Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Սկսվում է օսլայած օձիքների ժամանակը

Սկսվում  է օսլայած օձիքների ժամանակը
08.05.2018 | 00:25

Չունե՞ք տպավորություն, որ իրադարձությունները Հայաստանում… դանդաղել են: Քանի օր է` ոչ մի կաթսա ու շերեփ, ոչ մի շրջափակում ու ֆուտբոլ փողոցում: Հայաստանի ուրախ հեղափոխությունը հրապարակներից մտավ տանիքի տակ: Սքանչելի երկիր ենք` մեկ շաբաթ ունեինք համաժամանակյա 2 վարչապետ: Մեկը` պաշտոնակատար, մեկը` դեռ չընտրված: Կարեն Կարապետյանն ամեն օր աշխատանքի էր գնում ու նույնիսկ հրամանագրեր ստորագրում (հիմնականում աշխատանքից ազատում էր): Նիկոլ Փաշինյանն արդեն թիկնապահներով ու զրահամեքենայով (ու առանց Քայլոյի) շրջում էր քաղաքում, ԱԺ-ում դեսպաններ էր ընդունում ու հանդիպումներ ունենում: Դեյուրեի ու դեֆակտոյի շաբաթն այսօր ավարտվում է: Մայիսի 8-ին ԱԺ հատուկ նիստը 41 պատգամավորի առաջադրումով Նիկոլ Փաշինյանին կընտրի վարչապետ: «Ելքը», ԲՀԿ-ն ու ՀՅԴ-ն կօգնեն, ՀՀԿ-ն չի խանգարի: Խոստացել են` երկրորդ շոուն անիմաստ է:


Հայաստանի անոմալ հեղափոխությունը գործող Սահմանադրությամբ ստեղծում է անոմալ իրավիճակ` թվերը հակասում են քաղաքական տրամաբանությանը: Խորհրդարանական հանրապետությունում իշխանափոխության համար պետք է խորհրդարանական մեծամասնություն փոխվի: Ընտրությունների միջոցով կամ քաղաքական ճգնաժամերից հետո, երբ խորհրդարանը չի հաստատում կառավարության ծրագիրը: ԱԺ փոքրամասնությունը վարչապետ է առաջադրում` մնալով փոքրամասնություն: Իշխանությունը նոմինալ մնում է ՀՀԿ-ն, որ ունի մեծամասնություն ԱԺ-ում և հասկանալի չէ դեֆակտո իշխանությու՞ն է, թե՞ ընդդիմություն: Կան իրավիճակ փոխելու տարբերակներ.


1. «Ելքը», ԲՀԿ-ն ու ՀՅԴ-ն կազմում են կոալիցիա. նրանց են միանում մի քանի պատգամավորներ ՀՀԿ-ից` փոխելով ՀՀԿ-ի թվային գերազանցության պատկերը: Այդ դեպքում ՀՀԿ-ն լինում է փոքրամասնություն ու լիովին ինքնահաստատվում ընդդիմադիրի դերի մեջ, որի մասին արդեն տարբեր ՀՀԿ-ականներ հայտարարել են:
2. «Ելքը» պաշտոնապես ձևավորում է փոքրամասնության կառավարություն, դեյուրե իշխանություն մնում է ՀՀԿ-ն:
Թե առաջին, թե երկրորդ տարբերակներն ունեն առավելություններ ու վտանգներ: ԲՀԿ-ն ու ՀՅԴ-ն հրապարակավ հայտարարում են, որ պորտֆելներ չեն ակնկալում, բացառապես համաժողովրդական շահով են առաջնորդվել՝ միանալով Նիկոլ Փաշինյանի քայլին: ԲՀԿ պատգամավորներն «անկեղծորեն» համոզված են, որ իրենք մայիսի 2-ին իրավիճակ են փոխել և միայն Գագիկ Ծառուկյանի ու Նիկոլ Փաշինյանի հանդիպումից հետո ՀՀԿ-ն «հանձնվեց»:

Այսինքն` Հանրապետության բազմահազարանոց հրապարակը գործոն չէր, գործոնը քաղաքական պայմանավորվածությունն է` հակառակ նրան, ինչ էր ասում Գագիկ Ծառուկյանը «Արմենիա-Մարիոթում» Նիկոլ Փաշինյանի հետ հանդիպումից հետո: Որքան էլ տարօրինակ է, բոլորն էլ ճիշտ են` Գագիկ Ծառուկյանին պաշտոն պետք չէ, կուսակիցներին պետք է: Չի բացառվում, որ կուլիսային հանդիպումներում արդեն քննարկվում է քանի՞ պորտֆել Նիկոլից կպոկեն` իզուր չեն ՀՀԿ-ից պոկվել: Նիկոլ Փաշինյանի ինչի՞ն են պետք վերջին պահին հեղափոխության գնացքը ցատկածները: Եվ պետք են, և պետք չեն: Պետք են խորհրդարանում, պետք չեն փողոցում: Փողոցը կարող է չներել տարափոխիկ «հեղափոխականների» ու կեղծ ընդդիմության հետ համագործակցությունը: Փողոցը շիտակ է ու պարզ` քաղաքական հաշվարկները, օրենսդրական զիգզագներն ու կուլիսային պայմանավորվածությունները կարող է դավաճանություն ընկալել ու համարժեք արձագանքել: Ի վերջո` ցանկացած քայլ հիմա պիտի կատարվի արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունների հաշվարկով: Ընտրություններ, որ կոչված են դառնալ պատմական, բայց կարող են և չդառնալ: Հայաստանի նախորդ սահմանադրությունները անգամ պետության ամենաճակատագրական պահերին կարողացել են լուծումներ ապահովել:

Երրորդ Սահմանադրության բախտը չբերեց` առաջին իսկ փորձության պահին երկիրը հայտնվեց սահմանադրական ու քաղաքական ճգնաժամում: Սահմանադրությունը` Սահմանադրություն, փորձաքար է դառնալու և Ընտրական օրենսգիրքը: Գործող օրենսգիրքը իր ռեյտինգային ընտրակարգով փաստացի ոչ թե համամասնական, այլ մեծամասնական է դարձնում ընտրությունը: Տրամաբանական է, որ եթե ոչինչ չփոխվի, և ՀՀԿ-ն (անսալով միասնական մնալու ՀՀԿ նախագահի հորդոր-պահանջին) պահպանի մեծամասնությունը, դեմ է քվեարկելու ԸՕ-ի փոփոխությանը, որ այնպես փառաբանում ու գովազդում էր 2017-ի ընտրություններից առաջ, իսկ 2018-ին կարող է ռևանշի շանս տալ: Սահմանադրական օրենքները փոփոխելու համար պետք է խորհրդարանի 3/5-ի` 65 պատգամավորի ձայնը: Ընտրությունների գնալ գործող օրենսգրքով ու գործող ԿԸՀ-ով թեթևամտության գագաթնակետն է նույնիսկ հայկական ուրախ հեղափոխության համար: Ընդհանրապես` ինչու՞ պիտի ՀՀԿ-ն հետայսու (իբրև ընդդիմություն, բայց մեծամասնություն) կողմ քվեարկի իշխանության (պաշտոնապես` փոքրամասնության) առաջարկներին: Վեցերորդ գումարման ԱԺ-ն ևս, ինչպես Սահմանադրությունը, կուտ է գնում, ու գլխավոր հարցը դառնում են արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունները` ժամկետով, ընտրակարգով, քաղաքական ուժերի մասնակցությամբ (առանձի՞ն, թե՞ դաշինքով), այդ պահին ժողովրդի տրամադրվածությամբ, երկրի ներքին ու արտաքին խնդիրներով, ինտրիգներով ու միշտ հնարավոր անակնկալներով: Հետընտրական գործընթացները կանխելու կարևոր նախապայման է, որ ընտրություններին պատրաստ լինեն մասնակից բոլոր քաղաքական ուժերը: Դա նաև ներքին ու արտաքին լեգիտիմության ապահովման հարց է, որ 1999-ի ԱԺ ընտրություններից հետո միշտ խնդրահարույց է եղել: Նոր ընտրությունների համար անհրաժեշտ է գործող խորհրդարանի լուծարումը: Սահմանադրությամբ եթե խորհրդարանը երկու անգամ վարչապետ չի ընտրում, չի հաստատում կառավարության ծրագիրը, լուծարվում է: Եթե խնդիր դրվի համաժողովրդական ալիքը չկորցնելն ու արագ ընտրություններ անելը, Նիկոլ Փաշինյանը կարող է կառավարության ծրագիր չներկայացնել, որ հակառակ է օրենսդրական փոփոխություններից ու նոր ԿԸՀ-ի կազմավորումից, ընտրահանձնաժողովները վերակազմավորելուց հետո ընտրությունների գնալու խելամիտ տարբերակին: Եթե վարչապետ ընտրվելուց հետո Նիկոլ Փաշինյանը ներկայացնի կառավարության ծրագիր և ստանա խորհրդարանի հավանությունը, արտահերթ ընտրությունների անհրաժեշտությունը վերանում է: Եթե փոքրամասնության կառավարությունը ԱԺ բերի օրենքներ, որ ՀՀԿ մեծամասնությունը կձախողի` անհնար դարձնելով կառավարության գործունեությունը, կառավարությունը հրաժարական կտա, բայց դա հանգեցնում է նոր վարչապետի ընտրության, ոչ թե արտահերթ ընտրությունների։ ԱԺ-ն կրկին պետք է ընտրի նոր վարչապետ։ Բոլորովին փաստ չէ, թե ով կառաջադրվի ու ով կընտրվի: Եվ ընդհանրապես՝ ով քայլ կանի ու դեպի ուր: Հայերը հնարամիտ ժողովուրդ են և ամեն ինչ անում են ոչ թե օրենքներով, այլ ինչպես հարմար է` հրապարակային քաղաքականության անքակտելի մասն են պայմանավորվածությունները, որոնցով թե օրենքները, թե Սահմանադրությունը կարող են փոխվել:


Այսօր Նիկոլ Փաշինյանը կընտրվի ու անհապաղ կնշանակվի վարչապետ, և նրա դեմ դեֆակտո ու դեյուրե սկսելու է գործել հակահեղափոխությունը: Մի քանի շաբաթ շարունակ «Նիկոլ վարչապետ» բացականչողներն ակնկալում են արագ փոփոխություններ, նրանք հեղափոխություն չեն արել, որ շարունակեն հին կյանքով ապրել: Արագ փոփոխություններ չեն լինելու: Համակարգային փոփոխությունները ժամանակ են պահանջում: Փաստ չէ, որ ՀՀԿ-ն չի դիմադրելու ոչ միայն ԱԺ-ում, այլև կառավարման համակարգի ողջ ներուժով, միանգամից չի հաջողվի ազատվել փոքր ու մեծ սաբոտաժների, սադրանքների ունակ ու տրամադիր կադրերից` հեղափոխության «զոհերը» փորձելու են ինքնապահպանվել, դա հակիրճ կոչվում է հակահեղափոխություն: Այսինքն` մենք պերմանենտ հայտնվելու ենք փակ փողոցների ու շրջափակումների, դասադուլների ու գործադուլների շրջապտույտում, երբ նորից խորհրդարանը լինելու է Հանրապետության հրապարակի ճնշման տակ:


Իսկ մինչ այդ Հայաստանը պետք է ունենա կառավարություն: Երիտասարդ արվեստագետների հետ հանդիպմանը Նիկոլ Փաշինյանն ասել է, որ կա կառավարության կազմի մի քանի տարբերակ: Ո՞րը կիրագործվի` կախված է քաղաքական իրավիճակից: Հարցին` ո՞ր կուսակցություններից կլինեն նախարարները, պատասխանել է, որ կարձանագրեն քաղաքական իրավիճակը և դրա վրա հենվելով կփորձեն ձևավորել համաձայնության կառավարություն: Արտահերթ ընտրությունների հնարավորության մասին խոսելով՝ նույնն է ասել` իրադարձությունների զարգացման մի քանի սցենար կա՝ դարձյալ քաղաքական իրավիճակից կախված: «Իմ վարչապետ ընտրվելու պարագայում այն պահին, երբ տեսնեմ, որ կան լիարժեք պայմաններ՝ ժողովրդավարական, օրինական, թափանցիկ և լեգիտիմ ընտրություն անցկացնելու համար, այո, ես հրաժարական կտամ»:


«Պահի» գնահատականները տարբեր են լինում, հետևաբար ընտրությունների ժամկետը մնում է հայկական հեղափոխության անհայտը: Ոչ միակ, բայց` էական:
Լևոն Տեր-Պետրոսյանը երկրորդ անգամ հակասահմանադրական որակեց պատգամավորների մանդատից հրաժարվելու պահանջը: Նա «իրավական պետության կայացման կարևորագույն պայման» է համարում պատգամավորի՝ խղճով և համոզմունքով առաջնորդվելու իրավունքը: Առաջին հայացքից խոսքը վերաբերում է Աղվան Վարդանյանի ու Գրիգոր Ավալյանի ճակատագրին, իրականում Լևոն Տեր-Պետրոսյանը, արձանագրելով, որ ՀՅԴ-ն ու ՀՀԿ-ն թքած ունեն Սահմանադրության վրա, ելք է առաջարկում քաղաքական ճգնաժամից դուրս գալու` հիմնականում ՀՀԿ պատգամավորներին: Ռիսկային: Պրագմատիկ: Ոչ բարոյական:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. Ինչպե՞ս պիտի քվեարկի ՀՀԿ-ն: Շրջանառվող տարբերակը` «քաղաքականները» դեմ են քվեարկում, գործարարներն ու գեներալները` կողմ, ընդամենը հաստատում է, որ ՀՀԿ-ն եղել ու մնում է աշխատանքի տեղավորման ու բիզնեսի պահպանման գրասենյակ: Փոփոխված իրավիճակը ենթադրում է նոր տեր որոնել` հանուն բիզնեսի անվտանգության: Իրականում կուսակցությունը չպետք է բաժանվի քաղաքականների կամ գործարարների, երիտասարդների կամ հնաբնակների: Դա արդեն իսկ վկայում է կուսակցության կաթվածահար վիճակը և նոր պայմաններում որոշում կայացնելու անկարողությունը: Ինչու՞ զրկել ՀՀԿ-ին փողոցը տեսնելու ու փողոցը հասկանալու շանսից, ինչու՞ արհեստական խրամատներ փորել քաղաքական ու ներկուսակցական դաշտում: Ինչպես քվեարկելուց առաջ ՀՀԿ-ն պիտի պատասխանի իր համար շատ կարևոր հարցի` ԱԺ-ում գործելու է իբրև անհաշտ ընդդիմությու՞ն ու հերթով ձախողելու՞ է կառավարության նախաձեռնությունները, մասնավորապես Ընտրական օրենսգրքի փոփոխությունը` կանխելով ռեյտինգային ընտրակարգը հանելը, որով պատրաստ են նորից առաջադրվել Նիկոլ Փաշինյանին ձայն տված գործարարները և ակներևաբար ընտրվել: ՈՒ ի՞նչ պատկեր է ունենալու ապագա խորհրդարանում ՀՀԿ-ն` ռազմաառևտրակա՞ն: Թե՞ ընտրացուցակում հայտնվելու են ժելեած մազերով, ժպտադեմ, պոլիգլոտ «երիտՀՀԿականները», որ քաղաքականությունից հասկանում են այնքան ու այնպես, ինչպես ու ինչքան հասկանում են իրենց ոչ մի խնդիր չունեցած կյանքը` տոնակատարություն, որ ընդմիջվում է ձանձրալի նիստերով ու պարտադիր քվեարկությամբ: Քաղաքական կուսակցությունը պետք է կայացնի քաղաքական որոշում, ոչ թե իրավիճակային: Եվ պետք չէ բոլոր ՀՀԿ-ականներին համարել մի սանրի կտավ, անհայրենիք ու անգաղափար: Իսկական թավշե հեղափոխությունը ՀՀԿ-ի համար կլիներ միասնական կողմ քվեարկելը: Ի վերջո նրանք ձայն են տալիս ոչ թե Նիկոլ Փաշինյանին, ում չեն հավատում, չեն վստահում, այլ իրենց ժողովրդին: Ժողովրդին դեմ գնալը Սահմանադրությանը դեմ գնալ է, որտեղ արձանագրված է, որ իշխանությունը պատկանում է ժողովրդին: Ընտրությունը մեկն է` տեսնել ու լսել սեփական ընտրազանգվածին, կամ ձեռքի ափով փակել նավի ճեղքը ու հայտարարել, որ ծովը ծնկից է:

Դիտվել է՝ 2886

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ