Գուցե այս թեման վերաբերում է սահմանափակ թվով մարդկանց, որ կամ սեփական ցանկությամբ, կամ հանգամանքների բերումով երկրից պիտի դուրս գան: Բազում խնդիրներից բացի նրանք պիտի լուծեն վիզայի հարցը, եթե մեկնում են ԵՄ, ԱՄՆ ու այն երկրներ, որ Հայաստանի հետ առանց վիզայի այցերի պայմանագիր չունեն: Իրականում հարցը վերաբերում է թե պետությանը, թե քաղաքացիներին և քննարկման մեծ ծավալ ունի՝ սկսած քաղաքականությունից մինչև մարդու իրավունքներ ու ֆինանսներ: Բայց նախ հասկանանք՝ ի՞նչ է նշանակում վիզաների տրամադրումը դյուրացնել, հետո՝ ազատականացնել: ԵՄ-ի ու ՀՀ-ի միջև ստորագրված համաձայնագրով՝ ավելի քիչ փաստաթղթեր են անհրաժեշտ վիզայի համար դիմելիս, վիզայի արժեքը 60 եվրոյի փոխարեն դարձել է 35, 12 խմբերի համար՝ անվճար, վիզայի որոշումը կայացվում է 10 օրում, առանձին դեպքերում միայն կարող է երկարացվել մինչև 30 օր: Մեկանգամյա վիզայի դեպքում իրավունք է տրվում գտնվել Շենգենի գոտում վիզայի վրա նշված օրերի քանակով, բազմակի մուտքի իրավունքը թույլ է տալիս Շենգենի գոտում գտնվել 90 օր՝ 180 օրվա դեպքում:
Հոկտեմբերի 25-ին «Գլոբալացման և տարածաշրջանային համագործակցության կենտրոնը» «Անի պլազայում» քննարկում էր կազմակերպել «Փորձի փոխանակման միջոցով՝ վիզաների արդյունավետ ազատականացման խթանումը Վրաստանում, Մոլդովայում և Հայաստանում» թեմայով: Քննարկմանը մասնակցում էին պաշտոնական ու հասարակական կառույցների ներկայացուցիչներ ու միշտ չէր, որ նրանց տեսակետները համընկնում էին: Եվրոպական կայունության նախաձեռնության գլխավոր քարտուղար ԱԼԵՔՍԱՆԴՐԱ ՍՏԻԳՄԱՅԵՐԸ համառոտ ներկայացրեց քննարկման թեման ու ԵՄ տեսակետը՝ շեշտելով Բրյուսելի մտավախությունը, որ վիզաների ազատականացումը կարող է հանգեցնել անկառավարելի միգրացիայի: Դա ցույց է տվել Մոլդովայի, ՈՒկրաինայի, Վրաստանի փորձը: Նա նաև նշեց կոնկրետ երկիր՝ Ֆրանսիան, որ չի ցանկանում վիզաների ազատականացման գործընթաց սկսել՝ ապաստան խնդրելու քաղաքականությունը վախեցնում է: Նա չհիշատակեց, բայց համեմատական վերլուծությունը ցույց է տալիս, որ ներգաղթյալների համար Ֆրանսիայի սոցիալական փաթեթը ԵՄ-ում լավագույնն է՝ բնակարանով, սնունդով ու նպաստով ապահովում, լեզվի ուսուցում ու աշխատանքի առաջարկ: Փոխարենն ասաց. որ նախկինում այդպիսի տեսակետ ուներ Գերմանիան, հիմա փոխել է դիրքորոշումը: Նրան վայրկենական արձագանքեց ՀՀ-ում ԵՄ դեսպան ԱՆԴՐԵԱ ՎԻԿՏՈՐԻՆԸ և հորդորեց մնալ ԵՄ քաղաքականության տրամաբանության մեջ. «Մենք բարդ խորհրդակցություններ ենք ունեցել ու հաղթահարել ենք, կոնսենսուսի ենք եկել: Պետք չէ սրել խնդիրը»: Ալեքսանդրա Ստիգմայերը մի քանի անգամ շեշտեց նաև, որ Հայաստանն այս հարցում պետք է պրոակտիվ լինի: Նրա գնահատմամբ՝ ակտիվությունը բավարար չէ: «Առանց վիզաների ճամփորդությունը վաղը չի լինի: Հայաստանը պետք է պրոակտիվ լինի՝ որոշ բարեփոխումների համար, որից հետո նոր կսկսվի այս հարցի շուրջ երկխոսությունը»,- ասաց նա:
Հայաստանում ԵՄ պատվիրակության ղեկավար, դեսպան Անդրեա Վիկտորինը նշեց. «Բարձր եմ գնահատում, որ Հայաստանը միակողմանի, առանց վիզաների մուտք է ապահովում ԵՄ քաղաքացիների համար: Շատ լավ հասկանում ենք, որ Հայաստանը լուրջ քայլեր է ձեռնարկում ԵՄ-ի հետ վիզաների հեշտացման և ռեադմիսիայի համաձայնագրի առումով: Գնահատում ենք նաև, որ Հայաստանը երկկողմանի աշխատում է անդամ պետությունների հետ, որպեսզի հասցեագրի մնացած մտահոգություններն ազգային մակարդակով»: Դեսպանը շեշտեց, որ պետք է ԵՄ 28 պետությունների միասնական դիրքորոշումն ունենալ, քանի դեռ դա չկա, սպասել և համոզել: Նա շնորհակալություն հայտնեց ՀՀ ԱԳՆ-ին, որ Հայաստանը միջոցառումներ է ձեռնարկում մտահոգությունները վերացնելու համար և շեշտեց՝ միգրացիայի ոլորտում համագործակցում են Հայաստանի կառավարության հետ, և այս միջոցառումները պետք է ամրապնդեն: Անդրեա Վիկտորինը հարկ համարեց հիշեցնել, որ վիզաների ազատականացումը չի նշանակում, որ մարդիկ կարող են գնալ ու Եվրոպայում մնալ երկար ժամանակով կամ աշխատել: Վիզաների ազատականացումը նշանակում է ճանապարհորդել Շենգենի գոտում կես տարում 90 օր։ Նա կարևորեց ԵՄ-ին վերահաստատել, որ Հայաստանի քաղաքացիներն ունեն խնդրի լիարժեք ընկալում: «Վիզայի ազատականացման համար նախապայմանները տեխնիկական չեն, դրանք ենթադրում են նաև ինստիտուցիոնալ բարեփոխումներ: Մենք պատրաստ ենք օժանդակել Հայաստանի կառավարությանը՝ իր բարեփոխումների գործընթացքում»,- եզրափակեց դեսպանը:
ԱԳ փոխնախարար Ավետ Ադոնցը կարծում է, որ ՀՀ-ԵՄ օրակարգը պահանջում է առնվազն սկսել վիզաների ազատականացման երկխոսությունը: Նա նշեց՝ վիզաների ազատականացման բանակցությունները կսկսվեն, երբ երկխոսությունը սկսելու հարցում կոնսենսուս ձևավորվի անդամ բոլոր պետությունների միջև: Ավետ Ադոնցը փաստեց՝ կոնսենսուս դեռևս չկա՝ թեպետ ԵՄ ինստիտուտները դրական են տրամադրված: «Հայաստանում ձևավորված միջգերատեսչական խումբը, որում ներառված են ոստիկանության, ԱԳՆ-ի, միգրացիոն ծառայության ներկայացուցիչներ, այցելել է արդեն 10-ից ավելի ԵՄ երկրներ, քննարկվում են տեխնիկական հարցեր: Բայց հիմա կարող եմ ասել, որ այդ հարցը սկսել է դառնալ քաղաքական», -ասաց Ադոնցն ու հավելեց՝ այցելությունները և աշխատանքային խորհրդակցությունները շարունակվում են: Փոխնախարարը շատ է ուզում հավատալ, որ վիզաների ազատականացման երկխոսությունները կսկսվեն մինչև տարեվերջ:
ԱԺ եվրաինտեգրման հանձնաժողովի նախագահ ԱՐՄԱՆ ԵՂՈՅԱՆԸ նվազ դիվանագետ էր՝ անդրադառնալով եվրապաշտոնյաների մտահոգություններին, որ վիզաների ազատականացման պատճառով կարող է աճել անօրինական միգրացիան, ասաց. «Ինչու՞ է ԵՄ-ն ազատականացնում վիզաները և բացում սահմանները այլ երկրների առաջ: Որպեսզի ավելացնի և հեշտացնի շփումները, մոտեցնի հասարակությունները, ընդլայնի ԵՄ-ի ազդեցությունը տարածաշրջանում»: Պատգամավորը հորդորեց հարթությունները չփոխել՝ փախստականների ընդունումը թեժ կետերից չխառնել վիզաների ազատականացման հարցին: Նա հիշեցրեց, որ Եվրահանձնաժողովի նախագահ Ժան Կլոդ Յունկերը վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի հետ ասուլիսում հայտարարեց՝ ՀՀ-ն տեխնիկապես պատրաստ է վիզաների ազատականացման գործընթացին: «Բայց կան ԵՄ երկրներ, որ մտահոգություններ ունեն` վիզաների ազատականացումից հետո կարող է ապաստան հայցողների թվի աճ լինել: Այո, կարող է լինել: Արդյոք այս թվի աճի վնասները համեմատելի՞ են այն օգուտների հետ, որ կքաղեն կողմերը»՝ հարցրեց Արման Եղոյանը: Նա վիճակագրական տվյալներ բերեց. Եվրոստատի տվյալներով, 2017-ին ԵՄ երկրներից ՀՀ-ից ապաստան հայցողների թիվը եղել է 6875, 2018-ին` 4815, նվազել է 30 տոկոսով: Փորձը ցույց է տալիս` անկախ վիճակագրությունից, բոլոր այն երկրներում, որտեղ վիզաներն ազատականացվել են, եղել է ապաստան հայցողների թվի աճ: Արման Եղոյանը չի կարծում, որ այդ 4000-ը այն թիվն է, որի պատճառով արժե զրկել տասնյակ հազարավոր մարդկանց շփումներից և նրանց բերած օգուտից` տնտեսական, ֆինանսական, մշակութային: Նա վստահ է, որ ՀՀ-ից ապաստան հայցողների թիվը առավելագույնը կկրկնապատկվի, չի տասնապատկվի, ինչպես որոշ երկրներում: Վկայակոչելով, որ եվրոպական լոուքոստերներից մեկը որոշեց մտնել ՀՀ շուկա, նա հորդորեց` աջակցել բիզնեսին և հնարավորություն տալ առավել շատ տեղաշարժերի, փոխադարձ օգուտների: Արման Եղոյանը հիշեցրեց, որ ԵՄ-ում ներքին միգրացիայի մասին էլ է խոսվում և ասաց, որ ինքն ուզում է հասկանալ` դա խնդի՞ր է. «ՀՀ-ի հետ վիզաների ազատականացման մեկնարկի հետագա ընթացքը կապված կլինի հարցի հետ` ԵՄ-ն ինչպիսի՞ն է տեսնում իրեն` ընդլայնվո՞ղ, տարածվո՞ղ, թե՞ ինքն իր մեջ պարփակված»: Այնուամենայնիվ, նա իրատեսական է համարում, որ վիզաների ազատականացումը կարող է սկսվել 2020-ին:
«Գլոբալացման և տարածաշրջանային համագործակցության կենտրոնի» տնօրեն ՍՏԵՓԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻՆ հարցրի.
-Ազատ վիզային ռեժիմը Եվրոպայի հետ միրա՞ժ է:
-Ես համարում եմ, որ հայ ժողովուրդը արժանի է Եվրոպայի հետ ազատ վիզային ռեժիմ ունենալուն, ի վերջո՝ լուրջ փոփոխություններ կատարվեցին Հայաստանում ու շարունակվում են: Ժողովուրդը պայքարել է ավելի ժողովրդավարական համակարգի ստեղծման համար՝ սա մեկ: Պատրա՞ստ ենք, թե՞ ոչ: Ինչ-որ հարցերում պատրաստ ենք, ինչ-որ հարցերում՝ դեռ ոչ: Դեռ անելիք կա:
-Չե՞ք կարծում, որ դա երկկողմանի երթևեկ է: Եթե նույնիսկ Հայաստանը ԵՄ բոլոր պայմանները բավարարի, տարբեր պատճառներով հակամիգրացիոն քաղաքականությունն է գերիշխում Եվրոպայում, ու՝ ի՞նչ:
-Եվրոպայում շատ ուշադիր հետևում են անօրինական միգրացիայի ծավալներին: Հայաստանը և հայ ժողովուրդը ոչ մի վտանգ չեն սպառնում Եվրոպային: Սխալ կարծրատիպ է, որ իբր զանգվածային արտագաղթ կլինի: Նույնիսկ օրինական մեկնածների ու Եվրոպայում իբրև փախստական կացության իրավունք ստացածների թիվը մեծ չէ: Տարեկան կտրվածքով՝ 4-5000: Դա Եվրոպայի համար թիվ չէ: Բայց Եվրոպան մեզնից սպասում է կոնկրետ քայլեր՝ որ մեր սահմանները կպաշտպանենք, անօրինական մեկնածներին հետ կընդունենք։ Նրանք քանակից չեն վախենում, նրանց պետք է բարեփոխումների պատրաստակամություն: Հայաստանում էլ կա մտավախություն, որ վիզաների ազատականացման դեպքում մեծ թվով մարդիկ կլքեն Հայաստանը, ուրեմն պետք է այնպես անենք, որ այդ ցանկությունը չունենան, այլ ազատ վիզան մարդկանց համար միջոց լինի եվրոպացիների հետ համագործակցելու: Եթե, օրինակ, բիզնեսմենն ազատ մուտքի հնարավորություն ունի, չի նշանակում, որ մնալու է Եվրոպայում, նշանակում է՝ զարգացնելու է իր բիզնեսը, կապեր է հաստատելու, շփումներ է ունենալու:
-Որոշ ժամանակ առաջ նման քննարկման ժամանակ եվրոպացի մի պաշտոնյա ասաց՝ քանի Հայաստանը ինքը չի վերահսկում իր սահմանները, վիզաների ազատականացման հարցը շատ դժվար է լուծել: Կա՞ այդ խնդիրը հիմա:
-Ես չեմ կարծում, թե այդ խնդիրը կա: Մենք վերահսկում ենք մենք սահմանները, ուղղակի առանձին տեղերում՝ հսկում ենք ռուս սահմանապահների հետ; Դա սկզբունքային խոչընդոտ չէ: Իհարկե, կան նյուանսներ: Օրինակ՝ անձնական տվյալների պահպանությունը: Ես համարում եմ, որ այդ ինստիտուտը պետք է անկախ լինի պետական ինստիտուտներից, կամ ուղղակի ենթարկվի վարչապետին, կամ անկախ լինի: Քանի որ մենք ունենք պարտավորություններ նաև այլ երկրների առաջ, չստացվի, որ տվյալները հասնեն երրորդ երկրներին: Վիզաների դյուրացման ՀՀ-ԵՄ պայմանագրով նախատեսվում է, որ մենք պետք է պահպանենք մարդկանց անձնական տվյալները և բացառենք երրորդ կողմին փոխանցումը:
-Ձեր կարծիքով համաեվրոպական ընտրություննե՞րն էին պատճառը, որ մինչև հիմա ՀՀ-ԵՄ համաձայնագիրը ԵՄ-ն ամբողջությամբ չի վավերացրել:
-Եվրոպացիներն ունեն իրենց պատճառները, բայց քանի որ ոչ մի պետություն վերապահում չունի, կարծում եմ՝ դանդաղումը տեխնիկական հարց է: Տարբեր երկրներում բավականին բարդ ընթացակարգեր են գործում՝ ոչ միայն երկպալատանի խորհրդարաններ կան, այլև Սահմանադրական դատարանը կամ խորհուրդը պետք է հաստատի խորհրդարանի որոշումը: Բացի դրանից՝ Հայաստանում են լուրջ փոփոխություններ եղել:
-Բայց այդ փոփոխությունները չպիտի՞ ավելի արագացնեին վավերացումը:
-Կարծում եմ՝ այդ փոփոխությունների պատճառով Հայաստանը կենտրոնացած չէր ԵՄ-ում լոբբիստական աշխատանք կատարելու անհրաժեշտության վրա: Հիմա այդ աշխատանքը կատարվում է և, եթե նկատել եք, ԵՄ երկրները վերջին ժամանակներս իրար հետևից համաձայնագիրը վավերացնում են: Նույնիսկ այն երկրներում, որ ոչ մի խնդիր չկա, շատ կարևոր է լոբբիստական աշխատանքը՝ խորհրդարանների օրակարգ արագ մտցնելու, արագ քննարկելու համար:
-Ձեր կարծիքով՝ Հունգարիա՞ն կլինի վերջին պետությունը, որ կվավերացնի համաձայնագիրը՝ ելնելով այն փաստից, որ Հունգարիայի հետ դիվանագիտական հարաբերությունները հայտնի պատճառներով խզված են:
-Գուցե ձգձգեն, բայց հաստատ կվավերացնեն՝ վերապահում չունենալով: Երբ Հայաստանի խորհրդարանը վավերացրեց 2018-ի ապրիլին, համաձայնագիրն արդեն 80 տոկոսով գործում է:
-Վիզաների ազատականացման հարցը լուծելը այդ վավերացումն ավելի կհեշտացնի՞: Բնականաբար՝ ոչ թե իրավականորեն, այլ մթնոլորտի փոփոխության առումով:
-Մենք ստորագրել ենք վիզաների տրամադրման դյուրացման պայմանագիր, ռեադմիսիայի պայմանագիր, ՍԵՊԱ-ի վերջնական վավերացումը ավելի շուտ կլինի, քան վիզաների ազատականացումը: Կարծում եմ՝ 1-2 տարի կպահանջվի ու այդ ընթացքում մենք պարբերաբար պետք է մեր մեսիջները ուղարկենք, որ շահագրգիռ ենք հարցի արագ լուծմամբ: Եվրոպացիները ուշադիր հետևում են մեր քայլերին՝ դա մեզ պե՞տք է, թե՞ ոչ:
-Հնարավո՞ր է, որ վիզաների ազատականացման դեպքում եվրոպական կողմից Հայաստան գան տարբեր անցանկալի խմբեր-խմբավորումներ:
-Եկեք հարցերը տարանջատենք. Հայաստանի դուռը վաղուց բաց է եվրոպացիների առաջ՝ նրանց Հայաստան գալու համար վիզա պետք չէ 2012-ից: Բայց միշտ էլ այդ վտանգը կա՝ նաև փակ սահմանների դեպքում, ու դրանով պիտի զբաղվեն հատուկ ծառայությունները՝ ինչի՞ համար է ԱԱԾ-ն, եթե ոչ ազգային անվտանգությունն ապահովելու:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. Քննարկմանը ներկայացվեց և Վրաստանի ու Մոլդովայի փորձը: ՅՈՒԼԻԱՆ ՌՈՒՍՈՒՆ Մոլդովայից ասաց՝ 5 տարի է՝ այդ ռեժիմը վայելում ենք, 2014-ի ապրիլի 28-ից, բայց դա երկար ու դժվար աշխատանքի հետևանք էր: ՍԱԼՈՄԵ ԿԱՆԴԵԼԱԿԻՆ ու ՏԱՏԻԱ ՌՈՒՍՈՒՆ ներկայացրին վրացական փորձը: ՀՀ-ում ԵՄ պատվիրակության ղեկավար Անդրեա Վիկտորինը, որ ակտիվ արձագանքում էր բոլոր ելույթներին, Ստեփան Գրիգորյանի բողոքին, որ դեսպանատների առաջ հերթեր են գոյանում, դեսպանն արձագանքեց, որ դեսպանատների առաջ հերթերը շատ են, բայց եվրոպական երկրներն էլ ունեն տարածքների սահմանափակումներ: Նա հորդորեց հարցին միակողմանի չմոտենալ: Օրինակ, ինքը բազմաթիվ պատմություններ կարող է պատմել, թե ինչպես են ՀՀ քաղաքացիները վերաբերվում հյուպատոսական ծառայությունների աշխատակիցներին. «Ներկայացուցչական մի մարդ էր, եկել էր կնոջ համար վիզա ստանալու: Ասում է` կինս Սևանում է: Բայց նա անձամբ պետք է գար… Խնդրում եմ, մեղքը մի դրեք միայն դեսպանատան աշխատակիցների և հյուպատոսական ծառայությունների աշխատակիցների վրա: Մենք ունենք Շենգենի կոդեքսը, որ պետք է պահպանել»: Անդրեա Վիկտորինի գնահատականով՝ հաճախ տեխնիկական է վիզայի մերժումը` փաստաթղթերի սխալների պատճառով: Նաև՝ փորձը ցույց է տալիս, որ մարդիկ կարգապահ չեն՝ վիզա ստանալուց հետո երկրներ, տոմսեր, հյուրանոցներ են փոխում, որ կասկած է հարուցում: Ստեփան Գրիգորյանն էլ իր ելույթում նկատեց, որ ՀՀ հետհեղափոխական կառավարությունը պետք է կոռուպցիայի դեմ պայքարի, փողերի լվացման և մարդու իրավունքների վերաբերյալ օրենսդրական ամրագրումներն արագացնի:
Իմա՝ ե՞րբ ենք ունենալու վիզաների ազատականացում, հարցը ուղղված է թե Երևանին, թե Բրյուսելին: Երևանը շտապում է, Եվրոպան հապաղում, թե՞ հակառակը: Բոլոր երկրներն էլ ունեն իրենց պատճառները, իսկ գլխավորը մարդկանց ազատ շփումների ու տեղաշարժի հնարավորությունն է, որ արժևորվում է երկուստեք: Միով բանիվ՝ բարի ճանապարհ, եթե ուզում եք աշխարհ տեսնելու՝ փող ունեք: