ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Ինչքան էլ զանազան նախասիրություններ ունենա այսօր հասարակությունը, միևնույն է, բարձր արվեստը մնում է առաջնային»

«Ինչքան էլ զանազան նախասիրություններ ունենա այսօր հասարակությունը, միևնույն է, բարձր արվեստը մնում է առաջնային»
08.09.2017 | 06:05

«Իրատեսի» հյուրը ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ ՍԱՐԻՆԱ ԱՎԹԱՆԴԻԼՅԱՆՆ է: Նա հեղինակն է և գեղարվեստական ղեկավարը սեպտեմբերի 1-ին Շուշիում կայացած «Սասունցի Դավիթ» օպերայի բացօթյա ներկայացման, որը սեպտեմբերի 9-ին Ա. Սպենդիարյանի ավան օպերայի և բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնում ըմբոշխնելու հնարավորությունը կունենա նաև մայրաքաղաքի հանդիսատեսը:

«ՄԵՆՔ ԳՈՐԾ ՈՒՆԵԻՆՔ ՄԻ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅԱՆ ՀԵՏ, ՈՐԸ ԵՐԲԵՔ ՉԷՐ ԲԵՄԱԴՐՎԵԼ»


-Տիկին Սարինա, «Սասունցի Դավիթ» օպերայի ներկայացման փաստն ինքնին իրադարձություն է, սակայն այն նաև անդրադարձ է այլ իրադարձությունների: Խոսենք այս մասին:
-«Սասունցի Դավիթ» օպերայի երաժշտության հեղինակն է Հարո Ստեփանյանը, լիբրետոյի հեղինակը՝ Դերենիկ Դեմիրճյանը: Այս տարի լրանում են Շուշիի ազատագրման 25, Հարո Ստեփանյանի 120 և Դերենիկ Դեմիրճյանի 140-ամյակները: Ներկայացումը նվիրվում է Արցախի անկախության օրվան և այս երեք հոբելյաններին: Հարո Ստեփանյանի երկրորդ օպերան է «Սասունցի Դավիթը», գրվել է 1936-ին: Այն կոմպոզիտորի տուրքն է ազգային էպոսի 1000-ամյակի տոնակատարությանը: Օպերայում ընդհանրացնող մեծ ուժով արտացոլվել են հայ ժողովրդի ազատատենչ ձգտումները, հայկական հնագույն առասպելները: «Սասունցի Դավիթ» օպերան չի բեմադրվել, սակայն որոշ համարներ (նախաբանը և վերջաբանը) համերգային կատարմամբ հնչել են Երևանում ու Մոսկվայում (1935-ին՝ դիրիժոր Ա. Մելիք-Փաշաևի, իսկ 1944-ին՝ դիրիժոր Մ. Թավրիզյանի ղեկավարությամբ):
-Ինչպե՞ս կատարվեց օպերայի ընտրությունը:
-Արդեն երրորդ տարին է, որ Շուշիում սեպտեմբերի 1-ին՝ Արցախի անկախության օրվան նախորդող երեկոյան, ունենում ենք օպերային ներկայացում: Ներկայացումները արմատներով արցախցի կոմպոզիտորների ստեղծագործությունների հիման վրա են ստեղծվում, անշուշտ, եթե կան այդպիսիք: Այն, ինչ արվում է Արցախի ազատագրության օրվա առթիվ, մեծ առումով նվիրվում է հայ արվեստին: Նախորդ տարիներին արդեն բեմադրել ենք Անդրեյ Բաբաևի «Արծվաբերդ», Ավետ Տերտերյանի «Կրակե օղակ» օպերաները: Այս տարվա համար փնտրում էի նախորդներին նման որևէ հայրենասիրական օպերա: Փնտրելով հասա Ե. Չարենցի անվան գրականության և արվեստի թանգարան, սկսեցի ուսումնասիրել ծնունդով գանձակցի կոմպոզիտոր Հարո Ստեփանյանի արխիվը՝ նախապես իմանալով, որ նա ունի «Սասունցի Դավիթ» օպերա: Գտա օպերայի ձեռագիր պարտիտուրան: Այս օպերան երբեք չէր բեմադրվել, անգամ նոտաները տպագրված չէին. մեզ սպասում էր բավականին ծանր աշխատանք:

«ՍԱՍՈՒՆՑԻ ԴԱՎԻԹԸ» ՀԱՐՈ ՍՏԵՓԱՆՅԱՆԻ ԵՎ ԴԵՐԵՆԻԿ ԴԵՄԻՐՃՅԱՆԻ ԵՐԿՐՈՐԴ ՀԱՄԱՏԵՂ ԱՇԽԱՏԱՆՔՆ ԷՐ ՕՊԵՐԱՅԻՆ ԺԱՆՐՈՒՄ»


-Հատկանշական է, որ օպերայի լիբրետոյի հեղինակը նույնպես մեր ազգի մեծերից է, և Հարո Ստեփանյանի հետ մինչ այդ արդեն ունեցել էր մեկ այլ համագործակցություն. Դերենիկ Դեմիրճյանի «Քաջ Նազար» թատերգության հիման վրա Հարո Ստեփանյանը գրել էր համանուն օպերան, որը բեմադրվել էր Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի թատրոնում:
-Այո՛, «Սասունցի Դավիթը» Հարո Ստեփանյանի և Դերենիկ Դեմիրճյանի երկրորդ համատեղ աշխատանքն էր օպերային ժանրում: Իսկ մինչ այդ բեմադրված «Քաջ Նազարը» Մոսկվայում կայացած տասնօրյակի ժամանակ ունեցել է մեծ հաջողություն և առանձնացվել տարբեր ազգերի օպերաների շարքում՝ իբրև նշանակալի ստեղծագործություն: Այդ օպերայի մասին գրվել է «Կոմսոմոլսկայա պրավդա» թերթում, ինչն այն օրերի համար մեծ իրադարձություն էր: Օպերայի գրական հենքը՝ էպոսը, ոչ միայն ազգային, այլև համաշխարհային արժեք ունեցող գործ է: Եվ պատահական չէ, որ լիբրետոն գրելու առաքելությունն ստանձնել է այնպիսի մեծություն, ինչպիսին Դերենիկ Դեմիրճյանն է: Բացի էպիկական ժանրի գրող լինելուց, նա հումորի սուր զգացողություն ուներ և շատ հետաքրքիր անձնավորություն էր: Կարծում եմ, որ շատ ճիշտ էր նրա և Հարո Ստեփանյանի համագործակցությունը: Հարո Ստեփանյանը լուրջ կրթություն էր ստացել: Երաժշտության մեջ բառի և խոսքի այն համադրությունը, որն ստեղծել է Հարո Ստեփանյանը, համարվում է գլուխգործոց մեր երաժշտության պատմության մեջ: Կոմիտասի, Ռոմանոս Մելիքյանի հետևորդն է նա, վերջինիս մոտ նաև սովորել է: Սովորել է նաև Մոսկվայում՝ Գնեսինի մոտ, Լենինգրադում՝ Շչերբաչովի մոտ: ՈՒսանել է նաև Քրիստափոր Քուշնարյովի մոտ, նրա ղեկավարությամբ մասնակցել ժողովրդական մեղեդիների հետքերով կազմակերպված մեծ արշավանքների, որպիսիք հետո ինքն էլ է նախաձեռնել և ղեկավարել: Օպերայում առկա է 17 մենակատար: Այստեղ վերամբարձ ոճի տեքստ է, պատմողական բնույթի: Շատ մեծ տեղ ունի օպերայում ժողովրդի կերպարը: Հռետորական շեշտվածություն ունի երաժշտությունը, որը պայմանավորում է երգչախմբի հզորությունը: Շատ ակտիվ է գործողությունների ընթացքը: Խոր երաժշտություն է, որի հիմքում աշուղական ավեստն է: Հարո Ստեփանյանը գտել է երաժշտական այն ճիշտ բնութագիրը, որը կարող է լինել ազգայինի հիման վրա: «Սասունցի Դավիթ» օպերան երևույթ է հայ օպերային արվեստի զարգացման համապատկերում: Էդվարդ Միրզոյանն իրավացիորեն ասում էր, որ Հարո Ստեփանյանի երաժշտությունն ապագային երաժշտությունն է: Հարո Ստեփանյանն ու Դերենիկ Դեմիրճյանը կատարյալ գործ են ստեղծել: Շուշիում կայացավ օպերայի համաշխարհային պրեմիերան: Դա շատ հուզիչ էր, պատասխանատու, մեզ համախմբում էր մի մեծ գաղափարի շուրջ:
-Այսքան մեծ աշխատանք է կատարվել: Շուշիի բացօթյա ներկայացումից և մեր օպերային թատրոնի առաջիկա ներկայացումից հետո «Սասունցի Դավիթը» կընդգրկվի՞ թատրոնի խաղացանկում, հայ հանդիսատեսը հնարավորություն կունենա՞ այն տեսնելու նաև հետագայում:
-Նախորդ նախագծերը չեն կրկնվել, իսկ այս նախագիծը մենք իրականացնում ենք օպերային թատրոնի նախաձեռնությամբ:
-Սովորաբար Շուշիում ներկայացումները բացօթյա են լինում, ի՞նչ հանդիսատես է գալիս դրանք դիտելու:
-Քանի որ դրանք կայանում են անկախության տոնի նախօրեին, այնտեղ սովորաբար ներկա են լինում ոչ միայն տեղացիներ, այլև տարբեր երկրներից ժամանած հյուրեր: Այդ օրերին հյուրանոցներում ազատ տեղ չի լինում:


«ՇՈՒՇԻՆ ԴԱՐԵՐ ՇԱՐՈՒՆԱԿ ԵՂԵԼ Է ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԿԵՆՏՐՈՆ ԵՎ ԱՅՍՕՐ ԷԼ ՇԱՐՈՒՆԱԿՈՒՄ Է ԻՐ ՇՈՒՐՋԸ ՀԱՎԱՔԵԼ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԳՈՐԾԻՉՆԵՐԻՆ»


-Որո՞նք են Ձեր ունեցած ամենամեծ դժվարությունը և ամենամեծ վայելքը այս գործի ընթացքում:
-Սա շատ նշանակալից աշխատանք է, որն ինձ մեծ հպարտություն և ուրախություն է պատճառում: Հեշտ չէր երբևէ չկատարված օպերան բեմ բարձրացնել, բայց և չէր կարելի նահանջել դժվարությունների առաջ: Աշխատանք էր, որն արվեց հանուն գաղափարի, առանց մտածելու դժվարությունների մասին: Դա մեծ պատասխանատվություն էր, և մենք աշխատել ենք գիշեր-ցերեկ՝ մեր ուժերի ներածի չափով: Շուշին դարեր շարունակ եղել է մշակութային կենտրոն և այսօր էլ շարունակում է իր շուրջը հավաքել մշակույթի գործիչներին: «Սասունցի Դավիթ» օպերայի պրեմիերան այդ քաղաքում պատահական չէր: Նախագծում ընդգրկված են տաղանդավոր մարդիկ. Սուրեն Շահիջանյանը, որ 20 տարի աշխատում է Ֆրանսիայում և հատուկ եկել է այս նախագծին մասնակցելու համար, խորեոգրաֆ Արսեն Մեհրաբյանը, որը 10 տարուց ավելի ապրում է Շվեդիայում, ռեժիսոր Արմեն Փիրի Մասիհին, որն Իրանից է, բայց արդեն 10 տարի ապրում է Հայաստանում, «Հովեր» երգչախումբը՝ Սոնա Հովհաննիսյանի ղեկավարությամբ, Ազգային ակադեմիական թատրոնի բալետային կազմը և նվագախումբը: Դավթի դերում Մկրտիչ Բաբաջանյանն է, որին հրավիրել ենք Գերմանիայից, Մսրա Մելիքի դերում՝ Հայկ Տիգրանյանը՝ մեր թատրոնից: Մասնակցում են հիանալի կատարողներ:
-Ձեր մտքում արդեն նախագծվա՞ծ է այս ձևաչափով հաջորդ ներկայացումը:
-Այս ներկայացումը բեմ բարձրացնելը հազարապատիկ ավելի ջանք պահանջեց ինձնից, քան նախորդ երկուսը: Խենթություն էր նման գործի նախաձեռնությունը, երբ անգամ տպագրված չէին օպերայի նոտաները: Ես երևի թե ավելի ուշ կմտածեմ հաջորդ ներկայացման մասին, իսկ հիմա կարծում եմ, որ մի քիչ հանգստի կարիք ունեմ:

«ՇԱՏ ՀԱՐՈՒՍՏ ՊԵՏՔ Է ԼԻՆԻ ԽՄԲԵՐԳԱՅԻՆ ԳՈՐԾԵՐ ԿԱՏԱՐՈՂՆԵՐԻ ԵՎ ԴՐԱՆՔ ՈՒՆԿՆԴՐՈՂՆԵՐԻ ՆԵՐԱՇԽԱՐՀԸ»


-Թեև այսօր խոսակցության հիմնական թեման «Սասունցի Դավիթ» օպերան է, բայց չեմ կարող չանդրադառնալ նաև Ձեր գործունեության մյուս ոլորտներին, մասնավորապես՝ «Սպեղանի» երգչախմբի գործունեությանը, որի գեղարվեստական ղեկավարն եք: Ո՞րն է այն ուղին, որով առաջ եք շարժվում այս դաշտում:
-Իհարկե, հայկական խմբերգային արվեստի զարգացման մեջ իր ներդրումն ունի «Սպեղանին»: Բազմաթիվ ելույթներ է ունեցել արտասահմանում իր գործունեության 20 և ավելի տարիների ընթացքում՝ ներկայացնելով ոչ միայն հայկական, այլև համաշխարհային խմբերգային արվեստի նմուշներ: Բարձր արվեստը չի կարող չլինել առաջնային: Ինչքան էլ զանազան նախասիրություններ ունենա այսօր հասարակությունը, միևնույն է, բարձր արվեստը մնում է առաջնային: Հատկապես խմբերգային արվեստը ամենահոգևորն է, ամենախորը: Շատ հարուստ պետք է լինի խմբերգային գործեր կատարողների և դրանք ունկնդրողների ներաշխարհը: Այսօր մի քիչ դադարի մեջ ենք՝ օպերայի վրա աշխատելուս պատճառով: Բայց շուտով երգչախումբը կվերսկսի ակտիվ գործունեությունը: Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտում իրականացնում ենք նախագիծ՝ «Երաժշտական երեքշաբթի» խորագրով, որի շրջանակներում վերջերս ներկայացրել ենք հայ կոմպոզիտորների մոռացված ստեղծագործությունները, անդրադարձել ենք Հարո Ստեփանյանի, Ռոմանոս Մելիքյանի, Անուշավան Տեր-Ղևոնդյանի, Արտեմի Այվազյանի, Ստեփան Նաղդյանի, այլոց երաժշտությանը: Սա ևս շատ կարևոր գործ է, որը կլինի շարունակական:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4053

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ