«Եվրամիությունը մշակում է Ռուսաստանի դեմ պատժամիջոցների հաջորդ՝ 17-րդ փաթեթը և նոր սահմանափակումների ներդրումը համակարգում է ամերիկյան իշխանությունների հետ»,- Վաշինգտոնում ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոյի հետ հանդիպումից հետո հայտարարել է Ֆրանսիայի արտգործնախարար Ժան-Նոել Բարոն։ Իր հերթին հանրապետական սենատոր Գրեհեմը հայտարարել է, որ ԱՄՆ-ի խորհրդարանի վերին պալատը կաջակցի «ջախջախիչ» պատժամիջոցների ներդրմանը, եթե Մոսկվան հրաժարվի դադարեցնել ՈՒկրաինայի դեմ պատերազմը։                
 

«Չկան մեծ ու փոքր դերեր, կան մեծ ու փոքր դերասաններ»

«Չկան մեծ ու փոքր  դերեր, կան մեծ ու փոքր դերասաններ»
08.06.2018 | 00:37

«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը Գ. Սունդուկյանի անվան ազգային ակադեմիական թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար, ՀՀ ժողովրդական արտիստ ԱՐՄԵՆ ԷԼԲԱԿՅԱՆԻ հետ:

(Նախորդ մասը)


-Պարոն Էլբակյան, Սունդուկյանի թատրոնի, անձամբ Ձեր, Ձեր ընտանիքի, թատրոնի տնօրեն Վարդան Մկրտչյանի մասին սուր քննադատություն հնչեց «Իրատեսում»: Հակվա՞ծ եք ընդդիմախոսելու:
-Ես մի քիչ հումորով եմ վերաբերվում այդ ամենին: Ես մեղավոր չեմ, որ Աննա Էլբակյանը հրաշալի դերասանուհի է, և ինքս չէ, որ պիտի գնահատեմ նրան, իր գնահատականը նա ժողովրդից ստացել է: Կուզենայի շեշտել, որ թե՛ «Մեծապատիվ մուրացկաններ», թե՛ «Հարսնացու հյուսիսից» ներկայացումներում Աննան ո՛չ վերնագիր է խաղում, ո՛չ էլ գլխավոր դեր: Դրանք երկրորդական դերերն են, այդ ներկայացումներում կան ավելի ծավալուն դերեր, առաջատար կերպարներ: Նա, որոշ պրովինցիալ դերասանների նման, երբեք հավակնություն չի ունեցել միայն վերնագրեր խաղալու և իր եսը պարտադրելու: Պարզապես այնքան ցայտուն է մարմնավորում դերերը, որ շատերի մեջ սովորական մարդկային նախանձ է առաջացնում: Ինչ վերաբերում է աղջկաս՝ Լիլի Էլբակյանին, բացարձակ միտում չեմ ունեցել, որ նա աշխատի Սունդուկյանի թատրոնում և չի էլ աշխատում, աշխատավարձ չի ստանում: Ո՛չ իմ, ո՛չ էլ աղջկաս ցանկությունն է եղել, որ նա բեմադրություն անի այս թատրոնում: Վարդան Մկրտչյանն է ստիպել, որ այդ մանկական ներկայացումը՝ «Սառցե սիրտը», նա իրականացնի Սունդուկյանի թատրոնում: Եվ գործն ավարտվեց հաջողությամբ: ՈՒղղակի զարմանում եմ, որ այդ հոդվածների հեղինակը, որն այստեղ աշխատել է կադրերի բաժնի վարիչի հաստիքով (թեև ինքն իր համար շատ մեծ պաշտոն էր հնարել՝ համարյա փոխտնօրենի հավասար), ինչ-որ «էլբակյանացումի» մասին է խոսում թատրոնում: Եթե դա ինձ իրոք հաջողվել է, վատ չէ: Ես, համենայն դեպս, այս թատրոնը չեմ լցրել իմ ուսանողներով: Ես ժառանգել եմ թատրոն, որը 25 տարի այլ մտածողությամբ է աշխատել: Այստեղ աշխատում են երիտասարդ դերասաններ, որոնք իմ դերասանական դասարանը չեն ավարտել, ավարտել են ուրիշ ռեժիսորի դասարան և երկար ժամանակ է, որ Սունդուկյանի թատրոնում են: Ես մեծ սիրով եմ նրանց հետ աշխատում, ոչ մեկի հանդեպ հակակրանք չունեմ: Եվ նույնիսկ մենք կարողացանք մոտ 10-12 հոգու դերասանական կատեգորիաները բարձրացնել, ինչը նշանակում է, որ աշխատավարձերը ևս բարձրացան՝ թատրոնի հնարավորությունների սահմաններում: Նրանք զբաղված են և՛ «Պեպո», և՛ «Մեծապատիվ մուրացկաններ», և՛ «Հարսնացու հյուսիսից» ներկայացումներում, հաջողությամբ խաղում են, դրսևորում իրենց դերասանական ունակությունները, մարմնավորում բավականին բարդ դերեր: Իմ համոզմունքն է, որ չկան մեծ ու փոքր դերեր, կան մեծ ու փոքր դերասաններ, շատ դերասանների ընդունակություններն ու ապագայի հնարավորությունները երևում են նաև էպիզոդիկ դերակատարումներում: Երեք տարի է, ինչ ես Սունդուկյանի թատրոնում եմ, որից երկու տարին ուղղակի սպասողական վիճակում ենք եղել: Թատրոնը վերանորոգվում էր, ըստ որում` ես թատրոնում չեմ եղել և չեմ մասնակցել աշխատանքների այն փուլին, երբ որոշվել է, թե ինչպես պիտի արվի վերանորոգումը: Վերանորոգումը եղավ, ավարտվեց: Վերանորոգումից հետո էլ 3-4 ամիս ուղղակի ադապտացիայի շրջան էր: Բոլոր նախկին ներկայացումները, որ եղել էին խաղացանկում, անկախ իրենց գեղարվեստական որակից, սկսեցինք ադապտացնել, համապատասխանեցնել թատրոնի նոր տեխնիկական հնարավորություններին, և սա բավական երկար ժամանակ է պահանջել: Այսինքն, ընդամենը 1-1,5 տարի է, ինչ սկսել ենք ստեղծագործական աշխատանք ծավալել: Դա կարճ ժամանակ է (թատրոնի դեպքում՝ հատկապես)՝ հասկանալու համար, թե ինչ ենք արել և ուր ենք գնալու: Բայց արդեն ինչ-որ բաներ երևում են: Եթե կան մարդիկ, որ դրա հետ համաձայն չեն, ինձ դա նաև ուրախացնում է: Յուրաքանչյուր ստեղծագործող ունի իր գեղագիտական մոտեցումները, իր գեղարվեստական մտածողությունը, և շատ ծիծաղելի կլիներ, որ բոլորս իրար նմանվեինք և ամեն ինչում համաձայնության գայինք: Ստեղծագործողների դեպքում դա անհնար է. այնպես, ինչպես աշխարհը տեսնում է Մոդիլիանին, չի տեսնում Պիկասոն: Գուցե մենք ո՛չ Մոդիլիանի ենք, ո՛չ Պիկասո, բայց, միևնույն է, կոչված ենք այս գործին և աշխարհի մեր պատկերացումներն ունենք: Զարմանում եմ, բայց և չեմ զարմանում, որ մարդը փորձում է ստեղծագործական հարցերում ինչ-որ շեշտադրումներ անել՝ բացարձակ տեղյակ չլինելով, թե ինչ բան է թատրոնը, և մտնել իրեն չվերաբերող ստեղծագործական հարցերի մեջ այնպիսի ինքնավստահությամբ, կարծես ինքը ոլորտի ամենաիրազեկված մասնագետն է: Ես հասկանում եմ, որ կան մարդիկ, որոնք Նապոլեոնի սինդրոմ ունեն, և ամեն առավոտ, երբ ծագում է արևը, հայելու մեջ նայելիս, գերագնահատում են իրենց եսը: Ցավում եմ նրանց համար: Չեմ էլ կարծում, որ այդ մարդը փոքր հասակից մինչև այսօր քնել-արթնացել ու մտածել է, թե ինչպիսին պիտի լինի հայոց թատրոնը: Ինչ-որ աշխատանք է կատարել թատրոնում, ինչպես և տարբեր այլ տեղերում: Թե ինչպես է կատարել, ես գնահատական տվող չեմ: Համենայն դեպս, ուրախ եմ, որ 1937 թիվը չէ, որովհետև իր գրածը կարդալիս հասկացա, որ այդ թվից որդեգրած բաներ կան, բայց բարեբախտաբար հիմա այդ մեթոդներով հարցեր չեն լուծվում: Ինչ վերաբերում է նրա և Վարդան Մկրտչյանի փոխհարաբերություններին, ապա վերջինս նպատակահարմար չի գտել աշխատել նրա հետ, հիմնավորել է իր տեսակետը, հարցը լսվել է արհկոմի նիստում, ու թեև ես փորձել եմ հարթել խնդիրը, այն չի հարթվել: Այստեղ չկա անձնական խնդիր, աշխատանքային հարցեր են, որոնք թատրոնի տնօրենը նպատակահարմար է գտել լուծել իր պատկերացրած ձևով: Կարծում եմ՝ լավ կլիներ 37 թիվը հիշեցնող այդ գրությունների փոխարեն նա իր հարցերը փորձեր լուծել իրավական դաշտում, եթե կարծում է, որ ինքն իրավացի է: Այլևս չեմ ուզում խոսել այս թեմայով և իջեցնել զրույցը ցածրագույն մի մակարդակի, որից միայն չարություն ու քեն են թափվում: Համենայն դեպս, ես ներողամտությամբ եմ վերաբերվում անգամ այդպիսի դիրք ունեցողներին:

-Նշեցիք, որ ընդամենը 1,5 տարի է, ինչ ստեղծագործական աշխատանք եք իրականացնում թատրոնում: Ի՞նչ արդյունք եք արձանագրել այդ ընթացքում:
-Այս ընթացքում երիտասարդ ռեժիսորներ են աշխատել թատրոնում: Դավիթ Հարությունյանը բեմադրել է Հրաչ Բեգլարյանի «Արծվաբույն» ներկայացումը, որը հաջողությամբ ընդգրկվել է մեր խաղացանկում: Այն պատմում է արցախյան հերոսամարտի մասին: Դրանից հետո Դավիթ Հարությունյանը նշանակվել է Պատանի հանդիսատեսի թատրոնի գլխավոր ռեժիսոր և հաջողությամբ աշխատում է: Ընթացքի մեջ են երիտասարդ ռեժիսոր Սամսոն Մովսիսյանի «Սասնա ծռեր» բեմադրության աշխատանքները: Այստեղ զբաղված են թատրոնի ամբողջ երիտասարդական կազմը և անգամ հրավիրված դերասաններ, որոնց մեջ է Խորեն Լևոնյանը. նրա ներկայությունն ինձ ուրախացնում է, նա հետաքրքիր դերասան է: Հիմա պիտի ևս մեկ դերասան հրավիրվի դրսից: Դերաբաշխումն իրականացնելու համար մեր թատրոնի ուժերը բավարար չէին: Բեմականացման մտահղացումն այնպիսին է, որ դերասանները պետք է տարբեր դերեր մարմնավորեն: Դա երիտասարդական ներկայացում է, որի ընթացքում մենք տեսնում ենք, թե ինչպես են դերասանական խաղի միջոցով հերոսները մե՛րթ դառնում տարեց, մե՛րթ երիտասարդ: Այդպիսին է ռեժիսորական լուծումը: Նա աշխատում է այն դերասանների հետ, որոնց մտածողությունը, խաղարկման կերպը համապատասխանում են իր տեսիլքին, իր ներկայացման տեսիլքին: Ես ինքս միանձնյա որոշումներ չեմ կայացրել այս ներկայացման դեպքում, ոչ մեկին վնասելու խնդիր չունեմ: Յուրաքանչյուր ռեժիսոր ինքն է որոշում, թե ում կընդգրկի իր ներկայացման մեջ և ում կհրավիրի դրսից, եթե կա դրա անհրաժեշտությունը: Թատրոնում մոտ 60 դերասան կա, միանգամից բոլորին դերերով բավարարելը շատ դժվար է, համարյա՝ անհնար: Բացի այդ, մենք ճագարներ չենք արտադրում, այլ ներկայացումներ ենք բեմադրում, իսկ դա ժամանակատար գործ է, մանավանդ այս ահռելի բեմում: Իհարկե, ժամանակը թռչում է, բոլորը կարիք ունեն ստեղծագործելու, իսկ դերասանն այն մարդն է, որը, անկախ իր ստացած աշխատավարձի չափից, ուզում է ստեղծագործել, բայց բոլորին միանգամից այդ հնարավորությունը տալ չենք կարող: Ռեժիսորներ են հրավիրված, որոնք այս կամ այն դերասանին տեսնում կամ չեն տեսնում այս կամ այն դերում: Եթե չեն տեսնում որևէ մեկին, դա չի նշանակում, թե որակավորում են նրան: Իհարկե, շատ խնդիրներ կան՝ կապված թատերախմբի կոմպլեկտավորման հետ: Եվ կան մարդիկ, որոնք մինչև իմ գալն էլ տարիներով այստեղ աշխատել են, բայց չեն կարողացել դրսևորել իրենց: Գուցե չեն ստացել հնարավորություն, բայց ժամանակը հոսում է անկանգ, և ժամացույցը հեգնում է նրանց: Եվ իրենք պիտի մտածեն, թե ինչու ռեժիսորները չեն ընդգրկել իրենց ներկայացումներում: Գուցե մեկ այլ թատրոնում նրանք ավելի լավ բացահայտեին իրենց ունակությունները և դրսևորվեին։

-Կա՞ միտում նոր հնարավորություններ ստեղծելու թատրոնում՝ դերասանների առավել զբաղվածությունն ապահովելու համար:
-Այս պահին բանակցություններ ենք վարում տարբեր թատրոնների հետ, մեր տնօրենն էլ հայտարարել է ժամանակակից հայ դրամատուրգիայի մրցույթ, որի հաղթողը թատրոնի միջոցներով կֆինանսավորվի: Մենք ուզում ենք ունենալ ժամանակակից մի նախագիծ, ժամանակակից մի պիես՝ մեր օրերի մասին պատմող: Մեր գեղարվեստական խորհուրդը կորոշի հաղթողին: Ինձ ժամանակ է պետք՝ հասկանալու համար, թե ավելի ստույգ ում հետ կբանակցեմ այդ պիեսը բեմադրելու համար: Իհարկե, արդեն կան նախատեսված անուններ՝ Նիկոլայ Ծատուրյան, Նարինե Մալյան, էլի ուրիշ ռեժիսորներ, որոնց հետ պիտի քննարկեմ ու հասկանամ՝ ունե՞ն ցանկություն աշխատելու մայր թատրոնում: Ես հասկանում եմ, որ ժամանակակից պիես բեմադրելը խիստ դժվար է, որովհետև աշխատանքի ընթացքում խնդիրներ են առաջանում:
-Նաև կենդանի հեղինակի հետ աշխատելն է շատ դժվար, այդպես չէ՞: Նա անվերջ վերահսկում է, ձգտում բացառել որևէ միջամտություն հեղինակային տեքստին:
-Այո՛, կա այդ խնդիրը, բայց մենք չենք սահմանափակվի միայն ժամանակակից պիեսների շրջանակում: Եթե երիտասարդ ռեժիսորները կառաջարկեն բեմադրել դասական գործ, դա նույնպես կարող է ընդունվել: ՈՒզում եմ, որ այս թատրոնը բաց լինի իմ կոլեգաների համար, որովհետև այդպես ավելի կհարստանա մեր թատերախումբը, ավելի բազմերանգ մտածողության հետ գործ կունենա, ինչը կբարձրացնի թատերախմբի պրոֆեսիոնալիզմը: Իհարկե, կան և՛ տարիքով, և՛ երիտասարդ լավ դերասաններ թատրոնում, բայց այս պահին մենք հաստիքների խնդիր ունենք, և մտածում ենք, թե ինչպես պիտի այդ խնդիրը լուծենք: Երկրորդ բեմահարթակը բացելու ծրագիր ունենք: Դա կլինի սև բեմահարթակ՝ շարժական բեմով, նախատեսված էլիտար ներկայացումների համար: Կարծում եմ` երիտասարդների համար այն լավ փորձադաշտ կլինի: Համաշխարհային գրականության այն նմուշները, որոնք ավելի կամերային են և կարիք ունեն հանդիսատեսի հետ շփման նոր ձևի, կներկայացվեն այստեղ: Մեր դերասանները հո դատապարտված չե՞ն մշտապես մասշտաբային, գիգանտոմանիայի հավակնող բեմադրություններում խաղալու: Մեծ բեմում դերասանների խաղարկման շատ նրբերանգներ, շատ մանրամասնություններ կորչում են, իսկ փոքրում դրանք ավելի արտահայտիչ ու հետաքրքիր են դառնում: Միևնույն ժամանակ կարծում եմ, որ իրեն հարգող յուրաքանչյուր թատրոն, մանավանդ՝ ակադեմիական, պետք է ունենա երկրորդ բեմահարթակ՝ աշխատանքն ավելի ինտենսիվ դարձնելու և ավելի արագ նոր ներկայացումներ ստեղծելու համար:
-Նաև հանդիսատեսի բազմաշերտություն ապահովելու համար, այո՞:
-Այո՛, իհարկե: Մանավանդ որ, իմ հաշվարկներով, այդքան հեշտ չէ Հայաստանում, Երևանում՝ հատկապես, ունենալ լեփ-լեցուն դահլիճներով ներկայացումներ, որովհետև այդքան հանդիսատես ուղղակի չկա: Լեփ-լեցուն դահլիճ ունենալու համար ամեն հայ ամեն առավոտ պիտի արթնանա ու մտածի, թե ինքն այդ երեկո որ թատրոն է գնալու՝ ներկայացում դիտելու: Մենք գիտենք, որ Հայաստանը նման է քաղաք-հանրապետության, շրջաններն առհասարակ հեռու են մնացել մշակութային կյանքից: Իհարկե, շրջաններում մենք փորձում ենք ապահովել մեր ներկայությունը, սակայն դրա համար անհրաժեշտ պայմաններ չկան, բեմեր չկան, մշակույթի տները լավ վիճակում չեն: Դրանից տուժում են ներկայացումները, դրանց որակն ընկնում է, մենք ստիպված ենք լինում այնպիսի բաներ մատուցել հանդիսատեսին, որը ոչ թե բարձրացնում է նրանց մակարդակը, այլ ուղղակի ապահովում է թատրոն-հանդիսատես շփումը, բայց ոչ լիարժեք:
-Գուցե փոքր բեմի համար արված ներկայացումնե՞րը ավելի դյուրին կլինի հետագայում տանել շրջաններ:
-Տեխնիկապես՝ այո՛, հեշտ կլինի, բայց նաև նկատի ունեցեք, որ փոքր բեմում ստեղծվող ներկայացումները պիտի ինտելեկտուալ բնույթ ունենան և գուցե շրջանի հանդիսատեսի պահանջարկը չբավարարեն: Թեև պիտի ասեմ, որ եղել են դեպքեր, երբ Էդգար Էլբակյանի թատրոնը, որը հիմա, ցավոք, չի գործում, շրջաններում խաղացել է այդ տեսակի ներկայացումներ, և հանդիսատեսը նույնիսկ բավական բարդ տեսարաններում, զինված համբերությամբ և համակ ուշադրությամբ, դիտել է դրանք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 6874

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ