Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Իրան-Հայաստան երկաթուղին կյանքի կկոչվի, բայց ինչպե՞ս պիտի այն շահագործենք

Իրան-Հայաստան երկաթուղին կյանքի կկոչվի,  բայց ինչպե՞ս պիտի այն շահագործենք
15.11.2016 | 00:29

Հայկական ապրանքների ու սպասարկումների «Հայաստան EXPO-2016» ցուցահանդեսը, որը հոկտեմբերի 5-8-ին տեղի ունեցավ Թեհրանում, ինչպես նաև Երևանում կայացած հետագա միջոցառումները խթան հանդիսացան հայ հասարակության շրջանում Իրան-Հայաստան երկաթուղու հարցի նոր քննարկումների համար: Հիմնական ուշադրությունը սևեռված էր «Հայկական երկաթուղու», ավելի ճշգրիտ՝ «Հարավկովկասյան երկաթուղի» (ՀԿԵ) ՓԲԸ-ի այն հայտարարություններին, թե կան Հայաստանի երկաթուղային տրանսպորտի զարգացման ծրագրեր ու հնարավորություններ, ինչպես նաև մաքսատան նոր բեռնարկղային հանգույցի ստեղծման նախագիծ: Լրատվամիջոցները հաղորդում էին, որ ՀԿԵ-ն այցելուներին ու հնարավոր գործընկերներին ներկայացրել էր երկաթուղով Իրանից Եվրոպայի երկրներ և հակառակ ուղղությամբ բազմաճյուղ բեռնափոխադրումների իրականացման համար Հայաստանի տարանցման հնարավորությունների օգտագործման հեռանկարների ցուցահանդես: Այդ միջանցքի օգտագործումը թույլ կտա փոխադրումներ կատարել մինչև Հայաստան-Իրան երկաթուղու գործարկումը, գործարար կապեր հաստատել բեռնառաքողների ու ստացողների միջև, և ՀԿԵ-ն արդեն քննարկում է այդ հարցը, մասնավորապես, «Վրացական երկաթուղու» հետ քննարկումների արդյունքում որոշում է ընդունվել նվազեցնելու այդ ուղղության սակագները: Համենայն դեպս, այդպես է հայտարարել ՀԿԵ-ի մամուլի ծառայությունը:


Իրանում Հայաստանի արտակարգ և լիազոր դեսպան Արտաշես Թումանյանը նշել է, որ ներկայումս երկրները ծրագրում են գործարկել մի բազմաճյուղ միջանցք, որը ավտոմոբիլային և երկաթուղային տրանսպորտով համակցված փոխադրումներ է ենթադրում: Դիվանագետի կարծիքով, նախագիծն իրագործելի է: Դեսպանն ընդգծել է, որ ՀԿԵ-ի պատվիրակությունը առաջին անգամ չէ, որ այդ հարցով այցելում է Իրան: «Կարող եմ տեղեկացնել, որ ներկա այցի շրջանակներում օգտակար բանակցություններ են անցկացվել: Իրանի տրանսպորտային ընկերությունների միջազգային ասոցիացիայի (զբաղեցնում է Իրանի բեռնափոխադրումների շուկայի մոտ 60 տոկոսը-խմբ.) պատվիրակությունը մտադիր է այցելել Երևան և այդ հարցը քննարկել մեր երկրի համապատասխան կառույցների հետ: Ես այդ հարցում ևս լավատեսորեն եմ տրամադրված»,- ասել է Արտաշես Թումանյանը: Իր հերթին, ՀԿԵ-ի գլխավոր տնօրեն Սերգեյ Վալկոն նշել է, որ ընկերության կողմից Իրանին առաջարկված այլընտրանքային երթուղին դեպի Երևան մեծ հետաքրքրություն է առաջ բերել: «Երբ ես նրանց առաջարկեցի այդ երթուղին, նույնիսկ չգիտեի, որ դա պատմական երթուղի է եղել Իրանի համար. նրանք այն անվանել են «Համեմունքների ճանապարհ», ինչպես, օրինակ, չինացիների «Մետաքսի ճանապարհը»: Մենք իրանական կողմին այլընտրանք առաջարկեցինք Թուրքիայով դեպի Եվրոպա գործող ճանապարհի փոխարեն, և այդ երթուղին ավելի անվտանգ է ու ավելի շահավետ»,- նշել է Վալկոն: Երկկողմ փոխշահավետ համագործակցության հեռանկարները քննարկվեցին ՀԿԵ-ի և Իրանի տրանսպորտային ընկերությունների միջազգային ասոցիացիայի ներկայացուցիչների հանդիպման ժամանակ. վերջինս պատրաստվում էր ներկայացուցչական պատվիրակություն ուղարկելու Երևան՝ հարցը խորությամբ ուսումնասիրելու համար: Ցուցահանդեսի շրջանակներում հանդիպում կայացավ Իրանի երկաթուղու, մաքսային ծառայության ղեկավարության ներկայացուցիչների, երկրի տրանսպորտային խոշոր ընկերությունների ղեկավարների հետ: Հանդիպման ընթացքում մանրամասնորեն ներկայացվեց Հայաստանի երկաթուղային տրանսպորտի օգտագործմամբ Եվրոպայի երկրներից և հակառակ ուղղությամբ բազմաճյուղ բեռնափոխադրումների կազմակերպման առաջարկվող նախագիծը: «Հայաստան EXPO-2016» ցուցահանդեսին մասնակցում էին տարբեր ճյուղեր ներկայացնող 100-ից ավելի հայկական ընկերություններ:


Այս կապակցությամբ հիշեցնենք, թե իրենից ինչ է ներկայացնում ՀԿԵ-ն: Դա 100 տոկոսով «Ռուսաստանի երկաթուղիներ» (ՌԵ) ԲԲԸ-ի դուստր ընկերություն է և հայկական երկաթուղիների պայմանագրային կառավարում է իրականացնում: Հայաստանի երկաթուղային ենթակառուցվածքը ՀԿԵ-ի պայմանագրային կառավարմանն է հանձնվել 2008 թ. փետրվարի 13-ին ստորագրված կոնցեսիոն պայմանագրի համաձայն: Պայմանագրային կառավարման ժամկետը 30 տարի է՝ ևս 10 տարով երկարաձգելու իրավունքով: Այսպիսով, երբ «խոսում» է ՀԿԵ-ն, ինքնաբերաբար նշանակում է, որ պլաններն ու նախագծերը բխում են հենց ՌԵ-ից: Այսինքն, եթե անգամ որոշ կասկածներ են ծագում Թեհրանում Հայաստանի դեսպան Ա. Թումանյանի և ՀԿԵ-ի գլխավոր տնօրեն Ս. Վալկոյի լավատեսության առնչությամբ, ապա դրանք պետք է հասցեագրել ոչ թե Հայաստանի ԱԳՆ-ին և ՀԿԵ-ի ղեկավարությանը, այլ ՌԵ-ի ղեկավարությանը:


Իրոք, դեպի Հայաստան և Վրաստան ուղևորաբեռնափոխադրումների սակագների նվազեցումը էական քայլ է այդ ուղղությունն ավելի հեռանկարային և շահութաբեր դարձնելու ճանապարհին: Տեղի կունենա՞ այն, ինչ ներկայացվել էր Թեհրանում, իսկ հետո Երևանում, թե՞ ոչ, եթե անկեղծ, այնքան էլ կարևոր չէ, քանի որ դեսպան Արտաշես Թումանյանի և ՀԿԵ-ի գլխավոր տնօրեն Սերգեյ Վալկոյի հայտարարությունների վերաբերյալ հաղորդագրությունները խուճապի են մատնել հարևան Ադրբեջանին: Բավական է հիշատակել ադրբեջանական լրատվամիջոցների հոկտեմբերյան հրապարակումների մի քանի վերնագիր, և ամեն ինչ ինքնըստինքյան պարզ կդառնա. «Իրան. դաշինք Հայաստանի հետ՝ ընդդեմ Ադրբեջանի», «Իրանը Հայաստանը դուրս է բերում մեկուսացումից» և այլն: Այնպես որ, Հայաստանի համար կիրառական օգուտն արդեն բացարձակապես ակնհայտ է. Ապշերոնում սկսել են նյարդայնանալ: Եվ ոչ միայն «շրջափակման» պատճառով. դա մեծագույն բթամտություն է, որին հավատում են, հավանաբար, միայն Ալիևների կլանը և Իլհամ Ալիևի ընտանիքից կախում ունեցող ևս մի տասը կլաններ: Բաքվում լուրջ երկյուղ է առաջացնում այն, որ Իրան-Հայաստան երկաթուղու մասին միայն խոսակցությունների վերսկսումն անգամ կարող է լրջորեն խարխլել հաղորդակցական մյուս նախագծերը, որոնք տասնամյակներ ի վեր տարփողում է Ադրբեջանը՝ առասպելական գումարներ ծախսելով կաշառքների ու շնորհանդեսների վրա:


Միաժամանակ, թե ինչ է ուզում ինքը՝ Հայաստանը, այդպես էլ մնում է անհասկանալի: Տարածաշրջանում հաղորդակցական տարանցողի դերը, այսպես ասած, կասկածելի բնույթի դափնիներ է խոստանում, որովհետև Իրանից Հայաստանով ոչ մի տեղ չես գնա, բացի Վրաստանից ու Թուրքիայից: Բայց դեպի Թուրքիա, ինչպես նաև Ադրբեջան կան արդեն ուղիղ (քիչ թե շատ) երկաթուղային ճանապարհներ, միաժամանակ հայ-թուրքական հարաբերությունների չկարգավորվածությունը ինքնաբերաբար հանում է այն հարցը, թե Իրանից Հայաստանով հարկ կլինի ինչ-որ բան «տանել» Թուրքիա: Իսկ տխրահռչակ «բազմաճյուղ եղանակով», համակցված փոխադրումների (ավտոերկաթուղային տրանսպորտով) սխեմաների գործադրման պարագայում, որքան շատ են փոխաբեռնման կետերը, այնքան փոխադրումներն ավելի են թանկանում: Իսկ Վրաստանից Եվրոպա՜... ՈՒրեմն, անխուսափելի են լաստանավային ծովային փոխադրումները: Եվ ո՞վ է ասել, թե դա ձեռնտու կլինի նույն իրանական արտադրողներին կամ էլ երրորդ-չորրորդ երկրներին, որոնք կցանկանան Իրանով, Հայաստանով, Վրաստանով, այնուհետև Սև ծովով «կապվել» Եվրոպայի հետ: Չեմ կարծում, թե որևէ մեկը կվիճարկի այն փաստը, որ որքան քիչ են փոխատեղում-փոխաբեռնումները, որքան քիչ է փոխադրման եղանակի փոփոխությունը, այնքան բեռնափոխադրումներն էժան են՝ տրանսպորտային ծախսերի ու ծախքերի բոլոր ցուցանիշների գծով: Սակայն մեզ փորձում են համոզել, թե հենց Իրանը Եվրոպային կապելու նպատակով էլ նպատակահարմար է կառուցել Իրան-Հայաստան երկաթուղին:


Իսկ լավ չի՞ լինի նախ տեսնել, թե ինչ է ուզում ինքը՝ Իրանը: Ի վերջո, ինչպես վկայում են ականատեսները, Իրան-Հայաստան երկաթուղու իրանական մասը, փաստորեն, պատրաստ է, մնացել է անցնել մի 8-10 կմ: Ցանկության դեպքում իրանցիները դա կարող են գցել մի քանի, թող որ ոչ ժամի, այլ օրվա ընթացքում: Թեհրանն իր խոսքի տերն է եղել, ապագա մայրուղու իր մասը կառուցել է, հարցը հիմա երկաթուղու մեր՝ հայկական կողմի մասին է, որի համար, իբր, փող չկա, կամ ներդրող չի ճարվում և այլն: Եթե հոկտեմբերի սկզբին Թեհրանում անցկացված «Հայաստան EXPO-2016» ցուցահանդեսը հղացվել էր որպես իրանական բանկերին և մյուս կառույցներին «հիմարացնելու» փորձ, ապա ես պատրաստ եմ ինձ վրա վերցնելու մի անշնորհակալ առաքելություն՝ փչացնելու հղացողների տրամադրությունը, կարծելով, թե Իրանում լռելյայն գործում է «պայմանադրությունը փողից թանկ է» սկզբունքը: Չէ՞ որ պայմանավորվածություն կա, որ յուրաքանչյուրը կատարում է ընդհանուր աշխատանքի իր մասը՝ իր տարածքում: Չէ՞ որ իրանցիները նույնիսկ այսպիսի առաջարկություն են արել՝ մենք պատրաստ ենք լրիվ ֆինանսավորելու, սակայն այդ դեպքում մենք ենք տերը և մենք ենք որոշում, թե ինչը՝ ուր և ում: ՀԿԵ-ն, ՌԵ-ն կամ Հայաստանի բարձրագույն ղեկավարությունը չկարողացան կամ հրաժարվեցին քննության առնել իրանական առաջարկությունները, իսկ մենք էլ գուշակություններ չենք անի: Գուշակությունների փոխարեն պարզապես չմոռանանք, որ Իրանը եղել և մնում է պետքական երկիր:


Երբ Ռուսաստանն ու Իրանը 2014 թվականից վերսկսեցին (մեր կարծիքով՝ նրանց խթանեցին Սիրիայի պատերազմն ու դաշնակցային գործողություններն այդ երկրում) բանակցությունները Մոսկվայի և Թեհրանի միջև միջանցիկ երկաթուղային հաղորդակցության անհրաժեշտության շուրջ, ընդ որում՝ ինչպես Ադրբեջանով, այնպես էլ Վրաստանով ու Հայաստանով, Անդրկովկասի հասարակությունը կարծեց, թե երկու տերությունների ջանքերը օրեցօր կմեծանան: Հիշում ենք, որ 2015 թ. հոկտեմբերին Երևանում կայացած բիզնես-համաժողովում Իրանի առաջին փոխնախագահ Էսհակ Ջահանգիրին ասաց, թե «Հայաստանը Իրանի համար միակ հարթակն է, որի միջոցով իրանական ապրանքները կարող են դուրս գալ Եվրասիական տնտեսական միության շուկա»: Նա ավելացրեց, որ Հայաստանը կարևոր գործառույթ է իրականացնում տարանցման առումով, և այս ենթատեքստում Թեհրանը շահագրգռված է «Հյուսիս-Հարավ» ավտոմայրուղու շինարարության ավարտմամբ և Իրան-Հայաստան երկաթուղու շինարարության նախագծի իրացմամբ: «Իրանը պատրաստ է այդ նախագծերի իրականացմանը, պետք է միայն վերացնել մի շարք խոչընդոտներ և համապատասխան իրավական ու պայմանագրային հիմք ստեղծել, ստորագրել փոխըմբռնման հուշագիր»,- ասաց Ջահանգիրին: Միաժամանակ ափսոսանք հայտնեց, որ հայ ձեռնարկատերերը լիովին չեն օգտագործում Իրանում եղած ազատ առևտրի գոտին: Նրա խոսքով՝ «Արաքս» ազատ առևտրի գոտին մեծ նշանակություն ունի ներդրողների համար: «Մենք հայ գործընկերներին ևս կոչ ենք անում ներդրումներ անել այստեղ»,- ասաց ԻԻՀ փոխնախագահը:

2016 թ. հունվարից ՌԵ-ի ղեկավարությունն էլ սկսեց ձայնակցել Իրանին: «Ռուսական կողմը նշել է Հայաստան-Իրան երկաթուղու կառուցման կարևորությունը և պատրաստակամություն է հայտնել ուսումնասիրելու հնարավոր մասնակցության հարցը»,- նշված է ՌԴ տրանսպորտի նախարար Մաքսիմ Սոկոլովի հունվարյան այցի և հայ-ռուսական տնտեսական համագործակցության միջկառավարական հանձնաժողովի նիստի արդյունքների վերաբերյալ հաղորդագրությունում: Հասկանալի է, որ ռուսների կուրսի փոփոխման վրա ազդել է ոչ միայն ՌԵ-ի նախկին տնօրեն Յակունինի պաշտոնաթողությունը, այլև Իրանի հետ համատեղ նոր շահագրգռության առաջացումը: Դրան հավելենք նաև այն, որ Ռուսաստանն ու Իրանը, ըստ էության, արդեն չինական «Մեծ մետաքսի ճանապարհի տնտեսական նախաձեռնություն» խոշոր ծրագրի մասնակիցներ են, իսկ դա ենթադրում է Եվրասիայի երեք խոշորագույն տերությունների սերտագույն գործակցություն, և նախագահ Սերժ Սարգսյանն էլ, ՉԺՀ կատարած այցի ժամանակ, հայտարարեց, թե Հայաստանը կմիանա չինական նախաձեռնությանը:


(շարունակելի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 3221

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ