BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

Haaretz. Ինչպես Թեոդոր Հերցլը ծախեց հայերին՝ հրեական պետություն ստեղծելու համար

Haaretz. Ինչպես Թեոդոր Հերցլը ծախեց հայերին՝ հրեական պետություն ստեղծելու համար
03.05.2015 | 13:06

1890-ականներին թուրքերի իրականացրած հայերի զանգվածային սպանությունների ժամանակից սկսած՝ հայկական հարցը եղել է սիոնիստական շարժման մեջ՝ նույնիսկ մինչ առաջին Սիոնիստական կոնգրեսը: Համաշխարհային սիոնիստական կազմակերպության հիմնադիր Թեոդոր Հերցլի ռազմավարությունը կառուցված էր փոխանակման գաղափարի շուրջ. Պաղեստինի ճանաչման և հրեական պետության հաստատման գերտերության համաձայնության դիմաց հրեաները պետք է մարեին Օսմանյան կայսրության ահռելի պարտքը: Հերցլը անօգուտ ջանքեր էր թափում Սուլթան Աբդուլ Համիդ II-ին համոզելու ընդունել առաջարկը՝ Haaretz-ում գրում է Երուսաղեմի հրեական համալսարանի կրթության ու մշակույթի պատմության պատվավոր պրոֆեսոր Ռեյչել Էլբոյմ-Դրորը:
«Սուլթանին փող առաջարկելու փոխարեն՝ տվեք նրան հայկական հարցի քաղաքական աջակցություն, և նա շնորհակալ կլինի և կընդունի ձեր առաջարկը՝ գոնե մասամբ»,- Հերցլին ասում է նրա դիվանագիտական գործակալ Ֆիլիպ Մայքլ Նևլինսկին (սուլթանի խորհրդականը): Եվրոպայի քրիստոնյա երկրները քննադատաբար էին մոտենում մուսուլմանների կողմից հայ քրիստոնյաների սպանություններին, և տարբեր վայրերում հայերին օժանդակող կոմիտեներ էին ստեղծվում, Եվրոպան հայ ապստամբության ղեկավարներին ապաստան էր առաջարկում: Այս իրավիճակը շատ էր բարդացնում Թուրքիայի՝ Եվրոպական բանկերից վարկեր ստանալու գործը: Հերցլն անմիջապես ընդունում է խորհուրդը: Նա զգում էր, որ պետք է փորձել հրեական պետության հաստատման արագացման համար դիմել ցանկացած միջոցի: Նա համաձայնում է սուլթանի համար դառնալ գործիք և հայ ապստամբ առաջնորդներին փորձում համոզել, որ եթե նրանք հանձնվեն, սուլթանը կկատարի նրանց որոշ պահանջներ: Հերցլը նաև աշխատում էր Արևմուտքին ցույց տալ, որ Թուրքիան փաստորեն ավելի մարդկային է, քան իրականում, և այլ ելք չուներ՝ բացի հայ ապստամբների հետ այսպես վարվելուց, և ձգտում է հրադադարի և քաղաքական համաձայնության: Մեծ ջանքերի շնորհիվ նա 1901 թվականի մայիսի 17-ին հանդիպեց սուլթանի հետ։ Սուլթանը հույս ուներ, որ հայտնի լրագրող Հերցլը կկարողանա փոխել Օսմանյան կայսրության բացասական կերպարը: Սուլթանի ցանկությունը ի կատար ածելու համար Հերցլը ինտենսիվ գործի անցավ՝ հանդիսանալով խաղաղության միջնորդ: Նա կապեր հաստատեց և գաղտնի հանդիպումներ անցկացրեց հայ ապստամբների հետ՝ փորձելով նրանց համոզել դադարեցնել բռնությունները: Սակայն հայերը համոզված չէին, որ նա անկեղծ է, և չէին վստահում սուլթանի խոստումներին: Հերցլը նաև եռանդուն փորձեր էր ձեռնարկում իր ուզածին հասնել իրեն ծանոթ՝ Եվրոպայի դիվանագիտական կապերով: Նա սիոնիստական այլ առաջնորդների հետ չէր խորհրդակցում և իր գործունեությունը գաղտնի էր պահում: Բայց օգնության կարիք ունենալով՝ գրում է Մաքս Նորդաուին՝ նրան այդ գործի մեջ ներգրավելու նպատակով: Նորդաուն պատասխանում է մեկ բառից կազմված հեռագրով. «Ոչ»: Թուրքերից Պաղեստինի հրովարտակը ստանալու իր ջանքերին հաջորդող ամենամյա սիոնիստական կոնգրեսի ժամանակ, չնայած ներկայացուցիչների ընդդիմությանը, Հերցլը հրապարակայնորեն հայտարարում է, որ սիոնիստական շարժումը իր հիացմունքն ու շնորհակալությունն է արտահայտում սուլթանին:
Այդ հարցում Հերցլի գլխավոր հակառակորդը Բեռնարդ Լազարեն էր՝ ֆրանսիացի հրեա մտավորական, ձախակողմյան, հայտնի լրագրող և գրաքննադատ, որ ակնառու պայքարել էր Դրեյֆուսների դատի դեմ և հայկական գործի աջակից էր: Նրան այնքան էր բարկացրել Հերցլի գործունեությունը, որ դուրս եկավ սիոնիստական կոմիտեից և 1899 թվականին ընդհանրապես լքեց շարժումը: Լազարեն բաց նամակ է գրում Հերցլին և հարց է ուղղում, թե ինչպես կարող են նրանք՝ հին ժողովրդի ներկայացուցիչները, ում պատմությունը գրված է արյամբ, բարեկամական ձեռք մեկնել մարդասպաններին, և ինչպես սիոնիստական կոնգրեսի ոչ մի պատգամավոր իր բողոքը չի բարձրացնում: Այս դրաման, որը ներառում է Հերցլին՝ առաջնորդ, որ համամարդկային արժեքները ստորադասեց հանուն հրեական պետության և ծառայեց թուրք հեղինակություններին, պարզապես քաղաքական նպատակների և բարոյական արժեքների բախման հաճախակի կրկնվող դեպքերից մեկն է: Իսրայելը անընդհատ հանդիպել է այսպիսի ողբերգական դիլեմաների, որի վկայությունն է Հայոց ցեղասպանության պաշտոնական երկարատև մերժումը, վերջին մի շարք այլ որոշումներ, որոնք արտացոլում են լարվածություն համամարդկային արժեքների և քաղաքական նկատառումների միջև:

Դիտվել է՝ 3377

Մեկնաբանություններ