Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Ստատուս քվոն` շրջադարձի կետ

Ստատուս քվոն` շրջադարձի կետ
09.02.2018 | 01:54

Ադրբեջանի ԱԳՆ խոսնակ Հիքմեթ Հաջիևը Բաքվում ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների և Իլհամ Ալիևի հետ հանդիպումից հետո ասել է, որ հանդիպմանը պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել ղարաբաղյան խնդրի կարգավորման ինտենսիվ բանակցությունները շարունակել Ադրբեջանում և Հայաստանում նախագահական ընտրություններից հետո: Դա նշանակում է, որ մինչև ապրիլ գործնական քայլեր չեն լինի, և Ադրբեջանը կշարունակի նույն քաղաքականությունը, ինչ վարել է մշտապես` խոսել բանակցություններից ու կրակել` երեկ սահմանին նորից հայ զինվոր է զոհվել: Կրակել ու բանակցել` բանակցելու վերաբերյա՞լ:
Սա միակ պարադոքսը չէ: Ադրբեջանում հազիվ թե տեղյակ չեն, որ Հայաստանում կառավարման համակարգ է փոխվել և համաժողովրդական նախագահական ընտրություններ չեն լինելու` նախագահն ընտրվելու է խորհրդարանում, և երկրի առաջին դեմք ապրիլից լինելու է վարչապետը: Պաշտոնապես դեռ հարց է, թե ո՞վ է բանակցելու Ադրբեջանի նախագահի հետ` ՀՀ նորընտիր նախագա՞հը, թե՞ վարչապետը: Համենայն դեպս` այդ հարցին Հայաստանում էլ ոչ ոք դեռ հրապարակային պաշտոնական պատասխան չի տվել: Եվ չի էլ տալու, քանի դեռ նախագահն ընտրված չէ ու վարչապետը նշանակված չէ: Ադրբեջանում արտահերթ ընտրություններ նշանակվեցին ու հոկտեմբերի 17-ի փոխարեն կես տարի առաջ են նախագահ ընտրում: Բայց գնալու ու ընտրելու են Իլհամ Ալիևին: Տպավորիչ տոկոսներով, որը պիտի արտաքին աշխարհին ի ցույց դնի նրա լեգիտիմության հաստատուն մակարդակը: Փաստը, որ հայտարարությունն արվել է ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահների ու Իլհամ Ալիևի հանդիպումից հետո, ենթադրությունների տեղիք է տալիս, որ ոչ թե Հիքմեթ Հաջիևն է «անտեղյակ», այլ մենք չգիտենք հնարավոր պայմանավորվածությունների ու լուծումների մասին: Չգիտենք այն, ինչ գիտեն համանախագահներն ու Իլհամ Ալիևը ապագա բանակցությունների ձևաչափի մասին: Բայց դա դավադրությունների տեսությունից է:

Ինտենսիվ բանակցությունների մասին Ադրբեջանը մշտապես է խոսում` հավելելով, որ այդ «ինտենսիվը» հասկանում է սուբստանցիոնալ բանակցությունները` ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի անցյալ դարում ընդունված բանաձևերի հիման վրա: Սուբստանցիոնալի ամբողջ բովանդակությունը հանգում է «օկուպացված տարածքների» անհապաղ «ազատագրմանը», որից հետո նոր միայն Բաքուն գուցե կքննարկի, գուցե չի քննարկի Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի հարցը: Իլհամ Ալիևը և նրա տարբեր մակարդակի պաշտոնյաները բազմիցս հայտարարել են, որ թույլ չեն տա իրենց տարածքում երկրորդ հայկական պետության ստեղծումը: Փաստացի` չեն ճանաչի ԼՂՀ անկախությունը: Առավելագույնը` պատրաստ են ինքնավարության ինչ-որ աստիճանի` Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության պահպանության շրջանակներում: Ահա այստեղ, փաստացի, Բաքուն վերջակետում է բանակցությունները և մնում է բանակցել` հանուն բանակցելու տարբերակը` մեղավոր հայտարարելով հայկական կողմին, որ զիջումների չի գնում ու փակուղի է մտցրել բանակցությունները: Սա է իրավիճակը: Արդեն քանի տարի: Փոխվում են ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները, նրանց գործելաոճը: Պարբերաբար համանախագահներից որևէ մեկն է առաջին պլան գալիս ու ինչ-որ փակագծեր բացում բանակցությունների վերաբերյալ, բայց դա իրավիճակ չի փոխում ու չի փոխելու, քանի դեռ բանակցային սեղանին մադրիդյան սկզբունքներն են, որ կողմերը տարբեր են ընկալում: Ստատուս քվոն բոլորին հնարավորություն է տալիս պահպանել իշխանությունը և նույն քաղաքականությունը, որ վարել ու վարում են: Եվ դա պայմանավորված է նաև տարածաշրջանում արտաքին ուժերի քաղաքականությամբ: ԱՄՆ-ն ապահովում է կայունությունը և ԼՂՀ գոյությունը իբրև անկախ պետություն` չճանաչելով հանդերձ, ՌԴ-ն շարունակում է զենք վաճառել կողմերին` լուծելով իր ֆինանսական ու քաղաքական հարցերը: ԵՄ-ն ներկայացնող Ֆրանսիան մեկ ակտիվանում, մեկ պասիվանում է` հայտարարությունների մակարդակով անընդունելի համարելով ստատուս քվոն, գործողությունների մակարդակով` ընդունելով ԼՂՀ գոյության իրավունքը:

Ինչքա՞ն կարող է շարունակվել այս վիճակը: Պատասխանը ոչ միայն Հարավային Կովկասում է, այլև Մերձավոր Արևելքում: Նույնիսկ` Մեծ Մերձավոր Արևելքում, որտեղ իրադարձությունները զարգանում են հարափոփոխ սցենարներով: Համենայն դեպս` այս պահին Սիրիայի կոնֆլիկտում ներգրավված որևէ երկիր իր նախնական ծրագրերին չի հասել ու չի կարողանում այդ ծրագրերը կատարել` բախվելով մրցակիցների ու դաշնակիցների հակասական շահերին: Ձևավորվում ու քանդվում են իրադարձային ալյանսներ, պատերազմը շարունակվում է ԻՊ-ի հիմնական ուժերին վտարելուց հետո` դառնալով ավելի բաց` սեփական շահերի պաշտպանության տեսակետից:


Երբ բոլորը կռվում են բոլորի դեմ` Բաքուն կարող է գայթակղություն ունենալ ռազմական ճանապարհով Լեռնային Ղարաբաղի հարցը լուծելու: Ընդամենը գայթակղություն, որովհետև որքան էլ բոլորը խառն են, Ալիևը լավ հասկանում է, որ բլիցկրիգ չի լինի, իսկ տևական պատերազմի պարագայում կարող է դրվել իր իշխանության հարցը: Դրվել ու լուծվել: Եվ նույնիսկ Անկարան ու Մոսկվան չեն կարողանա ու գուցե չեն էլ ցանկանա իրեն պահել-պահպանել: Անկարային գործողությունների ազատություն է պետք` Հայաստանի հետ դիվանագիտական հարաբերություններ հաստատելու ու իր դիրքերը տարածաշրջանում ամրապնդելու համար: Մոսկվան նոր իշխանությանը նորից կշարունակի զենք վաճառել ու գուցե իր համար ավելի նպաստավոր պայմաններով` փորձելով ազատվել նաև նավթի ու գազի հարցում Բաքվի մրցակցությունից: Նոր պատերազմը Բաքվին չեն ների` 2016-ի ապրիլին Ալիևը կորցրեց իրավիճակն ի շահ իր ծրագրերի փոխելու հնարավորությունը: Մնում է զենք գնել ու սահմանին անվերջ կրակել` արդարացնելու պետական բյուջեի ռազմական հատկացումները, ու սոցիալ-տնտեսական իրավիճակը բացատրել թշնամի Հայաստանին ոչնչացնելու նպատակով:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Եթե ստատուս քվոն իսկապես անընդունելի է ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահ երկրների համար, բանակցային սեղանին նոր սկզբունքներ են պետք և քաղաքական վճռական քայլեր` ԼՂՀ-ն ճանաչելու ուղղությամբ: Բանակցության բովանդակությունը պետք է փոխվի` ալիևյան սուբստանցիոնալիզմը հաջողության հեռանկար չունի` ոչ հիմա, ոչ ապագայում: ՄԱԿ-ի ԱԽ բանաձևերը երբեք չեն եղել ՄԽ համանախագահների առաջարկների շրջանակներում: Տարածքային ամբողջականության և ազգի ինքնորոշման իրավունքի սկզբունքների հակասությունը պիտի հաղթահարվի միջազգային իրավունքի տեսակետից: Լեռնային Ղարաբաղը լուծում է իր ֆիզիկական գոյության խնդիրը` այս հարցը առևտրի կամ բանակցելու թեմա չէ:
Դա գիտեն բոլորը, բայց պետք է հրապարակային ընդունեն իբրև հարցի լուծման հիմնաքար, որից կբխեն մյուս որոշումները:

Դիտվել է՝ 2851

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ