Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Բրիտանիայի օրինակով՝ հնարավո՞ր է բրեկզիտ ԵԱՏՄ-ում

Բրիտանիայի օրինակով՝ հնարավո՞ր է բրեկզիտ ԵԱՏՄ-ում
01.04.2017 | 10:22

Մարտի վերջին Մեծ Բրիտանիայի վարչապետ Թերեզա Մեյը սկսեց բրեկզիտը՝ ԵՄ-ից Մեծ Բրիտանիայի դուրս գալու պաշտոնական գործընթացը, որի կարգը սահմանված է Լիսաբոնի պայմանագրի 50-րդ հոդվածով: Մինչև անցած տարվա հունիսին բրիտանական հանրաքվեն թերևս մի քանի համալսարանական պրոֆեսորներ ու պաշտոնյաներ գիտեին 50-րդ հոդվածի մասին և քչերն էին կարծում, որ այդ հոդվածը երբևէ կգործի: Լորդ Ջոն Քերը՝ բրիտանացի նախկին դիվանագետ և հիմա բոլորին հայտնի այդ հոդվածը մշակողերից մեկը, իր խոսքով՝ վստահ էր, որ 50-րդ հոդվածը կգործի, եթե միայն ԵՄ երկրներից մեկում բռնապետություն ձևավորվի:


Ռուսաստանի ներկայացուցիչները գործնականում ոչ մի մեկնաբանություն չեն տվել բրեկզիտին, բայց արևմտյան բոլոր վերլուծաբանները համարում են, որ Կրեմլն այդ գաղափարին աջակցում է, որովհետև խարխլում է ԵՄ միասնականությունը: 2011-ից Ռուսաստանը աստիճանաբար զարգացնում է այլընտրանքային տնտեսական միությունը՝ ԵԱՏՄ-ն, որի նպատակն է ռեինտեգրել նախկին ԽՍՀՄ երկրները Ռուսաստան կենտրոնով: ԵԱՏՄ-ի նախագիծը, որի կազմում են Հայաստանը, Բելառուսը, Ղրղզստանը, Ղազախստանը և Ռուսաստանը, սկսեց գործել 2015-ի հունվարից:


ԵԱՏՄ-ի կառույցները գործնականում կրկնօրինակում են ԵՄ-ն: ԵԱՏՄ-ի գործունեությունն ուղղված է տնտեսական ինտեգրման խորացմանը նորմատիվ դրույթների համաձայնեցման և կապիտալի, ապրանքների ու աշխատուժի ազատ տեղաշարժի ճանապարհով: Ինչպես ԵՄ-ն, ի տարբերություն հետխորհրդային տարածքի ինտեգրման նախորդ փորձերի, ԵԱՏՄ-ն ստեղծում է վերազգային վարչական ու իրավաբանական ինստիտուտներ, որ, նվազագույնը տեսականորեն, կարող են խառնվել անդամ երկրների ներքին գործերին մի շարք ոլորտներում: Հաշվի առնելով, որ ԵԱՏՄ-ի կանոնները ուղղակի կրկնօրինակված են ԵՄ-ից, կարո՞ղ է բրեկզիտ լինել Եվրասիայում: Տեսականորեն՝ այո: Ինչպես և ԵՄ-ի դեպքում, իր 50-րդ հոդվածով, ԵԱՏՄ ցանկացած անդամ կարող է հայտարարել կառույցից դուրս գալու մասին 118-րդ հոդվածով, որ եզրափակում է 2014-ի մայիսին Աստանայում ստորագրված համաձայնագիրը ԵԱՏՄ-ի ստեղծման մասին:
Այդ հոդվածում 134 բառ է և չորս պարբերություն, որ շատ ավելի քիչ է Լիսաբոնի համաձայնագրի 50-րդ հոդվածից:


ԵՄ-ի կազմից դուրս գալ ցանկացող երկրին 50-րդ հոդվածը բանակցությունների երկու տարի է տալիս: Շատ մեկնաբաններ կարծում են, որ այդ ժամկետը կարող է չբավարարել բոլոր նորմատիվ ու իրավական խնդիրների կարգավորմանը: Դա մեծացնում է ԵՄ-ից Մեծ Բրիտանիայի դուրս գալու ռիսկը՝ առանց անցումային շրջանում նոր պայմանագիր կամ համաձայնագիր կնքելու: ԵԱՏՄ պայմանագիրը միությունից դուրս գալ ցանկացող երկրին ավելի քիչ ժամանակ է տալիս բանակցությունների համար՝ ընդամենը 12 ամիս: Ի տարբերություն ԵՄ-ի, չի նախատեսվում այդ ժամկետը երկարացնելու հնարավորություն: Բայց դեռ մի կողմ դնենք պայմանագրերը: Գործնականում սցենարը, որ ԵԱՏՄ որևէ երկիր կվճռի հեռանալ, ավելի բարդ է պատկերացնել, քան բրեկզիտը: Չնայած ձևային նմանությանը, ԵԱՏՄ-ն հիմնարար տարբերություններ ունի ԵՄ-ից: ԵԱՏՄ-ի գլխավոր նպատակը տարածաշրջանում ռուսական ազդեցությունը պաշտոնապես ամրապնդելն է: Միությունից դուրս գալու ցանկացած փորձ կդիտարկվի իբրև ուղղակի մարտահրավեր ռուսական շահերին, որին Կրեմլը կպատասխանի դիվանագիտական, տնտեսական ու նույնիսկ ռազմական ճնշումով: Չպետք է մոռանալ, որ հենց ԵՄ-ի հետ ազատ առևտրի համաձայնագիր կնքելու, այլ ոչ թե ԵԱՏՄ մտնելու ՈՒկրաինաի փորձը 2014-ին հանգեցրեց քաղաքական ճգնաժամի ու ռազմական կոնֆլիկտի այդ երկրում: Հաշվի առնելով բարձր գինը, որ ՈՒկրաինան վճարեց ԵԱՏՄ մտնելուց հրաժարվելու դիմաց, հազիվ թե որևէ այլ երկիր նույնիսկ մտածի այդ միությունից դուրս գալու մասին: Այնուամենայնիվ, ԵԱՏՄ նախագիծը պարբերաբար իր անդամների միջև լարված շրջաններ է ունենալու, որ հարցականի տակ կդնի այդ միության ամբողջականությունը: Մասամբ այն պատճառով, որ ԵԱՏՄ-ի ստեղծման տնտեսական նախադրյալները համեմատաբար թույլ են: Այո, ԵԱՏՄ-ն կոնկրետ տնտեսական առավելություններ է բերում իր առավել թույլ ու աղքատ անդամներին: Մասնավորապես՝ միությունն առավել ամուր կանոններ է սահմանում միգրանտների համար: Սակայն միության բոլոր անդամները առևտրական խոր կապեր են ունեցել Մոսկվայի հետ մինչև ԵԱՏՄ մտնելը: Միջնաժամկետ հեռանկարում ռուսական տնտեսության աճի հեռակարը բավականաչափ հոռետեսական է, իսկ ՈՒկրաինայի կոնֆլիկտը սկսվելուց հետո Ռուսաստանը դարձավ համաշխարհային տնտեսությանը նվազ ինտեգրված: Հայաստանի ու Բելառուսի համար, օրինակ, առևտրի աճի ռեալ շանսերը ԵՄ-ի հետ կապերի ընդլայնման մեջ են: Ղրղզստանի ու Ղազախստանի տնտեսության ապագան որոշում է ոչ թե Ռուսաստանը, այլ՝ Չինաստանը:
Այդ երկրների մեծ մասի համար գերակայություն է համաշխարհային շուկայի հետ կապերի մեծացումը: Այդ պատճառով ապագայում, լիովին հնարավոր է, որ ավելի ու ավելի շատ են խանգարելու ԵԱՏՄ-ի անդամության հետ կապված սահմանափակումները: ԵԱՏՄ-ում ուժերի ակնհայտ անհավասարակշռությունը նույնպես կարող է կոնֆլիկտների հանգեցնել: Փոքր երկրների համար ԵԱՏՄ անդամությունը գրավիչ է նախ և առաջ առևտրի զեղչային պայմաններով և Ռուսաստանի ֆինանսավորումով:


ԵԱՏՄ-ն ոչ այնքան տնտեսական նախագիծ է, որքան յուրատեսակ հարթակ, որի շրջանակներում ռեսուրսների վերաբաշխման բանակցություններ են վարվում: Այդ պատճառով ԵԱՏՄ-ի ամբողջականության և նպատակահարմարության մասին հրապարակային կասկածներ հայտնելը, որ պարբերաբար անում է Բելառուսի ղեկավարությունը, դառնում է ընդամենը զեղչային պայմաններ ստանալու մարտավարություն: Դա ակնհայտ ցուցադրվեց 2017-ի մարտին, երբ ՌԴ վարչապետը Բելառուսի վարչապետին ԵԱՏՄ-ի նախարարական հանդիպման ժամանակ ասաց. «Այստեղ ձեզ ոչ ոք չի պահում»՝ միաժամանակ զգուշացնելով, որ ԵԱՏՄ-ից դուրս գալը կհանգեցնի բնական գազի համար եվրոպական գներով վճարելուն: Այդ «մեղմ պարտադրանքի» խնդիրն է, որ միության մյուս երկրները կփորձեն հավասարակշռել սպառնալիքը՝ դիվերսիֆիկացնելով իրենց տնտեսական ու քաղաքական կապերը, որպեսզի հասնեն Ռուսաստանի հետ առավել շահավետ գործարքի:


Հաշվի առնելով աշխարհաքաղաքական հետևանքները, դժվար է պատկերացնել սցենար, որով որևէ երկիր պաշտոնապես կհայտարարի ԵԱՏՄ-ից իր դուրս գալու մտադրության մասին, ինչպես արեց Մեծ Բրիտանիան՝ վճռելով հեռանալ ԵՄ-ից: Առավել հավանական է տարբերակը, որ ԵԱՏՄ մեկ կամ մի քանի երկիր գործնականում դուրս կմնան միությունից՝ անտեսելով կամ հրաժարվելով կատարել ԵԱՏՄ կանոնները: Այդպիսի սցենարը կհանգեցնի լրջագույն անորոշության իրավաբանական առումով և նորմատիվ օրենքների մեջ, որ ավելի կբարդացնի բիզնեսի համար հստակ ու պարզ կանոնների զարգացումը: Բրեկզիտի գլխավոր դրդապատճառները էմիգրացիայի բարձր մակարդակն էր և «վերահսկողությունը վերադարձնելը»՝ եվրոպական էլիտայից: ԵԱՏՄ-ն այդպիսի զգացումներից պաշտպանված չէ: Ի վերջո, Եվրասիայում շատ են ոչ մեկին հաշվետու չեղող կառավարությունները: ԵԱՏՄ-ն ստեղծել են էլիտաները և ազգայնական տրամադրություններ ունեցող քաղաքական գործիչները անդամ երկրներում լիովին կարող են նախագիծը ներկայացնել ռուսական իմպերիալիզմի գործիք: Բայց միջնաժամկետ հեռանկարով ամենաանկանխտեսելի գործոնը մնում է միգանտների խնդիրը: Հաշվի առնելով Ռուսաստանի ժողովրդագրական հեռանկարները, նրան առաջիկա տասնամյակներին անհրաժեշտ է միգրանտների նշանակալից ներհոսք, եթե ցանկանում է խուսափել աշխատունակ բնակչության թվի կրճատումից: Այդ միգրատների մեծ մասը գալիս է ԵԱՏՄ երկրներից, բացի Կենտրոնական Ասիայից ու Կովկասից միգրանտների ներհոսքը կարող է աճող լարվածության պատճառ դառնալ հասարակության մեջ: Այդ դեպքում ամենամեծ սպառնալիքը ԵԱՏՄ-ին կգա Ռուսաստանից:


Ալեքս ՆԱՅՍ, Economist
Հ.Գ. Մի քանի օր առաջ Զբիգնև Բժեզինսկին ասել էր, որ հազիվ թե 10-20 տարի հետո ԵԱՏՄ լինի: Կարող եք համարել քարոզչական կանխատեսում, բայց փաստը մնում է փաստ, որ դեռ անցյալ դարում Ղազախստանի նախագահ Նուրսուլթան Նազարբաևի ընդհանուր տնտեսական միություն ստեղծելու առաջարկը սկսեց իրականություն դառնալ, երբ վերջնականապես վատացան ՌԴ-ԵՄ հարաբերություները: Իսկ մինչ այդ թե Ռուսաստանը, թե հետխորհրդային երկրները (նրանց թվում էլ՝ Հայաստանը) բանակցում էին եվրաասոցացման համար: Մայր ցամաքից մայր ցամաք միասնական տնտեսական տարածքի նախագիծը ՌԴ նախագահի համար իր քարտեզից ջնջեց Եվրոպան ու կենտրոնացավ Ասիայի վրա: ԵԱՏՄ-ի գոյության քաղաքական ու տնտեսական նպատակայնությունը արդիականությունը կկորցնի, երբ վերականգնվեն ՌԴ-ի և ԵՄ-ի փոխհարաբերությունները: Դատելով ՈՒկրաինայի ճգնաժամից, ԵՄ և ԱՄՆ՝ ՌԴ-ի նկատմամբ սահմանված պատժամիջոցները պարբերաբար երկարաձգելուց՝ այդ հեռանկարը ռեալ կարող է դառնալ ժամանակի մեջ, երբ Արևմուտքում իշխանության գան այսօրվա իշխանությանը հակադիր տեսակետներ ունեցող ուժերը: Ռեալ են նաև տնտեսական դրդապատճառներով ԵԱՏՄ սահմանափակումները անտեսելու և միջազգային առևտուրը զարգացնելու միտումները, առավել ևս Ռուսաստանի տնտեսության թուլացման պարագայում: Այսօր ստացվում է, որ ԵԱՏՄ-ում մնալու գլխավոր գործոնը գազի գինն է՝ Մոսկվան գնային զեղչերով է պահում գործընկերներին, բայց մի օր կարող է քաղաքական «բարեգործությունից» հրաժարվել՝ տնտեսական պատճառներով: Բոլոր դեպքերում՝ ԵԱՏՄ-ն այն կառույցը չդարձավ, որ տնտեսական զարգացում ապահովի, իսկ դա նշանակում է, որ ԵՄ-ի հետ կապերի ամրապնդման ու տնտեսության դիվերսիֆիկացման անհրաժեշտությունը առավել ու առավել շահավետ է դառնալու ԵԱՏՄ անդամների համար: Հայաստանը ԵԱՏՄ միակ երկիրն է, որ գնում է հակառակ ուղղությամբ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1700

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ