Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Բաքուն վախեցնում է բոլորին, բայց վախեցող չկա

Բաքուն վախեցնում է բոլորին, բայց վախեցող չկա
03.05.2016 | 00:34

Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը Թարթառի շրջանի զորամասեր այցելության ժամանակ հայտարարեց, որ «ամեն անգամ, երբ Հայաստանի վրա ուժեղանում է միջազգային ճնշումը, Հայաստանը դիմում է սադրանքների, որպեսզի խուսափի բանակցային գործընթացից»: Ալիևը ասել է, որ «այս տարեսկզբին շնորհիվ Հայաստանի վրա միջազգային ճնշման՝ բանակցային գործընթացում որոշ առաջադիմություն էր զգացվում»:

Բայց ի՞նչ առաջադիմություն և ինչու՞ Ադրբեջանը, ինչպես ադրբեջանական ասույթն է վկայում՝ տարիներով ասում է «Մուս-Մուս», բայց չի համարձակվում վերջապես «Մուստաֆա» ասել: Ադրբեջանի նախագահ աշխատակազմի արտաքին կապերի բաժնի վարիչ Նովրուզ Մամեդովը ANS հեռուստաալիքին հարցազրույցում նորից է ընդգծել, որ «հայկական կողմը և Հայաստանի ղեկավարությունը չի կարողանում որոշել, թե ինչ անի»: Նրա խոսքով՝ «Հայաստանի ղեկավարությունը հակասական հայտարարություններ է անում» և «Ադրբեջանի համբերությունը կարող է հատել», որ «բոլոր երկրները պիտի հաշվի առնեն»: Ինչո՞ւ:

Ապրիլի 2- 5-ի իրադարձությունները շփման գծում ներկայացնելով իբրև «հաղթանակ», (եթե դա, իհարկե, հաղթանակ էր) Բաքուն ի վիճակի չէ այդ ՛՛հաղթանակը՛՛ վերածել որոշակի քաղաքական-դիվանագիտական նվաճումների: Կառնեգի հիմնադրամի փորձագետ Թոմաս դե Վաալը Politico Europe-ում հիշեցնում է, որ «1994-ին Հայաստանը ռազմական հաղթանակ է տարել և Բաքուն ու Երևանը ստորագրել են Բիշկեկի հրադադարը, որ ամրապնդում էր ներկա ստատուս քվոն տարածաշրջանում»: Իսկ հիմա, փորձագետի խոսքով, բարեբախտաբար «չկա լիարժեք պատերազմ, ինչպես 1990-ականների սկզբին, բայց Հայաստանի ու Ադրբեջանի ղեկավարները ավելի ու ավելի խոր են դիրքավորվում իրենց ռազմական դիրքերում, որտեղից նահանջելը շատ դժվար է»:


Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը իշխող ՀՀԿ-ի նիստում արդեն բարձրաձայնել է պայմանները, որոնց կատարման դեպքում Երևանը պատրաստ է վերսկսել բանակցային գործընթացը: Նշված են միջադեպերի հետաքննության մեխանիզմների ներդրումը, հասցեական հայտարարությունները և երաշխիքները, որ Ադրբեջանը նոր հարձակման չի դիմի և Լեռնային Ղարաբաղն անվտանգ կլինի: Բաքուն պատասխանեց արտգործնախարար Էլմար Մամեդյարովի շուրթերով. «Չի կարելի ինչ-որ պայմաններով բանակցությունները սկսել: Եթե Երևանում կարծում են, որ պայմանների միջոցով կարող են գործընթացը երկարացնել, շատ պարզունակ մոտեցում է: Գործընթացը պետք է տեղից շարժվի: Ամենամեծ սպառնալիքը Հայաստանի բանակի ներկայությունն է Ադրբեջանի օկուպացված հողերում: Որքան արագ լուծվի այդ հարցը, այնքան արագ հնարավորություններ կհայտնվեն: Պայմաններ առաջադրելով հարցը չի լուծվի, դա խաղաղ գործընթացի ավարտ է նշանակում»:


Բաքուն ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի անձնական ջանքերով Ղարաբաղում հաստատված փխրուն զինադադարի վերաբերյալ չգիտես ինչու հաշվարկում էր, որ Մոսկվան իր վրա «կքաշի դիվանագիտական ծածկոցը»: Չքաշեց: «Ռուսաստանը հնարավոր է համարում Բաքվի ու Երևանի ռազմական շփումների շարունակությունը, թեպետ խոսքը բարձր մակարդակի հանդիպման մասին չէ դեռ»՝ հայտարարեց ԵԱՀԿ-ում ՌԴ մշտական ներկայացուցիչ Ալեքսանդր Լուկաշևիչը: Ի պատասխան Բաքուն հանդես եկավ (ճիշտ է՝ ոչ պաշտոնական) մեղադրանքներով Մոսկվայի հասցեին, որ «իր համար կարևոր է համարում կոնֆլիկտի սառեցումը»: Ասենք: Բայց և ԱՄՆ Պետդեպարտամենտի պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարկ Թոները հայտարարեց, որ «անհրաժեշտ է վերադառնալ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի խաղաղ կարգավորմանը» և «ԱՄՆ-ը կոնֆլիկտի կողմերին կոչ է անում լիցքաթափել իրավիչակը և վերադառնալ խաղաղ գործընթացին»: Դիվանագիտական ընկալումով «իրավիճակի լիցքաթափումը» կամ անցումը կառուցողական լիցքաթափման և խնդրի լուծման առաջին հերթին նշանակում է կոնֆլիկտի կառավարելիության վերականգնում: Եթե ելակետ ընդունենք կոնֆլիկտոլոգիական փորձաքննությունը, դա ենթադրում է ճանապարհների վերհանում և կոնֆլիկտի նախազգուշացման մեխանիզմների ստեղծում: Այսինքն՝ նախ լիցքաթափում, հետո մնացածը: Այդպիսով՝ ԱՄՆ-ը նույն դիրքորոշումն ունի, ինչ շարադրել է Ալեքսանդր Լուկաշևիչը, որ համաձայնեցված է ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի դիրքորոշման հետ: Ադրբեջանը հրաժարվում է ընդունել Ղարաբաղի շփման գծում վերահսկողության համակարգը, ենթադրելով, որ այդ միջոցները միայն կնպաստեն ստատուս քվոյի ամրապնդմանը: Բայց Բաքվում մինչև հիմա չեն գիտակցել, որ ապրիլի 2-5-ի իրադարձությունները փոխել են ուժերի դասավորությունը տարածաշրջանում նաև արտաքին խաղացողների կամ նրանց ազդեցության տեսակետով:


Արևմուտքը լայն իմաստով Ադրբեջանի կողմից չէ, իսկ Ռուսաստանը և Իրանը առայժմ կառուցում են հավասար հեռավորության քաղաքականություն, Թուրքիան՝ է Ադրբեջանի գլխավոր գործընկերը, ինչպես արձանագրեց Գերմանիայի արտգործնախարար Ֆրանկ Վալտեր Շտայնմայերը Handelsblatt-ին հարցազրույցում: Ճիշտ է՝ ուշադրությունը կենտրոնացնելով փախստականների խնդրի վրա, նա հայտարարեց, որ «այս պահին ռեալ չէ Անկարայից պահանջել միջոցներ ձեռնարկել, որոնց նախադրյալը կառավարության վերահսկողությունն է երկրի ամբողջ տարածքի վրա»: Իրոք, Թուրքիան, չնայած մերկապարանոց հայտարարություններին Ղարաբաղի կոնֆլիկտի հարցով, այսօր Ադրբեջանի ժամանակը չունի: Անկարային մտահոգում է իր տարածքային ամբողջականության պահպանումը, ահաբեկչության դեմ պայքարի կազմակերպումը:
Այս գործոնները խթանում են ղարաբաղյան ինտրիգի բոլոր բացահայտ ու քողարկված մասնակիցների կոնֆլիկտային վարքագծի ռազմավարության ու մարտավարության փոփոխություն: Հիշեցնենք, որ ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը կոչվում է ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորման, այլ ոչ լուծման խումբ: Առաջինը նշանակում է որ նրա նպատակը կոնֆլիկտի, որ լիովին հաղթահարված չէ, մեղմացումն է: Այդ հասկացությունը նաև կարող է նշանակել, որ ինչ-որ պրոբլեմների լուծումը հետաձգվում է (հետաձգված կոնֆլիկտ): Երկորդը նշանակում է, որ գոյություն ունեցող պրոբլեմները ամբողջությամբ հաղթահարված են և կոնֆլիկտն ավարտված է: Ադրբեջանը ապրիլի 2-5-ի իրադարձություններից հետո Հայաստանի նկատմամբ գերազանցություն չստացավ և չի կարող պարտադրել կոնֆլիկտի դադարեցման իր պայմանները: Նրա հղումները միջազգային տարբեր ինստիտուտներին արդյունք չեն տալիս նախևառաջ այն պատճառով, որ նրանք ունեն իրավիճակի իրենց պատմաքաղաքական ախտորոշումը: Այդ պատճառով, եթե բռնկվի լայնամասշտաբ պատերազմ, Բաքուն միջազգային մեկուսացման մեջ կհայտնվի և որոշ ժամանակից կսկսի գործել երրորդ ուժի գործոնը և առաջին հերթին ինստիտուցիոնալ կդարձնի կոնֆլիկտը նրա ավարտման առաջարկների տեսակետից, ինչպես եղել է Բիշկեկյան փաստաթղթերը նախապատրաստելիս 1994-ին: Այդ պատճառով է ադրբեջանական դիվանագիտությունը փորձում դուրս գալ փակ շրջանակից՝ ցանկացած միջոցներով նախաձեռնելով բանակցությունների վերսկսումը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի նախկին ձևաչափով և նախկին օրակարգով:


Երևանն ունի ուրիշ մարտավարություն, քանի որ շանս է ստացել ևս մեկ փոխզիջումային առաջարկության՝ բանակցությունների մեջ մտցնել Ստեփանակերտին: Ադրբեջանի արտաքին գործերի նախարար Էլմար Մամեդյարովը հաղորդեց, որ ամսվա կեսին Եվրոպայի քաղաքներից մեկում մտադիր է հանդիպել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներին: Հետաքրքիր է՝ ի՞նչ են հիմա նրանք առաջարկելու Ադրբեջանին: Ղարաբաղյան կոնֆլիկտի կարգավորման շուրջ իրավիճակն անորոշ է մնում:
REGNUM


Հ.Գ. Ապրիլի 2-5-ի իրադարձությունները ուժերի դասավորությունը տարածաշրջանում ոչ այնքան փոխեցին, որքան փոխեցին իրավիճակի միջազգային գնահատականը: Հարձակման մի քանի ժամում Բաքուն ապացուցեց՝ ինչ մի քանի տարի Երևանն ասում էր, բայց չէր ընկալվում՝ Լեռնային Ղարաբաղի բնակչության անվտանգությունը կարող է ապահովված լինել միայն անկախության կարգավիճակով, իսկ Բաքուն ի ցույց դրեց, որ իրեն պետք է տարածք՝ առանց հայերի: Թալիշում գործված վայրագությունները փաստեր են, որ ոչ մի հայտարարությամբ հերքել հնարավոր չէ: Հայ զինվորը վերականգնեց հայոց պետականության նկատմամբ: Եթե ռուսական լրատվամիջոցը հետևողականորեն համոզում է, որ հայերս ճիշտ ենք, ուրեմն մենք անում ենք այն, ինչ ուզում է Մոսկվան, իսկ դա միշտ ավարտվում է կոտրված տաշտակի պատմությամբ: Առավելևս, եթե Մոսկվան գործում է ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների հետ, ի՞նչ հարց է, թե Մինսկի խմբի համանախագահներն Ադրբեջանին ի՞նչ են առաջարկելու: Գուցե հենց դա է բանալին, թե ինչու՞ են ռուսական լրատվամիջոցները փոխել կոնֆլիկտի ու ստեղծված իրավիճակի ընկալումը՝ ապրիլի սկզբին խաղալով Բաքվի, մայիսի սկզբին՝ Երևանի կողմից: Եվ Բաքվի ոչ պաշտոնական բողոքը, որ Մոսկվան կոնֆլիկտը սառեցնում է, գուցե նրա զարմանքն է, թե ինչու՞ էր, ուրեմն, հանել սառեցված վիճակից, եթե նորից սառեցնելու էր: Իվերջո, ի՞նչ է կատարվում կոնֆլիկտի շուրջը, ի՞նչ նոր «Բիշկեկ» է նախապատրաստվում վերստին փակ վարագույրների հետևում: Որքանո՞վ է Հայաստանի հրապարակային դիրքորոշումը համարժեք իրավիճակին:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2909

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ