ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

SOS Ծիծեռնակաբերդից (հուշաբլրում հուշն է հոշոտվում)

SOS Ծիծեռնակաբերդից (հուշաբլրում հուշն է հոշոտվում)
18.05.2012 | 05:59

«Սկսվեց Սուրբ Պատերազմից,

ավարտվեց Մեծ Թալանով.-

գռփողների հայտնի զարմից

նորերն ելան ալամով,

ու ծեծեցին ծեծած տեղը

որպես կարկուտ մի զորեղ…»։

Դավիթ ՀՈՎՀԱՆՆԵՍ,

«Նոր քրոնիկոն»

ՆԱԽԱՎԱՐԺԱՆՔ-ՀՈՒՇԱԳԻՐ

(խնայեք ձեր նստուկները, տիարք ամենահասներ, երկրի էներգետիկ դաշտերն այդտեղ են խաչասերվում)

Բախտախաղն է իր գործն անում: Կամ նրա հետ բարեկամ ես, կամ էլ զառերը մի կողմ դիր և ձեռքդ առ բահ ու փոցխ:

Բայց եթե զառին ես երդում տվել, անշուշտ, զառ բռնելու արվեստին պիտի տիրապետես: Հակառակ պարագայում քեզ պարզապես կտիրանան զառակից-խաղընկերներդ, ովքեր առավել դյուրազգաց են, ավելի «հայրենասեր»: Անշուշտ` խարդախելիս:

Զառակիր-ասպետի և բնասեր-ակտիվիստի միջև կամուրջներն այրված-մոխրացած են դեռ Աբել-Կայենի ժամանակներից:

Մերօրյա զառակրաց արշավանքներում տնկված ծառն ու թուփը մոլախոտի բարգավաճման ապաստարանն են, վարուվերվող Հայաստանը: Եվ հայտնի է խաղամոլ ամենեցուն, որ իրենց ծառ ու թուփ մշակել, բահ ու փոցխ ճանկել ամորձատման սպառնալիքով հակացուցված են: Ինչո՞ւ: Բայց մի՞թե տարակարծություն կա սույնի շուրջ: Չէ՞ որ փոցխն ու բահը կոշտուկապատում են ափը, պնդացնում բթամատն ու ճկույթը:

Եվ ահավասիկ եզրահանգումը ասվածի. մի՞թե անդյուրաշարժ թաթով-բթով և կոշտուկապատ ափով-ձեռամբ հնարավոր է զառ բռնել: Հարկավ` ոչ: Եվ վերոնշյալը ոսկետառ վայելչագրված է բախտախնդիրների բախտացույցում:

Բայց Ծիծեռնակաբերդում ուշ երեկոյից մինչև վաղ այգաբաց թափառում են զեռունների բնօրրան բլուրն անտառի վերածած բահակիր-ասպետների և ջրկիր-դիցուհիների ուրվականները: Հանգստություն նրանց ազնիվ հոգիներին և կենդանություն դեռևս ողջ-առողջներին:

Մի խոսքով, ավանդույթի համաձայն, շնչում-արտաշնչում ենք: Լիաթոք և ողջամիտ: Չմոռանալով ամենից կարևորը` շնչելը լճիցլճերում պարտադիր նախապայման է, արտաշնչելը` կամավոր կամակորություն:

Նախավարժանքն ավարտված է: Սուրճի ամպիկը զարմանալիորեն խորհրդավոր է բուրում, ու կանխատեսում ուշագրավ զարգացումներ: Մի ումպ թունդ արևելյան սուրճ և պաղ-կենարար հայոց ջրի մի կում: Հրաշալի՜ համադրություն:

ԱՇԽԱՐՀԻԿ-ՀՈԳԵՎՈՐ ՊԱՏԵՐԱԶՄՆԵՐ

(նորանկախ մեղեդիների)

Առաջին խորշակը Ծիծեռնակաբերդով անցավ 1991-ին, առաջին անհույս և անպատվաբեր ձմեռն էր երկրում, Ծիծեռնակաբերդում, հուշաբլրում:

Կացնավոր արշավանքները ապաշխարվում էին միայն ինքնաշեն վառարանների ջերմությամբ, նաև ինքնաբերաբար թխված հացի հոգեշահ բույրով: Հնարավո՞ր էր, որ հուշաբլուրը զերծ մնար «կանաչ եղեռնից»: Միանգամայն: Եթե միայն մազութ ներկրողների դավադիր փաղանգը գոնե կենդանական աշխարհի բարոյականին ապավիներ: Ապավիներ, զի խոտաճարակներն ու երկկենցաղները, հավքերն ու գիշատիչները, զեռուններն ու միջատները երբևէ չեն ճարակում, կլանում, հոշոտում այն, ինչը վաղվա օրվա ու հաջորդ սերնդի սեփականությունն է:

Այ, եթե նորամանուկ հանրապետությունն ապավիներ կենդանագազանային հանձնախմբին և երկրի կենսապահովման աջթևայիններին կազմեր «երեք վարազ և չորս թռչուն, մեկ բորենի ու վեց մողես» սկզբունքով, վստահաբար հուշաբլուրը կփրկվեր այս դառնաշունչ անարգանքից: Հետո նաև իշխանն ու սիգը Սևանի լազուր ամրոցները չէին հանձնի խեցգետիններին ու որսաբոզերին, չէր պղտորվի մայրաքաղաքի թամանյանական վսեմաշուք պատկերը:

Սա՞ ինչպես եղավ ու ինչո՞ւ: (Զառը գետնեց ծառին: Ահա թե ինչու): Գուցե վերոնշյալը գիտական ֆանտաստիկայի ոլորտից է: Կամ ավելի ստույգ` մի որոմի, որ անկախությամբ պնդվեց մեր սրտում, գնդվեց մեր մտքում և կոչվում է «Լալահառաչ ուտոպիզմ»: Այս բնագավառում, ի դեպ, անվրեպ հաջողակ ենք: Բայց, քանի որ «ինչքան էլ սուգ անեք, ինչքան էլ լաց ըլեք, հո Կիկոսը կենդանանալո՞ւ չի», շրջայցի դուրս գանք մեր մոտակա անցյալում, այսպես ասած «անցյալ ափսոսական» անգո բային տուրք տալով: Նաև` «վեր կացեք, եկեք գնանք մեր տունը, մարդ կանչենք, ժամ ու պատարագ անենք, Կիկոսի քելեխը տանք, լացով ի՞նչ պիտի անենք»:

Օ՜, անմա՛հ Կիկոս, օ՜, իմաստուն Կիկոսապապ:

Ծիծեռնակաբերդը քոսապատ և փշածածկ անապատից կանաչագեղ հրվանդանի վերածվեց շաբաթօրյակների շնորհիվ, ո՛չ լենինյան, համազգային: (Սա կոչ է ներկա իշխանապետներին. վերականգնե՛ք, արգո տիարք և հարգարժան տիկնայք, շաբաթօրյակի ավանդույթը, և կշահենք մեծապես, դուք էլ, մենք էլ, երկիրն էլ: Նաև հիշենք հիշարժանը` շաբաթօրյակներում մեծ փողեր են խնայվում):

ՈՒս ուսի ծառ ու թուփ էին տնկում պատկառելի գիտնական այրն ու վառվռուն ուսանողուհին, նկարիչն ու լուսանկարիչը, կուսհրահանգիչն ու նրա մշտական զոհ` առաջավոր բանվորը:

Զուգահեռ ընդարձակվում էր քաղաքամայրը: Վեր խոյացան «Չերյոմուշկան» (ներկա` Աջափնյակը), Նոր Նորքը, Հարավ-արևմտյան զանգվածը (նշանավոր «Բանգլադեշը»): Ծիծեռնակաբերդը հայտնվեց մայրաքաղաքի աշխարհագրական կենտրոնում: Եվ մասնակիորեն սփոփեց բազմափորձ սիրահարներին, նորելուկ դահուկորդներին և այլոց: (Հասկանալի է, սաղարթների սիրահարները անզուսպ սիրաբանում էին, այնուհետև դահուկով անփույթ սահում: Երբեմն ճիշտ հակառակը):

Սակայն բախտացույցի սլաքը դեռ չէր կանգնել գլխավոր նշանակետի առջև: 1965-ի ազգային զարթոնքը սովետական քաղաքական ղեկավարությանը հուշեց եղեռնի սուրբ նահատակների հիշատակը հավերժացնել Երևանի վարչական կենտրոնից դուրս` Ծիծեռնակաբերդում:

Կառուցվեց հրաշակերտ հուշակոթողը` յուր անմար կրակով: Եվ կրակված հուշը արժանավայել հանդերձ հագավ: Ի դեպ, բլրի ծառուղիներում էին երդմնակալության հանդեսը կատարում հռչակավոր ԱՄԿ-ի (Ազգային միացյալ կուսակցություն) նվիրյալները` Ստեփանը Զատիկյան, Պարույրը Հայրիկյան, Աշոտը Նավասարդյան և այլք:

Ծիծեռնակաբերդի բլուրը վերաիմաստավորվեց հուշաբլրի:

«Չերյոմուշկացի» մանուկներիս համար 1-կոպեկանոց մի անմրցելի ըմպելիք կար` Հալաբյան և Լենինգրադյան փողոցների խաչմերուկում տեղակայված մետաղյա անվավոր տակառից հոսող թանը: Այն թղթե բաժակներով էր մատուցվում: Հետո անցնում էինք փողոցն ու 15 կոպեկը հաճույքով «զոհաբերում» ճանապարհորդական մանրակերտ ավտոգնացքին: Գույնզգույն ու դյուրընթաց, դրանք բերվել էին օդանավակայանից և բնակչությանը հասցնում էին բլրի կենտրոն, ուր բացօթյա էստրադան էր և սեղանի թենիսի խաղահրապարակը: Այստեղ հետո մարզահամերգային համալիրը կառուցվեց:

Հուշակոթողը Ծիծեռնակաբերդի աշխարհիկ գոյակերպը շեշտակի փոխեց հոգևորի, ՄՀՀ-ն այն վերադարձրեց ելման կետ:

Ծիծեռնակաբերդը Երևանի աշխարհագրական կենտրոնն էր, հուշակոթողը` Ծիծեռնակաբերդի:

Մարզահամերգային համալիրը էապես խմբագրեց երևույթը, նրա շուրջը կառուցվեցին շոգեբաղնիքներ, պանդոկներ, խաղահրապարակներ:

Կառավարական համարանիշերով շքեղ «Վոլգան» կառանվեց hուշաբլրի ստորոտին, այնտեղ, ուր այժմ «Հավանա» զվարճանքի կենտրոնն է: Մեքենայից իջավ ծերունազարդ հյուրը և անմիջապես էլ վեճի բռնվեց իր ուղեկցորդների հետ: Ականջ դրեցի: Նրան համոզում էին մեքենայով բարձրանալ hուշակոթող, ճանապարհը բավականին երկար և հոգնեցուցիչ է: Ալևոր կինը կտրուկ մերժումով դողդոջ քայլերով ճանապարհ ընկավ դեպի սրբավայր: Եվ քայլեց ժամից ավելի:

Մարիետա Շահինյանն էր, սովետական նշանավոր գրողն ու հրապարակագիրը, ՈՒլյանով-Լենինի կենսագիրը:

Այսօր, ինչ խոսք, անհնար է օտարել ՄՀՀ-ն: Սակայն hուշաբլուրն ունի վերակենդանացման, վերաիմաստավորման, առհասարակ` վերից վար «դարձի գալու» խնդիր: Այն պիտի դառնա պատմամշակութային հոգևոր կենտրոն, զի իշխող իրավիճակը բանականի և բարոյականի բիրտ ոտնահարում է:

Ծիծեռնակաբերդում մեր ինքնիշխանությունը մոլեգնեց ինչպես ոչխարի փարախ ներխուժած բորենիների ոհմակը:

Եվ ասվածը բնավ չափազանցություն չէ:

Ահավասիկ դեպի հուշակոթող տանող ճանապարհը: Հարդարուն է այն, աչքի համար շոյիչ: ՈՒ ամեն բան ծառայում է մեկ գերնպատակի` տիտղոսակիր հյուրերին և պատվարժան այցելուներին հուշակոթող հասցնել կանաչագեղ ճանապարհով:

Սակայն զարհուրելի հետևողականությամբ մի «մանրուք» է անտեսվում. ծառ ու թուփ hուշաբլրում տնկվում և խնամվում են միայն և միայն նշանավոր ծառուղում, ուր յուրաքանչյուր ծառ արժանապատվությամբ ավետում է` ահա այսինչ օրը hուշաբլուր այցելեց ահա այս պետության ղեկավարը և, որպես հարգանքի տուրք ու հիշատակի ամփոփում, հողին հանձնեց սույն գեղանկար տնկին: Հրաշալի՜ է։

Սակայն այս առինքնող օազիսից ափաչափ հեռու ժամանակը տառացիորեն կանգ է առել 1991-1995-ի սահմաններում: Ամենուր աղբակույտեր են, ճահճուտներ, կացնահարված ծառերի դառը հիշողություն: Բայց չէ՞ որ աղբակույտերում առնետներն են հաստատում իրենց տիրակալությունը:

Եվ մի՞թե դաժանամիտ ու չարոգի պիտի լինել շեփորելու համար, որ, այո՛, hուշաբլրի լանջերը անգութ անտերության են մատնվել հեռահար մի նպատակով` դրանք կհայտարարվեն հանրային գերակա շահ, hուշաբլուրը կպատվի դղյակների ու պանդոկների դիվային շղթաներով: Սա, չնայած վերը բերած մեր հիմնավորումներին, անհավանակա՞ն է թվում:

Փառք Երկնավորին, եթե այդպես է: Բայց զգոնությունը թելադրում է այլ բան` դիմահայաց կանգնել դեպի լյառն Մասիս և հայացքով տեղազննել Դալմայի այգիները` Երևանի վաղեմի փառքերից մեկը: Մի՞թե կա որևէ տարակուսանք, որ մինչև հաջորդ խորհրդարանական ընտրություններ Դալմայում մի նոր «Հյուսիսային պողոտա» ի հայտ կգա:

ՎԵՐՋԵՐԳ

(ՏՕՏ խորհրդարանին և կառավարությանը հայոց)

Բոլորս դեպի համազգային, ժողովրդավարական, իրավական և բարեփոխիչ շաբաթօրյակներ: ՈՒ քանի դեռ մայիս ամիսն է, կանաչապատենք ծառ ու թփով Ծիծեռնակաբերդի հուշաբլուրը: Սա հոգեշահ գործ է:

Միաժամանակ հսկայական միջոցներ կխնայվեն` ի շահ հավերժական փորկապի մեջ գալարվող մեր պետական բյուջեի։

Ո’ղջ լերուք:

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3744

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ