնում.
-Դու ո՞վ ես:
Նրա կողմը մի խեթ հայացք նետելով, Ստեփանյանը պատասխանում է.
-Հարիֆ, սպասիր, է՜:
Կոզակը ներս է անցնում և քիչ անց կարգադրում կանչել դրսում սպասող պարոնին:
Ստեփանյանը ներս է մտնում և ապշահար տեսնում մեծ գրասեղանի առջև նստած նույն մարդուն: Գնդապետ Բալուևն էր:
-Ի՞նչ եք կամենում,- բարկացած և ատելությամբ լցված հարցնում է ոստիկանապետը:
-Ես… պարոն ոստիկանապետ… եկել եմ Բաքվից: Ես հայ դերասան…
Եվ ուզում է իր կոտրատված ռուսերենով շարադրել խնդրանքը, բայց գնդապետը ձեռքը զարկում է սեղանին ու բղավում.
-Դու՛րս կորիր:
Սրտաճաք, թուքը չորացած Ստեփանյանը դուրս է թռչում, լեղապատառ հասնում հյուրանոց և խմբի անդամներին պատմում գլխին եկածը:
Դերասանները հարցնում են.
-Լավ, իսկ դու ոչինչ չասացի՞ր:
-Հապա չասացի՜…
-Ի՞նչ ասացիր:
-Երբ դուրս եկա փողոց, ետ նայեցի և ասացի. «Հիմա՛ր, ուրիշ ոչինչ»:

(շարունակելի)


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Արշակ Հարությունյան Շարժը` Լաքայի, 1915 թ.
  • Վարսենիկ Մելիքյան
Դիտվել է՝ 5149

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ