ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

«Միշտ իմացել եմ, թե ինչ եմ ուզում, ինչի եմ կոչված, ինչն է ինձ համար ճիշտ, ինչը՝ սխալ»

«Միշտ իմացել եմ, թե ինչ եմ ուզում, ինչի եմ կոչված, ինչն է ինձ համար ճիշտ, ինչը՝ սխալ»
13.11.2015 | 10:52

«Իրատեսի» հյուրն է դերասանուհի, բեմադրիչ ԹԱՄԱՐ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ:

«ԲԱՑԻ ՈՉ ՆՅՈՒԹԱԿԱՆ ԱՐԺԵՔՆԵՐԻՑ, ՈՐՈՆՔ ԿՈՐՑՆՈՒՄ ԵՆ ԱՆԿԱՍԿԱԾ ԴՐՍՈՒՄ, ՆԱԵՎ ՆՅՈՒԹԱԿԱՆՆ ԵՆ ԿՈՐՑՆՈՒՄ»


-Տիկին Թամար, Հայաստանից արտագաղթող այն զանգվածը, որն ունի ընդամենը սոցիալական խնդիր լուծելու նպատակ, իրեն բավարարված է զգում այդ խնդրի լուծմամբ դրսում: Ի՞նչ խնդիր էր դրված Հայաստանում հռչակ և վաստակ ունեցող արվեստագետ Թամար Հովհաննիսյանի առջև, երբ նա հեռանում էր Հայաստանից:
-Երկու տարուց ավելի է, որ վերադարձել եմ Հայաստան, և այդ մասին տարբեր հարցազրույցներում խոսել եմ: Բայց մյուս հարցադրմանն անդրադառնամ: Ես չգիտեմ՝ մարդիկ սոցիալական խնդիրներ լուծելու համա՞ր են գնում Հայաստանից:
-Եթե ոչ միշտ, ապա գոնե գերազանցապես այդ նպատակով են գնում:
-Հա՞ որ: Ինձ թվում է, որ այն մարդիկ, ովքեր դուրս են գալիս Հայաստանից, դրսում ավելի վատ են ապրում: Էնպես չէ, որ ձեռքերդ թափ տալով՝ կարող ես թողնել-գնալ և դրսում միանգամից ապարանքների տեր դառնալ: Շատ պրագմատիկ պատասխան եմ տալիս, բայց այս հարցի պատասխանը դա է: Գնացողները շատ ավելին կորցնում են, քան ձեռք բերում դրսում: Ես լավ չգիտեմ, թե ոնց է ուրիշ երկրներում, բայց այն երկրում, որտեղ ես եմ ապրել, հեշտ չէ որևէ բան ձեռք բերելը: Նույնիսկ շատ է դժվար: Եվ բացի ոչ նյութական արժեքներից, որոնք կորցնում են անկասկած, նաև նյութականն են կորցնում: Եթե այստեղ տուն ունեն, տունը պիտի վաճառեն, որ կարողանան գնալ: Իսկ եթե կարողանում են գնալ՝ այստեղ պահպանելով տունը, ուրեմն սոցիալապես այնքան էլ վատ վիճակում չեն եղել և կարող էին չգնալ: Իսկ ես զուտ անձնական դրդապատճառ եմ ունեցել գնալիս. համալսարան ընդունված տղա ունեի, որը երկու տարուց ավելի առանց ինձ էր ապրում: Մեծ ռիսկ էր այդ տարիքում թողնել, որ նա առանց ինձ գնա Ամերիկա: Հիմա էլ համոզված եմ, որ եթե ես չգնայի, շատ ճակատագրական բան կլիներ: Իհարկե, երբեք չես իմանա, թե ինչ կլիներ, եթե այսպես չանեիր կամ այսպես անեիր: Դրա համար ինքս ինձ համար մի բանաձև եմ հորինել, որը միշտ կրկնում եմ. «Ես արել եմ այնպես, ինչպես որ պետք է անեի»:

«ԱՅԴ ՊԻԵՍՈՒՄ ԻՆՉ ՈՐ ՏԵՍՆՈՒՄ ԵՔ, ԻՆՉ ԴԻԱԼՈԳ ՈՐ ԼՍՈՒՄ ԵՔ, ԲՈԼՈՐԸ ՀԱՎԱՍՏԻ ԲԱՆԵՐ ԵՆ»


-Իսկ ի՞նչը Ձեզ վերադարձրեց Հայաստան: Դատելով բազմաթիվ հարցազրույցներից, շրջանառվող լուրերից՝ Դուք Հայաստան վերադարձաք հիմնականում Ձեր որդու, հարսի որոշման արդյունքում՝ իբրև գլխավոր մտահոգություն ունենալով Ձեր թոռան ասիմիլյացվելու վտանգը:
-Տղաս ընտանիքով վերադարձավ Ամերիկա: Իսկ ես մնացել եմ, ինչպես տեսնում եք: Եվ եթե ինձնից կախված լիներ, ես երբեք չէի էլ գնա, որովհետև լավ գիտեի այդ երկիրը: Ես աշխարհը լավ տեսած և ճանաչած մեկն էի, և այդպիսի քայլ չէի անի, եթե որոշողն ինքս լինեի: Միշտ էլ, երբ ապրել եմ Ամերիկայում, Հայաստան վերադառնալու միտքն ինձ չի լքել: Պարզապես Ամերիկայից Հայաստան որդուս ընտանիքի վերադարձն ինձ այդ վճիռն իրականացնելու քաջությունը և ազատությունը տվեց:
-Դուք նմա՞ն եք Ձեր գրած և բեմադրած «Վերջին կանգառ» պիեսի պապի կերպարին, որը, թվում է, թե ամենահարմարված մարդն է ամերիկյան միջավայրին, բայց երբ ընտանիքը վերադառնալու վճիռ է կայացնում, ամենամեծ խանդավառությունը հենց նա է ապրում:
-Չէ՛, ես նման չեմ այդ կերպարին: Բայց իմ պիեսի պապի կերպարը շատ տարածված տեսակ է Ամերիկայում:
-Այն ամենը, ինչի մասին խոսվում է «Վերջին կանգառում», օրինաչա՞փ է: Ձեր պիեսի հանգուցալուծումը ԱՄՆ-ում տարիներ շարունակ ապրած-հաստատված ընտանիքների դեպքում իրատեսակա՞ն է, թե՞ մեկ-երկու բացառությունների մակարդակում ամփոփվող իրողություն:
-Իհարկե, օրինաչափ է: Բոլոր այդ հարգելի տարեցները, որոնք մեր ավանդույթներն են կրում, մեր արմատներից են գալիս, կարդացած են ինչ-որ չափով, ազգասեր են, այստեղ ինչ-որ փեշակ են ունեցել, հայտնվելով ամերիկյան իրականության մեջ՝ սկսում են օգտվել պետության ընձեռած արտոնություններից, նպաստներից, անվճար զբոսանքներից, հանգստից, աչքները բան է տեսնում: Եվ ամենացավալի խառնուրդը հենց այդ տարիքի մարդկանց հետ է կատարվում: Այդ տարիքում հոգեբանորեն ավելի հեշտ է սկզբունքներից հրաժարվելը, որովհետև մտածում են, որ քիչ է մնացել ապրելու, ուրեմն կարելի է մեկ օրով ապրել, վայելել կյանքը: Հենց այս ամենի պատճառով մի անտանելի խառնուրդ է ստացվում: Ես այդ տարիքը շատ լավ եմ ճանաչում, որովհետև այնտեղ իմ կեցության վերջին տասը տարիներին աշխատել եմ հենց տարեցների հետ՝ նրանց սպասարկող առողջապահական կենտրոններում, ուր որ հաճախում է իմ պիեսի պապիկը: Ես շատ լավ գիտեմ այդ մարդկանց. նրանք բարձր-բարձր կարող են խոսել և՛ Հայաստանից, և՛ Հայաստանի քաղաքականությունից, և՛ Ամերիկայից: Կարող են քննադատել ամեն ինչ, նույնիսկ՝ Ամերիկայի պրեզիդենտին, լեզու անգամ չիմանալով՝ պահանջներ ներկայացնել այդ երկրին: Իմ հերոսները, հատկապես՝ պապիկի և որդու դերակատարները, սկզբում չէին կարողանում ընկալել, թե ես ինչ եմ դրել պիեսում: Փորձում էին նահապետական պապիկի կերպար ներկայացնել բեմում: Բայց ես բացատրում էի, որ դա չէ իրականությունը: Այդ պիեսում ինչ որ տեսնում եք, ինչ դիալոգ որ լսում եք, բոլորը հավաստի բաներ են: Ես ոչ թե ուղղակի նստել հորինել եմ դրանք, այլ կուտակել եմ իմ մեջ տարիներ շարունակ, վերաբերմունք է ձևավորվել ներսումս այդ ամենի նկատմամբ, հետո եմ գրել պիեսը:
-Պարոնյանի անվան թատրոնի բեմը և թատերախումբը՝ իբրև ստեղծագործական միջավայր, լիովին բավարարե՞լ է Ձեր ակնկալիքները:
-Այո՛: Վստահ կարող եմ ասել՝ այո: Վերադարձից հետո, իհարկե, ես շատ թատրոնների ներսում չեմ եղել, կոլեկտիվների հետ մոտիկից չեմ շփվել, բայց Պարոնյանի անվան թատրոնը լավ բաներ շատ ունի: Կոլեկտիվի անդամներն իրար հետ ունեն նորմալ հարաբերություններ:
-Մի բան, որ թատերական միջավայրին բնորոշ չէ:
-Հա՜, շատ արտառոց բան է թատրոնի համար: Ըստ երևույթին Երվանդ Ղազանչյանը, որ փորձառու է, շատ թատրոններ ղեկավարած, ունի ինչ-որ մի հունար, որով կարողանում է իր թատերախումբն այնպես պահել, որ զերծ մնա քայքայիչ երևույթներից: Բացի այդ՝ շատ լավ պահվում է շենքը, մաս-մաքուր վիճակ է: Հավաքարարները գիտեն իրենց տեղն ու չափը: Ես այդտեղ ձայն բարձրացնելիս միայն Ղազանչյանին եմ տեսել: ՈՒրիշ որևէ մեկը չի կարող այդտեղ ամբիցիաներ խաղացնել, պահանջներ ներկայացնել: Մի խոսքով՝ տեղը տեղին է ամեն ինչ: Իմ պիեսում զբաղված դերասանները, և ոչ միայն նրանք, շատ լավ մարդիկ են, և առհասարակ ես շատ լավ հարաբերություններ ունեմ այդ թատրոնի հետ: ՈՒ նրանց հետ արած աշխատանքից իմ մեջ շատ անուշ հետևանք է մնացել:

«ԻՄ ԿԱՐԾԻՔՈՎ` ԵՍ «ԽԱՌԸ» ՉԵՄ»


-Արմեն Էլբակյանը Ձեզ բնորոշում է իբրև տաղանդավոր և «խառը» մարդ: Ինչո՞ւ եք «խառը»:
-Այդ հարցը պետք է Արմենին տալ, որովհետև, իմ կարծիքով, ես «խառը» չեմ: Կամ՝ Արմենի տպավորությունը շատ երիտասարդ տարիների տպավորություն է: Մենք միևնույն կուրսում ենք սովորել, առաջին կուրսից՝ տասնյոթ տարեկանից, ճանաչել ենք իրար: Գուցե այն ժամանակ «խա՞ռն» եմ եղել: Չնայած՝ եթե ինձ հարցնեք, ես այն ժամանակ էլ «խառը» չեմ եղել: Ընդհակառակը՝ միշտ պարզ, որոշակի ցանկություններ ունեցող մարդ եմ եղել: Միշտ իմացել եմ, թե ինչ եմ ուզում, ինչի եմ կոչված, ինչն է ինձ համար ճիշտ, ինչը՝ սխալ:


«ՄԻ ԲԱՆ ՈՐ ԱՍԵՄ, ԿԱՍԵՄ ԵՐԵՍԻՆ ԵՎ ՇԱՏ ՄՈՏ ՏԱՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆԻՑ, ՈՐՊԵՍԶԻ ԴԻՄԱՑԻՆԻ ՁԵՌՔԸ ՀԱՍՆԻ ԻՆՁ»


-Ես սկզբունքորեն դեմ եմ արվեստագետ Թամար Հովհաննիսյանի մասին խոսելիս զրույցն անպայման տեղափոխել Մհեր Մկրտչյան-Թամար Հովհաննիսյան փոխհարաբերությունների հարթություն: Բայց մեկ հարց, այնուամենայնիվ, կցանկանայի պարզել՝ դուրս չգալով Ձեր եսի տիրույթից. տպագրելով Ձեր հուշերի եռագրությունը՝ Ձեր հոգու վրա ծանրացած քարը թեթևացա՞ծ եք զգում:
-Այն, որ ես լսում էի բաներ ու պատասխան չէի տալիս, դրանից ոչինչ չէր ծանրանում իմ հոգու վրա: Ես պարզապես սպասում էի, որ ժամանակը գա: Հեռու մի տեղում նստելն ու մարդկանց հեռվից պատասխանելն ինձ բնորոշ չէ: Ես լռում էի, որովհետև համոզված եմ, որ եթե բան ունես ասելու, պիտի գաս այնտեղ, որտեղ որ հուշերդ են, որտեղ որ ճշմարտությունն է, որտեղ որ կյանքդ է անցել, որտեղ որ շիրիմն է: Պիտի գաս-կանգնես էդտեղ ու նոր խոսես: Եվ մոտ պիտի լինես խնդիրներին, որ եթե ուզենան քեզ դիպչեն՝ դիպչեն, եթե ուզենան քեզ խփեն՝ խփեն: Այսինքն՝ ես հեռուներից խոսող մեկը չեմ: Ես մի բան որ ասեմ, կասեմ երեսին և շատ մոտ տարածությունից, որպեսզի դիմացինի ձեռքը հասնի ինձ, որ եթե հարված էլ ստանամ, էն ժամանակ մտածեմ՝ պատասխանե՞մ, թե՞ ներեմ: Ես իմ ժամանակին էի սպասում: Հիմա եկել եմ: Սկսել եմ տպագրել «Չտեսնված Մհերը» եռագրությունը: Առաջինը գիրք-ալբոմ է, որում բացառիկ լուսանկարներ են: Ես չէի էլ մտածում այդ գիրքն անել, բայց խմբագիրս՝ Զավեն Բոյաջյանն ասաց, որ ուղղակի ափսոս է այդ նկարները չհրապարակելը: 500-600 նկարից ընտրել ենք և տպագրել 260-ը: Զավենը լավ տեղյակ էր այդպիսի հրատարակություններին, որ իրականացվում են դրսում: Ինքս էլ շատ էի տեսել արտասահմանյան տարբեր հրատարակչությունների լույս ընծայած նմանատիպ ալբոմներ: Եվ հասկացանք, որ այստեղ էլ դա կարելի է անել: Մանավանդ, գրքի արժեքը շատ մեծանում է, երբ անձնական նկարներ ես հրապարակում: Նաև խիստ ներանձնական են լուսանկարների մեկնաբանությունները. դրանք, բացի ինձնից, ոչ ոք չէր կարող իմանալ: Փաստորեն, ես շատ թանկ բան եմ հանել մեջտեղ՝ ի ցույց, ի տես մարդկանց: Իմ կարծիքով դա է այդ գրքի մեծ արժանիքը: Նկարը արժեք է ստանում մեկնաբանությամբ: Էդ մեկնաբանություններն այնպես են արվել, որպեսզի նկարին շարժում տան, կյանք տան, շունչ տան: Եթե այդ գիրքը թերթեն-նայեն՝ որպես լուսանկարների ալբոմ՝ առանց կարդալու մեկնաբանությունները, կասեն, որ դա ոչ թե չտեսնված Մհերն է, այլ չտեսնված Թամարը: Շատ երկիմաստ և կծու տոնով ես այդպիսի բաներ որոշ տեղերից լսել եմ արդեն: Եվ ունեմ պատասխան. նրանք չեն սխալվում, որովհետև ես նույնպես չտեսնված եմ և առավել ևս՝ չտեսնված էի: Այնպես որ, դա իմ կյանքն է, իմ Մհերն է, իմ ապրածն է: Իհարկե, ես պիտի լինեի այդտեղ: ՈՒրիշ հարց, որ մարդիկ միտումնավոր ցանկացել են ջնջել ինձ նրա կենսագրությունից: Դրա համար ես գրքի առաջաբանում ասում եմ, որ եթե նույնիսկ ուզենան ինձ հանել նրա կենսագրությունից, նրան իմ կենսագրությունից հանել չեն կարող:
-Մի առիթով ասացիք, թե Մհերի հետ ամուսնանալը վախենալու էր: Մհերի առնչությամբ ապրած վախերը Ձեր կանխատեսած, պատկերացրա՞ծ վախերն էին, թե՞ դրանք տարբեր էին Ձեր սպասածներից:
-Վախի զգացողությունը սոսկալի է հենց նրանով, որ չգիտես, թե ինչից ես վախենում: Անորոշությունից ավելի վախենալու բան չկա: Եթե մարդն իր կյանքում ինչ-որ ռիսկերի է գնում, ինչ-որ փոփոխությունների է գնում, արդեն վախենալու բան ունի: Բայց ես այդ աստիճանի վախենալու չէի պատկերացնում, որքան որ եղավ իրականում: Ես շատ ավելի տանելի բան էի պատկերացնում, բայց շատ անտանելի դժվարություններ եղան ու շարունակվեցին երկար ժամանակ: Ամեն դեպքում, եթե ճակատագրով ինձ տրվել էր այդ դերը, ուրեմն տվողը մի բան գիտեր. գիտեր, որ պիտի դիմանամ: Բայց թող էլ չտա, որովհետև կարող է այլևս չդիմանամ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1470

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ