Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Քրդստանից` Կատալոնիա. Գնալ չի կարելի մնալ

Քրդստանից` Կատալոնիա. Գնալ չի կարելի մնալ
01.10.2017 | 18:06

Կիրակի օրը կատալոնացիները պատրաստվում են անկախության հանրաքվեի: Իսպանիայի իշխանությունները քվեարկությունն անվանում են անօրինական, դաշնային դատարանները արգելել են հանրաքվեն: Իսպանիայի ոստիկանությունը ձերբակալել է բարձրաստիճան կատալոնցի պաշտոնյաներին և խուզարկություններ է արել շրջանային գերատեսչություններում: Իսպանիայի վարչապետ Մարիանո Ռախոյը կտրուկ հայտարարություն է արել. «ՈՒզում եմ հանգիստ ու հաստատ ասել` ոչ մի հանրաքվե չի լինի»: Կատալոնիայի վարչապետ Կառլես Պուչդեմոնի խոսքով` նոր հանրաքվեի անցկացման որոշումը միակողմանի ընդունվել է Մադրիդի կենտրոնական կառավարության հետ քվեարկության կազմակերպման մասին պայմանավորվելու անհաջող փորձերից հետո:

Սակայն հուլիսին արված հարցման արդյունքներով հանրաքվեի անցկացման կողմ էր 41 %-ը, դեմ` 49 % -ը: Երկուշաբթի օրը Իրաքյան Քրդստանում անցկացված հանրաքվեում մեծամասնությունը` 92 %, քվեարկեց հանուն անկախության: Իրաքյան քրդերի ղեկավար Մասուդ Բարզանին հայտարարեց, որ քվեարկության արդյունքները չեն հանգեցնի անկախության անհապաղ հայտարարման, բայց կբացեն բանակցությունների դուռը:
Հանրաքվեի հայեցակարգը վերջերս երկրորդ շնչառությունն է բացել: Սկզբում Շոտլանդիան, հիմա Քրդստանն ու Կատալոնիան, հետո մեկ էլ տեսար բասկերն ու ֆլամանդացիները սկսեն: Ընդհանրապես համաշխարհային հանրությունը այդ հարցով փորձ ունի: Կոսովոյի անկախության հանրաքվեն 1991-ին էր: Ճիշտ է` հանրաքվեի ու անկախության հռչակման միջև 17 տարի կար, բայց 2008-ից Կոսովոն 110 պետություն է ճանաչել, կեսը` առաջին տարում:


Էրիտրեայի անկախության հանրաքվեն 1993-ին էր, որին նախորդել էր անկախության համար 30 տարվա զինված պայքար: Հանրաքվեից մեկ ամիս հետո ՄԱԿ-ը պաշտոնապես երկիրը ճանաչեց:
2011-ին հանրաքվեի արդյունքում քարտեզին հայտնվեց Հարավային Սուդանը: Արժի հիշել Արևելյան Թիմորը, որ անկախություն ձեռք բերեց 1999-ին: Արևելյան Թիմորը անկախ պետություն ճանաչվեց 2002-ին, մինչև այսօր կարգուկանոնը երկրում խաղաղապահներն են ապահովում, հիմնականում` ավստրալիացի: Սակայն ամբողջ շարք ինքնահռչակ պետական կազմավորումներ միջազգային հանրությունը չի ճանաչում կամ ճանաչում է խիստ պայմանական: Աբխազիան, Հարավային Օսիան, Մերձդնեստրը, Սոմալիլենդը: Այդ ցանկում է և 2014-ի Ղրիմի հանրաքվեն, որի արդյունքներով թերակղզին փաստացի հայտնվեց Ռուսաստանի կազմում, բայց մնացած աշխարհը դա չնկատեց: Բոլո՞րը կարող են առանձնանալ:


Ընդհանրապես` նոր պետական կազմավորման ճանաչումը գլխավոր հանգամանքն է, որ որոշում է նրա հետագա կենսունակությունը: «Կոսովոյի անկախությունը ճանաչեց աշխարհի պետությունների մեծ մասը,- հիշեցնում է Մոսկվայի պետական համալսարանի իրավաբանական ֆակուլտետի դոցենտ Գլեբ Բոգուշը։-ՈՒրիշ դեպքերում մենք տեսնում ենք, որ նոր պետություններին ճանաչում են միայն այլ չճանաչված պետությունները: Հավանականության բարձր աստիճանով կարելի է ասել, որ Կատալոնիայի անկախությունը հազիվ թե ճանաչի ԵՄ-ի գոնե մեկ պետություն կամ միջազգային հանրության նշանակալից մասը: Կա քաղաքական պրակտիկա` հիմնված այն իրողությանը, որ պետություններին հարմար է այդ ստատուս քվոն»:


Սահմանների վերանայման հարցը, առավել ևս Եվրոպական մայր ցամաքում, որտեղ նախկինում անխուսափելի հանգեցրել է պատերազմի, բոլորովին էլ պատահական չէ: Միջազգային իրավունքի երկու սկզբունքները` ազգի ինքնորոշման իրավունքը և տարածքային ամբողջականության սկզբունքը, գոյություն ունեն իրարից անկախ: Միջազգային իրավունքը որևէ մեկին մյուսի նկատմամբ գերակայություն չի տալիս:
«Այդ պատճառով և Կատալոնիայի, և Քրդստանի դեպքում առանցքային հարց է, թե ինչպես հանրաքվեին կվերաբերվեն այն պետությունները, որոնց հետ Կատալոնիայի ու Քրդստանի նոր իշխանությունները կցանկանան հարաբերությունների մեջ մտնել,-կարծում է իրավաբանական գիտությունների թեկնածու, փաստաբան Սերգեյ Գոլուբոկը:- Կհետևեն նրանք իսպանական կամ իրաքյան սահմանադրական կարգին, որ միանշանակ այդ միակողմանի գործողությունները անօրինական կճանաչի, կամ հաշվի կառնեն ազգերի ինքնորոշման իրավունքը, որ հռչակված է մարդու իրավունքների միջազգային փաստաթղթերում»:


Հաջող, այսինքն` միջազգայնորեն ճանաչված անկախությունների հռչակման վերջին ալիքը ավարտվեց մեր հազարամյակի սկզբին: Դրանից հետո միակողմանի անկախության հայտարարության փորձերը արևմտյան աշխարհը դադարեց ողջունել:
Շատ քաղաքագետներ ազգայնականության աճը աշխարհում, հատկապես արևմտյան երկրներում, դիտարկում են իբրև մասնավոր դեպք` վերջին տասնամյակներում հաստատված աշխարհակարգից հիասթափության հետևանքով, յուրատեսակ «վերադարձ արմատներին», անցած ժամանակների նոստալգիա, երբ խոտն ավելի կանաչ էր, իսկ ջուրն ավելի թաց:
Այստեղ են և կենտրոնախույզ հոսանքները ԵՄ-ում (անցած տարի Մեծ Բրիտանիայի հանրաքվեն դրա գագաթնակետն էր), և բացահայտորեն ազգայնական կուսակցությունների հանրաճանաչության աճը, և «բազմամշակութայնություն» կոչված կառույցի ձախողման լուռ ընդունումը:
ՙՄիջազգային հանրության սկզբնական դրական վերաբերմունքը այդօրինակ իրադարձություններին բացատրվում է նրանով, որ դրանք գաղութային համակարգի փլուզման մասնավոր դեպքեր էին: Մինչև հիմա շատ իրավաբան-միջազգայնագետներ ինքնորոշման սկզբունքի գործունեությունը սահմանափակում են այսպես կոչված ՙգաղութային՚ դեպքերով՚,- ասում է Գլեբ Բոգուշը:


Ինքնորոշու՞մ, թե՞ ամբողջականություն: Կարևոր է, թե հատկապես ի՞նչ կերպ է դրսևորվել ժողովրդական կամահայտնությունը: Համաշխարհային հանրության Ղրիմի հանրաքվեին ներկայացրած առարկությունը նաև կազմակերպման առումով էր, արդեն չասած` թերակղզու տարածքում լավ զինված ՙքաղաքավարի մարդկանց՚ ներկայության մասին: Ի դեպ, Արևելյան Թիմորի հանրաքվեն նույնպես առանց զինվորականների չանցավ, բայց նրանք ներկա էին ՄԱԿ-ի մանդատով:


Քվեարկությունը Կատալոնիայում (եթե կայանա) և հանրաքվեն Քրդստանում միջազգային իրավունքի տեսակետից լեգիտիմ են` ասում է Սերգեյ Գոլուբոկը. «Անկասկած, կատալոնացի ու քուրդ ազգեր գոյություն ունեն, և շատ կարևոր է, որ նրանք իրենց դիրքորոշումը արտահայտել են խաղաղ ճանապարհով` ընտրված, լեգիտիմ ներկայացուցիչների միջոցով: Կասկած չկա, որ և Կատալոնիայի նշանակված հանրաքվեն, և Քրդստանում անցկացված հանրաքվեն արտահայտում են ժողովրդի, ազգի կամքը»:
Քրդստանի ու Կատալոնիայի դեպքում վիճակը բարդացնում է փաստը, որ այն պետությունների սահմանադրությունները, որոնց կազմում նրանք գտնվում են, արգելում են երկրի մասնատմանն ուղղված գործողությունները: Եթե Մեծ Բրիտանիայի կառավարությունը պատրաստ էր ճանաչել 2014-ի Շոտլանդիայի անկախության հանրաքվեի արդյունքները դրական ելքի դեպքում և շոտլանդական խորհրդարանի հետ խորհրդակցություններ սկսել այդ արդյունքները իրականացնելու համար, ոչ Իրաքում, ոչ Իսպանիայում կառավարությունները պատրաստ չեն նույնիսկ այդ թեման քննարկել:


Մադրիդը տիտանական ջանքեր է գործադրում հանրաքվեն խափանելու համար: Իրաքում հանրաքվեն հնարավոր դարձավ, վերլուծաբաններից շատերի կարծիքով, կենտրոնական իշխանության թուլության պահին, որ պայքարում է ԻՊ-ի զինյալների դեմ, որոնց դուրսմղմանը Իրաքից ոչ քիչ նպաստել են ինքնապաշտպանության քրդական ջոկատները:
Անկախության միակողմանի հռչակումը երջանկության դժվար ճանապարհ է: Չճանաչված պետությունը չի կարող անդամացել ՄԱԿ-ին կամ ԵՄ-ին, չի կարող օգտվել միջազգային ֆինանսական ինստիտուտների ծառայություններից, նրա քաղաքացիների իրավունքները, այլ երկրների քաղաքացիների համեմատությամբ, սահմանափակված են: Կա նոր կազմավորված պետությունների տարածքային վեճերի հավանականություն հարևանների հետ, իսկ դա արյունահեղության հեռանկար է: Կան նաև տնտեսական դժվարություններ` չփոխարկվող տարադրամ, ներդրումների ներգրավման բարդություններ, մերձավոր հարևանների տնտեսական պատժամիջոցներ, գուցե նաև առևտրային շրջափակում: Այնուհանդերձ, այդպիսի նորահայտ պետությունը լիովին կարող է գոյություն ունենալ:
«Անհավանական ոչինչ չկա իր անկախությունը միակողմանի հայտարարած և մյուս պետությունների կողմից չճանաչված պետական կազմավորման գոյության համար, այդ պատճառով միջազգային իրավունքի տեսակետից պետության կարգավիճակ չունեցող, բայց դեֆակտո գործող պետություններ կան` իրենց տարածքում արդյունավետ վերահսկողության պայմաններում»,- բացատրում է Սերգեյ Գոլուբոկը:


Լավ օրինակ է Հյուսիսային Կիպրոսի թուրքական հանրապետությունը, որ Թուրքիայից և իսլամական համագործակցության կազմակերպությունից բացի ոչ մի երկիր չի ճանաչել, բայց դա չի խանգարում 1975-ից գոյություն ունենալ (ճիշտ է` Թուրքիայի ակտիվ աջակցությամբ): Կղզու միավորման ծրագիրը, որ հայտնի էր «Անանի ծրագիր» անունով, 2004-ին ձախողվեց: Իսկ կենսամակարդակը, թեկուզ ոչ բարձր, չի զիջում միջազգայնորեն ճանաչված Արևելյան Թիմորին կամ Էրիտրեային: Մյուս օրինակը` Լեռնային Ղարաբաղը, որ ճանաչել են միայն Հարավային Օսիան, Աբխազիան և Մերձդնեստրը` պետական կազմավորումներ, որ իրենց խնդիրներն ունեն միջազգային ճանաչման հետ: Եվ` Ավստրալիայի Նոր Հարավային ՈՒելսի խորհրդարանն է Ավստրալիայի կառավարությանը կոչ արել պաշտոնապես ճանաչել ԼՂՀ-ի անկախությունը: Սակայն միջազգային ճանաչման և ՄԱԿ-ում սեփական տեղի բացակայությունը չի խանգարում Ղարաբաղին գոյություն ունենալ, թեպետ ոչ առանց դժվարությունների:


Այնպես որ անկախ Կատալոնիան լիովին կարող է հայտնվել քարտեզներին: Կատալոնիայում տպագրված:
Միխայիլ ՍՄՈՏՐՅԱԵՎ, BBC


Հ.Գ. Թերևս պատահական չէ, որ վերնագրում ստորակետը դրված չէ` անհայտ թողնելով` գնալ, թե մնալ: Քրդստանը հանրաքվեն արեց ու չի հայտարարում իր անկախությունը, Կատալոնիան կարող է և ոչ ասել իր անկախությանը, ինչպես Շոտլանդիան արեց: Անկախության ոչ մի դեպք մյուսին նման չէ: ՈՒղղակի աշխարհն ունի ընկալման խնդիր և փորձում է ընդհանուր օրինաչափություններ հաստատել ու ընդհանրական լուծումներ տալ առանձին դեպքերին:
Մասնավորապես` Լեռնային Ղարաբաղում կայացած հանրաքվեն համապատասխանում է բոլոր չափանիշներին, նաև` «գաղութայինի» պահանջին` եթե նկատի ունենանք ԽՍՀՄ-ի փլուզումը: Եվ բացի չճանաչված պետություններից ճանաչել են նաև ԱՄՆ-ի ութ նահանգներ` կոչ անելով Վաշինգտոնին ճանաչել: Փաստացի` ճանաչման-չճանաչման խնդիրը ոչ թե անկախացող պետական կազմավորումներինն է, այլ միջազգային հանրությանը, որ մեծագույն դժվարությամբ է խաղի կանոնների փոփոխություն ընդունում: Տարածքային ամբողջականությունը շատ հարմար սկզբունք է, վիճարկումը վտանգում է բազմազգ պետությունների գոյությունը, որոնց սահմանները հաստատվել են պատերազմներով կամ քաղաքական անհավասար գործարքներով, որ հաշվի չեն առել էթնիկ բնակչության արեալները ու պատմական իրողությունները:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3975

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ