ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը հայտարարել է, որ Ռուսաստանը շուտով կկիրառի հայելային միջոցառումներ՝ Չինաստանի քաղաքացիների համար վիզայի ռեժիմը վերացնելու համար։ «Մեր չինացի ընկերների՝ Ռուսաստանի քաղաքացիների համար անվիզա ռեժիմ մտցնելու վերաբերյալ որոշումը, անկասկած, կնպաստի մեր ժողովուրդների միջև կապերի հետագա ամրապնդմանը: Մեր կողմից հայելային միջոցառումները շատ շուտով ուժի մեջ կմտնեն Չինաստանի քաղաքացիների համար»,- ասել է Պուտինը։               
 

«Իմ կարծիքով` կյանքի ողջ ընթացքում ամեն բան իր ճոճն ունի, ճոճվելու իր վիճակը»

«Իմ կարծիքով` կյանքի ողջ ընթացքում ամեն բան իր ճոճն ունի, ճոճվելու իր վիճակը»
30.01.2015 | 12:10

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ռեժիսոր, «ՎեբԾիրան» օնլայն կինոփառատոնի 2014 թվականի հաղթող «Ստվեր» ֆիլմի հեղինակ ՆԻԿՈԼԱՅ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ: Նրա հետ զրույցը կինո ստեղծելու իր պատկերացումների ու դրան առնչվող հանգամանքների մասին է:

«ՄԵՐ ՍԽԱԼՆԵՐԻ ՎՐԱ ՍՈՎՈՐՈՒՄ ԵՆՔ, ԹԵ ԻՆՉՊԵՍ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՆԿԱՐԵԼ ԿԻՆՈ»

-Նիկոլայ, մասնագիտական կրթությունդ ստացել ես Սուրեն Բաբայանի արվեստանոցում: Ասում են՝ նա ոչ թե սովորեցնում է ինչպես նկարել կինո, այլ ինչպես չի կարելի նկարել կինո: Այդպե՞ս է:

-Այո, կա այդպիսի բան:

-Իսկ դա օգնո՞ւմ է սկսնակ ռեժիսորին կայանալու իր մասնագիտության մեջ:

-Եթե իմ և ընկերներիս օրինակով դատեմ, պիտի ասեմ, որ մենք բավական ուշ հասկացանք, թե ինչպես կարելի է սովորել իր մեթոդով: Երկար ժամանակ մեզ թվում էր, թե ոչինչ չենք սովորում, մնում ենք նույն կետում: Բայց հետո մեր աշխատանքներում, հետևելով այն հորդորին, թե ինչպես չի կարելի նկարել կինո, մենք տեսանք մեր սովորածի արդյունքը: Մենք ֆիլմ նկարելիս աշխատում էինք մաքսիմում չնկարել այն, ինչը Սուրեն Բաբայանի ուսուցանած գիտելիքների համաձայն կինո չէր, ռեժիսուրա չէր, կապ չուներ կինոյի հետ ընդհանրապես: Իսկ թե ինչ արդյունք էր ստացվում, դա էլ առանձին հարց է: Ինչպես կինո չնկարել մեր ղեկավարը մեզ սովորեցնում էր մեր ֆիլմերի օրինակով: Մեր արած սխալները տեսնելով՝ յուրաքանչյուր հաջորդ նկարահանման ժամանակ մենք փորձում ենք ուղղել դրանք, ու մեր սխալների վրա սովորում, թե ինչպես չի կարելի նկարել կինո:

-Եվ անցյալ տարվա «ՎեբԾիրան» կինոփառատոնը վկայեց, որ Սուրեն Բաբայանի մեթոդով սովորած ռեժիսորները նկարում են մրցանակակիր ֆիլմեր. դու ստացար առաջին, իսկ քո համակուրսեցի Ալեն Մանուկյանը՝ երրորդ մրցանակ՝ «Հարություն» ֆիլմի համար:

-Ալենը ստացավ նաև Արմեն Մազմանյանի «Լավագույն դեբյուտ» մրցանակը՝ արդեն «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի ժամանակ: Այդ մրցանակները Սուրեն Բաբայանի ուսուցման մեթոդի արդյունքը պետք է համարել:

«ԵՍ ՎԱԽ ՈՒՆԵՄ, ԹԵ ՄԵՆՔ ԿՈՐՑՆՈՒՄ ԵՆՔ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԻՍԿ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՇԱՏ ԿԱՐԵՎՈՐ Է»

-Քո «Ստվեր» ֆիլմը ես կոչել եմ ռեքվիեմ՝ նվիրված հին, կորած Երևանին: Այդ Երևանի հանդեպ կարոտախտի զգացողությունն ավելի շատ բնորոշ է քո ծնողների կամ ավելի ավագների սերնդին, բայց ոչ քեզ նման երիտասարդ մարդուն, որը, կարելի է ասել, չի էլ տեսել այդ հին Երևանը: Ինչպե՞ս գնացիր-հասար այդ թեմային:

-Թե ինչպիսին պիտի լինի գաղափարը, որոշակիացավ աշխատանքների ընթացքում: Ինչ վերաբերում է հին Երևանին, պատմությանն անդրադառնալուն, ասեմ, որ ինձ ավելի շատ հետաքրքրում է ճարտարապետությունը: Կարող եմ ասել, որ իմ ֆիլմում շենքը, հին շինությունն իր հետ բերեց գաղափարը: Հետո դրան ավելացան ստվերները՝ որպես սյուժետային այլ գիծ, այլ ուղղություն: Ինձ հետաքրքրում էր, թե ինչ պատմություն կարող է լինել հին շենքի ներսում: Որովհետև երկար տարիներ ապրած շենքն այնպիսին չէ, ինչ նոր, կարճ ժամանակ առաջ կառուցվածները: Այն իր մեջ անպայման ինչ-որ բովանդակություն պիտի պարունակի: Իրականում ինձ հետաքրքրում էին ճարտարապետության պատմությունը, հին շենքի պատմությունը, այն ճակատագրերը, այն իրադարձությունները, որոնք եղել են այդ շենքի ներսում, անցել են այդ շինության միջով: Ես, ընտրելով այդ մեկ շենքը, փորձել եմ ընդհանրացնել բոլոր հին շենքերի պատմությունը և, ինչու ոչ, պատմությունն ընդհանրապես:

-Քո ֆիլմում հին տան բովանդակությանը, որն առավելապես արտահայտվում էր դրա պատին հայտնվող ստվերների միջոցով, վերջում հակադրվեց Հյուսիսային պողոտան՝ իր անկենդան նորակառույցներով: Դա այն միտքն էր շեշտադրում, որ վերջիններս բովանդակազուրկ շենքե՞ր են:

-Իրականում ես մտադիր չեմ եղել նման գաղափար դնել իմ ֆիլմի մեջ: Ի սկզբանե Հյուսիսային պողոտան, նորակառույցներն առհասարակ չեն եղել ֆիլմի բովանդակության մեջ կարևոր դետալներ, բայց ֆինալն ինքնին եկավ-հանգեց դրան: Ինքնըստինքյան ստացվեց. հերոսը վերջում հեծանվով գնաց դեպի նորակառույցները: Դա նախապես մտածված չէր, անկեղծ եմ ասում: Հերոսը պարզապես այլ ելք չուներ, նա ուզած-չուզած պիտի ճանապարհը շարունակեր այդ ուղղությամբ՝ Հյուսիսային պողոտայի նորակառույցների միջով:

-Մի կարևոր ենթաշերտ էլ կար ֆիլմիդ սյուժետային գծում: Հին տան պատին հայտնվող ստվերները ֆիլմի սկզբում շատ բարեկիրթ էին, արիստոկրատ պահվածք ունեին, մինչդեռ ֆիլմի վերջում դրանք դարձան գռեհիկ, անպարկեշտ: Այսինքն՝ հին շենքի պատմությունն աղավաղվո՞ւմ է, ի վերջո:

-Ինձ համար շատ հաճելի է լսել այդ դիտարկումը, որովհետև տեսնում եմ, որ իմ ցանկությունները, իմ մտքերը, որ դրել եմ ֆիլմիս մեջ, որոշ չափով հասկացվում են: Նկարելուց հետո ես մտածում եմ, որ ֆիլմերս գուցե և շատ սուբյեկտիվ են, բայց արվեստը, ի վերջո, սուբյեկտիվ ընկալում է: Վերջերս հույն փիլիսոփաներից մեկի խոսքը կարդացի, որը հորդորում է փորձել ընդհանուրն էլ ներկայացնել մասնավորի միջոցով: Կցանկանայի, որ իմ աշխատանքները դիտողներն էլ այդպես ընկալեին: Հաճախ է պատահում, որ իմ ֆիլմերում երկրորդական, անգամ նախապես չմտածած իմ ասելիքը դառնում է ավելի կարևոր, քան այն գլխավոր ասելիքը, որն ի սկզբանե դրված է եղել ֆիլմի հիմքում: «Ստվերի» մեջ էլ ամեն բան որոշեց ֆիլմի ընթացքը: Ես նախապես մտածել էի, որ փոփոխությունն ավելի շատ պիտի հերոսի մեջ կատարվի: Նրա վրա պիտի անդրադառնային հին շենքի ստվերների փոփոխությունները: Ինձ թվում էր, թե ֆիլմի ընթացքը հապճեպ է, ժամանակը շատ արագ է անցնում, իմ ասելիքից ոչինչ չի հասկացվում: Բայց հետո, երբ ֆիլմն արդեն ամբողջովին հավաքվեց, մոնտաժվեց, ես տեսա, որ այն, ինձ համար գոնե, հասկանալի է:

-Իսկապես ֆիլմի տևողությունը շատ կարճ է՝ իր պարփակած բովանդակության համեմատությամբ: Ընդամենը տասը րոպեում այդքան ընդգրկուն ասելիք մատուցելը զարմանալի է: Նույն բանը կարող եմ ասել նաև տասնչորս րոպե տևողությամբ երկրորդ ֆիլմիդ առնչությամբ, որի վերնագիրը՝ «Ճոճ», արդեն իսկ ենթատեքստեր որոնելուն է մղում: Ինչո՞ւ՝ «Ճոճ»:

-Եթե «Ստվեր» վերնագիրը ծնվեց ֆիլմի ստեղծման ընթացքում, եթե մինչև ֆիլմն սկսելը ես տարբեր վերնագրեր էի մտածել, բայց հետո դրանք բոլորը բացառվեցին և ֆիլմի վրա դրվեց նախապես չմտածված մի վերնագիր, ապա երկրորդ ֆիլմի ժամանակ ամեն բան այլ էր: Այս դեպքում ֆիլմն առաջացավ հենց վերնագրից, «Ճոճը» որոշված էր ի սկզբանե: Ինձ շատ էր հետաքրքրում ճոճվելու գաղափարը: Իմ կարծիքով` կյանքի ողջ ընթացքում ամեն բան իր ճոճն ունի, ճոճվելու իր վիճակը, և հենց մարդու կյանքն ինքնին ճոճ է: Ֆիլմում սիմվոլիկան շատ է, գուցե չհասկացվի կամ ոչ ամբողջովին հասկացվի, բայց նորմալ է: Ինձ համար շատ հետաքրքիր էր կյանքի փոփոխությունների ընթացքը, ճոճը՝ լավ ու վատի, գեղեցիկի ու տգեղի, այլ բաների միջև: Եվ անգամ մահը, որը, իմ կարծիքով, անէություն չէ, այլ իր մեջ կրում է շարժման գաղափարը, նույնպես ճոճ է:

-Ինչպես «Ստվերում», այնպես էլ «Ճոճում» գերիշխող է ռետրո տարրը, քո ֆիլմի ռեկվիզիտներն ընդգծված հնաոճ են, անգամ տեղ-տեղ փարաջանովյան տիպերի, փարաջանովյան գլխարկների ու հագուստի առկայություն ենք զգում ֆիլմում: Ինչո՞վ է այդ ռետրոն քեզ գրավում ժամանակակից նորամուծություններին խելահեղորեն տուրք տալու այս ժամանակներում:

-Ես դա համարում եմ խնդիր, որ մարդիկ տարված են խիստ ժամանակակից բաներով: Դրանից իսկապես նեղվում եմ: Բայց և, մյուս կողմից, մտածում եմ, որ վատ է, երբ մարդիկ իրենց ժամանակի մեջ չեն տեղավորվում: Ընկերներիցս շատերն են փորձում ինչ-որ գործեր անել՝ հետևելով ժամանակի պահանջներին, ժամանակակից չափանիշներին: Բայց իմ մեջ ինչ-որ կախում կա անցյալից: Ես դա ոչ թե համարում եմ պատմությունը գնահատելու հետևանք, թեև շատ եմ գնահատում պատմությունը, այլ որոշակի ստեղծագործական մոտեցում: Բերեմ մի օրինակ. Մարսել Պրուստի «Կորսված ժամանակի հետքերով» էպոպեան ¥եթե այդպես կարելի է կոչել Պրուստի գործը¤ կարդալուց հետո ու նաև դրանից առաջ ինձ ավելի շատ հետաքրքրում էր անցյալը, քան ներկան: Գուցե և դա խնդիր է երիտասարդ մարդու համար, գուցե թե երիտասարդը պիտի ավելի շատ դեպի ապագան գնա, բայց, իմ կարծիքով, մեր ապագան հենց անցյալի մեջ է թաքնված: ՈՒ ես առավելագույնս տուրք եմ տալիս այս գաղափարին իմ ստեղծագործության մեջ: Փորձում եմ նաև պատմվածքներ գրել և դրանցում նույնպես անդրադառնում եմ մեր անցյալին, փորձում եմ անցյալից որոշ բաներ բերել և ներկայացնել ժամանակակից իրականության համատեքստում:

-«Ճոճում» ավելի ճիշտ կլինի ասել, որ դու անցյալի համատեքստում ժամանակակից մի տարր էիր ներմուծել՝ սափրված գլխով աղջկան: Բայց ֆիլմի վերջում նա էլ վերածվեց ռետրո-երևույթի: Այսինքն՝ եթե անգամ քո ստեղծագործություններում ինչ-որ ժամանակակից բան կա, այն է՞լ է, ի վերջո, զետեղվում քո անցյալապաշտության մեջ:

-Ճիշտ եք ընկալում իմ ֆիլմերը: Դա շատ սուբյեկտիվ մոտեցում է, բայց ես իրոք այդպես եմ մտածում: Խնդիրն այն չէ, որ ես դեմ եմ առաջընթացին, ուզում եմ, որ մենք մնանք անցյալի մեջ: ՈՒղղակի ես վախ ունեմ, թե մենք կորցնում ենք հիշողությունը: Իսկ հիշողությունն ինձ համար շատ կարևոր է: Նորից մի օրինակ բերեմ գրականությունից. Միլան Կունդերայի «մոռացություն» տերմինը շատ մեծ իմաստ է պարունակում: Իհարկե, Կունդերան միակը չէ, որ անդրադարձել է մոռացության խնդրին, բայց այս առնչությամբ ես միշտ նրան եմ հիշում: Իմ շրջապատում շատերն են տարված ժամանակակից բաներով, ես էլ եմ հասկանում, որ ժամանակն իր հետ նոր շունչ է բերում, որ ապագային հասնելու համար պետք է քո մեջ կրես ժամանակակից շատ ու շատ բաներ, բայց այդ ճանապարհին մենք հաճախ շատ ու շատ բաներ ենք մոռացության մատնում: Ինձ թվում է, որ մոռանալն ու մոռացության մատնելը տարբեր բաներ են: Հենց դրա մասին է մեզ զգուշացնում Կունդերան:

«ԵԹԵ ՓՈՐՁԵՄ ՈՐԵՎԷ ԳՐԱԿԱՆ ԵՐԿԻ ԱՆԴՐԱԴԱՌՆԱԼ ԿԻՆՈՅՈՒՄ, ԱՊԱ ԿԸՆՏՐԵՄ ԼԵՎՈՆ ԽԵՉՈՅԱՆԻ ՊԱՏՄՎԱԾՔՆԵՐԸ»

-Խոսում ես գրականությունից և օրինակներ բերում Պրուստից, Կունդերայից: Հայ գրականության մեջ քեզ համար չկա՞ն անուններ, որոնց խոսքը, գործերը կարող ես ուղեցույց դարձնել քո ստեղծագործական որոնումներում: Օրինակ՝ ժամանակակից հայ հեղինակներից որևէ մեկի գրականութունը քեզ համար չի՞ կարող կինո նկարելու սցենարական հենք դառնալ:

-Եթե խոսում ենք ժամանակակից հայ գրականությունից, ապա ասեմ, որ կա մի գրող, որի գրականությանն իմ կուրսղեկն անդրադարձել է կինոյում:

-Լևոն Խեչոյանի մասին է խոսքը, անշուշտ:

-Այո: Եվ ես էլ, եթե փորձեմ որևէ գրական երկի անդրադառնալ կինոյում, ապա կընտրեմ Լևոն Խեչոյանի պատմվածքները: Խոսքն այն մասին չէ, որ չկան ժամանակակից ուրիշ լավ գրողներ, ուղղակի Լևոն Խեչոյանի գրականությունը շատ պատկերավոր, դեպի կինոն գնացող գրականություն է: Ես մարգարեական պատգամ չեմ ուզում հնչեցնել, բայց շատ եմ ցանկանում, որ մենք շատ կարդանք: Նկատում եմ, որ պոտենցիալ կա մեր երիտասարդության մեջ, բայց կարդալու պակասը մի քիչ զգացվում է: Խոսքն այն մասին չէ, որ բոլորովին կարդացած չեն, այլ այն մասին, որ քիչ են կարդում:

-Ինձ համար նորություն էր, որ դու պատմվածքներ ես գրում: Տպագրվա՞ծ են դրանք:

-Ոչ: Վերջերս՝ ծննդյանս օրվա առթիվ, ընկերս ինձ հաճելի նվեր արեց. իմ պատմվածքներից երկուսը բուկլետի տեսքով տպագրեց երկու օրինակով՝ մեկն ինձ համար, մյուսը՝ իր: Դա ինձ համար ամենաթանկ նվերն էր: Եթե կարելի է դա տպագրություն համարել, ուրեմն համարեք: Ամեն դեպքում, ես հիմա ունեմ իմ փոքրիկ գիրքը: Իսկ տպագրել ես չեմ փորձում, թեև շատ ուրախ կլինեի, եթե տպագրվեին: Ես այդ պատմվածքները ավելի շատ ուզում եմ ծառայեցնել իմ կինոյին: Դրանք հենց որպես կինոսցենար էլ ծնվում են, հետո են դառնում պատմվածք:

-Նոր ֆիլմի վրա աշխատո՞ւմ ես:

-Իհարկե, ունեմ նոր՝ դոկումենտալ ֆիլմի մտահղացում, որը դեռևս որոշակիացած չէ: Վերջերս Արամ Շահբազյանի ֆիլմի նկարահանումներին էի մասնակցում՝ որպես դիտորդ: Իմ ապագա ֆիլմի նյութը ես հենց այնտեղից եմ քաղել, դրա մասին խոսել եմ Արամ Շահբազյանի հետ, և նա հավանություն է տվել իմ գաղափարին: Այդ ֆիլմով փորձելու եմ անդրադառնալ լեռներում վեց-յոթ ամիս ապրող տղամարդկանց կյանքին: Այնտեղ՝ նրանց կողքին, այդ ընթացքում չեն լինում կանայք: Նրանք կտրված են լինում իրենց տներից, գյուղից, նորմալ կենցաղից, և միակ կապող գործոնը, որ կա այդ մարդկանց ու գյուղի միջև այդ երկարուձիգ ամիսների ընթացքում, կաթի մեքենան է, նրա վարորդը: Այս ասելիքի վրա է կառուցվելու ֆիլմը:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2518

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ