Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Հայերի և նրանց էության մասին

Հայերի և նրանց էության մասին
11.07.2014 | 13:34

Ներքինիների ամորձատումը

Եվրոպացի Burchardus de Monte Sion-ը 1284 թ. այցելել է Կիլիկիա և ուշադրություն դարձնելով թագուհու ապարանքում գտնվող 40 ներքինի սպասավորների վրա` իր նոթերում նշել է, որ «այն ոճրագործները, որոնք թեթև հանցանք էին կատարել, ամորձատվում են, որպեսզի հայրերի ոճրագործություններն ընդօրինակող զավակներ չծնվեն»:

«Եփրատ»

1878 թ. նոյեմբերին ամերիկացի բողոքական միսիոներները Խարբերդում հիմնեցին «Արմենիա» քոլեջը, որը 1888 թ. թուրքական իշխանությունների ճնշումների հետևանքով վերանվանվեց «Եփրատ»:

Հովհաննես էֆենդի

1873 թ. բուլղարական ազգային-եկեղեցական պայքարի մի խումբ գործիչներ աքսորվում են Դիարբեքիր: Տրապիզոնցի մեծահարուստ դրամատեր, լումայափոխ Հովհաննես էֆենդին՝ Հովհաննես Հարությունյանը, որ Կրետեի ապստամբության ժամանակ երեք տարի կռվել էր թուրքերի դեմ, սկսում է հոգ տանել բուլղարացի աքսորյալների նկատմամբ: Կերակուր, դեղորայք ու բժիշկ էր բերում, նրանց հետ գիշերում բանտախցում: Հետո դառնում է տեղի հեղափոխական կոմիտեի ռազմական խորհրդատու, կոմիտեի նախագահ և 1877 թ. հունիսի 26-ին, 38 տարեկան հասակում զոհվում մարտի ժամանակ, Դիարբեքիրի մոտ:

Բուլղարական լաչակը

Բալկաններում լաչակի արտադրության կազմակերպողները հայ արդյունաբերողներն էին, որոնք առաջինը արհեստագործական-տնայնագործական արտադրությունից անցան մեքենայացված եղանակի: Լաչակի արտադրության առաջին ֆաբրիկան 1896 թ. փետրվարին Բուլղարիայի Ռուսե քաղաքում հիմնեց պոլսեցի Հովհաննես Պեզազյանը իր որդիներ Կարապետի ու Նշանի հետ: Մի քանի ամիս անց Կրոնիկ և Կարապետ Փափազյանները նույն քաղաքում հիմնեցին նույնանման ֆաբրիկա, որտեղ աշխատում էին Կ. Պոլսից հրավիրված հայ վարպետ-բանվորներ: Նրանց թվում էր լաչակի կաղապարներ պատրաստող Վռամշապուհ Չաքըլճյանը, որը մինչև XX դ. սկիզբը Բուլղարիայում միակ վարպետն էր այդ ասպարեզում: 1897 թ. վաճառականներ Պետրոս Աստարճյանը, Խաչիկ Թագվորյանը և Շամիրյանը ևս Պլովդիվում կազմակերպեցին լաչակի արտադրություն: 1905 թ. Սարգիս Գույումճյանը Ռուսեում հիմնեց լաչակի արտադրության ֆաբրիկա՝ 50 բանվորներով, որը շուտով վերածվեց խոշոր ձեռնարկության:
Առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո Գառնիկ Մազլըմյանը և Արիս Գուրպանճյանը գնեցին Փափազյան եղբայրների՝ Ռուսեում գտնվող լաչակի ֆաբրիկան և այն ընդարձակելուց հետո սկսեցին թողարկել մեծաքանակ արտադրանք: Նույն քաղաքում լաչակի արտադրություն էին կազմակերպել Կոպեռ Մխիթարյանը, Հայկ Հակոբյանը, Պետելյանը և ուրիշներ: Այդ եկամտաբեր արտադրության մեջ խոշոր կապիտալներ էին ներդրել նաև Վառնայի հայտնի վաճառականներ Արմենակ ՈՒթյուճյանը և Սարգիս Կարպիսը՝ առանձին ֆաբրիկաներ հիմնելով Պլովդիվում:
Մինչև 1929 թ. բազմաթիվ բուլղար արդյունաբերողներ ևս կազմակերպեցին լաչակի արտադրություն Սոֆիայում, Տըրնովոյում, Պլևենում, Պլովդիվում և այլ քաղաքներում: Սակայն, այդուհանդերձ, Բուլղարիայում լաչակի արտադրության բնագավառում հայերը գերիշխող դիրք էին գրավում:
Հետագայում Բուլղարիայի քաղաքային կյանքի, նիստուկացի, նորաձևության փոփոխման արդյունքում ներքին շուկայում գրանցվեց լաչակի պահանջարկի անկում:

Բաթում

1882 թ. Բաթումում անցկացվեց առաջին մարդահամարը, ըստ որի՝ բնակչության թիվը կազմեց 8671 հոգի, իսկ 1890 թ. հունիսի 17-ի մարդահամարով բնակչության թիվն արդեն 18123 հոգի էր, և այդպիսի աճը բացատրվում էր նավահանգստով Բաքվի նավամթերքների փոխադրման զարգացմամբ:
Հայերի թվաքանակն էր 3067 (2061-ը՝ արական սեռի), բայց, որքան էլ զարմանալի լինի, նրանք գերակշիռ դիրք էին գրավում քաղաքային ինքնակառավարման մարմնում՝ դումայում: Այսպես, 36 պատգամավորից 8-ը ռուս էին, 7-ը՝ վրացի, 4-ը՝ մահմեդական, 2-ական հույն, հրեա, լեհ, 1-ը՝ գերմանացի, իսկ 10-ը՝ հայ:

Թպըղի բուժումը

XIX դ. և XX դ. սկզբին զանազան հիվանդություններից մեկը ժողովուրդն անվանում էր թպըղ կամ թպղի՝ նորածիններին խեղդող մահացու մի հիվանդություն, որը պատճառում էր երևակայական էակ: Վերջինիս ժողովուրդն ընկալում էր որպես չար ոգու մարմնավորում. մի դեպքում դա գորտի տեսքով չար ոգի էր, որը մտնելով հղի կանանց արգանդը՝ թունավորում էր սաղմը, և նորածինը կամ մեռած էր ծնվում, կամ չափազանց սակավակյաց էր լինում: Դա էր պատճառը, որ, օրինակ, Վասպուրականում հաճախ ճահիճներից գորտեր էին բռնում, թալիսմաններ պատրաստում, որոնք հղի կանանց պաշտպանում էին թպղիներից: Այդ նույն նպատակով գորտանման զանազան զարդեր էին պատրաստում: Գորտը նախապես պաշտվել էր իբրև տոտեմ, իսկ հետո նոր գործառույթներ էր ստացել, որոնցից էր մայրության և մանկության պաշտպանությունը: Օրինակ, Արագածի հարավային ստորոտում մեծ, գորտանման բնական քար կար. այդտեղ գալիս էին չբեր կանայք՝ որդի ունենալու նպատակով, և թպղի հիվանդություն ունեցողները՝ երեխայի մահը կանխելու ակնկալիքով:
Թպըղը պատկերացվում էր նաև որդի տեսքով, որը ճանկեր ուներ և բռնում էր երեխայի, նրա հոր կամ մոր լյարդը: Նրանից ազատվելու համար նորածին երեխայի մարմնին, շուրթերին ու ականջներին մեղր էին քսում և երեք-չորս օր կուրծք չէին տալիս: Քաղցից նեղվելով, իբր, թպըղը դուրս էր գալիս, որպեսզի մեղրն ուտեր: Այդ ժամանակ նրան բռնում էին ու երեխային փրկում: Այնուհետև թպըղը դնում էին տուփի մեջ և պահում: Երբ ուրիշ կանայք պատրաստվում էին երեխա ունենալու, թպըղը տրորում էին, լցնում ջրի մեջ և խմեցնում նրանց: Թպըղից ազատվելու համար նաև գիր էին անել տալիս, և երբ սրա ազդեցությամբ կինն սկսում էր որձկալ, աշխատում էին նրա բերանը կրակի վրա պահել, որպեսզի երևակայական որդն ընկներ և այրվեր:
Հիվանդության բուժման համար օգտագործում էին նաև հատուկ ուլունքներ. օրինակ, Ախալքալաքում դրանք պատրաստում էին սպիտակ ու դեղին օնիքսից և փայտից: Հղի կանայք ինն ամիս այդ ուլունքները կրում էին իրենց վզին, իսկ ծննդաբերելուց հետո՝ դնում երեխայի բարձի տակ, որպեսզի նա «չթպըղոտեր»:
Հարթում գոյություն ուներ նաև այն համոզմունքը, որ թպըղոտություն է առաջանում այն ժամանակ, երբ որևէ մեկը, դիտմամբ, թպըղի ուլունքը հղի կնոջ վրա պահած՝ ձեռքի մեջ սեղմում էր: Հետևաբար, թպըղը բուժելու համար ուլունք էր անհրաժեշտ լինում: Հավատում էին, թե կինը կարող է թպըղոտել նաև այն դեպքում, երբ մեկ ուրիշ՝ 40 օրը չլրացած երեխայի մայր, իր երեխայի շորերը բերի կամ ուղղակի գա նրա մոտ:

Լիբանանի կառավարիչը

1913 թ. 7-ամյա ժամկետով Լիբանանի կառավարիչ նշանակվեց Հովհաննես փաշա Գույումջյանը: Նա կաթոլիկ ու թրքախոս հայ էր, լրջմիտ, գործունյա, զարգացած անձնավորություն, որը վայելում էր մարոնիտների և առհասարակ բոլոր արաբ քրիստոնյաների հարգանքը:

Հայաստանի առաջին Հանրապետության տոները

Հայաստանի Խորհուրդը 1919 թ. հունվարի 17-ին ընդունեց «Օրենք Հայաստանի Հանրապետության մեջ սահմանված տոների մասին»: Ահա այդ տոների ցանկը. Նոր տարի-Ամանոր, Քրիստոսի ծնունդ և մկրտություն, Տեառնընդառաջ, Վարդանանց, Բարեկենդան (Բարեկենդանի շաբաթ), Լուսավորչի մուտն ի Վիրապ, Զատիկ (Զատկի երկուշաբթին և երեքշաբթին), Համբարձում և Թարգմանչաց:
Նշվում էին նաև տոներ, որոնք կապված էին հանրապետական և միջազգային նշանակություն ունեցող պետական-քաղաքական խոշոր իրադարձությունների հետ: Այդ խմբի տոներից էին. Հայաստանի Հանրապետության պառլամենտի բացման օրը (Օգոստոսի 1), Հայաստանի Հանրապետության անկախության օրը (Մայիսի 28), ինչպես նաև Աշխատավորների (Մայիսի 1) և Ռուսական հեղափոխության (Փետրվարի 27, նոր տոմարով՝ մարտի 12) օրերը:
Տոների առթիվ աշխատավորներին տրվում էր մեկամսյա նպաստ, կապված Զատկական տոների հետ:
Առանձնակի նշանակություն ունեին նորաստեղծ «Բանակի» (դեկտեմբերի 19-21) և ավանդական «Վարդանանց» տոները:
Հանրապետության պետական տոնացույցում հատուկ տեղ էր հատկացվել նաև Հայաստանում բնակվող այլ ազգային փոքրամասնություններին: Մասնավորապես հատուկ տոներ էին սահմանվել ռուսների համար (Ավետում, Վերափոխումն Աստվածածնի, Խաչվերաց, Նիկողայոս Հրաշագործի, Պողոս Առաքյալի և Հովհաննես Մկրտչի օրեր, ինչպես նաև Քրիստոսի ծնունդ և Մկրտություն, Բարեկենդան, Զատիկ, Համբարձում, Ռուսական Մեծ հեղափոխության և Աշխատավորների միջազգային համերաշխությանը նվիրված տոները):
Հայաստանի Հանրապետությունը հատուկ տոներ և հիշատակի օրեր էր սահմանել նաև շիա մահմեդականների համար (Իմամ Հուսեյնի տանջանքը և մահը, նրա մահվան 40-րդ օրը, Մուհամեդ մարգարեի մահը, Մուհամեդ մարգարեի ծնունդը, Ալիի ծնունդը, Մուհամեդին մարգարեական կոչման հայտնումը, 12 իմամների ծննդյան օրը, Ալիի վիրավորվելու և մահվան օրը, Աստծուց Մուհամեդին Ղորանը ուղարկելու օրը, Մուհամեդի կողմից Ալիին խալիֆ նշանակելը և Նովրուզ-Բայրամի երեք օրերը): Ի դեպ, մահմեդականների (մասնավորապես՝ ազերի-թուրքերի շրջանում իրենց առավել տարածվածությամբ առանձնանում էին «Նովրուզ-Բայրամը» և հատկապես իմամ Հուսեյնի հիշատակի օրը՝ Մուհարրեմի տոնը:
Բոլորի, այդ թվում և՝ էթնիկ փոքրամասնությունների համար պետականորեն հաստատված առանձին տոների կապակցությամբ սահմանվել էին որոշակիորեն կանոնակարգված ոչաշխատանքային օրեր և ժամեր: Այսպես, օրենքի համաձայն, բոլոր հիմնարկները պիտի փակվեին, բանվորները և ծառայողները աշխատանքից ազատ պիտի լինեին ամբողջ օրը (երկու ճրագալույցներին, Քրիստոսի Ծննդյան, Ռուսական Մեծ հեղափոխության, Զատկի, Աշխատավորների, Հայաստանի Հանրապետության պառլամենտի բացման օրերին):

Ազգի «հերոսը»

Ե՞րբ է բարբարոսությունը բույն դրել մեր ժողովրդի մեջ, ո՞վ է եղել առաջին հայ բարբարոսը, հայտնի չէ: Բայց որ վանդալիզմը, սեփական ժողովրդի (հետևաբար և՛ ինքն իր) հանդեպ վայրագության ատավիզմը անսպանելի ու մինչ օրս շարունակվող երևույթ է, փաստ է:
Ահա այս կինը՝ հայուհի Սոնյա Ջոնը, լինելով Կալկաթայի եկեղեցական վարչության ատենապետը, 2003 թ. նոյեմբերին քանդել տվեց Սբ. Նազարեթ եկեղեցու մուտքի մոտ գտնվող շուրջ 30 պատմական հնության արժեք ունեցող գերեզման: Ավերեց, տապանաքարերը ջարդուփշուր արեց, աճյունների մնացորդներն աղբանոց նետեց՝ անձնական մեքենայի համար ճանապարհ բացելու նպատակով։
Օտար բարբարոսներին մատնացույց անելուց առաջ լավ կլիներ, նախ, ինքներս մեր ներսի վանդալին ոչնչացնեինք:

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3720

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ