Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Ռուս-ամերիկյան հարաբերությունների ճգնաժամի հանգուցալուծումը

Ռուս-ամերիկյան հարաբերությունների ճգնաժամի հանգուցալուծումը
16.06.2015 | 16:53

Հասունացել է փոխադարձ հարգանքի հիման վրա բանակցությունների սուր անհրաժեշտությունը: Արդեն ռեալ չի թվում ռուս-ամերիկյան հարաբերությունների բարելավում սպասելը: Տխուր է, բայց փաստ՝ երկու պետությունների հարաբերությունները այսօր ավելի վատ են, քան եղել են խորհրդային ժամանակներում: Դա իրադարձությունների չափազանց վտանգավոր զարգացում է: Ռուսներն ու ամերիկացիները հասկանում են, որ իրենց ղեկավարները տնտեսական, քաղաքական ու տեղեկատվական առճակատման մեջ են: Բայց դիմակայությունը նաև այլ ոլորտում է, որին հետևում է միայն փորձագետների նեղ շրջանակ: Այս ոլորտում լարվածությունը կապված է անվտանգության ամենալուրջ խնդիրների հետ: Խոսքը սպառազինության գլխավոր պայմանագրերին է վերաբերում: Այդ պայմանագրերը բազմամյա, դժվար բանակցությունների արդյունք էին, իսկ հիմա մեկը մյուսի հետևից բեկանվում են: Վաշինգտոնն ու Մոսկվան շարունակում են մեղադրել միմյանց պայմանագրերը խախտելու մեջ ու դիմում են արմատական հակաքայլերի: Ռուսաստանը պնդում է, որ դեպի վատը շրջադարձը կատարվել է 2002-ին, երբ ԱՄՆ-ը դուրս եկավ 1972-ին կնքված հակահրթիռային պաշտպանության համակարգերի սահմանափակման պայմանագրից և դարձավ առաջին մեծ պետությունը, որ հրաժարվեց սպառազինությունների վերաբերյալ պայմանագրից Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո: Պայմանագրից դուրս գալով՝ ԱՄՆ-ը սկսեց հակահրթիռային պաշտպանության համակարգեր տեղակայել Արևելյան Եվրոպայում՝ Ռուսաստանի սահմանների մոտ:
Մոսկվան նույնպես պարբերաբար քննադատում է ՆԱՏՕ-ին: Չնայած խորհրդային Վարշավայի պայմանագրի լուծարմանը, ՆԱՏՕ-ն, հակառակը, ընդլայնվեց, և 12 երկրների փոխարեն ալյանսում այժմ 28 երկրներ են, ընդլայնման քաղաքականությունը շարունակվում է: ԱՄՆ-ը Եվրոպայում պահում է նշանակալից միջուկային զինանոց, թեպետ ՆԱՏՕ-ի երկրները ամբողջությամբ գերազանցում են Ռուսաստանին կոնվենցիոնալ զինատեսակներով: ԱՄՆ-ը մեղադրում է Ռոսաստանին փոքր ու միջին հեռահարության հրթիռների ոչնչացման պայմանագրի խախտման մեջ, որ ստորագրել են Ռոնալդ Ռեյգանն ու Միխայիլ Գորբաչովը 1987-ին: Այդ կարևոր պայմանագրով ոչնչացվեց 2692 հրթիռ, ԱՄՆ-ը՝ 846, Ռուսաստանը՝ 1846: Պայմանագիրը նախատեսում էր փոխադարձ ստուգումներ, որը նպաստում էր ընդհանուր անվտանգությանը:
Ի պատասխան առաջընթացի բացակայության ԱՄՆ-ի հակհրթիռային պաշտպանության համակարգի վերաբերյալ բանակցություններում, Վաշինգտոնում Մոսկվայի տագնապների անտեսման՝ Ռուսաստանը հայտարարեց, որ այլևս իրեն կաշկանդված չի համարում Եվրոպայում սովորական զինված ուժերի պայմանագրով: Ի հավելումն՝ Ռուսաստանը քննարկում է փոքր ու միջին հեռահարության հրթիռների ոչնչացման վերաբերյալ պայմանագրից հրաժարվելու հնարավորությունը:
Չնայած բյուջետային ու տեխնոլոգիական սահմանափակումներին, փորձագետները կարծում են, որ ԱՄՆ-ը ևս պետք է այդ պայմանագրից դուրս գա և ձեռնամուխ լինի համապատասխան զինատեսակների մշակմանը՝ դիմակայելու համար ոչ միայն ռուսական, այլև չինական մեծացող ռազմական հավակնություններին: Այս ամենը վկայում է սպառազինությունների նոր մրցավազքի սկիզբ՝ անկանխատեսելի հետևանքներով:
Ամենատրամաբանական լուծումը, որ կկանխեր նոր մղձավանջը, ուղիղ բանակցությունների անցկացումն է կամ գոնե քննարկումները ամերիկացի ու ռուս փորձագետների միջև՝ հանուն փոխզիջումային տարբերակի որոնման, որը կբավարարեր երկու կողմերին: Բայց ոչինչ տեղի չի ունենում:
Երբ Բարաք Օբաման եկավ Սպիտակ տուն և հայտարարեց վերաբեռնման քաղաքականության մասին, ձևավորվեցին 21 երկկողմ կառավարական խմբեր, որ քննարկում էին գործնականում բոլոր հնարավոր ոլորտները՝ գիտությունից ու բժշկությունից մինչև մարդու իրավունքներ ու տիեզերքի յուրացում: Որոշ խմբեր քննարկում էին զենքի վերահսկողությունը, միջազգային անվտանգությունը, կիբեռտարածքի անվտանգությունը, համագործակցությունը պաշտպանության և միջուկային ոլորտներում: Հետո Օբաման, Կոնգրեսի աջակցությամբ, ղեկավարվելով անհասկանալի տրամաբանությամբ, հրահանգեց սառեցնել բոլոր խմբերի աշխատանքը՝ պատժելու համար Ռուսաստանին ՈՒկրաինա ներխուժելու ու Ղրիմը գրավելու համար: Ինչ էլ այս իրադարձությունների մասին մտածում ենք, այդ խմբերի աշխատանքը կասեցնելն իռացոնալ քայլ էր, եթե հաշվի առնենք, թե ինչ վտանգներ էին կոչված կանխելու: Ռուսաստանում ու ԱՄՆ-ում գիտնականները տագնապած են այն ճանապարհից, որ ընտրել են երկու երկրները: Լոս Ալամոսի լաբորատորիայի նախկին ղեկավար Զիգֆրիդ Հեկերը, այլ գիտնականներ պնդում են, որ Ռուսաստանի հետ համագործակցությունն անհրաժեշտ է միջուկային անվտանգության, միջուկային ահաբեկչության ու մաքսանենգության կանխման, միջուկային սպառազինության սահմանափակման ոլորտներում: Ռուսաստանի ու ԱՄՆ-ի ժողովուրդները իրենց կառավարություններից պետք է պահանջեն դադարեցնել զենքեր ճոճելն ու սկսեն բանակցել՝ պաշտպանելու համար իրենց քաղաքացիներին ու ամբողջ աշխարհը հնարավոր աղետից: Ոչ ոք այդ երկրներում շահագրգռված չէ միջուկային առճակատմամբ, բայց եթե համեմատաբար փոքր տարաձայնություններին ուշադրություն չդարձվի, լարվածությունը մեծանալու է և հայտնի չէ, թե ինչի կհանգեցնի 10, 20 ու ավելի տարիներ հետո: Անհրաժեշտ է հնարավորինս արագ վերականգնել երկկողմ աշխատանքային խմբերի քննարկումները միջուկային անվտանգության և սպառազինությունների վերահսկման գծով:
Դա միակ ճիշտ ճանապարհն է օրեցօր առավել վտանգավոր դարձող իրավիճակում:
Էդուարդ ԼՈԶԱՆՍԿԻ
Մոսկվայի ամերիկյան համալսարանի նախագահ, Մոսկվայի պետհամալսարանի պրոֆեսոր
«The Washington Times»


Հ.Գ. Քիչ է մնում հավատաս, որ ՈՒկրաինայի ճգնաժամը 21-րդ դարում Ֆրանց Ֆերդինանդի սպանությունն է, որից սկսվեց Առաջին համաշխարհային պատերազմը 20-րդ դարում 1 տարի առաջ: Գուցե կես դարը այն օպտիմալ ժամանակն է, որ տրված է խաղաղության համար, իսկ հետո ընթացքում կուտակված ու չլուծված խնդիրները բանակցությունների սեղանից անցնում են մարտադաշտ: Բայց անցյալ դարի երկու համաշխարհային պատերազմները, ռազմական ու քաղաքական միավորումների ստեղծումը, տնտեսական գլոբալացումը ու վերջապես քաղաքակրթության զարգացումը պետք է փոխադարձ հավակնությունները բանակցություններով հաստատելու նախադրյալ լինեն: Ի տարբերություն անցյալ դարի համաշխարհային պատերազմների ժամանակների, հետո հնարվեց զանգվածային ոչնչացման միջուկային զենքը, որը մյուս զինատեսակները խաղալիք է դարձնում իր ահավորության ու անդառնալի հետևանքների հարուցումով: Հիբրիդային պատերազմները կարո՞ղ են վերաճել միջուկայինի, թե՞ միջուկային զենքը իրականում տեղեկատվական պատերազմի միջոց է և որևէ մեկը չի էլ պատրաստվում ճակատագրական հրաման տալ: Այս ընթացքով հարցը կարող է գործնական դառնալ ոչ 10, 20 ու ավելի տարիներ հետո, այլ շատ ավելի արագ: ՈՒ բոլորովին այնպես չէ, որ միջուկային զենք չունեցող Հայաստանին այս հարցը չի վերաբերում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1370

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ