Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Ես կողմնակից եմ ողջամիտ գենդերային «անհավասարությանը»

«Ես կողմնակից եմ ողջամիտ  գենդերային «անհավասարությանը»
05.11.2013 | 11:43

«Մենք` երևանցիներս, անդառնալիորեն փոխվել ենք, սակայն ինքը` մեզ ծնած քաղաքը, զարմանալիորեն մնացել է նույնը, դարձել է ամեն ինչ հանդուրժող, համակերպվող, հնացել է, դեմքն ու հոգին կորցրել: Որտե՞ղ փնտրենք մեր հոգեկից Երևանը... Գուցե մեր մե՞ջ: Կամ մեր սիրելի մարդկանց հայացքներում»:
Բանաստեղծ, թարգմանիչ, գրականագետ, դիվանագետ ԱՇՈՏ ԱԼԵՔՍԱՆՅԱՆԻ «Երգերի գիրքը» ժողովածուում (այն հրատարակել է «Հայաստան» հրատարակչությունը) տեղ գտած նոթերն ու բանաստեղծությունները երևանյան կյանքի մասին են և ոչ միայն. գրողի խոհերը ձգվում են դիմազրկվող աշխարհից մինչև տարաշխարհիկը, մեր օրերից մինչև հավերժություն:
Աշոտ Ալեքսանյանը թարգմանել, առանձին գրքերով կամ ընտրանու սկզբունքով հրատարակել է գերմանացի, ավստրիացի, ֆրանսիացի մի շարք հեղինակների` Հ. Հեսսե, Ռ. Մուզիլ, Շտ. Գեորգե, Ռ. Մ. Ռիլկե, Հ. Բրոխ, Բ. Վիյան, հեղինակ է «Հայ միջնադարյան նամակագրությանը» և Ռոբերտ Մուզիլի գրական-փիլիսոփայական հայեցակարգին նվիրված մենագրությունների: Հանդես է գալիս գրականագիտական, հրապարակախոսական հոդվածներով, էսսեներով, արձակ և չափածո ստեղծագործություններով։ Տասնյոթ գրքի հեղինակ է:
-Տարբեր աշխարհամասերում ապրող, տարբեր ճակատագրեր ունեցող մեր հայրենակիցներին հաճախ ենք տարանջատում: Երբեմն նաև քննարկվում է, թե ո՛ր հայն է ավելի վատ` հայաստանցի՞ն, թե՞ օտարաբնակը: Ինքներդ աշխատանքի բերումով ժամանակավորապես դրսում եք բնակվում, ի՞նչ կասեք այս մասին:
-«Լավ ու վատ»-ի խնդիր չկա, գուցե չեն հասկանում իրար կամ չեն հանդուրժում: Երբ հայությունը ավելի լայն տարածաշրջանի վրա էր բնակություն հաստատել` Պոլսից մինչև Թիֆլիս, Մոսկվա, ներկայիս Հայաստան, այն ժամանակ էլ իրար լավ չէին հասկանում: Կարծում եմ` աշխարհագրական միջավայրով պայմանավորված, մարդկանց մտածողության, քաղաքակրթվածության տարբերություններ են, ոչ թե լավի, վատի խնդիր է, այլ փոխհասկացողության: Կան սփյուռքահայեր, որ ավելի հեշտ են մերվում հայաստանյան խնդիրներին և մտածողությանը, լինում է նաև, որ դրա կրողն են դառնում, ոմանք էլ հեռու են պահում իրենց հայաստանյան խնդիրներից, անգամ սփյուռքում հայության մի ստվար զանգված ընդհանրապես չի շփվում հայկական համայնքային կյանքի հետ:
-«Երբեմն ինձ թվում է, որ Երևանն ինձ չի ձգում իր տարածական կամ որևէ այլ հատկանիշով, այլ պարզապես, որովհետև այնտեղ, հանգամանքների բերումով, սիրելի մարդիկ են դեռ բնակվում և քեզ հետ միասին կյանք մտած ու ճանապարհ անցածներն էլ դեռևս ավելի մեկտեղված են ու համախումբ, չնայած որ գնալով ավելի ու ավելի են նոսրանում, հալչում»: Սրանք Ձեր բառերն են։ Ի՞նչ փոփոխություններ եք նկատում գնալու-գալու ընթացքում: Երևա՞նն է փոխվել, թե՞ երևանցին:
-Ե՛վ Երևանը, և՛ երևանցին: Գրավոր խոսքում գույներն ինձ մոտ մի քիչ խտացված են ստացվել, բայց իսկապես էլ նկատելի է, թե ինչպես է Երևանի ժողովրդագրական դիմագիծը փոխվում: Շատ երևանցիներ հեռանում են` տարբեր պատճառներով, շատերն էլ (և մեծ տոկոս են կազմում այդպիսիք) մահանում են: Մեկ-երկու տարվա բացակայությունից հետո Երևանը նորովի ես տեսնում: Քաղաքը պահվում է մարդկանցով: Ինչո՞ւ ենք սիրում Երևանը: Դա ոչ թե փողոցների, շենքերի միջավայր է, այլ մարդկանց միջավայր է` որոշակի արժեքներ կրող մարդկանց:
-«Մենք` երևանցիներս, անդառնալիորեն փոխվել ենք, սակայն ինքը` մեզ ծնած քաղաքը, զարմանալիորեն մնացել է նույնը, դարձել է ամեն ինչ հանդուրժող, համակերպվող, հնացել է, դեմքն ու հոգին կորցրել: Որտե՞ղ փնտրենք մեր հոգեկից Երևանը... Գուցե մեր մե՞ջ: Կամ մեր սիրելի մարդկանց հայացքներում»: Երևանից դուրս ի՞նչ է փնտրում հայ մարդը: Արդյո՞ք էլի Երևանը, հայ մարդուն, ինքն իրեն: Դա փախո՞ւստ է, թե՞ փնտրտուք:
-Ի վերջո, նորից փնտրում է Երևանը, Հայաստանը: Անընդհատ համեմատության եզրեր ես փնտրում, հետզհետե նկատում ես քո քաղաքի մարդկանց և՛ առավելությունները (որքան էլ ավելի դժվար պայմաններում են ապրում), և՛ պակասությունները, ու մտածում ես` այ, եթե եվրոպական քաղաքային կյանքի այս-այս հատկանիշները ներմուծվեն Երևան, ամեն ինչ ավելի լավ կլինի: Չեմ կարծում, թե փախուստ է հեռանալը, երբեմն հիմնավորված, երբեմն չհիմնավորված, երբեմն էլ ճարահատյալ` սոցիալական խնդիրների պատճառով հեռանում են Հայաստանից, բայց մեծամասնությունը պատրաստ է վերադառնալու: Որովհետև դրսի աշխարհի գրավչությունները տեսնելով՝ համոզվում ես, որ քո քաղաքում քեզ ավելի ամբողջական ես զգում:
-«Այս պահին մենք ունենք երկու Հայաստան` իրական և հնարավոր: Իրականն այն է, ինչ ունենք, բայց հնարավոր է, որ նրա իրական լինելը չենք գիտակցում: Իրականության մեջ Հայաստանը մի երկիր է` իր կենսապահովման բազմաթիվ խնդիրներով և վերապրելու բազմամարդ հեռանկարներով»: Ի՞նչ կարող էր ունենալ «իրական» Երևանը, որ չունի:
-Բազմաթիվ թերություններով հանդերձ` բավականաչափ դրական և աչք շոյող աշխատանքներ են կատարվում քաղաքաշինության ու այլ ոլորտներում: Չէի ասի, թե հնարավորությունները 100 տոկոսով օգտագործվում են, ինչը հնարավոր էլ չէ, բայց բնավ ողբերգական իրավիճակի առաջ չի կանգնել Երևանը, մի բան էլ զարգանում է:
-«Մեր ազգը նյութ է` առանց ձևի: Մեր ազգը չունի պատմություն: ՈՒնի պատմական հիշատակներ, բայց ո՛չ պատմական հիշողություն»: Ինչի՞ մասին է խոսքը` կրկնվող սխալների՞։
-Մենք ունենք պատմական որոշակի հիշատակություններ, որ անքննադատ վերակրկնում ենք ու վերահասցեագրում նաև ներկային: Պատմական օբյեկտիվ օրինաչափությունների ընկալումը մեր մեջ պակասում է, մենք վերցնում ենք ընդհանրական մի քանի փաստական վիճակներ, եղելություններ, ասենք, Ավարայրի ճակատամարտը, Բագրատունիների վերելքը, Անիի վաճառքը, Կիլիկիայի անկումը, և գումարելիների պարզ մեխանիկական գումարի մեջ ենք տեսնում պատմությունը, ամբողջական հորձանքը չենք նկատում, որպեսզի այդ առանձին դեպքերը, իրողությունները կարողանանք ընդհանուր տրամաբանական շղթայի մեջ դիտարկել, իրար կապակցել:
-Մոտենում է Ցեղասպանության 100-ամյակը: Ի՞նչ է տալու մեզ այդ կլոր տարեթիվը:
-Ամեն ժամ, ամենայն պահ, պատեհ և ոչ պատեհ առիթներով մենք բոլորս մտածում ենք Ցեղասպանության մասին: 100-ամյակն ընդամենը խորհրդանշական տարեթիվ է, ինչպես 75-ը, 95-ը: Մենք ունեցել ենք Ցեղասպանությանն առնչվող ավելի սուր ինքնագնահատման ժամանակներ: Օրինակ, երբ Հայաստանն անկախացավ, և կանգնեցինք պատմական նոր ժամանակաշրջանի առաջ, դա ավելի լուրջ շրջան էր` վերաիմաստավորելու համար «ցեղասպանություն» երևույթը: Եթե մենք ունենք ասելիք և գնահատական, պետք չէ սպասել 100-ամյակին: Ի վերջո, դա սիմվոլիկ նշանակություն ունի, 1915 թիվը ողբերգական իրադարձությունների գագաթնակետն է, բայց ցեղապանությունն ավելի շուտ է սկսվել:
-«Ժամանակակից աշխարհում խնդիր է դրված մարդուս դիմազրկությունը, ապաանհատականացումը ծրագրի վերածել»: Ի՞նչ ծրագրի մասին է խոսքը:
-Երբ ես խոսում եմ ապաանհատականացման մասին, դա հենց հասարակական կազմակերպվածքին է վերաբերում: Մարդկանց թվում է, թե ապրում են անհատականացված կյանքով` ընդհուպ մինչև բազմազան քաղաքական, սոցիալական խնդիրների հանդեպ անհատական վերաբերմունքը, նույնը նաև սեռական կողմնորոշումների, ազգային փոքրամասնությունների առումով: Բայց մարդուս անհատական ազատությունը հարաբերական է, եթե չասենք` թվացյալ, մարդիկ ընդամենը գիտակցաբար կամ ճարահատյալ խմբվում են ավելի մեծ միավորների շուրջը, քանի որ անհատապես ոչ մի կերպ ի զորու չեն ազդելու աշխարհի ընթացքի և հասարակապետական կարգերի կազմակերպման վրա: Նրանք, անհատ մարդիկ և առանձին խնբավորումները, իրականում ավելի շատ նման են խամաճիկների, որ խաղացվում են ավելի մեծ խաղացողների կողմից:
-Հայաստան ներթափանցած «Գենդերային հավասարության մասին» 57 օրենքի և դրա արձագանքների մասին ի՞նչ կասեք:
-Ես կողմնակից եմ ողջամիտ գենդերային «անհավասարությանը»…
-«Բանաստեղծներն այս աշխարհում թերևս անելիք չունեն, փոխարենն ունեն ասելիք: Միաժամանակ, ասելիքի հստակ ձևակերպումները խորթ են նրանց: Նրանք մտածում, արտահայտվում են այլ կերպ»: Ո՞րն է այդ կերպը:
-Մարդիկ, այս հարմարավետության ձգտող կենցաղավարության մեջ, ավելի շատ քարոզիչների կարիք ունեն, որոնք իրենց ուղղություն կտան՝ ինչպես փող աշխատել, ինչպես կարգավորել սեփական կյանքը: Բանաստեղծի խնդիրը փոքր-ինչ շեղելն է առօրյա խնդիրներից: Բանաստեղծը, առհասարակ, ստեղծագործող էակը, պետք է հավերժության թեմաները անընդհատ վերարծարծի, փորձելով կենցաղը հարաբերակցության մեջ դնել այն հավերժական արժեքների հետ, որին մենք կոչված ենք, մենք` մարդիկս, որ շարունակ թափառում ենք այս երկրի երեսին և ուզում ենք մեզ ինքնապարտադրել այս կյանքին: Բանաստեղծի խնդիրը հավերժականի հիշեցում է, ինչպես որ Նիցշեն ժամանակին հավերժական վերադարձի մասին էր խոսում և այդ գաղափարական հիմքով մարդկանց մշտապես հիշեցնում իրենց ակունքների մասին: Ես միշտ մտածել եմ, որ եթե մարդը կորցնում է հավերժության հետ կապը ու նաև օտարվում է հոգու անմահության և հարակից գաղափարներից, նա ինչո՞ւ չպետք է սովորական, առօրյա կյանքում իրեն դրսևորի ոչ այլ կերպ, եթե ոչ իբրև զանցարար, օրինազանց, անգամ հանցագործ: Եթե այս կյանքը վերջավոր է, ուրեմն ամեն ինչ թույլատրելի է: Մարդկանց պետք է կրթել, դաստիարակել, որ իսկապես հավատան երկնքից եկող ազդանշաններին, և դա շեղելու նպատակով չպետք է արվի, այլ որ դա իսկապե՛ս այդպես է: Բանաստեղծները հենց այդ կենսաձիր հավատի կրողներն ու փոխանցողներն են: Ստեղծագործող մարդու հավատամքն ավելի խոր է, ավելի առնչակից է տիեզերական ամբողջին, քան գուցե նույնիսկ կրոնական հաստատությունների, ուղղությունների քարոզչությունը, որը երբեմն տեղ չի հասնում, որովհետև մեթոդները հին են և շատ դժվար է ժամանակակից մարդուն` հարմարավետության ձգտող մարդ-առանձնյակին, հրաշագործության առասպելներով տարհամոզել, հմայել և բերել եկեղեցա-կրոնական գիտակցության դաշտ:
-«Բանաստեղծական աշխարհը մեզ միանգամայն գերազանցող ուժ է: Բանաստեղծը, սակայն, որպես հասարակապետական որոշակի կարգերում գոյող էակ, ըստ էության անդրենական է ու տարաշխարհիկ»: Դուք և՛ բանաստեղծական հարթությունում եք, և՛ դիվանագիտական: Ինչպե՞ս եք համատեղում տարաշխարհիկն ու աշխարհիկը:
-Դրանք, ըստ ամենայնի, փոխներթափանցված են, դիտողականության խնդիր է: Բանաստեղծներն ավելի շատ են զգում վերջավորի մեջ առկա մշտնջենականությունը` առհավականությունը, ավելի «հողեղեն» մասնագիտությունների կրողները մարդկային հարաբերություններում առաջնահերթ են համարում այն որակները, որոնք կարող են անհրաժեշտ լինել այս ու այսքան վարձավճարով սեփական կյանքի կազմակերպման համար: ՈՒրիշ բան, որ հավերժությունն ու ակնթարթը ներթափանցված են. խնդիրը աշխարհատեսության կերպին է վերաբերում, նայած, թե նույն երևույթի մեջ ով ինչն է առաջնային համարում և ինչը` երկրորդական:
-Դարեր շարունակ հանճարեղ գործերը չեն հնանում, չեն կորցնում իրենց ուժը: Սա չի՞ խոսում այն մասին, որ ոչինչ իրականում չի փոխվում աշխարհում: Մարդն էլ չի փոխվում:
-Մարդու էությունը չի փոխվում: Աշխարհաճանաչողական գիտելիքի առումով, իսկապես, ժամանակների իրարահաջորդ ընթացքը ցույց է տալիս, որ, այո, շատ բան չի փոխվել: Ամբողջական գիտելիքը մշտապես կուտակված է եղել և տարբեր ժամանակներում փոխանցվել է: Դա կարող էր լինել Տիբեթում, Եգիպտոսում, Միջագետքում, Հայկական բարձրավանդակում: Ժամանակները մշտատև համահաղորդակցության մեջ են, գիտելիքի որակը, սակայն, չի փոխվել, քանակը շարունակ փոխվում է: Բայց այդ քանակը դեռևս նոր որակ չի տվել, այլապես մարդկությունը վաղուց հասած կլիներ իր նվիրական իդեալին և կապրեր հաշտ ու համերաշխ կյանքով` ինչպես անհատական, այնպես էլ համայնական:

Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2999

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ