Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Կրթության մեջ հնարավոր չեն արագ քայլեր»

«Կրթության մեջ հնարավոր չեն արագ քայլեր»
06.10.2017 | 01:18

«Իրատեսի» հարցերին պատասխանում է կրթության և գիտության փոխնախարար ՎԱՀՐԱՄ ՄԿՐՏՉՅԱՆԸ:

-Ձեր կարծիքով` անկախության քառորդ դարում կարողացե՞լ ենք ստեղծել կրթական այն համակարգը, որի արդյունքը անկախության սերունդ է դառնում:
-26 տարում մենք երկու լուրջ ձեռքբերում ունենք` հայոց բանակը և կրթական համակարգը: Երկու հզոր համակարգեր, որոնց հետ առնչվում է ամբողջ հասարակությունը: Ես կարծում եմ, որ անկախության սերունդ կրթելը ստացվել է, սակայն ասել, թե դա միայն կրթական համակարգի արդյունք է, ճիշտ չի լինի, ես կասեի` նաև կրթական համակարգի արդյունք է: Հեղինակավոր անհատի խոսքը, մամուլի հրապարակումը, հեռուստատեսությունը նույնպես անմիջական ազդեցություն ունեն անկախության սերնդի դաստիարակության վրա: Անկախության սերունդ, որ յուրովի է մտածում, մի կողմից` առաջադեմ և ազատ՝ կաղապարված մտածողությունից զերծ, նաև անհանդուրժող, մյուս կողմից` հայրենիքին նվիրված և խնդիր լուծող, խնդրի շուրջ համախմբվող: Օրինակները բազմաթիվ են՝ ապրիլյան պատերազմ, «Էլեկտրիկ Երևան» և այլն: Խնդիրն ավելի բարդ է՝ կրթական համակարգում փոքր-ինչ անտեսվել է դաստիարակության բաղադրիչը, կարծես թե շատ գործընթացներից դուրս է մնացել, բուհերից հատկապես:
-Հիմնական գործը դարձյա՞լ ընտանիքի վրա է:
-Նաև ընտանիքի վրա է: Կրթությունը երկու առանցքային բաղադրիչ ունի` ուսուցում և դաստիարակություն: Ինչպիսի՞ մարդ ենք ուզում ունենալ` որակյալ մասնագետ` գիտելիքներ ու հմտություններ ունեցո՞ղ: Քիչ է: Մեզ պետք է քաղաքացի, որը հայրենասեր կլինի, պատասխանատու, արտաքին վտանգի դեպքում մեկ վայրկյան էլ չի մտածի` ինչ անել: «Ազգ-բանակ» հայեցակարգի մեջ դաստիարակչական ընդգծված բաղադրիչ կա, մենք էլ լուրջ գործ ունենք անելու:
-Ի՞նչ պիտի անենք` Խորենացու ժամանակներից սկսենք ու մեր պատմական կորուստները ողբալո՞վ` իդեալ դաստիարակենք, թե՞ այսօրվա ընկալումներով, առաջ նայող հերոսի կերպար ստեղծենք:
-Իհարկե, պատմությունը պետք է լավ իմանալ, որ գնահատելով և վերարժևորելով անցյալը, կարողանանք ապագան կառուցողի դիրք ստանալ: Կրկնում եմ` ապագան կառուցողի դիրք, որ քո նախագծած ապագան կառուցես, այլ ոչ թե ուրիշի նախագծում հայտնվես:
-Չե՞ք կարծում, որ նաև կրթական համակարգի մեղքով է, որ մենք գերազանցապես հետ ենք նայում, առաջ նայելու փոխարեն:
-Ասել, որ ամեն ինչ ճիշտ է ու հրաշալի, անթերի, ոչ ոք չի կարող: Կրթության և գիտության նախարարությունը կենտրոնանում է հատկապես կրթության որակի բարձրացման վրա` դպրոցում, միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատություններում, բուհերում: Կրթական գրեթե բոլոր մակարդակներում ունենք եվրոպական կրթական տարածքին ինտեգրվելու գործընթացներ: Արվում է հնարավորը օր առաջ ավելի լավ համակարգ ունենալու համար, սակայն երբեմն միջոցները չեն բավարարում:
-Իսկ ի՞նչ է արվում:
-Օրինակ, մշակվում է բարձրագույն կրթության մասին օրենքի նոր նախագիծ, որը լուրջ փոփոխությունների պետք է ենթարկի ամբողջ բուհական համակարգը: Բարձրացվելու են բուհերի ակադեմիական ազատությունները և ինքնավարությունը, զուգահեռ ավելացվելու են թափանցիկությունն ու հաշվետվողականությունը: Ներդրվելու են բուհերի արդյունավետ կառավարման և ֆինանսավորման նոր մեխանիզմներ: Մենք պետք է անենք մի քանի կարևոր քայլեր, որոնք կապահովեն եվրոպական ընդհանուր կրթական տարածքում մեր ինտեգրումը: Դրանցից մեկը բուհերի միջազգայնացման հարցն է` հայկական բուհերը պետք է միջազգային չափանիշներին համապատասխան կրթական ծրագիր իրականացնեն, և ոչ միայն հայերենով, նաև օտար լեզուներով, որ կարողանանք արտասահմանցի ուսանողներ ներգրավել: Հաջորդը բուհերի արդյունավետ կառավարման հարցն է, որը խիստ արդիական է դարձել: Հիմա գրեթե բոլոր բուհերը դարձել են հիմնադրամներ:
-Դա կառավարման առավել ճկունությու՞ն է ապահովում:
-Այո: Բուհը դառնում է ավելի ինքնուրույն և ավելի ճկուն:
-Դա նշանակում է նաև ինքնաֆինանսավորվո՞ղ:
-Բուհերի ֆինանսավորման համակարգում լուրջ փոփոխություններ ենք նախատեսում: Այսօր բուհերն ամբողջությամբ ֆինանսավորվում են ուսման վարձավճարներով, որոնց մի մասը ուսանողներն են տալիս, մի մասը պետությունն է փոխհատուցում: Եվ փաստը, որ բուհը կախված է ուսանողի ուսման վարձավճարից, ստիպում է ուսանողի նկատմամբ մեղմ վերաբերմունք ցուցաբերել:
-Այսինքն` դա ուղղակի ազդում է կրթության որակի վրա:
-Անխուսափելիորեն: Բուհը շահագրգռված է պահել ուսանողին` բազում հնարավորություններ է տալիս` հաղթահարելու ամենացածր շեմը ու շարունակելու ուսումը: Դա հասկանալի է, բուհերի ռեկտորները կաշկանդված են ֆինանսական խնդիրներով և հանդուրժում են ստեղծված վիճակը:
-Կա՞ ֆինանսավորման այլ մեխանիզմ, որը չի անդրադառնում ուսման որակի վրա:
-Նախատեսում ենք փոխել բուհերին պետական բյուջեից ֆինանսավորման սկզբունքները՝ ներդնելով բազային, կրթաթոշակային և մրցակցային ֆինանսավորման մեխանիզմներ: Կրթաթոշակներ տրվելու են ըստ առաջադիմության և ըստ կարիքավորության, հաշվի են առնվելու նաև գերակա մասնագիտությունները, տրվելու են նաև կեցության նպաստներ: Ընդլայնելու ենք բուհերի ձեռնարկատիրական գործունեության հնարավորությունները: Ստեղծելու ենք համապատասխան մեխանիզմներ և բարենպաստ պայմաններ գիտական արդյունքի առևտրայնացման համար: Մի նոր մեխանիզմ ևս՝ ստեղծելու ենք անձեռնմխելի ֆոնդեր, որտեղ հավաքված գումարը կառավարման տրամադրելով շահույթ կառաջանա, որն էլ կօգտագործվի բուհերի ընթացիկ ծախսերի համար:
-Անձեռնմխելին ինչպե՞ս է ստեղծվում:
-Հարվարդի համալսարանը, օրինակ, տասնյակ միլիարդների հասնող ֆոնդ ունի:
-Ո՞ր դարում է Հարվարդը հիմնվել ու ո՞ր երկրում է գործում: Չե՞ք կարծում, որ մեր տնտեսության պարագայում դա ռեալիստական տարբերակ չէ:
-Ամենևին, անձեռնմխելի ֆոնդը ձևավորվում է մի քանի աղբյուրներից` տվյալ բուհի հաջողության հասած շրջանավարտի նվիրատվությունից, բարեգործական գումարներից, բուհին տրվող որոշ հարկային արտոնություններից: Մենք կարող ենք շահութահարկից ազատել բուհն այն չափով, ինչ չափով զեղչվում է ուսման վարձը: Չվճարված շահութահարկը կարող է փոխանցվել անձեռնմխելի ֆոնդ: Երբ բուհը հիմնադրամ է դառնում, հնարավոր է և խրախուսվում է ձեռնարկատիրական գործունեությունը` սկսած արտադրությունից մինչև գրահրատարակչություն, վճարովի ծառայություններ այլ ոլորտներում` խորհրդատվություն, լեզուների ուսուցում և այլն: Մենք առաջարկում ենք, որ բուհի ռեկտորի և գիտխորհրդի նախագահի պաշտոնները լինեն անհամատեղելի, իսկ գիտխորհրդի նախագահը ընտրովի լինի: Գիտխորհուրդը պետք է զբաղվի ակադեմիական հարցերով, իսկ ռեկտորը և կառավարման խորհուրդը՝ ֆինանսատնտեսական և բուհի զարգացման:
-Ռեկտոր-մենեջերի պարագայում վտանգ չկա՞, որ անցումային փուլում ձախողումներ կլինեն:
-Եվրոպական երկրների փորձը վկայում է, որ գիտխորհուրդները առանձին են կառավարվում, իսկ ռեկտորը ֆինանսական մենեջերն է: Հայկական իրականության մեջ գուցե կարող է ամբիցիաների բախում լինել, բայց ոչ ձախողում:
-Իսկ եթե մենեջերը բավարար գումար չի՞ կարողանում հայթայթել կամ աշխատել: Բուհը կփակվի՞:
-Հիմա բուհի ռեկտորն ու գիտխորհրդի նախագահը մեկ անձ է, եթե առանձնացնում ենք, լրացուցիչ խթան է տրվում, որ ռեկտորը ուսումնական գործընթացի կազմակերպումից ազատվի և զբաղվի գումար հայթայթելով ու բուհի զարգացման խնդիրներով:
-Ինչպե՞ս եք պատկերացնում բուհական համակարգի ապագան:
-Բուհերը պետք է խոշորանան՝ փոքր ուսանողական համակազմ ունեցող բուհը որակյալ կրթություն չի կարող ապահովել: Վերջերս Համաշխարհային բանկի փորձագիտական խմբի հետ քննարկում էինք Դանիայի բուհերի խոշորացման փորձը՝ 25 համալսարաններ վերակազմակերպվել են 8-ի՝ արդյունքում էապես բարձրացել է կրթության որակն ու արդյունավետությունը: ՀՀ-ում պատկերը հետևյալն է՝ կա 66 բուհ, որից 23 պետական (հիմնադիրը ՀՀ կառավարությունն է, 16-ում կառավարության լիազոր ներկայացուցիչը ԿԳՆ-ն է), 5 միջպետական պայմանագրերով գործող, 7 արտերկրի պետական և մասնավոր բարձրագույն ուսումնական հաստատությունների մասնաճյուղեր և 31 մասնավոր: Բոլոր բուհերում ուսանողների թիվը շուրջ 95000 է, 85000-ը սովորում է պետական բուհերում, մնացած 10000-ը` մասնավոր: Ավելին` մասնավոր 5-6 բուհերում սովորում է շուրջ 6000 ուսանող, այսինքն` մնացած 25 բուհերը թերբեռնված են և որակյալ կրթական ծառայություն չեն կարող մատուցել՝ սա ուղղակի զավեշտ է: Մենք կոշտ քաղաքականություն ենք վարելու բոլոր բուհերի նկատմամբ և խրախուսելու ենք բուհերի խոշորացումը, սա վերաբերում է նաև պետական բուհերին:
Այսօր բարձրագույն կրթության համակարգը հիմնականում մայրաքաղաքային է, բայց բուհեր կան և մարզերում` Գյումրի, Վանաձոր, Գորիս, Գավառ, Կապան: Բնականաբար, մարզային բուհը չի կարող ապահովել մայրաքաղաքին համարժեք կրթական որակ: Մարզային բուհը ասպիրանտական կրթական ծրագիր իրականացնելու ներուժ չունի: Շատ ավելի արդյունավետ կլինի, որ մարզային բուհերը կենտրոնանան բակալավրական կրթության վրա: Գյումրիում ունենք երեք արվեստի բուհի մասնաճյուղ` Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայի, Երևանի թատրոնի ու կինոյի պետական ինստիտուտի և Երևանի գեղարվեստի պետական ակադեմիայի, շատ ավելի արդյունավետ կլինի այս երեք մասնաճյուղերը միավորվեն և դառնան Գյումրու արվեստի ակադեմիա: Բուհ-գիտություն-տնտեսություն եռանկյունը պետք է սերտ համագործակցության մեջ լինի: Մենք մշակել ենք գիտակրթական կլաստերի մոդելը:
-Կա՞ այսօր բուհ-գիտություն-տնտեսություն եռանկյուն:
-Գիտության որոշ ոլորտներ բավականին թանկ հետազոտական սարքավորումներ են պահանջում, օրինակ` ֆիզիկայի, քիմիայի, կենսաբանության և այլ ոլորտներ: Հաճախ միևնույն ոլորտում նույնանման խնդիրներով զբաղվում են տարբեր հետազոտական հաստատություններ և բուհեր, այսօր նրանցից յուրաքանչյուրը սահմանափակ հնարավորություններ ունի և չի կարող ժամանակակից լաբորատոր բազա ստեղծել՝ նրանց հնարավորությունները կբազմապատկվեն, եթե միատեղվեն և ստեղծեն միասնական հետազոտական լաբորատորիաներ, որոնցում կկատարվեն առանձին ոլորտների բազմաթիվ հետազոտություններ: Իսկ ուսանողները առաջին կուրսից սկսած կինտեգրվեն հետազոտական աշխատանքներում:
-Այդ ամենը ե՞րբ եք իրականացնելու:
-Շուտով կառավարություն կներկայացվեն ՀՀ կրթության զարգացման 2018-2030 թթ. ծրագիրը և բարձրագույն կրթության մասին ՀՀ օրենքի նախագիծը: Մինչև 2020-ը առանձնացնում ենք որպես բարեփոխումների իրականացման փուլ, իսկ 2025-ից սկսած արդյունքներն արդեն նկատելի կլինեն: Լիահույս եմ, որ 2025-2030-ին մենք ականատես կլինենք հայկական կրթական հրաշքի:
-Ավելի արագ հնարավոր չէ՞:
-Կրթության մեջ հնարավոր չեն արագ քայլեր, կրթական համակարգը իներցիոն համակարգ է, բայց եթե հանգույցները ճիշտ ենք ամրացնում, որակը անպայման կփոխվի: Նախարարությունը կրթական բոլոր աստիճանների որակի բարձրացման հայեցակարգեր է մշակում, որոնց մասին կխոսենք հետագայում:

Զրույցը`
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 6297

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ