ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հնարավոր է համարել Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինի և ՈՒկրաինայի նախագահ Վլադիմիր Զելենսկու հետ եռակողմ հանդիպումը։ Սպիտակ տան Հարավային մարգագետնում լրագրողների հետ զրույցում նա նշել է, որ Միացյալ Նահանգները կարող է երկրորդական պատժամիջոցներ կիրառել Ռուսաստանի նկատմամբ, եթե ՈՒկրաինայում իրավիճակի կարգավորման հարցում հաջողություն չարձանագրվի։               
 

«ԵԹԵ ՄԵՆՔ ԻՆՔՆԵՐՍ ՄԵԶ ՉԵՆՔ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆԵԼ, Ո՞Վ ՊԻՏԻ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆԻ»

«ԵԹԵ ՄԵՆՔ ԻՆՔՆԵՐՍ ՄԵԶ ՉԵՆՔ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆԵԼ, Ո՞Վ ՊԻՏԻ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆԻ»
11.11.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է արվեստաբան ՊՈՂՈՍ ՀԱՅԹԱՅԱՆԸ, ում համար տարին հոբելյանական է, ինչի առթիվ նա արժանացել է ՀՀ մշակույթի նախարարության ոսկե մեդալին: Մենք էլ ակնածանքով շնորհավորում ենք նրա 75-ամյակը և հրավիրում զրույցի:
«ԻՄ ԲԱԽՏԸ ԲԵՐԵԼ Է, ՈՐ ԵՍ` ՈՐՊԵՍ ԱՐՎԵՍՏԱԲԱՆ, ԿԱՅԱՑԵԼ ԵՄ 60-ԱԿԱՆ ԹՎԱԿԱՆՆԵՐԻ ՄԹՆՈԼՈՐՏՈՒՄ»
-Պարոն Հայթայան, նախորդ դարի 60-ականները համարվում են հայ կերպարվեստի վերելքի շրջան: Ինչո՞վ էր պայմանավորված այս վերելքը` ժամանակաշրջանո՞վ, հասարակական-քաղաքական մթնոլորտո՞վ, թե՞ պարզապես տաղանդավոր անհատների պատահականորեն միաժամանակ աշխարհ գալով:
-Ինձ թվում է` Ձեր թված բոլոր հանգամանքներն էլ առկա են եղել: Ի՞նչ էր «ձնհալը»` 56 թիվը: Նախ այն, որ մինչ այդ վախճանվեց բեղավոր կարիճը: Հետո մենք բոլորս իսկապես (թե՛ ֆիզիկապես, թե՛ հոգեպես) հավատացինք «ձնհալին»` գաղափարների, կյանքի ազատությանը: Իմ բախտը բերել է, որ ես` որպես արվեստաբան, կայացել եմ 60-ական թվականների մթնոլորտում: Ինձ համար շատ կարևոր էր, որ Բաղրամյան փողոցով իջնելիս տեսնում էի Իսահակյանին, որ քայլում էր` ձեռնափայտը հետևում պահած, փողոցի այս կամ այն անկյունում հայտնվում էին մաեստրո Քոչարը, Կոստան Զարյանը: Ինձ համար նկարիչների մեջ, որպես ավագ ընկեր, առանձնանում էր Ռուբեն Ադալյանը: Նորայր Ադալյանն ընկերս էր, նրա հետ հավասարը հավասարի պես էի հարաբերվում: 60-ականներին մենք ծանոթացանք Լևոն Ներսիսյանի, Էդմոն Ավետյանի հետ: Նկարիչների միության սրճարանը մի բոլորովին ուրիշ ակադեմիա էր: Դեռ սովորելու ժամանակ ընկերություն էի անում Արա Շիրազի, Էլիբեկյանների, Վարոս Շահմուրադյանի, Մարտին Պետրոսյանի, Սեյրան Խաթլամաջյանի, շատ ուրիշների հետ: 60-ականների սերունդն ի հայտ եկավ, որովհետև առկա էր ազատականության որոշակի նշույլ, որի պայմաններում ոչ ոք չէր վախենում: Մինչ այդ ամեն ինչ ճզմվում էր սոցռեալիզմի կրունկների տակ. պետք էր նկարել միայն ծիծաղող կոլխոզնիկ, երջանիկ վարորդ, հաստոցի առաջ աշխատող բանվոր: ՈՒ հանկարծ ինչ-որ մեկը նկարեց սրճարանային տեսարան, որում մարդիկ էին` նստած գիշերային լուսավորության մեջ: Սա հիշեցնում էր ֆրանսիական իմպրեսիոնիստներին, Մոնեի սկզբունքները: Որքան ես գիտեմ, այդ նույն շարժն զգալի եղավ նաև գրականության, երաժշտության, հասարակական գիտությունների, փիլիսոփայության մեջ:
-Վերջապես, մենք 1965-ին ազգային զարթոնք ապրեցինք:
-Եվ դա պատահական չէր: Այդ շրջանում մեծ անհատներ կային: Նաև արվեստաբանության մեջ. Վիլհելմ Մաթևոսյան, Հենրիկ Իգիթյան, ուրիշներ: Նրանք, մեկը մյուսին հաջորդելով, սովորում-ավարտում էին Լենինգրադի Ռեպինի անվան գեղարվեստի ակադեմիայի արվեստաբանական բաժինը:
-1972-ին ժամանակակից արվեստի ներկայանալի թանգարան ունեցող երևանցիներն այսօր ինչո՞ւ են զրկված ժամանակակից արվեստին ըստ պատշաճի հաղորդակցվելու հնարավորությունից: Ի վերջո, ո՞ւմ թեթև ձեռքով մենք զրկվեցինք ժամանակակից արվեստի թանգարանի` այնքա՜ն սիրելի շենքից` «բարաբաններից»:
-«Ձնհալից» հետո ստեղծվեց նկարիչների, գրաֆիկների, քանդակագործների մի մեծ խումբ, որոնց արդիական լեզուն ստիպեց ստեղծել ժամանակակից արվեստի թանգարան: Եվ ստեղծողը եղավ Հենրիկ Իգիթյանը: Եթե հանեինք Իգիթյանին այդ գործընթացից, ապա թանգարան չէր ծնվի: Հենրիկի ձեռքի տակ այնքան նյութ կար, որ դժվար էր կողմնորոշվել` որը ցուցադրել, որը` ոչ: Իներցիայով, թե օբյեկտիվ պատճառներով այդ թանգարանը դարձավ Միության մեջ այլախոհական առաջին թանգարաններից մեկը: Հետո կամաց-կամաց հին շենքն սկսեց չհամապատասխանել ժամանակակից արվեստի թանգարանի բովանդակությանը: Ծնվեց մյուսը` «բարաբանները»: Այստեղ փայլուն ցուցահանդեսներ, միջոցառումներ էին կազմակերպվում, հրաշալի մշակութային կյանք կար: Բայց պատճառներ են լինում, որոնք չես կարող կանխատեսել: Հայաստանի կլիմայական պայմանները ենթադրում են -25-ից մինչև +45 աստիճանի հավանականություն: Եվ այդ շինության որոշ հատվածներում ճեղքվածքներ առաջացան, ու այնտեղ թանգարանի գործունեությունը դարձավ աննպատակահարմար: Իհարկե, կարելի էր (և հիմա էլ կարելի է) որոշ ներդրումներ անելուց, վերանորոգման աշխատանքներ իրականացնելուց հետո այդ շենքը դարձյալ շահագործել իբրև ժամանակակից արվեստի թանգարան: Եվ ես շնորհակալ եմ այս հարցի համար, որովհետև հնարավորություն ունեմ հանրությանն ասելու, որ մենք արդի կերպարվեստի մեջ այնպիսի ներուժ և ժառանգություն ունենք, որ արժանի ենք ունենալու ժամանակակից արվեստի լավագույն թանգարաններից մեկն աշխարհում: Մենք միշտ տեղի սղության խնդիր ունենք: Սա վերաբերում է և՛ մեր Պատմության թանգարանին, և՛ Ազգային պատկերասրահին, իսկ ժամանակակից արվեստի լավ թանգարան չունենալը պարզապես մեզ սազական չէ, որովհետև աշխարհը մեզ հետ հաշվի է նստում մեր արդիական մտածողության համար: Եթե մենք ինքներս մեզ չենք կարողանում ներկայացնել, ո՞վ պիտի ներկայացնի:
-Արա Շիրազի մասին գրելիս Դուք հատուկ անդրադարձել եք նրա ծնողներին, ընտանեկան ծագումնաբանությանը: Այս հանգամանքը երբեք հնարավոր չէ շրջանցել, երբ բնութագրում ենք առանձին անհատների թե՛ դրական, թե՛ բացասական որակները: Այսօրվա հայ ընտանիքներն ի՞նչ արժեհամակարգ են սերմանում իրենց զավակների մեջ, ո՞րն է այսօրվա երիտասարդության գերակա հատկանիշը:
-Նախ ասեմ, որ 20-րդ դարի երկրորդ կեսի ամենափայլուն արձանագործն Արա Շիրազն է: Թե ումով է սա պայմանավորված` հորո՞վ, թե՞ մորով, թողնում եմ դատելու Ձեզ: Բայց բավական է ասել, որ Արայի ազգանունը Շիրազ է: Ոչինչ ավելի: Եվ ամեն օր չէ, որ արվեստագետին ժողովրդականի կոչում են տալիս: ՈՒ ոչ էլ հանուն մայրիկի կամ հայրիկի են տալիս: Տալիս են` գնահատելով այդ մարդու ստեղծածը 60-ականներից մինչև այսօր: Արա Շիրազը ոչ մի ենթակայություն չունի իր ծնողներից: Ինքն է` նույնքան հայրենասեր, նույնքան հայ, նույնքան մաքառող, իր ժողովրդի այսօրն ու ցանկալի ապագան նույնքան գիտակցող: Իսկ ինչ վերաբերում է այսօրվա երիտասարդության որակներին, պիտի ասեմ, որ այսօրվա, վաղվա և երեկվա հայ ընտանիքներում ծնվում են բազմապիսի զավակներ: Կարող է բարձր չափանիշներ ունեցող ընտանիքում ծնվել մի այնպիսի երախտամոռ, որի ծննդաբանությունը հասկանալի չլինի ոչ մեկին: Եվ կարող է տաղանդը ծնվել ամենահասարակ, ամենասովորական, պարզ գեղջկական ընտանիքում: Սա արդեն Աստծու որոշելիքն է, մերը չէ: Մենք չենք կարող ֆորմուլներ ստեղծել լավ կամ վատ ծննդաբանության համար: Իմ հայրը, օրինակ, եղել է դերձակ: Ես անգամ չեմ կարողացել հայրիկիս բացատրել, թե որն է իմ մասնագիտությունը: Այնպես որ, ես ավելի շատ հավատում եմ գոյաբանությանը, կենսաբանական տեսակին: Դա կարող է ծնվել անակնկալ` օրինաչափությունից դուրս որևէ տեղում:

«ԻՄ ԱՄԵՆԱՄԵԾ ՆՎԱՃՈՒՄՆ ԱՅՆ Է, ՈՐ ԾԱՅՐԻՑ ԾԱՅՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՑԻ ԵՄ»
-Բեյրութում ծնված հայի համար որքանո՞վ էր դյուրին ինտեգրացիան խորհրդային իրականությանը, ի մասնավորի` Լենինգրադի կյանքին, երբ 1961-66 թթ. ուսանում էիք Ռեպինի անվան գեղարվեստի ակադեմիայում:
-Ես Հայաստան եմ եկել 9-10 տարեկանում: Հետագայում իմ ընկերների մեծամասնությունը զարմացել է` իմանալով, որ հայրենադարձ եմ: Բեյրութում 8-9 տարեկանում բարձրանում էի մեր տանիքին, որի առջև խաղողի թարմա կար, ու նայում էի Միջերկրական ծովին: Սա էր իմ մանկական առօրյան, զբաղմունքը: Մեր տնեցիք ընդգծված ազգայնականներ չեն եղել: Սովորական մարդիկ էին, գաղթից մազապուրծ արհեստավորներ: Մորաքույր եմ ունեցել` անունը Նվարդ, որը մահացել է գաղթի ճանապարհին, և իմ աղջկան կոչել եմ նրա անունով: Հայաստան տեղափոխվելուց մեկ-երկու տարի անց արդեն ինձ դժվար էր զանազանել տեղացի երեխաներից: Մենք այնքա՜ն բնական ենք ադապտացվել, երբեք դա մեզ համար խնդիր չի եղել: Ես իմ ծագումով հպարտանում եմ: Այո՛, ես եկվորի զավակ եմ, բայց իմ ամենամեծ նվաճումը ո՛չ արվեստաբանության մեջ է, ո՛չ գիտելիքների, ո՛չ մասնագիտական ձեռքբերումների: Իմ ամենամեծ նվաճումն այն է, որ ծայրից ծայր հայաստանցի եմ: ՈՒրիշ ոչ մի էլեմենտ իմ մեջ չկա: Ես հայրենադարձին էլ եմ սիրում, ղարաբաղցուն էլ, կիլիկիացուն էլ, բայց ինքս հայաստանցի եմ, հայ եմ` ամենաբարձր իմաստով: Եվ «դատապարտված» եմ հայ լինելու: Այս հարցում որևէ խնդիր չունեմ: Սա Աստծու կամքն է: Ազգությունը չեն ընտրում:

«ԵՐԿՈՒ ՄԱՐԴ ԻՐԱՐ ՀԵՏ ԶՐՈՒՑՈՒՄ ԷԻՆ ՈՒ ՄՏԱԾՈՒՄ, ԹԵ ԻՆՉ ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐ ԿՈՒՆԵՆԱ ԱՅԴ ԶՐՈՒՅՑԸ»
-Գրում եք. «Քանդակը ծնվում է կոնկրետ ժամանակահատվածում, սակայն ապրում է երկար, եթե նրանում մարմնավորվող խնդիրները տարածաժամանակային մեծ ընդգրկում ունեն, «այսրոպեական» չեն»: Երևան քաղաքում տեղադրված ո՞ր քանդակները կդասեք համաժամանակյա արժեքների շարքին:
-Շատ ուրախ եմ այս հարցի համար: Պետք չէ դաժան լինել: Պետք չէ մաեստրո Քոչարի այս գործը դասել հավերժականների, մյուսն «այսրոպեականների» շարքին: Պետք է նայենք, թե քանդակը որ ժամանակում, ինչ պայմաններում է ծնվել: Ես մանկությանս օրերից, երբ նախկին Մարքսի փողոցում գտնվող արհեստանոցում աշխատող հայրիկիս ճաշ էի տանում, տեսնում էի Ստեփան Շահումյանի արձանը (հեղինակ` Մերկուրով): Երեխա ժամանակներից մինչ օրս կարծիքս դույզն-ինչ չի փոխվել այդ արձանի մասին. բարձր կարգի գործ է: Կան էլի լավ գործեր, օրինակ` Գյումրու մշակույթի պալատի դիմացի ռելիեֆը, որ Արա Սարգսյանի գործն է` նվիրված Մայիսյան ապստամբությանը: Անկախ սյուժեից, դա լավ գործ էր: Մնայուն արժեքներ են Արա Շիրազի Մյասնիկյանի արձանը, Պարույր Սևակը, Յուրի Պետրոսյանի Այվազովսկին: Բայց և կան անքննելի արժեքներ, ինչպես, օրինակ, Սասունցի Դավիթը. դա հազար տարի կապրի: Ինքը` մաեստրո Քոչարն էր ասում. «Կեսարինը` կեսարին, Աստծունը` Աստծուն»: Ժամանակները վտանգավոր էին: Ապրել էր պետք: Երկու մարդ իրար հետ զրուցում էին ու մտածում, թե ինչ հետևանքներ կունենա այդ զրույցը, ի՞նչ քայլեր կձեռնարկի զրուցակիցն իր դեմ: Կան արձաններ, որ վիճելու առիթ են տալիս: Օրինակ` պանթեոնի Կոմիտասը (հեղինակ` Արա Հարությունյան) ես համարում եմ լավագույններից մեկը: Արձանը նայում են 360 աստիճանի տակ, և այս առումով նույն Արա Հարությունյանի մյուս Կոմիտասը` կոնսերվատորիայի այգունը, վիճելի է: Մարմինը ծիրանի ծառին է հենված, բայց այդ հենվածքն ինձ այնքան էլ համոզիչ չի թվում: Թվում է, թե արձանը հետ է գնում, բայց սա նկատելի է ոչ բոլոր կետերից: Ես միշտ եղել եմ վիճաբանող, և սա ծանր գործընթաց է: Վերջապես, ես էլ սխալվելու իրավունք ունեմ, գուցե և սխալվում եմ: Բայց ես այնքան եմ ազատ, որքան կարողանում եմ արտահայտել իմ մտքերը, քաղաքացիական ազատություն թույլ տալ ինձ: Բայց հետո մարդու խոսքն իր իսկ դեմ է դուրս գալիս. անեծքի պես բան է: Սիրող մարդիկ չգիտեն, թե ինչ տառապանքներով են ծնվում արվեստի գեղեցիկ գործերը, ինչ քուրաներով են անցնում, ինչ փորձություններ են հաղթահարում:

«ՄԵՐ ՍՏԵՂԾԱԾ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԻՏԻ ՀԱՅ ՄԵՆԹԱԼԻՏԵՏԻՆ ԱՐԺԱՆԻ, ՀԱՄԱԶՈՐ ԼԻՆԻ»
-Ռոբերտ Էլիբեկյանից այսպիսի միտք եք մեջբերել Ձեր կազմած կատալոգում. «Լինում են թեթև մարդիկ, բայց թեթև ժամանակներ չեն լինում»: Եթե փորձենք «կշռել» Ձեր ապրած կյանքի ժամանակահատվածները, կշեռքի նժարներն ի՞նչ պատկեր կարձանագրեն, եղե՞լ են առավել կամ պակաս ծանր ժամանակներ:
-Որպես հայ` ես շատ ծանր եմ վերապրում մի հիշողություն` սկսած 46 թվից: Երեխա էի, մայրիկիս հետ գնացել էինք Սիլաչու շուկա: Շատ էի սիրում չամիչով բուլկի: Մայրս մի բուլկի էր գնել ինձ համար, և մենք Նար-Դոս փողոցով քայլում էինք դեպի մեր տուն: Մեկ-երկու պատառ էի դեռ խածել բուլկուց, երբ հին լաթերի մեջ կորած մեկը վրա հասավ ու ձեռքիցս խլեց բուլկին: Հետպատերազմյան ժամանակաշրջանն էր, մարդիկ ծայրահեղ աղքատության մեջ էին: Շատ տարօրինակ մի պատկեր էր դա` Հայաստանի պատկերը: Այսօր ի՞նչ համեմատություն կարող է լինել այդ պատկերի հետ: Հսկայական վերելք ենք ունեցել: Բայց միևնույն է, իմ պատկերացմամբ, մեր ստեղծած պետությունը պիտի հայ մենթալիտետին արժանի, համազոր լինի: Ես չեմ թվարկում այս ու այն թերությունները: Հոգով, սրտով չեմ սիրում նվնվալ, ու իմ ասածն էլ նվնվալու հետ ոչ մի կապ չունի: Պարզապես մինչև այս աշխարհից գնալս ուզում եմ տեսնել օրինավոր Հայաստան, օրենքի երկիր Հայաստան: Ես չեմ խոսում արվեստի նվաճումների, մշակութային, գիտական բարձունքների հասնելու մասին: Իմ երազածն առայժմ դա է. տեսնել օրինավոր երկիր:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3166

Մեկնաբանություններ