Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Ալիևին կարող են տանել Սաակաշվիլու սցենարով

Ալիևին կարող են տանել Սաակաշվիլու սցենարով
29.11.2016 | 11:46

Տարեվերջին Ադրբեջան-Իրան-Թուրքիա եռանկյունում չգիտես ինչու սկսեցին խոսել Լեռնային Ղարաբաղում ապրիլյան արյունոտ պատերազմի և այդ կոնֆլիկտի կարգավորման հեռանկարների մասին: Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման բանակցություններում, որ անցնում են ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում, դադար է: Վաշինգտոնն ու Փարիզը փոխեցին համանախագահներին: Ապրիլյան պատերազմից հետո ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը մասնակցեց Վիեննայի ու Սանկտ Պետերբուրգի համաժողովներին: Սակայն նրանք բախվեցին Բաքվում ու Երևանում կոնֆլիկտի կարգավորման մեթոդոլոգիայի ու հեռանկարների տարբեր ընկալումների: Հիմա հասկանալի չէ՝ կկայանա՞ Համբուրգում Հայաստանի ու Ադրբեջանի արտաքին գործերի նախարարների հանդիպումը, որևէ տեղեկություն չկա, որ կողմերը պատրաստում են բանակցային համաձայնեցված օրակարգ:

Բաքուն տորպեդահարեց Ռուսաստանի առաջարկը՝ շփման գծում վերահսկողության համակարգի և միջազգային դիտորդների տեղակայման մասին՝ ակտիվացնելով ռազմական հռետորաբանությունը: Bloomberg-ի գնահատականով՝ «կոնֆլիկտը նորից կարող է տաք փուլ մտնել»՝ չնայած անգամ այն փաստին, որ ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը հրամանագիր է ստորագրել, որի համաձայն Մոսկվան ու Երևանը ստեղծում են երկու երկրների Միացյալ զորամիավորում, Հայաստանն արդեն ՌԴ-ից ստացել է օպերատիվ-մարտավարական «Իսկանդեր» համակարգեր: Ռազմական փորձագետների գնահատականով՝ դա ինչ-որ չափով հավասարակշռեց Երևանի ու Բաքվի միջև ռազմական հավասարակշռությունը: Բայց Ադրբեջանում հայտնվեցին ուժեր, որ ուզում էին ապրիլյան պատերազմի «այլ» արդյունքներ տեսնել, նրանք դժգոհ են, որ սկզբնական «հաջողություններից» հետո զորքերը կանգ առան, իսկ դիվանագիտությունը չկարողացավ վերափոխել «հաղթանակը» ինչ-որ ձեռքբերումների: Այդ պատճառով էլ այդ ուժերը խաղում են իրավիճակի սրման վրա, տարբեր պատրվակներով արգելակում են ՄԽ աշխատանքը՝ տպավորություն ստեղծելով, որ Ադրբեջանը Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի լուծման միակ հնարավորություն համարում է պատերազմը: Այդ ուղղությամբ նրանք սկսեցին խաղարկել որոշ արևմտյան ուժերի՝ վերջերս Tool Shed Group ընկերության, որ օտարերկրյա կառավարություններին, հասարակական-քաղաքական կազմակերպություններին խորհուրդներ է տալիս ռազմավարական հաղորդակցության և քաղաքականության ոլորտում, տնօրեն Ջեյսոն Կացը (այդպիսի խմբերի գործունեությանը դեմ է ԱՄՆ ընտրված նախագահ Դոնալդ Թրամփը) American Thinker-ում հոդվածում գրում է, որ «Թրամփը կարող է փոխել շեշտադրումը և օգնել Ադրբեջանին ապաօկուպացնել Հայաստանի գրաված տարածքները, դրսևորել պրագմատիկ, ԱՄՆ-ի ազգային շահերի վրա հիմնված տեսակետ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտին և օգնել վերջապես լուծելուն»: Որովհետև «Ադրբեջանը շարունակում է աջակցել ԱՄՆ-ին միջազգային հարթակում և դարձել է, ինչպես ոմանք ասում են, Իսրայելի անփոխարինելի դաշնակիցը»: Միևնույն ժամանակ Կացը զգուշացնում է, որ «Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կողմերի միջև նոր սրացումը, ինչպես եղավ ապրիլին, կարող է վերաճել պատերազմի Ռուսաստանի, Իրանի, Թուրքիայի և այլ երկրների զինված ուժերի մասնակցությամբ»: Բաքվին համահունչ է գործում Անկարան: Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը, բացարձակապես անտեսելով ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի բանակցային օրակարգը, հայտարարում է, որ «ԱՄՆ-ը, ՌԴ-ն ու Ֆրանսիան պետք է արագ կատարեն իրենց պարտավորությունները՝ վերադարձնեն Ադրբեջանին բոլոր հողերը և կատարեն իրենց պարտականությունները ադրբեջանցի փախստականների առաջ, որ հայ օկուպանտները վտարել են հայրենի հողերից»:

Նման հայտարարություններ հնչում են տարբեր մակարդակներում՝ նախագահի, վարչապետի, դիվանագետների: Ապրիլյան պատերազմի ժամանակ Անկարան, որ Ռուսաստանի հետ առճակատման մեջ էր մտել, Մոսկվային ներկայացնում էր իբրև Հայաստանի կողմնակից և կոչ էր անում կամ ցրել Մինսկի խումբը, կամ Թուրքիան ևս ընդգրկել ձևաչափում իբրև համանախագահ: ՌԴ-ի հետ հարաբերությունների նորմալացումից հետո էլ Թուրքիան այդ ուղղությամբ իր քաղաքականությունը չի փոխել՝ շանտաժելով Մոսկվային, առայժմ դիվանագիտական և քարոզչական միջոցներով:


Իրեն այլ կերպ է պահում Իրանը: Օրերս Իրանի նախագահի խորհրդական Ալի Ասկար Սոլտանիեն, աջակցություն հայտնելով Ադրբեջանի ինքնիշխանությանն ու անկախությանը, միաժամանակ ինտրիգային հայտարարություն է արել. «Ապրիլյան ճգնաժամի ընթացքում մենք ուղղակի զգուշացրել ենք Հայաստանին, որ թույլ չենք տա իրավիճակի հետագա լարում: Եթե Թեհրանի ու Երևանի միջև կապեր չլինեին, Հայաստանը, 1990-ականների սկզբին, հենվելով իր հովանավորների վրա, կշարունակեր ռազմական գործողությոնները: Երևանում գիտակցում են, որ իրենք կախում ունեն ԻԻՀ-ից և չեն սրում իրավիճակը»: Իրանի ներկայացուցիչը համոզված է, որ իր երկիրը պետք է Հայաստանի հետ հարաբերությունները պահպանի, որ հնարավորություն ունենա ներգործել տարածաշրջանի իրադարձությունների վրա և նույնիսկ ճնշում գործադրել: Հարցին՝ ինչո՞ւ Թեհրանը որևէ կերպ չի ներգործել Երևանի վրա 1990-ականների սկզբին, ի պատասխան Ալի Ասկար Սոլտանիեն առաջարկել է հարցնել Ադրբեջանի նախկին ղեկավարներին, որ «չափազանց շատ սխալներ են գործել»: Իրանն այն ժամանակ զգուշացրել է Բաքվին, որ «նման քաղաքականության շարունակումը Ադրբեջանի շահերից չի բխում, բայց Հեյդար Ալիևի իշխանության գալուց հետո իրավիճակը փոխվել է»: Ապրիլյան պատերազմի օրերին Թեհրանը զգուշացրել է Երևանին, թե ոչ, կարող է հաստատել կամ հերքել միայն Երևանը: Լեռնային Ղարաբաղի պրոբլեմը քննարկվել է ԻԻՀ նախագահ Հասան Ռոհանիի Բաքու այցի և Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի հետ հանդիպման ժամանակ: Սոլտանիեի հայտարարությունից որոշ եզրակացություններ են բխում՝ Թեհրանը ենթադրում էր (կամ չէր բացառում), որ ապրիլյան պատերազմի օրերին Երևանը կարող է «խորքային հարված» հասցնել Ադրբեջանին, այդ պատճառով իրանցիները խոչընդոտել են դրան: Դա՝ առաջին: Երկրորդ՝ համեմատելով Ալիև ավագին և Ալիև կրտսերին Թեհրանը նրան կոչ է անում չկրկնել Վրաստանի նախագահների, մասնավորապես, Միխեիլ Սաակաշվիլու, սխալները, որ 2008-ի օգոստոսին պատերազմ հարուցեց:

Վերջապես, Թեհրանը չի պատրաստվում տարածություն պահել Երևանի հետ և մտադիր է զարգացնել նորմալ առևտրատնտեսական ու նույնիսկ ռազմատեխնիկական կապերը՝ հակառակ Բաքվի պահանջին՝ ուրվագծելով իրենց հետաքրքրող ուղղությունը: Գլխավոր ինտրիգը հենց այդ հարցի շուրջ է՝ քանի որ այդպիսով Թեհրանը խորտակում է ԱՄՆ-ի «փաթեթը», որ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորումը կապում է հայ-թուրքական սահմանի բացման հետ: Դա ցույց է տալիս, որ Ադրբեջանը ընկալվում է իբրև «օրինակ պատմական ռուս-թուրք-իրանական հատման ու սիմբիոզի»: Պատժամիջոցներից ազատվելով Իրանը սկսել է ամրապնդել իր ազդեցությունը տարածաշրջանում, Ռուսաստանը ևս վերադարձել է տարածաշրջան հետխորհրդային ապակողմնորոշումից հետո, մինչդեռ Թուրքիան, խրվելով «արաբական գարնան» և Իրաքի ու Սիրիայի կոնֆլիկտներում, կորցնում է Ռուսաստանից ու Իրանից ուժեղ լինելու պատմական հնարավորությունները: Այդ փաստարկը պետք է շատ ուժեղ համարել և Մոսկվա-Բաքու-Թեհրան հաղորդակցային ալյանսի, և Բաքու- Անկարա ռազմակավարական գործընկերության, Մոսկվա-Երևան ռազմատեխնիկական դաշինքի և տարբեր նկատառումներով նրան հարող Թեհրանի, ենթատեքստում: Ընդ որում, Ռուսաստանն ու Թեհրանը պատրաստ են համագործակցել Թուրքիայի հետ Մերձավոր Արևելքում, այսինքն՝ Սիրիայում ու Իրաքում, բայց ոչ Անդրկովկասում: Համենայն դեպս՝ առայժմ: Մոսկվան հայտարարում է Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կողմերից որևէ մեկի վրա ճնշում գործադրելն արգելելու պոստուլատը, քանի որ կողմերը իրենք պետք է ելք գտնեն իրավիճակից՝ առանց «հաղթողների ու պարտվողների» (ի դեպ, համարվում է, որ դա ակնարկ է, որ Մոսկվան, ինչպես ԵԱՀԿ ՄԽ մյուս համանախագահները, հասկանում է՝ Ստեփանակերտը վաղ թե ուշ պետք է վերադառնա բանակցային սեղան):


Վերջապես, ՀՀԿ-ի XVI համագումարում ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը միանշանակ հայտարարեց. «Մենք Բաքուն գրավելու և կապիտուլյացիա պարտադրելու ռազմաքաղաքական խնդիր չենք հետապնդում: Սակայն նաև շատ լավ գնահատում ենք, թե ինչ տեսակի անդառնալի կորուստ կարող ենք հասցնել հակառակորդին: Կարծում եմ՝ ավելի մանրամասնելու կարիքը չկա:

Ապրիլին Ադրբեջանը լայնածավալ հարձակում սանձազերծեց Արցախի դեմ՝ պատերազմի հանցագործություններ կատարելով խաղաղ բնակչության և ռազմագերիների հանդեպ: Ադրբեջանի այդ ագրեսիան լուրջ հարված հասցրեց բանակցային գործընթացին: Այժմ հիմնախնդրի կարգավորման ջանքերը բաժանվել են «ապրիլից առաջ» և «ապրիլից հետո» փուլերի: Թե «առաջ», թե «հետո» մեր դիրքորոշումը շարունակում է մնալ նույնը։ Հայաստանը և Արցախը պատերազմ սկսելու պատճառ չունեն: Սա է մեր և Ադրբեջանի մոտեցումների ամենաէական տարբերությունը:
Խորապես համոզված եմ, որ Արցախի հարցը կարող է լուծվել միայն խաղաղ բանակցությունների ճանապարհով: Մնացած բոլոր հարցերն ածանցյալ են: Մնացած բոլոր հարցերը կգտնեն իրենց տրամաբանական ու արդար լուծումը՝ խնդրի կարգավորմանը զուգահեռ»:


Գործնականում ոչինչ չկա հավելելու: Ստատուս քվոն տարածաշրջանում պահվում է ոչ միայն Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև ռազմական հավասարակշռության շնորհիվ, այլև ՌԴ-ի, ԱՄՆ-ի, ԵՄ-ի, Թուրքիայի ու Իրանի մասնակցությամբ հավասարակշռության բարդ համակարգի: Այդ համակարգի խախտումը ցանկացած հատվածում անպայման կհանգեցնի մասշտաբային տարածաշրջանային զինված բախման:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. Սկսենք նրանից, որ Բաքուն տորպեդահարեց ոչ թե Ռուսաստանի առաջարկը՝ շփման գծում վերահսկողության համակարգի և միջազգային դիտորդների տեղակայման մասին, այլ՝ Վիեննայում ձեռքբերված պայմանավորվածությունը, որին հաջորդած Սանկտ Պետերբուրգի բանակցությունները Վիեննայի շարունակությունը չէին: Երկրորդ՝ պետք չէ Bloomberg-ի գնահատականով պայմանավորել ՀՀ-ՌԴ Միացյալ զորամիավորման ստեղծումը, որի նպատակը բնավ էլ Ադրբեջանի հետ կռվելը չէ: Երրորդ՝ Ադրբեջանում չեն կարող հայտնվել ինչ-որ ուժեր՝ առանց Իլհամ Ալիևի հրահանգի, ոչ մի ուժ էլ չկա, կա արտաքին ներգործություն Ալիևի վրա: ՈՒ պետք չէ սովոր շարժումով սլաքն ուղղորդել ԱՄՆ ու Ջեյսոն Կացին օգտագործել՝ հայտարարելու, որ Թրամփը կարող է օգնել Ադրբեջանին ապաօկուպացնել Հայաստանի գրաված տարածքները, դրսևորել պրագմատիկ, ԱՄՆ-ի ազգային շահերի վրա հիմնված տեսակետ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտին և օգնել վերջապես լուծելուն՝ հիմնավորելով, որ Ադրբեջանը շարունակում է աջակցել ԱՄՆ-ին միջազգային հարթակում և դարձել է, ինչպես ոմանք ասում են, Իսրայելի անփոխարինելի դաշնակիցը: Կացը՝ Կաց, բայց տասնյակ փորձագետների գնահատականով՝ ԱՄՆ-Ադրբեջան հարաբերությունները իրենց լավագույն օրերը չեն ապրում, պատահական չէր, որ ԱՄՆ կոնգրեսականներն առաջարկում էին քննարկել Ադրբեջանի նկատմամբ պատժամիջոցների հարցը: Եվ վերջապես՝ Թրամփով, թե առանց Թրամփի ԱՄՆ-ը գերտերություն է, որ իր շահերն ու արտաքին քաղաքականությունը չի պայմանավորում՝ միջազգային հարթակում իր օգտին քվեարկություններով: Գոնե համատեղ տնտեսական շահերից խոսեին:

Չորրորդ՝ ինչ է հայտարարում Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը, ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը երբեք չի ունեցել ու չունի պարտավորություններ, ունի միջնորդական մանդատ, որի մեջ չի մտնում տարածքների ու փախստականների անհապաղ վերադարձ, այլ՝ բանակցություններ: Այնպես որ Էրդողանը որքան ասես կարող է աղմկել, դա հնամենի քարոզչական հնարք է, ոչ ավելին: Եվ հինգերորդ՝ ո՞ւմ հայտնի չէ, որ ՌԴ-ն «չի խառնվում» Թուրքիա-Ադրբեջան հարաբերություններին ոչ մի հարցում, առավել ևս՝ Լեռնային Ղարաբաղի: Վեցերորդ՝ Իրանի նախագահի խորհրդական Ալի Ասկար Սոլտանիեի հայտարարություններից բնավ չի բխում եզրակացությունը, թե Թեհրանը տարածաշրջանում ինչ մտադրություններ ունի: Իրանի նախագահի խորհրդականի հայտարարությունը սկանդալային է ու զարմանալի չէ, որ ՀՀ ԱԳ-ն, ինչպես միշտ, գերադասեց չանդրադառնալ haqqin.az-ին տրված հարցազրույցին: Կամ էլ դիվանագիտորեն չնկատելու տվեց հարևանի հայտարարությունները, լավ հասկանալով՝ Թեհրանը ում, երբ, ինչ է ասում, իսկ ինչ է անում: ՈՒ՝ յոթերորդ ՀՀԿ-ի XVI համագումարում ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանի խոսքը լավ «մոնտաժելու» ու ոչինչ չհավելելու խոստումն է անհասկանալի, երբ տեղնուտեղը հավելվում է, որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի ռազմական հավասարակշռությունը պահում են ՌԴ-ն, ԱՄՆ-ը, ԵՄ-ն, Թուրքիան ու Իրանը: Մնում է հասկանալ՝ ո՞վ որ կողմից է հավասարակշռում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1758

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ