Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Սպասել մայիսի 22-ին

Սպասել մայիսի 22-ին
15.05.2015 | 00:59

Սպասել, միանշանակ սպասել մայիսի 22-ին, հետո միայն եզրակացնել, թե ով ուր է գնում, ով ինչ է ուզում, ու ընդհանրապես՝ ով ով է: Սպասել մայիսի 22-ին: Այդ օրը տոն է՝ 1924-ի մայիսի 22-ին է ծնվել Շառլ Ազնավուրը: Նրանից առաջ՝ Ռիխարդ Վագները, Արթուր Կոնան Դոյլը, Լոուրենս Օլիվիեն, բայց Շառլ Ազնավուրը մրցակցությունից դուրս է: Սպասել մայիսի 22-ին, սակայն, պետք է ոչ միայն հանուն Ազնավուրի, Վագների, Դոյլի, Օլիվիեի: Մայիսի 18-19-ին Փարիզում սահմանադրական բարեփոխումները կքննարկվեն Վենետիկի հանձնաժողովի փորձագետների հետ, իսկ 22-ին սահմանադրական բարեփոխումների մասնագիտական հանձնաժողովն ասուլիս կտա:

Ի վերջո, ինչքա՞ն կարելի է հասարակության ականջները սղոցել օրվա սենսացիաներով՝ Ծառուկյանին հանեցին, Ճոյտին բռնեցին-բաց թողեցին, «Հիմնադիր խորհրդարանի» անդամներին բռնեցին-բաց թողեցին, Գոհար Ենոքյանին բռնեցին-բաց թողեցին, Լիսկայի տղային՝ մարդ սպանեց՝ չբռնեցին, աչք հանեց՝ չբռնեցին, Պալաչին ՀՀԿ-ից հեռացրին: ՈՒ՝ այդպես: Քաղաքական, թե քրեական այս մանկուրտիզմը արդեն չենք նկատում՝ ընտելացել ենք, ոչ զարմանում ենք, ոչ զայրանում, սպասում ենք՝ էլ ո՞ւմ կբռնեն, բաց կթողնե՞ն, թե՞ չէ: Վերջապես՝ զբաղմունք պիտի՞ լինի, թե՞ մենք էլ արտագաղթենք: Իսկ հիմա նպատակ կա՝ սպասել մինչև մայիսի 22-ը, մինչև մամլո ասուլիսը: Չիմանա՞նք՝ ի՞նչ է կատարվում, ո՞վ է կատարում, ո՞ւմ համար, ո՞ւմ դեմ:
Արդեն հայտնի է՝ սահմանադրական բարեփոխումների մասնագիտական հանձնաժողովն աշխատում է մեկ՝ կառավարման խորհրդարանական համակարգի նախագծի վրա: Առաջ էլ հայտնի էր, բայց կա տեղեկատվության դոզավորված մատուցում՝ շատ կարևոր տեխնոլոգիա է: Իբր երկմտում եք, հույս եք տալիս, որ դուք էլ չեք որոշել, կարող է լինել այսպես, կարող է լինել այնպես: Այսպեսի կողմնակիցները ոգևորվում են, տարբերակներ առաջարկում, այնպեսի կողմնակիցները հակադիր տարբերակներ են մեջտեղ բերում՝ բանավիճում են, ենթադրում, կանխատեսում, իսկ դուք կողքից նայում ու սպասում եք: Անհրաժեշտ պահին ասպարեզ եք նետում տեղեկատվության հերթական չափաբաժինը, որ հիմա էլ դա մարսվի, ու այդպես շարժվում եք դեպի այն կետը, որ հայտնի է միայն ձեզ: Դա վերաբերում է ոչ միայն սահմանադրական փոփոխություններին, երկու փաթեթներին՝ գործող կիսանախագահական համակարգի կատարելագործում կամ խորհրդարանական կառավարում: Ի վերջո՝ ո՞վ է ասում, որ երրորդ տարբերակը չի ստեղծվի՝ կոնսոլիդացված: Ամեն ինչ առջևում է, առայժմ ձևակերպված են սահմանադրական կարգի հիմունքներին, մարդու հիմնական իրավունքներին և ազատություններին վերաբերող առաջին երեք գլուխները: Կառավարությանը, Ազգային ժողովին, նախագահին վերաբերող գլուխները չկան: Պարզ է, չէ՞, որ անկարևորն արված է, կարևորը՝ ոչ: Իսկ կոնսոլիդացիան արդեն կա ու կա՝ 14 կուսակցություններ հանձնաժողովին առաջարկներ են ներկայացրել: Խելո՞ք, ձևակա՞ն, բովանդակայի՞ն, խմբագրակա՞ն՝ կարևոր չէ, կարևորը փաստն է: Նախագահականում հանդիպման գնացածներից առայժմ դիմադրում են «Ժառանգությունը», ԲՀԿ-ն, «Ազատ դեմոկրատներն» ու ՀՀՇ-ն: Գայթակղությանը չդիմացավ ու հանձնվեց ՕԵԿ-ը՝ նախագահի մակարդակով հիմնավորում էին, որ սահմանադրական փոփոխություն պետք չէ, փաստերով էին հիմնավորում, հիմա իրենց հերքում են: Մեղավոր չեն: Վարչապետին, պարզվեց, չեն հանում: Մնում է քաղաքական միայն մեկ գործընթաց՝ սահմանադրական փոփոխությունները, արժի՞ անցյալ տարվա ինչ-որ տեսակետների պատիվը պահելու գնով քաղաքական գործընթացից դուրս մնալ: ՀՅԴ-ն ուր հասավ, իրենք ուր մնացին: Նրանք էլ են, չէ՞, ժամանակին կոալիցիայից դուրս եկել, իրենք էլ դուրս եկան: ՈՒ՝ ի՞նչ: Մեկ մխիթարություն կա՝ Անվտանգության խորհուրդն այդպես էլ քարտուղար չունեցավ, բայց դա արդեն անանձնական ուրախություն է:

Իսկ ՀՅԴ-ն շտապում է, շատ է շտապում՝ 2017-ը սարերի հետևում չէ, հանրաքվեն այս տարվա մեջ պիտի լինի: ՀՅԴ-ն առաջարկները հունվարից է ներկայացրել: Ինչքա՞ն սպասի: Եվ որովհետև սպասումը երկարում է, ինքն իրեն առաջադրում է անիրականանալի խնդիր. «Հիմա ամենագլխավորը՝ մեր բնակչությանը ճիշտ բացատրել, որ իր կենցաղային հարցերը, ի վերջո, կապված են Սահմանադրության հետ և սահմանադրական փոփոխություններով կարող են կարգավորվել»: Գուցե միայն Արմեն Ռուստամյա՞նն է այդպես մտածում: Նոր խոսք է սահմանադրական իրավունքի մեջ՝ Սահմանադրությունը լուծում է կենցաղային հարցեր: Լեզուն ոսկոր չունի՝ ամեն ինչ հնարավոր է հիմնավորել՝ «կենցաղի» տակ մարդու ամբողջ կենսագործունեությունը կարելի է հասկանալ, իսկ մեկ մարդուց հասարակություն անցումը տեխնիկայի խնդիր է, մի քանի տարվա պատմություն ունեցող կուսակցությունն էլ կանի, ուր մնաց ՀՅԴ-ն, բայց ո՞ւմ է պետք կենցաղ կարգավորող Հիմնական օրենքը: ՀՅԴ-ն ինքն իրեն հույս է տալիս, որ սահմանադրական բարեփոխումը կարող է երաշխավորել ընտրությունների ազատությունը: Բախիր և կբացվի: Դրախտի դուռը: Նաև երկրի վրա: Եթե գիտես բախելու ձևը:
Հին ԲՀԿ-ն անդրդվելի դեմ էր Սահմանադրություն փոխելուն, նոր ԲՀԿ-ն անդրդվելի հայտարարում է, որ բովանդակային քննարկումներին չի մասնակցի՝ ԲՀԿ-ն «մասնագիտանում» է սոցիալական հարցերի լիցքաթափման ուղղությամբ, իսկ քաղաքական հարցերը՝ ինչպես ՀՀԿ-ն կորոշի:
ՀԱԿ-ը նույնքան սկզբունքային է՝ պնդել ու պնդում է, որ խորհրդարանական համակարգի անցնելով՝ Սերժ Սարգսյանը լուծում է սեփական իշխանությունը հավերժացնելու խնդիր, հավելում է միայն, որ այդկերպ նաև ազատվում է նախագահական ընտրություններից, երբ ժողովուրդը ակտիվանում է: Եվ որովհետև Սերժ Սարգսյանի դեմ պայքարելուց բացի ՀԱԿ-ը այլ խնդիր չունի, ուստի սահմանադրական փոփոխություններն էլ խնդիր չեն: Քանի դեռ ավազակապետությունը մնում է ավազակապետություն, ՀԱԿ-ի խնդիրը նույնն է մնում՝ ինչպես դառնալ ավազակապետ:
«Ժառանգությունը» կիսահուսահատ է, կամ կիսահույս: Կարծում են, որ ոչ թե բարեփոխումներ են լինելու, այլ հերթական հագուստն է կարվելու՝ այս անգամ Սերժ Սարգսյանի համար, բայց սպասում են, որ Սերժ Սարգսյանը հայտարարի, թե ոչ մի պաշտոնի չի հավակնելու, այդ թվում՝ ԱԺ նախագահի: Հետն էլ նեղանում են, որ ընտրությունների արդարությունը երաշխավորող իրենց առաջարկները չեն ընդունվել, ուստի չեն մասնակցի բովանդակային քննարկումների:
ՀՀԿ-ի տեսակետը պարզ է՝ կուսակցության զինվոր են, խնդիրը, սակայն, բարդացնում է հրամանատարի փոփոխությունը: Ո՞վ է լինելու հրամանատար: Ո՞վ է նշանակելու նոր հրամանատար: Հնե՞րն են վերադառնալու, նորե՞րն են գալու: Նո՞ւյնն է ամեն ինչ մնալու: Ամենածանրը ՀՀԿ-ի վիճակն է՝ համատարած «այո»՝ համատարած հարցականներով:
Կուսակցությունները՝ կուսակցություններ, բայց առաջարկվող մոդելն ինչպե՞ս է երաշխավորելու երկրի արտաքին ու ներքին անվտանգությունը: Նախնական մոտեցմամբ՝ նախագահը կապ չունի: Բոլոր հարցերի պատասխանատուն կառավարությունն է: Ո՞վ: Վարչապե՞տը: Պաշտպանության նախարա՞րը: Գլխավոր շտաբի պե՞տը: Ինչպե՞ս է Գլխավոր շտաբի պետը հրահանգներ տալու վարչապետին: Կամ՝ պաշտպանության նախարարը, որ նրա ենթական է: Վարչապետն ինչի՞ պատասխանատուն է լինելու, ո՞վ է որոշումներ ընդունելու պատերազմական իրավիճակում: Կոլեգիա՞լ: Միանձնյա՞: Խառը վիճակ է:
Մի անկապ հարց էլ կա՝ գործող Սահմանադրությունը շա՞տ է խանգարում, որ ընտրությունները լինեն, ասենք, ինչպես Մեծ Բրիտանիայում՝ ոչ ոք չէր սպասում, բայց իշխանությունը վերընտրվեց, կամ՝ Լեհաստանում՝ ոչ ոք չէր սպասում, բայց գործող նախագահը չընտրվեց ու հիմա երկրորդ փուլ է լինելու: Վերափոխված Սահմանադրությունը, բացի կենցաղային հարցեր լուծելուց, այդ խնդրի հետ կապ ունի՞, թե՞ Հայաստանում՝ ոնց Հայաստանում: Ձեր գործին գնացեք, պարա՞պ եք մնացել, ամեն ինչի խառնվում եք:
Միակ մխիթարությունը՝ «Հիմնադիր խորհրդարանը» Սահմանադրության փոփոխությունը իր քաղաքական օրակարգի գլխավոր հարց չի դարձնում: Պատկերացնո՞ւմ եք՝ հանուն կամ ընդդեմ սահմանադրական փոփոխության 2016-ի ապրիլի 24-ին որոշեն գնալ Ղարաբաղ կամ քաղաքացիական անհնազանդություն դրսևորեն: Հռոմի պապը կարող է գալ, Ջորջ Քլունին՝ տիկնոջ հետ: Էլի բռնեն, էլի բաց թողնեն:
Հայաստանի Հանրապետության գլխավոր խնդիրը հին ու նոր սահմանադրությունները չեն: Անորոշությունն է: Բոլոր հարցերում: ԵԱՏՄ-ին անդամակցեցինք, հետո՞: Ի՞նչ փոխվեց: Ի՞նչ փոխվի, եթե ԱՄՆ-ը վաղուց, ԵՄ-ն արդեն դուրս են եկել ճգնաժամից ու տնտեսական աճ են գրանցում, իսկ Նազարբաևը «դժվարությունները» պայմանավորում է համաշխարհային ճգնաժամով, եթե Լուկաշենկոն աշխարհում երկու երկիր է ճանաչում՝ Բելառուսը, որ տիեզերքի կենտրոնն է, Ռուսաստանը, որ պիտի Բելառուսին պահի, եթե Պուտինի ֆանտաստիկ վարկանիշը չի հաղթահարում ուկրաինական ճգնաժամը, պատժամիջոցները: Եթե հասկանալի չէ՝ ռազմավարական դաշնակիցները դաշնակցում են, որ Ռուսաստանը ապրի՞, թե՞ քանդվի: Օրինակ՝ Չինաստանը: Օրինակ՝ Թուրքիան: Օրինակ՝ Ադրբեջանը: Ի՞նչ է փոխվելու, եթե Ռիգայում ԵՄ գագաթնաժողովում Հայաստանի հետ համաձայնագիր կնքվի, կամ հայտարարվի, որ եվրահանձնաժողովին նոր բանակցությունների մանդատ է տրվում: Ի՞նչ է փոխվում, երբ Իրանի նախագահը նորից ու նորից ասում է՝ Հայաստանի հետ ուզում ենք բոլոր ոլորտներում համագործակցություն զարգացնել: Սահմանադրական փոփոխությունները նպատա՞կ, թե՞ միջոց են անորոշությունը ցրելու: Պարզ է, չէ՞, թե ինչ պայքար է սկսվելու կուսակցությունների միջև և ներսում, եթե Հայաստանն անցնի խորհրդարանական կառավարման: Ինչ գներ են սահմանվելու համամասնական ընտրացուցակների առաջին տասնյակի համար: Երկրորդի: Քանի՞ կուսակցություն կդիմանա ինքնառերեսմանը, եթե դիկտատ չլինի: Դիկտատ չի լինի, եթե նախագահ չի լինելու: Երկիրը միայն քաղաքականություն չէ: Նախագահական, խորհրդարանական, կիսանախագահական, կիսախորհրդարանական, նախագահախորհրդարանական՝ կառավարման ինչ համակարգ էլ ընտրվի ու հնարվի, բյուջե պիտի կազմվի ու կատարվի, հարկեր պիտի սահմանվեն ու հավաքվեն, աշխատավարձ ու կենսաթոշակ պիտի վճարվի: Տնտեսություն է պետք, որ քաղաքականության կարիքը ընդհանրապես լինի: Կառավարման իդեալական մոդելի պարագայում անգամ կառավարվող պետք է լինի, որ կառավարողը կառավարի: Բոլորի բոլոր իրավունքները կհաստատվեն, ներքին ու արտաքին քաղաքական հարցերը կլուծվեն, Վենետիկի հանձնաժողովը կերջանկանա ու կերջանկացնի, սահմանադրական փոփոխությունների հանձնաժողովն ասուլիս կանի, երկիրը՝ հանրաքվե: Անչափ կարևոր հարցեր են, մնում է հաշվել՝ քանի՞ մարդու կվերաբերեն, եթե ոչինչ չփոխվի: Բայց էլի մխիթարություն կա՝ հեռու-մոտիկ, դաշնակից-մաշնակից, ռուս-մուս, եվրոպացի-մեվրոպացի՝ արդեն փող չեն տալիս, որ կառավարությունն առանց մուտքի ելքեր ապահովի պետության գանձարանում: Ասում են՝ ապրի, արդեն փոքր չես, մեծացել ես, մենք էլ քո դայակը չենք, որ կաթդ ապահովենք, մեկ է՝ ինչ տալիս ենք, գրպանդ ես տանում, դե հիմա գրպանդ բաց ու՝ առաջ: Մենք կողքիդ ենք, չվախենաս:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Եթե կառավարման համակարգը փոխվի, կմնա միայն ԱԺ ընտրությունը 2017-ին: Նախագահին, եթե նա էլ մնա նոր Սահմանադրությամբ, կընտրի խորհրդարանը: Բյուջեի ֆանտաստիկ խնայողություն, անձնական ու կուսակցական միջոցների՝ նույնպես: Քանի դեռ Հայաստանում գաղափարներ վաղուց չկան, սկզբունքներ էլ, նաև՝ նպատակներ, ու միակ խնդիրը փողն է, ավելի ճիշտ՝ փող չլինելը, հանուն ժողովրդավարության հաղթանակի ու կենսամակարդակի՝ բոլորս դեպի խորհրդարանական կառավարում, մեր ինչի՞ն է պետք նախագահ ընտրելը: Մանավանդ՝ մի կարգին իրավունք-միրավունք էլ չի ունենալու:

Դիտվել է՝ 1870

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ