ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Բաց մնացին բազում խնդիրներ, որոնք լուսաբանման և հանրահռչակման կարիք ունեն»

«Բաց մնացին բազում խնդիրներ, որոնք  լուսաբանման և հանրահռչակման կարիք ունեն»
12.07.2019 | 02:32

«Իրատեսի» զրուցակիցը «Կերպարվեստ կենտրոն» հանդեսի հիմնադիր, հրապարակագիր ՎՐԵԺ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆՆ է: Զրուցել ենք կերպարվեստի ոլորտի խնդիրների ու հեռանկարների, մեկենասների ինստիտուտի ստեղծման կարևորության ու, այս համատեքստում, «Կերպարվեստ կենտրոն» հանդեսի դերակատարման մասին:

-Ինչու՞ որոշեցիք նոր կյանք տալ «Կերպարվեստ» հանդեսին:
-2014-ի սեպտեմբերին լույս տեսավ նկարիչների միության «Կերպարվեստ» պարբերականի վերջին համարը: Տպագրությունն ընդհատվեց զուտ ֆինանսական պատճառներով: Բաց մնացին բազում խնդիրներ, որոնք լուսաբանման և հանրահռչակման կարիք ունեն: «Կերպարվեստը» հիմնադրվել է 2003-ին՝ Կարեն Աղամյանի նախաձեռնությամբ ու ջանքերով: Այն ոչ միայն նկարիչների միության, այլև հայ մշակույթի պատմության մեջ միակ կերպարվեստային պարբերականն էր: Փորձեցի բավական դժվար ֆինանսական պայմաններում վերաստեղծել նոր «Կերպարվեստ կենտրոն» հանդեսը՝ համագործակցելով բնագավառի բոլոր պրոֆեսիոնալ կազմակերպությունների հետ՝ սկսած նկարիչների միությունից:
-Ոլորտում առկա խնդիրներից ո՞րը կառանձնացնեք:
-Մեզ մոտ ամենաչարչրկված հարցը, որին ես բազմիցս անդրադարձել եմ, արձանների տեղադրման հարցն է, դրանց որակն ու հասարակական ընկալումը: Այդ հարցը պետք է կարգավորվի օրենքով: Տեսեք, մինչև հիմա անհասկանալի է Արամ Մանուկյանի արձանը՝ լա՞վն է, վա՞տն է, թեև հեղինակը ճաշակով, շնորհալի արվեստագետ է: Ժամանակ է պետք, որ ընկալվի՝ ինչու՞ է դրվել արձանը, ինչի՞ համար է հենց տվյալ վայրում դրվել: Գեղարվեստական կերպարվեստային մտածողություն պետք է ձևավորվի, հասկանալու համար, թե որ արձանը երբ և ինչի համար պետք է տեղադրվի: Քաղաքը հեղեղել ենք ամենատարբեր արձաններով, ի վերջո, կարող է լինել երևույթը խորհրդանշող քանդակ, պարտադիր չէ հուշարձան կանգնեցնել: Հարց է առաջանում. եթե կա հանրային պահանջ Երևանի այս կամ այն համայնքում, մարզերում, սահմանային շրջաններում ունենալու այսինչ արձանը, ինչպե՞ս պետք է դա արվի: Գործող գեղխորհուրդները, ըստ էության, իրենց նպատակին չեն ծառայում, որոշում կայացնողը (և՛ նախկինում, և՛ հիմա) իշխանական մեքենան է: Վերջին 30 տարում Երևանում և հանրապետության այլ քաղաքներում, շրջաններում հազվադեպ է դրվել ճաշակով արձան, որը բավարարել է հանրային պահանջը, ճաշակը, մղումները: Ինչու եմ շեշտում արձանը, որովհետև այն կարևոր գեղագիտական, գաղափարական դերակատարում ունի: Կարծում եմ, մի պահ պետք է դադար տալ, նախ դաշտը ձևավորել օրենսդրորեն, նոր միայն արձաններ տեղադրել կամ չտեղադրել:
-Արվեստի գիտակների շրջանում էլ տարաձայնություններ կարող են լինել, մեկը կարող է հավանել գործը, մյուսը՝ ոչ: Բոլոր դեպքերում, ուշադրություն դարձվու՞մ է նրանց խոսքին:
-Բացարձակապես ուշադրություն չի դարձվում: Խորհրդային տարիներին նկարիչների միությունը երկրի կերպարվեստային մշակույթի ամբողջական պատասխանատուն էր: Արձանը մի քանի փուլ էր անցնում, մինչև հասնում էր տեղ: Մրցույթը բազմափուլ էր ու գեղխորհրդով էր անցկացվում: Գեղխորհրդում կային քանդակագործներ, արվեստաբաններ:
-Կայի՛ն, իսկ հիմա՞:
-Հիմա անհասկանալի է նրանց գործառույթը: Օրինակ, գեղխորհուրդներից մեկում մրցութային հանձնաժողովի 10 անդամներից 3-ը քանդակագործ էին, 7-ը՝ ճարտարապետ: Պետք է լուրջ գեղխորհուրդ ստեղծվի, որի կազմում լինեն ներկայացուցիչներ նկարիչների միությունից, ՀՀ ԳԱԱ արվեստի ինստիտուտից, մշակույթի նախարարությունից, այսինքն՝ պետություն-ստեղծագործական միություն-ակադեմիա:
-Ունե՞նք լավ քանդակագործներ:
-Մեզ մոտ կան և՛ երիտասարդ, և՛ ավագ սերնդի տաղանդավոր քանդակագործներ: Բայց սովորաբար քանդակագործը, որի՝ քաղաքում տեղադրված ստեղծագործությունը հավանության չի արժանանում, արվեստանոցում հրաշալի գործեր է ունենում:
-Ինչո՞վ եք դա բացատրում:
-Գուցե նա մոնումենտալիստ չէ, ուղղակի կա պատվեր, եթե դա շրջանցի, գուցե տարիներով աշխատանք չունենա: Սա խնդիր է, որ մենք ուզում ենք որևէ կերպ լուծել: Փորձելու ենք բարձրացնել նաև ազգային որմնանկարների վերածննդի հարցը, որովհետև մենք փայլուն որմնանկարներ ունենք: Քաղաքի նրբանցքներն այսօր զարդարված են սիրողական մակարդակի, անհաջող որմնանկարներով: Երբ երեխան կավիճը ձեռքին հրապարակում նկարում է, հրաշալի է, բայց չի կարելի ուսանողին վստահել քաղաքի ձևավորումը: Պետք է մտածել նաև ավտոկանգառների նպատակային, գեղագիտական կահավորման մասին: Չկա կերպարվեստի հետ կապված պետական ռազմավարական ծրագիր: Ես ամենևին սովետոլոգիական մարդ չեմ եղել, այլախոհի զավակ եմ, ինքս էլ եղել եմ այլախոհ, բայց երանությամբ եմ հիշում խորհրդային շրջանը: Կար կուլտուրայի մինիստրություն և «ցեկայի» կուլտուրայի բաժին, բայց պատվերները ստանում էր նկարիչների միությունը, որը, ի դեպ, այդ ժամանակ նույնպես հասարակական կազմակերպություն էր: Միության յուրաքանչյուր անդամ այն ժամանակ տարվա սկզբում արդեն 8000 ռուբլու պատվեր ուներ, դա այսօրվա 20 հազար դոլարին է համարժեք: Ապահովված էր մարդը:
-Խնդիրների լուծումն ինչպե՞ս եք պատկերացնում: Ձեր հանդեսի դերը ո՞րն է լինելու:
-Փորձում ենք ստեղծել մեկենասների ինստիտուտ: Հանդեսը կապ է ստեղծելու մեկենասի և պատվիրատուի միջև: Օրինակ, խոշոր շինարարական կազմակերպություններ կան, մեկենասը կարող է հովանավորել, որ հանրային վայրում կամ որևէ մեկի առանձնատանը լինի ժամանակակից հեղինակի որմնանկար: Նույն մեկենասի դերում կարող է հանդես գալ տվյալ առանձնատան կամ հանրային վայրի տերը, մեծահարուստը կամ պետական պաշտոնյան: Մեր ռեստորանները, օրինակ, շատ վատ են ձևավորվում, հաճախ անհասկանալի է՝ սգո՞ սրահ է, թե՞ հանդիսությունների: Ընդհանրական մի բան է արվում: Գուցե վերամբարձ հնչի, բայց այս մշակույթը պետք է մեր կյանք մտնի: Մեր ծրագրին աջակցում է «Էդիթ պրինտ» հրատարակչությունը, իրականացնում է որակյալ տպագրություն նպաստավոր գներով, ինչը նույնպես իր մեջ մեկենասության տարրեր ունի:
-Ինչու՞ պետք է մեկենասը աջակցի կերպարվեստին, ինչպե՞ս եք պատկերացնում այդ գործընթացը:
-Արվեստի, մշակույթի հովանավորները մնում են պատմության մեջ: Հայտնի մեկենասներ էին Մանթաշյանցը, Արամյանցը, Կյուլպենկյանը, Խան-Քելեկյանը: Հիմա հայ կերպարվեստը վատ վիճակում է, նկարիչը մենակ է իր խնդիրների հետ: Քչերն են կարողանում դրսի հետ կապ հաստատել ու իրացնել իրենց աշխատանքները: Մեկենասը կարող է հովանավորել կոնկրետ ստեղծագործություն՝ քանդակ, նկարների շարք, որմնանկար, կարող է նկարչի գործերը տանել արտասահման: Մենք փորձելու ենք ամեն ինչ անել, որ մեր լավագույն վարպետներն իրենց գործերով ներկայանան արտերկրում: Պետությունը չունի հնարավորություն, բայց կուզեի կրթության, գիտության, մշակույթի, սպորտի և երիտասարդության փոխնախարար Նարինե Թուխիկյանի ուշադրությունը հրավիրել խնդրի վրա:
-Մենք չունենք մեկենասների ինստիտուտ, բայց ունենք մեկենասնե՞ր:
-Մեկենասության շատ լավ օրինակ է Երևանի 2800-ամյակի այգին:
-Ձեր միության պրոֆեսիոնալներից մեկն ասում էր, որ քանդակներն անճոռնի են, գորգը աչք է հոգնեցնում, գեղագիտական ճաշակի առումով միայն վնասում է այգուն:
-Գեղագիտական առումով ամեն ինչի հետ չէ, որ համաձայն եմ, չէի ասի, թե արձանները գլուխգործոցներ են, բայց Վարդանյանների ընտանիքը բավական մեծ գործ է արել: Եթե լիներ ընդհանուր հայեցակարգ` ինչպես պետք է ձևավորվեն քաղաքը, պուրակները, լիներ գեղխորհուրդ, որը մշակեր այդ չափորոշիչները, այգին դրանից միայն կշահեր:
-Ե՞րբ լույս կտեսնի «Կերպարվեստ կենտրոն» հանդեսը:
-Ես այդ հարցին չեմ կարող պատասխանել, եռամսյա հանդեսը պատրաստ է տպագրության, սպասում ենք մեկենասի: Հիմնականում անվճար է տարածվելու «Կերպարվեստ կենտրոնը»: Բարձր որակ է ունենալու: Հույս ունեմ՝ մեր զրույցը առիթ կդառնա, որ այն ուշադրության արժանանա:
ՈՒզում եմ նշել, որ հանդեսի գեղարվեստական ղեկավարը Մկրտիչ Մկրտչյանն է: Նա եղել է «Գոյ» թատրոնի գլխավոր նկարիչը: Հետաքրքիր մտահղացում ունի Հանրապետության հրապարակի ու Ֆրանսիայի հրապարակի ձևավորման վերաբերյալ, նաև մատենանշանի, գրապիտակի մշակույթ է ձևավորելու: Նորություններ լինելու են, սպասենք մեկենասներին:


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3500

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ