Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Պատմությունը շատ դաժան է կեղծիքի նկատմամբ»

«Պատմությունը շատ  դաժան է կեղծիքի նկատմամբ»
25.04.2014 | 00:31

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ փոխնախագահ ԷԴՈՒԱՐԴ ՇԱՐՄԱԶԱՆՈՎԸ:


-Ձեր կարծիքով՝ մեկ տարի անց, Ցեղասպանության 100-ամյակի օրերին, հայ-թուրքական հարաբերություններում որևէ փոփոխություն կլինի՞:
-Եթե հայ-թուրքական հարաբերություններում ինչ-որ փոփոխություն լինի, Թուրքիայի դիրքորոշումը պետք է փոխվի: Կունենա՞ Թուրքիան կառուցողական դիրքորոշում, կփոխվի, չի՞ ունենա՝ չեմ բացառում, որ նույն հարաբերությունները մնան: Այո, Թուրքիան տարածաշրջանային հզոր երկիր է, G-20-ի անդամ, ունի շահեր տարածաշրջանում, բայց բոլորը պետք է գիտակցեն, որ երբ խոսում ենք ժողովրդավարության, մարդու իրավունքների պաշտպանության մասին, բացառություններ չպետք է լինեն: Չի կարելի առաջնորդվել «ինչ կարելի է Զևսին, չի կարելի եզին» սկզբունքով: Թուրքիան պետք է առաջինը գիտակցի, որ ժամանակն է հաշտվելու սեփական պատմության հետ: Գոնե այսօր ես չեմ տեսնում որևէ լուրջ հիմք, որ Թուրքիան կարող է փոխվել: Ես շատ ուրախ կլինեմ, որ Թուրքիան փոխվի դեպի ժողովրդավարություն, դեպի ազգերի համերաշխություն ու հանդուրժողականություն, բայց քանի դեռ Թուրքիայում կա 301 հոդվածը, քանի դեռ թուրքերը 1915-ը կապում են Առաջին համաշխարհային պատերազմի հետ, շատ լավ իմանալով, որ դա ընդամենը հարմար պատրվակ էր՝ բնաջնջելու քրիստոնյա ազգաբնակչությանը, այդ թվում՝ հայերին, փոփոխությունը քիչ հավանական է: Այդ է վկայում նաև վարչապետ Էրդողանի հայտարարությունը, որտեղ ցավով է խոսում դեպքերի մասին, բայց հղում է անում Առաջին աշխարհամարտին: Թուրքիան պետք է իր մեջ ուժ գտնի և ճանաչի Հայոց ցեղասպանությունը: Թուրքիան պետք է իր մեջ ուժ գտնի՝ առանց նախապայմանների հարաբերվելու հարևանի հետ: Թուրքիան պետք է իր մեջ ուժ գտնի ու դադարեցնի հարևանի շրջափակումը: Կլինե՞ն այդ քայլերը, բնականաբար քաղաքակիրթ աշխարհի ընկալումները Թուրքիայի վերաբերյալ կփոխվեն: Չեն լինի, պետք է ոչ թե գեղեցիկ խոսքեր լսենք, այլ հստակ քաղաքականությամբ մեր կարծիքը հայտնենք: Այսօր գնդակը մնում է Թուրքիայի դաշտում, խելամիտ ժամկետներն էլ անսպառ չեն:
-Առաջիկայում փոփոխություն չի լինի ասելով՝ նկատի ունեք, որ Թուրքիայի իշխող կուսակցությունն ընտրություններում նորից կհաղթի՞:
-Այո, նրանք հաղթեցին ՏԻՄ ընտրություններում: Բացի դրանից, Թուրքիայի քաղաքական իսթեբլիշմենտում ես չեմ տեսնում քիչ թե շատ ազդեցիկ կուսակցություն, որի քաղաքական պլատֆորմում կան Հայաստանի ապաշրջափակման, ցեղասպանության ճանաչման, դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատման դրույթներ: Չկան ազդեցիկ քաղաքական կուսակցություններ ու քաղաքական գործիչներ, որ դեմ են Էրդողանի վարած քաղաքականությանը հայկական հարցում: Եթե կան էլ, ավելի շատ քրդական ծագում ունեն և ավելի շատ մարգինալ ուժեր են ու չունեն համաթուրքական ազդեցություն:
-Տարածաշրջանային լիդեր դառնալու համար Հայաստանը Թուրքիայի կոկորդում չի՞ մնում, գոնե իրենց շահերից ելնելով հնարավո՞ր է, որ 100-ամյակին, նաև միջազգային հանրության ճնշմամբ, ցեղասպանությունը ճանաչվի:
-Ես չեմ բացառում, որ ինչ-որ հայտարարություններ կլինեն՝ ականջ շոյող, ինչ-որ միջոցառումներ, բայց իրական քայլեր՝ դժվար թե: Մեր խնդիրը մեկն է՝ ունենալ կանխատեսելի հարևան, որպեսզի Թուրքիան չասի մի բան, անի այլ բան: Թուրքիան տարածաշրջանային լիդերության է գնում, բայց դա Անկարային իրավունք չի տալիս արհամարհելու ստորագրված արձանագրությունները, արհամարհելու ազգային փոքրամասնությունների իրավունքները, իրականացնելու ցեղասպանություն ու ցեղասպանության ժխտման քաղաքականություն: Քաղաքակիրթ մարդկության խնդիրը պետք է լինի ժխտողականության դեմ պայքարը: Եթե մենք խոսում ենք ժողովրդավարության զարգացման, մարդու իրավունքների, ազգային փոքրամասնությունների մշակութային ցեղասպանության մասին, պետք է պայքարենք ժխտողականության դեմ: Սա միայն հայերիս պայքարը չէ, սա բոլորի պայքարն է: Մենք 100-ամյակին ընդառաջ պայմանավորվածություններ ունենք մի քանի խորհրդարանների հետ՝ Ցեղասպանության թանգարանի հետ համատեղ, կազմակերպել իրադարձությունները ներկայացնող ցուցադրություններ: Արդեն նման պայմանավորվածություն կա Հունաստանի խորհրդարանի հետ, պատգամավորական բարեկամության խմբերը, համագործակցության հանձնաժողովները այդ հնարավորությունը պետք է օգտագործեն. շատ կարևոր է, որ եվրոպական պետությունների օրենսդիր մարմիններում կարողանանք իրականացնել այդ ցուցադրությունը, որովհետև ավելի լավ է մեկ անգամ տեսնել, քան քսան անգամ լսել: Պատրա՞ստ է Թուրքիան իր խորհրդարանում նման ցուցադրության, եթե ոչ, նշանակում է՝ շարունակելու են գեղեցիկ խոսքեր ասել ու այդքանով սահմանափակվել:
-Մենք ինքներս ձևակերպե՞լ ենք պահանջատիրության մեր բանաձևը, մենք ի՞նչ ենք ուզում:
-Կարծում եմ՝ այո: ՀՀ նախագահը մի քանի հայեցակարգային ելույթներ է ունեցել: Ինձ համար անկյունաքարային է Դեր Զորում Սերժ Սարգսյանի ելույթը, որտեղ խոսվեց հայրենատիրության, պատմական ճշմարտության և հայկական Նյուրնբերգի մասին: Հայկական Նյուրնբերգ նշանակում է՝ սուտն ու կեղծիքը չեն կարող անվերջ հաղթանակել: Մեզ համար 20-30, 100 տարին շատ մեծ ժամանակ է գուցե, բայց պետության համար դա այնքան էլ մեծ ժամանակ չէ: Պատմությունը շատ դաժան է կեղծիքի նկատմամբ, ճշմարտությունը ուշ թե շուտ վերականգնում է իր դիրքերը: Պետք է պայքարել: Եթե չենք դատապարտում ցեղասպանության ժխտողականությունը, հավասարազոր է խրախուսման: Սա բոլորը պետք է գիտակցեն և միասնական աշխատանք տանեն այլ տերությունների, լոբբիստական կազմակերպությունների հետ: Հույներն ունեն ցեղասպանության խնդիր, ասորիները, բուլղարացիները, եզդիները, մենք պետք է բոլորի հետ համագործակցենք, որովհետև դա մեկ ազգի խնդիր չէ, դա միջազգային խնդիր է, որտեղ իրենց ասելիքն ունեն և իրավապաշտպան կազմակերպությունները, հումանիստական գործունեությամբ աշխարհին հայտնի գործիչները, մշակույթի մարդիկ: Այս ժամանակը պետք է ճիշտ օգտագործվի:
-Ի՞նչ է կատարվում Հայաստանի քաղաքական դաշտում Ձեր գնահատականով: Մի քանի ամիս շարունակ ոչիշխանական քաղաքական ուժերը խոսում էին իրենց տնտեսական ծրագրերի մասին, պատրաստվում էին այդ ծրագիրը կենսագործելու համար կառավարության հրաժարականը պահանջել, հիմա անգլիաբար հեռանում են և չեն ուզում կոալիցիոն կառավարության մաս դառնալ, ի՞նչն է պատճառը:
-Ոչիշխանական և ընդդիմադիր կուսակցության քաղաքական միավորները շատանում են, երբ քննադատում է իշխանությանը: Քննադատելը դյուրին զբաղմունք է, մեծ ջանքեր չի պահանջում: Մենք բոլոր քաղաքական ուժերին, որ հանդիպել են նախագահի հետ, առաջարկել ենք համագործակցություն և որևէ մեկի առաջ դռները չենք փակում: Հիշո՞ւմ եք, մեզ մշտապես մեղադրում էին, որ քաղաքական մեծամասնությունը մենաշնորհ ունի, ուզուրպացրել է իշխանությունը, հիմա, լինելով քաղաքական մեծամասնություն, մենք ասում ենք՝ եղբայրներ և քույրեր, ունե՞ք ծրագրեր, որոնք համահունչ են, եկեք միասին իրականացնենք: Սակայն ոչիշխանական ուժերի համար ավելի շահեկան է քննադատելը: Ես չեմ ուզում նրանց մեղադրել պոպուլիզմի մեջ, բայց քաղաքական պատասխանատվությունը քաղաքական կուսակցության համար պետք է լինի թիվ մեկ կատեգորիա: Երբեմն մեզ ասում են՝ դուք մեր բոլոր ծրագրերը չեք ընդունում, եթե բոլոր ծրագրերն ընդունեինք, մեկ կուսակցություն դարձած կլինեինք: Ի վերջո, մշտական կոալիցիաներ, մշտական քառյակներ, հնգյակներ չեն լինում: Պարզ է, որ օգտվելով որոշակի ոչ բարենպաստ տնտեսական պայմաններից, սոցիալական խնդիրներից, ոչիշխանական և ընդդիմադիր քաղաքական ուժերը չէին կարող չօգտվել իշխանությանը քննադատելու գայթակղությունից: Հենց դրանով է պայմանավորված, որ սկսեցին մեկը մյուսին հերթ չտալ այդ գործում: Հիմա կա նոր վարչապետ, նոր կառավարություն է ձևավորվում, որի պատասխանատուն ՀՀԿ-ն է, կապրենք՝ կտեսնենք, ինչպես իրենց կպահեն քաղաքական ուժերը: Մենք պատրաստ եղել ենք և մնում ենք կառուցողական քննարկումների պատրաստ, հիմա կառուցողական դիրքորոշում իրենք պիտի ունենան:
-Ես հասկանում եմ, որ ընդդիմության հացը իշխանությանը քննադատելն է, բայց Հայաստանում կա՞ այդ ընդդիմությունը: Ոչիշխանական ուժ ու ընդդիմություն տարբեր հասկացություններ են:
-Եթե դու իշխանություն չես, ուրեմն դու ընդդիմություն ես՝ քաղաքագիտորեն:
-ԲՀԿ-ն իրեն ընդդիմություն չի համարում՝ ընդդեմ քաղաքագիտության:
-Դա իրենց խնդիրն է, յուրաքանչյուրն ունի իր օրակարգը: Մենք մեր առաջարկն արել ենք, մենք ցույց ենք տվել հասարակությանը, որ մեր խնդիրը ոչ թե իրար ոչնչացնելն է, հայհոյելը կամ քննադատելը, այլ ժողովրդի մատից փուշ հանելը: Մենք ասել ենք՝ ուզում եք մասնակցել, համեցեք, եկեք խելք խելքի տանք, ունենք հակասություն, փորձենք ընդհանուր եզրեր գտնել ու հարցը լուծել: Պատասխանները հայտնի են, մեկնաբանել չեմ ուզում իրենց ներքին խնդիրները: Ես ուզում եմ վերահաստատել, որ ՀՀԿ-ն քաղաքական կոնստրուկտիվիզմի, քաղաքական համերաշխության և երկխոսության կողմնակից է գործով: Մեր խոսքը գործ է. մենք դա ցույց ենք տվել: Եթե քննադատելն ավելի գայթակղիչ է, շահեկան չէ իշխանության մաս լինել, որովհետև բազում խնդիրներ կան, որոնք արդեն դու պետք է լուծես, իրենց խնդիրն է, ես կոռեկտ չեմ համարում իրենց խնդիրների մեջ մտնել:
-Դա չի՞ վերածվում ՀՀԿ-ի մեկուսացման: Այս ընթացքում ամենաանսպասելին ՕԵԿի քայլն էր, նա էլ է հեռանում:
-Ոչ, որևէ մեկուսացման խնդիր չկա: Ես անսպասելի չեմ համարում ՕԵԿ-ի քայլը, ՕԵԿ-ը ինքնուրույն կուսակցություն է եղել կոալիցիայում և մնում է այդպիսին:
-Այն դժգոհությունները, որ իրենք ներկայացրին իբրև խնդրահարույց, վեց տարի եղել են, ինչո՞ւ հիմա:
-Դժգոհությունները ավելի մեծ լիազորություններ ունենալու հետ են կապված:
-Վարչապե՞տ:
-Ավելի մեծ պատասխանատվություն: Մենք հարգանքով ենք վերաբերվում ՕԵԿ-ի տեսակետին: Քաղաքական կուսակցությունն ինքն է որոշում իր տեղն ու դերը քաղաքականության մեջ: Եթե համամիտ չեն, քաղաքակիրթ ելքը կոալիցիայից դուրս գալը, հետո քննադատելն է: ՕԵԿ-ի քայլը անսպասելի թվաց, որովհետև մենք քաղաքական մշակույթով չենք առաջնորդվում: Մենք կարծում ենք՝ եթե եղել են կոալիցիայում, մեկ տարի հետո իրավունք չունեն քննադատելու իշխանությանը: Այդպես չէ: Մեզ մոտ կարծրատիպեր են իշխում: Իշխանություն-ընդդիմությունը ընտրությունների ժամանակ է որոշվում: Բարոյական է, թե անբարո, սկզբունքային է, թե անսկզբունք, դա այլ խնդիր է:
-Կառավարության կազմավորումից հետո Հայաստանի քաղաքական դաշտը հստակ պատկեր կունենա՞:
-Ոչ այնքան կազմավորումից, որքան ծրագիրը ԱԺ ներկայացնելուց ու քննարկելուց հետո: Երբ վարչապետը ներկայացնի ծրագիրը, կունենանք ամբողջական պատկեր՝ որքանով է այս կամ այն քաղաքական ուժը քննադատում կամ պաշտպանում, ինչպես է քվեարկում ու ինչ է ասում:
-Ենթադրելի է, թե նոր կառավարությունը ինչ ծրագիր կունենա, նոր ընտրություններ չեն եղել և հեծանիվ չի հնարվել, գուցե մարտավարությունը փոխվի, բայց ռազմավարությունը նույնը չի՞ լինելու:
-Բնականաբար, ռազմավարությունը որոշվել է ՀՀ նախագահի ընտրության ժամանակ, ՀՀԿ-ն ունի իր ռազմավարությունը և իրականացնելու է այդ ծրագիրը: Վարչապետին նշանակելիս ՀՀ նախագահը նաև ներկայացրեց կառավարության առաջնահերթությունները, բայց մարտավարական առումով տարբերություններ կլինեն: Նախորդ և գործող կառավարությունների մոտեցումների տարբերությունը բնական է, պետք չէ զարմանալ:
-2016-ին նախատեսված է սահմանադրական բարեփոխումների հանրաքվե, ի՞նչ է տալու խորհրդարանական կառավարման մոդելը: Ինչպես երկրորդ նախագահն էր մեղադրում երրորդին, դա ներիշխանակա՞ն խնդիր է լուծում ընդամենը:
-Իհարկե ոչ: Երկրորդ նախագահն իրավունք ունի իր տեսակետը ներկայացնելու, ինչպես բոլորը, բայց չեմ կարծում, որ այդքան պրիմիտիվ պետք է գնահատել: Մանավանդ որ Սերժ Սարգսյանն ի սկզբանե ասաց, որ ինքը չի հավակնում ոչ նախագահի, ոչ վարչապետի պաշտոնին, այսինքն՝ մտքերի ազատություն տվեց: Դա նոր քաղաքական մշակույթ է, ավելին, նա ասաց իր կարծիքը և այլընտրանքային տարբերակի քննարկման պատրաստակամություն հայտնեց: Նա ցույց տվեց, որ ինքը տիրան չէ, տոտալիտար ու ավտորիտար իշխանության կրող չէ: 2008-ից քաղաքական ուժերը խոսում են համակարգային բարեփոխումների մասին: ՈՒզում եմ հարցնել՝ համակարգային բարեփոխումը առանց սահմանադրական բարեփոխման հնարավո՞ր է: Եթե որևէ մեկը կարծում է, որ համակարգային բարեփոխում հնարավոր է առանց սահմանադրականի, ուրեմն «համակարգային» բառը չի հասկանում: Պետության մեջ համակարգային բարեփոխումները արվում են սահմանադրական բարեփոխման միջոցով: Եթե մեկը դեմ է, 11-ը կողմ են բարեփոխումների: Տարօրինակ է, երբ նախագահական ընտրություններից առաջ ասում են, որ խորհրդարանական համակարգի կողմնակից են, 100- տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգի կողմնակից են, հիմա դրա անհրաժեշտությունը չեն տեսնում: Նախագահական ընտրություններից առաջ տնտեսական խնդիրներ չկայի՞ն, թե՞ այն ժամանակ ապրում էինք բարգավաճ Հայաստանում: Շատ ավելի ընդունելի է ՀՅԴ-ի շիտակ կարծիքը: Մարդիկ ասում են, որ կողմ են խորհրդարանական համակարգին ու պաշտպանում են իրենց տեսակետը: Չի կարելի պետության համար կարևորագույն հարցի վերաբերյալ մի տարվա մեջ երկու-երեք անգամ կարծիք փոխել: Դա անկայունության մասին է վկայում: Իմ խորին համոզմունքն է, որ Հայաստանում կա սահմանադրական բարեփոխումների անհրաժեշտություն:
-Դուք ի՞նչն եք ուզում, որ բարեփոխվի:
-Կարծում եմ՝ պետք է շատ լուրջ տեղ հատկացնել մարդու իրավունքների պաշտպանությանը: Ի վերջո, պետության հիմնական հարստությունը մարդն է, ամեն ինչ պետք է ուղղված լինի նրա իրավունքների պաշտպանությանը և նորմալ կենսապայմանների ու հնարավորությունների ստեղծմանը: ԲՀԿ-ի իմ հարգարժան գործընկերներն այսօր թիվ մեկ խնդիր են նշում տնտեսական բարեփոխումները, իսկ ինչո՞ւ հակադրել տնտեսական և սահմանադրական բարեփոխումները: Ո՞վ է ասում, որ սահմանադրական բարեփոխումները տնտեսական, սոցիալական բարեփոխումներ չեն ներառում: Կամ ասում են՝ սահմանադրական ճգնաժամ չկա: Բարեփոխումներ իրականացնում են միայն ճգնաժամի՞ ժամանակ: Ես չեմ կարծում: Իրավիճակային մտածողությամբ պահի ազդեցության տակ չի կարելի սեփական շահից ելնելով հայեցակարգային հարցերում դիրքորոշման կտրուկ փոփոխություններ անել:
-Արդյո՞ք քաղաքական կուսակցությունների կայացածության մակարդակը բավարարում է վարչապետական կառավարման անցնելուն:
-Ես չեմ ասում, որ սահմանադրական բարեփոխումների արդյունքում մենք կունենանք վարչապետական կառավարում: Դա տարբերակներից մեկն է: Հասարակությունը պետք է որոշի:
-Հայաստանն անդամակցելո՞ւ է Մաքսային միությանը, թե՞ միանգամից անդամակցելու է Եվրասիականին:
-Ապրիլի 29-ին Մինսկում տեղի կունենա հանդիպում, որից հետո ամեն ինչ հստակ կլինի: Այն, որ ՀՀ-ն ինտեգրվելու է և՛ ՄՄ-ին, և՛ Եվրասիական տնտեսական միությանը, փաստ է:
-Չե՞ք կարծում, որ խնդիրներն այնքան շատ են և՛ ՄՄ-ում, և՛ Եվրասիական միությունում, որ Հայաստանի համար շատ ավելի շահեկան կլինի չշտապելը, քանի դեռ ճշտված չեն մաքսատուրքերի, ապրանքների ցանկը, այլ սկզբունքային հարցեր:
-Ես կարծում եմ՝ մենք որևէ արհեստական լուծման չպետք է գնանք: Ցանկացած արհեստական լուծում կվնասի մեր շահերին: Վերջերս տեղի ունեցավ տնտեսական կոնֆերանս ՄՄ-ի վերաբերյալ, և մենք տեսանք, որ, բոլոր մտահոգություններով հանդերձ, ՄՄ-ին անդամակցումը բավականին շահեկան է Հայաստանի համար. մենք իրավունք չունենք չօգտագործելու այդ շանսը, որովհետև մեր առջև բացվում է շատ մեծ շուկա: Ես այն կարծիքին չեմ, որ ոչ մի մտահոգություն չկա, բայց եթե դու քաղաքական որոշում ես կայացրել, պետք է հաշվարկես պլյուսներն ու մինուսները: Այստեղ պլյուսները ավելի շատ են, քան մինուսները: Կարծում եմ՝ սահմանված ժամկետում կհասնենք վերջակետին:


Զրույցը վարեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1729

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ