Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ԱՄԵՆԱԱՆՕՐԵՆ ԴԱՏԱՎՈՐԻ ՀԱՄԱՐ ՀԻՄՔ ՉԵՆ Ո՛Չ ՔԱՂԱՔԱՑԻԱԿԱՆ ՕՐԵՆՍԳԻՐՔԸ, Ո՛Չ ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆԸ»

«ԱՄԵՆԱԱՆՕՐԵՆ ԴԱՏԱՎՈՐԻ ՀԱՄԱՐ ՀԻՄՔ ՉԵՆ Ո՛Չ ՔԱՂԱՔԱՑԻԱԿԱՆ ՕՐԵՆՍԳԻՐՔԸ, Ո՛Չ ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆԸ»
14.10.2011 | 00:00

Առաջին իսկ օրից մամուլը սվիններով ընդունեց ՀՀ քրեական օրենսգրքում զրպարտության և վիրավորանքի դրույթի փոփոխությունը: Որպես օրենքի «գաղափարի» հեղինակ-իրավաբան, այսօր Մարդու իրավունքների պաշտպան ԿԱՐԵՆ ԱՆԴՐԵԱՍՅԱՆԸ դիմել է Սահմանադրական դատարան` այս «աղմկահարույց» դրույթը հակասահմանադրական ճանաչելու հայցով: Այս և այլ թեմաների շուրջ է մեր զրույցը օմբուդսմենի հետ:
-Ձեր հայցի առնչությամբ մամուլն արդեն որոշակի որակումներ տվեց, մասնավորապես, թե Դուք, որպես այդ օրենքի հեղինակ, փորձում եք մեղքը քավել, պատասխանատվության բեռը Ձեր ուսերից թոթափել: Ի վերջո, ինչո՞ւ դիմեցիք ՍԴ:
-Մինչ հարցին անդրադառնալը մի նկատառում. օրենքի հեղինակը ես չեմ, բայց դա չի նշանակում, որ հրաժարվում եմ իմ ունեցած գաղափարական մոտեցումից: Իրականում գաղափարը ԵԽ-ինն է, այն առաջին անգամ 2009-ին Հայաստանում ես եմ հնչեցրել, սակայն օրենքն ընդունել են ԱԺ պատգամավորները՝ առանց մեկ անգամ իմ մասնակցությամբ քննարկումների, աշխատանքային հանդիպման: Բայց երբ ասում են, թե «սեփական» օրենքն այսօր հակասահմանադրական եմ ճանաչում, արդար չէ: Այո, միշտ էլ կողմ եմ եղել, որ ապաքրեականացվի զրպարտանքն ու վիրավորանքը, նույնիսկ ունեցել եմ իմ նախագիծը, որը էականորեն տարբերվում է ընդունվածից: Օրենքի այս տեքստի հետ ոչ մի առնչություն չունեմ, սակայն սա չի ենթադրում, որ այն համարում եմ վատը: Ժամանակին ինձ ասել են, որ գաղափարը լավն է, բայց կարող է ի չարս օգտագործվել: Ասել է՝ գաղափարը ճիշտ է, օրենքի նախագիծն էլ վատը չէ, բայց կիրառման հետ կապված խնդիրների ականատեսը եղանք: Դեռ ամեն ինչ վերջնական վատ չէ, կարելի է «փրկել», և օրենքն ի շահ հասարակության օգտագործել: ՍԴ-ին դիմել եմ ոչ այն նպատակով, որ մեղքը մեկից մյուսի վրա գցեմ:
-Կարծում եք՝ ԱԺ-ի ընդունած օրենքը լիովին տարբերվո՞ւմ է Ձեր նախագծից:
-Ինչ-որ բաներ համընկնում են, մյուսները՝ ոչ: Որոշ դեպքերում անգամ ավելի լավ է գրված, քան իմ ներկայացրածը: Սակայն սա հիմք չի տալիս ասելու, որ այս կամ այն իրավաբանը վատն է: Օրենքը կարող է քսան ձևով շարադրվել: Չպետք է անընդհատ ասել, որ օրենքը լավը չէ: Եթե ես ու օրենքն ենք մեղավոր, ինչպե՞ս ստացվեց, որ բրիտանացին, ֆրանսիացին գալիս են ու գովում այդ օրենքը գրած պատգամավորներին: Ավելին, ասում են` ավելի լավն է, քան իրենցը: ՈՒրեմն ինչպե՞ս է ստացվում, որ մեր օրենքն ավելի լավն է, բայց արդյունքն ավելի վատը: ՍԴ երկու նպատակով եմ դիմել՝ արդյո՞ք օրենքի բացի պատճառով է կիրառումը վատը, թե՞ պարզապես ճիշտ չի կիրառվում: Ցանկացած պատասխանի դեպքում ՍԴ-ն տալիս է հիմնավորումներ, որոնք ապագայում, գոնե իրավաբանների համար, շատ կարևոր են լինելու: Երբ այդ հիմնավորումները հնչեն, անօրեն դատավորների համար ավելի դժվար է լինելու դրանք ի չարս կիրառել:
-Ձեր հայտարարության տեքստում նաև նշել եք, որ «անօրեն դատավորների» կիրառմամբ է օրենքն այսպիսի մեկնաբանություն ստանում, մինչդեռ ՍԴ-ն էլ դատական համակարգի մի օղակ է: Ի՞նչ երաշխիք, որ դատական այս ատյանը ճիշտ «հիմնավորում» կհնչեցնի:
-Ընտրական վեճերի ժամանակ ՍԴ-ի որոշումներին հասարակությունը ոչ միշտ է միանշանակ արձագանքում։ Ինձ ծանոթ մյուս բոլոր որոշումները հասարակությունն ու իրավաբանները միանշանակ ընդունել են որպես արդար, սահմանադրությանը հարիր վճիռներ: Դրանցում միշտ եղել են դասագրքային արժեք ունեցող հիմնավորումներ: Լիահույս եմ, որ եթե նույնիսկ հակասահմանադրական չճանաչվի այս օրենքը, այնպիսի հիմնավորումներ կլինեն, որ կօգնեն լրագրողներին, որովհետև համոզված եմ՝ ՍԴ-ն չի կարող խոսքի ազատության հիմնական սկզբունքները չամրագրել: Այդ սկզբունքները կկաշկանդեն անօրեն դատավորին, թույլ չեն տա սխալ կիրառել օրենքը: Վերջին հաշվով, ամենաանօրեն դատավորի համար հիմք չեն ո՛չ քաղաքացիական օրենսգիրքը, ո՛չ սահմանադրությունը, ո՛չ եվրոպական դատարանների նախադեպային իրավունքը, ո՛չ էլ ՍԴ-ի հիմնավորումները:
-Օրենքի գաղափարը կյանքի կոչելու ժամանակ մի՞թե չէր ուրվագծվում Հայաստանի իրավական համակարգի տխուր պատկերը:
-Ճիշտ եք, այդ մասին ժամանակին ինձ ասել են: Սակայն դրան հակադարձել եմ՝ քրեական օրենսգիրքը, որով անօրեն դատավորի մեղքով մարդկանց բանտ են ուղարկում, կարելի է ունենալ, բայց լրագրողից, թեկուզ անօրեն ձևով, չի՞ կարելի գումար գանձել: Եթե այս տրամաբանությանը հետևենք, ուրեմն ոչ մի օրենք չպե՞տք է ունենալ: Պարզապես լրագրողները հզոր խավ են, որովհետև երբ տարիներ շարունակ անօրեն դատավորը տարբեր մարդկանց ճակատագրեր է խեղում, չէին ասում՝ եկեք օրենքը վերացնենք: Հիմա քանի որ լրագրողների ձայնն ավելի հզոր է, ասում են՝ չպետք է լինի օրենք, որ մեզ խանգարի: Ես էլ ասում եմ՝ ոչ թե վերացնենք օրենքը, այլ ստիպենք դատավորներին ճիշտ կիրառել ոչ միայն այս, այլև բոլոր օրենքները:
-Այս ողջ ժամանակաընթացքում ականատես եղանք տարբեր թերթերի դեմ դատական հայցերի, որոնք ավարտվեցին հօգուտ հայցվորի: Սա և՞ս պատճառ էր, որպեսզի հակասահմանադրական ճանաչեք օրենքը:
-Պատճառն այդ անօրեն դատավորների ոչ ճիշտ որոշումներն էին, որոնք դեմ էին մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանների նախադեպային իրավունքին:
-Փաստորեն, ի սկզբանե չեք բացառում, որ ՍԴ-ն կմերժի հայցը: Ասել է՝ ճի՞շտ է այն տեսակետը, որ այս ողջ ընթացքում Ձեր շուրջ ստեղծված խոսակցություններին վերջ դնելու, թիրախը Ձեզնից հեռացնելու համար եք հայց ներկայացրել։
-ՍԴ-ի ցանկացած որոշում լրագրողներին չի արգելի գրել, որ մեղավորը միշտ ես եմ: Եթե լրագրողները հիմա անհանգստացած են, որ, ինչպես վերջին ամիսներին, ինձ չեն կարող թիրախավորել, հավաստիացնում եմ, կարող եք այս օրենքի ողջ մեղքը բարդել ինձ վրա: Միևնույն ժամանակ դա անարդար է ոչ թե մարդու, այլ մարդու իրավունքների պաշտպանի ինստիտուտի հանդեպ: ՄԻՊ-ի ինստիտուտը որևէ մեղք չունի այդ օրենքի մշակման, կիրառման, ՍԴ-ի որոշման, որևէ լրատվամիջոցի սնանկացման առնչությամբ: Կարեն Անդրեասյանն առաջ էլ, հիմա էլ մնում է նույն համոզման` օրենքի ապաքրեականացումը ճիշտ է: Չորրորդ իշխանությունը կլինի ավելի ազդեցիկ, պետք չի լինի գրել քսան հայհոյանք, որ պաշտոնյան գործից դուրս գա, մի ճշմարիտ քննադատությունը նրա հրաժարականի հիմք կդառնա, ինչպես քաղաքակիրթ երկրներում է: Ճիշտ կիրառվող տուգանային համակարգը բարձրացնելու է լրագրության որակն ու հեղինակությունը:
-Այս օրենքի կիրառմամբ հերթական անգամ չբացահայտվե՞ց մեր իրավական համակարգի «դեմքը»:
-Այո: Խնդիրն այն է, որ երբ տարիներ շարունակ հազարավոր մարդիկ դժգոհում էին, լրագրողներն իրենց մաշկի վրա չէին զգում դատական համակարգի թերությունները, հիմա զգում են այն, ինչ հազարավոր մարդիկ: Ոչ թե չարախնդում եմ, այլ արձանագրում փաստը: Երբ լրագրողական համայնքը կհասկանա, թե ինչ է կատարվում դատական իշխանությունում, այդ ժամանակ կլուծվեն ոչ միայն լրագրողների, այլև բոլորի խնդիրները:
-Ձեր նշանակման սկզբից քննադատությունների պակաս չեք զգացել, հետո սկսվեցին գերատեսչությունների հետ «կռիվները»: Վերջերս կարծես ՄԻՊ-ը լռում է։ Նախկին աշխատաոճից հրաժարվե՞լ եք:
-Ոչ, դա նրանից է, որ գերատեսչություններն սկսել են ավելի սերտ համագործակցել մեզ հետ: Մինչ այդ բախումները մարդկանց թվում էր, թե ՄԻՊ-ին կարելի է լռեցնել դեմագոգիկ ելույթներով, ասել, թե մարդու իրավունքների պաշտպանության հարցում պրոֆեսիոնալ չէ: Որոշ գերատեսչություններ մեր գրություններին ուշացումով էին պատասխանում, չէին լուծում մարդկանց խնդիրները, չէին վերացնում իրենց թերությունները: Մեր ակտիվ գործողություններից հետո եթե յուրաքանչյուր հինգ դիմումից մեկն էինք լուծում, հիմա` երեքից մեկը: Այսինքն, գերատեսչությունները հասկացել են, որ մեզ լռեցնելն այդպես հեշտ չէ: Լռեցնելու, գրագրությունում սեթևեթելու, մարդկանց մոլորեցնելու փոխարեն հիմա արդեն փորձում են լուծումներ տալ: Ես հրապարակային ելույթ եմ ունենում ոչ թե այն ժամանակ, երբ խնդիրներ եմ լուծում, այլ երբ չեմ կարող լուծել: Ցավալի ընկալում կա, թե մարդու իրավունքների պաշտպանն անզոր է: Չէ, դուք լսում եք միայն այն դեպքերի մասին, երբ ՄԻՊ-ն այդտեղ իրավազորություն չունի: Հարյուրավոր գործերի ենք լուծում տալիս, մարդիկ այդ մասին չեն իմանում, քանի որ չենք խոսում այդ մասին: Քանի մենք լուռ ենք, նշանակում է` գործ ենք անում ու արդյունք ստանում, երբ «աղմկում» ենք, գործ անում ենք, բայց արդյունք չկա:
-ՀԱԿ-ի վերջին միջոցառման առնչությամբ ՄԻՊ-ը որևէ բողոք, դիմում ստացե՞լ է:
-Զրո, որևէ դիմում չենք ստացել: Մեզ չեն դիմել: Մամուլին հետևում եմ, այնպես չէ, որ օդում եմ ապրում ու չգիտեմ ինչ է կատարվում: Մենք ունենք սկզբունք՝ պարտավոր չենք գնալ- խնդրելու, որպեսզի մեզ դիմեն: Եթե դիմում են, արագ արձագանքում ենք ու օրենքի շրջանակներում փորձում լուծումներ գտնել: Որոշ ուժեր ունեն հավատի դեֆիցիտ բոլոր պետական ինստիտուտների հանդեպ:
-Ձեր ինստիտուտի նկատմամբ վստահության «դինամիկան» ինչպիսի՞ն է:
-Սուբյեկտիվ կարող է հնչել իմ պատասխանը. վիճակագրությունը ցույց է տալիս, որ դիմումների քանակն աճել է, ինչը ենթադրում է, որ վստահությունն ավելացել է: Հսկայական աճ կա դիմումների դրական պատասխանի առնչությամբ: Եթե անցյալ տարի նույն ժամանակահատվածում ստացված 600 դիմումից լուծվել է 25-ը, հիմա 600-ից՝ 105-ը: Այս պահին գոնե իմ խղճի առաջ հանգիստ եմ, չունեմ մի դիմում, խնդրանք, որի առնչությամբ իրավական առումով մաքսիմումը չեմ արել:
-Ավելի շատ ո՞ր ոլորտներից են քաղաքացիների դիմում-բողոքները:
-Առաջին ամենամեծ խումբը դատարաններն են: Աբսուրդ է, առաջին հերթին դատարաններն են կոչված մարդու իրավունքները պաշտպանելու, ոչ թե ՄԻՊ-ը: Այդ ոլորտում ես ոչ մի իրավասություն չունեմ: Երկրորդ տեղում է ոստիկանությունը, հետո` քաղաքապետարանն ու կադաստրը:
Զրույցը` Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1313

Մեկնաբանություններ