BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

ՄԵՆՔ ԴՈՆՈՐ ԵՐԿԻՐ ԵՆՔ ԴԱՐՁԵԼ ԱՐԵՎՄՈՒՏՔԻ ՀԱՄԱՐ ՄԵՐ ԵՐԻՏԱՍԱՐԴ ՓԱՅԼՈՒՆ ԳԻՏՆԱԿԱՆՆԵՐՈՎ

ՄԵՆՔ ԴՈՆՈՐ ԵՐԿԻՐ ԵՆՔ ԴԱՐՁԵԼ ԱՐԵՎՄՈՒՏՔԻ ՀԱՄԱՐ ՄԵՐ ԵՐԻՏԱՍԱՐԴ ՓԱՅԼՈՒՆ ԳԻՏՆԱԿԱՆՆԵՐՈՎ
22.07.2011 | 00:00

Վերջերս թերթերում կարդացի, որ ԱԺ նախագահը գնել է 90000 ԱՄՆ դոլարի արժողությամբ ավտոմեքենա, հաշվեցի, որ այն կազմում է մեր ինստիտուտի երկու տարվա բյուջեն:


ԳԱԱ-ն ճահիճ է ու կոռումպացված` ես ստորագրում եմ այդ բառերի տակ և ունեմ ապացույցներ: Պետք է հիմնովին` ֆիզիկապես և հոգեպես արմատախիլ անել այդ խորհրդային համակարգը, որը դարձել է իսկական պատիժ: ԳԱԱ-ին տալիս ենք բյուջեի 12 %-ը, ինչը կարելի էր ուղղել հայագիտությանը, բայց տալիս ենք ԳԱԱ վարչակազմ պահելու համար:


Հումքային ռեսուրսներից աղքատ երկրում խոսել տնտեսության զարգացման մասին, անտեսելով գիտության զարգացումը, անմտություն է: Մինչդեռ մեզանում այս կարևորագույն ոլորտը դեռ շարունակում է չարժանանալ պետության պատշաճ ուշադրությանը: Գիտնականներն արդարացիորեն բողոքում են` գիտության իսկական մշակները իշխանություններից արհամարհված են, իսկ մամուլը հեղեղված է հայ գիտնականի մասին պատմող ամենատհաճ ու հեղինակազրկող հոդվածներով: Բայց չէ՞ որ հայերս գիտություն, կրթություն արժևորող ազգ ենք: ՈՒրեմն ի՞նչն է պատճառը: Բուն խնդրի ու դրա պատճառների շուրջ են բանավիճում «Իրատես de facto»-ի կլոր սեղանի հյուրերը` գիտության պետական կոմիտեի նախագահ ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ, Լեզվի ինստիտուտի տնօրեն ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ, կենսաբանական գիտությունների դոկտոր ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆԸ:

ԼՐԱԳՐՈՂ- Գիտությունը շարունակում է անտեսված մնալ պետության կողմից, ինչո՞ւ:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ - Համաձայն չեմ նման հարցադրման հետ, քանի որ ամեն ինչ ունի իր օբյեկտիվ և սուբյեկտիվ պատճառները: 88-ի երկրաշարժ, արցախյան պատերազմ, ավերված տնտեսություն. պետությունը միայն օրվա հացի խնդիր էր լուծում: 1995-96 թթ. սկսվեց ուղեղների սարսափելի արտահոսք: Ես էլ եմ 90-ականներին գնացել Իտալիա, որովհետև ընտանիքս չէի կարողանում կերակրել: Իսկ այնտեղ ստանում էի 5000 դոլար աշխատավարձ: Այդ անկումից հետո հայտնվեցինք ահռելի փոսում: Մտահոգիչն այն է, որ ուղեղների արտահոսքի շրջանում կորցրինք ամենաակտիվ տարիքի գիտական սերունդը, և այսօր Հայաստանից բացակայում են 35-40 տարեկան գիտնականները: Մենք հետ ընկանք ԱՊՀ երկրներից, այն քայլերը, որ վերջիններս արեցին 1993-94 թթ., մենք այսօր ենք սկսում:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Պատերազմական վիճակում գտնվող երկրում չէր կարելի կրթության, գիտության ոլորտում այդքան շատ ռեֆորմներ անել: Դա քանդեց մեր գիտությունը: Հիշում եմ, 95-ին Հայաստան էր եկել մի լատվիացի հրեա, որը չորս օր սեմինար արեց, վաստակեց 7000 դոլար, ու մեզ «սովորեցնում էր», թե ոնց կազմենք հայերեն թեստերը, պատկերացնո՞ւմ եք: Եվ այդ թեստային կոչված չարաբաստիկ համակարգը ներմուծվեց մեր երկիր... Այսօր գիտության վիճակն անմխիթար է: ՀՀ-ում ամենից ցածր վարձատրվողները գիտության աշխատողներն են, դոկտորը ստանում է 50-60 հազար դրամ աշխատավարձ: Հետևապես, նա տալիս է այնքան գիտական արդյունք, որքան վարձատրվում է: Դա է պատճառը, որ երիտասարդներն ասպիրանտուրա չեն դիմում:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Շատերին այսօր շատ ավելի գրավում է, օրինակ, պատգամավոր դառնալը, քան գիտությամբ զբաղվելը:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Եվ դա հասկանալի է, որովհետև ասպիրանտուրայում երիտասարդը ստանում է 20000 դրամ թոշակ, ավարտելուց հետո պետք է ստանա 25-30 հազար դրամ, պարզ է, որ չի գալու:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- Այսօր գիտության առաջընթացին լրջորեն խանգարում է համակարգում կենտրոնական տեղ զբաղեցնող օղակը` գիտությունների ակադեմիան: Անկախության առաջին տարիներին ԳԱԱ-ին հանձնարարվեց մշակել գիտության զարգացման գերակա ուղղությունները, մինչդեռ չարվեց: Եվ 15 տարիներն անցան առանց գերակա ուղղությունների հստակեցման:
ԼՐԱԳՐՈՂ - Իսկ գիտության զարգացման ռազմավարություն ունե՞նք:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ - Ռազմավարություն ունենք: Բայց կախարդական փայտիկ է պետք շատ արագ բարեկեցիկ գիտություն ունեցող երկիր դառնալու համար: Իսրայելը 1960-ականներին նույնպիսի վիճակում էր, 1962-ին աշխարհի հրեաների համախմբմամբ ստեղծվեց համազգային հիմնադրամ, և գիտության մեջ ներդրված մոտ 500 մլն դոլարը միայն 7 տարի անց իր դրական արդյունքները տվեց: Իսկ մենք ընդամենը վերջերս ենք ռազմավարություն հաստատել, և այսօր անհնար է ակնկալել արագ արդյունքներ: Մեկ ամիս առաջ ընդունվեց առաջիկա 5 տարվա ռազմավարական ծրագիրը, նաև գերակայությունները: Ի դեպ, գերակա ուղղություն է համարվում հայագիտությունը:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Ցավալին այն է, որ չնայած կառավարությունը հայագիտությունը հայտարարեց գերակա ուղղություն, սակայն մինչ օրս չենք տեսնում «գերակա ուղղության» առավելությունը, քանի որ այն շարունակում է մնալ թղթի վրա:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ -Այս բյուջեի պայմաններում հնարավոր չէ միանգամից հսկայական թռիչք ապահովել:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Կան գիտական ճյուղեր, որոնք չեն կարող զարգանալ առանց պետական հովանավորության: Դրանցից է հայագիտությունը: Իսկ որպեսզի հայագիտությունը կարողանա լայնորեն ներկայանալ միջազգային գիտական շրջանակներին, անհրաժեշտ են ֆինանսներ:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Իհարկե, եթե ճշգրիտ գիտությունները կարող են արտասահմանյան երկրների հետ պայմանագրեր կնքել, ֆինանսներ հայթայթել, ապա հայագիտության դեպքում դա հնարավոր չէ: Դիմել ենք տարբեր գործարարների, ոչ մի օժանդակություն չենք ստացել: Այս հարցով պետք է զբաղվի պետությունը, բայց չի զբաղվում: Եթե այսպես շարունակվի, Հայաստանում հայագիտությունը արհամարհված է լինելու: Վերջերս թերթերում կարդացի, որ ԱԺ նախագահը գնել է 90000 ԱՄՆ դոլարի արժողությամբ ավտոմեքենա, հաշվեցի, որ այն կազմում է մեր ինստիտուտի երկու տարվա բյուջեն: Այդպիսի աննպատակ ծախսեր շատ են արվում, իսկ եթե այդ գումարները տնտեսվեն, ապա հնարավոր կլինի բարձրացնել գիտնականի աշխատավարձը:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Այսինքն` ոչ թե փող չկա, այլ ռացիոնալ տնտեսավարումն է բացակայում:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Փող կա, բայց ճիշտ չի տնտեսվում ու բաշխվում: Եթե դատավորների աշխատավարձը դարձրին 600-700 հազար դրամ, ապա գիտաշխատողի 50000-ը կարող էին հանգիստ 100000 դարձնել: Հայագիտության առաջընթացին խանգարում են նաև այս անընդհատ շարունակվող բուհական բարեփոխումները: Համալսարանն ավարտող ու նման թեստային համակարգով քննություն տվողը չի կարող գիտնական դառնալ. «Բառի մեջ քանի՞ ձայնավոր կա, 4 բառից ո՞րն է գոյականը», այս խայտառակ հարցաշարով ընդունվում են ասպիրանտուրա: Չեմ կարող չբարձրացնել հաջորդ կարևոր հարցը: Գուցե Դուք, պարոն Հարությունյան, աջակցեք ձերբազատվելու այս որոշումից: Կառավարության որոշմամբ ասպիրանտուրա ընդունվողներն անգլերենի մինիմումը հանձնում են Ամերիկյան համալսարանում: Թվում է, թե դրական երևույթ է` կխորանա անգլերենի իմացությունը: Բայց մենք սրա արդյունքում զրկվում ենք որակյալ հայագետներից` մասնագիտական քննությունները գերազանց հանձնած, բայց TOEFԼ-ի բալերը չհավաքած երիտասարդը չի ընդունվում ասպիրանտուրա: Որոշումներն ընդունում ենք, հետո կրակն ընկնում:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Ստացվում է, անգլերենը հեգեմոն դեր է ստանձնել, անգամ որոշիչ է դարձել հայագետների՞ պատրաստման հարցում:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Ժամանակին իմ կարծիքը բարձրաձայնել եմ` TOEFL-ը կազմակերպել հայաստանյան բուհերում և չուղարկել Ամերիկյան համալսարան, դրանով նաև կխնայվեն բյուջետային այն ահռելի գումարները, որ տրամադրվում են Ամերիկյան համալսարանին քննություններ անցկացնելու համար: Մեր ռազմավարությունը պետք է փոխվի հայագիտության նկատմամբ: Բայց նաև պետք է հասկանանք, որ այսօր հայագիտության առաջ այլ կարևոր խնդիր է դրված` հրատարակել օտարալեզու ամսագրեր, այդ տեսակետից շատ կարևոր է ուսանողի անգլերենի իմացությունը: Եթե մենք հայերենի մասին հոդվածներ ենք տպագրում միայն տեղական ամսագրերում, ապա կարդում ենք միայն մենք, բայց պետք է օտարը ևս կարդա: ՈՒրեմն, եկեք մտածենք բուհում, դպրոցում անգլերենի դասավանդումն ուժեղացնելու մասին: Հայ երեխան պետք է վարժ տիրապետի ռուսերենին, անգլերենին և այլ լեզուների:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Բայց ոչ երբեք սեփական լեզվի հաշվին:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Համամիտ եմ: Շուտով կընդունվի հայագիտության զարգացման պետական ծրագիրը մինչև 2025 թվականի համար: Լուրջ գումարներ են նախատեսված: Ի դեպ, հայագիտության ոլորտի համար այսօր էլ նախատեսված է գիտության բյուջեի 12 %-ը: Այն դեպքում, երբ ֆիզիկայի ոլորտին տրվում է 11,5 %:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Ճիշտն ասած, ես այդ 12 %-ից անտեղյակ եմ:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Տոկոսները բարձր են, բայց գիտության բյուջեն է փոքր` ընդամենը 23 մլն դոլար: Եթե ուզում ենք հայագիտությունը զարգանա, մենք պետք է ընդհանուր բյուջեն մեծացնենք:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Դեռ անցած տարի գիտնականների հետ հանդիպման ժամանակ վարչապետ Սարգսյանն ասել էր, թե անցել են ժամանակները, երբ գիտնականները միայն խնդիրներ էին առաջ քաշում, եկել է ժամանակը, որ նրանք կառավարությանը պատասխաններ հրամցնեն: Նա նաև կարծիք էր հայտնել, թե գիտնականներն անհրաժեշտ արդյունք չեն տալիս, բայց պահանջում են բարձր աշխատավարձեր:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- Ամենևին համաձայն չեմ վարչապետի այդ մտքի հետ:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Մենք բառարան ենք կազմում, բայց հրատարակելու փող չկա: Քիմիկոսներն ու ֆիզիկոսներն էլ նախագծեր են ներկայացնում, որոնք պետք է ներդրվեն արտադրության մեջ, բայց չի արվում, հիմա գիտնականի մեղքը ո՞րն է:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Կառավարությունը գիտնականներից ծրագրեր է պահանջում, գիտնականները` ֆինանսավորում: Ո՛չ մեկն է արվում, ո՛չ մյուսը: Սայլն էլ տեղից չի շարժվի:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Գիտնականը պետք է զբաղվի գիտությամբ, մենեջերն իր գործն անի, արդյունաբերողն օգտագործի գիտական արդյունքը. սա է ճշգրիտ մեխանիզմը, որը Հայաստանում չի գործում պարզ պատճառով` չկան գիտության մենեջերներ: Չորս տարի է, ասում եմ` եկեք ստեղծենք գիտության մենեջերների դպրոց: Գիտնականն իր գիտական խնդիրների լուծման պատասխանատուն է, պետությունը պետք է լինի պատվիրատուն. գիտնականին պատվեր տուր ու պահանջիր: Այս տարի գիտության կոմիտեն փորձեց մենեջերական գործն իր վրա վերցնել: Օրերս առաջին անգամ Հայաստանում ամփոփվեց նորարարական ծրագրերի մրցույթը, ներկայացվեց 43 ծրագիր, հուրախություն ինձ, 17 հրաշալի ծրագիր անցավ, որոնք նաև արտերկրից` ԱՄՆ-ից, Եվրոպայից են ֆինանսավորում բերում:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Մինչդեռ վարչապետը դժգոհում էր, որ գիտնականները չեն ներկայացնում որակյալ առաջարկներ…
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ - Դա անցած տարի էր, ես շուտով վարչապետին կներկայացնեմ այս փաստերը, կարծում եմ, նա էլ գոհ կմնա, որ Հայաստանում կան նման ծրագրեր, որոնք հետաքրքրում են նաև արտասահմանցի ներդրողներին: Հայ ազգը հզոր գեն ունի, մենք հրաշալի գիտնականներ ունենք, չկա մի խնդիր, որ հայ գիտնականներն ի վիճակի չլինեն լուծելու, պարզապես հարկավոր է խնդիրը ճիշտ ձևակերպել:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- Պետք է հասկանանք` ո՞րն է պետության դերը, որը` գիտնականի: Եղել եմ Պարսկաստանում, այս պետությունը գիտակցում է, որ ո՛չ գրանտով, ո՛չ աշխատավարձի բարձրացմամբ հնարավոր չէ, օրինակ, ձեռք բերել սարքավորումներ, և այդ գործը վերցրել է իր ուսերին: Իսկ մեզանում դա չի գիտակցվում: ԳԱԱ նախագահն ասում է` գիտնականը հնարավորություն ունի գրանտների միջոցով իր ֆինանսական վիճակը լավացնելու: Ո՛չ: Այդպես չէ: Մեր աշխատանքներն իրականացնելու համար համագործակցում եմ 8 լաբորատորիաների հետ` տարբեր երկրներում: Այսպես մենք երբեք այս ոլորտում լիդեր չենք դառնա, քանի որ մեր երկրում չունենք, թեկուզ փոքր, բայց մե՛ր լաբորատորիան, մե՛ր սարքավորումները: Իսկ այս գործը գրանտով չի արվում, հարցը պետք է լուծի պետությունը:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Համամիտ եմ, արդեն նախատեսել ենք ` 2013-14 թթ. բյուջեում սարքավորումների ձեռքբերման համար հատուկ տող կունենանք:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Կա ներքին դժգոհություն, որ գրանտային ծրագրերից ոչ բոլորն ունեն օգտվելու հնարավորություն:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Մեկ անգամ փորձեցինք օգտվել` մերժեցին…
ԼՐԱԳՐՈՂ- Նաև երիտասարդ գիտնականներն են դժգոհում, որ ԳԱԱ ներկայացված ցանկացած ծրագիր մերժվում է:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Հարցն ուղղեք Ռադիկ Մարտիրոսյանին: Իսկ մեզ մոտ երիտասարդների համար հատուկ մրցութային ծրագրեր ենք կազմակերպում: Ես բաց ճակատով կարող եմ ասել` այսօր Հայաստանում կա 200-ից ավելի երիտասարդ, որոնց նախագծերը մեր գրանտային ծրագրերից են ֆինանսավորվում, և նրանց 30 %-ը ծրագրերի ղեկավար է: Գրանտային ծրագրերը մրցութային են, ուր կամ հաղթում ես, կամ պարտվում: Այն մարդիկ, ովքեր բողոքում են, թե իբր «դոստուպ» չունեն, թող իրենց մեղադրեն: Եթե ծրագիր ես գրում ու թիմիդ մեջ մտցնում ազգականներիդ, պիտի պարտվես: Լավ գիտնական լինելը դեռ չի նշանակում, որ կարող ես լավ ծրագիր գրել:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Չնայած նշում եք, որ գիտության պետական կոմիտեն լուրջ նախաձեռնություններով է հանդես գալիս, բայց, պարզվում է, ոչ պակաս քննադատության ենթարկվում եք և Դուք:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ -Իմ հեղինակությունը դրանից չի տուժում: Մի թերթում նույնիսկ գրել էին, թե ես թուրքական «ռազվեդկայի» «շպիոն» եմ, եկել եմ գիտությունը քանդելու և նման բաներ…
ԼՐԱԳՐՈՂ- Քննադատվում է կոմիտեի հսկայական աշխատակազմի առկայությունը:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ -37-հոգանոց աշխատակազմն ուռճացվա՞ծ է:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Դրանք անհիմն հոդվածներ են, անշուշտ, մեկի թելադրանքով գրված:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- ԳԱԱ հաշվապահության բաժնում 20 հոգի է աշխատում: ՈՒռճացվածությունը սա է: Կան գիտության կոմիտե և ակադեմիա, իսկ մեզ պե՞տք է «երկու դայակ երեխային»: Սրանց էլ գումարած բարձրագույն կրթության նախարարությունը, որն այդպես էլ գիտությունն ու կրթությունը չմիավորեց մեկ համակարգում: Պետք է մնա սրանցից մեկը:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Այն, որ ԳԱԱ-ն ճահիճ է, որտեղ նեղ խմբակային շահերն են իշխում, որ ժամանակն է լուծարելու այդ խորհրդային կոռումպացված համակարգն ու ստեղծելու նորը, վաղուց է խոսվում, բայց ոչինչ չի արվում:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- ԳԱԱ-ն ճահիճ է ու կոռումպացված` ես ստորագրում եմ այդ բառերի տակ և ունեմ ապացույցներ: Պետք է հիմնովին` ֆիզիկապես և հոգեպես արմատախիլ անել այդ խորհրդային համակարգը, որը դարձել է իսկական պատիժ: ԳԱԱ-ին տալիս ենք բյուջեի 12 %-ը, ինչը կարելի էր ուղղել հայագիտությանը, բայց տալիս ենք ԳԱԱ վարչակազմ պահելու համար: Դա գումարների փոշիացում է: Էլ չեմ խոսում ակադեմիկոսներին տրվող պատվովճարների մասին, որոնք 4 անգամ գերազանցում են ակտիվ գործող դոկտորի կամ լաբորատորիայի վարիչի աշխատավարձը: Որտե՞ղ է սոցիալական արդարությունը: Չկա՛: Պատվովճարների նպատակն է` ակադեմիկոսներին դարձնել լոյալ ու հարմարվող: Կտրուկ եմ խոսում, քանի որ ոչինչ չունեմ կորցնելու: Ինձ, որպես գործող գիտնականի, այդ ճահճացած համակարգը խանգարում է:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ– Իհարկե, կան բացասական երևույթներ, բայց վարկաբեկել ակադեմիան ճիշտ չէ: Վերափոխել պետք է, դրա համար էլ ներդրումներ են հարկավոր: Թող չստացվի, թե ես անվերջ փող եմ մուրում, բայց առանց ֆինանսների ոչինչ չի լինի:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Ինչո՞ւ կառավարությունը չի վերանայում գիտնականների աշխատավարձերի հարցը: Ինչպե՞ս կարող է գիտնականը և՛ ընտանիք պահել, և՛ զբաղվել ստեղծագործական աշխատանքով, երբ իր աշխատավարձը չի բավարարում նույնիսկ կոմունալ ծախսերը փակելուն:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ - Պատճառներից մեկն էլ գիտական ինստիտուտների թվաքանակն է. երեք մլրդ բյուջե ունեցող պետությունն ի վիճակի՞ է պահելու 120 գիտական կազմակերպություն: Իհարկե` ոչ: Միայն ֆիզիկայի 7, կենսաբանության 4, քիմիայի 4 ինստիտուտ կա: Բայց եթե որպես գիտկոմիտեի նախագահ, փորձեք նրանց ասել` 12 մասնաշենք ունեք, 30 պահակ եք պահում, եկեք մի քանի ինստիտուտներ միավորենք, գումարներն էլ խնայենք, ուղղենք աշխատավարձերին, գիտե՞ք ի՜նչ աղմուկ կբարձրացնեն:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Միավորման առաջարկի փոխարեն հարկավոր է ընդամենը ծրագրային մրցույթներ հայտարարել: Հաղթող ինստիտուտը կշարունակի գործել, պարտվողները դուրս կմղվեն դաշտից, որ իրենց անգործությամբ չփոշիացնեն բյուջետային գումարները:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Այդպես էլ անում ենք. հավաստիացնում եմ` առաջիկա 3-4 տարիներին այդ խնդիրը լուծվելու է, կմնան այն հիմնարկները, որոնք հնարավորություն ունեն արդյունավետ աշխատելու: Բայց ոչինչ միանգամից չի լինում, չենք կարող դնել ու միանգամից դանակով կտրել, դա կհանգեցնի սոցիալական պայթյունի: Կգա ժամանակ, երբ հայ գիտնականը կստանա 5000 դոլար աշխատավարձ:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- Հավաքարարին, դերձակին առաջարկվում է 150 000 դրամ աշխատավարձ, որպես գիտաշխատող ես ինձ խիստ նվաստացած եմ զգում: Չենք ասում միանգամից շատ բարձրացրեք, բայց գոնե մենք չլինենք պոչում:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Ի՞նչ անել, որ երիտասարդության այն հատվածը, որը ցանկություն ունի զբաղվելու գիտությամբ, ինքնադրսևորման հնարավորություններ ունենա սեփական հայրենիքում, ոչ թե ուղիներ փնտրի փախչելու:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Երիտասարդի կայացման համար շատ կարևոր է նրան վստահելը: Պետք է համոզված լինի, որ պետությունը կանգնած է իր թիկունքին, և նա պատրաստ կլինի 300-400 դոլար աշխատավարձով էլ արարելու իր երկրում: Նրանցից շատերը հայրենասերներ են, սիրում են իրենց երկիրը, ուղղակի նրանց վստահել է պետք, սա է բանալին:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ- Խելացի ասպիրանտներ ունեինք, չնչին գումարի պատճառով հեռացան: 50000-ով երիտասարդն ինչպե՞ս ընտանիք պահի: Իսկ Հայաստանից գնացածների մեծ մասը հետ չի դառնում: Եվ Հայաստանում գիտությունը ծերանում է: Ապագայում ավելի դժվար է լինելու:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- Մենք դոնոր երկիր ենք դարձել Արևմուտքի համար` մեր փայլուն երիտասարդներով: Երբ իմ ասպիրանտը գնում և Ամերիկայում հրաշալի արդյունքների է հասնում, ես հաշվարկում եմ, որ ԱՄՆ-ին տվեցինք 10 մլն դոլար, ու եթե 100 հոգի է գնում, գումարի թիվը հասնում է 1 միլիարդի: Իսկ մեր պետական այրերը հպարտորեն ասում են, թե այս կամ այն երկիրը, Համաշխարհային բանկը Հայաստանին հսկայական գումարներ տվեցին որպես օգնություն: Եթե 250 մլն ստացել ենք, 10 միլիարդը տվել ենք: Մեր գիտնականների հոսքը հասնում է մինչև Կանադա, Ռուսաստանի հյուսիսային մարզեր: Սա լրջորեն ազդում է մեր գիտության զարգացման վրա: Սրա մասին պետք է մտածենք: Մեր ներուժը պետք է հետ բերենք:
ԼՐԱԳՐՈՂ- Ո՞րն է ելքը ստեղծված իրավիճակից:
ԼԱՎՐԵՆՏԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ– Մենք իրավունք չունենք գիտության հարցում չմտածված, էժանագին որոշումներ կայացնելու:
ՍԱՄՎԵԼ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ- Հույսներս մեզ վրա դրած` պիտի գլուխ գլխի տանք ու այս իրավիճակից դուրս գանք` առանց իրար խանգարելու:
ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆ- ՈՒնենք ոչ միայն հոգևոր, այլև ֆինանսական ներուժ, որը չենք օգտագործում: Նախ` հարկավոր է բարձրացնել ներքին գումարների արդյունավետությունը, որքան էլ դրանք սուղ են, բայց կան: Եվ երկրորդ` մեր ուժը նաև մեր սփյուռքն է: Եթե 3 մլն Հայաստանում ենք, ապա 6 մլն էլ դրսում ենք: Բայց այդ ներուժը չենք օգտագործում: Հարց` ինչո՞ւ ստեղծվեց սփյուռքի նախարարությունը, որն իրականում որպես կամուրջ չի ծառայում Հայաստանի ու սփյուռքի միջև: Այսօրվա մեր կարևոր խնդիրը աշխարհի հայ գիտնականների համախմբումն է:

«Կլոր սեղանը» վարեց Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1867

Մեկնաբանություններ