Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ինչպիսի շարժումներ ստեղծվեն, այնպիսի ապագա կստեղծվի»

«Ինչպիսի շարժումներ ստեղծվեն, այնպիսի ապագա կստեղծվի»
17.10.2014 | 00:59

Ոչպաշտոնական հարցազրույց կրթության և գիտության փոխնախարար ՄԱՆՈՒԿ ՄԿՐՏՉՅԱՆԻ հետ:

-Ի՞նչ ենք հասկանում հայագիտություն ասելով, և ի՞նչ խնդիրներ ունի հայագիտությունն այսօր:
-Այդ ոլորտի մասնագետ չլինելով, ես չեմ ուզում սահմանում տալ: Կան հայագիտության ուսումնասիրման լուրջ կենտրոններ Հայաստանում ու Հայաստանից դուրս և, կարծում եմ, այդ իրավունքը նրանց է պատկանում:
-Իսկ ինչպե՞ս եք Դուք ընկալում հայագիտությունը:
-Հայագիտությունն իր վերջնանպատակը պիտի հայության հարատևման խնդիրն ունենա, այլապես կդառնա սակավ նշանակություն ունեցող գիտաճյուղ: Խնդիրն այն չէ, որ հայերն ու ոչ հայերը հասկանան, որ եղել է պատմական մի ազգ, որ նշանակալից պատմություն ու պատմական նշանակություն ունի, դա հայագիտություն չէ, հայագիտության այդ ընկալումը նվաստացնում է իր արժեքը: Հայագիտությունը ի վերջո պետք է ծառայի հայապահպանմանը:
-Եթե հայագիտությունն առնչում ենք հայապահպանմանը, ակամա մտնում ենք քաղաքականության դաշտ՝ նախ, հետո հարկադրված ենք զատել՝ հայապահպանություն Հայաստանում, հայապահպանություն սփյուռքում, սփյուռքի հին ու նոր գաղթօջախներում: Այսօր ո՞րն է հայապահպանության խնդիրը Հայաստանում ու Հայաստանից դուրս:
-Հայերը սփռված են ամբողջ աշխարհում, բայց դա միայն 1915-ի ցեղասպանության հետևանք չէ, դարերի պատմություն ունի: 1915-ը ամենահզոր ալիքի պատճառն էր, որ վերջնականապես ձևավորեց սփյուռքը: 1915-ը արդեն 100 տարվա պատմություն ունի, մտածել, որ սփյուռքում հայությունը կարողացավ պահպանվել հայերի շնորհիվ՝ սխալ է: 100 տարվա մեջ մենք ունեցել ենք բազում ազգակիցներ, որ ոչ միայն հայերեն չգիտեն, այլև իրենց հայ այլևս չեն համարում, բայց կա մի ընդհանրություն, որ 100 տարվա մեջ պահեց սփյուռքը: Իհարկե, հայրենասիրությունը, ազգասիրությունը, ազգային արժանապատվությունը, ավանդույթներն ունեն իրենց տեղն ու դերը, բայց վճռորոշը եղան մեր մշակութային առանձնահատկությունները: Մենք պատմականորեն պահպանվել ենք մեր մշակութային արժեքների շնորհիվ: Եթե դադարենք նոր մշակութային միավորներ ստեղծել՝ համաշխարհային, միջազգային, համամարդկային արժեք ունեցող, մեր ինքնապահպանությունը խիստ վտանգած կլինենք: Մենք ապրել ու ապրում ենք, որովհետև ստեղծագործել ենք ու շարունակում ենք ստեղծագործել ու համամարդկային նշանակության արժեքներ ունենք: Պատմականորեն եթե քննարկենք՝ այդ պատճառով չենք վերացել, ոչ թե մեր անխոնջ կամքն է մեզ պահպանել ու չվերանալու ցանկությունը: Հնարավոր չէ ասել, թե մենք ունեցել ենք ազգային արժանապատվություն, ուրիշ ժողովուրդներ, որ հիմա չկան, չեն ունեցել: Վերացած ու ձուլված ժողովուրդները այսօր չկան ոչ այն պատճառով, որ չեն ուզեցել լինել, չեն պայքարել, այլ նրանց նվաճումները մեծ արժեք չեն ունեցել:
-Մշակութային նվաճումը անհատի՞ ձեռքբերում է, թե՞ ընդհանրական:
-Այդ հարցում շատ տարբեր տեսակետներ կան, և բոլորն էլ ունեն պատմական հիմքեր ու հիմնավորումներ: Ես կարծում եմ՝ չի կարող միայն անհատի ձեռքբերում լինել:
-Չարենցի՝ Չարենց լինելու համար միայն իրե՞ն ենք շնորհակալ, թե՞ հայ ժողովրդին:
-Եթե ամեն ինչ պատրաստ չլիներ նման հանճար ունենալու համար, Չարենցը չէր գա, ժամանակի մեջ միտքը հասունանում է, խտանում ու դրսևորվում անհատի միջոցով: Շատերն ասում են՝ 301-ին պետականորեն քրիստոնեությունը չընդունեինք, բոլորովին այլ ճակատագիր կունենայինք: Գուցե ավելի լավ: Սա տարօրինակ պատկերացում է, որովհետև 301-ին որոշում չի կայացվել, 301-ին հնարավոր է եղել պետականորեն ընդունել քրիստոնեությունը, քրիստոնեական արժեքները տարածված են եղել, ընդհանուր մթնոլորտ է եղել: Թագավորները միամիտ մարդիկ չեն, որ ուղղակի հրաման տան, նրանք տալիս են այն հրամանները, որոնք հնարավոր է կատարել: 301-ին ի՞նչ մթնոլորտ է եղել: Մեր ամբողջ պատմությունը հայտնի է: Պատահական չէ, որ առաջին դարից սկսած քրիստոնյաները հալածվել են և փրկվել են՝ Հայաստան գալով:
-Մեսրոպ Մաշտոցն ինչո՞ւ էր մի ձեռքին սուր՝ գրերը սովորեցնում, ինչո՞ւ էին ավերվում մեհյաններն ու տեղում եկեղեցիներ կառուցում, բոլոր դեպքերում՝ դիմադրություն եղել է, Մաշտոցից առաջ էլ գրեր ունեցել ենք: Քաղաքակրթորեն քրիստոնեությունը քայլ առաջ էր բազմաստվածությունից, անխուսափելի էր, եթե ոչ 301-ին, 100 տարի հետո, բայց մենք ունեցել ենք դիմադրություն ու այնպես չէ, որ մի առավոտ քրիստոնյա ենք արթնացել:
-Երբ փորձում ենք պատմական վերլուծություն անել, վճռորոշը քաղաքական պահերը չեն, կարևորը՝ ինչո՞ւ ելքը այդպիսին եղավ: Ես չեմ ասում, որ 99 տոկոսը քրիստոնյաներ էին ու առանց պայքարի քրիստոնեությունն ընդունվեց, բայց պայքարով, դիմադրությունով, մեհյաններ ավերելով, սուրը ձեռքին, ընդունվեց, չէ՞: Առաջին դարում մենք երկու հակոտնյա թագավորներ ենք ունեցել: Մեկը՝ Աբգարը, քրիստոնեապաշտ, մյուսը՝ Սանատրուկը, առաքյալասպան: Դա պատահական չէ, այդպես եղել է բոլոր երկրներում, նաև՝ Հռոմեական կայսրությունում, Իսրայելում, հետո՝ Եվրոպայում ու Ռուսաստանում: Միշտ էլ դեմ ու կողմ են լինում, ու պայքարը առանց արյունի չի լինում: Ամբողջ հարցը ելքն է: Իսկ ելքը եղել է քրիստոնեության օգտին, որ նշանակում է՝ ընդհանուր մթնոլորտն է եղել քրիստոնեական: Ազգային մթնոլորտը, մշակութային հենքը պետք է լինեն, որ հանճար ծնվի: Չարենցը հայկական հանճարի խտացումն է:
-Բոլոր ժամանակներն ունեն ամփոփումի, հանրագումարի կարիք՝ գիտության, մշակույթի, փիլիսոփայության մեջ, Չարենցի պես գրողներն ու մտածողները նաև ամփոփումներ են բերում, ինչո՞ւ են լինում ժամանակներ, որոնք ամփոփում չունեն:
-Եթե ժամանակը նայում եք 50 կամ 100 տարվա մակարդակով, հիշո՞ւմ եք այնպիսի ժամանակ, որ ամեն 100 տարում գոնե մեկ հանճարեղ հայ չլինի:
-Չարենցը նաև այսօրվա ու վաղվա հարցերի՞ն է պատասխանել:
-Դա ակնհայտ է: Ահռելի մեծ նշանակության մի բանաձև է տվել Եղիշե Չարենցը՝ «Հայացքս հառած անցյալին՝ ապագայի նժույգն եմ հեծած»: Սա շատ տարողունակ բանաձև է: «Հայացքս հառած անցյալին», այսինքն` դու պետք է անցյալից վերցնես՝ ինչն է քեզ համահունչ, ինչո՞ւ ենք մենք անցյալին նայում, որպեսզի մեր էությունը հասկանանք ու մեր էությունից չհրաժարվենք: «Հայացքս հառած անցյալին», բայց՝ «ապագայի նժույգին հեծած»՝ որովհետև եթե ապագա չկա, դու վերանալու ես, ես ոչ թե ինձ համար ապրում եմ, որ ինչ-որ մեկն ինձ համար ապագա կառուցի ու ես հայտնվեմ այնտեղ, այլ ես եմ գնում դեպի իմ ապագան: Դա ահռելի ուժ է:
-Ապագա հասնել կարողանալու համար՝ շատ չե՞նք անցյալում խրված:
-Չի կարելի որևէ ազգի մեղադրել, որ խրված է անցյալում, գուցե չափից շատ ենք անդրադառնում, բայց մենք անցյալամոլ չենք:
-Մենք խրված ենք անցյալում, որովհետև մեր անցյալից հիշում ու բացարձակացնում ենք միայն բացասականն ու կորուստները, բայց եղել է հաղթականն ու լուսավորը, որի շնորհիվ մենք այսօր կանք, իսկ մենք մոռացության ենք մատնում:
-Ոչ, մեր պատմության մեջ մենք պետք է արժևորենք հիմնականը, որի շնորհիվ գոյատևել ենք, և այդ հիմնականը մեր մշակութային-ստեղծագործական նվաճումներն են: Կապ չունի, թե աշխարհն իրենից ինչ է ներկայացրել, և մենք ինչ պայմաններում ենք եղել, մենք ստեղծագործել ենք, և մեր ստեղծագործության արգասիքը միշտ նշանակալից է եղել ոչ միայն մեզ համար, և սա է մեզ պահել, թեպետ դաժանագույն պայմաններում է արարվել: Ես համաձայն եմ, որ պատմության մեջ չի կարելի հիշել միայն դաժան ժամանակները և չնկատել ամենակարևորը, բայց եթե ամենակարևորը չնկատենք, դեպի ապագա բանալին չենք գտնի:
-Հայագիտակցության խնդիր ունե՞նք:
-Երկու վտանգ կա: Մեկը՝ որ կարող ենք շատ տարվել անցյալով և շատ ջանալ, որ մարդիկ իմանան՝ ինչ անցյալ ենք ունեցել, դրանով վատ խնդիր չենք լուծում, ապացուցում ենք, որ մենք պատմական ազգ ենք, բայց դա հայտնի փաստ է: Մյուս վտանգը՝ որ կարող ենք վերածվել ֆոլկլորային ազգի, այսինքն՝ մտածելով, որ ազգապահպանությունը անցյալ նվաճումների պահպանությունն է, վերածվենք մի ազգի, որ ապրում է անցյալ նվաճումներով և հանդես է գալիս որպես ներկայում գործող պատմական ազգ:
-Թանգարանի պահա՞կ:
-Համարյա: Մենք առնչվում ենք այդպիսի ազգերի՝ շատ արժանապատիվ, շատ հարգարժան, որ ապրում են՝ միայն պահպանելով իրենց անցյալ արժեքները, սովորույթներն ու ավանդույթները: Նրանց պահում է իրենց ֆոլկլորը: Մենք նման վտանգի բախվում ենք: Այդ պատճառով էլ շեշտում եմ՝ մշակութային ստեղծագործությունը պետք է լինի առաջնայինը, և ներկայի ու ապագայի ազգ լինելու համար մենք պետք է և մեզ համար, և համամարդկային նշանակության արժեքներ ստեղծենք: Այդպիսով կպահպանենք մեր ինքնությունն ու ինքնուրույնությունը, ազգերի և պետությունների համակեցութային դաշտում մենք միավոր կմնանք:
-Դեռ խորհրդային տարիներին Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր՝ գիրք կարդում է հասարակության 5-10 տոկոսը, Ձեր նշած խնդիրները լուծողը հասարակության 5-10 տոկո՞սն է:
-Տոկոսը դժվարանում եմ հաշվել, ակնհայտորեն այդ խնդիրները լուծում է փոքրամասնությունը, բայց որակյալ փոքրամասնությունը: Կարևորը տոկոսային հարաբերությունը չէ, կարևորը մարդկանց, խմբերի, շարժումների առկայությունն է:
-Այսօր կա՞ն որակյալ փոքրամասնության խմբեր, շարժումներ, հասարակության մեջ նրանք ունե՞ն ըմբռնում, թե՞ նրանց ժամանակը չէ, ինչպես միշտ:
-Նրանք, ովքեր այդպիսին չեն կամ այդպիսին են, մարդկային արժանապատվության հարց չէ, մեզ պետք են և այսպիսինները, և այնպիսինները, մեզ պետք են համարձակ ու հանդուգն ստեղծագործողներ և շատ լուրջ պահպանողականներ, հակառակ դեպքում մենք լուրջ վտանգված ենք: Նա, ով որակյալ պահպանողական է, նվազ արժեք չունի, քան նա, ով ապագա է կառուցում: Երկուսի առկայությունն էլ անհրաժեշտ է: Կապ չունի՝ ով է մեծամասնություն, ով՝ փոքրամասնություն, կարևորը առկայությունն է: Պայքարի պայմանները դժվա՞ր են: Այո, և դա լավ է: Երբ մարդը անցյալի վերաբերյալ է տեսակետ ներկայացնում, նրա գործը հեշտ է, նա կարող է պատմական փաստարկներով իր միտքը հիմնավորել, երբ խոսքը վերաբերում է ապագային, փաստեր չես բերի, կարող են լինել երազողներ, որոնց պետք է հակակշիռ լինի, որպեսզի պայքարում ծնվի այն արժեքը, որն ապագա ունի: Առանձին մարդկանց համար դա դաժան է, լինում են մարդիկ, որ հրաժարվում են ստեղծագործությունից, բայց ընդհանուր արդյունքի համար պայքարն անհրաժեշտ է: Պետք է լինեն էնտուզիաստներ և պահպանողականներ, կարևորը, որ բոլորն էլ բարյացակամ լինեն, ոչ թե չարամիտ: Մարդը երբեմն պայքարում է ոչ թե չարամտությունից, այլ ունեցածը չկորցնելու համար:
-Բնական գիտությունների և հայագիտության հարաբերությունը ո՞րն է, նույն օրինաչափություննե՞րն են գործում:
-Ոչ, արմատապես տարբեր երևույթներ են: Պատմական ընթացքը վկայում է, որ բնագիտությունն իր նվաճումներով միշտ ավելի զարգացած է եղել, և, որպես կանոն, բնագիտական մեթոդաբանությունն ու փիլիսոփայությունը փորձել են տարածել հասարակագիտության վրա: Օրինակ, Էյնշտեյնի հարաբերականության տեսությունը բնագիտական երևույթ է, բայց միանգամից դարձավ փիլիսոփայական ուղղություն, գայթակղությունը միշտ կա: Պատահական չէ, որ հասարակագիտական տարբեր ոլորտներում բնագիտությունից վերցված եզրույթներ կան: Մենք ասում ենք՝ «մանկավարժական տեխնոլոգիաներ», բայց «տեխնոլոգիա» բառը բնավ մանկավարժական բառապաշարից չէ: Հասարակագիտությունն ու բնագիտությունը ընդհանուր հիմքեր չունեն, արմատապես տարբեր են: Հասարակական երևույթներում չկան օրինաչափություններ: Պատմական օրինաչափություններ կարող են լինել, բայց հասարակական իրողության օրինաչափություն չկա: Պատմականորեն նույն իրադարձությունը կարող է բազմիցս կրկնված լինել, բայց դա չի նշանակում, որ նույն պայմաններում նորից նույն ելքն է ունենալու: Երբեմն մենք պատմական օրինաչափությունն առանձնացնելով՝ վերագրում ենք հասարակական իրողության օրինաչափությանն ու սահմանում ենք օրենք, ինչը սխալ է:
-Բնագիտությունը ճշգրիտ երևույթ է՝ հենվում է փորձի ու ուսումնասիրությունների արդյունքների վրա, հասարակական երևույթները կայուն չե՞ն:
-Մաթեմատիկական ճշտությամբ հաշվարկներ կատարելու հմտությունը չէ խնդիրը, ֆիզիկական շատ մոդելներ իրենց չեն արդարացրել, օրինակ՝ ատոմի կառուցվածքի պատկերացումները: Հազարավոր տարիներ մարդիկ համարել են, որ երկիրը հարթ տարածք է ու կարողացել են ճշգրիտ ապրել՝ այդ պատկերացումներով:
-Հին հույներն ընդհանրապես ժամանակը չէին կարևորում:
-Բնության երևույթներում պատճառահետևանքային կապ կա, մի երևույթ միարժեքորեն ունի պատճառ և ունի հետևանք՝ անկախ մարդու կամքից: Հասարակական երևույթներում պատճառահետևանքային կապ չկա. երեկվա բոլոր իրողությունների որևէ վերլուծությունից չէր բխում, որ մենք այսօր հանդիպելու ենք ու խոսելու ենք հենց այս հարցերից: Դա մարդու որոշումից է կախված՝ որոշեցի՞նք՝ հանդիպեցինք ու խոսեցինք: Հասարակական իրողության իրադրությունը նպատակային, ծրագրային մտադրություններով է պայմանավորված, ոչ թե պատճառահետևանքային կապերով:
-Դրանով ավելի խոցելի՞, թե՞ ճկուն է դառնում:
-Հասարակական իրողության ապագան կառուցվում է, ոչ թե կայանում է:
-Մենք հանգում ենք անհատի դերի՞ն:
-Եվ անհատի, և կոլեկտիվների, և շարժումների, մենք հանգում ենք մարդկային գործոնին: Ինչպիսի շարժումներ ստեղծվեն, այնպիսի ապագա կստեղծվի:
-Մեր այսօրը ի՞նչ ժառանգություն է թողնելու և հայագիտական, և հայապահպանական, և հայագիտակցության կտրվածքներով:
-Երբ մեզ համար խաղաղ շրջան է, պատերազմ չկա, մենք միշտ դրական ելք ենք գտնում՝ ինչպիսի շեղումներ ու գայթակղութուններ էլ լինեն: Արդեն քսան տարի մենք խաղաղության մեջ ենք, դա նշանակում է՝ միտք է ծնվում, անցյալն է վերագնահատվում ու վերաիմաստավորվում, ապագան է ուրվագծվում:
-Մենք ժամանակի զգացողություն ունե՞նք:
-Երբ մենք ապագայի մասին ենք մտածում, ժամանակի զգացողությունը չկա, գուցե այն պատճառով, որ 3-4 տարում ուզում ենք ունենալ այն, ինչ օբյեկտիվորեն 30-40 տարում է հնարավոր: Ապագային վերաբերող հատվածին ժամանակի զգացողություն ընդհանրապես տրված չէ, իսկ ներկայում ու անցյալում ժամանակ գուցե և կա:


Զրույցը`
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1874

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ