ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

Շիաների ու սունիների պատերազմը

Շիաների ու սունիների պատերազմը
19.04.2015 | 17:59

Ֆրանսիական Slate.fr կայքի լրագրող Անրի Տենկը անդրադարձել է Եմենի եղբայրասպան պատերազմին, որտեղ դեմ առ դեմ են դուրս եկել Մերձավոր Արևելքում միմյանց հետ մրցակցող երկու պետություններ՝ Սաուդյան Արաբիան և Իրանը: Բացի այդ՝ պատերազմը ծավալվում է շիաների ու սունիների հակամարտության հիմքի վրա: Իսլամի երկու ճյուղերի հնամենի ու եղբայրասպան պատերազմը, այլ ոչ թե իսրայելապաղեստինյան կոնֆլիկտն է ձևավորում պատերազմների առանցքն այդ անհանգիստ տարածաշրջանում: Սալաֆիտների և մյուս էքստրեմիստական շարժումների (վահաբիտները Սաուդյան Արաբիայում. «Մուսուլման եղբայրները» Սիրիայում ու Եգիպտոսում) ամրապնդումը 1960-ական թթ. սունիական երկրներում նորից հարուցեց վաղնջական ատելությունը շիայական փոքրամասնության նկատմամբ, որը, ինչպես իրենք են կարծում, հերետիկոսների ու այլակերպների հավաքածու է: Սունիների տագնապը գագաթնակետին հասավ Իրանի իսլամական հեղափոխության ժամանակ՝ 1979-ին, երբ այաթոլա Համենեին փորձում էր հաստատել իր մոդելն ամբողջ իսլամական աշխարհում: Պարսից ծոցի սպառնալիքն զգացած միապետերը (Արևմուտքի համաձայնությամբ) 1980-ին պաշտպանեցին Իրաքի նախագահ Սադամ Հուսեյնի ներխուժումն Իրան: Իրան-իրաքյան պատերազմը ձգվեց ութ տարի և մեկ միլիոն մարդու կյանք խլեց: Պարսից ծոցում շիայական փոքրամասնության հասարակական-քաղաքական շահագործումը ավելի սրվեց: Տարածաշրջանային ալյանսների հետագա խաղերն ավելի բարդացրին ուժերի դասավորությունը: Թեպետ Իրանի Իսլամական Հանրապետությանը չհաջողվեց տարածել իր հեղափոխությունը, Իրանը, ի դեմս լիբանանյան «Հըզբոլլահի» (շիաների շարժումը), Սիրիայում իշխող ալավիտների (շիաների մեկ ճյուղը) և Իրաքի շիայական կառավարության գտավ հուսալի դաշնակիցների՝ տարածաշրջանում իր ազդեցությունն ամրապնդելու համար: Դա կատարվում էր ի վնաս այդ երկրների սունի բնակչության, որը դարձել էր շահագործման օբյեկտ: Այդ խորքային հասարակական անհավասարությունն էլ պատճառ դարձավ Սիրիայում ու Իրաքում ծագած ժողովրդական ապստամբությունների: Թեպետ շիաները տարածաշրջանում փոքրամասնություն են (ամբողջ աշխարհի 1,2 միլիարդ մուսուլմանների 10% -ը), Իրանի, Սիրիայի, Լիբանանի, Իրաքի «շիայական առանցքը» սկսեց գլխավոր դեր խաղալ Մերձավոր Արևելքում պետությունների փոխհարաբերություններում: Շիաները Իրանի բնակչության 98 % են, Բահրեյնի՝ 75 %, Իրաքի՝ 54 %, Լիբանանի՝ 30 %, ԱՄԷ-ի՝ 27 %, Քուվեյթի՝ 25 %, Կատարի՝ 20 %, Սաուդյան Արաբիայի՝ 10 %: Իսլամի երկու գլխավոր ուղղությունների պատերազմից օգտվեց Իսլամական պետությունը: Էքստրեմիստներն օգտագործեցին Սիրիայի ու Իրաքի բնակչության հուսալքությունը՝ նրանց այդ երկրներում սկզբում ընդունում էին իբրև ազատարարների: 2014-ի հուլիսին նրանք հայտարարեցին «իսլամական խալիֆաթի» վերածնունդ (սունիական իսլամի ոսկեդարը), որ անհետացել էր 1924-ին Օսմանյան կայսրության հետ: ԻՊ-ը հռչակեց Սիրիայի ու Իրաքի սահմանների վերացում, որ հաստատվել էին ֆրանսիացի ու բրիտանացի գաղութարարների հետպատերազմյան համաձայնագրերով՝ Մերձավոր Արևելքը բաժանելիս:

Պատերազմ Մուհամեդի ժառանգության համար
Շիաների ու սունիների եղբայրասպան կոնֆլիկտի պատճառները հնարավոր չէ հասկանալ՝ առանց իսլամի պատմության և ժառանգության համար պատերազմի մեջ խորանալու, որը ծավալվեց Մուհամեդ մարգարեի մահից հետո 632-ին, տանուլ տված ճակատամարտերի հիշողության, ռևանշի երազանքների, շիայական հողի արյունով ներկված սրբավայրերի մասին: Պատմաբան Անդրե Միկելն ասում էր՝ շիայականությունը կրքի ու գաղտնիքի կրոն է: «Շիա» արաբերեն նշանակում է հետևորդ: Խոսքը Ալիի հետևորդների մասին է՝ Մուհամեդ Ֆաթիմի զարմիկի և քրոջ ամուսնու, որ մարգարեի մահից հետո հայտարարեց խալիֆաթը գլխավորելու իր իրավունքները: Մուհամեդը չափազանց զբաղված էր ռազմական նվաճումներով և չհասցրեց իր հաջորդին նշանակել: Նրա մահից հետո հավատացյալները սկսեցին միմյանց կոկորդ կրծել իշխանության համար: Ալին ժառանգության բոլորից շատ իրավունքներ ուներ՝ իբրև ամենամոտ արյունակից, սակայն առաջին խալիֆները եղան (պետության տարածքն այն ժամանակ ներկա Սաուդյան Արաբիայից մինչև Եգիպտոս էր ծավալվում) մարգարեի առավել փորձառու համախոհները՝ Աբուն, ՈՒմարը և ՈՒսմանը: Ալին իշխանության եկավ միայն 656-ին՝ Մուհամեդի մահից քառորդ դար անց: Այնուամենայնիվ, նրա գահակալության իրավունքը անմիջապես վիճարկեց Դամասկոսի կառավարիչ Մուաբիան՝ մեղադրելով Ալիին ու իր կողմնակիցներին երրորդ խալիֆ ՈՒսմանի սպանության մեջ: Պայքարի չորս տարիներից հետո Մուաբիան կարողացավ Ալիին հաղթել և իրեն հռչակեց խալիֆ: Նա դարձավ Դամասկոսում իշխող Օմեիդների դինաստիայի հիմնադիր: Ալիին սպանեցին թունավորված սրով: Նրա դամբարանը Էն Նաջաֆում է (Իրաքի տարածքում) և համայն աշխարհի շիաների սրբավայրն է: Ալիի որդիները՝ Հասանն ու Հուսեյնը ընդունեցին ալիականների (շիաների մյուս անվանումը) հրամանատարությունը և դարձան հորից հետո երկրորդ ու երրորդ իմամները: Իսլամի պատմության սկզբնական շրջանը լի է արյունով՝ Հասանին ևս սպանեցին՝ 680-ին: Օմեիդների դեմ պայքարի դրոշը ձեռքն առավ եղբայրը՝ Հուսեյնը: Կերբելի հայտնի ճակատամարտում 680-ի հոկտեմբերի 10-ին, նրան սպանեցին ու մարմինը պղծեցին: Կուֆայից նրա աջակիցները չհասցրին օգնության գալ և այդ ժամանակից Էլ Նաջաֆի ու Կերբելի սրբավայրերի թափորներում շիաները փորձում են իրենց մեղքը քավել:


Հալածյալ փոքրամասնությունը
Ալի ու իր որդիների ողբերգական ճակատագիրը (նրանց միջև այսօր երկրպագում են իբրև տառապյալների) ձևավորեց այն բողոքական շիայականությունը, որ կա այսօր: Նրանք մինչև հիմա պայքարում են բռնակալի դեմ՝ բռնկված առաքելակություն իրականացնողի հեղափոխական բռնությամբ, մաքրության ու մահի ձգտումով, տանջանքների փառաբանմամբ հանուն արդարության հաղթանակի և իրական իսլամի: Դա են հիշեցնում նրանց դրոշները և ուխտավորների հագուստները Կերբելում և ինքնախարազանման արարողությունները Աշուրայի ժամանակ (Կերբելի պարտության և իմամ Հուսեյնի ամենամյա հիշատակումը): Շիաների կրոնական այս էկզալտացիան (խորհրդանշում է դիմադրությունն ու զոհաբերումը) օրթոդոքս սունիների հակառակն է, որ նրանց հերետիկոսներ են անվանում: Շիաները իրենց անփոփոխ համարում են հալածյալ փոքրամասնություն, և ներկա ողբերգությունները Իրաքում, Սիրիայում, Եմենում նրանք համարում են արհամարհանքով ու բռնությամբ լեցուն անցյալի վերածնունդ: Նրանք հիշում են զանգվածային արյունահեղությունները Օմեիդների (VII-VIII դարեր) և Աբասիդների (VIII-XIII դարեր) դինաստիաների ժամանակ: Բայց շիաները երբեք էլ հետ չեն մնացել զանգվածային սպանություններից, օրինակ, XVI դարում պարսից սեֆևիդների դինաստիայի ժամանակ, որ ստեղծեցին իրենց կայսրությունը՝ ի պատասխան Օսմանյան կայսրության ստեղծման (աբբասական խալիֆաթի ժառանգորդը): Թեպետ շիաներին քաղաքականությունից ութ հարյուրամյակ հետ էին մղել, նրանք բարձրաձայնեցին իրենց մասին Պարսից կայսրության մեջ, թեև կայսրությունը սունիական էր արաբական առաջին արշավանքների ժամանակներից:
Ռազմական ու քաղաքական տարանջատման վրա կրոնական բաժանումն էլ իր հետքը թողեց, որ համեմատելի է XVI դարում քրիստոնեական աշխարհի բաժանմանը բողոքականների ու կաթոլիկների: Սունիները առավել խիստ են վերաբերվում մարգարեի սունիի (ավանդույթի), Ղուրանի ու իրավունքի մեկնաբանությանը: Շիաները նույնպես հավատում են միակ աստծուն («Ալլահից բացի ուրիշ աստված չկա և Մուհամեդը նրա մարգարեն է»), բայց նրանց բնորոշ է նվազ խստությունը (որ բազում աղանդների ծնունդ է տվել) և մեծ միստիցիզմը: Սունի օսմաններից առանձնանալու համար պարսկական դինաստիան որոշեց շիայականությունը դարձնել պետական կրոն, հաստատել պարսկերենը պաշտոնական լեզու և ձևավորել պետական հոգևորականություն իրավաբաններից ու աստվածաբաններից (նրանք առավել ու առավել էին հզորանում, իսկ հիմա ընդհանրապես ղեկավարում են պետությունը): «XVI դարից Իրանը դարձավ շիաների Վատիկանը»,- գրում է իսլամագետ Անտուան Սֆեյրը իր «Իսլամն իսլամի դեմ» գրքում: Նախ և առաջ շիաներն ընդունում են միայն Ալիի և Ֆաթիմայի տոհմը: Ալին և նրա ժառանգները համարվում են Մուհամեդի օրինական ժառանգներ, մուսուլմանական աշխարհի իմամներ, որ բերում են Ղուրանի «սուրբ մեկնությունը», շիաների դուալիստական աշխարհայացքն առաջվա նման գոյություն ունի իբրև խորհրդավոր ու էզոթերիկ բաղադրիչ: Սունիականությունը կոնսենսուսի ուսմունք է, շիայականությունը՝ իշխանության ուսմունք, որ տարբերվում է հիերարխիկ ու կրոնական բնույթով: Սունիականության մեջ չկա միջնորդ աստծո ու մարդու միջև՝ հոգևորականներ չկան: Իմամներին ընտրում են իշխանությունները կամ հավացյալները և հրավիրում են ընդամենը ուրբաթօրյա աղոթքի ժամանակ Ղուրանից հատվածներ կարդալու ու մեկնաբանելու համար: Շիայականության մեջ իմամը համայնքի միակ իրական առաջնորդն է: Անտուան Սֆեյրը գրում է՝ այն փաստը, որ Ալիից հետո իմամները այդպես էլ քաղաքական իշխանություն չունեցան, նրանց մղեց «իրենց մեկուսացման աստվածաբանական արդարացման»: Շիայական-տասներկուերորդականները (գերակայող ուղղությունը) համարում են, որ իմամների տոհմը կանգ է առել տասներկուերորդ իմամ Մուհամեդ ալ Մահդիի վրա: 874-ից նրանք սպասում են այդ «գաղտնի» իմամի վերադարձին: Նա պետք է դառնա նոր մեսիա և Երկրի վրա արդարություն ու բարեկեցություն հաստատի մինչև աշխարհի վերջն ու ահեղ դատաստանը: Տասներկուերորդականներին չպետք է շփոթել իսմայիլականների հետ (նրանց հոգևոր առաջնորդը Աղախանն է), որ կանգ են առել յոթերորդ իմամ Իսմայիլի վրա, 762-ից:
Շիայականների համար հայտնությունները չեն ավարտվել Մուհամեդով: Մուհամեդը նրանց համար մարգարեներից մեկն է: Այդ պատճառով նրանք սպասում են «գաղտնի» իմամի գալստյանը, որ լինելու է գլխավոր ու վերջին մարգարեն: Նրա անվան հետ են կապվում աշխարհի մաքրագործման հույսերը: Շիայականությունը, ինչպես ցանկացած մեսիայականություն, պայքարը դիտում է տիեզերական մակարդակում՝ ուղղափառներն ընդդեմ մեղավորների, լույսն ընդդեմ խավարի:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Մեր ինչի՞ն են պետք մահմեդականության ակունքների ու ներկայի այս մանրամասները: Բացի ճանաչողական նշանակությունից, նկատեցի՞ք, թե որքան զուգահեռներ կան քրիստոնեության հետ: Նկատեցի՞ք՝ ինչպես է քաղաքական իշխանության համար պայքարը որոնել ու գտել կրոնական քղամիդ և իր պայքարին հարմարեցրել մարգարեներին ու ալլահի պատգամների մեկնությունը: Երբ մարդուն ասում ես՝ գնա ու կռվի, որ ես իշխեմ, նա կարող է պատասխանել՝ դո՞ւ ես ուզում իշխել, դու էլ կռվի, բայց երբ նրան ասում ես՝ դու պիտի աստծո կամքով գնաս ու կռվես, որ մեր իշխանությունը տարածվի ու հզորանա, նա այլևս հարցեր չի տալիս և իրեն համարում է աստծո զինվոր: Այդպես եղել է թե մահմեդականության կայացման ու հաստատման օրերին, թե հիմա է շարունակվում:

Դիտվել է՝ 4420

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ