ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

«Այնպիսի մարդիկ են զբաղվում Երևանի ճարտարապետությամբ, որոնք բոլորովին չգիտեն, թե ինչ բան է ճարտարապետությունը»

«Այնպիսի մարդիկ են զբաղվում Երևանի ճարտարապետությամբ, որոնք բոլորովին չգիտեն, թե ինչ բան է ճարտարապետությունը»
20.11.2015 | 01:55

«Իրատեսի» հյուրը կինոռեժիսոր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնի կինոդերասանի ստուդիայի ղեկավար ՀԵՆՐԻԿ ՄԱՐԳԱՐՅԱՆՆ է, ով այս տարի բոլորել է ծննդյան 90-ամյակը: Սիրով շնորհավորում ենք և ակնկալում նրան դեռ երկար տեսնել ակտիվ ստեղծագործական մթնոլորտում:
Արվեստագետի հետ հանդիպեցինք նրա ղեկավարած հաստատությունում՝ բավական դժվարությամբ գտնելով հսկա նորակառույցների լաբիրինթոսում ծվարած հին ու խարխուլ շինությունը՝ Տերյան 3ա հասցեում, որը ժամանակին եղել է հայկական ֆիլմարտադրության եռուն լաբորատորիան:

«ՄԵՆՔ, ԼԱՎ ԱՍԵԼՈՎ, ՀԱՍԿԱՆՈՒՄ ԵՆՔ ՀԻՆԸ ՔԱՆԴԵԼԸ»


-Պարոն Մարգարյան, շատ դժվար էր գտնել Տերյան 3ա հասցեում տեղակայված Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնի կինոդերասանի ստուդիան: Այս շինությունն իրեն շրջապատած նորակառույցներին անհարիր պատկեր է ներկայացնում: Ենթադրում եմ, որ մի օր էլ սա են քանդելու: Այդ մասին չե՞ք մտածում:
-Երբեմն մեր քաղաքին նայելիս մտածում եմ, թե այնպիսի մարդիկ են զբաղվում Երևանի ճարտարապետությամբ, որոնք բոլորովին չգիտեն, թե ինչ բան է ճարտարապետությունը: Նահապետական Երևանը դեմք ուներ: Դրամատուրգ Ժորա Հարությունյանի պիեսներից մեկի հերոսն ասում էր, թե Երևանի փողոցներով քայլելիս մանուշակի հոտ է առնում մեր քաղաքից: Եվ իսկապես, ամբողջ Թումանյան փողոցը, այսօրվա Ալեք Մանուկյան փողոցը կորած էին այգիների մեջ: Առաջներում, երբ անցնում էինք մեր հյուրանոցների մոտով, տեսնում էինք, թե ինչ զարմանքով և հիացմունքով են նայում արտասահմանցիները մեր ճարտարապետությանը: Հիմա ինչ կերպ են զբոսաշրջիկներին մատուցում զբոսաշրջային երկիր հռչակված Հայաստանը, ես չգիտեմ, բայց մի բան պարզ է. ամբողջ աշխարհը վերակառուցվում է, առաջադիմում, իսկ մենք, լավ ասելով, հասկանում ենք հինը քանդելը: Այնինչ դա չէ լավը: Ընդհակառակը: Կան երկրներ, որոնցում հատուկ որոշումներ են ընդունվում՝ հին շինություններին ձեռք չտալու, դրանք չաղավաղելու մասին: Իհարկե, նորոգել, թարմացնել պետք է, բայց ոչ՝ հինը քանդելու, քաղաքի իսկական դեմքը փոխելու ճանապարհով: Այս իմաստով շատ օրինակելի է Թբիլիսին: Հին թիֆլիսյան գեղեցիկ պատշգամբները, փայտաքանդակները, հնատիպ տները զարդարում են ժամանակակից Թբիլիսին: Երևանը նման է մի խառը ճաշատեսակի, որի անունը դժվար է որոշել: Մեր հանճարեղ ճարտարապետ Ալեքսանդր Թամանյանը Հյուսիսային պողոտան նախագծելիս նկատի ուներ, որ դա պետք է լինի ընդարձակ փողոց, ինչպես ենթադրում է «պողոտա» բառը: Պողոտայում պիտի լինեն ծառեր, կանաչ գոտի, օդ պիտի շնչես այդ ընդարձակության մեջ: Հիմա ի՞նչ է ներկայացնում իրենից այդ Հյուսիսային պողոտան: Ինչքան հնարավոր է` նեղացրել են այն, ինչքան կարողացել են` շինություններ են լցրել այնտեղ՝ բնակելի և բիզնես տարածքներ, փողոցի կենտրոնում անհասկանալի նկուղներ են փորել: Երբ մենք նայում էինք հին Երևանի հատակագիծը, հիանում էինք, ինչպես հիացել է նրա հեղինակը: Ընդ որում՝ նա չէր նախագծել քաղաք երեք միլիոն բնակչության համար: Նա նախատեսել էր, որ Երևանում պետք է ապրի 1-1,5 միլիոն մարդ, ոչ ավելի: Նա տաղանդավոր մարդ էր, գիտեր՝ ինչ է անում: Իսկ հիմա շենք շենքի հետևից սարքում են, և այդ շենքերի զգալի մասն ինձ վրա որևէ տպավորություն չի գործում: Հատուկենտները կան միայն, որոնցով հիանալ կարելի է: Մեծ մասը ստանդարտ շենքեր են, որոնցում ճարտարապետական միասնական միտք գոյություն չունի: Հազար ձևի մարդիկ շիլա-փլավ են սարքել: Հավատացեք՝ իմ նպատակն օրիգինալ երևալը և մարդկանց վրա ցեխ շպրտելը չէ: Ես պարզապես ցավում եմ Երևանի համար: Կարծում եմ՝ արժեր, որ Երևանը երևանցիների և զբոսաշրջիկների համար լիներ ունիկալ քաղաք, ինչպես հիմա մենք Եվրոպայում ենք տեսնում նման շատ քաղաքներ: Մի բան, որ չես ասի Ամերիկայի մասին: Ես չեմ հավանում նրանց ճարտարապետությունը: Շատ քիչ բան եմ հասկանում գուցե այդ ճարտարապետությունից, բայց մի բան հաստատ նկատել եմ. ամերիկյան փողոցներում նեղվածք է, մարդիկ շնչելու օդ չունեն, երկնաքերները խեղդում են: Եվ դրա դեմ գրել են նաև նրանց գրողները, մտավորականները, ինչպես հիմա մեզ մոտ են գրում անճաշակ նորակառույցների դեմ:


«ԷՆ ԺԱՄԱՆԱԿՎԱ ԲՈԼՈՐ ԴԱՇՆԱԿՑԱԿԱՆՆԵՐԻՆ ԵՍ ԿԲԵՐԵԻ ՀԻՄԱ ՀԱՅԱՍՏԱՆ ԵՎ ՊԱՇՏՈՆ ԿՏԱՅԻ»


-Ձեր և Հենրիկ Մալյանի դեբյուտում՝ «Նվագախմբի տղաները» ֆիլմում, ասես չկան երկրորդական կերպարներ: Այդպիսի աստղաբույլ հավաքել մեկ ֆիլմում և ոչ մեկին չզրկել իբրև դերասան դրսևորվելու հնարավորությունից, կարծում եմ, հեշտ չի եղել: Բայց ինձ այդ ֆիլմի հետ կապված մեկ այլ հարց է հետաքրքրում. «Գյումրվա տրնգին» ֆիլմի ամենահյութեղ դրվագներից է: Կպատմե՞ք, թե ինչպես ծնվեց այն, և արդյո՞ք չկար միտում այդ պարով համակրանքի տարր մտցնելու հանդիսատեսի մեջ Հայաստանի Առաջին Հանրապետության դեմքերի նկատմամբ:
-Դուք շոշափում եք մի հարց, որը մինչև հիմա լավ չեն ուսումնասիրել: Այդ կտորը բոլորովին էլ առաջին հանրապետության ղեկավար դեմքերին չէր ցույց տալիս: Դրանք մաուզերիստներ էին, որոնց դեմ էին ոչ միայն բոլշևիկները, այլև դաշնակցականները:
-Լա՛վ, թող լինեն մաուզերիստներ: Համենայն դեպս, բոլշևիկներ չէին, այլ ազգային արժեքներին գերապատվություն տվող համակրելի կերպարներ՝ գրոտեսկային երանգներով: Այդ մարդիկ մտնում են դահլիճ, ուր հնչում է ինչ-որ անդեմ երաժշտություն, և «Գյումրվա տրնգի» պատվիրում: ՈՒ հնչում է շատ անուշ, ազգային երաժշտություն, որի տակ հայկական փառահեղ պար են պարում: Էլ ո՜ւր մնաց մաուզերիստների բացասական նկարագիրը:
-Մենք այդքան հեռուն չենք մտածել, անկեղծ ասած, երբ նկարել ենք այդ տեսարանը: Բայց այդ հատվածը հանճարեղ էր նախ և առաջ դերասանների շնորհիվ: Ես նպատակ չեմ ունեցել ընդգծված հակակրանք առաջացնելու դեպի դաշնակցականները: Էն ժամանակվա բոլոր դաշնակցականներին ես կբերեի հիմա Հայաստան և պաշտոն կտայի: Նրանք հիմիկվանների նման չէին: Հիմիկվանները մենակ պաշտոն են ուզում, ուրիշ բան չեն ուզում: Սունդուկյանի թատրոնի լավագույն դերասաններից մեկը՝ Խաչիկ Նազարեթյանը, ֆիլմում տեսարան ունի, որում քննում է նվագախմբի տղաներին՝ ասելով. «Սրիկանե՛ր, դուք ինձ ձե՞ռ եք առնում»:
-Եվ դա ասվում է բոլշևիկյան հովերով տարված հերոսներին:
-Այո՛: Ես մի ուրիշ ֆիլմ էլ ունեմ՝ «Հեղկոմի նախագահը»՝ ըստ Ստեփան Զորյանի վիպակի: Այդ ֆիլմում ամենախելոք մարդիկ երկու դաշնակցականներն են: Եվ դա աննկատ չմնաց, չվրիպեց մեր ղեկավարների աչքից: Ինձ հետ զրույց ունեցան այդ թեմայով: Ես բացատրեցի, որ խելոք մարդը, ինչպիսի գաղափարախոսության կրող էլ լինի, ինձ համար արժեք է: Եվ այլն, և այլն: Բայց «Նվագախմբի տղաները» ֆիլմում կար մեկ ուրիշ բան, որ իմ ու Հենրիկի համար կարևոր էր: Մենք փորձել ենք ցույց տալ մեր ժողովրդի թշվառ վիճակը: Գաղթականների խմբեր ենք նկարել: Չէ՞ որ այդ ժամանակ Էջմիածնում 250 հազար անտուն մարդ էր թափված: Եվ մեր նպատակն էր ցույց տալ, որ այդ թշվառ ժողովրդի կողքին հայ ղեկավարները քեֆով են զբաղված, որ նրանք թալանում են հանրապետության փողերը և փախչում Փարիզ, ինչպես ասվում է ֆիլմում. դա էր իրականությունը: Բայց և մեկ այլ բան ենք ցույց տվել. լինում են պահեր, երբ ժողովուրդը թքած ունի, թե տվյալ պահին ովքեր են իր ղեկավարներն ու ինչով են զբաղված: Իրեն առիթ է տրվել ուրախանալու, ինքն ուրախանում է:


«ԿԱՆՆԻՑ ՍՊԱՍՈՒՄ ԷԻՆ, ԹԵ ԻՆՉ ՖԻԼՄ Է ՈՒՂԱՐԿՎԵԼՈՒ ԽՈՐՀՐԴԱՅԻՆ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆԻՑ, ԵՎ ՈՒՂԱՐԿՎԵՑ «ՏԵՐՏԵՐԻՆ ՈՒԽՏԸ»


-Ինձ համար՝ որպես կինոստեղծագործություն, շատ թանկ է Ձեր «Տերտերին ուխտը» կարճամետրաժը: Այն ինչպե՞ս հասավ Կաննի կինոփառատոն:
-«Տերտերին ուխտը» նկարահանելու ընթացքում «Հայֆիլմում» տնօրենը տնօրենի հետևից էին փոխում: Եթե ինչ-որ բան վերևների ճաշակով չէր լինում, տնօրենին ազատում էին ու բերում նորին: Իմ ու Մալյանի՝ այդտեղ աշխատանքի ընդունվելուց մի քանի տարի էր անցել, երբ հերթական տնօրենին բերեցին՝ ազատելով աշխատանքից Մխիթար Դավթյանին: Նորը համալսարանի մի ջահել շրջանավարտ էր, իմ կարծիքով՝ գեղից (գյուղ չէ, է՜, գեղ) եկած մի մարդ: Նա առաջին հերթին հավաքեց ջահելներին, որոնց մեջ էինք ես ու Հենրիկ Մալյանը: Ես ավարտել էի «Տերտերին ուխտը» ֆիլմը և մնում էր միայն հնչյունավորել: Այդ գեղցի երիտասարդը երևի պիոներական վզկապով էր դիտել ֆիլմը և մտածում էր, որ կարելի է ռեժիսորի հետ ամբարտավան տոնով խոսել: Նա հայտարարեց, որ ֆիլմի ֆինալն իրեն դուր չի գալիս: Իսկ մենք խեղճերից չէինք: Գերազանց գնահատականով ավարտել Քալանթարի կուրսը նշանակում էր լինել մի քիչ ոչ սովորական մարդ: Եթե հիշում եք, ֆիլմի ֆինալում հերոսը կատաղի հնչեցնում է եկեղեցու զանգերը՝ բողոքելով աշխարհի անարդարության դեմ, իր հետ կատարվածի դեմ: Այդ տնօրենը հարցնում էր, թե ինչ եմ ցանկացել դրանով ասել: Բացատրեցի, որ դա ֆիլմի տրամաբանական ավարտն է. մարդուն կտրել են իր բնական վիճակից, և նա չի հարմարվում իրեն պարտադրված դերի հետ: Ֆինալն ասում է, որ չի կարելի բռնանալ մարդու վրա, զրկել նրան իր կոչումից: Նա հայտարարեց, որ իրեն նշանակել է կենտկոմը, և եթե ես երկու օրում չփոխեմ ֆինալը, ինքը կդիմի ադմինիստրատիվ միջոցների: Ես տրակտորիստի հետ էլ այդ տոնով չէի խոսի, ինչ տոնով նա խոսեց ինձ հետ: Իսկ ես ռեժիսոր էի, և, իմ կարծիքով, ռեժիսորը հասարակության համար իդեալական մի բան է: Ամեն մարդ չէ, որ իրավունք ունի ռեժիսորի հետ այդպիսի տոնով խոսելու: Ես ասացի, որ արել եմ այն, ինչ ճիշտ եմ համարել, ոչինչ չեմ պատրաստվում փոխելու: Երկու օր անց քարտուղարուհուց իմանում եմ, որ տնօրենը որոշել է ինձ հանել ֆիլմից: Ես ծանր ապրումների մեջ էի:
-Ի՞նչ է նշանակում Ձեզ հանել ֆիլմից: Դուք ասում եք, որ ֆիլմն արդեն ավարտված էր, մնում էր հնչյունավորել:
-Նրա համար կինոն նորություն էր, ինքն էլ չգիտեր, թե ինչ է անում և ինչ պիտի լինի դրանից հետո: Հաջորդ օրը «Հայֆիլմի» դիմաց երկու սև «Վոլգա» կանգնեց: Կենտկոմի քարտուղարներ էին և Մոսկվայից եկած շրջիկ հանձնաժողովի անդամներ՝ Սերգեյ Գերասիմովի գլխավորությամբ: Նրանք եկել էին միութենական կենտկոմի հանձնարարականով՝ երիտասարդացնելու սովետական կինոն: Այդ հանձնաժողովը շրջում էր սովետական բոլոր հանրապետություններում՝ ջոկելու համար ջահել կինոգործիչներին: Գերասիմովի հետ եկել էին նաև Գրիգորի Չուխրայը, Մարլեն Խուցիևը, մարդիկ, որոնց հետ խոսելը միայն մեծ բան էր: Եվ այդ մարդիկ դիտում են իմ ֆիլմը: Ես դողում եմ: Մտածում եմ, որ վերջս եկել է, որովհետև արդեն զեկուցած կլինեն մեր դիրեկտորի վերաբերմունքի մասին: Ֆիլմի միջնամասում հնչեցին ծափահարություններ, և ես մտածեցի, որ կորա. ծափ են տալիս, որպեսզի դադարեցնեն ցուցադրությունը:
-Բայց ծափահարությունների առաջին նշանակությունը դա չէ, այլ հիացմունքի, ոգևորության արտահայտությունը:
-Իմ վիճակում ես չէի կարող այլ բան մտածել: Բայց ծափահարությունները Ձեր ասած նշանակությամբ էին եղել: Ծափահարություններով էլ ավարտվեց ֆիլմի դիտումը: Գերասիմովն ամփոփեց՝ ասելով. «Մեզ համար հայտնություն եղավ այս կարճամետրաժ ֆիլմը: Մենք չենք վարվի այնպես, ինչպես ստուդիայի ղեկավարությունը: Այս կարճամետրաժ ֆիլմը մենք կուղարկենք Կաննի կինոփառատոն»: Նույն րոպեին նա քարտուղարուհուն թելադրեց կենտկոմ ուղարկվելիք հեռագրի տեքստը: Կաննից սպասում էին, թե ինչ ֆիլմ է ուղարկվելու Խորհրդային Միությունից: Եվ ուղարկվեց «Տերտերին ուխտը», որը մեծ ընդունելության արժանացավ, բազմաթիվ հոդվածներ գրվեցին: Իսկ թե ինչ քեֆեր էին սարքում արտասահմանի հայերը, թե ինչ հոդվածներ էին տպագրվում սփյուռքի հայկական պարբերականներում, դժվար է մեկ-երկու խոսքով պատմել:
-Եվ նույնքան դժվար է այդ ամենը մեկ հրապարակման շրջանակներում ներկայացնել, ցավոք: Բայց գոնե թվարկեք այն երկրները, որոնցում ցուցադրվել է «Տերտերին ուխտը»:
-Իտալիայում է ցուցադրվել, Հարավսլավիայում, Ֆինլանդիայում, սովետական տարբեր հանրապետություններում: Չեմ կարող հիշել բոլորը:
-Հուսանք, որ կունենանք նաև այլ հանդիպումներ և հարցազրույցներ Ձեզ հետ, կխոսենք Ձեր մյուս ֆիլմերի մասին նույնպես:
-Հուսանք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2225

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ