Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Վայրիվերումներով ընթացող նավի վրա սրտխառնոց է առաջանում, ու մարդը տեղափոխվում է ուրիշ նավ»

«Վայրիվերումներով ընթացող նավի վրա սրտխառնոց է առաջանում, ու մարդը տեղափոխվում է ուրիշ նավ»
06.10.2017 | 07:50

«Իրատեսի» հյուրը ռեժիսոր, «Արև» ֆիլմ ստուդիայի հիմնադիր տնօրեն ՀՐԱՆՏ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆՆ է:

«ԱՅՍՕՐՎԱ ՀԱՅ ՄՏԱՎՈՐԱԿԱՆԸ ՎԱՐՁՈՎ Է ԱՊՐՈՒՄ, ԻՐԵՆ ՏԱՆՏԵՐ ՉԻ ԶԳՈՒՄ»


-Պարոն Վարդանյան, ըստ Ձեզ՝ ո՞րն է այսօր հայ մտավորականի գլխավոր առաքելությունը, և կարողանու՞մ է նա իրագործել այն լիովին:
-Տպավորություն ունեմ, որ այսօրվա հայ մտավորականը վարձով է ապրում, իրեն տանտեր չի զգում: Այսինքն՝ նրա իրավունքները սահմանափակված են: Իհարկե, կարծում եմ, որ տան, ընդհանուրի մասին մտածող մտավորականների միջև լինում են մտահոգությունների արտահայտություններ, խոսակցություններ, բայց դրանք մնում են խոհանոցային մակարդակում: Ընդհանուր առմամբ, ակնհայտ է մտավորականների պասիվությունը: Նույնիսկ այս դեպքում չի կարելի ասել՝ մտավորականների, ավելի ճիշտ կլինի ասել՝ ազնիվ մարդկանց, ազնիվ գիտակիցների: Ես վերջերս ինձ համար բանաձև եմ մշակել, համաձայն որի՝ երկրի վիճակը կարող են շտկել միայն ազնիվ գիտակիցները: Այսինքն՝ այն մարդիկ, ովքեր մտածում են, որ սա երկիր է, պետություն է, պետականաշինությամբ է պետք երկիրը ոտքի կանգնեցնել:
-Ձեր դատողություններն ինձ տանում են դեպի Ձեր կարճամետրաժ ֆիլմը՝ «Սպիտակ գառան երազը»: Դա ֆիլմ է, որում երևակված է ապամարդու վերածված մարդը՝ իր բոլոր այլանդակ դրսևորումներով: Սա՞ է Ձեր գնահատականը այսօրվա մարդ արարածին:
-Այո՛, քանի որ ֆիլմը գրոտեսկային տրագիֆարս է: Դրանում մի քանի շերտեր են ցույց տրված՝ միամտություն, ազնվություն, նվիրվածություն, հավատ և հավատի դավաճանություն: Ֆիլմի հիմքում ընկած է զուգահեռը Քրիստոսին մատնելու բիբլիական պատմության հետ: Այս դեպքում հովիվն է դառնում Հուդան՝ մատնողը, սրբություն վաճառողը, աստվածավաճառը: Իսկ սպիտակ գառը, որին վաճառում են, մաքրության խորհրդանիշն է: Եվ միայն սպիտակ գառը կարող էր այդպիսի երազ տեսնել, որ իր հովիվը, միևնույն է, հավատ ունի ու վերջին պահին կգա-կփրկի իրեն:

«ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՎԱՏ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴ, ՎԱՏ ԱԶԳ ՉԿԱ, ԿԱ ՎԱՏ ՀԱՄԱԿԱՐԳ»


-Դուք ակնհայտ հակառուսական տրամադրվածություն ունեք: Կոնկրետ ինչո՞վ է այն հիմնավորված:
-Հակառուսական չեմ, ռուսական համակարգին եմ հակա: Ինձ համար վատ ժողովուրդ, վատ ազգ չկա, կա վատ համակարգ: Իվան Ահեղի ժամանակներից սկսած՝ Ռուսաստանում վիճակը միշտ նույնն է եղել՝ մարդն այնտեղ ոչինչ է: Իսկ ինձ մեծացրել են որպես մարդասեր: Հայն այդպիսին է. երբ հայի տուն մարդ է մտնում, հայը նախ և առաջ հրավիրում է մի կտոր հաց ուտելու, հետո է հարցնում, թե ինչու է եկել: Մենք հակված ենք դեպի մարդը, դեպի երեխան, դեպի ծերը, դեպի կինը: ՈՒ մեզ ռուսական համակարգը դեգրադացրել է: Հիմա հազիվ առիթ է ստեղծվել պրծնելու էդ դեգրադացիայից, ինչու՞ են նորից մեզ տանում-գցում հին արկղի մեջ: Փա՛ռք Աստծո, որ նոր սերնդի մեջ կան առողջ երիտասարդներ: Բայց կան նաև այնպիսիք, որոնց տատիկ-պապիկներն էնքան են լցրել գլուխները իրենց նոստալգիկ կոմունիստական պատմություններով, որ հիմա մեկ-երկու կոպեկ փողի դիմաց իրենց կիսատեղեկացված տեսակով փորձում են ինչ-որ գաղափարներ քարոզել: Իհարկե, սրանք մեծամասնություն չեն:
-Անդրադառնանք Ձեր «Լույսի ձայներ» ֆիլմին՝ նվիրված «Հայաստանի փոքրիկ երգիչներ» երգչախմբին և նրա ղեկավար Տիգրան Հեքեքյանին: Ֆիլմը հենց վկայությունն է այն բանի, որ մենք պայծառ երեխաներ ունենք, որոնք լույս, հոգևոր հզոր ուժ ունեն իրենց մեջ: Ա՞յս որակներն են գերակշռողը մեզանում՝ ըստ Ձեզ:
-Էնքան աղճատված, բզկտված է մեր մշակույթը, մեր անցած ճանապարհը՝ ընդհանուր առմամբ: Բայց ես չեմ հասկանում, թե ինչ ուժի շնորհիվ է, որ էս համատարած թոհուբոհի մեջ մենք ունենք լիքը լուսավոր կետեր: Պատճառն էս երկի՞րն է, էս տարա՞ծքը, մեր դաստիարակությունը, չգիտեմ: ՈՒ էդ կետերի մեջ ամենալուսավորը մեր երեխեքն են: Եվ եթե նրանք փչանում ու դառնում են ուրիշ, նշանակում է, որ մենք ենք սխալ միջամտում նրանց ձևավորման ընթացքին: Մեր ռեսուրսը մարդն է: Մարդը շատ պիտի կարևորվի մեր երկրում, որովհետև մենք, բացի մարդուց, ուրիշ ոչինչ չունենք, որի վրա կարող ենք հենվել: Ո՛չ նավթ ունենք, ո՛չ գազ, ո՛չ ծով, ո՛չ տնտեսություն: Տիգրան Հեքեքյանը ևս այս կերպ է մտածում և ստեղծագործում երեխաների հետ, ու այդ համատեղ աշխատանքը տալիս է կատարելությանը հասնող պտուղներ, որի մասին էլ պատմվում է իմ ֆիլմում:
-Հայ մարդու գործոնի բացառիկությունն ընդգծել են իմ շատ զրուցակիցներ, Արամ Ղարաբեկյանի բնորոշումը, թերևս, ամենատպավորիչն է. «Հայաստանը մի հզոր ֆորտե ունի՝ մարդը»:
-Այո՛, դա է մեր ունեցածը: Մենք պիտի մարդկանցով գիտություն, մշակույթ զարգացնենք, որպեսզի ապրել կարողանանք, կանգնած մնալ կարողանանք, աշխարհին մեր տեսակով ներկայանալ կարողանանք: Ո՛չ որևէ մեկից բարձր լինենք, ո՛չ էլ ցածր, լինենք մեր դեմքով, մեր ինքնատիպությամբ, լինենք այնպիսին, ինչպիսին կանք: Իսկ դրա համար հայ մարդու՝ գիտությամբ, ստեղծագործությամբ զբաղվելու միջոցները պիտի ազատ լինեն, պիտի պայմաններ ստեղծված լինեն, որ հայ ժողովուրդն ստեղծագործի: Յուրաքանչյուրն իր տեղում պիտի ազատ գործի, լինի արվեստագետ, լինի ակադեմիկոս, լինի շինարար, լինի հողագործ, թե մեկ այլ բան:
-Բայց ակնհայտ է Հայաստանի մարդաթափման իրողությունը: Սա Ձեր ասած ազատության պակասից կամ բացակայությունի՞ց է:
-Դա հատուկ ծրագիր է: Էդ ծրագրի հեղինակները հասկանում են, որ եթե լինի այն, ինչ ուզում ենք մենք՝ ես, Դուք, գիտակից, սրտացավ մյուս հայերը, մարդիկ կգան-կհավաքվեն այստեղ, ու մենք կշատանանք: Այստեղ է, որ պիտի համախմբվեն ազնիվ գիտակիցները, մտավորականները, մարդիկ, որոնք կրում են իրենց վրա ազգի ճակատագրի պատասխանատվությունը: Այդպես պիտի ձևավորվի մեր ճիշտ վերաբերմունքը արտաքին աշխարհի նկատմամբ և ստեղծվի ներքին ապահովությունը: Բայց չկան էդ պատասխանատուները, չկա ազգի, պետության զարգացման մի ընդհանուր ուղի, ճանապարհ: Չկա, գծված չէ: Միայն խոսքերով չեն կառուցում էդ ճանապարհը, դա շենքի նման պիտի նախագծվի, դրվի սեղանին և քայլ առ քայլ իրագործվի: Կապ չունի, թե ով կլինի նախագահը. եթե լինի էդ գծագիրը, ազգը կգնա դրա հետքով: Հասարակությունն էսքան քաղաքականացված չպիտի լինի: Ոչ թե կուսակցության, խմբավորման խնդիրը պիտի լինի առաջնահերթ, այլ ամբողջինը, ընդհանուրինը: Իսկ մեզանում յուրաքանչյուրին թվում է, թե ինքն է, որ գիտի ճիշտ ուղին, ու հենց ինքը պիտի առաջնորդի հասարակությանը: Այսինքն՝ պայքարում է ոչ թե հանուն հասարակության, այլ հանուն առաջատար լինելու: Հասկանալի է, որ եթե նավը դուրս է գալիս ծով, մի նավապետ պիտի ունենա: Քաոս կլինի, եթե ով ուր ուզի քշի էդ նավը: Բայց նավապետը պիտի մյուսների հետ համաձայնեցրած վարի նավը, որովհետև նավի ուղևորները չեն կարող ոչինչ ձեռնարկել, եթե չգիտեն, թե ուր է գնում էդ նավը: Էդ ի՞նչ է, ժողովրդից գաղտնի՞ են պահում, թե ուր է գնում նավը: Նավի երթուղին պետք է բացահայտ լինի, որ յուրաքանչյուր մարդ իր կարողացածը տանի-դնի էդ ճանապարհի վրա, նպաստի, որ նավը գնա դեպի իր նպատակակետը: Մենք սա երբեք չունեցանք: Համարյա 30 տարի է՝ անկախ ենք, էդպես էլ չիմացանք, թե ուր է գնում մեր նավը: ՈՒ ես շատ լավ հասկանում եմ, թե ինչու: Որովհետև որոշողը նավապետը չէ: Մի առավոտ նրան ինչ-որ տեղից կարող են զանգել-ասել, որ նավը պիտի գնա այս ուղղությամբ, հաջորդ առավոտ՝ մեկ ուրիշ: ՈՒ նավը ծովի մեջ մոլորված է, մոլորված է նաև ժողովուրդը և չի հասկանում, թե ուր է գնում: Անընդհատ տանջվում է, չի կարողանում գործ անել, չի հասկանում, թե ինչի համար է ինքը ինչ-որ մեխանիզմ աշխատեցնում մի նավի մեջ, որը հայտնի չէ, թե ուր է տանում իրեն: Հետո սկսում են ոմանց ճնշել, նավից դուրս շպրտել, պակասեցնել մարդկանց թիվը: ՈՒ դա դառնում է ոչ թե նավ ընդհանուրի համար, այլ որոշ խմբավորումների համար, որոնք որոշումներ են ընդունում այլ տեղերից ստացած զանգերի հիման վրա: ՈՒ մենք փոխանակ մեր էս ժանգոտած, հին նավը գեղեցկացնենք, նորոգենք, ներկենք, թարմացնենք, հզորացնենք, ճիշտ դրոշ կախենք, ճիշտ երաժշտություն հնչեցնենք, լավ տրամադրություն ստեղծենք էս նավի վրա, անընդհատ ինչ-որ լոլոների մեջ ենք ու ոչ մի կոնկրետ բանի չենք հանգում, կոնկրետ ճանապարհ չունենք, կոնկրետ քարտեզ չունենք, կոնկրետ ժամանակացույց չունենք: Սա սարսափելի է, և ժողովուրդը ինտուիտիվ զգում է այդ սարսափն ու, ի վերջո, հոգնում է: Վայրիվերումներով ընթացող նավի վրա սրտխառնոց է առաջանում, ու մարդը տեղափոխվում է ուրիշ նավ, որում ամեն բան կարգավորված է, որոշակի է, ու իրեն մնում է ընդամենը իր գործով զբաղվել: Գիտի, որ էդ նավի վրա վիճակը կայուն է, որ ալեկոծություններ չեն սպասվում, որ նավապետը գիտի, թե որ ուղղությամբ է տանում նավը, հետևաբար իր սիրտը չի խառնում, ու իրեն մնում է գլուխը կախ իր գործն անել: Ես պատկերավոր փորձեցի նկարագրել մեր իրականությունը, որովհետև իմ գործը պատկերի հետ է: Կոնկրետ անուններ տալ, քաղաքական գործիչների մատնանշել իմաստ չունի: Դա ուրիշ հարթություն է, իսկ ես ընդհանրական պատկերն եմ տեսնում: Ինձ չի հետաքրքրում, թե որ քաղաքական գործիչը որ թվին ում ինչ ասաց, ես գույներն են տեսնում, տրամադրությունը, մթնոլորտը: Ինձ համար դա է հետաքրքիր, որովհետև ես առանց խոսքի կարող եմ ստեղծել պատկեր, որն ավելին կարող է ասել, քան էն շատախոսությունները, որ գործի են դրվում ամեն օր:


«ՄԵՆՔ ԿԻՆՈՅԻ ՄԵՋ ԷԻՆՔ ԱՊՐՈՒՄ, ՄԵՐ ԿՅԱՆՔԸ ԿԻՆՈ ԷՐ»


-Դուք տարբեր մասնագիտությունների եք տիրապետում՝ սպորտ, բժշկություն, արծաթագործություն: Եվ, ի վերջո, հասել եք ռեժիսուրային մի ժամանակահատվածում, երբ հայ կինոն ճգնաժամ է ապրում: Ինչու՞:
-Իմ մեջ մանկությունից երեք մասնագիտության երազանք է եղել՝ հնագիտություն, բժշկություն, ռեժիսուրա: Մենք կինոյի մեջ էինք ապրում, մեր կյանքը կինո էր: Անգամ մարդկանց ու թաղամասերը կինոթատրոնների անուններով էինք ընկալում. կինո «Հայրենիքի» տղերք, կինո «Մոսկվայի» տղերք, կինո «Նաիրիի» տղերք, կինո «Արագածի» տղերք: Կինոն մի պատուհան էր, որտեղից մենք տեսնում էինք դրսի աշխարհը: Իտալական, ֆրանսիական, ամերիկյան ֆիլմեր էինք նայում և մեր մեջ ձևավորվում էր այլ աշխարհ, որը նման չէր մեր ունեցած աշխարհին: ՈՒ դրանով էր պայմանավորված այն հանգամանքը, որ ոչ մի ադեկվատ հայ չէր սիրում սովետական աշխարհը: Նոմենկլատուրային աշխատողներին չհաշված՝ ամբողջ ժողովուրդը հակասովետական տրամադրություն ուներ, բոլոր անեկդոտները հակասովետական էին: Մանավանդ Երևանում, որտեղ մարդկանց աչքերն ավելի բաց էին: Ես մանկուց վազվզել եմ «Հայֆիլմի» բակում, տեսել էն հրաշքը, էն կախարդանքը, որ նկարվում էին, ձայնագրվում ու դառնում կինո: Բայց այն ժամանակ դժվար էր գնալ ԹթԼԽ-ում սովորել, դառնալ ռեժիսոր: Մութ ու ցուրտ տարիներին ես ընկերներիս ասում էի, որ այն, ինչ կատարվում է մեզանում, կինո է, որ դա պետք է նկարել: Դա վավերագրական կինոյի համար լավագույն նյութն էր, որ պետք էր նկարել ու պահել: Չարվեց բավարար չափով: ՈՒ ես ուղղակի գնացի «Ա1+», խնդրեցի, որ ինձ տան տեսախցիկ, օպերատոր, և ինքս սկսեցի նկարել կինո: Առաջին ֆիլմս կոչվում էր «Լռություն», որը կառուցված էր Քեյ Ջարեթի «Լռություն» ստեղծագործության հիման վրա: Էդպես սկսվեց:
-Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահի ընտրություն է սպասվում: ՈՒնե՞ք ինչ-որ ակնկալիքներ այս ընտրութuունից:
-Այդ կառույցը Սովետական Միությունից մնացած բան է: Միությունները նրա համար էին, որ կառավարեին ստեղծագործող մարդկանց: Կարծում եմ՝ այդ միությունն ընդհանրապես չպիտի լինի: Պիտի լինի մի ակադեմիա, ակադեմիկոսների ծանրակշիռ, ստրատեգիկ խոսք պիտի լինի, որը կբերի կինոյի զարգացման: Եթե նախկին համակարգը պիտի շարունակի գործել, դա արդեն ստեղծագործական միություն չէ, արհմիություն է: Ես ուզում եմ՝ ընտրվի մի այնպիսի մարդ, որը ռեֆորմներ կանի, իրավիճակ կփոխի: Կոնկրետ անուն տալ չեմ ուզում, որովհետև դա կդառնա գովազդ կամ հակագովազդ: Բայց թեկնածուների մեջ կգտնվի մարդ, որը կկարողանա այդ էական փոփոխություններն անել, թեև հողը շատ թույլ է, հայ կինոյի հիմքն ամուր չէ այսօր: Մենք բոլորս միասին պիտի աշխատենք հայկական կինոյի զարգացման համար, պայմաններ ստեղծենք, որպեսզի ռեժիսորների երիտասարդ, ինչպես և միջին ու ավագ սերունդը կարողանա աշխատել, ստեղծագործել: Կինոն հարուստ երկրի բան է, բայց պարտադիր չէ, որ երկիրը ֆինանսապես հարուստ լինի: Եվ մենք էլ էն սովյալ երկիրը չենք, որ չկարողանանք ներդրում անել մշակույթի վրա: Եթե օլիգարխներ են աճում էս երկրում, ուրեմն կան գումարներ: Եթե գումարներ կան, ուրեմն պիտի պարտադրվի դրանցից հատկացնել մշակույթին: Էսօր հզոր կինեմատոգրաֆ ունեն մեր հարևանները՝ պարսիկները, վրացիները, թուրքերը: Ամոթ է, որ մենք, ունենալով Փելեշյան, այս վիճակում ենք: Փելեշյանը մի փարոս է, որի վրա պիտի սևեռվի բոլորի հայացքը: Եթե վրացիները Փելեշյան ունենային, Վրաստանը կդառնար կինոյի Մեքքա: Մենք դա էլ չենք կարողանում պատշաճ անել, մեր ադամանդները չենք կարողանում մատուցել աշխարհին:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5396

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ