ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Ձեզ մոտ յուրաքանչյուր քառակուսի մետրն է հագեցած տաղանդավոր մարդկանցով. դա նույնիսկ վախ է ներշնչում»

«Ձեզ մոտ յուրաքանչյուր քառակուսի մետրն է հագեցած  տաղանդավոր մարդկանցով. դա նույնիսկ վախ է ներշնչում»
14.11.2014 | 11:23

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է շվեյցարաբնակ անվանի ջութակահար ԲՈՐԻՍ ԼԻՎՇԻՑԸ, որ հերթական անգամ ժամանել է Երևան՝ իր կատարողական արվեստով հիացնելու հայ երաժշտասերներին: «Հայ ժամանակակից երաժշտության փառատոնի» օրերին նա կատարեց հայ կոմպոզիտորների՝ վերջին տասնամյակներին գրած ստեղծագործություններից: Նոյեմբերի 15-ին Արամ Խաչատրյանի տուն-թանգարանում կկայանա ևս մեկ համերգ՝ Բորիս Լիվշիցի մասնակցությամբ:
Մենք երաժշտին հյուրընկալեցինք Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանում՝ նպատակ ունենալով պատմելու Վարպետի՝ ջութակով տարված լինելու մասին և ցույց տալու նրա բացառիկ գործիքը՝ Ժնևում գնած ջութակը:

«ԳՆՈՒՄ ԵՄ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԵԿԵՂԵՑԻՆԵՐ` ԼՍԵԼՈՒ ԳԵՂԵՑԻԿ ԵՐԳԵՑՈՂՈՒԹՅՈՒՆ»

-Պարոն Լիվշից, Դուք առաջին անգամ չէ, որ Հայաստանում եք: Ի՞նչն է Ձեզ կապում մեր երկրի հետ, ինչո՞վ է այն հետաքրքիր: Վստահ եմ, որ այս հարցը լսում եք ոչ առաջին անգամ:
-Դա այն հարցն է, որին միշտ մեծ հաճույքով եմ պատասխանում: Ես Հայաստան եմ գալիս՝ սկսած 1965 թվականից: Դեռ այն ժամանակ ծանոթացա շատ հայերի հետ, ձեռք բերեցի կապեր, որոնք վերականգնվեցին իմ երկրորդ այցելության ժամանակ՝ 2001 թվականին, երբ Հայաստան եկա դաշնակահարուհի Գրետա Սարգսյանի նախաձեռնությամբ: Այդուհետ ավելի ու ավելի հաճախ եմ գալիս այստեղ: Ամիսներ առաջ համերգներ ունեցա «Գաֆեսճյան» արվեստի կենտրոնում և Արցախում: Թե ինչն է ինձ հրապուրում, հետաքրքրում Հայաստանում, դժվար չէ ասել: Նախ և առաջ ինքը երկիրն է շատ հրապուրիչ: Իսկ Հայաստանի ամենամեծ արժանիքն այն է, որ ձեզ մոտ այնպիսի մեծ տաղանդի տեր մարդիկ կան և այնքան շատ են նրանք, որ հնարավոր չէ չհրապուրվել նրանցով: Այլ երկրներում էլ, իհարկե, կան տաղանդավորներ, բայց ոչ այդ քանակությամբ: Ձեզ մոտ յուրաքանչյուր քառակուսի մետրն է հագեցած տաղանդավոր մարդկանցով. դա նույնիսկ վախ է ներշնչում: Ես փառատոնի ժամանակ նվագում էի Հայաստանի պետական երիտասարդական նվագախմբի հետ, որի քսանվեցամյա դիրիժորը՝ Սերգեյ Սմբատյանը, այնքան կատարյալ է իր գործն անում, որ մարդ ուղղակի ցնցվում է: Դա հիասքանչ է: Ես քսանվեց տարեկանում երազել անգամ չէի կարող նման բան: Եվ միայն այդ նվագախումբն ու նրա դիրիժորը չեն հիացմունքի արժանի: Ես Հայաստանում ունեմ շատ ծանոթներ, բարեկամներ՝ տարբեր ոլորտներից, որոնք բոլորը տաղանդավոր են: Իսկ սա հրապուրիչ է, իհարկե:
-Սերտ կապը Հայաստանի հետ ենթադրո՞ւմ է, որ Դուք ծանոթ եք ոչ միայն հայ ժամանակակից կոմպոզիտորների ստեղծագործություններին, այլև դասականներին, հայ միջնադարյան երաժշտությանը, հոգևոր երգերին:
-Իհարկե, ծանոթ եմ, թեև դրանց մասնագետը չեմ: Ոչ միայն շատ եմ լսել հայկական շարականներ ու այլ երաժշտական ստեղծագործություններ, այլև ինքս կատարել եմ Կոմիտասի մշակումները: Դա չափազանց հետաքրքիր է, և ամեն անգամ լինելով այստեղ, գնում եմ հայկական եկեղեցիներ՝ լսելու գեղեցիկ երգեցողություն:
-Ո՞ր եկեղեցիներում եք եղել:
-Դրանք այնքան շատ են, որ չեմ կարող բոլորը թվարկել: Էջմիածնում եմ եղել, Նորավանքում, Գանձասարում: Նաև Նիցցայի հայկական եկեղեցում եմ հաճախ լինում: Չէ՞ որ 1915-ից հետո մեծ թվով հայեր են գաղթել Նիցցա և կառուցել հրաշալի եկեղեցի:
-Ինչպե՞ս գնացիք Արցախ:
-Արցախը 59-րդ երկիրն է, որտեղ ես ելույթ եմ ունեցել: Շատ երկար ժամանակ էի ձգտում լինել Արցախում, և վերջապես դա ինձ հաջողվեց: Միխայիլ Կոկժաևն էր գլխավորում այդ ուղևորությունը, որի մասին հետո ինքն էլ հրաշալի հրապարակում ունեցավ համացանցում՝ «versia.am» կայքում: Ինձ համար անասելի հետաքրքիր էր լինել մի երկրում, որի մասին այդքան լսել էի: Ինձ զարմացնելն այնքան էլ հեշտ չէ, որովհետև ես Շվեյցարիայի քաղաքացի եմ, բազմիցս եղել եմ թե՛ շվեյցարական Ալպերում, թե՛ ավստրիական, թե՛ իտալական: Բայց միևնույն է, չէի կարող չհիանալ Արցախի լեռներով, Արցախի բնությամբ: Իսկ ամենամեծ զարմանքն ինձ պատճառեցին մարդիկ՝ արցախցիները: Նրանք պարզապես էնտուզիաստներ են: Եվ ինձ համար մեծ պատիվ էր ելույթ ունենալ նրանց համար: Ես, փաստացի, ժամանակակից երաժշտության առաջին համերգը տվեցի Արցախում՝ երևանյան փառատոնից ամիսներ առաջ՝ հունիսի 17-ին: Արցախի մշակույթի նախարար Նարինե Աղաբալյանն անձամբ ներկա էր համերգին ու չլքեց դահլիճը մինչև համերգի ավարտը, ապա և մեզ մոտ՝ կուլիսներ եկավ համերգից հետո, հայտնեց իր գոհունակությունը, շնորհակալությունը: Բացի այդ, նա հոգացել էր մեր ճանապարհի, կեցության խնդիրները. սա խոսում է իր գործի հանդեպ ունեցած նրա նվիրվածության, պատասխանատվության մասին: Թեև մենք շատ հոգնած էինք երկար ճանապարհից, բայց այնպիսի ոգեղեն մթնոլորտ էր տիրում Շուշիում, համերգային դահլիճում, որ որևէ բան մեզ չխանգարեց լիարժեքորեն դրսևորվելու համերգի ժամանակ: Դահլիճը մոտ 450 նստատեղ ուներ, և բոլոր աթոռները գրեթե զբաղված էին ու չդատարկվեցին համերգի երկրորդ բաժնում, մի բան, որ հազվադեպ է պատահում: ՈՒ ինչպե՜ս էին ծափահարում: Իսկ երաժշտությունը, որ հնչում էր համերգի ժամանակ, դյուրամարս չէր ունկնդրի համար: Մի խոսքով, ես մեծ բավականություն եմ ստացել Արցախում:
-Երևանյան երաժշտական փառատոնի վերջին համերգի ժամանակ, որին մասնակցեցիք Դուք՝ Կոկժաևի «Կրկնակի կոնցերտ ջութակի, դաշնամուրի և սիմֆոնիկ նվագախմբի համար», ստեղծագործության մեջ ջութակի մենանվագի կատարումով, հնչեցին այնպիսի գործեր, որոնցում ակնհայտորեն շեշտադրված էին հայկական թեման, հայկական ազգային, հոգևոր երաժշտությունը, հայկական մելիզմները: Հատկապես նկատի ունեմ երեկոյի ժամանակ հնչած երկու ստեղծագործություն՝ Կոնստանտին Պետրոսյանի «Վոկալիզը» և Էդուարդ Սադոյանի «Նարեկացի, ձայն առ Աստված» բալետի երաժշտությունը: Մենք՝ հայերս, հասկանալի է, որ ընկալում ենք այդ ամենը մեր հոգու բոլոր բջիջներով, մեր գենետիկ կոդով: Իսկ ինչպե՞ս եք Դուք ընկալում այդ սպեցիֆիկ երաժշտությունը՝ իբրև օտարազգի պրոֆեսիոնալ երաժիշտ: Այդ երաժշտությունը գտնո՞ւմ է դեպի Ձեր հոգին տանող ճանապարհը:
-Անշուշտ, անշուշտ: Պարզապես մենք չգիտենք, թե ինչ ենք լսում, ինչ մեղեդի է տվյալ ստեղծագործության հիմքում, մեզ համար դա գլխավորապես արևելյան երաժշտություն է, որը գրավիչ է միշտ՝ սկսած Ռիմսկի-Կորսակովից: Դա օտարի ականջի համար շատ հաճելի, շատ գեղեցիկ երաժշտություն է, իսկ ձեզ համար դրանք հարազատ մեղեդիներ են:
-Կոկժաևի ստեղծագործությունը, որ հնչեց Ձեր կատարմամբ, ասես ընդվզում է ժամանակակից քաղաքակրթության դեմ: Այն հատկապես ընդգծվում է ստեղծագործության երրորդ՝ «Քաղաքակրթություն» բաժնում: Ի՞նչ եք կարծում, երաժշտությունն ի վիճակի՞ է վերադարձնելու մարդկությանն այն նախնական ներդաշնակությունը, որի թեման է արծարծվում նույն այդ ստեղծագործության առաջին՝ «Եդեմական այգի» բաժնում:
-Երաժշտությունը լավագույն հոգեբույժն է: Ես այդպես եմ կարծում: Ինձ համար մեծ հայտնություն էր Միխայիլ Կոկժաևի ստեղծագործությունը, որը ես նվագում եմ արդեն չորս տարի: Պիտի ասեմ, որ իր բազմաթիվ սպեցիֆիկ որակներով այն ինձ համար գրավիչ երաժշտություն է: Իսկ այդ կոնցերտը ես եմ պատվիրել նրան, ինքս եմ ցանկացել, որ նա գրի այդ երաժշտությունը: Բայց նրան լիարժեք ազատություն եմ տվել, որպեսզի գրի այն, ինչ ինքն է ուզում: Այդ ստեղծագործությունն իսկապես ցույց է տալիս մարդկության նախասկզբի ներդաշնակության ոչնչացումը, բայց այդ ստեղծագործությունը մինորային ավարտ չունի, ողբերգությամբ չի վերջանում: Դա դրամա է, և շատ բնական է: Ինդուստրիալ հեղափոխության ժամանակ նույնպես ամեն բան փլվում էր, կործանվում, առաջանում էին նոր երևույթներ: Գեղեցիկը վերածվում էր այլանդակության: Նույն բանը և այսօր է կատարվում: Այդ մասին է Կոկժաևի ստեղծագործությունը, և ինձ համար իմ կատարած կոնցերտը այդ թեմայի, փիլիսոփայական այդ կատեգորիաների շատ հետաքրքիր վերարտադրությունն էր երաժշտության մեջ:

«ՉԿԱ ՄԻ ԵՐԿԻՐ, ՈՐ ԽՆԴԻՐՆԵՐ ՉՈՒՆԵՆԱ»


-Հայաստանում արվեստագետի, երաժշտի ինքնադրսևորման մեծագույն խոչընդոտը սոցիալական դժվարություններն են: Դուք ապրում եք Եվրոպայի, գուցե և աշխարհի ամենաբարեկեցիկ, ամենաինքնաբավ երկրում՝ Շվեյցարիայում: Ի՞նչ խնդիրների եք բախվում Ձեր ստեղծագործական կյանքում, ինչի՞ դեմ եք ընդվզում, ինչի՞ց եք դժգոհում:
-Շատ մեծ դժվարությունների եմ բախվում: Ես ապրում եմ ոչ միայն Շվեյցարիայում: Կյանքիս ավելի մեծ ժամանակահատվածն անցնում է Ֆրանսիայում՝ Նիցցայում: Պիտի ասեմ, որ խնդիրներն ամենուր են, չկա մի երկիր, որ խնդիրներ չունենա, այդ թվում՝ Շվեյցարիան: Քանի որ այնտեղ մարդիկ շատ լավ են վաստակում, գները պարզապես խելահեղ են: Նորմալ մարդու համար գործնականում շատ դժվար է ապրել այնտեղ, որովհետև ամեն բան մի քանի անգամ ավելի թանկ է, քան մեկ այլ երկրում: Նույնիսկ Նիցցայում, որ միջազգային խոշոր հանգստավայր է, մարդիկ ավելի հեշտ են ապրում, ավելի մատչելի գներ են սահմանված ամեն ինչի համար: Բայց պետք է խոստովանել, որ Շվեյցարիայում բազմաթիվ դրական երևույթներ կան, որոնք պետք է տեսնել ու գնահատել: Ես նկատի չունեմ հատկապես սոցիալական վիճակը: Նկատի ունեմ այն հնարավորությունները, որ տրված են ստեղծագործող մարդուն: Շվեյցարիայում գործում է «ProHelvetia» հիմնադրամը, որը սատարում է շվեյցարական մշակույթի զարգացմանը: Դա շատ կարևոր կազմակերպություն է, որը շվեյցարական կառավարությունից ստանում է ֆինանսներ՝ պրոպագանդելու համար շվեյցարական արվեստը Շվեյցարիայում և արտասահմանում: Եվ այդ հիմնադրամն իմ կարիերայի մեջ մեծ դերակատարություն է ունեցել: Ես հիմա հանդես եմ գալիս որպես մենակատար, բայց նախկինում ունեցել եմ երկու անսամբլ՝ Ցյուրիխյան լարային տրիոն և Ցյուրիխյան լարային կվինտետը, որոնց գործունեությանն աջակցել է այդ հիմնադրամը: Իմ բոլոր համերգները, բացի Արցախի համերգից, հովանավորել է այդ հիմնադրամը:
-Իսկ ինչո՞ւ Արցախի համերգը չի հովանավորվել, քաղաքական ենթատե՞քստն է պատճառը:
-Դե՜, ես ինքս չեմ դիմել այդ համերգը հովանավորելու համար: Այն կայացել է իմ նախաձեռնությամբ, իմ ցանկությամբ, և ես ոչ մի եկամուտ այդ համերգից չեմ ունեցել, ինչպես և երևանյան այս վերջին համերգից: Այս անգամ ես վճարել եմ ճանապարհի, կեցության հետ կապված բոլոր ծախսերը, և ինչպես ասացի, եկել եմ՝ նվագելու Կոկժաևի՝ իմ իսկ պատվիրած երաժշտությունը: Իհարկե, ամեն անգամ չեմ կարող գալ այսպիսի պայմաններով, բայց այս այցելությունից չափազանց գոհ եմ, նույնքան գոհ եմ չինացի դաշնակահարուհուց՝ Ռեն Ջեայից, որը հրաշալի կատարեց Կոկժաևի կոնցերտի դաշնամուրային մենանվագը: Եվ ինձ համար պատիվ եմ համարում, որ այդ համերգին ներկա էր Հայաստանում Շվեյցարիայի դեսպան պարոն Լուկաս Գասսերը: Կարծեմ պիտի ներկա լինեին նաև Չինաստանի և Լիտվայի դեսպանատներից, բայց տեղյակ չեմ՝ եկե՞լ էին, թե՞ ոչ: Բանն այն է, որ ես Լիտվայում եմ ծնվել և որոշակի կապեր ունեմ նաև այդ երկրի հետ:
-Այսինքն՝ Դուք Խորհրդային Միության քաղաքացի՞ եք եղել:
-Այո՜, այո, քսաներկու տարի: Իսկ հետո, երբ տեղափոխվում էի արտասահման, ստիպված էի բավական մեծ փողեր վճարել այդ քաղաքացիությունից հրաժարվելու համար:

«Ո՞Վ Է ԱՅՆ ՄԱՐԴԸ, ՈՒՄ ԱՆՈՒՆԸ ԿՐՈՂ ՓՈՂՈՑՈՒՄ ԱՊՐՈՒՄ ԵՄ»


-Դուք գտնվում եք Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանում: Դեմիրճյանով հետաքրքրվել եք մինչև այստեղ գալը: Ինչո՞վ էր պայմանավորված այդ հետաքրքրությունը:
-Ես Դերենիկ Դեմիրճյանի մասին իմացել եմ երեք ամիս առաջ՝ Հայաստան կատարած նախորդ այցելությանս ժամանակ: Բանն այն է, որ բնակվում էի Դեմիրճյան փողոցում և հետաքրքրվում էի, թե ով է այն մարդը, ում անունը կրող փողոցում ապրում եմ: Շատ եմ փնտրել այս տունը, և հիմա ուրախ եմ, որ այն գտա ու իմացա նրա տիրոջ մասին հետաքրքիր բաներ: Ինձ համար, իսկապես, մեծ բավականություն է այստեղ գտնվելը: Շնորհակալ եմ, որ հրավիրեցիք:
-Մենք ևս շնորհակալ ենք ջերմ խոսքերի և հայ երաժշտասերներին նվիրած Ձեր կատարումների համար:
-Ես դա անում եմ մեծագույն սիրով:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1459

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ