Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Յուրաքանչյուր երկրի համար արդիական է, թե որ քաղաքակրթական համակարգում է իրեն տեսնում»

«Յուրաքանչյուր երկրի համար արդիական է, թե որ  քաղաքակրթական համակարգում է իրեն տեսնում»
13.03.2018 | 02:24

«Իրատեսի» հյուրն է ԵԱՏՄ ինստիտուտի տնօրեն ՎԼԱԴԻՄԻՐ ԼԵՊԵԽԻՆԸ:

-Ինչի՞ն է նվիրված Ձեր այս այցը Հայաստան:
-Համալսարանական զարգացման կենտրոնը դարձավ ոչ միայն Հայաստանի, այլև Ռուսաստանի համար շատ կարևոր նախաձեռնության հեղինակ` նվիրված Թուրքմենչայի պայմանագրի կնքման 190-ամյակին: Սա իսկապես պատմական իրադարձություն է: Պայմանագրի կնքմանը մասնակցել է անձամբ Ալեքսանդր Գրիբոյեդովը, որ Հայաստանի ու Ռուսաստանի համար առանցքային անձ է: Մեր ժամանակներում, երբ իրենց ու այլ երկրների հերոսների արձանները քանդելը տրենդ է, Հայաստանը օրինակ է` ինչպես պահպանել պատմությունը: Եվ Գրիբոյեդովը դարձել է ռուս ու հայ ակտիվիստների հանդիպման վայր: Ընդհանրապես այստեղ թվերի մոգություն կա: Պայմանագիրը կնքվել է փետրվարի 10-ին: Փետրվարի 10-ը դիվանագետի օրն է Ռուսաստանում դեռ Պետրոս Մեծի ժամանակներից, դիվանագետի օրն է նաև Հայաստանում: Այդ երեք փաստերի համընկնումը շատ խորհրդանշական է: Այս տարի մենք նշելու ենք նաև Հայաստանի անկախության 100-ամյակը, Բուլղարիայի անկախության 140-ամյակը, Գյուլիստանի պայմանագրի 205-ամյակը, որ նախորդել է Թուրքմենչայի պայմանագրին: Առանց Գյուլիստանի պայմանագրի Թուրքմենչայի պայմանագիրը չէր լինի: Այս փաստերին կարելի է վերաբերվել և պատմաբանի, և քաղաքական-փիլիսոփայական տեսակետից:
-ՀՀ նախագահը չեղարկեց հայ-թուրքական արձանագրությունները, դա 2009-ի՞ց էր կանխատեսելի, թե՞ հետևանք էր աշխարհաքաղաքական իրավիճակի:
-Աշխարհում շատ փոփոխություններ են եղել, և փոխվել է Թուրքիան: Արմատական փոփոխություններ են եղել Թուրքիայի քաղաքականության մեջ: Եթե նրանք լինեին զուտ ասիական, իսլամական պետություն, դա մի պատմություն է: Թուրքիան փորձում է հենվել իսլամիստական տրամադրությունների վրա, գործարկել հետկայսրական ինչ-որ մեխանիզմներ, միաժամանակ ՆԱՏՕ-ի անդամ է և երկար ժամանակ փորձում էր ԵՄ-ին անդամակցել: Թուրքիայի էլիտաները միշտ եվրոպական, արևմտյան են եղել:
-Թուրքիան արաբական աշխարհում համարվել է արևմտյան աշխարհիկ պետության տիպ, հիմա փոխու՞մ է քաղաքականությունը:
-Թուրքիայի հարևանները, օրինակ, Իրանը, ևս ժամանակ առ ժամանակ արևմտյան են եղել, դա հասկանալի էր: Բայց դա արևելյան երկիր է և բոլորովին էլ ոչ արևմտյան քաղաքակրթության կրող, դավանելով իսլամ ու լինելով Ասիայում: Թուրքիան, որ սկսել էր եվրոպական ինտեգրում ու եվրոպական աշխարհահամակարգ էր ներմուծում, ձեռք բերեց Օսմանյան կայսրությանը ոչ բնորոշ հատկանիշներ` առաջին հերթին ինքն իր նկատմամբ երեսպաշտությամբ, հնարավոր չէ վերադարձնել իսլամական ավանդույթներով պետական կառավարումն ու քաղաքականությունը և միաժամանակ հավակնել քաղաքակրթական գործառնությունների, փորձել մաս կազմել համակարգի, որ ռասիստորեն է վերաբերվում ասիական պետություններին: Նրանց չվերցրին, չէ՞, ԵՄ, թեպետ բարեփոխումներ էին անում, ջանքեր էին գործադրում: Արևմտյան քաղաքակրթությունը կամ օգտագործում է, կամ շահագործում: Արևմուտքում ոչ ոք հետաքրքրված չէ, որ Թուրքիան ու Հայաստանը ընդհանուր լեզու գտնեն: Դա նրանց պետք չէ:
-Իսկ Ռուսաստա՞նը:
-Իսկ Ռուսաստանին պետք չէ, որ անկախացած պետություններն իրեն ենթարկվեն, պետք է, որ մեր աշխարհաքաղաքական հակառակորդներին չենթարկվեն: Մենք աջակցում ենք նրանց ինքնիշխանությանը: Մենք ասում ենք` դուք խոսում եք ձեր ինքնիշխանության մասին, բայց այդ ինքնիշխանությունը շատ առանձնահատուկ է` դուք մեզ ընդունում եք իբրև կայսերական ու օկուպանտ պետություն, բայց ինքներդ մեր հակառակորդների հետ եք խաղեր տալիս:
-Որտե՞ղ է սահմանը:
-Սահմանը քաղաքակրթական ընտրությունն է: Եթե պետությունն անկախ է, չպիտի կախում ունենա ոչ Մոսկվայից, ոչ Բրյուսելից, ոչ Վաշինգտոնից ու իր քաղաքականությունը մշակի: Եթե ընտրվում է եվրոպական ճանապարհը, չի նշանակում Բրյուսելի, առավել ևս Վաշինգտոնի տակ պառկել: Ի՞նչ ինքնիշխանություն ունեն մերձբալթյան երկրները, որոնց ղեկավարները Շվեդիայից կամ ԱՄՆ-ից են գալիս, կամ Մոլդովան, որտեղ ունիատները երկիրն ուզում են Ռումինիային միացնել: ՌԴ արտաքին քաղաքականությունը Հարավային Կովկասում կամ Մերձավոր Արևելքում շատ հստակ է` պետությունները պետք է ինքնուրույն լուծեն իրենց խնդիրները` առանց հեռավոր երկրների միջնորդների: Ի՞նչ կապ ունեն Վաշինգտոնն ու Բրյուսելը Լեռնային Ղարաբաղի կամ Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների հետ: Նրանք շահագրգռված չեն փոխզիջում գտնելու կամ հարաբերություններ հաստատելու մեջ: Մինսկի խումբը մշտապես գալիս է տարածաշրջան` Հայաստանում ասում է` պետք է միմյանց ընդառաջ գնալ, գնում է Ադրբեջան` նույնը, ու դա շարունակվում է քառորդ դար: Եվրոպական քաղաքակրթությանը պետք է, որ իր ծայրամասերն իրենից կախման մեջ լինեն: Նրանք բոլորին ամեն ինչ խոստանում են ու ոչինչ չեն անում:
-Ի՞նչ է անում Ռուսաստանը:
-Ռուսաստանը շահագրգռված է զարգացումով: Ռուսաստանը Ղարաբաղի կոնֆլիկտին չի մասնակցում:
-Ռուսաստանը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի անդամ է, ու փորձը ցույց է տալիս, որ երկու կրակի արանքում է` չկողմնորոշվելով` Հայաստա՞ն, թե՞ Ադրբեջան` ո՞ր երկիրն է իրեն ավելի պետք:
-Այդպես չէ: Ո՞րն է քաղաքակրթական տարբերությունը քրիստոնեական աշխարհի ու Չինաստանի միջև: Կոնֆուցիականությունը ենթադրում է հարաբերությունների այլ տեսակ: Չինաստանում ընդունված է, որ նույնիսկ առևտրական գործարքները կնքվում են անպայման միջնորդի միջոցով, էթիկան ենթադրում է, որ միջնորդը չեզոք է ու օգնում է երկու կողմերի շահերի պաշտպանությանը: Արևմտյան քաղաքակրթության բանակցային տեխնիկան մրցակցից առաջ անցնելու մեջ է` գործարք կնքել, որտեղ կա իր օգուտը առաջին հերթին: Տարածաշրջանային ինքնիշխանության պահպանման համար կոնֆլիկտների միջնորդ կարող է լինել պետությունների խումբը` Իրան, Թուրքիա, Ռուսաստան:
-Դա երբեք ընդունելի չէ Հայաստանի համար` շատ հայտնի պատճառով:
-Եթե ինչ-որ պահի տարածաշրջանից դուրս գան ավելորդ խաղացողները, որ խանգարում են խաղաղության հաստատմանը, ոչնչացնում են սիրիացիներին, հայերին Սիրիայում, կործանեցին Իրաքը, և երկրներն իրենք իրենց ճակատագիրը որոշեն ու պայմանավորվեն միմյանց հետ, կհաստատվի խաղաղություն: Կան միմյանց հետ կոնֆլիկտ ունեցող երկու պետություններ` բնականաբար Ադրբեջանը կարիք ունի ինչ-որ երաշխավորի, որ ավելի բարձր մակարդակներում իր շահերը կներկայացնի, դա Թուրքիան է, Հայաստանը, որ կոնֆլիկտում իր շահերը ներկայացնող երաշխավորի կարիք ունի, դա Ռուսաստանն է: Իրանը այդ ամենին օբյեկտիվ վերաբերմունք ունեցող պետություն է, որ ինչ-որ հավասարակշռություն է ապահովում: Հարևան երեք մեծ պետությունները կարող են լինել Հայաստանին ու Ադրբեջանին ինչ-որ փոխադարձ պայմանավորվածությունների մղող երկրներ, որ թույլ չեն տա իրավիճակը փլուզվի և դրսից սադրանքներ լինեն: Դա երկար գործընթաց է, բայց հեռանկար է ցույց տալիս: Կա մյուս ճանապարհը, երբ այդ տարածաշրջանի հետ ոչ մի կապ չունեցող խաղացողը գալիս է տարածաշրջան ու փորձում է շախմատային խաղատախտակից դուրս նետել մյուս պետություններին ու ասում է` այսպես է լինելու: ԱՄՆ-ը, իհարկե, ինչ-որ ժամանակ առաջ դա կարող էր անել Սիրիայում` Բաշար Ասադին իշխանազրկելով ու իր ռազմաբազաները տեղակայելով: Կարող էր ասել` հայեր, սահմանը այսպես է լինելու` մի կտոր կպոկենք Իրանից, մի կտոր Թուրքիայից ու վերջ: Նրանք կարող էին դա անել հիպոթետիկ` 90-ականների վերջին: Հիմա դա չի ստացվի, նրանք ոչինչ չեն կարող, ընդամենը փող են աշխատում` դեմագոգիայով, իմիտացիայով և այլն, և այլն: Նրանք ոչինչ որոշող չեն, որովհետև դրդապատճառ չունեն: Հնարավորություններ չունեն: Թուրքիան հիմա բարդ վիճակում է` նրանք փորձում են գոնե տարածաշրջանային մակարդակով ինքնուրույն խաղացող լինել ու պետությունը պահել: ԱՄՆ-ը փորձեց Թուրքիայում հեղաշրջում անել ու իր վերահսկողության տակ վերցնել, բայց ձախողվեց: Դա զայրացրեց Թուրքիայի ղեկավարությանը, նրանք փորձում են ինքնուրույն քաղաքականություն վարել, բայց ամերիկացիներից չեն կտրվել ամբողջությամբ: Թուրքիան մի կողմից Ռուսաստանի ու Իրանի հետ տարատեսակ համաձայնություններ է կնքում, մյուս կողմից շարունակում է թշնամաբար վերաբերվել Ասադին: ԱՄՆ-ը փորձում է Թուրքիային վերադարձնել իր վասալի վիճակին: Քրդերին օգտագործելը շանտաժ է Թուրքիայի նկատմամբ: Եթե Էրդողանը վերադառնա, դա կնշանակի Թուրքիա-Ադրբեջան միության ուժեղացում ու այդ ուժերը կզբաղվեն Ղարաբաղի պատերազմով: Հայաստանին ձեռնտու չէ, որ Թուրքիան ԱՄՆ-ի տակ պառկի, այլ լինի տարածաշրջանային խաղացող, որ կախված է Իրանի, Ռուսաստանի հետ պայմանավորվածություններից:
-Թուրքիան բոլորին գցում է իր շահի համար, ի՞նչ պայմանավորվածություններ:
-Գցում է, խոստումներ փոխանակելը շատ հեշտ է, բայց բոլոր դեպքերում Թուրքիան կարող է քաղաքական մակարդակով բացարձակապես հակահայկական քաղաքականություն վարել, իսկ երբ ԱՄՆ-ից կախված չէ, կարող է և փոխվել: Պետք է հաշվարկել ռեսուրսներն ու դրդապատճառները: Դրանք խորքային փոփոխություններ են, տրամադրություններ ու հռետորաբանություն չեն, դա կախված չէ ներկա քաղաքականությունից:
-Դուք կարծում եք` 2019-ի նախագահական ընտրություններից հետո Էրդողանը իշխանությունը կպահպանի՞:
-Նա, իհարկե, մինչև վերջ կձգտի և ամեն ինչ կանի: Եթե մենք իմանայինք, ով կլինի նրա մրցակիցը, կարող էինք քննարկել` ձեռնտու՞ է մեզ, թե՞ ոչ:
-Ասենք, Աբդուլլա Գյուլը:
-Խոսքը խմբավորումների մասին է: Էրդողանի հետ ամեն ինչ շատ-քիչ հասկանալի է, մարդ, որ խիստ վիրավորված է ԱՄՆ-ից: Իսկ ո՞վ է ուրիշ վիրավորված: ՈՒրիշ մեկը կարող է վաճառվել ԱՄՆ-ին, որովհետև վիրավորված չէ և ուզում է ձեռքբերումներ ունենալ: Ձեռքբերումը կարող է լինել ԱՄՆ-ի հետ լավ հարաբերությունները: Մեզ դա ձեռնտու չէ: Նա, կրկնում եմ, իր ընտրած ճանապարհով գնալու է մինչև վերջ: Հետխորհրդային տարածքում այդ առումով Հայաստանը եզակի երկիր է, միակ երկիրը, որ նախագահական մոդելից անցավ խորհրդարանական կառավարման: Ինչպես դա անել, օրինակ, Ղազախստանում: Կամ` Բելառուսում: Հետաքրքիր քայլ արեց Ղրղզստանում Ատամբաևը` հեռացավ իշխանությունից առանց կռիվների: Ի՞նչ կլինի Էրդողանից հետո, հասկանալի չէ: Պետք է մարդ, որ անձնական հաշիվներ ունի ամերիկացիների ու եվրոպացիների հետ, այլապես քաղաքականությունը դառնալու է կախյալ:
-Այդպիսի «հաշիվներ» ունի՞ Իլհամ Ալիևը:
-Մի քիչ ունի` նախ ամերիկյան ընկերությունները վերահսկում են նավթային բիզնեսը, արդեն ճնշում է, եվրոպական քաղաքականությունն Ադրբեջանի նկատմամբ իրեն շատ հանդուգն պահեց, պատահական չէ, որ Ալիևը հրաժարվեց ՎՈՒԱՄ-ից` դա բողոքի նշան էր: Եվրոպացիներն անընդհատ պահանջում են` այսպես արեք, այնպես արեք:
-Իսկ Ռուսաստանից Ալիևն ալերգիա չունի՞:
-Կարծում եմ` ոչ: Ռուսաստանի համար կան տնտեսապես ձեռնտու պետություններ և քաղաքակրթորեն ձեռնտու պետություններ: Կարող է լինել հարկադրված համագործակցություն: Օրինակ` մենք համագործակցում ենք Պորոշենկոյի հետ, որին ստիպված ենք հանդուրժել: Հասկանալի է, որ վաղ թե ուշ դա վերջ կունենա, երբ գազի հարցերը լուծվեն: Մի կողմից` մենք պիտի պահենք Դոնբասը, որ ռուսալեզու բնակչության ցեղասպանություն չլինի, մյուս կողմից՝ ստիպված ենք տնտեսապես համագործակցել, գազ ու ածուխ մատակարարել: Այդպես է շատ տարածքներում: Չկա երկիր, որի հետ հեշտ հարաբերություններ են:
-Ինչպիսի՞ն կլինի 2018-ից հետո Պուտինի Ռուսաստանը:
-Առաջիկայում ոչինչ չի փոխվի` կարծում եմ:
-Առաջիկան որքա՞ն կտևի:
-Դա առաձգական հասկացություն է: ՌԴ ներքին քաղաքականությունը պայմանավորված է արտաքին քաղաքականությամբ ու բազմաբևեռ աշխարհի ստեղծմանն է նպատակաուղղված: Եթե հանկարծ աշխարհաքաղաքականությունը փոխվի, կփոխվի և ներքին քաղաքականությունը: Այն քաղաքականությունը, որ իր ելույթում Պուտինը ուրվագծեց Մյունխենի անվտանգության հարցերի համաժողովում, շարունակվում է և հիմա անգամ Ռուսաստանի համար դժվար տնտեսական իրավիճակում: Առանցքային հարցը արտաքին սպառնալիքներն են:
-Միջուկային սպառազինության նո՞ր մրցավազք է սկսվում, թե՞ հնարավոր է այս մակարդակում կանգ առնել:
-Եթե ԱՄՆ-ը ստիպում է զարգացնել միջուկային սպառազինությունը, զարգացնելու ենք: Արևմուտքը մշտապես ագրեսիվ է, և քանի դեռ ներսից ոչինչ չի ստիպում փոխել մոդելը, Ռուսաստանը ստիպված է լինելու միշտ պատասխանի պատրաստ վիճակում լինել:

Զրույցը՝
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4817

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ