ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Արվեստը պիտի հանդիսատեսին մտածելիք տա. եթե չի տալիս, ոչինչ է»

«Արվեստը պիտի  հանդիսատեսին մտածելիք տա. եթե չի տալիս, ոչինչ է»
27.02.2015 | 03:34

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է բեմադրիչ ԱՐՄԵՆ ՄԵՀՐԱԲՅԱՆԸ: Նրա հետ զրույցի առիթը ամիսներ առաջ Համազգային թատրոնում բեմադրված «Արտավազդ-Շիդար» ներկայացումն է՝ ըստ Գուրգեն Խանջյանի պիեսի:

«ԱՅՆ, ԻՆՉ ՉԻ ԸՆԿԱԼՎՈՒՄ, ՉԻ ՄԱՐՍՎՈՒՄ, ՉԻ ԷԼ ՍԻՐՎՈՒՄ»


-Արմեն, «Արտավազդ-Շիդարի» պրեմիերայից անցել են ամիսներ: Այս կարճ ժամանակահատվածում կարողացե՞լ եք հասկանալ, զգալ, թե ինչպես է հանդիսատեսն արձագանքում Ձեր բեմադրությանը:
-Ես առանձնապես ակտիվ չեմ հանդիսատեսի արձագանքին, համացանցի, մամուլի հրապարակումներին հետևելու հարցում: Բայց և այնպես լսել եմ թե՛ դրական, թե՛ բացասական, թե՛ բացասականից էլ վատ կարծիքներ: Կար ժամանակ, երբ այդ բաներն ինձ հուզում էին, որովհետև դրանից էր կախված քո՝ իբրև բեմադրիչի ապագա գործունեությունը: Հիմա անտարբեր եմ դարձել, որովհետև այս երկրում նման թատերաոճի, նման թատերաձևի, նման ընթերցման առաջխաղացումն ու ապագա ճակատագիրը բացարձակորեն չեմ տեսնում: Իսկ բեմադրելու այդ ձևն ինձ հետապնդում է արդեն քառասուն տարի: Ինձ միշտ հետաքրքրել է, թե մենք երբ ենք ինչ-որ բան սիրում, երբ է մեզ ինչ-որ բան դուր գալիս: ՈՒ հասկացել եմ, որ դեռ դպրոցական տարիքից, դեռ դպրոցական առարկաներից սկսած՝ մեզ դուր են եկել այն բաները, որոնք հեշտ են մարսվել: Այն, ինչ չի ընկալվում, չի մարսվում, չի էլ սիրվում:

«ԹԱՏՐՈՆԸ ՉՊԻՏԻ ԱՎԱՐՏՎԻ ՏՎՅԱԼ ԴԱՀԼԻՃԻ, ՏՎՅԱԼ ԲԵՄԱՏԱՐԱԾՔԻ, ՆԵՐԿԱՅԱՑՄԱՆ ՏԵՎՈՂՈՒԹՅԱՆ ՍԱՀՄԱՆՆԵՐՈՒՄ»


-Մենք վանվում ենք այն ամենից, ինչն ըմբռնելու համար ուղեղի ջա՞նք է պահանջվում:
-Այդպես է ստացվում: Մի անսովոր օրինակ բերեմ. մարդկանց մեծամասնությունը շուն է սիրում, և շատ քչերը՝ կատու: Ինչո՞ւ, որովհետև շներին հեշտ է ձեռնասուն դարձնել, ընտելացնել, իսկ կատուն չի ընտելանում, ինքնիշխան է, ինչի մասին Կիպլինգն է վաղուց լավագույնս գրել: Ինձ համար թատրոնը երբեք չի եղել այս պահին, տվյալ բեմատարածքում, տվյալ դահլիճում ամփոփվող, սպառիչ ինֆորմացիա տվող ինչ-որ բան: Թատրոնը չպիտի ավարտվի դահլիճի, ներկայացման տևողության սահմաններում: Եթե դու ներկայացումը դիտելուց հետո քեզ հետ ոչինչ տուն չես տանում դահլիճից, եթե այն չի շարունակվում ներկայացման գործողությունների ավարտից հետո, եթե հարցեր չեն ծնվում քո մեջ, որոնց պատասխանը կարող է գտնես տարիներ հետո, դա ինձ համար արժեք չունեցող ներկայացում է: Ես չեմ ընդունում, որ բեմադրությունը բեմադրիչի կողմից արդեն լիովին հաղթահարված փուլ է: Դուք էլ նկատած կլինեք, որ լավագույն ստեղծագործությունները՝ անկախ ժանրից ¥լինի թատերական բեմադրություն, կինո, գեղանկար, երաժշտություն, գրականություն, թե այլ բան¤, նրանք չեն, որ անմիջապես ընկալվում են մարդկանց կողմից ու անմիջապես ավարտվում են: Այլ այն գործերն են, որոնք ավարտվելուց հետո դեռ երկար շարունակվում են, մնում մարդկանց հետ: Ավելին ասեմ. երբ այդպիսի գործերը դու ուզում ես վերապատմել, տեսնում ես, որ դա անելն անհնար է: Արվեստի այդպիսի ստեղծագործությունները սյուժե չունեն, չես կարող ասել, թե ինչի մասին են: Այդպիսիք մարդ արարածի լավագույն ստեղծագործություններն են՝ քարի դարից մինչև այսօր: Այն գործերը, որոնք ունեն խիստ ընթեռնելի, հասկանալի ճակատագիր, որոնք կարող ես պատմել, բառերով ներկայացնել, դրանք արժեզուրկ, դատարկ գործեր են:
-Այսինքն՝ մնայուն ու արժեքավոր են այն գործերը, որոնք զգացողությունների, ոչ թե բառերի մակարդակո՞ւմ են ընկալելի:
-Իհարկե: Կոնկրետ խոսքս «Արտավազդ-Շիդարի» մասին չէ, այլ ընդհանրապես դրամատուրգիայի. քանի որ դրամատուրգիան կառուցված է խոսքի, բառի վրա, տանուլ է տալիս: Բառն ավելի սահմանափակ է, քան, ասենք, հնչյունը, գույնը: Բավական է բառերով պատմվի ներկայացման սյուժեն, ներկայացումն արժեզրկվում է:


«ՇԵՔՍՊԻՐԻ ԺԱՄԱՆԱԿ ՉԿԱՐ ԿԻՆՈ, ՈՒ ԹԱՏՐՈՆԸ ԲՈԼՈՐ ԵՐԵՎՈՒՅԹՆԵՐԸ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆԵԼՈՒ ՖՈՒՆԿՑԻԱՆ ԻՐ ՎՐԱ ԷՐ ՎԵՐՑՆՈՒՄ»


-Ստացվում է, որ թատրոն երևույթն ի սկզբանե դատապարտված է: Եթե մենք բարձրարժեք կտավը, երաժշտությունը, գրական երկը, կինոնկարը հնարավորություն ունենք վերանայելու և վերարժևորելու ժամանակի մեջ՝ տասնամյակներ, անգամ հարյուրամյակներ անց, ապա բեմադրությունն այսօրյա, տվյալ կարճ ժամանակի մեջ ստեղծվող և «սպառվող» ժանր է: ՈՒրեմն ի՞նչ, ո՞րն է լավ ու վատ ներկայացումներն իրարից զանազանող սահմանը:
-Համաձայն եմ Ձեր դիտարկմանը: Ես Գուրգեն Խանջյանի հետ զրուցելիս էլ ասել եմ, որ այսօր չեն գրվում պիեսներ, գրվում են կինոսցենարներ: Ասենք` կա տեսարան, որում հերոսը սրախողխող է անում մյուս հերոսին, ենթադրվում է, որ պիտի արյուն թափվի: Սա թատրոնի տեսարան չէ, կինոյի դրվագ է, ինչպե՞ս այն տեղավորես թատրոնի պայմանականության մեջ: Խանջյանն ինձ առարկել է՝ ասելով, թե Շեքսպիրի ժամանակ էլ էին այդպիսի տեսարաններով պիեսներ գրվում: Իսկ ես ասացի. «Բայց չէ՞ որ Շեքսպիրի ժամանակ չկար կինո, ու թատրոնը բոլոր երևույթները ներկայացնելու ֆունկցիան իր վրա էր վերցնում»: Եվ կա մի հետաքրքիր բան. թատրոնի վերածնունդը պայմանավորված է կինոյի ծնունդով: Այս է պատճառը, որ ի հայտ եկան Մեյերխոլդի, Թաիրովի, Վախթանգովի նման բեմադրիչները:
-Նրանց ստեղծած տեսակի գոյությունը թատրոնում կինոյի ծննդո՞վ է պայմանավորված՝ ըստ Ձեզ:
-Իհարկե: Ես ցավում եմ, որ կինոյի ծննդով թատրոնը վերածնվեց, բայց զարգացում քիչ ունեցավ: Ցավոք, բոլշևիզմը ոչ միայն կուսակցական առումով, այլև ընթերցման առումով նվաճումներ է գրանցում: Այն, ինչ կոչում ենք ժողովրդայնություն, դրա տակ պետք է հասկանանք արվեստի ամենապարզ գործերը: Իհարկե, «պարզ» բառը շատ բարդ բառ է: Այդ գործերը պարզության չեն ձգտում, դրանք պարզունակ են: Եվ ինձ համար դրանք արվեստի հետ որևէ կապ չունեցող գործեր են: Փարաջանովի, Տարկովսկու գործերը չես կարող պատմել, բառերով ներկայացնել: Որովհետև զգայականը դրանցում այնքան մեծ է, որ բառերի համար տեղ չկա:
-Եվ այդպիսի գործերը յուրաքանչյուր ոք յուրովի է «ընթերցում», այնպես չէ՞:
-Իհարկե: Երբ ես Ֆոլկների «Աղմուկ և ցասում» վեպը կարդացի, այն ինձ վրա մեծ տպավորություն թողեց հենց նրանով, որ պատմվելիք չէր, զգայական էր: Այսինքն՝ Ֆոլկները հասել էր այն մակարդակին, որ արձակը վերածել էր սիմֆոնիայի: Հիմար է այն մարդը, որ փորձում է երազը պատմել: Երազն ինչպե՞ս կպատմես, ընդամենը կարող ես ներկայացնել մի կոմպոզիցիա: Ես դերասաններին ասում եմ, որ իրենց քննության կառնեն այն ժամանակ, երբ իրենք կսկսեն քննություն հանձնել: Երբ քննություն չեն հանձնում, քննելի չեն: «Երբ ձեր արածը այսօրվա կամ վաղվա տեսնելիք երազն է, դուք քննելի չեք: Հենց փորձեք դառնալ սրան-նրան հաճոյացող, սրա-նրա համար քննելի, ձեզ միանգամից քննության կառնեն, կքննադատեն»,- հուշում եմ դերասաններին: Ե՞րբ են քննադատում, երբ քննություն ես հանձնում: Ցավոք, այսօր մեր թատրոններում ներկայացումները խիստ ներկայանալի են, այդքան ներկայանալի, այդքան հասարակ չի կարելի լինել: Արվեստը պիտի հանդիսատեսին մտածելիք տա. եթե չի տալիս, ոչինչ է:

«Ի ԴԵՊ, ԹԱՏՐՈՆԻՆ ԱՄԵՆԱՄԵԾ ԱՐՋԻ ԾԱՌԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԱՏՈՒՑԵԼ Է ՍՏԱՆԻՍԼԱՎՍԿԻՆ՝
ԴԱՆՉԵՆԿՈՅԻ ՀԵՏ»


-1981 թվականին Ձեր բեմադրած «Էլեգիայի» և «Արտավազդ-Շիդարի» միջև ձգվող, դրանք իրար կապող գիծը տեսանելի էր ինձ համար, ես տեսա նույն բեմադրիչի ձեռագիրը բեմում: Ձեզ համար այդ գիծը տեսանելի՞ է, գիտակցվա՞ծ է:
-Այո՛, ես այդ գիծը տեսնում եմ: «Արտավազդ-Շիդարում» ես փորձեցի ավելի հեռուն գնալ: Ես այստեղ էկլեկտիկան, ոճախախտումներն ավելի ցցուն սարքեցի: Նպատակ չի եղել ցույց տալ ժամանակագրությունը, կոնկրետ տարեթիվը, երբ կատարվում են գործողությունները: Առաջին նպատակը եղել է այդ պահի տրամադրությունը հաղորդել: «Էլեգիայում» չկար բառ, բառը չէր կաշկանդում: Հանդիսատեսն ազատ էր իր ընկալումների մեջ, կարևորը վերջնական հանրագումարն էր: Ի դեպ, թատրոնին ամենամեծ արջի ծառայությունը մատուցել է Ստանիսլավսկին՝ Դանչենկոյի հետ: Նրանք գիտեին, որ թատրոնը նույնպես ապրանք է, պիտի վաճառվի: Իսկ թատրոնը լավ վաճառվող ապրանք դարձնելու համար պետք էր թատրոն բերել այն վերապրումները, որոնք թատրոնը կդարձնեին հոգեհարազատ յուրաքանչյուր դիտորդի համար: Իսկ Մեյերխոլդը, Թաիրովը, Վախթանգովը, չփորձելով անտեսել, հաշվի չառնել հանդիսատեսին, այդուհանդերձ ուրիշ մոտեցում բերեցին թատրոն, ասացին, որ արվեստը պիտի գնա արվեստի ճանապարհով: ՈՒ դա տվեց մտածելու բան թատրոնում: Ես Տարկովսկու «Հայելի» ֆիլմն առաջին անգամ նայեցի, երբ նոր ավարտել էի դպրոցը: «Մոսկվա» կինոթատրոնի դահլիճը տասնհինգ րոպե հետո գրեթե դատարկ էր: Ես մի կերպ դիմացա մինչև վերջ, ու ֆիլմի ավարտից հետո դահլիճից դուրս եկա՝ հայհոյելով-դժգոհելով: Դրանից հետո ևս տասը տարի ես կռվում էի Տարկովսկու հետ: Այդպես շարունակվեց մինչև երկրորդ դիտումը, ու ես այդ ժամանակ միայն՝ տասը տարի անց, ընկալեցի «Հայելի» ֆիլմը: Փաստորեն, իմ ուղեղը պարապ չմնաց այդ տասը տարում: Թեկուզ կռվի միջոցով, բայց ես սիրեցի, հասկացա Տարկովսկու ֆիլմը: Ինչի՞ նման կլիներ, եթե հնդկական կինոյի կամ հայկական սերիալների նման այդ ֆիլմն սկսվեր ու ավարտվեր ինձ համար «Մոսկվա» կինոթատրոնի դահլիճում՝ առաջին դիտման ժամանակ: Դա կնշանակեր, որ անարժեք բան եմ տեսել: Իսկ լավագույն ստեղծագործությունը, կրկնեմ, երբեք չի ընկալվում անմիջապես: Ես կցանկանայի, որ դրամատուրգները այս կերպ մտածեին ու այս մտածողությամբ գրեին պիեսներ: Մենք անվերջ ընդառաջ ենք գնում հանդիսատեսին՝ վատ առումով: Սա լուրջ հարց է, սրա վերաբերյալ կարելի է գրքեր գրել: Մեկ հարցազրույցի ծավալները բավական չեն այս հարցին սպառիչ լուծում առաջարկելու համար: Բայց գոնե մտածել այս ուղղությամբ պետք է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2397

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ