Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Վաղուց ժամանակն է, որ Իլհամ Ալիևը զանգահարի Բակո Սահակյանի՞ն

Վաղուց ժամանակն է, որ Իլհամ Ալիևը զանգահարի Բակո Սահակյանի՞ն
19.01.2016 | 11:47

Ռուսական «Вестник Кавказа» ինտերնետ պարբերականը, որ վաղուց հայտնի է իր անապական սիրով առ Բաքուն ու Իլհամ Ալիևը, «Ի՞նչ են թաքցնում Ղարաբաղում խախտումներ արձանագրող մեխանիզմները» հոդվածում արտահայտել է ինքնատիպ, բայց հակասական գաղափարներ ղարաբաղյան կոնֆլիկտի կարգավորման հեռանկարների վերաբերյալ: Պատահական չէ, որ հրապարակումը հայտնվել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի ելույթից հետո՝ կառավարության նիստում, որ նվիրված էր 2015-ի սոցիալ-տնտեսական զարգացման արդյունքներին և այս տարվա անելիքներին: Լիակատար պարզության համար մեջբերեմ ելույթի այդ հատվածը Trend-ից. «Ցավոք, 2015-ին որևէ տեղաշարժ չեղավ հայ-ադրբեջանական, Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտում: Բանակցություններում տեղաշարժ չկա: Ընդամենը տարեվերջին տեղի ունեցավ Հայաստանի ու Ադրբեջանի նախագահների հանդիպում, որը ձևական էր՝ հանդիպում հանդիպելու համար: Որովհետև 2015-ին նախագահների մակարդակով հանդիպում չէր եղել: Բայց այդ հանդիպումը բացարձակապես անօգուտ ու անարդյունք էր: Պատճառը Հայաստանն է, որ խաղաղություն չի ուզում, փորձում է հնարավորինս երկար պահպանել ստատուս քվոն, չի ուզում հեռանալ օկուպացված հողերից, բանակցություններն ընկալում է իբրև գործընթաց, զբաղվում է ժամանակ ձգելով, ուզում է հետագայում էլ բանակցությունները տեսնել իբրև անվերջ գործընթաց»: Սակայն «Вестник Кавказа»-ն շեշտը դրել է ոչ թե Ալիևի հայտարարության վրա, այլ՝ արտգործնախարար Էլմար Մամեդյարովի մեկնաբանության, որ հաջորդեց Իլհամ Ալիևի և Սերժ Սարգսյանի դեկտեմբերի 19-ին Բեռնում կայացած հանդիպմանը: Նա «շնորհակալություն է հայտնել ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահներին հանդիպման կազմակերպման համար և բարձր է գնահատել ղարաբաղյան կոնֆլիկտի կարգավորմանն ուղղված Ռուսաստանի ջանքերը», ճշտելով, որ «աշնանը ՌԴ արտգործնախարար Սերգեյ Լավրովը Բաքվին ու Երևանին է ներկայացրել առաջարկներ, որոնք էլ Բեռնի բանակցությունների հիմքում էին»: Մամեդյարովը նկատել է, որ «այդ առաջարկները պարունակում են 2014-ին նախագահների Սոչիում, Նյու Պորտում ու Փարիզում ձեռքբերված համաձայնությունների վրա հիմնված առաջարկներ և կազմված են Մադրիդյան նորացված սկզբունքների հիմքով», ու ասել է. «Ժամանակն է սկսել խաղաղության համակողմանի համաձայնագրի նախապատրաստումը՝ հիմնված Մադրիդյան նորացված սկզբունքների վրա, որոնց աջակցում են ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները»:
Անկեղծ ասած, REGNUM-ին ոչինչ հայտնի չէ Ղարաբաղի վերաբերյալ «Լավրովի ծրագրի» մասին և Սմոլենսկի հրապարակից որևէ պարզաբանում ստանալու մեր բոլոր փորձերը հաջողությամբ չպսակվեցին: Մեզ մատնացույց արեցին ՌԴ փոխարտգործնախարար Գրիգորի Կարասինի խոսքերը՝ 2015-ի արդյունքները ամփոփելիս: Նա հատուկ ուշադրություն է դարձրել Լավրովի հանդիպումներին Ադրբեջանի ու Հայաստանի արտգործնախարարների հետ, որոնց ընթացքում դիտարկվել է Լեռնային Ղարաբաղի կարգավորման հարցերի ամբողջ համալիրը: Կարասինի խոսքով՝ «Նոր տարուց հետո աշխատանքը կշարունակվի»: Նա հակամարտող կողմերին կոչ է արել «կրկնապատկել ջանքերը կայուն խաղաղության հասնելու համար»՝ հղում անելով «միջազգային միջնորդների ամուր դիրքորոշմանը, արտահայտված Ռուսաստանի, ԱՄՆ-ի, Ֆրանսիայի հայտարարություններում 2015-ի դեկտեմբերի սկզբին ԵԱՀԿ արտգործնախարարների խորհրդի նիստում»: «Կողմերը պետք է պահպանեն արդեն ձեռք բերված պայմանավորվածությունները՝ ուղղված հրադադարի պահպանմանը»՝ ընդգծել է Գրիգորի Կարասինը:
Գուցե ՌԴ արտգործնախարարությունը իրոք ինչ-որ նախագիծ ունի և ակտիվ խորհրդակցություններ է վարում: Բայց Հայաստանի արտգործնախարար Էդվարդ Նալբանդյանը կոչ է արել Ադրբեջանի դիրքորոշումը չներկայացնել իբրև ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահների դիրքորոշում, իսկ ԱԳՆ մամլո քարտուղար Տիգրան Բալայանը քողազերծել է Մամեդյարովի հայտարարությունը, որ «իբր Լավրովը ղարաբաղյան հարցի կարգավորման ինչ-որ առաջարկ է արել, որի համաձայն, ադրբեջանական կողմի պնդումով, «պետք է կենտրոնանալ հայկական զինված ուժերի դուրսբերման, բռնի տեղահանվածների վերադարձի և Լեռնային Ղարաբաղի ադրբեջանական ու հայկական համայնքների միջև շփումների հաստատման վրա»: Իսկ Ադրբեջանի նախագահն ընդհանրապես իր ելույթում շրջանցեց այդ կարևոր մանրամասնը, որը վկայում է կամ ղարաբաղյան ուղղությամբ Բաքվի դիրքորոշման փոփոխություն, կամ նոր սյուժեի հայտնություն, որ Բաքուն մտադիր է կասեցնել:
«Вестник Кавказа»-ի կարծիքով՝ «Խոսքն այն մասին է, որ տարեսկզբին ՄԽ ԱՄՆ համանախագահ Ջեյմս ՈՒոռլիքը պայմանավորվել է հակամարտության կարգավորման վրա աշխատել տասը կոնգրեսմենների հետ՝ արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի նախագահի գլխավորությամբ»: Եվս մեկ մեջբերում. «Բաքվում, որտեղ գիտեն ԱՄՆ կոնգրեսմենների հայամետ առաջարկների մասին, ՈՒոռլիքի համագործակցության հեռանկարը տխրահռչակ կոնգրեսմենների հետ ոչ քիչ տագնապներ հարուցեց: Ադրբեջանական կողմի համար Կոնգրեսը վերջնականապես վարկազրկեց իրեն, երբ Հելսինկյան հանձնաժողովի նախագահ Քրիստոֆեր Սմիթը օրինագիծ նախապատրաստեց «Ժողովրդավարության մասին Ադրբեջանում 2015-ին» վերնագրով, որը ներկայացվեց Էդ Ռոյսի գլխավորած հանձնաժողովի քննարկմանը»: «Եթե Սմիթի օրինագիծը ստանա Կոնգրեսի Արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի աջակցությունը, մնացած հանձնաժողովներ հասնելու շանսերը կմեծանան, քանի որ կարևոր քաղաքական նշանակություն ունեցող փաստաթղթերին այդ հանձնաժողովի տված գնահատականը համարվում է հիմնարար մյուս հանձնաժողովների որոշումների համար»:
Ղարաբաղյան հակամարտության հաղթահարումը, որը չգիտես ինչու Բաքվի փորձագետները կապում են Սմիթի օրինագծի հետ, երկրորդ փուլում ծրագրում է «ղարաբաղյան կարգավորման նոր ծրագիր ներկայացնել, որը ներառում է զորքերի շփման գծից դիպուկահարների դուրսբերում, միջազգային դիտորդական խմբի մանդատի ընդլայնում, իսկ գլխավորը՝ սահմանին սարքավորումների տեղակայում, որոնք կարձանագրեն հրադադարի խախտումները»: Այս փաստից եզրակացություն է արվում, որ Վաշինգտոնը փորձում է բանակցությունների օրակարգից հանել հակամարտության գոտում խաղաղապահների հնարավոր տեղակայման հարցը: Չգիտես ինչու՝ նշվում են միայն ռուսական «երկնագույն սաղավարտակիրները», որոնց ներկայությունը, իբր, «ծայրահեղ անցանկալի է Երևանի համար, որն ուզում է բանակցային գործընթացը անվերջ լինի»: Սակայն (նախ և առաջ) այսօր շփման գծում ռուս խաղաղապահների տեղակայման անցանկալիության մասին, որպես կանոն, խոսում են միայն հայկական ընդդիմության ներկայացուցիչները: Երկրորդ՝ խաղաղապահների թեման քանիցս քննարկվել է ղարաբաղյան բանակցային գործընթացում:
Դեռ 2009-ի օգոստոսին Ադրբեջանի նախագահի աշխատակազմի միջազգային կապերի բաժնի վարիչ Նովրուզ Մամեդովն ասում էր. «Լեռնային Ղարաբաղում խաղաղապահ առաքելության կազմում մենք տեսնում ենք եվրոպական պետությունների և ԱՄՆ-ի ներկայացուցիչներին»՝ հղում անելով նորացված մադրիդյան սկզբունքներին, որոնք վերաբերում են Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակին և մինչև այժմ սկզբունքային փոփոխությունների չեն ենթարկվել: Այն ժամանակ Բաքուն համաձայն էր Ջոն Հոպկինսի համալսարանի՝ Կենտրոնական Ասիայի և Կովկասի ծրագրերի ղեկավար, պրոֆեսոր Ֆրեդերիկ Սթարի դրույթների հետ, որ «ԱՄՆ-ը իրավունք ունի Ղարաբաղի խաղաղապահների կազմում լինել, ի տարբերություն Ռուսաստանի, որը Ղարաբաղի և Ադրբեջանի մյուս տարածքների գրավման մասնակից է եղել, իսկ հիմա այդ գործընթացում խաղաղարար է»: Չբանավիճենք ղարաբաղյան կոնֆլիկտին Ռուսաստանի մասնակցության կամ չմասնակցության մասին, նշենք միայն մեկ տրամաբանական խզում՝ եթե ԵԱՀԿ ՄԽ ԱՄՆ համանախագահ Ջեյմս ՈՒոռլիքը լոբբինգ է անում Ղարաբաղում խաղաղապահ ուժերի կազմում ԱՄՆ-ի ներգրավման սցենարը, որը պետք է նպաստի նոր մադրիդյան սկզբունքների կյանքի կոչմանը և Ադրբեջանը համաձայն է, ալլահը նրան օգնական, կոնֆլիկտի կողմերը կզրկվեն Ղարաբաղի հարցը ուժային միջոցներով լուծելու գայթակղությունից: Բայց հիմա Բաքուն մտահոգված է այդ նախագծի իրականացման հավանականությունից, համարելով, որ Արևմուտքը Ղարաբաղում պարզապես կենսագործում է Կոսովոյի սցենարը: Ռուսաստանի հարցում դեռ պարզություն չկա, միայն իր խաղաղապահների տեղակայման դեպքում Ռուսաստանը կարող է և խթանել գործընթացի զարգացումը Կոսովոյի տարբերակով, և «սառեցնել»՝ այդպիսով իրեն կապելով և Երևանին, և Բաքվին:
Պատահական չէ, որ Բաքվից արդեն կոչեր են հնչել ՈՒոռլիքին «առավել օբյեկտիվ համանախագահով» փոխարինելու մասին և Մոսկվային՝ ղարաբաղյան ուղղությամբ ջանքերը ակտիվացնելու վերաբերյալ: Իսկ առայժմ Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը, նշելով, որ «շարունակվելու են ղարաբաղյան ուղղությամբ դիվանագիտական ջանքերը» և այդ նպատակով «մենք բարձրացրել ու բարձրացնելու ենք այդ հարցը միջազգային բոլոր ամբիոններից, մեծացնելու ենք դիվանագիտական ու քաղաքական ջաքները», միաժամանակ սպառնում է «մեկուսացնել Հայաստանը տարածաշրջանում իրականացվող բոլոր նախագծերից», և «ռազմական հզորության մեծացումով»՝ փոխանակ հեռախոսը վերցնի ու զանգահարի Ղարաբաղի նախագահ Բակո Սահակյանին և պայմանավորվի հանդիպման մասին, որպեսզի երկու-երեք քայլ առաջ անցնի, քանի դեռ դա չեն արել Արևմուտքում կամ Մոսկվայում: Ժամանակն արդեն չի սպասում:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. Անսպասելի վերջաբան էր, չէ՞: Ի՞նչ կարելի է հասկանալ այս հրապարակումից:
1. Իլհամ Ալիևը իրոք ԱՄՆ Կոնգրեսի քննարկումների առնչությամբ մտահոգված է, որովհետև չեն բացառվում պատժամիջոցները: Բայց Վաշինգտոնը չի շտապի այս հարցում:
2. Էլմար Մամեդյարովը հիմքեր ունի հայտարարություններ անել «Լավրովի ծրագրի» մասին, որի փակագծերը Սմոլենսկի հրապարակում չեն բացում ու չեն բացի, որովհետև այդ ծրագիրը, ինչպես «քողազերծել է» Տիգրան Բալայանը, այնքան էլ իրատեսական չէ:
3. Մոսկվան չի հրաժարվում շփման գծում ռուս խաղաղապահների տեղակայման ցանկությունից՝ մտադիր լինելով իրեն կապել և Բաքվին, և Երևանին, բայց այդ պարագայում պատասխանատու է դառնալու հրադադարի խախտման դեպքերի համար, ուստի շատ կարևոր լծակ է կորցնելու ոչ միայն տարածաշրջանում, այլև ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում, ուստի իրավիճակից ելնելով պիտի որոշում ընդունի՝ ո՞ր լծակն է ավելի ծանրակշիռ՝ գործողությունների ազատություն, թե՞ պատասխանատվություն:
4. Նոր մադրիդյան սկզբունքների խաղաղ անցումը Կոսովոյի սցենարին, որ առաջարկում է Արևմուտքը, այս պարագայում՝ ԱՄՆ-ը և Ֆրանսիան, չի կարող հենց այնպես տրվել՝ գին է ունենալու: Իսկ գինը մեկն է՝ տարածքների հանձնումը, այս դեպքում ոչ թե անորոշության, այլ՝ ռեալ կարգավիճակի դիմաց: Կողմերից ոչ մեկը պատրաստ չէ այդ գինը վճարել:
5. Ոչ միայն Բաքուն, այլև Մոսկվան է մտահոգ ԱՄՆ կոնգրեսմենների առաջարկի իրականացման հեռանկարից, որովհետև այդ դեպքում կոնֆլիկտի կարգավորումը նոր տրամաբանություն է ստանում կամ վերադառնում է նախկին դիրքեր՝ հրադադարի պահպանման պայմաններին, որը Բաքվին զրկում է իր կարծիքով՝ գլխավոր զենքից՝ հայերին որոշումներ պարտադրելուց: Այս տարեսկզբին իր արդեն նշված ելույթում Իլհամ Ալիևը նաև հայտարարել էր, որ շփման գծում առավելություն ունեն ու մեծացնելու են այդ առավելությունը: Հայտարարությունը կասկածելի էր, բայց տեսակետ էր ներկայացնում, որին հետևելու է Բաքուն:
6. Դիտարկման մեխանիզմների տեղակայումը անիմաստ է դարձնում խաղաղապահների ներկայությունը՝ սա ոչ Բաքվին է ձեռնտու, ոչ Մոսկվային, պատահաբար չէ Ստանիսլավ Տարասովը շեշտում, որ ռուս խաղաղապահների տեղակայմանը դեմ է միայն Հայաստանի ընդդիմությունը՝ հասկացնելով, որ իշխանությունը չի առարկում: Բայց այդպե՞ս է իրականում:
7. Նավթի գնանկման, մանաթի արժեզրկման և սոցիալական աճող դժգոհության պայմաններում Բաքուն հարկադրված է լինելու կրճատել ռազմական ծախսերը՝ հակառակ Իլհամ Ալիևի պնդումների, իսկ դա նոր իրավիճակ է ստեղծում և Ղարաբաղյան կոնֆլիկտում, որից շահում է միայն Հայաստանը:
8. Հայաստանը շահում է նաև շփման գծում դիտարկող սարքերի տեղակայումից, եթե պարզվի, որ հրադադարը խախտում է Ադրբեջանը և այդ փաստին հետևեն որոշակի քայլեր՝ պատժամիջոցների տեսքով:
9. Ժամանակն է, որ Ղարաբաղը վերադառնա բանակցային սեղան, ուզում է դա Ալիևը, թե ոչ՝ Մոսկվան արդեն համաձայն է:
10. Ստատուս քվոն դեռ կպահպանվի, բայց աշխարհում ոչինչ հավերժ չէ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1125

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ