Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ես մարդկանց նորերի ու հների չեմ բաժանում»

«Ես մարդկանց նորերի  ու հների չեմ բաժանում»
20.05.2014 | 00:59

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ փոխնախագահ ՀԵՐՄԻՆԵ ՆԱՂԴԱԼՅԱՆԸ:

-Հայաստանն ունի նոր կառավարություն, նոր վարչապետ, որևէ ձևով այդ փոփոխությունն արտահայտվո՞ւմ է:
-Կարծում եմ` փոփոխությունը հանրությունը շատ շուտով կտեսնի, դա կլինի և՛ աշխատանքի ոճի մեջ, և՛ վարվող, առաջին հերթին, տնտեսական քաղաքականության մեջ: Վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանի առաջին հատկանիշը աշխատանքում պահանջկոտությունն է, նա խստապահանջ է նախ իր, ապա իր հետ աշխատող մարդկանց նկատմամբ: Պատահական չէր, որ կառավարության նախաձեռնած արտահերթ նիստում մենք ունեինք այդքան ընդգրկուն օրակարգ: Կային բազմաթիվ խնդիրներ նախորդ տարվանից, գարնանային նստաշրջանից կուտակված, հարցադրումներ, որոնց վերաբերյալ ընդամենը 20-25 օր աշխատած կառավարությունն արդեն որոշակի լուծումներ է առաջարկում: Այդ խնդիրների զգալի մասը կապված է առանձին ոլորտներում և հասարակության տարբեր խավերում եղած դժգոհությունների հետ:
-Ո՞ր խնդիրներին է կառավարությունն արդեն լուծումներ առաջարկում:
-Արտահերթի ընթացքում քննարկված և ընդունված որոշ օրենքներում` ինչպես «Հաշվապահական հաշվառման մասին» և մի քանի այլ օրինագծերում, առաջարկվում են փոփոխություններ գործարար հանրության շրջանում եղած բանավեճի հիման վրա, առևտրի և ծառայությունների, էներգետիկայի մասին և այլ օրենքներում տեղ են գտել երկարաժամկետ և բյուջետային խնդիրների լուծմանը նպաստող, տնտեսական զարգացում ուղենշող լուծումներ:
-Ձեր կարծիքով` նոր կառավարության ծրագիրն ինչո՞վ է տարբերվում նախորդի ծրագրից:
-Այդ հարցը այս կամ այն ձևակերպումով հաճախ է հնչում` նախորդ կառավարության քաղաքականությունը հերքո՞ւմ եք, թե՞ շարունակում: Կարծում եմ` հարցի մեջ կեղծ նոտա կա: Տեսականորեն յուրաքանչյուր նախորդ ու հաջորդ կառավարություն, բնականաբար, որոշ չափով (ուզի թե չուզի) շարունակում է նույն գործը, բայց նաև յուրաքանչյուրի վարած քաղաքականությունն ունի իր նոր ձևն ու բովանդակությունը: Կոնկրետ իրավիճակում կառավարության ծրագիրն առաջին հերթին հիմնվում է քաղաքական մեծամասնության` ՀՀԿ-ի ու ՀՀ նախագահի ծրագրի վրա, հաշվի առնելով նաև այլ կուսակցությունների ծրագրերում ներկայացված և մեր ծրագրերի հետ համադրելի գաղափարները, քանզի մենք մշտապես ընթացել ենք հանրային և քաղաքական համախմբման ճանապարհով: Ռազմավարական հենքը դա է, քաղաքական թիմը նույնպես չի փոխվել, մարտավարության, խնդիրների լուծման մեջ կարող են տարբեր բանալիներ գտնվել` նորովի ու յուրովի: Ամեն կառավարություն, ամեն ղեկավար ունի իր դեմքն ու ձեռագիրը, հանրային կյանքում դա զգացվելու է: Կարծում եմ` ավելի ճիշտ է ոչ թե հակադրել, այլ խորանալ և տեսնել` ինչն է շարունակական, ինչն է լրացվելու, ինչն է նորովի գնահատվելու ու ինչ նոր ուղիներ են գտնվելու: Այս կառավարության մոտեցումների մեջ անպայման արտացոլվելու է կառավարության ղեկավարի և անդամների ձեռագիրը` պրակտիկ աշխատանքի մեծ փորձ, կառավարման հմտություններ, պրոֆեսիոնալիզմ, պատրաստվածություն, գիտական ներուժ, համակարգային մտածողություն, կամայնություն, մարդկանց հետ անկեղծ խոսելու, իրավիճակը ռեալ գնահատելու, հստակ խնդիրներ դնելու ու լուծելու ունակություն: Լինելով պրակտիկ մարդ` Հովիկ Աբրահամյանը դնելու է հստակ և իրատեսական խնդիրներ, դնելու է մեր երկրում մարդու, նրա կյանքի, վիճակի, կենսապայմանների, ապագայի հետ կապված խնդիրներ և նպատակներ: Վստահ եմ, որ բոլոր ծրագրերը լինելու են իսկապես մարդակենտրոն: Ծրագրերի առանցքային դրույթը` քաղաքացին ու նրա հոգսերը, այս կառավարության քաղաքական գերակայությունն է լինելու: Մեր հանրության սպասելիքները, առաջին հերթին` տնտեսական միջավայրի բարելավման ճանապարհով տնտեսական աճի և ակտիվության ապահովում, աշխատատեղեր, աղքատության նվազում, արդարանալու են:
-ՀՀԿ-ի համար խորհրդարանում առանց կոալիցիոն գործընկերոջ աշխատելը դժվարացե՞լ է, թե՞ ոչինչ չի փոխվել:
-Հիմա ավելի զգաստ ու զգայուն իրավիճակ է, պայքարն ավելի գաղափարական է և ավելի քաղաքական իրավիճակ է: Իսկ թե մեզ քննադատողները չո՞րսն են եղել, թե՞ հինգը կլինեն, արմատականության, ծավալի իմաստով ոչինչ չի փոխվում: Քվեարկության, որոշումների ընդունմանն անհրաժեշտ ձայների ապահովման խնդիր մենք չունենք` ամրության պաշարը զգալի է, աշխատանքային, մտավոր ռեսուրսի խնդիր ևս չունենք: Աշխատանքային մթնոլորտի իմաստով, թերևս, այսպես նույնիսկ ավելի հետաքրքիր է:
-Ինչո՞վ եք բացատրում, որ ոչիշխանական քառյակը, որ պահանջում էր կառավարության հրաժարական, խոստանում էր շուրջօրյա հանրահավաքներ, նոր իրավիճակ, գործնականում դադարեց գոյություն ունենալ:
-Թերևս երկու պատճառ կա: Նախ, ՀՀԿ-ն արեց ճիշտ քայլ, հանրության ու քաղաքական ուժերի համար ևս մեկ անգամ պարզ եղավ, որ մեր ձեռքը զարկերակի վրա է, մեր արձագանքը հստակ է, կառավարության փոփոխությունը որոշակի լիցքաթափում բերեց: Եվ հանրությունը, և քաղաքական ուժերը ակնհայտորեն սպասելիքներ ու հույսեր ունեն նոր կառավարությունից: Ինչ էլ ասվի, միանշանակ է, որ այս կառավարությունը նոր և լուրջ հույսեր է արթնացրել, վստահության ռեսուրս ունի: Մյուս պատճառը` քառյակը կուռ, գաղափարական հենքի վրա ձևավորված դաշինք չէ, շատ հարցերի վերաբերյալ շատ տարբեր տեսակետներ ու մոտեցումներ կան: Տեսակետների տարբերությունը սկզբունքային խնդիրների մեջ է, որ լակմուս է յուրաքանչյուր փոքրիշատե լուրջ իրավիճակի մեջ: Նախ և առաջ յուրաքանչյուր քաղաքական ուժ պիտի պատասխանի «Ո՞րն է իր գործունեության նպատակը» հարցին: Այս իմաստով` կան քաղաքական ուժեր, որ տևական ժամանակ գործում են «ինչքան վատ, այնքան լավ» սկզբունքով, ոչ թե ժողովրդի, պետության, հանրության մարտահրավերներին լավագույն լուծումներ գտնելն է իրենց նպատակը, այլ որքան իրավիճակն ավելի վատ լինի, այնքան շատ կարող են քննադատել, մեղադրել և ամեն ինչ սևացնելու մոլուցքին հագուրդ տալ: Առաջադիմական, արդյունավետ քայլերը կառավարության կողմից այս բևեռում անվերապահորեն իրարից զատելու են իսկապես երկրի կյանքի բարելավման համար պայքարողներին ապակառուցողական ուժերից:
-Նոր կառավարության ձևավորումից հետո հիմնական գնահատականն այն էր, որ նորը լավ մոռացված հինն է: Այդպե՞ս է:
-Դա անձնավորված գնահատական է, ոչ թե գործունեության կամ գործի հիման վրա տրված: Ես մարդկանց նորերի ու հների չեմ բաժանում, չեմ կարծում, որ դա է գլխավոր չափորոշիչը, շատ «հին» մարդիկ կարող են նորովի ու լավ աշխատել, այդ փաստարկը բացարձակապես իրեն սպառել է: Կառավարությունն արագ այդ մեղադրանքը կթոթափի:
-Գործարարների հետ վարչապետի հանդիպումը նաև ա՞յդ խնդիրն ուներ, թե՞ բյուջե լցնելու հարց էր լուծվում:
-Որ երկրում էական ստվերայնություն կա, և այդ ստվերայնությունը կառավարության համար թիրախ է, միանշանակ է: Չէր կարող լինել որևէ կառավարություն, որ այդ թիրախն իր համար չվերցներ և խնդիր չդներ ստվերի չափերը նվազեցնելը: Չեք գտնի որևէ երկիր, որ ստվերն ամբողջությամբ ու մեկընդմիշտ վերացրել է, դա հաստատում է և քաղաքագիտական, և մասնագիտական տեսակետը: Կառավարությունը հրապարակում է իր դիրքորոշումը և քննարկում մարդկանց հետ, որ ապրում և աշխատում են մեր երկրում: Այդ քննարկումը բազմաթիվ առաջարկներ է բերում, որոնք գործի օգտին են միայն: Անկեղծ ասած, գործարարների հետ վարչապետի հանդիպմանը հաջորդած մեկնաբանությունների մեծ մասը պարզ շահարկում էր: Այլ գնահատական չես տա, երբ բարձրաձայնում են` իսկ նախորդ կառավարությունն ի՞նչ է` ստվերի դեմ չէ՞ր պայքարում, դուք հիմա յուրայինների դե՞մ եք պայքարում և այլն, և այլն: Նման հարցադրումներն ընդամենը թեմայի շահարկում են, մինչդեռ կարևոր գործ է արվում:
-Շահարկո՞ւմ եք համարում նաև գործարարների ցանկի քննարկումը:
-Միշտ մեկը կգտնվի, որ հանդիպումից բացակայել է, դա քննարկման բովանդակությունը կամ ձեռք բերված պայմանավորվածությունները չի ստվերում:
-Կա՞ երաշխիք, որ Հայաստանի խոշոր հարկատուների ցուցակը ադեկվատ կդառնա իրենց ունեցվածքից բխող հարկային պարտականությունների կատարմանը:
-Որևէ մեկը նման երաշխիք չի կարող տալ, աշխարհի փորձը ցույց է տվել, որ հնարավոր չէ ստվերը բացարձակապես վերացնել ու բացարձակ ադեկվատություն ապահովել հարկերի ու հարստության միջև: Բայց դա չի նշանակում, որ այդ ուղղությամբ չպիտի աշխատել: Ես վստահ եմ, որ բյուջեի հարկային մուտքերի հավաքագրման գործընթացում բավականին մեծ փոփոխություններ են լինելու: Եվ հանդիպման փաստը, և խաղի կանոնների մասին պայմանավորվածությունները օգտակար են լինելու բյուջեի հավաքագրման, ստվերի պակասեցման գործընթացում:
-Հակառակ պարագայում հնարավո՞ր է, որ սեպտեմբերին կամ հունվարին կառավարություն փոխվի:
-Հազիվ թե նման անհրաժեշտություն լինի, թեև կառավարության կազմում մասնակի փոփոխություններ կարող են լինել, դա բնավ էլ վատ չէ, աշխատանքի նկատմամբ խստապահանջությունը անհրաժեշտ է աշխատանքի արդյունավետության համար:
-Ինչո՞վ եք բացատրում, որ վերջին մեկ ամսում ԼՂ հարցում տարբեր ուղղություններով իրադարձություններ են ծավալվում: ՄԽ ԱՄՆ-ի համանախագահի ելույթը, դեսպանի բացատրությունները, համանախագահների այցը տարածաշրջան, Ֆրանսուա Օլանդի հայտարարությունները, առայժմ եզրափակիչ ակորդն էլ Անտոն Ազարովինն էր` ՄՄ Հայաստանը մտնելու է գործող սահմաններով, ԼՂ հարց չի քննարկվում:
-Ես կարծում եմ, որ ԼՂ հարցով հիմնական ու հիմնարար իրադարձությունները կատարվում են Ղարաբաղում` Արցախի ժողովրդի ձեռքով և ջանքերով` երկիրը զարգացնելու, զորացնելու ուղղությամբ: Շատ կարևոր է, որ թե երկրի ներսում, թե դրսում դա հասկանան ու գիտակցեն: Մենք դրսում հնչող կարծիքներին կուլ գնացող ժողովուրդ ենք, դրսի յուրաքանչյուր կարծիք` անկախ վերևից է, ներքևից, տեղին է, անտեղի, շատ սրտամոտ ենք ընդունում: Ինչ-որ վարչության պետ, ինչ-որ տեղում ինչ-որ բան է ասել, որ կարող է լինել իր անձնական կարծիքը, իսկի կարծիք էլ չլինել, ոմանք արդեն հուզվել են, բայց դա պետական պաշտոնական տեսակետ չէ, փաստաթուղթ չէ, դիրքորոշում չէ:
-Դա փաստի արձանագրում է:
-Փաստի արձանագրում այդ հարցում արդեն եղել է: Եթե խնդիրը ԼՂՀ-ի ՄՄ մտնել-չմտնելը, տեղն ու դիրքն է, փաստի արձանագրում եղել է, երբ Ղազախստանի նախագահ Նուրսուլթան Նազարբաևը պաշտոնապես ասել է իր կարծիքն ու պաշտոնապես ստացել պատասխանը:
-Ո՞րն է այդ պատասխանը:
-ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանի պատասխանը, որ Հայաստանը Ղարաբաղի հետ չունի որևէ բաժանարար գիծ, մաքսային կետ և երբեք չի ունենա: Դա մեզ համար նախապայման է: Այս պատասխանն ընդունվել է ի գիտություն և մեր ՄՄ-ի գործընկերների կողմից չի հերքվել, չի մերժվել: Այս ու այն վարչության պետը կամ բաժնի պետը, բաժնի պետի տեղակալը ինչ կարծիք կհայտնեն, իրենց գործն է: Մենք չենք կարող բոլոր անհատների կարծիքները հավաքել ու քննարկման առարկա դարձնել: Իսկ համանախագահների այցը տարածաշրջան շատ կարևոր է, և մեր հանրության սպասելիքները բավականին լուրջ են նրանցից: Ադրբեջանն իր ոչ կառուցողական դիրքորոշումով դադարեցրել էր բանակցությունները` սկսած Կազանից: Կազանը բոլոր կողմերի համար պարզ դարձրեց` ով ով է և ով ինչ է ուզում, իր դիրքորոշմամբ ինչպես է նպաստում կամ խանգարում խաղաղ կարգավորման գործընթացին:
-Ինչո՞վ պիտի համանախագահներն օգտակար լինեն ստեղծված պայմաններում:
-Տարածաշրջանում չեն դադարում հրադադարի խախտումները, Ադրբեջանում շարունակվում է սպառազինման, հասարակությանն անընդհատ թշնամու կերպարով մարզելու գործընթացը, որ նախաձեռնվում և իրականացվում է պետական ամենաբարձր մակարդակով: Եռանախագահները բազում հարցեր ունեն տալու մեր հարևան պետության ղեկավարներին, թե իրականում որքա՞ն են նրանք անկեղծ, իրականում որքա՞ն են հակված հակամարտության խաղաղ կարգավորման:
-Եռանախագահները այդ հարցը տասը տարի կարող էին տալ, բայց չեն տալիս:
-Նման կոնֆլիկտների կարգավորման համաշխարհային փորձը ցույց է տալիս, որ գործընթացները դանդաղ են զարգանում, տարիներ ու տասնամյակներ են պահանջում, այդ հարցերը դանդաղ տրվող ու դանդաղ պատասխանվող հարցեր են:
-Ֆրանսիայի նախագահը տարածաշրջանային այցի ընթացքում երկու նախագահներին առաջարկում էր շարունակել բանակցությունները և հստակ ասում էր, որ իր նպատակը հարցը լուծելն է։ Դա բարի կա՞մք էր, թե՞ այդ բարի կամքի հետևում Ֆրանսիայի կամ ԵՄ-ի ինչ-որ առաջարկ կար:
-Ֆրանսիան մեզ բարեկամ պետություն է, երկարամյա գործընկեր, որ միշտ հանդես է եկել մեր բոլոր խնդիրների արդարացի լուծման դիրքերից: Կարծում եմ` նախագահ Ֆրանսուա Օլանդի այցը ևս մեկ անգամ ցույց տվեց, որ այդ վերաբերմունքը պահպանված է, և կա Հայաստանի իրավիճակի փոխըմբռնում: Չարդարացան մեր որոշ գործընկերների սպասելիքները, որ ԵՄ-ի հետ մեր հարաբերություններն այսուհետ սառույցի վրա են գրված: Այդ իմաստով շատ կարևոր էր Ֆրանսիայի նախագահի այցը` ցույց տալու, որ Հայաստանի քայլերն ըմբռնում ունեն, և նրա տեսակետը, որ պետք է գտնել Հայաստան-ԵՄ համագործակցության նոր մոդել:
-Հայաստանը պատրա՞ստ է այդ համագործակցության որևէ մոդելի:
-Հայաստանի քաղաքական ղեկավարությունը մի քանի անգամ այս ընթացքում հայտարարել է, որ իր կատարած քայլերը արագընթաց որոշումների ծնունդ չեն, այլ կշռադատված ու հավասարակշիռ, և այդ քայլերի հիմքում հենց այդպիսի մոդելի զարգացումն է: Հայաստանը կարող է հարաբերություններ ունենալ թե այս, թե այն կողմում, ավելին` նաև ձգտել կապող օղակ դառնալ: Կարևոր է, որ մեր գործընկերները, ի դեմս Ֆրանսիայի նախագահ Ֆրանսուա Օլանդի, խորապես տիրապետում ու հասկանում են մեր քայլերի դրդապատճառները: Սա վկայում է ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանի ու նրա վարած քաղաքական կուրսի նկատմամբ բարձր վստահությունը:
-Ինչքան ուկրաինական իրադարձությունները խորանում են, այնքան մեծանում են տնտեսական պատժամիջոցները Ռուսաստանի նկատմամբ, այդ իրավիճակը Հայաստանի տնտեսության վրա չի՞ ներգործի:
-Հայաստանի տնտեսությունն էականորեն կապված է Ռուսաստանի տնտեսության հետ, բայց Ռուսաստանը մեր միակ տնտեսական գործընկերը չէ: Ռուսական տնտեսական դաշտի վիճակը, բնականաբար, իր ազդեցությունն ունենալու է մեզ վրա, ընդհանրապես այսօր աշխարհի տնտեսական զարգացումների, արտաքին ռեսուրսների, դրսի շուկաների և ներդրումային հնարավորությունների հարցերում ամենուրեք տիրող իրավիճակն է խիստ անորոշ, ցնցումներով լի: Վաղուց հայտնի ճշմարտություն է` եթե կա վիճակ, որ չես կարող փոխել, պիտի ընդունես` ինչ կա, և փորձես քեզ համար առավելապես օգտավետ ճանապարհը գտնել: Սա նույն խնդիրն է, որ մենք հնչեցնում ենք Մաքսային միության առնչությամբ` անընդհատ ասելով` այս ապրանքը կթանկանա, այն ապրանքը կթանկանա թե կէժանանա, բայց կարևորը դա չէ, այլ ՄՄ տնտեսական տարածքում ի՞նչ քաղաքականություն վարել և ի՞նչ քայլեր կատարել` առավելագույնս օտվելու համար իրավիճակից: Այս միտքը դոմինանտ պիտի լինի և կառավարողների, և գործարարների, և հասարակության մեջ: Կառավարության ծրագրի գաղափարախոսությունը դա է` ռիսկերը հետևողականորեն գնահատելով, ներքին ռեսուրսների համակարգված և արդյունավետ օգտագործման, արդյունաբերական քաղաքականություն վարելու, արտահանմանն աջակցելու, և, կարծում եմ, որ դա է մարտահրավերներին դիմակայելու, բարեկեցություն հաստատելու, հասարակության սպասելիքներն արդարացնելու իրական ճանապարհը:

Զրույցը`
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1461

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ