BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Եթե չկարողանաս գործընթացը դարձնել ընտրություն սևի ու սպիտակի միջև, հաջողության չես հասնի»

«Եթե չկարողանաս գործընթացը դարձնել ընտրություն սևի ու սպիտակի միջև, հաջողության չես հասնի»
09.10.2015 | 01:05

«Իրատեսի» զրուցակիցն է քաղաքական վերլուծաբան ՎԻԳԵՆ ՀԱԿՈԲՅԱՆԸ:

-Ձեր գնահատականով՝ ի՞նչ է կատարվում հիմա Մերձավոր Արևելքում՝ ռուսական օդուժի հարվածներից հետո:
-Ես կարծում եմ՝ Ռուսաստանն իրականացնում է հստակ ծրագիր, որը փոխհամաձայնության արդյունք է:
-Նկատի ունեք Նյու Յորքում Պուտին-Օբամա հանդիպո՞ւմը:
-Նյու Յորքում փոխհամաձայնությունը վերջնական տեսքի եկավ: Ամեն ինչ հասկանալի դարձավ, երբ մի 20 օր առաջ հանդիպեցին ՌԴ և ԱՄՆ պաշտպանության նախարարներ Սերգեյ Շոյգուն և Էշտոն Քարտերը: Գործընթացը վաղուց էր սկսվել կուլիսներում՝ առնվազն արտգործնախարարի և պետքարտուղարի մակարդակով: Բնականաբար, գործընթացից, մեղմ ասած, անմասն չի մնացել նաև մեր հարևան Իրանը: Գերտերություններից յուրաքանչյուրը (եթե Ռուսաստանն էլ համարենք համեմատաբար թույլ, բայց գերտերություն) իր խնդիրն է լուծում: Ռուսաստանը Սիրիայում իր ակտիվ գործողությունների շնորհիվ վերադառնում է աշխարհաքաղաքական իր դիրքերին և աշխարհաքաղաքական ակումբ, ԱՄՆ-ը փորձում է Ռուսաստանի ձեռքով վերացնել ԻՊ-ը: ԱՄՆ-ում նաև կան ուժեր, որ կարծում են՝ Մոսկվան կխրվի հերթական իսլամական պատերազմի մեջ, ինչպես իրենք՝ Իրաքում, ԽՍՀՄ-ը՝ Աֆղանստանում:
-Կա՞ այդ վտանգը:
-Հիմքերը, իհարկե, կան: Անկախ հռետորաբանությունից, ամեն օր հնչող փոխադարձ մեղադրանքներից, կարծում եմ՝ դա գործընթացի արտաքին, երևացող կողմն է, որ մաս է համաձայնության, որտեղ ամեն մեկն իր գործն է անում:
-Արևմուտքից հիմնականում ասում են, որ Մոսկվան հարվածում է ոչ թե ԻՊ-ի զինյալներին, այլ Ասադի ընդդիմությանը, և վտանգ կա, որ Սիրիայում կխորանա շիա-սուննի բախումը, ու տնտեսապես թուլացած Ռուսաստանը ի վերջո հարկադրված կլինի անարդյունք հեռանալ, որովհետև պատերազմը թանկ գործ է: Մոսկվան հակադարձում է, որ ահաբեկիչը ահաբեկիչ է: Վտանգ չկա՞, որ ի վերջո միմյանց դեմ դուրս կգան Ասադի ընդդիմությանը հարվածող Ռուսաստանը և Ասադի ընդդիմությանը զինող ԱՄՆ-ը:
-Իհարկե, վտանգներ միշտ կան, բայց իմ տպավորությամբ՝ նախապես մշակված են նաև այդ մանրամասները՝ որն է իմը, որն է քոնը: Գերտերություններն ունեն իրենց, պայմանական ասած՝ ճանապարհային քարտեզը, ներառյալ Իրանը: Պատահական չէ, որ այս իրադարձություններում մասնակից են և Իրանն ու Իրաքը, այսինքն՝ քննարկված է նաև շիա-սուննի փոխհարաբերությունների հարցը:
-Ճանապարհային քարտեզը համատե՞ղ է մշակված:
-Ես կարծում եմ, որ այդ հարցը սկսել է քննարկվել դեռ միջուկային ծրագրի շուրջ Իրանի և վեցյակի բանակցությունների ժամանակ, դա փաթեթի չերևացող մասն էր: Ռուսաստանը շատ լավ հասկանում է բոլոր վտանգներն ու մղումները՝ երևացող ու չերևացող, ամենօրյա մեղադրանքները համընթաց տեղեկատվական արտահոսքեր են: Եթե նկատեցիք, այս ընթացքում ԱՄՆ-ը սխալմամբ Աֆղանստանում հարվածեց հոսպիտալին, ու Մոսկվան անմիջապես հայտարարությամբ դատապարտեց, ռուսները «պատահաբար» խախտեցին Թուրքիայի օդային տարածքը երկու անգամ, ու արագ արձագանքեցին ՆԱՏՕ-ն ու ՄԱԿ-ը: Սա խաղի կանոնների մեջ է մտնում: Շատ կարևոր է, որ կողմերը պահպանեն պայմանավորվածությունները: Ռուսները ի սկզբանե հայտարարեցին, որ ցամաքային գործողությունների չեն մասնակցելու, «սևագործ աշխատանքը» կատարելու են Սիրիայի կառավարական բանակը և ԱՄՆ-ի աջակցությունը ստացող քրդերը: Եթե դուք չեք ուզում, մենք չենք ուզում, ինչ-որ մեկը պետք է այդ գործն անի, ստացվում է, որ Ասադի կառավարությունը ռուսներին պետք է որպես դաշնակից, իսկ ԱՄՆ-ին՝ որպես ուժ, որ պետք է կռվի:
-Ասադի ճակատագիրը կա՞ ճանապարհային քարտեզում:
-Կարծում եմ՝ ոչ միայն կա, այլև ելակետն է եղել, այլապես Օբաման չէր համաձայնի այս ամենին, ռուսներին հաջողվեց հետաձգել խնդիրը՝ հիմնական փաստարկ ունենալով հենց ցամաքային գործողությունները: ԱՄՆ-ի գլխավորած կոալիցիոն ուժերը և ամերիկամետ ընդդիմությունը ցույց տվեցին, որ ունակ չեն Ասադի հարցը լուծել աշխարհաքաղաքական նման աջակցության պայմաններում, ռուսները կարողացան համոզել, որ Ասադը ոչ միայն իրենց է պետք որպես գործընկեր, այլև ԱՄՆ-ին ու կոալիցիային, որովհետև միայն նա կարող է իրականացնել ցամաքային գործողությունները: Ժամանակի ընթացքում ՌԴ-ի ու Իրանի աջակցությամբ կոալիցիոն կառավարության ստեղծման գործընթաց կսկսվի, որտեղ կլինեն թե ԱՄՆ-ին, թե Իրանին, թե Ռուսաստանին հարմար ուժեր: Ի վերջո, պատահական չէ, որ օրերս Ասադն ինքը առաջին անգամ խոսեց հրաժարականի մասին և ասաց՝ եթե ճգնաժամից դուրս գալու իրական դեղատոմսը իր հրաժարականն է, ինքը պատրաստ է դրան:
-Ալավիական պետության ստեղծումը Սիրիայի տարածքի մի հատվածում՝ Լաթաքիայի Միջերկրածովյան մասում, իրատեսակա՞ն է:
-Կարծում եմ՝ հնարավոր է, բայց հազիվ թե այդքան հեռու հասել են, ճանապարհային քարտեզը լուծում է ոչ թե ռազմավարական, այլ մարտավարական խնդիրներ, որի արդյունքներով կարող են նորից հանդիպել ու արդեն ռազմավարական խնդիրները լուծող ճանապարհային քարտեզ կազմել:
-Սլացիկ վերադառնանք Հայաստան: Երկուշաբթի օրը ԱԺ-ն կանխատեսելի քվեարկությամբ Սահմանադրության փոփոխությունների նախագիծն ընդունեց, և արդեն հանրաքվեի ճանապարհ դուրս եկանք: Ձեր կարծիքով՝ կա՞ քաղաքական կոնսոլիդացիա:
-Իսկ Հայաստանում կա՞ն քաղաքական ռեալ ուժեր, որպեսզի խոսենք քաղաքական կոնսոլիդացիայի մասին: Կա ՀՀԿ՝ իշխող քաղաքական ուժ, կա ՀՅԴ, որ ունի ինչ-որ քաղաքական դիրքորոշում և միշտ էլ իր տեսակետները հայտնել է Սահմանադրության ու հնարավոր փոփոխությունների վերաբերյալ, և կան իշխանամերձ քաղաքական ուժեր, բնականաբար՝ նրանք նույն դիրքորոշումն ունեն այս հարցում, և այդքանով կարելի է ասել, որ խորհրդարանում կա քաղաքական մեծ կոնսոլիդացիա «այո»-ի շուրջ: Շատ ավելի թույլ կոնսոլիդացիա կա խորհրդարանում «ոչ»-ի շուրջ: Ցավալի է, որ նույնիսկ չես կարող ասել՝ ընդդիմադիր քաղաքական ուժերի կոնսոլիդացիա, ավելի շատ՝ անձերի:
-Դա երեկն էր, իսկ այսօ՞ր, երբ հարցը արդեն դուրս է եկել խորհրդարանից:
-Ի սկզբանե պարզ էր, որ խորհրդարանը կարող է միայն ամբիոն լինել Սահմանադրության փոփոխություններին ընդդիմացողների համար, և պետք է փողոց դուրս գալ:
-Ավանդական հայկական քաղաքականությո՞ւն:
-Ոչ միայն հայկական, բայց Հայաստանին խիստ բնորոշ: 1995-ից այդպես է՝ նախընտրական կամ նախահանրաքվեական շարժումը սկսվում է փողոցում, հետընտրական կամ հետհանրաքվեական շարժումներն ավարտվում են փողոցում: Բացի խորհրդարանական ընդդիմությունից, այդ շարժմանը միացել են արտախորհրդարանական կուսակցություններ, քաղաքացիական հասարակության ինչ-որ խմբեր: Խնդիրն այն է, որ նրանց բոլորի քաղաքական, ֆինանսական ռեսուրսները և արտաքին քաղաքական ազդեցությունների մակարդակները բացարձակապես չեն բավարարում հարցը լուծելուն:
-Իսկ ժողովո՞ւրդը:
-Հայաստանում բողոքական զանգվածը տարբեր գնահատականներով 60-65 % է, և կա՞ ընդդիմություն, չկա՞ ընդդիմություն՝ կարող է քաղաքական գործընթացին մասնակցել, գնալ ընտրատեղամաս և լուռումունջ իր «ոչ»-ը ասել իշխանական ցանկացած նախաձեռնության: Դա իր միակ գործիքն է՝ իշխանությանն ասելու՝ ես կամ ու ես բողոքում եմ: Չեմ բացառում, որ որոշակի անակնկալներ կարող են լինել, թեպետ այնքան միամիտ չեմ, որ որևէ անակնկալ արդյունքի գրանցվելուն հավատամ: Բայց նաև «ոչ»-ի ուժերը մինչ օրս չեն կարողանում միավորվել:
-Ի՞նչ պարտադիր է, որ միավորվեն:
-Ժողովուրդը միշտ դնում է միավորման պահանջը: Եթե չկարողանաս գործընթացը դարձնել ընտրություն սևի ու սպիտակի միջև, հաջողության չես հասնի: Ընդդիմության նպատակը հիմա պիտի լինի ժողովրդին հասցնել, որ «ոչ»-ը ոչ է Սերժ Սարգսյանին, «այո»-ն այո է Սերժ Սարգսյանի իշխանության վերարտադրությանը:
-Սահմանադրությունը մարդկանց գործնականում չի հետաքրքրում, միջին վիճակագրական հային ի՞նչը պիտի դրդի գնալ ու «այո» կամ «ոչ» ասել:
-Խորհրդարանական քննարկումները ցույց տվեցին, որ, այնուամենայնիվ, իշխանությանը չհաջողվեց լուրջ և համոզիչ հիմնավորել, թե ինչու պետք է Սահմանադրությունը հենց հիմա փոխվի, հնչած հիմնավորումները՝ ժողովրդավարական բարեփոխում է, մարդու իրավունքների համակարգի բարելավում, անվտանգության համակարգի, և այլն, և այլն, համոզիչ չէին: Ամեն ինչ ավարտվեց մեկնակետային վիճակում: Համաձայն եմ, որ ժողովուրդը ինչպես անտարբեր էր, այնպես էլ անտարբեր մնաց: Միակ շարժառիթը, որ կարող է ժողովրդի բողոքական հատվածին ընտրատեղամաս տանել, գնալ, «ոչ»ասելն է ու հույս ունենալը, որ քաղաքական ընդդիմությունը կպահի այդ «ոչ»-ը:
-Այս ամբողջ ընթացքում սպասվում էր, որ Ռոբերտ Քոչարյանն ասելու է իր խոսքը, բայց նա խոսեց ԱԺ-ում քվեարկությունից հետո: Այս ամբողջ ընթացքում խոսվում էր, որ Ռոբերտ Քոչարյանը կուսակցություն է ստեղծում, բայց ոչինչ դեռ չի ստեղծվել: Ինչի՞ն է սպասում երկրորդ նախագահը: Որ ժողովուրդը «ոչ» ասի, և ա՞յդ պահին մտնի քաղաքական ասպարեզ, թե՞ նա պարզապես արձանագրում է՝ ես կամ, բայց ինձ վրա հույս չդնեք:
-Ռոբերտ Քոչարյանը՝ որպես փորձված քաղաքական գործիչ, որ շատ լավ հասկանում է քաղաքական գործընթացների մեխանիզմները և արտաքին ազդեցությունները, գիտի, որ այս քաղաքական ռեսուրսների վրա հույս դնելն այնքան էլ լուրջ չէ, նույնիսկ եթե բողոքական զանգվածն իր խոսքը ասի: Առավել ևս, որ այդ բողոքական զանգվածը, մեղմ ասած, հիացած չէ նաև Քոչարյանով: Ես համոզված եմ, որ առանց լուրջ արտաքին ազդակների, մասնավորապես Ռուսաստանի, Ռոբերտ Քոչարյանը որպես ակտիվ մասնակից գործընթացի մեջ չի մտնի: Նա շատ լավ հասկանում է, որ սահմանադրական փոփոխության գաղափարը ծնվել է, որպեսզի արգելակի իր վերադարձը որպես նախագահ: Եթե նա դնում էր իր թեկնածությունը նախագահական ընտրություններում, այսօրվա իշխանությունը, թերևս, չունի նրան համարժեք թեկնածու: Որպես նաև խորամանկ գործիչ, որ շատ լավ գիտի համակարգը, իր վերջին հարցուպատասխանով Ռոբերտ Քոչարյանը վերջնական պատասխան չի տալիս, թե ինչ է անելու և փորձում է որոշակի անորոշության մեջ պահել և ճեղքեր որոնել նախ և առաջ իշխանական համակարգում: Խորհրդարանական գործընթացներում նրա շանսերը թեպետ պահպանվում են, բայց, կարծում եմ, անհամեմատ քիչ են:
-Նա կարող էր նոր կուսակցություն ստեղծել դեռ գարնանը:
-Ես կարծում եմ, որ նա ռեալ է դատում և արտաքին ազդակի է սպասում: Իսկ ռուսները այդ մասին դեռ չեն մտածել որոշման մակարդակով: Բացի այդ, շատ բան կախված կլինի նաև նոր Ընտրական օրենսգրքից, օրինակ, նոր կուսակցություն ստեղծելու վերջնաժամկետի սահմանման առումով:
-Ռուսաստանը չի՞ հասկանում, թե Հայաստանի ինչին է պետք կառավարման մոդելի փոփոխությունը:
-Ռուսաստանը շատ լավ հասկանում է, թե իշխող վարչակարգի ինչին է պետք սահմանադրական փոփոխությունը: Թե Հայաստանի ինչի՞ն է պետք, ոչ ոք չի հասկանում, որովհետև չկան լուրջ քաղաքական փաստարկներ, թե աշխարհաքաղաքական այս պայմաններում ինչի՞ են պետք փոփոխությունները: Բոլորը փորձում են այսօրվա բարդ աշխարհաքաղաքական և գեոտնտեսական պայմաններում իրենց երկրներում կայունության հասնել, եղած ռեժիմները ամրապնդել՝ պատրաստվել տնտեսական ու ռազմաքաղաքական իրադարձությունների, մենք կառավարման մոդել ենք փոխում, որ լուրջ ու տևական գործընթաց է: Մոսկվան շատ լավ հասկանում է, որ այդ ամենն արվում է 2017-ի հարցերը լուծելու համար: Ռուսաստանում էլ կան քաղաքական տարբեր խմբավորումներ, որոնք փորձում են ազդեցություն ունենալ տարբեր որոշումների վրա: Այն ուժը, որ Մոսկվայում Ռոբերտ Քոչարյանի հենարանն է, կարծում եմ, դեռ այդ հարցով չի զբաղվել: Մենք մի քանի անգամ տեսել ենք, որ Ռուսաստանը վերջին պահին է որոշում ընդունում:
-Ձեր կարծիքով՝ սահմանադրական բարեփոխումների գործընթացներն այնքան խորացե՞լ են, որ ՀՀԿ-ն այլևս հետդարձ չունի, թե՞ կան արտաքին քաղաքական, աշխարհաքաղաքական, ֆորսմաժորային տարբերակներ, որոնց դեպքում հանրաքվե չի կայանա:
-Առայժմ արտաքին քաղաքական լուրջ հայտարարություն չի եղել:
-Չհաշված Վենետիկի հանձնաժողովի, ԵԽԽՎ-ի հայտարարությունները:
-Նրանք փորձում են իրենց ներկայությունն արձանագրել, առավել ևս որ սահմանադրական փոփոխությունները կապում են Արևմուտքի հետ պայմանավորվածություններին: Արտաքին ազդակները և ճնշումները կարող են ինչ-որ փոփոխություններ բերել, ամենավերջին օրինակը 2013-ի սեպտեմբերի երեքն էր: Աստված չանի, եթե պատերազմական գործողություններ սկսվեն, երկիրը բոլորովին այլ կանոններով է ապրելու, և անբնական կլինի հանրաքվեն: Կարող են այլ ֆորս մաժորներ էլ լինել, որոնց մասին մենք հիմա չենք էլ մտածում: Եթե աշխարհաքաղաքական ու ֆորսմաժորային նոր իրավիճակներ չլինեն, ուժերը այնքան էլ հավասար չեն: Ընդդիմադիրների հույսը մնում է բողոքական ընտրազանգվածը, բայց հետո պետք է նրանց «ոչ»-ը պահվի:
-ԱՄՆ-ը Հայաստանում կառավարման մոդելի փոփոխության վերաբերյալ դիրքորոշում արտահայտե՞լ է:
-Կարծում եմ՝ ԱՄՆ-ը հիմա Հայաստանի հարցում համեմատաբար պասիվ դիրքորոշում ունի: Քանի դեռ Լեռնային Ղարաբաղի հարցը լուծված չէ, ԱՄՆ-ը Հայաստանում գլոբալ խնդիրներ չի դնում և չի ուզում պատասխանատվություն ստանձնել: Նրանք թողնում են, որ ռուսական ենթակայության տակ գտնվող Հայաստանը լուծի հարցը: Նրանք խնդրին կարող են անդրադառնալ, եթե հանրաքվեի ժամանակ լինեն կեղծիքներ, հայտարարություն կանեն դիտորդական առաքելության, գուցե պետդեպի մակարդակով: Գլոբալ առումով ոչ մեկին չի հետաքրքրում՝ նախագահակա՞ն, խորհրդարանակա՞ն, միապետակա՞ն, ի՞նչ կառավարում է Հայաստանում: Կարևոր է, թե ո՞վ է լինելու իշխանություն, և ազդեցության ի՞նչ լծակներ կան նրա վրա: Կրկնում եմ՝ նրանք սպասում են ԼՂ հարցի լուծմանը, և չեն փորձի այստեղ ազդեցությունն ավելացնել, որ անցանկալի լուծումների պատասխանատվությունը իրենց վրա չընկնի: Բոլոր դեպքերում կարգավիճակը այսօրվանից ցածր է լինելու:
-Ինչո՞ւ, ՀՀ նախագահն ասաց, որ Ղարաբաղը Հայաստանի անբաժանելի մասն է, թե՞ դա իրավական հայտարարություն չէր:
-Երբ Սերժ Սարգսյանը ասում է՝ Ղարաբաղը Հայաստանի անբաժանելի մասն է, մեսիջ է, որ մեզ դետալները այլևս չեն հետաքրքրում, մեզ հետաքրքրում է կարգավիճակը, եթե այդ հարցը չեք լուծելու, մենք համարում ենք, որ Ղարաբաղը մեր անբաժանելի մասն է, դրանից բխող իրավական և ռազմաքաղաքական գործողություններով: Բանակցություններից առաջ կողմերը միշտ կոշտացնում են հռետորաբանությունը՝ բանակցային ռեսուրսները մեծացնելու համար:
-Ձեր կարծիքով՝ հանրաքվեի ժամանակ իշխանությունը կգնա՞ հերթական ոչլեգիտիմ Սահմանադրությունն ունենալու ռիսկին:
-Բայց լեգիտիմ-ոչլեգիտիմի չափանիշներն էլ արդեն պարզ չեն: Վաղուց Հայաստանում ընտրություններից առաջ ԿԸՀ-ն հստակ գիտի՝ որ ընտրատեղամասում ինչ արդյունքներ են գրանցվելու: Շատ ակտիվ աշխատանք է տարվում ընտրողների հետ մինչև ընտրությունը, և գործը չի հասնում կեղծիքների՝ բոլորը գիտեն ինչպես է արվում, բայց իրավական տեսակետից անխոցելի մեխանիզմ է: Ոչլեգիտիմ է այն պահից, երբ սկսում են փող բաժանել, ամենամեծ պրոբլեմը նույնիսկ այն չէ, որ տվող կա, ամենամեծ պրոբլեմը, որ վերցնում են, հետո ազգային մենթալիտետին բնորոշ տեսքով բողոքում անարդարությունից:


Զրույցը՝
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1137

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ