Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Իսկ վերջն էլ սկիզբ է մի նոր, երբեմն չպատկերացվող կյանքի»

«Իսկ վերջն էլ սկիզբ է մի նոր, երբեմն չպատկերացվող կյանքի»
05.04.2019 | 04:24

«Էդիթ Պրինտ» հրատարակչությունը լույս է ընծայել ԴԱՎԻԹ ՍԱՄՎԵԼՅԱՆԻ «Ռոդենի ձմեռը» գիրքը: Մեր իրականության, մեր քաղաքի համայնապատկերն ուրվագծող «Ռոդենի ձմեռը» արձակագրի չորրորդ գիրքն է, լույս է ընծայվել 2017-ին, վերահրատարակվել է 2018-ին և 2019-ին:

-Հայ ժամանակակից հեղինակն ընթերցող ունի, չնայած հակառակ կարծիքն է տարածված: Ի՞նչ եք կարծում ՝Ռոդե՞նն է գրավել ընթերցողին, մեր քաղաքի ու ժամանակի պատմությու՞նը, թե՞ Դավիթ Սամվելյան-գրողը:
-Իրականում Դավիթ Սամվելյան գրողն ավելի ճանաչելի ու ծանոթ դարձավ ընթերցողներին «Ռոդենի ձմեռը» գրքի լույսընծայումից հետո:
Որպեսզի վերնագիրը չշեղի ընթերցողին ու դեպի իրեն չքաշի որպես Օգյուստ Ռոդենի կենսագրական կամ գեղարվեստական երկ, ես բազմիցս պարզաբանել եմ գրքի բովանդակային կողմը: Եվ, կարծում եմ, այսօրվա ընթերցողները միանգամից, միայն վերնագիրը կարդալով գիրք չեն գնում, ավելի հեռատես են:
Սկզբում մտավախություն կար, որ երիտասարդ սերնդին գրքում նկարագրված ժամանակահատվածը կարող է հետաքրքիր չլինել, բայց ընթացքը ցույց տվեց, որ հակառակն է: Մնացած ճանապարհն էլ գիրքն ինքն իրենով հարթել է, ինչն էլ վերահրատարակումների առիթ հանդիսացավ:
-Ինչու` Ռոդենի ձմեռ: Ռոդենի արձանը խորհրդանշում է մեզ ծանոթ-հարազատ քաղա՞քը, թե՞ ընդգծում է քաղաքի օտարությունը:
-Ընդգծում է քաղաքում օտար լինելը, քաղաքին օտար լինելը: Եվ ի՞նչ են քաղաքները, եթե ոչ մարդիկ: Ձմեռը մի տեսակ հեռացում է խորհրդանշում՝ կլինի տարուց, թե կյանքից, կապ չունի, բայց հեռացման նոտա կա: Գրքի վերնագիրը համանուն պատմվածքի վերնագիրն է, որտեղ այդ և այլ երևույթներ քննության են առնված:
-Բորխեսն ուզում էր իր առաջին 100 ընթերցողների դեմքերը տեսնել: Հետաքրքիր է ՝ Ձեր ընթերցողներից քանիսի՞ն եք ճանաչում:
-Ճիշտն ասած չեմ հաշվել, բայց վստահաբար կարող եմ ասել, որ առնվազն հիսունից ավելի: Ինչու եմ այդպես ասում. տեսողական հիշողությունս է լավ: Այ, անուններ հիշելու հարցում դժվարանում եմ:
-Գրքում տեղ գտած պատմություններում անավարտություն, կտրտվածություն է նկատվում. թվում է ՝ հատուկ է արված, մանավանդ, երբ հանդիպում ես «մի ամբողջ կիսատ կյանք» արտահայտությանը:
-Այո, միտումնավոր են դադարներն ու թռիչքները: Փորձել եմ միջանկյալ տեղերը ընթերցողի հայեցողությանը թողնել:
-Իրական դեմքեր կա՞ն գրքում:
-Այո, ու բավականին շատ են, բայց նրանք պատմվածքներում խտացված, հավաքական կերպարների դեմքով են հանդես գալիս:
-Իսկ Ձեզ հնարավո՞ր է գտնել այնտեղ:
-Ոչ շատ, բայց այո, հատկապես` էսսեներում:
-«Պարտք չվերցնող», «պարտքի տակ չմնացող» տղամարդուն դավաճանում է կինը: Տղամարդը դավաճանում է ինքն իրեն: Գրպանահատը խլում է պարտքով վերցրածը: Երեխան էլ հիվանդ է անդառնալի: Մի տեսակ չեք խնայում հերոսներին, փակուղի են մտնում ու վերջ, թեև գիրքն ավարտվում է եկեղեցուց հնչող աղոթքով։
-Իսկ կյանքում չկա՞ն նրանք. հաստատ հանդիպել են մեր մեծ շրջապատում նման դեմքեր ու իրավիճակներ: Այո, երբեմն ասել են. «Հերիք չի՞ հերոսներիդ սպանես»: Գիրքը սկսվում է «Պատրանք մահով» ու ավարտվում Հարության տոնին հնչող մաղթանքով: Նպատակս մեկն է եղել. ցույց տալ, որ մահը վերջ չէ միայն, այլ նաև սկիզբ կարող է հանդիսանալ, իսկ վերջն էլ սկիզբ է՝ մի նոր, երբեմն չպատկերացվող կյանքի:
-«Վերցրեցի պահարանի վրա դրված նվիրածդ գիրքը, բացեցի ու չկարդացի: Ծանոթ մի բույր հասավ քթիս. դու էիր բուրում թերթերից». այսպիսի դրվագ կա գրքում: «Մատներիցդ գրքի հոտ եմ առնում, ձեռքերդ չլվանաս» բնաբանով էլ սկսվում է գիրքը: Խոսքը գրքի՞ մասին է՝ ընդգրկուն իմաստով, թե՞ այն գրքի մասին, որ ծանոթ բույր ունի:
-Հիմքը գիրքն է` իր բուն իմաստով, բայց նաև ձեռք է բերել երկրորդական իմաստ: Ամեն գիրք, ըստ իս, իրեն բնորոշ հոտն ունի, որն ընթերցողը զգում է: Իսկ բնաբանը, մի տեսակ, կոչի պես է ստացվել, հիմքում ունեի այն գաղափարը, որ երբ մատներդ գրքոտվում են, ինքդ քեզ շատ ու շատ վատ արարքներ կատարելուց հեռու կպահես, ձեռքերդ չես աղտոտի «կեղտոտ» գործերի մեջ:
-Ի՞նչ եք ուզում ամենաշատը` խաղաղությու՞ն: «Իսկ ես խաղաղութուն եմ ուզում: Հիշում եմ՝ երեկ էլ էի խաղաղություն ուզում, երեկ չէ առաջին օրն էլ»:
-Այո, խաղաղություն՝ ներքին, ոչ միայն ինձ եմ դա մաղթում, այլև բոլորին: Այսօր աղմուկը, տագնապը, շտապողականությունը շատ են: Շատերն էլ խաղաղ վիճակը լճացման հետ են շփոթում:
-Գրելը տալի՞ս է այդ խաղաղությունը, թե՞ գրելն ու ապրելը նույնն են: Երկուսում էլ խաղաղություն չկա:
-Ինչ-որ բան գրել-ավարտելն է խաղաղություն տալիս, բայց ժամանակավոր:
-Դուք ակնարկում եք, որ ամբողջությամբ մեռնել պարտադիր չէ, բայց կյանքի ընթացքում, ժամանակի հետ անպայման մի բան մեռնում է՝ կիրք, միտք, հույզ կամ գոնե անցյալը: Եվ ինձ թվում է, եթե հարցնեմ՝ ինչի՞ մասին է գիրքը, կասեք՝ հիշողության:
-Պիտի մի բան մեռնի, որ նորը ծնվի, զգայական ամեն բան ժամանակավոր է, իսկ թե այդ ժամանակը որքան է ձգվում, անհայտ է: Գրքում հիշողությունները կենդանի պահելու միտում եղել է, բայց ոչ ամբողջությամբ, որովհետև ներկայացված են հարցեր, որոնք նաև հենց մեր օրերում են կարևոր, հանդիպող ու ընթացիկ:
-«Կյանքում միակ բանը, որ ոչ ոք հավանաբար չի հաշվել, հիշողություններն են». Ձեր այս բանաձևմանը, մի տեսակ, համաձայն չեմ: Գոնե հետադարձ հայացքով կյանքին նայելիս կարող ես թվարկել միայն հուշերը:
-Հիշում ես, բայց հստակ թիվը երբեք չես իմանում, այդ եմ նկատի ունեցել: Հիշողությունների մի մասը մեռնում է տարիների հետ, մյուս մասը փայփայում ենք, բայց հստակ թիվ չգիտեմ… Երբեմն չենք էլ ուզում հիշել որոշ բաներ։
-«Բանասեր ու ֆիզիկ, պատմաբան ու կենսաբան, գրեթե բոլորը դարձել էին վաճառական: Ամեն ինչ վաճառվում էր՝ բացի պատվից»: Այսօր հակառա՞կն է: Ձեր գրքով փորձել եք զուգահե՞ռ տանել 90-ականների ու մեր օրերի «մութ ու լույսի» միջև:
-Այո, հենց պատմվածքում հարցի պատասխանը կա: Ամեն ինչ վաճառվում է, անգամ պատիվը: Գիրքը հենց հիմնված է զուգահեռների ու հակադրությունների վրա:

-Աբուլի ու ջինս հագած կարգալույծ քահանայի հանդիպումը սերմնացանի առա՞կն է խորհրդանշում, թե՞ փորձել եք ներկայացնել հոգևորականին որպես մեզնից մեկի: Մենք անթերիություն ենք սպասում նրանցից, բայց նրանք սովորական մահկանացուներ են՝ իրենց խնդիրներով ու թուլություններով:
-Փորձել եմ ցույց տալ, որ ոչինչ հավերժ չէ, սխալվում են անգամ մեղադրողները, կատարելություն փնտրողներն ու քարոզողերը: Տվյալ դեպքում հոգևորականը մեզնից մեկն է դառնում կարգալուծությունից հետո: Բայց նրանք իրոք սովորական մահկանացուներ են՝ իրենց խնդիրներով ու թուլություններով, այնպես որ, երբեմն մենք էլ պետք է շրջահայաց գտնվենք:
-«Ես կվերադառնամ, ես կվերադառնամ... հավանաբար կրկին հրաժեշտ տալու համար»: Ավելի շատ վերադառնու՞մ ենք, թե՞ գնում:
-Գնում ենք, լքում ենք, մոռանում ենք, երբեմն ուրանում ենք: Վերադառնում ենք միայն, երբ կարիքն ենք ունենում:
-«-Վախենում եմ սիրեմ մեկին. բա որ կոտրի՞ ներսս:
-Բա որ դո՛ւ կոտրես ինչ-որ մեկի ներսը...»
Սերն ու վախը անհամատեղելի՞ են, թե՞ ձեռք ձեռքի են քայլում:
-Կարծում եմ, պիտի միայն կորցնելու վախը լինի, որովհետև իրական սերերը ուժեղ են դարձնում:
-Երբ կարդում եմ մեկ գիրք, հետաքրքրում է՝ ինչ է ասել հեղինակն իր մյուս գրքերում: Հիմա իմ ձեռքի տակ «Արտագաղթած կարոտն է»: Ընթերցողի շրջանում կա այդ պահանջը՝ սպասում են Ձեր նոր գրքերին կամ փնտրում հները:
-Իրականում «Արտագաղթած կարոտը» ավելի շուտ է լույս տեսել, քան «Ռոդենի ձմեռը»: Սպասում են նորերին, բայց նորը շատ շուտ չի լինի, իսկ հները փնտրելու և հների հանդեպ ցուցաբերած հետաքրքրության արդյունքը եղավ այն, որ վերահրատարակվեց նաև «Արտագաղթած կարոտը»:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4884

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ