ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոն լարվածության թուլացման և ուղիղ երկխոսության կոչ է արել Հնդկաստանի արտգործնախարարի և Պակիստանի վարչապետի հետ հինգշաբթի ունեցած առանձին հեռախոսազրույցների ժամանակ։ Նա ցավակցություն է հայտնել երկու հարևան երկրների միջև շարունակվող հակամարտության ընթացքում քաղաքացիական անձանց մահվան կապակցությամբ և Պակիստանին կոչ է արել քայլեր ձեռնարկել ահաբեկչական խմբավորումներին աջակցությունը դադարեցնելու ուղղությամբ։               
 

«Ինքնազոհության գնով հասնել լույսին. սա կարծես թե հայի կերպն է, բնութագիրն ու ճակատագիրը»

«Ինքնազոհության գնով հասնել լույսին. սա կարծես  թե հայի կերպն է, բնութագիրն ու ճակատագիրը»
21.12.2018 | 02:28

Իմ զրուցակիցը դերասան, ՀՀ վաստակավոր արտիստ ՇԱՆԹ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆՆ է:
Հայ հանրությունը առավելապես ծանոթ է տարբեր հեռուստատեսային ֆիլմերում նրա մարմնավորած կերպարներին, սակայն ոչ այնքան լավ է իրազեկված դերասանի խաղացած դերերին լուրջ գեղարվեստական ֆիլմերում և թատրոնում (Շանթ Հովհաննիսյանի թատերական գործունեությունը ծավալվում է Գորիսի Վաղարշ Վաղարշյանի անվան դրամատիկական թատրոնում, ուր նա նաև մանկավարժությամբ է զբաղվում և կրթում մեր կինոյի և թատրոնի ոլորտի ապագա մասնագետներին): Ոչ լիարժեք իրազեկված լինելու հարցում մեղավոր է ոչ այնքան հանրությունը, որքան զանգվածային լսարան ապահովող այն խողովակները (հեռուստաեթեր, կինոդահլիճներ, համացանց և այլն), որոնց առաքելությունն է հոգ տանել մեր արվեստասերներին հասցնելու հայկական կինոյի և թատրոնի՝ մեր օրերում ստեղծվող ոչ մեծաթիվ արժեքավոր ֆիլմերն ու ներկայացումները:
Այս զրույցի ընթացքում մենք անդրադարձել ենք վերջին շրջանում մի քանի ֆիլմերում Շանթ Հովհաննիսյանի խաղացած դերերին, ի մասնավորի՝ «Եվա» (ռեժիսոր՝ Անահիտ Աբադ), «Սիմոնի ճամփան», «Էրկեն Կիշեր» (ռեժիսոր՝ Էդգար Բաղդասարյան):
Եթե առաջին երկուսն արդեն հասցրել են սիրվել և բարձր գնահատանքի արժանանալ թե՛ հայ, թե՛ օտարազգի հանդիսատեսի և մասնագետների կողմից, ապա «Էրկեն Կիշերն» օրեր առաջ է էկրան բարձրացել, սակայն արդեն հասցրել է հետաքրքրել հայ կինոսերներին, նաև հրավեր ստանալ՝ ԱՄՆ-ում մասնակցելու կինոփառատոնի:
Մեր զրույցը նաև անդրադարձ է Շանթ Հովհաննիսյանի թատերական, մանկավարժական գործունեությանը Գորիսում և Գորիսին՝ առհասարակ:


-Պարոն Հովհաննիսյան, ընդունված է կարծել, որ մեծ թռիչքների համար արվեստագետը պետք է ապրի և ստեղծագործի մայրաքաղաքում: Գոնե Հայաստանի պարագայում դա համարվում է անքննելի պայման: Ձեր օրինակը գալիս է հերքելու այս ճշմարտությունը: Ապրելով Սյունիքի մարզի հեռավոր Շինուհայր գյուղում՝ Դուք ընդգրկված եք բազմաթիվ նշանակալից մշակութային նախագծերում, չափազանց պահանջված դերասան եք: Ինչո՞վ եք սա բացատրում:
-Շնորհակալ եմ, իհարկե, լավ կարծիքի համար, բայց ասեմ, որ Շինուհայրը այդքան էլ հեռավոր գյուղ չէ, եթե հաշվի առնենք նրա հարուստ մշակութային պատմությունը:
-Հեռավոր ասելով՝ նկատի չունեի քաղաքակրթությունից, մշակույթից ենթադրվող հեռավորությունը, այլ զուտ ֆիզիկական, տարածական հեռավորությունը Հայաստանի մշակութային եռուզեռն իր մեջ խտացրած մայրաքաղաք Երևանից:
-Այդպես ստացվեց, ես մինչև հիմա գյուղում եմ բնակվում: Բնության և գիտակցության բախման, հակասությունների մեջ եմ եղել, եթե անկեղծ խոստովանեմ: Հետո տարիքի հետ ամրապնդվում է սովորության և կախվածության ուժը, հարազատ մարդկանց կողքին լինելու հանգամանքի կարևորումը: Դժվար է, ինչ խոսք, ռիթմի մեջ մնալ, որը հավելյալ ժամանակ և էներգիա է պահանջում: Չգիտեմ՝ ինչքանով եմ պահանջված, միշտ փորձել եմ ինձ հետաքրքրող գործով զբաղվել և շփման մեջ լինել թատրոնի ու կինոյի գործիչների հետ:
-Ձեր մարմնավորած կերպարները (նկատի ունեմ մասնավորապես «Եվա» և «Սիմոնի ճամփան» ֆիլմերում խաղացածները) մեր ազգի չսպիացող ցավի, մեզ անտրամաբանորեն մասնատող սահմանագծերի իրողություններում են զարգանում: Հոգեբանորեն դժվար չէ՞ վերացարկվել հայ լինելու հանգամանքից և տրվել զուտ պրոֆեսիոնալ որակների խաղարկմանն այդ ֆիլմերում:
-Բախտ վիճակվեց լավ ռեժիսորների հետ աշխատելու ինձ հետաքրքրող կերպարների շուրջ, որոնք զարգանում են, ինչպես բնորոշեցիք, «մեզ անտրամաբանորեն մասնատող սահմանագծերի իրողություններում»: Ինձ համար աշխատանքի բովանդակությունն է առավել հետաքրքիր, մի քիչ էլ երևի վերապրման ու ներկայացման անհրաժեշտության գիտակցումը կա: Դրա պահանջն ու ցանկությունը կա: Հայ լինելու հանգամանքից հոգեբանորեն վերացարկվելու դժվարությու՞ն: Ընդհակառակը, հայ լինելն ինչ-որ տեղ օգնում է կերպարային դրսևորման և վերլուծության մեջ, ինչքան էլ որ դա դրամատիկ հույզերի մեջ է պահում՝ որպես մարդու. երևի արդեն բնավորություն է:
-Էդգար Բաղդասարյանի «Էրկեն Կիշեր» ֆիլմում Ձեր հերոսը, ըստ ռեժիսորի, միակն է, որ բռնել է իմաստակիր ճանապարհ, միակն է, որ ունենում է ճանապարհի տրամաբանական հանգուցալուծում: Ինչպե՞ս ինքներդ կբնորոշեք Ձեր հերոսի անցած ճանապարհը ֆիլմում:
-Ինքնազոհության գնով հասնել լույսին. սա կարծես թե հայի կերպն է, բնութագիրն ու ճակատագիրը: Երբ հոգու մղումներով ես ապրում, ոչ թե իրավիճակների և «էվոլյուցիոն» պահանջների, երբ չես ադապտացվում թելադրված իրականությանն անորոշ մթության մեջ, դա անպայման փոխհատուցվում է: Հավատքի ու սիրո բնազդներն են առաջնորդում իմ հերոսին, որ անձնազոհության դժվարին ճանապարհով հասնում է իր շարունակության փրկությանը:
-Աշխատում եք Գորիսի Վաղարշ Վաղարշյանի անվան դրամատիկական թատրոնում: Ո՞րն է դերասանի ինքնարտահայտման առավել նպաստավոր տարածությունը՝ կինո՞ն, թե՞ թատրոնը:
-Այսպես կասեմ. թատրոնը օգնում է գտնելու ինքնաարտահայտման միջոցներ ու կարողություն, նաև տարածություն՝ կինոյում առավելագույնս դրսևորվելու համար:
-Թերևս, Հայաստանի ամենաինքնատիպ կոլորիտն ունեցող եզերքն է Գորիսը: Բացի այն, որ Գորիսը գրավում է իր բնապատկերներով, այնտեղ կա, անշուշտ, նաև հոգեբանական, բովանդակային ուրույն շերտ: Ինչպե՞ս կբնութագրեք այն:
-Բնությունն ու պատմությունը, նաև սովորությունները ներգործուն ուժ ունեն մարդկանց մտածելակերպի, աշխարհայացքի վրա, որոնք էլ ստեղծում են բովանդակային շերտը: Արտաքուստ՝ չոր ժայռեր, կոպիտ ու վեհ քերծեր, խոր կիրճեր… Բայց ինչքան խորանում ես, կինոլեզվով ասած, խոշոր պլանով տեսնում ես Բակունցի նկարագրած բզեզին, որին մանուշակը ճոճք էր թվում: Բովանդակային շերտը Համո Սահյանի բանաստեղծություններում է, Ակսել Բակունցի արձակում, գուսան Աշոտի երգերում: Գոյամարտի և ազատամարտի պատմության մեջ:
-Ձեր գործունեությունը ներառում է նաև մանկավարժության ոլորտը, Երևանի թատրոնի և կինոյի պետական ինստիտուտի Գորիսի մասնաճյուղում եք դասավանդում: Ստեղծագործելիս և ուսուցանելիս շա՞տ են տարբերվում Շանթ Հովհաննիսյան անհատի որակները:
-Դժվար հարց եք տալիս: Փորձում եմ ուսանողների հետ անկեղծ լինել և կիսել իմ ընկալումները, զգացողությունը: Հա՛, մեկ էլ ստիպում եմ, որ իրենք իրենց նկատմամբ պահանջկոտ լինեն:
-Մեր երկրում կատարված վերջին քաղաքական իրադարձությունները կոնկրետ անդրադարձներ ունեցե՞լ են Ձեր և Ձեր միջավայրի կենսակերպի վրա:
-Կա հույս, որ այս փոփոխությունը մեր մեջ կարթնացնի բոլոր լավ որակները և ուժ կտա հասնելու մեր իրական նկարագրին ու կենսակերպին: Կարծում եմ` մարդկության պատմության հազարամյակների ընթացքում դրա իրավունքը հայերը վաղուց վաստակել են: Ինչ-որ չափով «Էրկեն Կիշեր» ֆիլմի խորհրդի մեջ կա դա:
-Քանի որ ինքներդ վերադարձաք «Էրկեն Կիշերի» թեմային, ինձ ևս տարաք այնտեղ: Պիտի խոստովանեմ, որ մեծագույն անհամբերությամբ եմ սպասել այդ ֆիլմի էկրան բարձրանալուն: ՈՒրախ էի, որ սպասումներս, հիրավի, արդարացան: Ես մեկ հարց եմ ցանկանում տալ՝ կապված այդ ֆիլմի հետ: Թերևս, սա այն դեպքն է, որ հարցերը երբեք չեն սպառվում, քանի որ ֆիլմի ասելիքն ու Ձեր խաղացած կերպարը բազմաթիվ շերտեր են բացում հանդիսատեսի առաջ:
-Այո՛, համաձայն եմ:
-Հարցս հետևյալն է, պարոն Հովհաննիսյան. «Էրկեն Կիշեր» ֆիլմում Դուք արտառոց «խաղընկեր» եք ունեցել՝ Գայլը: Սարսափելի չէ՞ր գրեթե անմիջական շփման մակարդակում հարաբերվել գիշատչի հետ:
-Գայլի համար նախատեսված նրբերշիկները զսպում էին նրա բնազդները կամ շեղում նրան իր իրական էությունից:
-Էդգար Բաղդասարյանի բնորոշումը հիշեցի. «Հավի նրբերշիկ շատ էր սիրում Գայլը: Հանուն այդ նրբերշիկի ուղղակի պատրաստ էր ծախելու հայրենիքը»:
-Այո՛: Եվ այդ հանգամանքն ինձ օգնում էր հաղթահարելու վախն ու կենտրոնանալու գործողության վրա: Հետաքրքիր համագործակցություն էր:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5266

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ