Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Մեր «ներքին խոզը» (անչակերտ խոհեր)

Մեր «ներքին խոզը»  (անչակերտ խոհեր)
14.07.2012 | 12:15

Ճառն ավելի է բանաստեղծություն,
Քան հանգատրոփ երթը բառերի.
Ինչ նպաստավոր հանգազերծություն`
Շարաբանությամբ ինտիմ ճառերի…
Երբ հանգատրոփ երթը բառերի
Չափանմուշ չէ Հայրենի Տանը,
Ճառն ավելի է բանաստեղծություն,-
Կեցցե՜ դափնեկիր հայ շարաբանը:


Հրաչյա ՍԱՐՈՒԽԱՆ, «Անչակերտ այսպես»

ՀԱՎԱՍԱՐՈՒԹՅԱՆ ՆՇԱՆՆԵՐ ԽՈԶԻ ՈՒ ԽՈԶԱԿԵՐԻ ՄԻՋԵՎ
ՀՀ պետական բյուջեն զարմանալիորեն անհանդուրժող է հայոց ազգային, անկախական մշակույթի նկատմամբ: Անհանդուրժանքն այս դրսևորվում է աչալուրջ արհամարհանքով: Արհամարհանքն արտահայտվում է մնացորդային տեսլականներում: (Մշակույթը 3-րդ հանրապետությունում դիտարկվում է որպես մնացորդային ֆինանսավորման ոլորտ: Թե ինչ սև կատու է անցել ազգային մշակույթի և պետական բյուջեի արանքով` դժվար է ասել: Կռահել է պետք։ Չնայած, մեր մեջ ասած, անհույս բան է: Բայց ասել, խոսել, խորհել պետք է: Եվ ահա օգնության եմ կանչում Վիկտոր Պելևին (բուլղարացի արդի մտածող է, ձեռքի հետ էլ գրականությամբ է զբաղվում): Պելևը մարդասիրաբար որսում է մեկնած ձեռքս. «Մարդն իրեն համարում է Աստված, և նա իրավացի է, որովհետև կա նրա մեջ Աստված: Համարում է իրեն խոզ, ու նորից իրավացի է, որովհետև նրա մեջ խոզ նույնպես կա: Բայց մարդը շատ է սխալվում, երբ իր ներքին խոզն ընդունում է որպես Աստված»: Մարդը, հոմո սափիենսը: Իսկ մտավորակա՞նը: Այն էլ հայոց մտավորականը: Եվ այն էլ` անկախ երկրի քաղաքացին: Այո՜:
Խորհրդային մտավորականության այլախոհական հատվածը, տեսակարար կշռով անհամեմատ նվազ, հընթացս նվաստացնում էր իշխանամետ հատվածին: Ինչո՞ւ: Իոսիֆ Բրոդսկին (երդվյալ այլախոհը) ոչինչ չուներ ընդդեմ «իշխանամետ» Եվգենի Եվտուշենկոյի: Նրան պարզապես համարում էր «այլ զբաղմունքի մարդ»: Այսինքն` ոչ պոետ:
Ինչևէ, մինչև տարեվերջ կարելի է շարունակել այս «բարձրավոլտ հոխորտանքը»: Սակայն ժամանակ չկա: Մեզ նշանակալից մարտեր են սպասում:
Զի զարկել են թմբուկները, և դրոշները պիտի փողփողան: Վանոյի դարձն է Facebook-ում խմորվում: Զարմանալի չէ։ Բարձր տրամաչափի անհատի կարիքն առավել զգալի է այսօր, խորհրդարանական ընտրություններից հետո, նախագահական ընտրարշավից առաջ: Բայց Վանո՞ն է այն առաջնորդը, որ պիտի ճերմակ նժույգը հեծած 3-րդ հանրապետության լայնք-երկայնքը չափի բերի: Չէ՞ որ չափաբերման ամենաթունդ պահին նա ճողոպրեց, ինքնաճանաչվելով «անհայտ բացակայող»: Բայց կատակն ու երգիծանքը իրենց հերթին են ճողոպրում գրչիս շուրթերից, զի ինձ համար թանկ «Գրական թերթի» առաջնորդողում ահա այս պարբերությունն է սահանկում միտքս. «Թող վերադառնա Վանո Սիրադեղյան գրողն ու քաղաքական գործիչը, եթե իր վերադարձով կարող է ասել դեռ չասվածն ու այսքան տարի երկրից վտարված գրողի դառնությամբ իմաստնացած` պահանջի դատ ու դատաստան մեր ու իր ապրած կյանքի, իր ու բոլորիս սխալների համար»: Առաջնորդողն «առաջնորդել» է թերթի խմբագիրը` Կարինե Խոդիկյանը, ժամանակի ամենաուշագրավ գրական դեմքերից մեկը, շնորհալի խմբագիրն ու, ամենակարևորը, մտավորականը` հանդուգն, խորքային, անկախական մեր օրվա հարդն ու ցորյանը մշտապես զատող:

«ԻՐ ՈՒ ԲՈԼՈՐԻՍ ՍԽԱԼՆԵՐԸ»
(Վանոյին սպասելիս)
Վանոյի և իր ժամանակի վարչախմբի սխալները պատմության դատին են հանձնված: «Բոլորիս սխալները». սա ի՞նչ անեծք է մեր վզին պրկված: Իմ և իմ հազարավոր «ցեղակիցների» սխալը ո՞րն է, զմայլելի տիկին Կարինե: Միևնո՞ւյնն է, երբ Սոս Սարգսյանն է պետականության չկայացման դարակազմիկ խնդրում համահավասարում պատասխանատվությունը հանրապետության ղեկավար այրերի և հասարակության միջև: Սոս Սարգսյանը, ուժերը քիչ պակաս, քիչ էլ հայեցողական, բայց որի ներկայությունն իսկ մխիթարություն է այս հեղհեղուկ օրերում:
Սա նույնն է, թե նույն հարթակում տեղակայենք բռնաբարողին և բռնաբարվածին:

ՄՆԱՑՈՐԴԱՅԻՆ ՈԼՈՐՏԻ ՊԱՏԺԱՉԱՓԵՐԸ
(կերակրատաշտի ականազերծման հույսով)
Մտավորականությունը (գրող, գիտնական, նկարիչ, երգահան և այլք) քավության բազմադեմ մի նոխազ է: 3-րդ հանրապետության իշխանաքաղաքական վերնակույտերի համար ի սկզբանե պարզ էր խնդիրը. մտավորականությանը մղել հանրային կյանքի հետնախորշ` մշակույթը ֆինանսավորելով պետբյուջեական թերմացքով: Նպատակը գծված էր` զրկել այս դասը արժանապատիվ կեցության որևէ հնարավորությունից` չափազանց դյուրին դարձնելով նրան կառավարելը: Դերասանը ստորացուցիչ կենսապայմաններն իր բավարարե՞լ է կամենում, խնդրեմ, կանաչ ճանապարհ դեպի հեռուստասերիալները: Եթե հաճո չես սերիալային արդյունաբերության ճարտարագետի քիմքին, մնում է անդամագրվել որևէ աղանդի: Նկարչին մնում է օտար ափերում քիչ թե շատ պատշաճ գնով վաճառել նկարն ու քանդակը և դառնալ տեղական արտ-փերեզակների կթու կովը: Երգահաններին ու գրողներին գրեթե ոչինչ չի մնում, կամ մնում է ստորաքարշ մի բան` հարբել արհեստավարժորեն, հայհոյել բաղաձայն ու տնքալ անձայն:
Բրոդսկին, Դովլաթովը, Ռեյնը` մի կողմից, Եվտուշենկոն, Ռոժդեստվենսկին, Վոզնեսենսկին մյուս կողմից` սովետական գրականության փառավոր վերջերգի վերջին մոհիկաններն էին: Սակայն այլախոհներն իրենք էին իրենց ճակատագրի տերը: Ոչ այլախոհները` նույնպես: ՈՒ ահա այստեղ է, որ բզկտվում եմ, փորձում վերջնարդյունքի գալ, Վլադիմիր Մայակովսկին` հեղափոխության և Լենինի շեփորագրիչը, ձուլածո տողերի անզուգական հեղինակը, անտեսված էր հեղափոխության, արհամարհված` Իլյիչի կողմից: Այլընտրանքային Յուրի Օլեշան, միանգամայն ընտրանքային Շոլոխովն ու Պաուստովսկին միևնույն սոցիալական կենսադաշտում էին: Կար նաև միջանկյալ հատվածը` բուռն, տաղանդավոր և պետական շնորհներով «դաջված»: Հիշենք անմոռանալի Շուկշինին: Միևնույն պատկերն էր Հայաստանում: Սակայն մշակույթն ու գիտությունը երբևէ մնացորդային ֆինանսավորման ոլորտում չեն հայտավորվել: Ո՛չ Ստալինի, ո՛չ էլ Բրեժնևի օրոք: Այսքանից հետո մեծագույն փարիսեցիություն և երեսպաշտություն չէ՞ ազգային մշակույթի անկախ և ազատ խոտորումների փառաբանումը` ոխակալ որովայնախոսության մունետիկների բերանով:
Ի՞նչ կարող էր անել Վանոն, եթե անգամ մեղքերի թողություն հայցեր` մեկ-երկու ժամ ճգնելով Խոր վիրապում։ Եվ մի՞թե նրա ժամանակ մշակույթն ու դրա շահառուները ոտքի կոխան չդարձան իշխանությունների հաղթական վրաերթերում: Եվ ասպարեզում մի՞թե ի հայտ չեկավ մտավորական թերմացքը` մեկ-երկու գրագող և երկու-երեք այլ մշակութային թափթփուկ, պճնված դափնիներով ու տիտղոսներով, իշխանությունների անմնացորդ երախտագիտությամբ սնվող:
Օ՜, բախտ իմ դժխեմ, կհեծեծեր Համլետը, որքա՜ն հզոր է ու անխորտակելի երկրիս լայնք-երկայնքը «խուրդող» ստահակների «ներքին խոզը»:
Անշուշտ, մտավորականությունն անկշռելի պարտք ունի թե՛ երկրի, թե՛ հանրության առջև, քանզի ընդունել է դիվախաղի կանոնները, հաշտվել մնացորդային իր դերակատարմանն ու վարար մի առվով ջրում է իշխանական ջրաղացները։ Այնինչ նա՛, հենց նա՛ պիտի հանրահավաքներ, հանրային երթեր, մշակութադուլներ և հացադուլներ կազմակերպի` դաշունահարելով մեր ներսն ափլփող մեր «ներքին խոզին»։


Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3115

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ